Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Παγκόσμια ημέρα...


Η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 16 Οκτωβρίου, μέρα που το 1945 ιδρύθηκε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ.

Η Π.Η.Δ. σε αριθμούς κατά την Greenpeace:

  • Περισσότεροι από 850 εκ. άνθρωποι εξακολουθούν να πεινούν σε όλο τον κόσμο.
  • 2 δισ. άνθρωποι υποφέρουν από χρόνια έλλειψη θρεπτικών ουσιών.
  • 40 εκ. άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο από πείνα, ενώ καθημερινά παράγονται 356 κιλά δημητριακών ανά άτομο.
  • Μεταξύ 1967- 1997, η παγκόσμια παραγωγή δημητριακών αυξήθηκε κατά 84% και ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξήθηκε κατά 67%, εξασφαλίζοντας ένα καθεστώς επισιτιστικής ασφάλειας σε παγκόσμιο επίπεδο.
  • Την ίδια περίοδο, το κόστος παραγωγής των τροφίμων μειώθηκε εντυπωσιακά, παρασύροντας σε αντίστοιχη μείωση και τις τιμές τους.
  • Η βιομηχανία τροφίμων σπαταλά 40 δις δολάρια σε διαφήμιση.
  • Για κάθε δολάριο που ξοδεύει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για την καταπολέμηση του υποσιτισμού στον κόσμο, η βιομηχανία τροφίμων ξοδεύει 500 δολάρια για την προώθηση των επεξεργασμένων τροφίμων.
  • Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, αυτή τη στιγμή 300 εκ. ενήλικες σε όλο τον κόσμο είναι παχύσαρκοι. 100 εκ. περισσότεροι από το 1995.
  • Μέχρι το 2020, η παχυσαρκία και οι επιπλοκές που δημιουργεί (καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτης και ορισμένοι τύποι καρκίνου) θα ευθύνονται για το 72% των θανάτων παγκοσμίως. Το 1998, το αντίστοιχό ποσοστό ήταν της τάξεως του 60%.
  • Από το 1979 μέχρι τα μέσα 1990, η ετήσια κατανάλωση κρέατος στο νότιο ημισφαίριο αυξήθηκε κατά 70 εκ. Τόνους, σε αντίθεση με μια αύξηση 26 εκ. τόνων που σημειώθηκε στο βόρειο ημισφαίριο.
  • Οι Η.Π.Α., η Κίνα, η Ε.Ε και η Βραζιλία αποτελούν το 33% του παγκόσμιου πληθυσμού, το οποίο καταναλώνει το 60% της παγκόσμιας παραγωγής μοσχαριού, περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας παραγωγής πουλερικών και περισσότερο από το 80% της παραγωγής χοιρινού.
  • Στη Ρωσία και στη Βραζιλία, σύμφωνα με στοιχεία του 1996 και 1998, τα υπέρβαρα άτομα αντιπροσωπεύουν το 45,4% και 31,8% του ενήλικου πληθυσμού αντίστοιχα.
  • Στις Η.Π.Α. περισσότερο από το 40% των παραγόμενων τροφίμων πετιέται στα σκουπίδια, με κόστος πάνω από 100 δισ. δολάρια για την αμερικάνική κοινωνία. Υπολογίσθηκε ότι το 14% των τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια ενός νοικοκυριού βρίσκεται πακεταρισμένο και δεν έχει λήξει.
  • Αν κάθε αμερικάνος μειώσει την κατανάλωση κρέατος κατά 5%, αν δηλαδή τρώει ένα πιάτο λιγότερο την εβδομάδα, τότε θα παραχθεί ποσότητα δημητριακών ικανή να θρέψει 25 εκατομμύρια ανθρώπους.
  • Αν οι 670 εκ. τόνοι από την παγκόσμια παραγωγή δημητριακών που προορίζεται για ζωοτροφές μειώνονταν κατά 10%, τα περίσσια δημητριακά θα έφταναν για να θρέψουν 225 εκατομμύρια ανθρώπους.
  • Τα προϊόντα αδυνατίσματος αντιπροσωπεύουν σήμερα στην Ευρώπη μια αγορά 100 δις. δολαρίων, ποσό που ισοδυναμεί με το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν του Μαρόκου.
  • 5 πολυεθνικές ελέγχουν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου δημητριακών.
  • Μία πολυεθνική, η Μονσάντο ελέγχει το 91% των μεταλλαγμένων σπόρων στον κόσμο.
  • 6 πολυεθνικές (BASF, Bayer, Dow, Dupont, Μonsanto και Syngenta) ελέγχουν το 75-80% της παγκόσμιας αγοράς φυτοφαρμάκων. Το 1994, ο αντίστοιχος αριθμός εταιριών ανερχόταν στις 12.
  • Η παγκόσμια κατανάλωση κρέατος καταστρέφει δάση σε ραγδαίο ρυθμό. Στην κεντρική Αμερική, τα τελευταία 40 χρόνια, το 40% των τροπικών δασών έχει καταστραφεί ή καεί για να μετατραπεί σε βοσκοτόπια βοοειδών.
  • 10.000 διαφορετικά είδη έχουν χρησιμοποιηθεί από ανθρώπους για την παραγωγή τροφής εδώ και 10.000 χρόνια. Σήμερα, μόνο 150 είδη τρέφουν την ανθρωπότητα και μόνο 12 είδη παρέχουν το 80% της θερμιδικής αξίας - το στάρι, το ρύζι, το καλαμπόκι και η πατάτα καλύπτουν το 60%.

--------------------------------------------------------

Η Παγκόσμια Ημέρα Σπονδυλικής Στήλης εορτάζεται στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Δράσης για τα Οστά και τις Αρθρώσεις».
Η Εβδομάδας Δράσης για τα Οστά και τις Αρθρώσεις ξεκινά στις 12 Οκτωβρίου με την Παγκόσμια Ημέρα Αρθρίτιδας, συνεχίζεται με την Παγκόσμια Ημέρα Σπονδυλικής Στήλης στις 16 Οκτωβρίου, με την Παγκόσμια Ημέρα Τραύματος στις 17 Οκτωβρίου και ολοκληρώνεται στις 20 Οκτωβρίου με την Παγκόσμια Ημέρα Οστεοπόρωσης.

Στατιστικά Στοιχεία:

  • 400.000.000 άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ζουν με χρόνιους πόνους ή αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα από αρθρίτιδα και μυοσκελετικές νόσους (οστεοπώρωση, διαταραχές της σπονδυλικής στήλης, τραυματισμούς).
  • Η αρθρίτιδα και οι μυοσκελετικοί νόσοι είναι από τις βασικές αιτίες για αναπηρίες, απουσίες από την εργασία και νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • Το 80% των ανθρώπων θα υποφέρουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους από πόνο στην πλάτη.
  • Οι πόνοι και τα προβλήματα στην πλάτη είναι ο δεύτερος λόγος απουσίας από την εργασία.

--------------------------------------------------------
Η Παγκόσμια Ημέρα Σπονδυλικής Στήλης εορτάζεται στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Δράσης για τα Οστά και τις Αρθρώσεις».
Η Εβδομάδας Δράσης για τα Οστά και τις Αρθρώσεις ξεκινά στις 12 Οκτωβρίου με την Παγκόσμια Ημέρα Αρθρίτιδας, συνεχίζεται με την Παγκόσμια Ημέρα Σπονδυλικής Στήλης στις 16 Οκτωβρίου, με την Παγκόσμια Ημέρα Τραύματος στις 17 Οκτωβρίου και ολοκληρώνεται στις 20 Οκτωβρίου με την Παγκόσμια Ημέρα Οστεοπόρωσης.

Στατιστικά Στοιχεία:

  • 400.000.000 άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ζουν με χρόνιους πόνους ή αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα από αρθρίτιδα και μυοσκελετικές νόσους (οστεοπώρωση, διαταραχές της σπονδυλικής στήλης, τραυματισμούς).
  • Η αρθρίτιδα και οι μυοσκελετικοί νόσοι είναι από τις βασικές αιτίες για αναπηρίες, απουσίες από την εργασία και νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • Το 80% των ανθρώπων θα υποφέρουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους από πόνο στην πλάτη.
  • Οι πόνοι και τα προβλήματα στην πλάτη είναι ο δεύτερος λόγος απουσίας από την εργασία.


ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr#ixzz3GL8lMiKJ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

Δημήτριος Ράλλης
1903: Ο πρωθυπουργός Δημήτριος Ράλλης τραυματίζεται ελαφρά στον ώμο από σοβάδες που πέφτουν από ταβάνι του Υπουργείου Εξωτερικών, όπου εργάζεται.
Γουόλ Ντίσνεϊ
1923: Ο Γουόλ Ντίσνεϊ ιδρύει την κινηματογραφική εταιρία Disney, που κυριαρχεί έως και σήμερα στον τομέα των κινουμένων σχεδίων.
Η πρώτη πυρηνική δοκιμή της Κίνας
1964: Η Κίνα πραγματοποιεί την πρώτη πυρηνική δοκιμή της και γίνεται η πέμπτη χώρα που εισέρχεται στο κλαμπ των πυρηνικών δυνάμεων, μετά τις ΗΠΑ, τη Σοβιετική Ένωση, τη Μ. Βρετανία και τη Γαλλία.
Περισσότερα...

    H πρώτη αραβική επίθεση στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - 674 μ.Χ.

    H πρώτη αραβική επίθεση στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - 674 μ.Χ.
    Ήδη από την εποχή του αυτοκράτορα Ηρακλείου οι Άραβες έδειξαν τις επεκτατικές τους διαθέσεις εις βάρος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας διαδεχόμενοι τους Σασσανίδες Πέρσες στη θέση της πλέον σημαντικής απειλής στα ανατολικά σύνορα της Αυτοκρατορίας. Σταδιακά με την έξοδο των Αράβων από την Αραβική χερσόνησο κατά το 629-30 οι Βυζαντινοί θα χάσουν τις νότιες επαρχίες τους, τη Συρία και Αίγυπτο αλλά και την εξαρχία της Αφρικής. Ο πυρήνας της αυτοκρατορίας αποτελούνταν πλέον κυρίως από τις επαρχίες της χερσονήσου του Αίμου και της Μικράς Ασίας και τις δυτικομεσογειακές κτήσεις της, κάτι που έκανε την αυτοκρατορία περισσότερο συμπαγή, επειδή οι πληθυσμοί της ήταν κατά μεγαλύτερο ποσοστό ελληνόφωνοι και ορθόδοξοι…
    H αραβική επίθεση, η αντίδραση του Κωνσταντίνου Πωγωνάτου …
    Η βυζαντινή νίκη είχε μεγάλη σημασία για την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης. Ήταν η πρώτη σημαντική ήττα των μουσουλμάνων που συνέβαλε στην αναχαίτισή τους…
    Κείμενο και εικόνες στο…
    http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2014/08/h-674.html

    Ήδη από την εποχή του αυτοκράτορα Ηρακλείου οι Άραβες έδειξαν τις επεκτατικές τους διαθέσεις εις βάρος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας διαδεχόμενοι τους Σασσανίδες Πέρσες στη θέση της πλέον σημαντικής απειλής στα ανατολικά σύνορα της Αυτοκρατορίας. Σταδιακά με την έξοδο των Αράβων από την Αραβική χερσόνησο κατά το 629-30 οι Βυζαντινοί θα χάσουν  τις νότιες επαρχίες τους, τη  Συρία και Αίγυπτο αλλά και την εξαρχία της Αφρικής.  Ο πυρήνας της αυτοκρατορίας αποτελούνταν πλέον κυρίως από τις επαρχίες της χερσονήσου του Αίμου και της Μικράς Ασίας και τις δυτικομεσογειακές κτήσεις της, κάτι που έκανε  την αυτοκρατορία περισσότερο συμπαγή, επειδή οι πληθυσμοί της ήταν κατά μεγαλύτερο ποσοστό ελληνόφωνοι και ορθόδοξοι
               Μετά την αναγόρευσή του ο χαλιφης Μωαβίας μπορούσε πλέον να αγνοήσει τη συνθήκη ειρήνης που είχε υπογράψει με τον αυτοκράτορα Κώνστα και να θέσει σε εφαρμογή τα σχέδιά του για την θαλάσσια πολιορκία της Πόλης. Νέος αυτοκράτορας στην Κωνσταντινούπολη είχε γίνει ο Κωνσταντίνος Δ΄(668-685)
                Ο χαλίφης έστειλε μία μοίρα του στόλου του στο Αιγαίο, η οποία εισχώρησε στον Ελλήσποντο και στην Προποντίδα και κατέκτησε τη χερσόνησο της Κυζίκου (670). Οι Άραβες ήλεγχαν τη Ρόδο αλλά και την Σμύρνη. Μέσω αυτών των ναυτικών βάσεων ο Μωαβίας εξασφάλισε τον ανεφοδιασμό των Αράβων της Κυζίκου.
              Η κατάληψη σημαντικών  ναυτικών θέσεων και η εισχώρηση των Αράβων στην Κύζικο που απείχε μόλις 100χμ.  από την Κωνσταντινούπολη ήταν μεγάλο πρόβλημα για το βυζαντινό κράτος.  Πιθανώς το μεγάλο διάστημα αδράνειας μετά την κατάλυση του κράτους των Βανδάλων,  η προσπάθειας αντιμετώπισης της αραβικής πλημμυρίδας, η ήττα του αυτοκράτορα Κώνστα στη «ναυμαχία των καταρτιών» (655) συνετέλεσαν στη αδράνεια και αδυναμία του βυζαντινού ναυτικού να εμποδίσει τη μεγάλη αυτή αραβική ναυτική επιχείρηση. Από την άλλη όμως υπήρξε πρόνοια για την κατασκευή μικρών σκαφών  με τη δυνατότητα να φέρουν μηχανισμούς εκτόξευσης υγρού πυρός. Αυτή η βελτιωμένη σύνθεση εμπρηστικών ουσιών, το θαλάσσιο ή υγρό πυρ θα τους έδινε σημαντικό πλεονέκτημα στο ναυτικό πόλεμο. συνέχεια στο σύνδεσμο http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2014/08/h-674.html

    Μελιτζανόπιτα με κρέας

     
    Ελληνική Κουζίνα, Συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής. Οδηγίες για σίγουρη επιτυχία από το Νο 1 περιοδικό μαγειρικής I COOK GREEK. ΣΥΝΤΑΓΕΣ sintages online, Ελληνικές Συνταγές, συμβουλές μαγειρικής, greek recipes, syntages
    icookgreek.com|Από Klio Kabouri

    Υλικά

    Έβγαλε το σκόρδο φύτρο; Εκμεταλλευτείτε το!

     
    Μην πετάτε το σκόρδο αν έχει αρχίσει να βγάζει φύτρες προτείνει μια νέα έρευνα, που δείχνει ότι μπορεί να έχει περισσότερα οφέλη για την υγεία από ό, τι το σκόρδο χωρίς φύτρο.
    icookgreek.com|Από Klio Kabouri

    καιρός για πλέξιμο...

    "Μένουμε Ελλάδα" της 22-11-2012

     
     
    πατείστε στο όνομα να ανοίξει το βίντεο
    Απόσπασμα από την εκπομπή της ΝΕΤ "Μένουμε Ελλάδα" της 22-11-2012 με στιγμιότυπα από τη Ρούσσα Εκκλησιά!

    Φανουρόπιτα

     
    Καθημερινή Ενημέρωση & Ψυχαγωγία από το νέο Ηλεκτρονικό περιοδικό της Νότιας Ευβοίας με Τοπικά Νέα, Τουριστικό και Επαγγελματικό Οδηγό, Βιβλίο συνταγών, Φωτογραφικό Αρχείο και πολλά άλλα..
    karystos-online.gr|Από Super User

    Τι χρειαζόμαστε

    • 1 φαρίνα 500 γρ. ή 4 φλ. αλεύρι με 1 μπέικιν πάουντερ
    • 1 1/2 φλ. λάδι
    • 1/2 φλ. κονιάκ
    • 1 1/2 φλ. χυμό πορτοκάλι
    • 1/2 φλ. σταφίδες ξανθές
    • 1 1/2 φλ. ζάχαρη
    • 1/2 φλ. καρυδόψυχα χοντροκομμένη,συν λίγη ακόμη για το τέλος
    • 1 κ.σ. κανελογαρύφαλλα και άχνη για πασπάλισμα
    •  http://karystos-online.gr/vivlio-suntagwn/item/fanoyropita.html?category_id=44

    Lonicera caprifolium Αιγόκλημα

    Η Γεωπονική ενημέρωση- Γεωπονικές συμβουλές πρόσθεσε 5 νέες φωτογραφίες.
    Φωτογραφία του χρήστη Γεωπονική ενημέρωση- Γεωπονικές συμβουλές.Lonicera caprifolium Αιγόκλημα
    Οικ: Caprifoliaceae
    Φυλλοβόλο πολυετές αναρριχώμενο φυτό με ύψος 4,0- 6,0 m. Έχει βλαστούς που φέρουν μισχοέλικες και αναρριχώνται με περιστροφή. Τα άνθη του είναι σωληνωτά, με λεπτό άρωμα και ανθίζει από τον Μάιο- Ιούνιο. Έχει μεγάλο εύρος ανθοφορίας.
    Πολλαπλασιάζεται με καταβολάδες το φθινόπωρο. Ευδοκιμεί σε όλα τα εδάφη και προτιμά ημισκιερές θέσεις. Συνίσταται, μετά την άνθηση, να αφαιρούνται οι παλαιοί ξυλώδεις βλαστοί. Φυτεύεται για κάλυψη κιγκλιδωμάτων, τοίχων και περγκόλων.

    σοφά λόγια....

    Μπακαλιάρος σε κουρκούτι ούζου

     
    Ελληνική Κουζίνα, Συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής. Οδηγίες για σίγουρη επιτυχία από το Νο 1 περιοδικό μαγειρικής I COOK GREEK. ΣΥΝΤΑΓΕΣ sintages online, Ελληνικές Συνταγές, συμβουλές μαγειρικής, greek recipes, syntages
    icookgreek.com|Από Klio Kabouri

    Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1844...

     
    Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1844...
    Από τις εκδόσεις μας κυκλοφορούν:
    «Νίτσε: 99 μαθήματα καθημερινής φιλοσοφίας»: http://bit.ly/1tLFP6j
    «Γιατί είμαι τόσο σοφός»: http://bit.ly/1pxMAtb

    Τα σύνορά μας σύμφωνα με τους αρχαίους γεωγράφους.

    Η Maria Dimitriou κοινοποίησε φωτογραφία από ΘΡΑΚΗ.
     
    Τα σύνορά μας σύμφωνα με τους αρχαίους γεωγράφους.
    Τα γεωγραφικά όρια της Θράκης κατά την αρχαιότητα ορίζονταν προς Βορράν από τον Δούναβη, όπως υπονοούν ο Ηρόδοτος και ο Θουκυδίδης τον 5ο αι. π.Χ. και μαρτυρεί σαφέστατα ο γεωγράφος Στράβων (1ος αι. π.Χ. - αρχές 1ου αι. μ.Χ.):
    “Φέρεται δ' ούτος (ενν. ο Ίστρος) από της εσπέρας επί την έω και τον Εύξεινον πόντον... λιπών... εν δεξιά την τε Θράκην άπασαν και την 'Ιλλυρίδα” αλλά και ο Ρωμαίος γεωγράφος Πλίνιος ο Πρεσβύτερος (C. Plinius Secundus ,1ος αι. μ.Χ.): “Thracia altero latere a Pontico litore incipiens, ubi Hister amnis inmergitur”, προς Ανατολάς από τον Εύξεινο Πόντο, τον Βόσπορο, την Προποντίδα και τον Ελλήσποντο και προς Νότον από το Αιγαίο πέλαγος.
    Μέσα στα όρια της Θράκης περικλείονταν και τα κοντινά νησιά Θάσος και Σαμοθράκη. Τα δυτικά όρια της Θράκης είχαν υποστεί πολλές μεταβολές. Το βόρειο βέβαια τμήμα τους σταθερά τοποθετείται στην οροσειρά που χωρίζει σήμερα τη Βουλγαρία από τη Γιουγκοσλαβία. Το νότιο, όμως, τμήμα τους, δηλαδή τα σύνορα με τη Μακεδονία, εξ αιτίας της προοδευτικής επέκτασης του μακεδονικού κράτους προς Ανατολάς, υπόκειται σε μεταβολές.
    ------------------------
    Στην εικόνα, μια από τις γκραβούρες στην περίφημη «Χάρτα» του Ρήγα Φεραίου.

    Πηγή: Ο Δρ. Χρίστος Κυριαζόπουλος, στην εργασία του «Τα γεωγραφικά όρια της Θράκης σύμφωνα με τις αρχαίες Ελληνικές και Λατινικές πηγές». Δημοσιεύθηκε στον Δωδέκατο τόμο των «Θρακικών», 1999-2000.

    Οι ευεργετικές ιδιότητες της πατάτας

     
    Υγεία - Οι ευεργετικές ιδιότητες της πατάτας -   Μπορεί οι πατάτες να έχουν ...
    biologikaorganikaproionta.com

    Μπορεί οι πατάτες να έχουν “κακή φήμη», κυρίως λόγω της… τηγανητής εκδοχής τους, η οποία πολλές φορές συνοδεύεται και… από παχυντικές, λιπαρές σως και λιωμένα τυριά με μπέικον, ωστόσο αποτελούν ένα απαραίτητο τρόφιμο για τη διατροφή μας.
    Διαβάστε παρακάτω πέντε λόγους, για τους οποίους δεν πρέπει να λείπουν οι πατάτες από τη διατροφή σας:
    1. Είναι πλούσιες σε κάλιο.
    Μια μεγάλη, ψητή πατάτα με τη φλούδα της περιέχει 1.600 μιλιγκράμ κάλιο, σχεδόν τη μισή από τη συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα και σχεδόν τέσσερις φορές μεγαλύτερη από αυτή που περιέχεται σε μία μπανάνα μεσαίου μεγέθους.
    Το κάλιο βοηθά στις αθλητικές επιδόσεις, καθώς επίσης και στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.
    2. Περιέχουν πολλές φυτικές ίνες.
    Η φλούδα μιας μεγάλης πατάτας περιέχει περίπου 7 γραμμάρια φυτικών ινών, περίπου ένα τέταρτο της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης. Χωρίς τη φλούδα η ποσότητα των φυτικών ινών πέφτει στο ένα μόλις γραμμάριο.
    Οι φυτικές ίνες εκτός του ότι μας χορταίνουν περισσότερο, μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής, μειώνουν τη χοληστερόλη και βοηθούν στην πρόληψη του διαβήτη.
    3. Περιέχουν σημαντική ποσότητα βιταμίνης C.
    Η φλούδα της πατάτας περιέχει περίπου 29 μιλιγκράμ βιταμίνης C, ποσότητα που αντιστοιχεί στη μισή συνιστώμενη ημερήσια δόση και πάνω από ένα τρίτο από την ποσότητα που περιέχεται σε ένα πορτοκάλι.
    Η βιταμίνη C είναι σημαντικός αντιοξειδωτικός παράγοντας και βοηθά στην επούλωση των πληγών.
    4. Αποτελούν σημαντική πηγή μαγγανίου.
    Το μαγγάνιο συμμετέχει στην επεξεργασία των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και της χοληστερόλης, ενώ μπορεί να σχετίζεται και με το σχηματισμό των οστών, αναφέρει δημοσίευμα της Huffington Post.
    Μία μεγάλη πατάτα με τη φλούδα της περιέχει 33% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας μαγγανίου.
    5. Είναι πλούσιες σε βιταμίνη B6.
    Η βιταμίνη Β6 παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του καρδιαγγειακού, του πεπτικού, ανοσοποιητικού, μυϊκού και νευρικού συστήματος. Ακόμη, βοηθά στην παραγωγή των απαραίτητων ορμονών για τη λειτουργία του εγκεφάλου.
    Μια μεγάλη πατάτα –μαζί με τη φλούδα της- καλύπτει το 46% των αναγκών του οργανισμού μας σε βιταμίνη Β6.

    Η τζόστρα και ό τορνεμες

    Η τζόστρα και ό τορνεμες
    Η τζόστρα ήταν μονομαχία δύο ανδρών ενώ αντιθέτως ο τορνεμές ( tournoi) περιελάμβανε πολλούς εναντίον πολλών.
    Η κονταρομαχία ξεκίνησε σαν μια διαδικασία "μονομαχίας" μεταξύ δύο βαριά οπλισμένων ιππέων, που εμφανίστηκε στην μεσαίωνική ευρώπη περίπου στις αρχές του 12ου αιώνα (1100). Στην συνέχεια, μετατράπηκε σε ένα "εξειδικευμένο" άθλημα, αλλά και σαν ένας τρόπος "επίλυσης διαφορών" μεταξύ των ιπποτών του μεσαίωνα. Με το πέρασμα των χρόνων, η κονταρομαχία μεταμορφώθηκε σε μια δημοφιλή διαδικασία μεταξύ ιπποτών σε ολόκληρη την μεσαιωνική Ευρώπη, ενώ ήταν δημοφιλές αγώνισμα και στο Βυζάντιο, ιδιαίτερα ανάμεσα στους αριστοκρατικούς κύκλους...

    ...Ένας αγώνας κονταρομαχίας στην Πόλη με πρωταγωνιστές τον Μανουήλ και τον Ανδρόνικο Κομνηνό... συνεχίεστε την ανάγνωση... http://vizantinaistorika.blogspot.gr/

    Εμμανουήλ Κριαράς "Μακράς ζωής αγωνίσματα"

    Εμμανουήλ Κριαράς "Μακράς ζωής αγωνίσματα"
    Σε στάση προσοχής και μεθ' υποκλίσεως ο αποχαιρετισμός μου......
    Πλήρης ημερών σε ηλικία 107 ετών πέθανε το βράδυ της Παρασκευής στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη ο φιλόλογος, ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Εμμανουήλ Κριαράς.
    Ο Εμμανουήλ Κριαράς γεννήθηκε στις 28 Νοεμβρίου του 1906 στον Πειραιά από οικογένεια κρητικής καταγωγής, ενώ τα πρώτα παιδικά του χρόνια έζησε στη Μήλο. Το 1914 με την οικογένειά του εγκαταστάθηκε στα Χανιά της Κρήτης, όπου και τελείωσε τις γυμνασιακές του σπουδές. Το 1924 ξεκίνησε τις σπουδές του στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, από την οποία αποφοίτησε το 1929. Από το 1930 έως το 1950 εργάστηκε στο Μεσαιωνικό Αρχείο της Ακαδημίας Αθηνών, αρχικά ως συνεργάτης και από το 1939 ως διευθυντής.
    Παράλληλα με την εργασία του στο Μεσαιωνικό Αρχείο συνέχισε τις σπουδές του και το 1930 μετέβη στο Μόναχο με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών για να ενημερωθεί σε θεωρητικά και τεχνικά ζητήματα της λεξικογραφίας στο περιβάλλον του Thesaurus Linguae Latinae.
    Το 1938-1939 και το 1945-1948, ως διδάκτορας πλέον, φεύγει για μετεκπαίδευση στο Παρίσι, την πρώτη φορά στη βυζαντινολογία και τη δεύτερη στη συγκριτική γραμματολογία. Πήρε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1938 από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, με τη διατριβή Μελετήματα περί τας πηγάς του Ερωτοκρίτου.
    Το 1948 ήταν υποψήφιος για την έδρα της νέας ελληνικής φιλολογίας στην Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, την οποία όμως κατέλαβε ο Λίνος Πολίτης. Δύο χρόνια αργότερα, εκλέχτηκε στην θέση του τακτικού καθηγητή της μεσαιωνικής ελληνικής φιλολογίας στο ίδιο Πανεπιστήμιο.
    Στην Θεσσαλονίκη δίδαξε κυρίως μεσαιωνική φιλολογία, εκτάκτως μεσαιωνική ελληνική ιστορία, νεοελληνική φιλολογία, αλλά και γενική και συγκριτική γραμματολογία, αφού χάρη στις δικές του ενέργειες ιδρύθηκε (το 1965) η πρώτη -και για πολλά χρόνια μοναδική στην Ελλάδα- έκτακτη αυτοτελής έδρα της Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας.
    Το διδακτικό έργο του Εμμανουήλ Κριαρά διακόπηκε βίαια τον Ιανουάριο του 1968, όταν η Χούντα των Συνταγματαρχών αποφάσισε να τον απολύσει για τα δημοκρατικά του φρονήματα. Η απόλυσή του από το Πανεπιστήμιο τον έστρεψε με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα στη σύνταξη του ‘«Λεξικού της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας (1100-1669)».
    Η σύζυγός του, καθηγήτρια της ψυχοτεχνικής στη Βιομηχανική Σχολή της Θεσσαλονίκης (σημερινό Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), Αικατερίνη Στριφτού-Κριαρά, με την οποία είχε παντρευτεί το 1936, απεβίωσε την 1η Μαΐου του 2000.

    Πηγή: ΑΜΠΕ — via Ναυτεμπορική
    Μακράς ζωής αγωνίσματα.....
    Απόσπασμα από τον πρόλογο της αυτοβιογραφίας του Εμμανουήλ Κριαρά (Ε. Κριαράς, Μακράς ζωής αγωνίσματα, Οι φίλοι του περιοδικού «Αντί», Αθήνα 2009).
    Καθώς πρόθεση μου είναι να διηγηθώ γεγονότα της ζωής μου, πνευματικά και άλλα, μιας ζωής μακρότατης, βιωμένης με προσπάθεια και μόχθο, που μου χάρισε και χαρούμενες και δύσκολες μέρες (μέρες άκρας ανακούφισης, αλλά και βαθύτατου πόνου), δε γίνεται να αποσιωπήσω ακόμη και δυσάρεστα γεγονότα για το άτομο μου, που η έκθεσή τους, παρά την επιθυμία μου, να αδικεί ίσως σε κάποιο βαθμό πρόσωπα με τα οποία βρέθηκα αντιμέτωπος σε ορισμένες περιπτώσεις του βίου μου.
    Η έκθεση των γεγονότων της ζωής μου είναι ενδεχόμενο να ξεπεράσει, κατά τις περιστάσεις το χαρακτήρα μιας αυτοβιογραφίας και να μετατραπεί σε απομνημονεύματα (ή καμιά φορά σε ημερολόγιο), καθώς θα καταγράφω γεγονότα που δεν αναφέρονται αποκλειστικά στη δραστηριότητα του προσώπου που αφηγείται. Όμως δεν αποκλείεται μια αυτοβιογραφία, έτσι νοούμενη, να παρουσιάζει πιο ολοκληρωμένα τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται και να γίνεται πιο χρήσιμη στον αναγνώστη ή να ικανοποιεί τον αυτοβιογραφούμενο. Αυτός ενδεχομένως δεν τα θυμάται όλα καθώς αναπολεί μια ολόκληρη ζωή· στην περίπτωση μου, μια ζωή που την πέρασε ο αυτοβιογραφούμενος διαβάζοντας, γράφοντας, διδάσκοντας, κρίνοντας, στρατευόμενος, παθαίνοντας, λυτρωνόμενος. Δεν επιθυμεί κανείς να αφηγηθεί όλα όσα του συνέβησαν, ούτε όλα είναι πράγματι αξιομνημόνευτα. Όμως συχνά παρασύρεται. Η επιλογή είναι πάντοτε δύσκολη.

    «Ζω» για μένα σημαίνει «μπορώ και εργάζομαι»
    Συνέντευξη στον Παναγιώτη Στ. Ανδριανέση (pandrian@gmail.com), περιοδικό Διαβάζω, Ιανουάριος 2006.
    Στον εκατοστό χρόνο της ζωής του, από τις 28 του περασμένου [2005] Νοεμβρίου, ο Εμμανουήλ Κριαράς έχει ακόμη πολλά να κάνει. ‘Θέλω να ολοκληρώσω ορισμένες επιστημονικές εργασίες μου και να τις δω να δημοσιεύονται’ μας λέει και στα μάτια του φαίνεται πως το εννοεί. Κάθεται στην αγαπημένη του πολυθρόνα, στο σαλόνι ενός ευήλιου διαμερίσματος, γεμάτου βιβλία και σημειώσεις, στο δεύτερο όροφο μιας κλασικής ελληνικής πολυκατοικίας της οδού Αγγελάκη, απέναντι από την Έκθεση. Από το 1950 ζει στη Θεσσαλονίκη, όπου και τον συναντήσαμε ένα χειμωνιάτικο απόγευμα, αλλά το έργο έχει ξεπεράσει προ πολλού σύνορα γεωγραφικά και όρια χρονικά.
    Διαβάζω: Ακούσατε, ασφαλώς, την πρόσφατη ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Βύρωνα Πολύδωρα, που ζήτησε να μάθει αν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης νομοθετική ρύθμιση ‘για την άρση της επικρατούσας αντισυνταγματικότητας, με την εισαγωγή της προαιρετικής χρήσης του πολυτονικού συστήματος γραφής στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα’…
    Κριαράς: Βέβαια. Την άκουσα, ομολογώ με θλίψη.
    Δ.: Πώς τη σχολιάζετε;
    Κ.: Την αποδοκιμάζω με αγανάκτηση. Είναι θλιβερή η επιμονή μερικών λογίων, επιστημόνων και πολιτικών…
    Δ.: Αμάθεια, αδιαφορία ή τι άλλο νομίζετε πως είναι η αιτία;
    Κ.: Και αμάθεια και αδιαφορία. Μπορεί να είναι και σοφία, που συνδυάζεται με αμάθεια. Η σοφία δεν είναι πάντοτε ζωντανή, υπάρχει και σοφία ‘κούφια’, αστήρικτη, ανόητη (γέλια).
    Δ.: Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η επιμονή;
    Κ.: Μα, νομίζω σε έναν άκρατο συντηρητισμό της κοινωνίας. Κοιτάξτε, η κοινωνία μας, από άποψη καλλιέργειας, είναι αρκετά αδιαμόρφωτη. Υπάρχουν στρώματα του λαού που είναι αδιαπαιδαγώγητα. Και στην οπισθοδρομικότητα ορισμένων που θέλουν να γυρίσουν πίσω. ‘Είναι και μερικοί που θέλουν να μείνουν τελευταίοι’ έγραψε κάποτε ο Τριανταφυλλίδης. Ε, αν θέλουν, ας μείνουν! Φυσικά, είναι και η δύναμη της συνήθειας, ξέρετε. Είναι πολύ δυνατή. ‘Δεν μεταπείθομαι’ λένε κάποιοι. Από την άλλη, υπάρχουν και ορισμένοι που πιστεύουν στο μονοτονικό αλλά δεν τολμούν να το εφαρμόσουν. Σας ομολογώ ότι ακόμη και εγώ, που από το 1960 είχα διακηρύξει δημοσία την πίστη μου σ’ αυτό, όταν, το 1977, έδωσα εντολή στους βοηθούς μου να το εφαρμόσουν στο λεξικό μου, ο ίδιος δεν άρχισα αμέσως να γράφω με το μονοτονικό. Το αναφέρω για να σας δείξω πόσο βαραίνει η συνήθεια. Ακόμη και η γυναίκα μου, μολονότι, φυσικά, ήταν πεισμένη για την ανάγκη εφαρμογής του, πολύ αργότερα από μένα άρχισε να γράφει στο μονοτονικό σύστημα. ‘Ντροπή’ της έλεγα ‘να είσαι δίπλα μου και να γράφεις ακόμη με τόνους !’ (γέλια)
    Δ.: Δε χρειάζεται πια και τόσο μεγάλη προσπάθεια για να συνηθίσει κανείς την αλλαγή…
    Κ.: Έχετε δίκιο, ζήτημα ημερών είναι. Πάντως, σας λέω ότι θα ήταν ανόητο και εγκληματικό αν σήμερα η κυβέρνηση αποφάσιζε να δεχτεί έστω κι αυτή την αντιρεαλιστική λύση της προαιρετικής χρήσης του πολυτονικού συστήματος. Έτσι εξευτελίζεις το μονοτονικό σύστημα. Γιατί, μπορεί στην πράξη ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει (κακώς, γιατί υπάρχουν κανόνες), αλλά να το θεσμοθετείς κιόλας, αυτό είναι φοβερό. Ελπίζω ότι δε θα γίνει κάτι τέτοιο, μολονότι έχει συντελεστεί ήδη το άλλο ανήκουστο, να ξαναφέρουν την αρχαία γλώσσα, αυτούσια, στο γυμνάσιο. Μα τι να μάθει το παιδί στο γυμνάσιο από την αρχαία γλώσσα, εφόσον έρχεται από το δημοτικό και δεν ξέρει τη δική του, τη σύγχρονη; Και στο παιδί αυτό ερχόμαστε εμείς να του μάθουμε μια άλλη γλώσσα, την αρχαία. Μπορεί να μην ισχύει αυτό -υπάρχουν και κάποια πρώιμα κατατοπισμένα- αλλά όλοι ξέρουμε το γλωσσικό επίπεδο στο οποίο βρίσκεται σήμερα η παιδεία μας.
    Δ.: Υποστηρίζετε πως η ελληνική γλώσσα δεν είναι μία, έτσι δεν είναι;
    K.: Μα βέβαια! Αφού ο Νεοέλληνας δεν μπορεί να διαβάσει την αρχαία ελληνική γραμματεία, πώς είναι μία η γλώσσα; Αν ήταν, θα την καταλάβαινε! Και παίζεις με τη γλώσσα όταν λες ότι είναι μια γλώσσα με δύο μορφές. Μα τότε είναι δύο γλώσσες! Θα διαμαρτυρηθούν κάποιοι αλλά, πώς να το κάνουμε, όταν δεν καταλαβαίνεις μια γλώσσα, είναι άλλη από τη δική σου. Τα αρχαία είναι η παλιότερη μορφή της σημερινής ελληνικής γλώσσας, συνεπώς είναι μια άλλη γλώσσα. Είναι ελληνική και αυτή, δεν είναι ξένη, είναι δική σου, αλλά είναι άλλη. Και η σύγχυση επιτείνεται και από το γεγονός ότι δεν είναι όσο π.χ. τα γαλλικά από τα γερμανικά. Είναι ελληνική γλώσσα, από λεξιλογική άποψη υπάρχει μεγάλη συγγένεια (βλ. άνθρωπος, ουρανός, προσκυνώ), αλλά από τυπολογική άποψη οι διαφορές είναι μεγάλες (ελπίς, -ος / ελπίδα, -ας). Αντί να βελτιώσουμε τη σημερινή κατάσταση και να διδάσκουμε τα αρχαία στο λύκειο, προσθέτουμε ώρες στο γυμνάσιο. Αυτή είναι εγκληματική πολιτική. Δε μαθαίνει έτσι ο Ρωμιός τη γλώσσα του. Αυτό που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να γινόταν στο γυμνάσιο ένας απλός υπαινιγμός για την αρχαία γλώσσα, με αφετηρία εκείνα που ισχύουν στη νέα, τα οποία απαραιτήτως οφείλουν να γνωρίζουν οι μαθητές στο γυμνάσιο.
    Δ.: Και με τη σημερινή κατάσταση επιτείνεται η σύγχυση, έτσι δεν είναι; Τα παιδιά άλλα μαθαίνουν στο σχολείο και άλλα ακούν στο σπίτι…
    Κ.: Δυστυχώς, οι νέοι επιστήμονες που βγαίνουν σήμερα από τα πανεπιστήμια δεν είναι όλοι καταρτισμένοι, έστω στο βαθμό που είναι ανεκτός. Εδώ και χρόνια παρατηρείται πτώση του επιπέδου της παιδείας μας. Την περίοδο που για τη δουλειά μου στο λεξικό απασχολούσα δέκα συνεργάτες (αδιόριστους καθηγητές που περίμεναν να διοριστούν και τότε, φυσικά, με εγκατέλειπαν και έπαιρνα άλλους), όφειλα να κάνω διαγωνισμό για να τους επιλέξω. Ε, αν σας έδειχνα τα γραπτά τους, θα βλέπατε πως πολλά από αυτά ήταν απογοητευτικά. Και αναρωτιόμουν: ‘μα πώς είναι δυνατό να πάρουν δίπλωμα αυτοί;’ Έπαιρναν, όμως, και αργότερα πήγαιναν και στο σχολείο να διδάξουν. Θα δίδασκαν, λέτε, σωστά την ελληνική γλώσσα; Έπειτα, ένα μειονέκτημα μερικών νέων γλωσσολόγων είναι ότι δεν είναι κατατοπισμένοι στην ιστορική γλωσσολογία. Έχουν κάνει λαμπρές σπουδές στο εξωτερικό, έμαθαν τις νέες μεθόδους έρευνας, αλλά δεν έμαθαν πώς φτάσαμε σε αυτές τις μεθόδους -κυρίως στην Ελλάδα. Μ’ άλλα λόγια δεν έχουν μελετήσει όσο θα έπρεπε τον Χατζιδάκι.
    Δ.: Σ’ αυτούς που υποστηρίζουν πως ‘η γλώσσα μας καταστρέφεται’ τι απαντάτε;
    Κ.: Κάποιος που δεν έχει μάθει ελληνικά, δεν τα γράφει σωστά. Από το 1976, με τη γλωσσική μεταρρύθμιση, πασχίζει ο κόσμος να μάθει να γράφει σωστά και μάλιστα στη τηλεόρασης και του Διαδικτύου, που πολλοί λένε ‘τώρα με τη γλώσσα θα ασχολούμαστε;’ Εδώ ακριβώς είναι που χρειαζόταν η φροντίδα των λογίων, να δημιουργήσουν εταιρείες, συλλόγους, με σκοπό να αποκτήσει ο Έλληνας γλωσσική παιδεία. Τα λέω χρόνια αυτά, δε γίνεται τίποτα.
    Δ.: Και πώς πιστεύετε ότι πρέπει να ονομάζουμε τη σημερινή γλώσσα;
    Κ.: Εγώ εξακολουθώ να τη λέω δημοτική. Γιατί όχι νέα ελληνική; Γιατί, ας μην κοροϊδευόμαστε, υπάρχουν ακόμη μερικά περιττά λείψανα της καθαρεύουσας. Απαιτείται αγώνας για να φτάσουμε στη στιγμή που θα την πούμε νέα ελληνική.
    Δ.: Μιλάτε με πάθος…
    Κ.: Με απασχολεί πολύ το θέμα της παιδείας. Από νέος αγάπησα πολύ τη γλώσσα μας, την έμαθα όσο μπορούσα, την καλλιέργησα και τη δίδαξα όσο μπορούσα. Να βλέπω τώρα να διαμορφώνεται αυτή η κατάσταση… Η μακρά ιστορία μας έφερε το γλωσσικό ζήτημα, επειδή δεν είχαμε φροντίσει να εγκαίρως να αποκαταστήσουμε τα πράγματα. Κάποτε, όμως, τα αποκαταστήσαμε. Ε, τώρα θα μετανοήσουμε; Θα παλινδρομήσουμε;
    Δ.: Πώς κρίνετε το επίπεδο των μεταφράσεων στα ελληνικά;
    Κ.: Δεν μπορώ να πω ότι παρακολουθώ συστηματικά το επίπεδο των λογοτεχνικών μεταφράσεων στα ελληνικά. Διαβάζω, όμως, κριτικές και διαπιστώνω ότι σημειώνονται λάθη, τα οποία συχνά προκαλούν και γέλωτα. Διαθέτουμε πάντως και πολύ καλούς μεταφραστές. Είναι πολύ δύσκολη δουλειά η μετάφραση.
    Δ.: Σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία διαβάζετε;
    Κ.: Δυστυχώς, δε διαβάζω πολύ τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία -δε με απασχόλησε πολύ και επιστημονικώς ως φιλόλογο. Έχω και την άποψη πως δεν είναι και τόσο σωστό επιστημονικά να γράφει κανείς για τους εντελώς σύγχρονούς του. Πώς να είναι κάποιος αντικειμενικός όταν το κάνει αυτό; Αν, π.χ., αρχίσω να γράφω εγώ για έναν σύγχρονο συγγραφέα, που είναι φίλος μου, πώς μπορώ να είμαι αντικειμενικός; Αφού θα είμαι επηρεασμένος από το συναίσθημα. Άλλοι βέβαια ασχολούνται. Με το Σαχτούρη, ας πούμε, πολλοί ασχολήθηκαν από τότε που ζούσε ακόμη. Δεν το βρίσκω κανονικό αυτό, για έναν επιστήμονα που επιθυμεί να βρίσκεται -όσο γίνεται- μέσα στο πλαίσιο της αντικειμενικότητας. Είναι βέβαια ένα ιδανικό η αντικειμενικότητα, προσπαθούμε να το φτάσουμε και άλλοτε το προσεγγίζουμε, άλλοτε δεν το κατορθώνουμε.
    Δ.: Ποια είναι η γνώμη σας για το θεσμό των λογοτεχνικών βραβείων;
    Κ.: Το ζήτημα των βραβείων είναι πολύ λεπτό. Ξαναγυρίζουμε στο ίδιο θέμα, αλλά, κοιτάξτε, οι επιτροπές βραβεύουν σύγχρονους ανθρώπους. Πώς μπορεί να μην υπάρξει μεροληψία; Θέλει ιδιαίτερη προσοχή κάτι τέτοιο. Το Διαβάζω έδινε βραβεία και ασφαλώς πολλά ήταν πραγματικά επιτυχημένα, δεν αμφιβάλλω, αλλά το θέμα παραμένει λεπτό. Δε λέω, βέβαια, να μη δίνονται βραβεία -έτσι πάμε στο άλλο άκρο. Μακάρι το περιοδικό σας να βελτιώσει και να προαγάγει το θεσμό των λογοτεχνικών βραβείων.
    Δ.: Για τα βραβεία Νόμπελ λογοτεχνίας τι πιστεύετε;
    Κ.: Κοιτάξτε, η Σουηδική Ακαδημία πιστεύω πως εργάζεται με σοβαρότητα. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν σημειωθεί παραλείψεις, λάθη και αδικίες. Εμείς είδαμε και πάθαμε να πάρουμε το βραβείο (γέλια). Προσπαθήσαμε με τον Παλαμά και αργότερα τον Καζαντζάκη και το Σικελιανό, δεν το κατορθώσαμε. Τα καταφέραμε αργότερα…
    Δ.: Tην πρόσφατη βράβευση του Χάρολντ Πίντερ πώς την κρίνετε;
    Κ.: Μου φάνηκε αγαθή. Νομίζω ότι επαινείται γενικότερα και έρχεται να τιμήσει έναν αξιόλογο άνθρωπο, με ιδέες ριζοσπαστικές. Κι εγώ δεν είμαι διόλου αντιριζοσπαστικός -αν και σε όλα τα πράγματα υπάρχουν όρια.
    Δ.: Eκτός από τη γυναίκα σας, τι άλλο σας λείπει;
    Κ.: Με τη γυναίκα μου ζήσαμε εξήντα πέντε χρόνια μαζί, ευτυχισμένα. Την έχασα πριν από έξι χρόνια… Τι άλλο μου λείπει; Το γεγονός ότι δεν τελείωσα το λεξικό μου, το μεγάλο. Αυτό δεν το πέτυχα. Και πάντοτε έλεγα πως θέλω να πεθάνω επί των επάλξεων, δηλαδή δουλεύοντας το λεξικό. Αλλά, ήδη από το 1997, με το δέκατο τέταρτο τόμο, αναγκάστηκα να σταματήσω, εξαιτίας πολύ σοβαρών προβλημάτων υγείας που αντιμετώπιζε η γυναίκα μου. Βέβαια, όλο το υπόλοιπο υλικό -μη επεξεργασμένο όμως- το παρέδωσα στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, το οποίο συνεχίζει τη λεξικογραφική του εργασία, χωρίς καμία δική μου ανάμειξη. Στο μεταξύ κυκλοφόρησε και μια δίτομη Επιτομή των 14 τόμων μου -χάρηκα πολύ γι’ αυτό. Αλλά, για να ξαναγυρίσω στην ερώτησή σας, σήμερα, πώς να το πω, αισθάνομαι ‘απομονωμένος’. Η μακροβιότητα με οδήγησε στην ‘απομόνωση’. Δεν έχω σήμερα άμεση πνευματική επαφή με καλούς μου φίλους και τη γυναίκα μου -τους έχω χάσει όλους.
    Δ.: Aισθάνεστε τελικά ευτυχισμένος, κ. Κριαρά;
    Κ.: Το 1948 ήμουν συνυποψήφιος με το Λίνο Πολίτη για την έδρα Νέας Ελληνικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Εγώ παραμερίζομαι, εκείνος εκλέγεται. Ήταν γιος του Νικολάου Πολίτη και, επιπλέον, τον έκρινε ένας σημαντικός επιστήμονας, ο Κυριακίδης, μαθητής και κουμπάρος του Νικολάου Πολίτη! Δεν ήταν κακός μελετητής, είχε όμως τότε ο Πολίτης λιγότερα προσόντα από μένα. Ήταν άδικη κρίση. Το θεώρησα μεγάλη ατυχία. Βέβαια υπήρχε μια κενή έδρα Μεσαιωνικής Ελληνικής Φιλολογίας στο ΑΠΘ. Στην αρχή δεν ήθελα να είμαι υποψήφιος, αλλά τελικά αποφάσισα να υποχωρήσω, γιατί σκέφτηκα ότι μπορώ να τα βγάλω πέρα. Παρέμεινα στην έδρα μου ως το ’68, όταν με απέλυσε η χούντα. Σας διηγήθηκα μόλις τη μεγάλη ατυχία της ζωής μου. Πέρα από αυτή, δε μπορώ να πω ότι στάθηκα άτυχος. Και με ικανοποιεί πολύ που έκανα μια δουλειά που είναι χρήσιμη. Και είναι αναγνωρισμένη και συνεχίζεται.
    Δ.: Σήμερα πώς περνάτε το χρόνο σας;
    Κ.: Παρά την ηλικία μου, μπορώ και εργάζομαι. Και εργάζομαι πολύ. Μου το επιτρέπει αυτό η υγεία μου – δεν έχω προβλήματα ανησυχητικά. Για την ώρα… (γέλια). Έτσι, όσο μου επιτρέπουν οι δυνάμεις και τα χρόνια μου, νιώθω υποχρεωμένος να συμμετέχω στη σύγχρονη πνευματική προσπάθεια. Τον τελευταίο καιρό ασχολούμαι με το Θεοτοκά, με τον οποίο είχαμε πάντοτε συγγένεια απόψεων. Το 1946, όταν ήμαστε και οι δύο στο Παρίσι, μου είχε ζητήσει να του περιγράψω πώς περνούσαμε στο Χαϊδάρι, γιατί σκόπευε να γράψει ένα μυθιστόρημα για τον πόλεμο (Ασθενείς και οδοιπόροι). Εγώ δέχτηκα ευχαρίστως, συναντηθήκαμε, του υπαγόρευα και εκείνος έγραφε. Το είχα ξεχάσει το γεγονός αυτό, όταν πρόσφατα μου τηλεφώνησε η κυρία Αλιβιζάτου, η αδελφή του, και μου λέει ‘στα χαρτιά του Γιώργου βρήκα ένα χαρτί που σας ανήκει’ -είχε βάλει ο Θεοτοκάς και τη χρονολογία επάνω μάλιστα… Επίσης, έχω έτοιμη και μια αυτοβιογραφία, θέλει λίγο δούλεμα μόνο, αν τα καταφέρω…
    Δ.: Είστε ακόμη σοσιαλιστής;
    Κ.: Βεβαίως. Εγώ δεν ανήκω σε κείνους που σήμερα πιστεύουν κάτι και αύριο δεν το πιστεύουν. Από ιδιοσυγκρασία, η πίστη μου -όταν δημιουργηθεί- είναι σταθερή. Η διαμόρφωσή μου έγινε στα χρόνια της νεότητας.
    Δ.: Σας ευχαριστώ πολύ…
    via Το Βήμα

    Δημοφιλείς αναρτήσεις