Σάββατο 5 Μαΐου 2018

Η ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΤΟΥ ΖΕΠΕΛΙΝ ''ΧΙΝΤΕΜΠΟΥΡΓΚ''

http://lefobserver.blogspot.gr/2008/05/blog-post_06.html?spref=fb

HINDENBURG DISASTER - Η ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΤΟΥ ΖΕΠΕΛΙΝ ''ΧΙΝΤΕΜΠΟΥΡΓΚ''

Η συντριβή του Ζέπελιν ''Χίντεμπουργκ'' στις 6 Μαίου 1937 Η συντριβή του γερμανικού Ζέπελιν «Χίντεμπουργκ» στην αμερικανική ναυτική βάση του Λέικχερστ στο Νιου Τζέρσι στις 6 Μαΐου του 1937 στοίχισε τη ζωή σε 36 ανθρώπους. Το «Χίντεμπουργκ» είχε πραγματοποιήσει πτήση 60 ωρών από τη Γερμανία στις ΗΠΑ. Ηταν το μεγαλύτερο πηδαλιουχούμενο αερόστατο της εποχής με μήκος 268 μέτρα και μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 130 χιλιομέτρων ανά ώρα. Αν και πρωτοποριακό, τόσο σε τεχνολογία όσο και σε σχεδίαση, η ασφάλειά του αμφισβητήθηκε έντονα. Η δε τραγική του κατάληξη είχε αποτέλεσμα να εγκαταλειφθούν τα σχέδια για δημιουργία αεροπορικών εταιρειών που θα μετέφεραν μαζικά επιβατικό κοινό με αερόστατα.

Μαρία Μοντεσσόρι

Maria Montessori (portrait).jpg


Η Μαρία Μοντεσσόρι (ιταλικά: Maria Montessori, 31 Αυγούστου 1870-6 Μαΐου 1952) ήταν ιταλίδα παιδαγωγός. Επινόησε το μοντεσσοριανό παιδαγωγικό σύστημα, γνωστό και ως «μοντεσσοριανή μέθοδος», το οποίο αποτέλεσε πρωτοπορία για την εποχή του και εξακολουθεί να εφαρμόζεται και σήμερα σε αρκετά σχολεία, τα επονομαζόμενα «μοντεσσοριανά» ή «μοντεσσοριανές σχολές».

Η Μοντεσόρι γεννήθηκε στο Κιαραβάλλε της Ανκόνα και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Σαπιέντσα της Ρώμης, από όπου αποφοίτησε ως η πρώτη γυναίκα γιατρός της πατρίδας της. Μέσα από την παιδιατρική οδηγήθηκε, ως ψυχολόγος και ταλαντούχος παιδαγωγός που ήταν, στην προσπάθεια για την ψυχολογική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού, ασχολούμενη αρχικά με παιδιά με νοητική καθυστέρηση ή ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Σε αυτόν τον αγώνα έδωσε ολόκληρη τη ζωή της.

Έφτιαξε παιδαγωγικό υλικό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού για όλα τα μαθήματα, θετικά και θεωρητικά, που αφορούν τη μόρφωσή του. Δημιούργησε μόνη της εποπτικά μέσα διδασκαλίας και παιδαγωγικό υλικό για να γίνονται μέσω των αισθήσεων κατανοητά τα μαθήματα του σχολείου.

Η επιτυχία της μεθόδου της αναστάτωσε τον παιδαγωγικό κόσμο διεθνώς. Ακόμα και παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, έμπαιναν σιγά-σιγά στις κανονικές τάξεις του σχολείου, καθώς απελευθερωνόταν το πνεύμα και η ψυχή τους. Γι' αυτό μερικοί άνθρωποι, ακόμη και επιστήμονες, συνέδεσαν το όνομά της με τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Η Μαρία Μοντεσσόρι όμως ασχολήθηκε κατά βάση σε όλη τη ζωή της με όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως δείκτη νοημοσύνης ή μαθησιακής ικανότητας, και ίδρυσε σχολές σε πολλά κράτη για να εκπαιδεύεται προσωπικό στη χρησιμοποίηση του παιδαγωγικού υλικού αυτού, αλλά κυρίως στην κατανόηση της φιλοσοφίας της μεθόδου της, γιατί δίδαξε πως αυτό είναι το πρώτο θέμα για την επιτυχία.

Ο σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού είναι η πρώτη αρχή της μεθόδου, και έπειτα η ελευθερία που θα βγει από την πειθαρχία. Άλλες αρχές της μοντεσσοριανής μεθόδου είναι:

Η εσωτερική και εξωτερική τάξη στη συγκρότηση του ανθρώπου.
Ο σεβασμός στο έμψυχο και άψυχο περιβάλλον.
Η ατομική προσπάθεια αλλά και η καλή συνεργασία με τον κόσμο του περιβάλλοντος.
Η μάθηση μέσω της έρευνας που θα δώσει τη χαρά για τη δουλειά και την ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Η παντοειδής άσκηση για την απόκτηση δυνατοτήτων.
Ικανός άνθρωπος ίσον ευτυχής άνθρωπος.

