Εδώ θα βρείτε ένα μωσαϊκό θεμάτων . Κλείσαμε 10ετία και γι αυτό κάποιες αναρτήσεις έχουν αλλοιωθεί.
Οι σελίδες που αναφέρω είναι τα νέα μου ιστολόγια που αλληλοστηρίζονται με αυτό εδώ το παλιό ... Σας ευχαριστώ!
Αναπαράσταση του Μακεδονικού τάφου της Κρίσεως - Μίεζα - 4ος αιώνας π.Χ. Macedonian Tomb of Judgement - Mieza - Reconstruction - 4th Century BCE Από τους σημαντικότερους και καλύτερα διατηρημένους μακεδονικούς τάφους, που έχουν έλθει στο
φως μέχρι σήμερα, είναι αυτός ''της Κρίσεως'', ένα από τα ταφικά
μνημεία της αρχαίας Μίεζας, που είχαν κατασκευασθεί στην πορεία του
αρχαίου δρόμου που ένωνε την πόλη με την πρωτεύουσα του μακεδονικού
βασιλείου, την Πέλλα. Οφείλει την ονομασία του στη μοναδική για την
αρχαία τέχνη ζωγραφική παράσταση που τον διακοσμεί και έχει ως θέμα την
κρίση του νεκρού. Χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αι π.Χ.
και ξεχωρίζει ανάμεσα στους μακεδονικούς τάφους για τις μνημειώδεις
διαστάσεις του και την επιβλητική του πρόσοψη.
Το μνημείο
ανήκει στον τύπο του διθάλαμου μακεδονικού τάφου με καμαρωτή στέγη και
καλυπτόταν με χωμάτινο τύμβο που είχε ύψος 1,50 μ. και διάμετρο 10 μ. Η
πρόσοψή του είναι διώροφη, συνδυάζει το δωρικό με τον ιωνικό ρυθμό και
δίνει την εντύπωση αρχαίου διώροφου κτηρίου με αετωματική επίστεψη. Ο
''πρώτος όροφος'' είναι δωρικού ρυθμού με τέσσερις ημικίονες (τετράστυλο
πρόπυλο με παραστάδες στις άκρες), επάνω στους οποίους στηρίζεται το
δωρικό γείσο. Αποτελείται από τρίγλυφα και ένδεκα μετόπες, που διατηρούν
τμηματικά την πολυχρωμία τους και διακοσμούνται με ένα πολύ γνωστό
θέμα, την αναμέτρηση των Κενταύρων με τους Λαπίθες. Ταινία με σταγόνες
και γραπτή ζώνη με άνθη και έλικες διαχωρίζουν τις μετόπες από την
ιωνική ζωφόρο που ακολουθεί. Το θέμα του διακόσμου της είναι κάποια μάχη
των Ελλήνων εναντίον των Περσών, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι οι μορφές
που τη συνθέτουν είναι ανάγλυφες (stucco). Πάνω από το γείσο
αναπτύσσεται ο ''δεύτερος όροφος'' της πρόσοψης. Αποτελείται από έξι
μικρούς ιωνικούς ημικίονες με ύψος 1,46 μ., ανάμεσα στους οποίους
υπάρχουν διαστήματα διαμορφωμένα ως ψευδόθυρες. Το αέτωμα πρέπει να
διέθετε γραπτή διακόσμηση, όπως προκύπτει από διάφορα θραύσματα που
έχουν έλθει στο φως. Ανάμεσα στις ακραίες παραστάδες και στους δωρικούς
ημικίονες, που πλαισιώνουν τη θύρα, υπάρχουν τέσσερις ζωγραφικοί
πίνακες, οι οποίοι αποτελούν ενιαία σύνθεση που απεικονίζει τη σκηνή της
κρίσης του νεκρού. Ο νεκρός πολεμιστής οδηγείται από τον ψυχοπομπό Ερμή
στους κριτές του Κάτω Κόσμου, Αιακό και Ραδάμανθυ, θέμα εξαιρετικά
σπάνιο στην εικονογραφία, αλλά γνωστό από τον πλατωνικό διάλογο
''Γοργίας''. Από τον τρόπο απόδοσης των μορφών προκύπτει ότι δύο
ζωγράφοι συμμετείχαν στη διακόσμηση του τάφου. Ο προθάλαμος, αν και δεν
έχει ανασκαφεί πλήρως, φαίνεται ότι δεν διέθετε γραπτές παραστάσεις.
