Η αυτοκρατορία της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ
Κακώς επικράτησε ο όρος «Βυζαντινή αυτοκρατορία» που πρώτος χρησιμοποίησε ο Ιερώνυμος Βολφ το 1562. Προκρίνω ως όνομα το «Η αυτοκρατορία της Κωνσταντίνου Πόλεως», διότι αυτό ήταν κατ΄ ουσίαν η τυπικά ονομαζόμενη ως την πτώση της «Ρωμαική αυτοκρατορία».
Ο «ρωμαισμός» ήταν ένας τίτλος –φάντασμα. Με κέντρο την Κωνσταντινούπολη – προέκταση του ελληνικού Βυζαντίου- γεννήθηκε ένα νέου τύπου κράτος, που διατήρησε –πλην του τίτλου- ελάχιστα ρωμαϊκά στοιχεία. Ένα νέο κράτος με δικό του ιδεολογικό και θρησκευτικό σχήμα, με δικό του πληθυσμιακό μείγμα, κατά πλειοψηφία ελληνικό ή ελληνόφωνο, όπου η γλώσσα της Εκκλησίας, η οποία διαμορφώνει το νέο πνευματικό κλίμα είναι η ελληνική, η γλώσσα που γίνεται σταδιακά και επίσημα κρατική, χωρίς να παύει να αναπτύσσεται και στη δημώδη έκφρασή της.
Σαράντος Καργάκος, « η αυτοκρατορία της Κωνσταντίνου Πόλεως»
Κακώς επικράτησε ο όρος «Βυζαντινή αυτοκρατορία» που πρώτος χρησιμοποίησε ο Ιερώνυμος Βολφ το 1562. Προκρίνω ως όνομα το «Η αυτοκρατορία της Κωνσταντίνου Πόλεως», διότι αυτό ήταν κατ΄ ουσίαν η τυπικά ονομαζόμενη ως την πτώση της «Ρωμαική αυτοκρατορία».
Ο «ρωμαισμός» ήταν ένας τίτλος –φάντασμα. Με κέντρο την Κωνσταντινούπολη – προέκταση του ελληνικού Βυζαντίου- γεννήθηκε ένα νέου τύπου κράτος, που διατήρησε –πλην του τίτλου- ελάχιστα ρωμαϊκά στοιχεία. Ένα νέο κράτος με δικό του ιδεολογικό και θρησκευτικό σχήμα, με δικό του πληθυσμιακό μείγμα, κατά πλειοψηφία ελληνικό ή ελληνόφωνο, όπου η γλώσσα της Εκκλησίας, η οποία διαμορφώνει το νέο πνευματικό κλίμα είναι η ελληνική, η γλώσσα που γίνεται σταδιακά και επίσημα κρατική, χωρίς να παύει να αναπτύσσεται και στη δημώδη έκφρασή της.
Σαράντος Καργάκος, « η αυτοκρατορία της Κωνσταντίνου Πόλεως»