Μετά την ανάληψη της εξουσίας στην Ιταλία από το καθεστώς του Μπενίτο Μουσολίνι, η Μοντεσσόρι εξορίστηκε στην Ισπανία. Κατόπιν, ύστερα από την επικράτηση του καθεστώτος Φράνκο στον Ισπανικό Εμφύλιο, εγκαταστάθηκε στην Ολλανδία. Το 1939 μετανάστευσε εκ νέου στην Ινδία, όπου θα παρέμενε καθόλη την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς η Ολλανδία βρέθηκε υπό ναζιστική κατοχή. Τέλος, ξαναγύρισε στην Ολλανδία το 1949, όπου και απεβίωσε το 1952 σε ηλικία 82 ετών.

Από τότε μέχρι σήμερα ο διεθνής οργανισμός που δημιουργήθηκε («Association Montessori International») καθοδηγεί και εποπτεύει τα Μοντεσσοριανά Σχολεία σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη, στις Η.Π.Α, στον Καναδά, στην Αφρική και στην Ασία, σε δεκάδες κράτη στον κόσμο λειτουργούν σήμερα Μοντεσσοριανά σχολεία.
http://el.wikipedia.org/wiki/Μαρία_Μοντεσσόρι

Η σφαγή των πρόξενων στην Οθωμανική Θεσσαλονίκη


http://lefobserver.blogspot.com/2012/05/blog-post.html?spref=fb

Η ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΞΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ



Η σφαγή των προξένων στην Οθωμανική Θεσσαλονίκη
Βρισκόμαστε  στο 1876, στις 5 Μαΐου με το νέο ημερολόγιο. Εκείνη τη μέρα συνέβη ένα συνταρακτικό γεγονός, που χρησιμοποιήθηκε ως αφορμή για την επιβολή μεγάλων αλλαγών εις βάρος του Οθωμανικού κράτους: μουσουλμανικός όχλος κατακρεούργησε μέσα στο Σαατλή τζαμί, που λειτουργούσε στη σημερινή Αγίου Δημητρίου, δίπλα στο «σπίτι του Κεμάλ», τον Ζιλ Μουλέν, πρόξενο της Γαλλίας και τον Ερρίκο Άμποτ, πρόξενο της Γερμανίας. Οι δυο άτυχοι διπλωμάτες είχαν πάει εκεί για να συναντήσουν τον βαλή Ριφαάτ μπέη και να του επιστήσουν την προσοχή γιατί η ατμόσφαιρα στην πόλη ήταν βαριά: πλήθη μουσουλμάνων πολιορκούσαν το αμερικάνικο προξενείο και υπήρχε διάχυτος ο φόβος για σφαγές χριστιανών. Μετά τη δολοφονία και την κλοπή πορτοφολιών, ρολογιών κλπ, τα πτώματα των προξένων πετάχτηκαν στο καλντερίμι.

Όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, τα αίτια της αναταραχής ήταν αυθεντικά εθνικιστικά, υπό θρησκευτικό μανδύα. Αφορμή ήταν μια γυναίκα, μια νεαρή χριστιανή βουλγαρικής καταγωγής. Η κοπέλα ήρθε στη Θεσσαλονίκη (άγνωστο αν αυτό έγινε με τη συναίνεσή της) από το Πολύκαστρο του Κιλκίς, για να ασπαστεί το Ισλάμ. Προφανώς, για ερωτικούς λόγους. Η μητέρα της όμως δεν συμφωνούσε: ζήτησε τη βοήθεια χριστιανών Θεσσαλονικιών, για να αποτραπεί ο εξισλαμισμός της κόρης της. Πράγματι, κάποιοι χριστιανοί Θεσσαλονικείς άρπαξαν το κορίτσι από τους μουσουλμάνους και το έκρυψαν στο αμερικανικό προξενείο. Λεπτομέρεια: ο πρόξενος ήταν έλληνας και λεγόταν Περικλής Χατζηλαζάρου. Για να μην ασχοληθούμε ξανά με τη νεαρή Μακεδόνισσα, υπάρχουν δύο εκδοχές για την τύχη της: Με τη βοήθεια του έλληνα προξένου Βατικιώτη φυγαδεύτηκε στην Ελλάδα, λέει η μία. Παραδόθηκε και εξισλαμίστηκε, για να υπάρξει κατευνασμός των πνευμάτων, λέει η άλλη.