Αντίθετα, ο νεκρικός θάλαμος με την αρχιτεκτονική διάρθρωση των τοίχων
θυμίζει έντονα τις εσωτερικές όψεις σπιτιών της Πέλλας και της Δήλου.
Διαθέτει τοιχοβάτη, κυρίως τοίχο, παραστάδες στις γωνίες, θριγκό και
καμαρωτή στέγη. Βαθύ γαλάζιο, κόκκινο και λευκό είναι τα χρώματα που
έχουν χρησιμοποιηθεί στο θάλαμο, ενώ ιωνικά κυμάτια, ρόδακες και ταινίες
διακοσμούν τα διάφορα αρχιτεκτονικά μέλη. Ο τάφος της Κρίσεως
εντοπίσθηκε τυχαία το 1954 κατά τις εργασίες διάνοιξης επαρχιακού δρόμου
και ανασκάφηκε από τον καθηγητή Φώτιο Πέτσα κατά τα έτη 1954-1964. Είχε
υποστεί σοβαρές φθορές ήδη από την αρχαιότητα, τόσο στην καμάρα του
προθαλάμου όσο και στην πρόσοψη. Εργασίες συντήρησης των κονιαμάτων και
δομικής αποκατάστασης της πρόσοψης έγιναν το 1998, παράλληλα με ανασκαφή
από τη Λ. Στεφανή, ενώ σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο ανάδειξης
του μνημείου, που προβλέπει και νέα πρόσβαση για άτομα με ειδικές
ανάγκες.
Συντάκτης Ε. Ψαρρά, αρχαιολόγος
One of
the most important and best-preserved Macedonian tombs discovered so far
is the so-called Tomb of Judgement. Its name derives from the painted
representation of the judgement of the dead, unique in antiquity. The
tomb lies with other similar funerary monuments along the road
connecting the town of Mieza with Pela, the capital of the Macedonian
Kingdom. Dated to the last quarter of the fourth century BC, it has a
particularly imposing fa?ade and is the largest known Macedonian tomb.
The monument is a typical double-chambered Macedonian tomb with
barrel-vaulted ceilings, buried under a tumulus 1.50 metres high and 10
metres in diameter. The two-storeyed fa?ade, which combines both Doric
and Ionic styles, is crowned by a pediment and gives the impression of a
two-storeyed building. The 'ground floor' is Doric with four engaged
columns in antis supporting a Doric entablature of triglyphs and
metopes. The eleven metopes preserve part of their polychrome decoration
with representations of the battle of the Centaurs and Lapiths, a
popular theme. A band of pegs and another with painted flowers and
volutes separate the metopes from the Ionic frieze above. This
bas-relief frieze with stucco figures depicts a battle between Greeks
and Persians. The 'second storey' has six Ionic engaged columns, 1.46
metres high, alternating with false doors, and was surmounted by a
pediment. The pediment, of which only fragments survive, had painted
decoration. On the 'ground floor', between the antae and the engaged
columns are four painted panels representing the judgement of the
deceased. The dead soldier is lead by Hermes Psychopompos ('guide of the
souls') before the judges of the Underworld, Aiakos and Rhadamanthys.
This theme, known from Plato's Gorgias, is extremely rare in
iconography. Differences in the rendering of the figures indicate that
two painters worked on the composition. The ante-chamber, though not
fully excavated, does not appear to have had painted decoration. The
interior of the burial chamber, however, with its ornate architectural
features recalls the houses at Pella and Delos. It has a toichobate, a
wall proper, antae at each corner, an entablature and a vaulted ceiling.
The walls are painted deep blue, red and white, and the architectural
members are decorated with painted Ionic kymatia, rosettes and bands.
The Tomb of Judgement was discovered during road construction in 1954
and was excavated by Professor Photios Petsas in 1954-1964. Both the
ante-chamber and the fa?ade were severely damaged in antiquity. The
monument was re-excavated in recent years by L. Stephani and restored in
1998. An access ramp for visitors with ambulatory difficulties is
currently under construction.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου