Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Η Νομική Αθηνών νίκησε το Χάρβαρντ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
«Υπάρχουν φοιτητές που δουλεύουν συστηματικά, με αφοσίωση πάνω στις σπουδές τους, ακόμη κι όταν το πανεπιστήμιο είναι κλειστό», είπε με έμφαση, μιλώντας στην «Κ», η 22χρονη Αννα Βεντουράτου, τελειόφοιτος της Νομικής...
kathimerini.gr

Ο ΑΓΙΟΣ ΜΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΝΟΘΑ ΠΑΙΔΙΑ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Η ΚΡΗΤΗ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
kritipoliskaihoria.blogspot.com

...είναι αποτέλεσμα γενοκτονιών

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
«Η Τουρκική Δημοκρατία είναι αποτέλεσμα γενοκτονιών». Συνέντευξη με τον δρα Βασίλειο Θ. Μεϊχανετζίδη, μέλος της Διεθνούς Ενώσεως Μελετητών Γενοκτονίας...
pontos-news.gr

Πληροφορίες για την Ελληνική γλώσσα

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Βρήκαμε ένα άρθρο για την Ελληνική γλώσσα που σκεφθήκαμε ότι πρέπει να μοιρασθούμε μαζί σας...
xenesglosses.eu

Τα " Παραμύθια του Σαββάτου"…

Τα " Παραμύθια του Σαββάτου"… γράφει, προτείνει, παρουσιάζει και σχολιάζει η Ελένη Μπετεινάκη…
http://www.cretalive.gr/culture/view/ta-paramuthia-tou-sabbatou28/167979

Ο κόσμος των μικρών παιδιών είναι γεμάτος απορίες και …κανόνες. Όλα τα πράγματα που θα θελαν να κάνουν συνήθως απαγορεύεται και το να μάθει να ζει κανείς με τους άλλους γνωρίζοντας τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του είναι κάπως δύσκολο. Όπως και το να ξεχωρίσει που ακριβώς βρίσκεται η πραγματικότητα, στην αληθινή ζωή ή είναι όλα όπως τα ζούμε μέσα στα όνειρα μας; Πόσο ρόλο παίζει το ψέμα , η εικονική πραγματικότητα, η αδικία κι ένα σωρό μικρά φιλοσοφικά ζητήματα στη ζωή ενός μικρού παιδιού; Και όλα τα παιδιά είναι ίδια; Μπορεί να μοιάζουν στα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά αλλά ο κόσμος κάποιων απ αυτά να είναι λίγο διαφορετικός, απρόσιτός και δύσκολα κατανοητός. Αυτά τα παιδιά είναι που χρειάζονται περισσότερη αγάπη , σεβασμό και κατανόηση .

Κολοκυθανθοί τα πιο νόστιμα λουλούδια

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Οι κολοκυθανθοί πρέπει να κόβονται νωρίς το πρωί, μόλις ανοίξουν. Εγώ, που έχω 4 - 5 κολοκυθιές στο περιβόλι μου, μαζεύω κάθε πρωί τα λουλούδια μέχρι να...
bostanistas.gr

Αυτόπτες μάρτυρες της αλώσεως του 1453

Αυτόπτες μάρτυρες της αλώσεως του 1453: Τέσσερις αντιπροσωπευτικές Περιπτώσεις
Η απόφαση του Μωάμεθ του Β' να πολιορκήσει την ανοιξη του 1453 την Κωνσταντινούπολη οδήγησε χιλιάδες ανθρώπους από διάφορες φυλές και γένη να ζήσουν το ιστορικό αυτό γεγονός πολεμώντας μέσα και έξω από τα τείχη της πόλης των πόλεων (2). Είναι γνωστό πως στο στρατό του σουλτάνου εκτός των Οθωμανών υπηρετούσαν Σέρβοι, Ούγγροι, Αλβανοί, ακόμη και Ρώσοι και Έλληνες, οι περισσότεροι χριστιανοί στο θρήσκευμα. Αντίστοιχα οι υπερασπιστές της Πόλεως δεν ήσαν μόνο Βυζαντινοί, αλλά και ένας αριθμός Δυτικών, Ιταλών περισσότερο, και κάποιων Βαλκάνιων, Σέρβων και Ούγγρων κυρίως.
Στο άρθρο αυτό καταβάλλεται προσπάθεια να εξετασθεί συγκριτικά ένας κατά την κρίση μας ενδεικτικός αριθμός γραπτών μαρτυριών ανθρώπων που έζησαν και κατέγραψαν οι ίδιοι τα γεγονότα της πολιορκίας και της αλώσεως (3). Βασικός στόχος υπήρξε η ανάδειξη των ιδιαιτέρων οπτικών των μαρτυριών αυτών…
Ο Σφραντζής, ο Ιταλός Μπάρμπορο, το σλαβικό χρονικό του Νέστορα Ισκενδέρη και η επιστολή του Λεονάρδου της Χίου… συνεχίστε την ανάγνωση…
http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2014/05/1453_24.html

Ηταν το «δικό» μου βασίλειο.