Την κρίσιμη εκείνη στιγμή, μετά τις άγριες δολοφονίες των προξένων, η σφαγή εις βάρος των χριστιανών ήταν έτοιμη να ξεσπάσει. Ευτυχώς, ένας Οθωμανός αξιωματούχος, ο φρούραρχος της πόλης Αρίφ μπέης, κινήθηκε αστραπιαία και αποφασιστικά: έστειλε τις μονάδες του στρατού που είχε υπό τις διαταγές του να περικυκλώσουν και να αποκλείσουν τις μουσουλμανικές συνοικίες (τρεις ήταν) και τα τζαμιά. Η σκληρή καταστολή είχε ευεργετικά αποτελέσματα, καθώς οι θερμόαιμοι αποθαρρύνθηκαν και ησύχασαν. Σε αυτό το σημείο, όμως, άρχιζε η πολιτική περιπλοκή, οι συνέπειες της οποίας είχαν ιστορικές διαστάσεις.
Παρά την καθαίρεση του γενικού διοικητή Μακεδονίας από το σουλτάνο, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατέπλευσαν πλοία των μεγάλων δυνάμεων της εποχής (αγγλικά, γαλλικά, ρώσικα, γερμανικά) και μιας μικρής: τη ναυτική μοίρα συμπλήρωναν δυο ελληνικά πολεμικά πλοία, τα οποία έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στη Θεσσαλονίκη. Τα πολεμικά έστρεψαν τα κανόνια τους προς τις μουσουλμανικές συνοικίες, χωρίς να αποδώσουν τιμές στη σημαία του σουλτάνου. Την ίδια μέρα αποβιβάστηκαν γερμανικά και γαλλικά αγήματα και έλαβαν θέσεις σε επίκαιρα σημεία της πόλης, ενώ ο οθωμανικός στρατός αποσυρόταν στους στρατώνες του. Οι επικεφαλής ναύαρχοι απαίτησαν τα εξής:

Σύλληψη, παραπομπή σε δίκη και τιμωρία των υπαιτίων
Καταβολή αποζημίωσης
Υποστολή της οθωμανικής σημαίας
Απόδοση τιμών από τις οθωμανικές σημαίες και το στρατό στις σημαίες της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας
Απόδοση τιμών από το στρατό και τις αρχές στις σωρούς των δύο δολοφονημένων προξένων.
Όλα τα παραπάνω έγιναν αποδεκτά από το σουλτάνο και εφαρμόστηκαν κατά γράμμα – εκτός από την τιμωρία των πραγματικών υπαιτίων: στη θέση τους πλήρωσαν με τη ζωή τους μερικοί περιθωριακοί τύποι. Οι πολιτικές συνέπειες ήταν πολύ περισσότερο δραματικές από τις συμβολικές παράτες εξευτελισμού της οθωμανικής ισχύος στη Θεσσαλονίκη.

Στην Πόλη, ο σουλτάνος Αβδούλ Αζίζ καθαιρέθηκε, ως υπαίτιος για τον οθωμανικό εξευτελισμό, ο οποίος προήλθε (κατά τους αγανακτισμένους Οθωμανούς) από την υποχωρητικότητα του. Τον διαδέχτηκε ο Μουράτ Ε’, αλλά μόνο για λίγες εβδομάδες: το θρόνο κατέλαβε τελικά ο Αβδούλ Χαμίτ Β’, αδελφός του Μουράτ, ο οποίος έμεινε σ’ αυτόν τα επόμενα τριάντα χρόνια – μέχρι που δεν υπήρχε πια θρόνος. Ο Μουράτ έσωσε τη ζωή του επειδή ήταν τέκτονας, γεγονός που κινητοποίησε τους τέκτονες ολόκληρης της Ευρώπης, για τη σωτηρία του.
Δυο χρόνια αργότερα, με τη Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου, ιδρύθηκαν η Βουλγαρία και η Σερβία. Η Κύπρος πουλήθηκε στους Βρετανούς, ενώ η Θεσσαλία είχε παραχωρηθεί στην Ελλάδα. Στο εσωτερικό της πάλαι ποτέ Αυτοκρατορίας εξαγγέλθηκαν σοβαρές μεταρρυθμίσεις πολιτικής ισότητας. Ήταν όμως πολύ αργά για να αναστραφεί το (προοδευτικό, τότε) κύμα του εθνικισμού στα Βαλκάνια, που σάρωσε τελειωτικά την οθωμανική απολυταρχία  και δημιούργησε τα σύγχρονα κράτη, μεταξύ των οποίων και την Τουρκία.

Συμπέρασμα; Το αναμενόμενο: η περίφημη ανεξιθρησκία της πολυπολιτισμικής οθωμανικής Θεσσαλονίκης δεν είναι τίποτε περισσότερο από μύθος. Ένας ακόμα προπαγανδιστικός μύθος εκείνης της περιόδου, που αναπαράγεται και σήμερα στις ρηχές αναγνώσεις της Ιστορίας και που στηρίχτηκε αποκλειστικά στην υποταγή των πάντων στην οθωμανική απολυταρχία, αλλά και στην προστασία που εξασφάλιζαν στα μέλη τους  τα μιλέτια. Αρκεί αυτά τα μέλη να παρέμεναν σκλάβοι – πράγμα εντελώς ανεπίκαιρο ήδη από τις απαρχές του 19ου αιώνα. Την πραγματικότητα του εθνικιστικού και θρησκευτικού μίσους μεταξύ των κοινοτήτων της Θεσσαλονίκης την αποκαλύπτουν τα γεγονότα του 1876, αλλά αν χρειαστεί μπορούμε να πάμε και πιο πίσω στο χρόνο (στη σφαγή και τον εξανδραποδισμό της πιστής στο σουλτάνο χριστιανικής / ελληνικής κοινότητας στα 1821) αλλά και πιο μπροστά, αφήνοντας κατά μέρος τις «συνήθεις» αλληλοσφαγές χαμηλής έντασης: μετά το 1922, στις ανταλλαγές των πληθυσμών, οι ντονμέδες (εξισλαμισμένοι εβραίοι, μια μικρή σχετικά αλλά εξαιρετικά δυναμική και ισχυρή κοινότητα της Θεσσαλονίκης) παρακαλούσαν τους ορίτζιναλ να τους δεχτούν και πάλι στην πατρώα πίστη και στην εβραϊκή κοινότητα, ώστε να αποφύγουν την προσφυγιά. Αυτοί, φυσικά, αρνήθηκαν – κάτι που βγήκε σε καλό στους «ανταλλάξιμους» μουσουλμάνους Εβραίους: οι απόγονοί τους συναποτελούν την ελίτ της σύγχρονης Τουρκίας σε όλους τους τομείς, ενώ η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης χάθηκε σχεδόν ολοκληρωτικά στα ναζιστικά στρατόπεδα του Ολοκαυτώματος. Κι αν προχωρήσουμε λίγο ακόμα θα δούμε το εθνικιστικό – θρησκευτικό μίσος, με φυσικούς και ηθικούς αυτουργούς τους  χριστιανούς – κυρίως τους έλληνες πρόσφυγες από τη Μικρασία και τον Πόντο, να εκδηλώνεται αδίσταχτο ακόμα και κατά των νεκρών (παρεμπιπτόντως αλλά ουσιωδώς και κατά της Ιστορίας της πόλης) με το ξήλωμα του οθωμανικού νεκροταφείου (σημερινή ΔΕΘ) στη δεκαετία του ’20 και το ξήλωμα του εβραϊκού νεκροταφείου (σημερινή πανεπιστημιούπολη ΑΠΘ) στη δεκαετία του’40. Αλλά ακόμα κι αυτές οι εκδηλώσεις ήταν «λίγες» αν συγκριθούν με την απάθεια (η λέξη ίσως είναι ανεπαρκής) της κυρίαρχης πια εθνικής και θρησκευτικής πλειοψηφίας της πόλης, όταν ολόκληρη η εβραϊκή κοινότητα στοιβαζόταν στα τραίνα με προορισμό την εξόντωσή της τα ναζιστικά στρατόπεδα.
ΑΠΟ ΤΟ  http://panosz.wordpress.com/2011/01/19/thess/

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\




Σήμερα 5/5



Το DNA χαρίζει γεύση στους αρχαίους αμφορείς


http://arxaia-ellinika.blogspot.gr/2013/05/to-dna-xarizei-geysh-stous-arxaious-amforeis.html

Το DNA χαρίζει γεύση στους αρχαίους αμφορείς

«Βουτιά» στο παρελθόν μέσω της πιο σύγχρονης τεχνολογίας

Η σημερινή μας ιστορία θα μπορούσε να αποτελέσει κάλλιστα ένα σενάριο (κυριολεκτικώς) επιστημονικής φαντασίας που ανοίγει δρόμους (και δη θαλάσσιους) ενώνοντας την αρχαία Ελλάδα με το σήμερα.
Πρόκειται για μια «βουτιά» στο παρελθόν μέσω της πιο σύγχρονης τεχνολογίας - για την ακρίβεια με μεθόδους που βλέπουμε στο CSI -, η οποία αποκαλύπτει το πώς λάμβανε χώρα το αρχαίο εμπόριο στη Μεσόγειο, αλλά και το πώς αναπτύσσονταν οι σχέσεις συναλλαγής (οικονομικής αλλά και κοινωνικής) μεταξύ διαφορετικών περιοχών στην κλασική ελληνιστική εποχή. Και οι αποκαλύψεις είναι, όπως θα δείτε, ανατρεπτικές!



Αμφορείς που μελετήθηκαν από τους ειδικούς και βρίσκονται στις αποθήκες της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Φρούριο Πύλου (φωτ. Δ. Κουρκουμέλης)

Ελληνική και διεθνής μελέτη
Πρωταγωνιστές της ιστορίας είναι τέσσερις ειδικοί, δύο Ελληνες, ένας Αμερικανός και μία Σουηδέζα. Πρόκειται συγκεκριμένα για δύο αρχαιολόγους της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, τους Δημήτρη Κουρκουμέλη και Θεοτόκη Θεοδούλου, έναν αρχαιολόγο-τεχνολόγο, τον Μπρένταν Φόλεϊ από το έγκριτο αμερικανικό Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole (Woods Hole Oceanographic Institution, WHOI) στη Μασαχουσέτη και μία γενετίστρια του Τμήματος Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Λουντ, τη Μαρία Χάνσον. Οι τέσσερις αυτοί επιστήμονες ένωσαν τις δυνάμεις τους έχοντας σημαντική… τεχνολογική χείρα βοηθείας για να φωτίσουν το παρελθόν μας.
Και στο φόντο βρίσκονται εννέα αρχαίοι αμφορείς που χρονολογούνται από τον 5ο ως τον 3ο αι. π.Χ. και οι οποίοι σύμφωνα με τους ειδικούς προέρχονταν από το Ιόνιο - ήταν σχεδόν στο σύνολό τους κερκυραϊκοί και είχαν βρεθεί σε ναυάγια στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο της Πελοποννήσου. Οι αμφορείς αυτοί, που είχαν παραδοθεί στην Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων από αλιείς ή από λιμεναρχεία, φυλάσσονταν τα τελευταία 20 χρόνια στις αποθήκες της Εφορείας.
Ο δρ Φόλεϊ εξηγεί ότι σε ναυάγια που «κείτονται» στα βάθη της Μεσογείου έχουν εντοπιστεί κατά καιρούς χιλιάδες αμφορείς. Ορισμένοι εξ αυτών αποδείχθηκε ότι περιείχαν απομεινάρια τροφών, όπως κουκούτσια ελιάς ή ψαροκόκαλα, ωστόσο στην πλειονότητά τους τα πολύτιμα αυτά αντικείμενα εντοπίζονταν άδεια.
«Η βασική παραδοχή των αρχαιολόγων ως σήμερα ήταν ότι τα αγγεία του είδους χρησιμοποιούνταν σχεδόν αποκλειστικά για τη μεταφορά κρασιού - είναι χαρακτηριστικό ότι ανάλυση 27 προηγούμενων μελετών στις οποίες περιλαμβάνονταν στοιχεία για 5.860 αμφορείς έδειξε ότι στο 95% των περιπτώσεων οι αμφορείς περιγράφονταν ως δοχεία που μετέφεραν αποκλειστικώς κρασί».

Πυξίδα η... ανακύκλωση
Σύμφωνα με τον δρ Φόλεϊ ωστόσο μια τέτοια θεωρία φαινόταν γενικόλογη, αν όχι απλουστευμένη. «Μόνο η δική μας γενιά είναι η γενιά της... μιας χρήσης _ χρησιμοποιεί αντικείμενα όπως πλαστικά ποτήρια, χαρτοπετσέτες, ακόμη και αλουμινένια δοχεία που μετά τη χρήση πετά. Με δεδομένο ότι ακόμη και η προηγούμενη γενιά ήταν γενιά της ανακύκλωσης των αντικειμένων, πιστεύαμε ότι δεν ήταν δυνατόν στην αρχαιότητα να μη γίνεται ανακύκλωση των δοχείων».
Αποφασίζοντας να διερευνήσουν αυτή την πιθανότητα ο δρ Φόλεϊ, η δρ Χάνσον και οι έλληνες συνεργάτες τους άνοιξαν τις αποθήκες της Ελληνικής Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στις οποίες το υλικό ήταν έτοιμο και περίμενε να… αποκαλυφθεί. Οπως αποδείχθηκε, η αναμονή (επί χιλιάδες χρόνια στον βυθό και επί δεκαετίες στις αποθήκες) άξιζε τον κόπο. Και αυτό διότι για να έλθει στην επιφάνεια το παρελθόν ήταν απολύτως απαραίτητη η υπερσύγχρονη τεχνολογία.
Ο κ. Κουρκουμέλης τονίζει ότι η εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας ήταν εκείνη που επέτρεψε να ληφθεί γενετικό υλικό από τους αμφορείς χωρίς εκείνοι να «τραυματιστούν» στο ελάχιστο. «Με τις συμβατικές μεθόδους απαιτείτο να αφαιρεθεί ένα κομμάτι κεραμικού ώστε να ληφθεί δείγμα για γενετική εξέταση. Με τη νέα μέθοδο “χαϊδεύουμε” τον αμφορέα απλώς με ένα βαμβάκι και το δείγμα που συλλέγεται είναι ικανό για ανίχνευση πολύ μικρών τμημάτων DNA και για ανάλυσή τους».
Ο κ. Θεοδούλου συμπληρώνει ότι «με τη νέα μέθοδο δεν προκαλείται καμία χημική ή μηχανική φθορά. Είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται αυτού του είδους η “εγκληματολογική” προσέγγιση σε αμφορείς η οποία εκμηδενίζει οποιαδήποτε πιθανότητα να συντελεστεί κάποιο... έγκλημα στο αγγείο».