Εξω από την αυλή στο νησί ένα μικρό χωράφι ξεκινούσε από τα σκαλοπάτια ως πέρα στη χτιστή πεζούλα με τις χωμάτινες πέτρες στοιχισμένες να δηλώνουν τα όρια.
Ηταν το «δικό» μου βασίλειο.
Ένα άσκεπο δωμάτιο παραδίπλα είχε σύρματα που έκλειναν τα κουνέλια χώρια από τους γάλλους.
Απ’έξω το πηγάδι, μια βερικοκιά και η μυγδαλιά. Μια κατσίκα δεμένη στο πάσαλο και οι κότες που γυρόφερναν.
Δυο αθάνατοι ριζωμένοι από πάντα.
Είχα στήσει ένα θρόνο στο κλαδί της αμυγδαλιάς, διαχωρίζοντας τι μου άρεσε και τι όχι.
Τα κουνέλια τα λάτρευα τους έδινα όνομα, τα τάιζα.. τις γαλοπούλες τις φοβέριζα με ξερά χόρτα να τις τρομάξω, να δω τον πανικό τους.
Και με τα γατιά το ίδιο έκανα. Χάιδευα όσα μου τρίβονταν στα πόδια.
Μεγάλο μίσος είχα για τον αθάνατο.
Μια γειτόνισσα μου είχε πει πως τα βράδια έτρωγε τα κακά παιδιά… Είχα βρει ένα ματσούκι και τον χτυπούσα αλύπητα να λυγίσει τα κλαδιά του. Κάποτε σχίστηκε και είδα τις χοντρές κλωστές να χάσκουν.. τρόμαξα...
Τρέχω στην αγκαλιά της γιαγιάς με γοερά κλάματα.
Μου σκούπισε τα μάτια με την ντρίλινη ποδιά της και κρατώντας μου σφιχτά τη χούφτα με οδήγησε πρώτα στο πλίθινο δωμάτιο.
-Ελα πουλάκι μου και πες μου γιατί φοβερίζεις τα γαλλιά.
-Είναι άσχημα και δεν κάνουν αυγά σαν τις κότες! Της απάντησα.
-Και τα κουνέλια κάνουν σκατό! Γιατί τ’ αγαπάς;
Σήκωσα τους ώμους μη ξέροντας τι να απαντήσω.
Όλα τα ζωντανά, όμορφα, άσχημα τα αγαπούμε κόρη μου.Και άνθρωποι άσχημοι και όμορφοι δεν υπάρχουν, ο καθένας έχει δικαίωμα να ζήσει όπως και εσύ. Ολα έχουν δικαίωμα και λόγο.
-Και ο αθάνατος; Είναι σκληρός και κακός.
-Αυτό θα τον πολεμάς και θα αγωνίζεσαι, αν θα τα καταφέρεις δεν ξέρω αλλά από μόνη σου δύσκολο είναι..πολλοί μαζί θα τον νικήσουν. Αν μαζευτεί όλη η γειτονιά θα τον νικήσουμε. Θυμού αυτό που σου λέγω…Υπάρχουν και αυτοί που χρέος έχουμε ν'αντισταθούμε..

"Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα

 

"Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα
κακιά σκουριά δεν πιάνει
μηδέ αλυσίδα στου Ρωμιού
και στ’ αγεριού το πόδι

Εδώ το φως εδώ ο γιαλός
χρυσές γαλάζιες γλώσσες
στα βράχια ελάφια πελεκάν
τα σίδερα μασάνε ."
Γ.Ρίτσος

Η ΘΡΑΚΗ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΚΥΠΡΟΣ;

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
 
, , , , . Η ΘΡΑΚΗ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΚΥΠΡΟΣ; , , Θέμος Χ. Στοφορόπουλος , τ. Πρέσβυς. Περιεχόμενα: Τὶ ἔγινε στὴν Κύπρο-τὶ συμβαίνει στὴ Θράκη-τουρκία καὶ μειονότητες-οἱ τουρκικοὶ στόχοι-τὶ μποροῦμε νὰ κάνουμ...
eistorias.wordpress.com

Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
NATIONAL GEOGRAPHIC - ΕΛΛΑΔΑ 1453-1940 ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙA: http://www.youtube.com/playlist?list...
youtube.com

Η Συνθήκη των Σεβρών

Αυτά φοβούνται οι Τούρκοι και γιορτάζουν την άλωση...(που σημαίνει,αφού την κατέκτησαν,δεν τους ανήκει)...
ΠατριδοΑγνωCia...
Η Συνθήκη των Σεβρών
υπεγράφη στις 28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920 στην πόλη Σεβρ (Sèvres) της Γαλλίας, φέρνοντας την ειρήνη ανάμεσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και τις Συμμαχικές και σχετιζόμενες Δυνάμεις1 μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκ μέρους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έγινε αποδεκτή από τον σουλτάνο Μεχμέτ ΣΤ΄ ο οποίος προσπαθούσε να σώσει τον θρόνο του, αλλά απορρίφθηκε από το ανεξάρτητο κίνημα των Νεότουρκων. Το κίνημα υπό την ηγεσία του Μουσταφά Κεμάλ χρησιμοποίησε αυτή τη διένεξη για να αυτοανακηρυχθεί κυβέρνηση και να καταργήσει την μοναρχία.
OI OΡΟΙ
Η συνθήκη όριζε τα εξής: η Οθωμανική Αυτοκρατορία παρέδιδε την κυριαρχία της Μεσοποταμίας (Ιράκ), της Παλαιστίνης και της Υπεριορδανίας στην Βρετανία ως προτεκτοράτα της Κοινωνίας των Εθνών, την Συρία και τον Λίβανο στην Γαλλία επίσης ως προτεκτοράτα. Η Χετζάζ (μέρος της σημερινής Σαουδικής Αραβίας) το Κουρδιστάν και η Αρμενία θα γίνονταν ανεξάρτητα κράτη.

Η Βόρεια Ήπειρος ενσωματωνόταν στο ιδρυόμενο Αλβανικό κράτος, ουσιαστικά προτεκτοράτο της Ιταλίας. Τα Δωδεκάνησα παραδόθηκαν στην Ιταλία η οποία συμφώνησε να τα δώσει εκτός από την Ρόδο και το Καστελλόριζο στην Ελλάδα, και αν η Βρετανία έδινε την Κύπρο στην Ελλάδα, τότε (μετά από δημοψήφισμα) θα έδιναν κι αυτά τα νησιά (η συμφωνία ακυρώθηκε από την Ιταλία το 1922).
Στην Ελλάδα παραχωρούνταν τα νησιά Ίμβρος και Τένεδος, και η Θράκη από την οποία η Βουλγαρία παραιτούνταν οριστικά από κάθε δικαίωμά της σε αυτή. Η περιοχή της Σμύρνης έμενε υπό την ονομαστική επικυριαρχία του Σουλτάνου αλλά θα διοικούνταν από Έλληνα Αρμοστή ως εντολοδόχο των Συμμάχων, και θα μπορούσε να προσαρτήθει στην Ελλάδα μετά από πέντε χρόνια με δημοψήφισμα.
Ο χάρτης της Ελλάδας σύμφωνα με τη συνθήκη των Σεβρών
Τα στενά των Δαρδανελίων και η θάλασσα του Μαρμαρά αποστρατικοποιήθηκαν και έγιναν διεθνής περιοχή, οι Σύμμαχοι απέκτησαν τον οικονομικό έλεγχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τέλος, καθορίζονταν η ισότητα και τα δικαιώματα των μειονοτήτων.

Η Σοβιετική Ένωση δεν συμμετείχε και έκανε ξεχωριστή συνθήκη με τους Οθωμανούς. Μετά την επικράτηση των Νεότουρκων, που μετέφεραν την πρωτεύουσα στην Άγκυρα, και την Μικρασιατική Καταστροφή, οι σύμμαχοι αναγκάστηκαν να υπογράψουν νέα συνθήκη (Συνθήκη της Λωζάνης) το 1923, με ευνοϊκότερους όρους για την (πλέον) Τουρκία.
Ωστόσο, δεν ίσχυσε ποτέ, διότι δεν εγκρίθηκε από κανένα κοινοβούλιο των χωρών της Αντάντ,
ΟΥΤΕ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ,,,.(του εθνάρχη μας) κι εσείς πουλιά ραγίστε
Η μικραCiaτική καταστροφή στήθηκε από τον BeninΖέλο και τον Κεμάλ, 2 μεγάλους ''Εθνάρχες'' κοινής καταΣυναγωγής)...
Γι'αυτό και τους θαυμάζουν οι νυν PROδότες...!!!!!

Η Πόλις Εάλω... (Χειρόγραφο Βατοπεδίου):

 
Η Πόλις Εάλω...
(Χειρόγραφο Βατοπεδίου):

...... "Και όταν έπεσεν η Πόλη και οι Τούρκοι εμπήκαν μέσα, ως διακόσιες χιλιάδες περίπου Ταχτικοί και Αταχτοι, άλλοι από την Κιρκόπορτα και άλλοι από το ρήγμα του Αγίου Ρωμανού, και όλοι οι πολεμάρχοι εγκατέλειψαν τας θέσεις των δια να σωθούν, εις τα πλοία ή οπουδήποτε αλλού, μονάχα η τούρμα της Κρήτης, όσοι εζούσαν, με αρχηγόν τον Καπετάν Γραμματικόν, αν και τραυματισμένον και αυτόν σε πολλά μέρη του κορμιού του, εσκέφτηκεν ότι θα ήτον καλύτερον να μείνει στα πόστα της και να εξακολουθήση να πολεμά μέχρις ότου σκοτωθούν ούλοι, παρά να παραδώσουν τα όπλα. Κι όταν προς το βράδυ πλέον ο Σουλτάνος είδεν και εκατάλαβεν ότι εμείς δεν είχαμε σκοπόν να παραδοθούμε, έστειλεν ένα πασά με δυό αξιωματικούς, που ο ένας εκρατούσε λευκή σημαία και ο άλλος ήταν δραγουμάνος, και μας είπε "ότι επειδής - λέγει - ο Σουλτάνος εκτιμά την αντρειά μας, μας αφήνει ελεύθερους να φύγωμε για το νησί μας, με τα όπλα μας και με ένα από τα καράβια μας........."
(Κώδικας της Μονής Αγκαράθου):
"Εις τους αονγ΄, Ιουνίου θ΄ και ημέρα Σαββάτου, ήρθαν από την Κωνσταντινούπολιν καράβια τρία Κρητικά του Σγουρού, Υαλινά και Φιλομμάτου, λέγοντες ότι εις την κθ΄ του Μαϊου μηνός, της Αγίας Θεοδοσίας, ημέρα Τρίτη, ώρα γ΄ της ημέρας, εσέβησαν οι Αγαρηνοί εις την Κωνσταντινούπολιν, το φουσσάτον του Τούρκου Τζελεπή Μεμέτη. Και είπον ότι απέκτειναν τον βασιλέα κυρ Κωνσταντίνον τον Δραγάσην και Παλαιολόγον. Και εγένετο ουν θλίψις και πολύς κλαυθμός εις την Κρήτην δια το θλιβερόν μήνυμα όπερ ήλθε, ότι χείρον τούτου ου γέγονεν, ούτε γενήσεται. Και Κύριος ο Θεός ελεήσαι ημάς της φοβεράς αυτού απειλής...."

Λίλιθ μυθιστόρημα

 

Λίλιθ
μυθιστόρημα
«Αγαπάς σημαίνει κάνεις ένδοξο έναν άνθρωπο. Είναι η μόνη δόξα που θα βρει στη ζωή του».
Γ. Χειμωνάς

«Δε σου έδωσα ούτε πρόσωπο, ούτε τόπο που να είναι δικός σου, ούτε κανένα ιδιαίτερο χάρισμα, ω Αδάμ, έτσι ώστε το πρόσωπό σου, τον τόπο και τα χαρίσματά σου να τα θελήσεις, να τα κερδίσεις και να τα κατακτήσεις ο ίδιος. Η Φύση κλείνει άλλα είδη μέσα σε νόμους που εγώ θέσπισα. Αλλά εσύ, που κανένα όριο δεν περιορίζει, με τη διαιτησία σου, στα χέρια της οποίας σε εμπιστεύθηκα, ορίζεις μόνος τον εαυτό σου. Σε τοποθέτησα στο κέντρο του κόσμου, για να μπορείς καλύτερα να θωρείς όσα περιέχει ο κόσμος. Δε σε έκανα ούτε ουράνιο ούτε γήινο ούτε θνητό ούτε αθάνατο, ώστε εσύ, μόνος, ελεύθερος, σαν ένας καλός ζωγράφος ή ένας άξιος γλύπτης, να τελειώσεις μόνος σου τη δική σου μορφή».
Πίκο ντε λα Μιράντολα

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Από ποιον ουρανό πέσαμε ο ένας στην αγκαλιά του άλλου;
(Έτσι μου είπε· και τον πίστεψα.)

«Θα παίξω φλάουτο σήμερα
με τη σπονδυλική μου στήλη.

Δημιούργησε με την απάνθρωπη μαγεία
των λέξεων που φώτισε η οδύνη».
Β.Β. Μαγιακόφσκι

ένα
«Από τότε που γεννήθηκα
είμαι στολισμένη για τον ερχομό σου.

Δέκα χιλιάδες μέρες πέρασαν
κι όλο πηγαίνω να σε συναντήσω.

Οι χώρες στένεψαν
τα βουνά χαμηλώνουν
τα ποτάμια λίγνεψαν.

Το κορμί μου μεγάλωσε, με ξεπέρασε,
απλώνεται απ’ την αυγή ως το λυκόφως,
σκεπάζει όλη τη γη.
Όποιο δρόμο κι αν πάρεις
θα περπατήσεις επάνω μου».


Ιβάν Γκολ
(Μετάφραση: Ε.Χ.Γονατάς)

δύο
«Πικραγαπημένος!» Το είχε διαβάσει κάπου κάποτε, μάλλον για τον Απολιναίρ· αυτόν αφορούσε αλλά και πάλι, δεν καλοήταν σίγουρη· το σίγουρο είναι ότι απ’ αυτή τη στιγμή τής είχε γίνει έμμονη ιδέα. Τίποτε δε θυμόταν, ούτε σε ποια χρονιά βρισκόταν − ούτε κι εκείνη, ούτε και η στιγμή. Εκείνο που θυμόταν πια με βεβαιότητα ήταν πως δεν αφορούσε αυτόν, αλλά την ίδια εκείνη. Αυτήν που δε θα ήθελε με τίποτε και ποτέ να γίνει «η πικραγαπημένη» κανενός και για κανέναν λόγο.
Η Λίλιθ − που ήταν μεγάλη από τότε που γεννήθηκε και που έμαθε πολύ καλά από μικρή πως το γράψιμο είναι, τελικά, το πιο σοβαρό της παιχνίδι.
Έγινε Λίλιθ από μια φεμινιστική παραξενιά της μάνας της. Σε μιαν εποχή που έπηζε ο κόσμος από Εύες και η κόντρα της με τον Μενέλαο ήταν μεγάλη − όχι εσύ, απατημένε βασιλιά· η κόρη μου δε θα γεννηθεί δεύτερη από κανενός πλευρό· θα έρθει και θα ’ναι ανεξάρτητη, πρώτη εκείνη· να κάνεις μόνος εσύ έναν Αδάμ, η Λίλιθ μου θα έρθει και θα ’ναι μόνη, και η μόνη!

Κι υπήρξε μόνη, και η μόνη!
Από εκείνο το βράδυ που κατάλαβε τον εαυτό της, θα ’ταν δε θα ’ταν πέντε χρονών, ποτέ δεν τα πήγαινε και τόσο καλά με τον χρόνο.
Γι’ αυτό που είναι σίγουρη είναι ότι κάθεται στο τζάκι και έξω φυσά και βρέχει καταρρακτωδώς. Η μικρή Μάνια της Ευανθίας παίζει με ένα σκυλάκι −«Σπίθα» τον φωνάζει η γιαγιά− κι εκείνη γράφει πυρετωδώς, έτσι το είπε η μαμά. Από τότε που γεννήθηκε, η Λίλιθ γράφει πυρετωδώς, για έναν Κεραυνό −έτσι το είπε η Ευανθία εκείνο το φως−, ένα φως-κεραυνό, που διασχίζει τον κόσμο όλο κι έρχεται από τον ουρανό για να συναντηθεί με την Ευτυχία, που γυρίζει από το βουνό· έχει πάει για βότανα, που είναι για τα πάντα το πιο καλό γιατρικό, ένα μόνο δεν μπορούν να γιατρέψουν, τη συνάντησή της μ’ εκείνον τον Κεραυνό. Αγιάτρευτη θα μείνει εκείνη η συνάντηση· κι εκείνη καμένη για πάντα, η καημένη…
Θα βάλει και τίτλο −σε ένα τετράδιο μοβ με κίτρινα λουλουδάκια ακακίας και μια πράσινη ανοιγμένη ομπρέλα− «Όταν η Ευτυχία συναντήθηκε με τον Κεραυνό»· κι έτσι όπως αναφερόταν σ’ αυτόν, θα πίστευε κανείς πως πρόκειται για έναν πραγματικά Αγαπημένο.

Είχε ξυπνήσει από μόνη της για να ακούσει τη βροχή. «Ακόμα βρέχει», θα της πει – θυμάται, ή έτσι νομίζει τουλάχιστον, η Ευανθία. Θα της πει και το άλλο, ότι η Ευτυχία του κυρ Κώστα, που τους έφερνε τα γιατρικά, δε θα τους ξαναφέρει· και να προσέχει, γιατί εχθές τη νύχτα έγινε κάρβουνο από τον Κεραυνό· ναι, αυτόν που βροντούσε και φώτισε για μια στιγμή τα πάντα. Το παράδοξο είναι ότι η Λίλιθ εκείνη τη στιγμή δεν τρόμαξε καθόλου με τη βροχή, και με την καταιγίδα, και με τον Κεραυνό, αλλά με τη συνάντηση· δεν το κατάλαβε, αλλά μέσα της κάτι τη σφράγισε ανεξίτηλα κι αυτό ήταν μονάχα ένα· και ήταν −και παρέμενε ανεξήγητο στους άλλους− η κεραυνοβόλα Συνάντηση.
Όπου κι αν είσαι, στον κάμπο, στον δρόμο, στην πλατεία, στο σχολείο ή στο άσπρο χαρτί, έρχεται αυτή και σε βρίσκει. Ορκίστηκε, λοιπόν, όσο μπορούσε να την αποφύγει για μια ζωή −η Λίλιθ, στη δική της ζωή− αυτή την ακάλεστη κι απρόσμενη, ανεπιθύμητη και ολέθρια τελικά −το ολέθρια θα το μάθει μετά−, Κεραυνοβόλα Συνάντηση.

τρία
Δεν ξέρει αν η αρχαιολογία προϋπήρξε της αρχιτεκτονικής ή αν η ιστορία ήταν στη βάση η ρίζα των πάντων.
Όπως και να ’χει αυτό το «ανοιχτό μαυσωλείο» −έτσι το λέει ο Φάνης το αρχαίο σπίτι της στην Παλιά Πόλη− διαθέτει πολλά στρώματα, και αρχιτεκτονικά και εννοιολογικά.
Το βασικό του είναι οι βιβλιοθήκες και οι πόρτες. Ή μάλλον οι βιβλιοθήκες που είναι και τοίχοι και πόρτες. Όταν είναι κλειστές, όλα είναι σελίδες· ο κόσμος σε απόλυτη τάξη κι όλα είναι το «φαινομενικά συμπαγές».
Ο ορίζων ανοιχτός, για να μπορέσει να εξαπατήσει τους πάντες. Στο βάθος η θάλασσα και ο αρχαίος ναός. Απέναντι τα σύννεφα και ένα μικρό νησί στη ξαστεριά που η ίδια το έχει πει Ήρως-Έρως − εκείνο το αγόρι το ορκιζόταν κάποτε ότι το έκανε ύπτιο σε είκοσι λεπτά· τόσο κοντά.
Αριστερά-δεξιά ιβίσκοι και πικροδάφνες. Στις γυμνές ταράτσες φρέσκα βασιλικά. Και δυτικά οι ανασκαφές που δε θα τελειώσουν ποτέ − «πάντα κάτι θα βρίσκουν», έχει εδώ δεκάδες πατώματα, εκατοντάδες ζωές, ιστορίες να γράφεις και να ξεθάβεις πολλές.
Γι’ αυτό ήρθε. Για να βαδίζει αντίστροφα προς τα πίσω. Μ’ όλη τη γνώση και τη στρώση της ζωής, σαν τον καρκίνο, να αποδεικνύει τα «ειωθότα» − έτσι τα είπε· να μαντεύει –αφού έτσι μαντεύει− «εκείνο που ποτέ δε θ’ αλλάξει»· για να ξαφνιάσει το Παρελθόν!

«Δε βαρέθηκες;» ο εκδότης της.
«Ιστορικό θα είναι. Κι αν σ’ αρέσει».
«Κι ερωτικό; Ποτέ;»
«Αν επιμένεις τόσο, ‘‘όταν ο Περικλής συνάντησε τελικά την Ασπασία…’’»
Γελούσαν, για να μη μαλλιοτραβηχτούν.
«Να δεις που εσύ, βαδίζοντας συνεχώς προς τα πίσω, θα αποδείξεις τελικά και τη θεωρία των χορδών» − εκείνος.
Κι εκείνη: «Αφού όλα είναι επανάληψη, για την ίδια σκηνή ξαναρχόμαστε· αν είναι, λοιπόν, να την ξαναπαίξω, ας γίνω άξια τουλάχιστον να δω την αληθινή».
Έτσι το πήγαν κι έτσι τη δέχτηκε: ιστορία και αρχαιολογία και χαμένοι πολιτισμοί. Και όταν τα επιστημονικά τη χόρτασαν, τόλμησε, μεγάλο κορίτσι, να ξαναπιάσει τη φαντασία. Να της ανοίξει τα ράφια της για να φανεί η κρυφή πόρτα στη φαινομενικά συμπαγή βιβλιοθήκη, για να διαπιστώσει ότι όλα είναι εκεί, στην κρύπτη, και φανερώνονται εκεί που εσύ πιστεύεις πως έχουν για τα καλά ξεχαστεί.

Η Μάγδα το είχε τολμήσει μια-δυο φορές να της το πει όλο αυτό «φοβία ζωής». Την έκοψε αμέσως. «Επιλογή είναι, και γνωρίζω ιστορία· αν θέλεις να είμαστε φίλες, Λακάν και Φρόιντ να τους κρατήσεις −έτσι της είπε η Λίλιθ− για τους ερωτευμένους σου αφελείς».
Η Λίλιθ δεν υπήρξε ποτέ αφελής.

τέσσερα
Είναι Πέμπτη και είναι εφτά χρονών.
Κατεβαίνει απ’ τη σκάλα του πλυσταριού. Σ’ όλη την ταράτσα απλωμένα λευκά − σαν θάλασσα με τα κατάρτια μεσίστια και τα πανιά απλωμένα. Αρχή καλοκαιριού κι έχει καύσωνα. Τίποτε δεν κινείται, αλλά εκείνη είναι παιδί και δεν της λέει η ακινησία τίποτε. Η Λίλιθ μόλις εφτά χρονών· και είναι ευτυχισμένη.
Από ένα ράδιο ένα τραγούδι ακούγεται στη διαπασών. Παντού το πάει ο άνεμος· και η Λίλιθ, μικρό κοριτσάκι, πιάνει τον εαυτό της να το σιγοτραγουδάει:
Μη μου κλείνεις τα μάτια
με τα χέρια.
Σ’ αγαπάω
μα
πάω να δω τ’ αστέρια.
Εκείνη τη στιγμή, αλλά ακριβώς αυτή τη στιγμή, επιλέγει ο Γιαννάκης να απλώσει τις παλάμες στα μάτια της. Μια μεταξένια τύφλωση· και ξαφνικά ούτε πανιά, ούτε ορίζοντας, ούτε κι η θάλασσα της μπουγάδας. Μονάχα το τραγούδι που παίζει ανάποδα, αυτή με τα μάτια κλειστά· και, ξαφνικά, ούτε και σκάλα.
Στην κατρακύλα τους, βέβαια, η σκάλα ξαναφάνηκε. Σε σαρανταπεντάρι και αργά. Πώς διαστέλλεται ο χρόνος και πόσα πολλά χωρά η μια στιγμή!
Κατόπιν το σκέφτηκε αυτό, όποτε θυμόταν το σπάσιμό της, το καλοκαιριάτικο πρωινό, το τραγούδι που δεν το ξέχασε ποτέ και του Γιαννάκη τα χέρια.
Ο Γιαννάκης, που παρεσύρθη στην πτώση της, έσπασε το δεξί πόδι. Η Λίλιθ τ’ αριστερό χέρι· που ασυναίσθητα έβαλε ανάμεσα στο κεφάλι της και στο σίδερο του υπογείου σαν μαξιλάρι προστατευτικό. Το άκουσε να κάνει κρακ − ακόμα το θυμάται εκείνο το κρακ και ανατριχιάζει. Και μετά, μια γλυκιά χαύνωση. Επιτέλους, σταμάτησε η πτώση. Και μετά, ένας οξύς πόνος. Και μετά, γύψος. Και μετά, ένας κουτσός Γιαννάκης, αφόρητα προστατευτικός. «Λίλιθ, θα γίνεις γυναίκα μου, τ’ ακούς; Σ’ αγαπάω!»
Για κείνο το καλοκαίρι −αλλά και το φθινόπωρο, θα μπορούσε να πει κανείς− έγιναν το ανέκδοτο της γειτονιάς: «Ο Γιαννάκης με το σπασμένο πόδι που αγαπά τη Λίλιθ με το σπασμένο χέρι!» Αλλά εκείνο το καλοκαίρι υπήρξε για τη Λίλιθ και το πρώτο τραύμα του έρωτα. Του έρωτα που ξεκίνησε με μια θανατηφόρα συνάντηση με έναν Κεραυνό και έφτασε ένα καλοκαιριάτικο πρωινό να σημαίνει για κείνη ένα σπασμένο χέρι ή πόδι.
Σάββατο βράδυ, στο ημερολόγιό της, είχε γράψει με παιγνιώδη διάθεση:
«Μ’ αρέσει να γράφω· με ηρεμεί η γραφή. Είναι ο συνδυασμός των γραμμάτων που ντιντινίζουν στο σώμα μου ένα αλλόκοτο μυστικό τραγούδι. Κάτι σύμφωνα όπως λγ ή γμ, που όπου τα συναντώ με κάνουν και κλαίω. Αλλά μ’ αρέσουν και οι ιστορίες. Ό,τι μου κατεβάσει στο κεφάλι. Αγαπημένες μου εκείνες οι ‘‘αιφνίδιες’’ −έτσι τις λέει ο μπαμπάς−, εκείνες που έρχονται μόνες τους χωρίς να τις καταλάβεις. Εικόνες πρώτα, όπως μια σιδερένια στριφογυριστή σκάλα. Και μετά τα τζιτζίκια να χαλάνε τον κόσμο και ο ήλιος που σου καίει τα χέρια. Και μετά τα δροσερά σεντόνια σαν πανιά ανοιχτά. Και μετά μια θάλασσα από ουρανό και μετά −αχ τι τραγούδι!− Μη μου κλείνεις τα μάτια με τα χέρια / σ’ αγαπάω μα πάω να δω τ’ αστέρια· αλλά πού να δεις τ’ αστέρια μ’ αυτόν τον ήλιο· κι ύστερα, είναι κι αυτά τα χέρια. Δε βλέπω τίποτε, τίποτε ξαφνικά. Και μετά κάτι σπάει − ακούω τον ήχο σαν ξυλαράκι του αγρού· ‘‘κρακ!’’ Κάτι πονάει σαν Κεραυνός όταν πέφτει ξαφνικά ένα καλοκαιρινό μεσημέρι και σου κλείνει τα μάτια, σου δένει τα χέρια. Τώρα, γιατί το ’γραψα αυτό, αφού για όμορφες λέξεις ήθελα να πω, για τα γράμματα αυτά που πλάι πλάι είναι σαν να παίζουνε μουσική, όπως μετάξι και μεταξένια».
Το απόγευμα έπαιξε. Την Κυριακή πήγε με τους γονείς της εκδρομή. Και τη Δευτέρα επανέλαβε τη γραμμένη σκηνή. Με το τραγούδι που αγαπά σ’ ένα ραδιόφωνο κάπου εκεί και με τα σύμφωνα που αποφάσισε από δω και στο εξής να μισεί· εκείνο το κρ που της έσπασε στα δυο και χίλια τα χέρια.
Χρόνια μετά, σε μια νουβέλα θα γράψει:
«Μη μου κλείνεις τα μάτια με τα χέρια / σ' αγαπάω μα πάω να δω τ’ αστέρια,
για ένα κορίτσι που κατέβαινε τη σκάλα κοιτάζοντας τ’ απλωμένα ασπρόρουχα και ένα αγόρι που της έδεσε τα μάτια, κι εκείνη έπεσε και έσπασε τα χέρια».
Και για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα:
«Εκείνο που με σώζει είναι ότι δεν ξαναδιαβάζω ό,τι έγραψα. Όσες φορές το έκανα, έγινα αλάτι. Και, φυσικά, δεν ωφελεί και να διορθώνεις· ο γένονε γένονε».
Κι έτσι άλλαξε θεματολογία μια για πάντα μετά.

Οι Άγνωστοι Έλληνες: Παστούν

Οι τελευταίοι Kρήτες μαχητές της Πόλης

Οι τελευταίοι Kρήτες μαχητές της Πόλης
Υπάρχει στην επαρχία Σφακίων ένα χωριό με το όνομα Καλλικράτης. κτισμένο στα 750 μέτρα υψόμετρο και ο επισκέπτης στην είσοδο του χωριού συναντά μια πλάκα που τον πληροφορεί ότι το χωριό χρωστά το όνομα του στο Μανούσο Καλλικράτη αρχηγό σώματος 1500 εθελοντών που το Μάρτη του 1453 ξεκίνησε να βοηθήσει στην άμυνα της Πόλης .

Το τι απέγιναν αυτοί οι εθελοντές, μας πληροφορεί αρχικά ο Φραντζής... συνεχίστε την ανάγνωση...http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2014/05/k.html

Δημοφιλείς αναρτήσεις