Ένας από τους κερκυραϊκούς εμπορικούς αμφορείς που χρονολογείται από το πρώτο μισό του 3ου αι. π.Χ. και χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη (φωτ. Π. Βεζυρτζής, Credit: ΥΠΠΟΤ/ΕΕΑ)

Τεχνογνωσία CSI
Τα δείγματα λοιπόν που είχαν ουσιαστικώς ξεκινήσει από τον βυθό του Ιονίου για να «ψαρευτούν» και να καταλήξουν στις αποθήκες της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων ταξίδεψαν στη συνέχεια στο Λουντ της Σουηδίας όπου η Μαρία Χάνσον διεξήγαγε τις γενετικές αναλύσεις. Τα γενετικά «αποτυπώματα» των αμφορέων συγκρίθηκαν με εκείνα που υπάρχουν σε μεγάλες οn-line βάσεις δεδομένων οι οποίες περιέχουν πολλά δείγματα φυτικού DNA (αν και δεν είναι πλήρεις, όπως μας λέει η δρ Χάνσον).
«Η όλη διαδικασία μοιάζει με αυτήν που βλέπουμε σε δημοφιλείς αστυνομικές σειρές, όπως το CSI. Λήψη δείγματος με μια μεγάλη μπατονέτα, ανάλυση με τη συμβατική μέθοδο γενετικών αναλύσεων, αυτήν της αλυσιδωτής αντίδρασης της πολυμεράσης (PCR), παραγωγή αντιγράφων του γενετικού δείγματος και στη συνέχεια σύγκριση με διαθέσιμες βάσεις δεδομένων που περιέχουν φυτικό DNA αρκετών ειδών.
Αρχικώς αναζητήσαμε τα γένη και στη συνέχεια περάσαμε σε πιο εξειδικευμένη αναζήτηση των συγκεκριμένων ειδών. Δεν κατέστη δυνατό να ταυτοποιήσουμε όλα τα δείγματα. Και αυτό διότι ίσως κάποια από τα απομεινάρια φυτών που εντοπίσαμε να μην υπάρχουν πλέον, αλλά και επειδή οι βάσεις δεδομένων δεν περιέχουν όλα τα είδη και χρειάζονται εμπλουτισμό» διευκρινίζει η ερευνήτρια.
Ακόμη όμως και τα δείγματα που ταυτοποιήθηκαν ήταν αρκετά για να αποδείξουν το έντονο και πλούσιο εμπόριο της εποχής. Δεν ήταν μόνο το λάδι και το κρασί που «ταξίδευαν» συχνά στη Μεσόγειο μέσα στα αγγεία, όπως πιστευόταν ως σήμερα - για την ακρίβεια DNA σταφυλιού εντοπίστηκε μόνο σε πέντε από τους εννέα αμφορείς, ενώ DNA ελιάς σε έξι από τους εννέα.
Οι αναλύσεις έδειξαν επίσης την ύπαρξη DNA οσπρίων, πιπερόριζας (του γνωστού μας τζίντζερ), καρυδιών, άρκευθου (λατινική ονομασία Juniperus communis που σημαίνει άγριο κυπαρίσσι και χρησιμοποιείτο πιθανότατα ως μπαχαρικό), αλλά και την ύπαρξη αρωματικών βοτάνων όπως η μέντα, το θυμάρι και η ρίγανη.

«Πολυπρόσωπο» εμπόριο
Τι προσφέρει αυτή η νέα μελέτη που βρίσκεται υπό δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Archaeological Science» στη γνώση ειδικών και μη; Σύμφωνα με τον κ. Θεοδούλου «κατ' αρχάς αποδεικνύει ότι μπορούμε με τη μέθοδό μας να λάβουμε ικανό δείγμα DNA και να το ταυτοποιήσουμε. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα καινούργια στοιχεία μας αφήνουν να δούμε καλύτερα το πώς λειτουργούσε το εμπόριο πριν από χιλιάδες χρόνια.
Μαρτυρούν ότι πεποιθήσεις οι οποίες μέχρι σήμερα θεωρούνταν δεδομένες χρειάζονται επανεκτίμηση. Οι αμφορείς φαίνεται μέσα από τα στοιχεία ότι δεν αποτελούσαν αντικείμενα μιας μόνο χρήσης, ούτε ότι προορίζονταν μόνο για τη μεταφορά λαδιού ή κρασιού, όπως πιστευόταν ως τώρα.
Επαναχρησιμοποιούνταν και μάλιστα για τη φύλαξη και μεταφορά διαφορετικών προϊόντων κάθε φορά, γεγονός που μάλιστα εκτός των άλλων δείχνει και το πλούσιο, “πολυπρόσωπο” εμπόριο της εποχής».
Ολοι οι ειδικοί της ομάδας συμφωνούν ότι τα άλματα του πεδίου της γενετικής ανάλυσης δεν δίνουν μόνο υποσχέσεις για το μέλλον του ανθρώπου, αλλά βοηθούν στο να κατανοήσει πολύ καλύτερα και το παρελθόν του. «Ανοίγει μια νέα εποχή χάρη στην επιστήμη και στην τεχνολογία στην οποία όποιος είναι αρχαιολόγος αισθάνεται ιδιαιτέρως τυχερός» αναφέρει χαρακτηριστικά ο δρ Φόλεϊ.

«Ανάσταση» χαμένων φυτών;
Από την πλευρά του ο κ. Κουρκουμέλης κάνει λόγο για μια συναρπαστική μελλοντική εποχή στην οποία η επιστήμη ίσως μπορεί να επιτύχει ακόμη και την «ανάσταση» αρχαίων ειδών φυτών. «Ισως μελλοντικά η ανάλυση των αρχαίων δειγμάτων μας επιτρέψει να “αναστήσουμε” ακόμη και αρχαία φυτά που σήμερα έχουν χαθεί.
Για παράδειγμα υπάρχουν τόσες αναφορές στο αρχαίο κρασί, ωστόσο κανένας δεν ξέρει πώς ακριβώς ήταν το αρχαίο φυτό που έδινε αυτό το κρασί. Τώρα πια, χάρη στην εξέλιξη της επιστήμης, πιθανώς να καταφέρουμε να πάρουμε στα χέρια μας ένα ικανό δείγμα DNA για την “αναγέννηση” της αρχαίας αμπέλου και όχι μόνο».
Το επόμενο βήμα για τους ερευνητές είναι να αυξήσουν τα δείγματα της μελέτης τους, πιθανότατα με αναλύσεις και άλλων αμφορέων που περιμένουν... υπομονετικά στις αποθήκες της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων. Απώτερος στόχος ωστόσο είναι να γίνουν αναλύσεις στην ίδια την «πηγή» των αμφορέων.
Οι επιστήμονες σκοπεύουν να εφαρμόσουν τη νέα μέθοδο σε αμφορείς που ανελκύονται από ναυάγια τους οποίους και θα «σαρώσουν» με τα κατάλληλα μέσα για να ανακαλύψουν τα πολύτιμα γενετικά μυστικά που κρύβουν μέσα τους. Ηδη έχουν ληφθεί και εξεταστεί σχετικά δείγματα από κλασικό ναυάγιο στη Χίο.
Οπως μας λένε, δεν έχουν ακόμη κάποιο συγκεκριμένο πλάνο - οι γραφειοκρατικές διαδικασίες δεν αποτελούν και τον καλύτερο αρωγό σε ό,τι αφορά την επιτάχυνση τέτοιων προσπαθειών -, αλλά το σίγουρο είναι ότι η υποθαλάσσια έρευνα θα πάρει κάποια στιγμή σάρκα και οστά. Θα αναμένουμε με ενδιαφέρον αυτήν τη μελλοντική κατάδυση από την οποία ελπίζουμε να αναδυθούν πολλά μυστικά του παρελθόντος


Εικόνα: Το δείγμα έχει μόλις ληφθεί από το εσωτερικό τοίχωμα του αμφορέα και είναι έτοιμο να τοποθετηθεί σε αποστειρωμένο φιαλίδιο προκειμένου να ταξιδέψει ως τη Σουηδία για γενετική ανάλυση (φωτ. B. Foley)

ΑΡΧΑΙΑ ΝΑΥΑΓΙΑ, ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ ΟΝΕΙΡΑ
Στον βυθό των Ελληνικών θαλασσών «κοιμούνται» δεκάδες αρχαία ναυάγια τα οποία περιμένουν να ανακαλυφθούν προκειμένου να μας «πουν» τη δική τους ιστορία (που είναι ουσιαστικά και η δική μας). Και είναι πραγματικά αρκετές οι επιστημονικές ομάδες που εργάζονται σιωπηλά κάτω από τα νερά των θαλασσών μας για να φέρουν στην επιφάνεια νέα γνώση που να συμπληρώνει το μεγάλο παζλ της Ιστορίας.
Συγκεκριμένα η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων από το 1976 που ιδρύθηκε έχει εντοπίσει, αποτυπώσει και ανασκάψει αρχαία και νεότερα ναυάγια, βυθισμένους οικισμούς και αρχαία λιμενικά έργα.
Ανάμεσά τους το εντυπωσιακό κλασικό ναυάγιο της Αλοννήσου, με τους χιλιάδες αμφορείς, το ναυάγιο της γαλλικής υποναυαρχίδας «La Therese» που βυθίστηκε στην πολιορκία του Χάνδακα (Ηράκλειο), κρίνοντας έτσι την έκβασή της, το ναυάγιο ισπανικού πλοίου στην Κεφαλλονιά, ανάμεσα στα αντικείμενα του οποίου ανελκύστηκαν ακόμα και φουντούκια.
Οι αποκαλύψεις δεν σταματούν όμως εδώ: έχουν επίσης έλθει στο φως πολλά ακόμα ναυάγια με φορτία αμφορέων από διάφορες εποχές και περιοχές, αλλά και με φορτία οικοδομικών υλικών, κιόνων και άλλων αρχιτεκτονικών μελών - ανακαλύφθηκε μέχρι και θησαυρός κοσμημάτων και χρυσών νομισμάτων στο λιμάνι της Ρόδου. Αξιοσημείωτες είναι και οι ανασκαφές της Εφορείας στα αρχαία λιμάνια της Σάμου και της Θάσου, καθώς και σε πολλές άλλες θέσεις.
Καθοριστική είναι επίσης η συμβολή του Ινστιτούτου Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών (ΙΕΝΑΕ), το οποίο έχει ερευνήσει και ανασκάψει σειρά ναυαγίων. Ιδιαίτερα σημαντικό, το προϊστορικό ναυάγιο (2200 π.Χ.) που βρέθηκε στη νησίδα Δοκός, ανάμεσα στην Υδρα και στην αργολική ακτή, η ανασκαφή (1989 ως το 1992) του οποίου καταγράφηκε ως πρώτη συστηματική έρευνα αρχαίου ναυαγίου στην Ελλάδα με τη χρησιμοποίηση των πλέον σύγχρονων για την εποχή τεχνολογικών μεθόδων.
Το πλοίο μετέφερε κεραμικά αγγεία, λίθινα εργαλεία, αλλά και δύο λίθινες άγκυρες. Το δεύτερο ναυάγιο που ανέσκαψε το ΙΕΝΑΕ ήταν το μυκηναϊκό (1200 π.Χ.) ναυάγιο του Ακρωτηρίου των Ιρίων. Το φορτίο του εκτίθεται από το 1998 στο Μουσείο Σπετσών. Από την ίδια χρονική περίοδο της γένεσης των ελληνικών μύθων προέρχεται και ένα ναυάγιο το οποίο ερευνάται ακόμα από τους επιστήμονες του ΙΕΝΑΕ κοντά στη βραχονησίδα Μόδι.
Ακολούθησε η έρευνα στο κλασικό ναυάγιο των Κυθήρων. Οι έρευνες όμως του Ινστιτούτου και τα «λάφυρά» του δεν σταματούν εδώ: οι επιστήμονες έχουν εντοπίσει 12 ναυάγια στον Παγασητικό, ανάμεσά τους βυζαντινά και ελληνιστικά φορτία με πλήθος πληροφοριών για τη ναυσιπλοΐα και το εμπόριο της εποχής, ένα κλασικό ναυάγιο στη Λαγούσα κοντά στη Σαλαμίνα, καθώς και πολλά ακόμα άλλα από την κοινή έρευνα του ΙΕΝΑΕ και της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων που βρίσκεται σε εξέλιξη στον νότιο Ευβοϊκό κόλπο.
Το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Δανίας μελετά τους νεώσοικους, κατασκευές που φιλοξένησαν τα πλοία του αθηναϊκού στόλου τα οποία οδήγησαν την Αθήνα στο μεσουράνημα του κλασικού πολιτισμού.
Στην Κυλλήνη η Εφορεία σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Πελοποννήσου διερευνά το αρχαίο και μεσαιωνικό λιμάνι, ενώ μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ανασκάπτουν το αρχαίο λιμάνι της Κύθνου, σε κατασκευές του οποίου είχαν ενσωματωθεί ακόμα και αρχαία αγάλματα.

Θησαυροί στον βυθό της Κρήτης
Οι Έλληνες αρχαιολόγοι της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων σε συνεργασία και πάλι με το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο του Woods Hole, αλλά και με το δικό μας Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών έπιασαν, όπως όλα δείχνουν, αρχαιολογικό… λαβράκι σε υποθαλάσσιες έρευνες που πραγματοποίησαν το τελευταίο διάστημα στα βόρεια παράλια του Ηρακλείου.
Εντόπισαν πλήθος αμφορέων, αλλά και άλλων αντικειμένων που υποδεικνύουν την ύπαρξη αρχαίων ναυαγίων στη θαλάσσια αυτή περιοχή. Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα αναμένεται να παρουσιαστούν σύντομα, αφού ολοκληρωθεί η καταγραφή των ευρημάτων, μέσω επίσημης ενημέρωσης από το υπουργείο Πολιτισμού. Οι ειδικοί επιφυλάσσονται να αποκαλύψουν στο προσεχές διάστημα όλες τις σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την προέλευση, τη φύση και τη χρονολόγηση των ευρημάτων.
Σε κάθε περίπτωση από τα ευρήματα επιβεβαιώνεται ο κομβικός ρόλος της Κρήτης, η οποία φαίνεται ότι αποτελεί τη γενέτειρα του πρώτου θαλάσσιου πολιτισμού, ενός πολιτισμού που αποτελεί παράδειγμα για όλους τους πολιτισμούς της Μεσογείου. Για άλλη μία φορά πάντως αποδεικνύεται ότι ο ελληνικός βυθός κρύβει μέσα στα «σπλάχνα» του πολύτιμες πληροφορίες για το παρελθόν μας που περιμένουν υπομονετικά να αποκαλυφθούν, φθάνει να υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι και τα κατάλληλα μέσα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις