Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

Πού οφείλεται ο βήχας


Πού οφείλεται ο βήχας

Οι περιπτώσεις που πρέπει να καλέσουμε γιατρό

Οι αιτίες ενός βήχα μπορεί να είναι πολλές και διαφορετικές. Οι γιατροί ταξινομούν το βήχα σε 2 κατηγορίες, σε οξύ και χρόνιο.

Πολλοί γιατροί ορίζουν ως οξύ βήχα αυτόν που παρουσιάζεται για λιγότερο από 3 εβδομάδες, ενώ χρόνιο εκείνον που εμφανίζεται για περισσότερο από 3 εβδομάδες.

Ο οξύς βήχας μπορεί να διαιρεθεί σε μολυσματικός (που προκαλείται από μια μόλυνση) και μη μολυσματικός.

- Οι μολυσματικές αιτίες του οξύ βήχα περιλαμβάνουν ιογενείς λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού (το κοινό κρυολόγημα), λοιμώξεις της ρινικής κοιλότητας, πνευμονία και κοκίτης.

- Οι μη μολυσματικές αιτίες του βήχα περιλαμβάνουν εξάρσεις από τις ακόλουθες χρόνιες παθήσεις: χρόνια βρογχίτιδα, εμφύσημα, άσθμα, και αλλεργίες του περιβάλλοντος.

Καλέστε το γιατρό αν:

- Ο βήχας συνοδεύεται με πυρετό.

- Ο βήχας δεν αποχωρεί παρά την εξασθένιση και διακοπή των υπόλοιπων συμπτωμάτων.

- Η θεραπεία που κάνετε δεν βελτιώνει το βήχα.

- Ο βήχας ξεκινά με αίμα.

- Έχετε δυσκολία στην αναπνοή.


myworld.gr

25 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1822 –Κατάργηση της Δουλείας στην Ελλάδα


25 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1822 –Κατάργηση της Δουλείας στην Ελλάδα
Σώζεται σήμερα στα Αρχεία της Ελληνικής Παλιγγενεσίας, που εναπόκεινται στη Βιβλιοθήκη της Βουλής ένα έγγραφο, που χαρακτηρίζεται μεγάλης ιστορικής και ανθρωπιστικής αξίας. Έχει αριθμό αρχείου 151 και εκδόθηκε στην Κόρινθο στις 25 Φεβρουαρίου 1825. Υπογράφεται από τον Αρχιγραμματέα της Επικρατείας, Μινίστρο των Εξωτερικών Υποθέσεων και Πρ
όεδρο του Συμβουλίου των Μινίστρων Θεόδωρο Νέγρη.
Το έγγραφο αυτό με την μεγάλη αξία του απευθύνεται προς τον Μινίστρον του Πολέμου Νότη Μπότσαρη και αναφέρει:

«Γνωστοποιείται κατ’ επιταγήν της Διοικήσεως προς το Μινιστέριον του Πολέμου, ότι, επειδή η Διοίκησις αρχήν θεμελιώδη έχει την κατάργησιν της δουλείας:
Α΄. Είναι απηγορευμένον άχρις εκδόσεων ειδικού νόμου να πωλώνται και ν’ αγοράζωνται, καθ’ όλην την ελληνικήν επικράτειαν, άνθρωποι εκατέρωθεν των γενών παντός έθνους.
Β΄. Αν τυχόν ευρίσκωνται ή ακολούθως ευρεθώσιν αργυρώνητοι , από αυτήν την ώραν είναι ελεύθεροι και από τους ιδίους δεσπότας ακαταζήτητοι.
Το Μινιστέριον του Πολέμου να ενεργήσει ταύτην την επιταγήν, εφ’ όσον ανήκει των αυτώ Μινιστερίω.
Εν Κορίνθω τη κε΄ Φεβρουαρίου 1822».
ΑΠΟ http://sitalkisking.blogspot.gr/



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ *Πώληση σκλάβων στις ΗΠΑ το 1856.

Παναγούδα - Κελί Γέροντος Παϊσίου Μοναχού

Παναγούδα - Κελί Γέροντος Παϊσίου Μοναχού

Ενημερώθηκε το Σάββατο
Η Παναγούδα ήταν μια σκήτη εγκαταλελειμμένη και ο Παΐσιος εργάστηκε σκληρά για να δημιουργήσει ένα κελί με «ομόλογο», όπου και έμεινε μέχρι και το τέλος τη ζωής του. Από την εποχή που εγκαταστάθηκε στην Παναγούδα πλήθος λαού τον επισκεπτόταν. Ήταν μάλιστα τόσο το πλήθος ώστε να υπάρχουν και ειδικές σημάνσεις που επεσήμαναν τον δρόμο προς το κελί του, ώστε να μην ενοχλούν οι επισκέπτες τους υπολοίπους μοναχούς.

Αντώνης Παπαθεοδούλου


 
 
Ο Αντώνης Παπαθεοδούλου γεννήθηκε το 1977 στον Πειραιά. Σπούδασε 3D Animation στη σχολή Parsers στην Αθήνα και μυήθηκε στα μυστικά του κινουμένου σχεδίου με πλαστελίνη & παραδοσιακές τεχνικές στη σχολή 9zeros στη Βαρκελώνη. Εγκατέλειψε στο πτυχίο τις σπουδές του στη Γεωλογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για να σπουδάσει Ισπανική Φιλολογία στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Δουλεύει στη διαφήμιση και ταυτόχρονα διαβάζει, γράφει και μεταφράζει βιβλία για παιδιά. Το τραγούδι του "Η Πολυβία, μια παντόφλα που απεχθάνεται τη βία", βραβεύτηκε το 2004 στο διαγωνισμό παιδικού τραγουδιού "Άρση Φωνών" της ορχήστρας των χρωμάτων και τα βιβλία του "Το Παρανομύθι" και "Ο Μάγος του Όζοντος" ήταν στις μικρές λίστες για τα βραβεία του περιοδικού Διαβάζω και τα Κρατικά Βραβεία Παιδικού Βιβλίου το 2006 αντίστοιχα. Είναι μέλος του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και έχει συνεργαστεί για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων για το παιδικό βιβλίο με εκδότες, σχολεία, βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα, με το περιοδικό "Κid's fun", το Κέντρο Λογοτεχνών και Μεταφραστών Ρόδου, το Μουσείο Ηρακλειδών και το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Συμμετείχε μαζί με άλλους 13 Έλληνες συγγραφείς και εικονογράφους παιδικών βιβλίων στην ομάδα που ετοίμασε το μεγάλο αφιέρωμα στον συγγραφέα H.P.Lagavulin στην Αθήνα το Φεβρουάριο του 2008. Μαζί με την εικονογράφο Μυρτώ Δεληβορία και την συγγραφέα Ελένη Κατσαμά εκδίδει το ηλεκτρονικό περιοδικό για την παιδική λογοτεχνία και τους δημιουργούς της: ΠΑΠΑΚΙ ΣΤΗΝ ΜΠΑΝΙΕΡΑ www.papakistimpaniera.gr

Χειρουργικὰ ἐργαλεῖα τοῦ 1ου αἰ. μ.Χ.

http://anihneftes.wordpress.com

Τὰ χειρουργικὰ ἐργαλεῖα τῶν Ἀρχαίων Ἑλλήνων



Χειρουργικὰ ἐργαλεῖα τοῦ  1ου αἰ. μ.Χ.
Τὰ ἀρχαῖα χειρουργικὰ ἐργαλεῖα δὲν ἔχουν τίποτε νὰ ζηλέψουν ἀπὸ τὰ σημερινά. Ὅπως καὶ ὅλα τὰ ἀρχαῖα οἰκιακὰ ἐργαλεῖα, ὅταν λάβουν τὴν πρακτικὴ τελική τους μορφή, δὲν χρειάζεται νὰ ἀλλάξουν. Ἔτσι τὸ νυστέρι ἔχει τὴν ἴδια μορφή…
Τὰ πρῶτα ἐργαλεῖα, ποὺ ἔχουμε βρεῖ ἤδη ἀπὸ τὸ 1000 π.Χ., δηλαδὴ τὸ κεφαλοτρύπανο τοῦ 2ου αἰῶνος π.Χ., ποὺ βρέθηκε στὸ Δῖον, εἶναι πανομοιότυπο μὲ τὸ σημερινό, ἁπλῶς τότε ἦτο χειροκίνητο, ἐνῷ σήμερα εἶναι ἠλεκτροκίνητο, ἀλλιῶς τὸ τρυπάνι εἶναι ἀκριβῶς ὅμοιο, τὰ ἄγκιστρα εἶναι πανομοιότυπα, οἱ λαβίδες εἶναι ὅμοιες, οἱ οὐροκαθετῆρες ἁπλῶς ἄλλαξαν σύσταση καὶ ἔγιναν ἀπὸ πλαστικό, ἐνῷ στὴν ἀρχαία ἐποχὴ ἔπαιρναν τὴν μορφὴ τῆς οὐρήθρας καὶ ἦσαν ἀπὸ μολύβι ἢ ὀρείχαλκο, μάλιστα ὄχι μόνον δὲν ἔχουν τίποτα νὰ ζηλέψουν, ἀλλὰ κληροδότησαν καὶ μέχρι σήμερα τὰ ἀρχαῖα ὀνόματά τους.
Ἕνα βλεφαροκάτοχο ἔχει τὸ ὄνομά του ἀπὸ τὴν Ἀρχαιότητα καὶ παραμένει μέχρι σήμερα βρεφαροκάτοχο, ἡ λαβίδα παραμένει καὶ σήμερα λαβίδα, τὸ νυστέρι τὸ ἴδιο, κρατοῦν τὰ ἴδια ὀνόματα ἀπὸ τότε, ὄχι μόνον στὴν Ἑλληνικὴ Γλῶσσα ἀλλὰ καὶ στὴν Γαλλικὴ καὶ στὴν Γερμανικὴ καὶ τὴν Ἀγγλική, ὅπου μεταφράζονται ἀπὸ τὰ Λατινικά.
Στὴν Ναυπλία τῆς Ἀργολίδος, καὶ μάλιστα σὲ ἕναν τάφο, ποὺ θὰ μποροῦσε καὶ θὰ θέλαμε πολὺ νὰ ἦταν τοῦ Παλαμήδη, τοῦ ἥρωα τῆς Ἰλιάδας, βρέθηκαν τὰ ἀρχαιότερα χειρουργικὰ ἐργαλεῖα. Πρόκειται γιὰ σπάνια εὑρήματα καὶ γιὰ τὰ πιὸ ἀντιπροσωπευτικὰ ἐργαλεῖα, ποὺ δείχνουν, ὅτι ἤδη ἀπὸ τότε οἱ ἰατροὶ ἔκαναν χειρουργικὲς ἐπεμβάσεις καὶ χρησιμοποιοῦσαν χειρουργικὰ ἐργαλεῖα, ὅπως καὶ σήμερα.
Ἕνα ἐργαλεῖο, τὸ ὁποῖο εἶναι τελειοποιημένο ἤδη στὴν Ὁμηρικὴ ἐποχή, χρειάζεται ἑκατοντάδες χρόνια, γιὰ νὰ φθάσῃ σὲ αὐτὴν τὴν τέλεια μορφή.
Καὶ βεβαίως πρὶν ἀπὸ τὸν σίδηρο χρησιμοποιοῦσαν τὸν ὀψιδιανό, ἀλλὰ καὶ αὐτὸς ἦταν ἕνα τέλειο μαχαιρίδιο, τὸ ὁποῖο ἔκοβε πάρα-πάρα πολὺ λεπτά. Ὀψιδιανοί, ποὺ βρέθηκαν στὸν Ἅγιο Κοσμᾶ, στὸν Ἄλιμο, ἔδειξαν, ὅτι μποροῦσε νὰ ξυρισθῇ κάποιος μὲ αὐτά, χωρὶς νὰ κοπῇ. Οἱ ὀψιδιανοὶ αὐτοὶ εἶναι τοῦ 8000 π.Χ.

Στέφανος Γερουλάνος, Καθηγητὴς χειρουργικῆς. Τμῆμα ἂρθρου ποὺ παραχώρησε ὁ καθηγητὴς στὸ περιοδικὸ “Δαυλός”, τεῦχος 313, Μάιος 2008. Περισσότερα γιὰ τὸν καθηγητὴ –> ἐδῶ!

Γ.ΡΙΤΣΟΣ «ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ»

https://www.nationalgallery.gr/images/paintings/60719_2000_2000.jpg
 
Γ.ΡΙΤΣΟΣ «ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ»

Τράβηξαν ὁλόισια στὴν αὐγὴ μὲ τὴν ἀκαταδεξιὰ τοῦ ἀνθρώπου ποὺ πεινάει,
μέσα στ᾿ ἀσάλευτα μάτια τους εἶχε πήξει ἕνα ἄστρο
στὸν ὦμο τους κουβάλαγαν τὸ λαβωμένο καλοκαῖρι.
Ἀπὸ δῶ πέρασε ὁ στρατὸς μὲ τὰ φλάμπουρα κατάσαρκα
μὲ τὸ πεῖσμα δαγκωμένο στὰ δόντια τους σὰν ἄγουρο γκόρτσι
μὲ τὸν ἄμμο τοῦ φεγγαριοῦ μὲς στὶς ἀρβύλες τους
καὶ μὲ τὴν καρβουνόσκονη τῆς νύχτας κολλημένη μέσα στὰ ρουθούνια καὶ στ᾿ αὐτιά τους.
Δέντρο τὸ δέντρο, πέτρα-πέτρα πέρασαν τὸν κόσμο,
μ᾿ ἀγκάθια προσκεφάλι πέρασαν τὸν ὕπνο.
Φέρναν τὴ ζωὴ στὰ δυὸ στεγνά τους χέρια σὰν ποτάμι.
Σὲ κάθε βῆμα κέρδιζαν μία ὀργιὰ οὐρανὸ - γιὰ νὰ τὸν δώσουν.
Πάνου στὰ καραούλια πέτρωναν σὰν τὰ καψαλιασμένα δέντρα,
κι ὅταν χορεῦαν στὴν πλατεῖα,
μέσα στὰ σπίτια τρέμαν τὰ ταβάνια καὶ κουδούνιζαν τὰ γυαλικὰ στὰ ράφια.

ΠΙΝΑΚΑΣ –ΦΩΤΗ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ «Άγιοι 40»

[Κυριακή της μελαγχολίας]…


Αποτέλεσμα εικόνας για Κυριακή της μελαγχολίας
[Κυριακή της μελαγχολίας]…

Πάλι Κυριακή. Πάντα οι Κυριακές ήταν θλιμμένες, κυοφορούσαν μιαν άτυπη κατάθλιψη και επώαζαν τη μοναξιά. Aπό τα παιδικά μου χρόνια, μετακατοχική Ελλάδα, εμφυλιακή επαρχία και αργότερα φοιτητικές έρημες Κυριακές, όπου μόνη διέξοδος ήταν το ποδόσφαιρο- ερασιτεχνικό τότε, χωρίς αγορασμένους ξένους παίχτες και χωρίς μεταγραφές- ή ο μεταμεσημβρινός κινηματογράφος.
Βραδινή ζωή στην επαρχία, έστω και την Κυριακή, ανύπαρκτη και στην Αθήνα της δεκαετίας του ΄50, μια έξοδος με φίλους, κυρίως συμφοιτητές, με το περισσευούμενο μηνιάτικο για κανένα ούζο με μαριδάκι στις ανηφοριές της Πλάκας και στο Παλιό Πανεπιστήμιο (εκεί που τώρα, αναπαλαιωμένο, είναι το Μουσείο του Πανεπιστημίου). Οσοι είμαστε μυημένοι στο ρεμπέτικο κι αν το σήκωνε το φοιτητικό πορτοφόλι, φτάναμε στις παρυφές των Τζιτζιφιών και ακούγαμε τον Μητσάκη και τον Παπαϊωάννου. Αλλοτε πάλι κατηφορίζαμε προς το Ζάππειο όπου στο υπαίθριο πάλκο ο Οικονομίδης ή ο Αθηναίος ή ο Λάμπρος Ζούνης, κομφερασιέ της εποχής, παρουσίαζαν ένα «λαϊκό» θέαμα με τραγουδιστές, χορευτικά ντουέτα, ζογκλέρ και ταχυδαχτυλουργούς. Στην πλατεία του Ζαππείου απλώνονταν εκατοντάδες τραπεζάκια με καρέκλες καφενείου, όπου το μικροαστικό συνήθως κοινό της εποχής, μεσήλικοι σύζυγοι με πεθερά ή μητέρα και παιδιά, έναντι λεμονάδας, υποβρυχίου ή μιας, σπάνια, νουγκατίνας, απολάμβαναν το πρόγραμμα. Υπήρχαν γύρω – τριγύρω και όρθιοι, ανάμεσά τους και το φοιτηταριό, που έκλεβαν θέαμα τσάμπα. Ηταν τότε που θαύμασα την ιδιοφυΐα του Λάμπρου Ζούνη να σκαρώνει οκτάστιχα με δοσμένες από το κοινό ομοιοκαταληξίες και τον ανεκδοτολογικό οίστρο του Γιώργου Οικονομίδη. Οι ορχήστρες του Ρουχωτά, του Μουζάκη, του Σουγιούλ και οι φωνές του Γούναρη, του Μαρούδα, του Μακούλη και της Μπελίντας, της Κούλας Νικολαΐδη και εκτάκτως της Δανάης με την κιθάρα της ή της Νινής Ζαχά που έπαιζε και τραγουδούσε με τέσσερα όργανα αυτοσχεδιάζοντας.
Το ίδιο συνέβαινε με παραλλαγές στο Αλσος του Πεδίου του Αρεως, στον Κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείου, στην πλευρά του κήπου προς τη Μαυρομματαίων. Στο τελευταίο στέκι, κλειστό πίσω από τον μαντρότοιχο δεν μπορούσαμε να δούμε αλλά ακούγαμε πίνοντας γκαζόζα στο ζαχαροπλαστείο «πολυτελείας» Λουμπιέ, ενώ μέσα έκανε κατ΄ αρχάς ως έξοχος μίμος τις πρώτες του εμφανίσεις ο Χάρρυ Κλυνν. Στο Αλσος πάλι υπό τη σκέπη του προστάτη των νέων ταλέντων πρωτοακούσαμε τον νεαρούλη τραγουδιστή ρομάντζας Μίμη Χρυσομάλλη, πριν εξελιχθεί σε υπέροχο ηθοποιό.
Δύσκολες εποχές και για δημόσιους εκτεθειμένους ερωτικούς περιπάτους. Οι πιο τολμηροί (μάλλον οι πιο τολμηρές) στέκονταν ζευγαρωμένοι όρθιοι στα όρια των αναψυκτηρίων πιασμένοι χέρι χέρι και ανταλλάσσοντας πυρίκαυστες ματιές όταν τα ρεφρέν των τραγουδιών καλούσαν «τα ματάκια κλείσ΄ τα μες την πίστα» ή «σφίξε με κι ενωμένα τα χείλη…». Επρεπε να φτάσει η επανάσταση του ΄60 και οι μπουάτ για να αλλάξει λίγο κλίμα η θλίψη της Κυριακής και του σαββατόβραδου που το έψαλλε εξάλλου την ίδια εποχή ο Τάσος Λειβαδίτης με τη μουσική του Μίκη και τη φωνή του Μπιθικώτση. Ενώ ο Κώστας Γιαννίδης μάς συνόδευε στα δασάκια της Πνύκας με το «Ξύπνα αγάπη μου» και ο Χατζιδάκις με το «Τώρα που είναι άνοιξη». Και οι «αγαπημένες σιωπές της σελήνης», που μας μάθαινε τη γοητεία και τη θλίψη τους ο Σεφέρης και που ταυτιζόμαστε μαζί του. Το καλοκαίρι ήταν και το Ηρώδειο και ευτυχίσαμε από τα «βραχάκια» να δούμε και ν΄ ακούσουμε τον Μητρόπουλο, την Κάλλας, την Γκράχαμ, τον Οϊστραχ, τον Καζάλς, την Πλισέτσκαγια, τον μεγάλο Κρόιτσμπεργκ, τη Μαρί Μπελ, τον Πεντερέσκι, τον Χατζατουριάν και τον Κάραγιαν.
Γιατί, θα μου πείτε, αυτή η συναισθηματολογική αναμνησιολογία; Γιατί κάτι μου λέει πως επιστρέφουμε. Τώρα τις Κυριακές, τουλάχιστον στη γειτονιά που κατοικώ (όχι μακριά από τη χλαλοή της κίνησης του κέντρου) παίρνει καινούργια σημασία το σήμαντρο της κοντινής εκκλησίας. Και όταν μετά τη λειτουργία οι γείτονες (ανάμεσά τους και νεαρά αγόρια και κορίτσια) κινάνε για το σπίτι κρατάνε στη φούχτα το αντίδωρο και την πρωτομηνιά ένα μπουκαλάκι με αγιασμό. Η ελπίδα πάλι βρίσκει καταφύγιο στην πίστη. Τώρα κάθε Κυριακή γύρω στις οχτώ το πρωί διασχίζει τα δρομάκια της γειτονιάς ένας, πιθανόν αλλοδαπός, με ακορντεόν και με ωραία φωνή τενορίνου τραγουδάει ελληνικά τραγούδια της δεκαετίας του ΄50. Λέω πιθανόν γιατί πριν από λίγα χρόνια, πριν από την πτώση του υπαρκτού, στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, όπου υποχρεωτικά ακόμη και τα μικρά ζαχαροπλαστεία είχαν μουσική ζωντανή (έξοχη διέξοδος για την ανεργία των μουσικών που παρήγαγαν κιλά τα ωδεία), ακουγόταν ελληνική μουσική (τανγκό, βαλς και καλαματιανοί). Ετσι τώρα ξυπνάμε με το «Ασ΄ τα τα μαλάκια σου» του Σουγιούλ και το «Δυο πράσινα μάτια» του Κατριβάνου. Αρχισαν να αδειάζουν τα σκυλάδικα και στα μεγάλα γήπεδα του νεοπλουτίστικου γούστου συνασπίζονται για να επιβιώσουν οι μεγάλες φίρμες σε καλλιτεχνικούς γάμους σχεδόν μαζοχιστικούς.
Στα ταβερνάκια που είχαν έως πρόσφατα πελάτες εργατικούς και αλλοδαπούς, τώρα αναβιώνουν οι παλιές παρέες της γειτονιάς και μαθαίνω πως αναβιώνουν και οι μεσημεριάτικες προβολές των σινεμάδων. Μετά τις δώδεκα το βράδυ εστιατόρια φιρμάτα κατεβάζουν ρολά και οι φιλικές συντροφιές ανακάλυψαν τη σπιτική συνάθροιση, με το λιτό σπιτίσιο φαγητό. Σκεφτείτε να αναβιώσουν η τυφλόμυγα και η «μπουκάλα»! Πύκνωσαν και οι κυριακάτικες επισκέψεις σε συγγενικά σπίτια επ΄ ευκαιρία ονομαστικών εορτών, γενεθλίων, επετείων γάμων αλλά και η χαρτοπαιξία, παλιά μας τέχνη κόσκινο, άρα και προδοσία των συχνών επελάσεων σε καζίνο και λέσχες. Παρ΄ όλο που τα θέατρα, σε σχέση με τα πριν από πενήντα χρόνια, έχουν εκατονταπλασιαστεί (μιλώ σοβαρά) κι όταν ταμειακά φυτοζωούν έχουν θεατές είτε μέσω προσκλήσεων είτε φιλικών δεσμών. Η μόνη διαφορά από την παλαιά επαρχιακή ακόμη και στο άστυ ατμόσφαιρα είναι το νέο ναρκωτικό της νεολαίας, το Διαδίκτυο. Παλιά ήταν η τσάρκα στα στενά και στα δασάκια, και τώρα η τσάρκα είναι στην άυλη και εικονική πραγματικότητα. Τη νέα αρρώστια του αιώνα.
Μα, θα μου πείτε, διαφέρουν τα μέσα γιατί και οι σημερινές Κυριακές το ίδιο θλιβερές και θλιμμένες είναι, το ίδιο τραγικά μοναχικές, την ίδια ερημιά ψυχής επωάζουν. Κι όμως διαφέρουν. Τότε κάπου ελπίζαμε, πιστεύαμε πως κάτι θ΄ αλλάξει. Τώρα; οι σημερινές Κυριακές το ίδιο θλιβερές και θλιμμένες είναι, το ίδιο τραγικά μοναχικές, την ίδια ερημιά ψυχής επωάζουν. Κι όμως διαφέρουν.

(του Κώστα Γεωργουσόπουλου, από τα «ΝΕΑ»)

Μ. ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ "Τὸ Ψωμί"



https://ellinonfos.gr/wp-content/uploads/2019/03/milky-way.jpg
 
Μ. ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ "Τὸ Ψωμί" 

Ἕνα τεράστιο καρβέλι, μιὰ πελώρια φραντζόλα ζεστὸ ψωμί,
εἶχε πέσει στὸ δρόμο ἀπὸ τὸν οὐρανό,
ἕνα παιδὶ μὲ πράσινο κοντὸ βρακάκι καὶ μὲ μαχαίρι
ἔκοβε καὶ μοίραζε στὸν κόσμο γύρω,
ὅμως καὶ μία μικρή, ἕνας μικρὸς ἄσπρος ἄγγελος.
κι αὐτὴ μ᾿ ἕνα μαχαίρι ἔκοβε καὶ μοίραζε
κομμάτια γνήσιο οὐρανὸ
κι ὅλοι τώρα τρέχαν σ᾿ αὐτή, λίγοι πηγαῖναν στὸ ψωμί,
ὅλοι τρέχανε στὸν μικρὸν ἄγγελο ποὺ μοίραζε οὐρανό!
Ἂς μὴν τὸ κρύβουμε.
Διψᾶμε γιὰ οὐρανό.

Οι αδελφοί Γιάκομπ (Jacob Ludwig Carl Grimm) και Βίλχελμ Καρλ Γκριμ (Wilhelm Carl Grimm)

 

 
 
 
 
 
 
 
Οι αδελφοί Γιάκομπ (Jacob Ludwig Carl Grimm) και Βίλχελμ Καρλ Γκριμ (Wilhelm Carl Grimm) ήταν δύο ιδιαίτερα δημοφιλείς συλλέκτες παραδοσιακών παραμυθιών που γεννήθηκαν στις 4 Ιανουαρίου του 1785 και στις 24 Φεβρουαρίου του 1786 αντίστοιχα στο Χάναου της Γερμανίας.
Οι γονείς τους Φιλιπ Βίλχελμ (Philip Wilhelm Grimm) και Δωροθέα (Dorothea Zimmer), είχαν συνολικά εννέα παιδιά, από τα οποία τα τρία απεβίωσαν όταν ήταν ακόμα βρέφη. Όταν ο Γιάκομπ, που ήταν και ο μεγαλύτερος εν ζωή γιος, ήταν ένδεκα ετών, ο πατέρας τους πέθανε.

Τελείωσαν το Γυμνάσιο στο Κάσσελ και μετά σπούδασαν νομικά στο Πανεπιστήμιο του Μάρμπουργκ. Αφού εργάστηκαν ένα διάστημα ως βιβλιοθηκάριοι στο Κάσσελ προσελήφθησαν ως καθηγητές στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, ο Γιάκομπ το 1830 και ο αδελφός του πέντε χρόνια αργότερα. Όμως το 1837 απολύθηκαν επειδή διαμαρτυρήθηκαν μαζί με άλλους πέντε συναδέλφους τους κατά του βασιλιά Ερνέστου Αυγούστου Α΄, για την απόφασή του να καταργήσει το φιλελεύθερο σύνταγμα του βασιλείου του Ανόβερου. Η ομάδα των επτά, αυτών διαδηλωτών έγινε γνωστή ως "οι επτά του Γκέτινγκεν" (Göttinger Sieben).

Ο Γιάκομπ Γκριμ δεν παντρεύτηκε ποτέ, αλλά ο Βίλχελμ παντρεύτηκε την Henriette Dorothea Wild, με την οποία απέκτησε τέσσερα παιδιά. Ο Βίλχελμ Καρλ Γκριμ πέθανε στις 16 Δεκεμβρίου του 1859, ενώ ο αδελφός του Γιάκομπ στις 20 Σεπτεμβρίου του 1863 στο Βερολίνο. Και οι δύο είναι θαμμένοι στο κοιμητήριο του αγίου Ματθαίου στο Βερολίνο.

O.EΛΥΤΗΣ - ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΜΙΑΝ ΑΧΤΙΔΑ IV ΑΝΟΙΧΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ

Αποτέλεσμα εικόνας για O.EΛΥΤΗΣ - ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΜΙΑΝ ΑΧΤΙΔΑ IV ΑΝΟΙΧΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ 























O.EΛΥΤΗΣ - ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΜΙΑΝ ΑΧΤΙΔΑ
IV ΑΝΟΙΧΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ

Εύκολα που περνώ απ' τα μάτια σου στον ουρανό
απ' το μανίκι του νερού στο πρόσωπο της θάλασσας
απ' το μικρό σου δάχτυλο στου ζαφειριού το αστέρι
Έλπιση φήμη του Φώτος έχταση απέραντη
Ό,τι κοιτάω με τη ματιά με θρέφει.

Ό,τι κρατάω με την αφή με θρέφει Σώμα του πόντου δροσερό ή αγέρας Γλόμπος του άπιαστου ονείρου η κρύα σαπουνόφουσκα Της παρθενιάς σου η γεωγραφία που δε με μέλει Κι ένα μεταξωτό για τσαλαπάτημα Ένα καυκί καμπάνας γυάλινης για τους κουφούς Που ντύνουν με φελλό την πιο βαριά τους κούκλα.

Η κούκλα μου είναι η κούκλα σου είναι η γαλαζούλα Ολόγυμνη που διασκεδάζει τρυπημένη με άστρα Και κάνει μπάνια στη νυχτιά και γαργαλάει τους γρύλους. Μα μήτε η στάλα της Αυγής πιωμένη απ' το γλαυκό Μήτε της πονηριάς του αηδονιού η ανάσταση Μήτε της σβούρας ο ίλιγγος μήτε η λιγοθυμιά Της ώρας που σκορπάει μες στο κενό τα πούπουλα Δεν πίνουν από την πηγή σου από την πηγή που λεν ελευτεριά.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ





Οι Έλληνες φιλόσοφοι γνώριζαν πάρα πολλά για την σελήνη. Ο Θαλής, που θεωρείται ο πατέρας της ελληνικής και παγκόσμιας φιλοσοφίας ήταν ο πρώτος που είπε ότι η Σελήνη λαμβάνει το φως από τον Ήλιο αλλά και ο πρώτος που υπολόγισε τη διάμετρο αλλά και τη τροχιά της. Ο Ξενοφάνης αναφέρει ότι ο δάσκαλός του ο Σωκράτης την χαρακτηρίζει: ''Μεγάλη κούφια σφαίρα που στο εσωτερικό της υπάρχουν θάλασσες και στεριές που κατοικούν
άνθρωποι σαν εμάς''. Λόγια του Σωκράτη που υποστηρίζουν και σύγχρονοι αστρονόμοι. Ο Πυθαγόρας αφηγείται ότι έκανε στροφές γύρω από την σελήνη με τα οχήματα των θεών που κατοικούσαν εκεί, ενώ αναφέρει ότι η σεληνιακή ημέρα είναι 15 φορές μεγαλύτερη από της γης, όπως και είναι! Ο Πυθαγόρας, επίσης, επέμενε ότι η Σελήνη κατοικείται από όντα θεϊκά όμοια με τους ανθρώπους αλλά πιο ψηλά, πιο ξανθά και πολύ πιο όμορφα. Όλες οι γνώσεις του Πυθαγόρα, Μαθηματικά, Μουσική, Γεωμετρία, Φυσική δηλώνει ότι είναι γνώσεις που πήρε από τους ουράνιους με τους οποίους είχε συνεχή επαφή.

Πολλές αναφορές για την σελήνη έχουμε και από κείμενα της Ελληνικής μυθολογίας που αναφέρονται σε θεούς και ημίθεους. Ο Έλληνας θεός Ορφέας, γιος του Απόλλωνα, ο πιο τακτικός ταξιδιώτης της Σελήνης και του Σειρίου, μας λέει: ''Η Σελήνη έχει βουνά πολιτείες και σπίτια, η επιφάνεια της είναι έδαφος όπως της γης και κατοικείται από θεϊκές κοινωνίες.'' Ο Ορφέας γνώριζε το σεληνιακό ημερολόγιο των 12 μηνών και τις φάσεις της σελήνης. Μιλά για την περιστροφή της
γης γύρω από τον ήλιο, τις εύκρατες, τροπικές και πολικές ζώνες της γης, τις εκλείψεις της σελήνης, τα ηλιοστάσια, τις ισημερίες, τις κινήσεις των πλανητών και την παγκόσμια έλξη, και ισχυρίζεται ότι οι κάτοικοι της σελήνης είναι αυτοί που περιπλανήθηκαν από πλανήτη σε πλανήτη. Όλοι αυτοί οι ισχυρισμοί του Ορφέα αναφέρονται σε αρχαία κείμενα του Πλούταρχου και του Διογένη του Λαέρτιου.
Πολλές πληροφορίες από αρχαία κείμενα μας έρχονται και για τους Τελχίνες της Ρόδου και τους Κάβειρους της Σαμοθράκης που εξαφανίστηκαν σύμφωνα με τον μύθο μετά τον μεγάλο κατακλυσμό. Η τεχνολογική τους εξέλιξη ήταν τέτοια που τους επέτρεψε να εγκαταλείψουν την γη και να σωθούν στην Σελήνη ή τον Άρη, σε βάσεις που χρησιμοποιήθηκαν από τους θεούς κατά τον εποικισμό της γης.

Ο Νονός αναφέρει ότι ο Φαέθων έκανε 30 περιστροφές γύρω από το φεγγάρι, ταξίδεψε στην Αφροδίτη και επισκεπτόταν συχνά τους πόλους της Γης.

Ο Διόνυσος, η Άρτεμις και ο Ηρακλής είχαν ταξιδέψει στην Σελήνη και ο Ίδμων ταξίδευε εκεί με το άρμα του που έμοιαζε με απαστράπτοντα κομήτη, δίνοντας ακριβέστατες πληροφορίες για την αθέατη πλευρά της σελήνης, κάτι που πριν λίγα χρόνια έκανε ο σύγχρονος άνθρωπος.

Ο Ελληνικής καταγωγής Λουκιανός από την Σαμοσάτα της Συρίας, το 120 μ.χ. διάβασε ένα αρχαίο χειρόγραφο και έγραψε στο βιβλίο του «Αληθινή Ιστορία» (αν και το χαρακτήριζε παραμύθι), πληροφορίες επιστημονικά απόλυτα ακριβείς, οι οποίες επαληθεύτηκαν στην εποχή μας: ''Πήγαινε με ένα καράβι που το πήρε ο αέρας για εφτά ημερόνυχτα και την όγδοη ημέρα έφτασε στο φεγγάρι. (Τόσο κάνουν τα σύγχρονα διαστημόπλοια του ανθρώπου για το φεγγάρι). Μπήκε μέσα σ' ένα πηγάδι που από πάνω είχε καθρέφτες και έβλεπε όλη τη γη. (Πρόκειται για υπερσύγχρονο τηλεσκόπιο που με αυτό έβλεπε τους ανθρώπους στην γη). Βασιλιάς της Σελήνης ήταν ο Ενδυμίωνας που τον πήραν από την γη και τον πήγαν στο φεγγάρι και τον έκαναν βασιλιά.''

Στη συνέχεια, περιγράφει τρικινητήρια αεροπλάνα ''τρικέφαλοι αλογογύπες που πετούσαν'', σύγχρονες διόπτρες ''μπορούσε να τα φορά ο καθένας και έβλεπαν πολύ μακριά'' και πολεμιστές με διαστημική στολή ''Ο στρατός του Φαέθοντα ήταν άνθρωποι σαν εμάς και γι’ αυτό φορούσαν στολές θερμοκρασίας''.

Επίσης, περιγράφει ταξίδια στ' άστρα του ζωδιακού καθώς και προσθαλάσσωση ίδια με αυτή των συγχρόνων κοσμοναυτών και μάλιστα στην περιοχή των Βερμούδων.

Τέλος περιγράφει πόλεμο μεταξύ των κατοίκων της Σελήνης και του Σειρίου που αναφέρει ότι είχε επισκεφτεί. ''Έγιναν αερομαχίες και χρησιμοποιήθηκαν τρομερά όπλα και νίκησαν οι Σείριοι''…

Αφού σας καταγράψαμε τα συμαντικότερα στοιχεία και ιστορίες από την αρχαία Ελλάδα, ταξιδέψτε 2.500 χρόνια π.Χ. και σκεφτείτε πως είναι δυνατόν να συζητιούνται όλα αυτά από τους αρχαίους Έλληνες για τη Σελήνη, μια εποχή που δεν υπήρχε η επιστημονική φαντασία (!) και αναρωτηθείτε μαζί μας πώς είναι δυνατόν οι αρχαίοι μύθοι να καταφέρνουν να αγγίζουν τη σημερινή πραγματικότητα και να χαρακτηρίζονται ακόμα μύθοι…

Μαρίκα Νίνου



 
Marika Ninou.jpgΗ Μαρίκα Νίνου (πραγματικό όνομα: Ευαγγελία Νικολαΐδου· Κωνσταντινούπολη, 1918 - Αθήνα, 23 Φεβρουαρίου 1957) ήταν Ελληνίδα τραγουδίστρια.
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1918. Από τον Καύκασο όπου είχε μεταναστεύσει ήρθε στην Αθήνα το 1947 και εμφανίστηκε σε διάφορα κέντρα κάνοντας ακροβατικά νούμερα με τη φίρμα «Ντούο Νίνο και μισό» που την αποτελούσαν ο άντρας και το παιδί της.

Τον Οκτώβριο του 1948, ο Στελλάκης Περπινιάδης την πήρε κοντά του ως τραγουδίστρια στο κέντρο «Φλώριντα» του Γ. Μελίτια στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας.

Ακολουθεί η συνεργασία της με το Βασίλη Τσιτσάνη το 1949 στο κέντρο «Τζίμης ο Χονδρός» που υπήρξε καθοριστική στη ζωή και των δύο. Η Μαρίκα Νίνου υπήρξε θρυλική μεταρεμπέτικη τραγουδίστρια με καταλυτική επίδραση στο έργο του συνθέτη. Το ντουέτο Τσιτσάνη - Νίνου κατέχει ιδιαίτερη θέση στην ιστορία του λαϊκού τραγουδιού.

Τον Οκτώβριο του 1951 έκανε κάποιες εμφανίσεις στην Κωνσταντινούπολη μαζί με τον Τσιτσάνη. Μετά από το ταξίδι αυτό χώρισαν ξαφνικά και η Νίνου πήγε στις Η.Π.Α. όπου τραγούδησε δίπλα στον Κώστα Καπλάνη επί δύο χρόνια.

Πριν μεταβεί στην Αμερική είχε υποβληθεί στην Αθήνα σε εγχείρηση για καρκίνο, αλλά στην Αμερική υπήρξε ραγδαία μετάσταση. Επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου εργάστηκε για λίγο με φοβερούς πόνους και τελικά πέθανε την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 1957, σε ηλικία 38 ετών.

Η ζωή της Μαρίκας Νίνου ενέπνευσε το σενάριο για την ταινία του Κώστα Φέρρη, Ρεμπέτικο του 1983

http://el.wikipedia.org/wiki/Μαρίκα_Νίνου

Μαθήματα πολεμικῆς τέχνης ἀπὸ τοὺς Μινωΐτες…

http://anihneftes.wordpress.com

Μαθήματα πολεμικῆς τέχνης ἀπὸ τοὺς Μινωΐτες…



minoans
 
Ισχυρές πολεμικές παραδόσεις εντοπίστηκαν στην Μινωική Κρήτη, σύμφωνα με έρευνα του Βρετανικού Πανεπιστήμιου του Sheffield. Ο αρχαίος πολιτισμός της Κρήτης, ο γνωστός σε όλους Μινωικός πολιτισμός, ο οποίος παραδοσιακά θεωρούνταν φιλειρηνικός, διέπονταν από ισχυρές πολεμικές παραδόσεις, σύμφωνα με τους Βρετανούς ερευνητές.
«Ο μινωικός πολιτισμός ανακαλύφθηκε μόλις πριν από έναν αιώνα και μέχρι σήμερα θεωρούνταν σε μεγάλο βαθμό ως ένας ειρηνικός πολιτισμός», εξηγεί ο δρ. Barry Molloy του Τμήματος Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου του Sheffield «Η πεποίθηση αυτή σταδιακά εδραιώθηκε και οι Μινωίτες παρουσιάζονταν ως υπόδειγμα μιας κοινωνίας χωρίς πολεμικές παραδόσεις, όπου η βία δεν έπαιζε κανέναν σημαντικό ρόλο»
Η έρευνα του Molloy, στηριζόμενη σε πρόσφατες μελέτες σχετικά με τις πολεμικές επιχειρήσεις στις προϊστορικές κοινωνίες, αποκαλύπτει ότι στην πραγματικότητα ο πόλεμος αποτελούσε καθοριστικό στοιχείο της Μινωικής κοινωνίας και ότι η ιδιότητα του πολεμιστή ήταν μια από τις κυρίαρχες εκφράσεις της ανδρικής ταυτότητας. Ο Molloy ανακάλυψε πολλά στοιχεία βίας τόσο στη συμβολική γραφή των Μινωιτών όσο και σε υλικά απομεινάρια της προϊστορικής Κρήτης. Τα όπλα και η κουλτούρα του πολέμου εμφανίζονταν ποικιλοτρόπως σε ναούς, τάφους, σπίτια και αποθήκες. Μπορούσαν επίσης να εντοπιστούν σε διάφορα αντικείμενα που χρησιμοποιούνταν κατά τη διάρκεια κοινωνικών περιστάσεων όπως οι εορτασμοί και ο προσωπικός καλλωπισμός.
Σύμφωνα πάντα με τον ίδιο: «Η μελέτη δείχνει ότι οι δραστηριότητες των πολεμιστών περιελάμβαναν, ταυροκαθάψια, αγώνες πυγμαχίας, πάλη, κυνήγι, μάχες με λόγχες και μονομαχίες. Φαίνεται πως η ιδεολογία του πολέμου είχε διεισδύσει στη θρησκεία, την τέχνη, την πολιτική και το εμπόριο». Ακόμα και οι γνωστοί Μυκηναίοι, ήρωες του Ελληνοτρωικού πολέμου, ενστερνίστηκαν τον Μινωικό τρόπο πολέμου – υιοθετώντας τον οπλισμό του, τις πρακτικές και τις ιδεολογίες του. «Στην πραγματικότητα», αναφέρει ο Molloy, «στην Κρήτη θα πρέπει να αναζητήσουμε την προέλευση όλων εκείνων των όπλων που επρόκειτο να επικρατήσουν αργότερα στην Ευρώπη μέχρι το Μεσαίωνα όπως π.χ. τα σπαθιά, τα μεταλλικά τσεκούρια, οι ασπίδες, οι λόγχες και πιθανώς και η πανοπλία».
www.agelioforos.gr

Ἡ τελευταία πρόταση τοῦ Molloy τὰ λέει ὃλα… 

η εποχή της μυζηθρόπιτας στην Κρήτη!



 

Με το άνοιγμα του Τριωδίου (και νωρίτερα εδώ που τα λέμε...) αρχίζει η εποχή της μυζηθρόπιτας στην Κρήτη! Αγνιόπιτες, σαρικόπιτες, σφακιανόπιτες, μικρές ,μεγάλες, με σπιτικό ή με έτοιμο φύλλο, με ξινή ή με γλυκιά μυζήθρα, με μέλι ή αχνοζάχαρη, του τηγανιού ή του φούρνου, δείτε τις εδώ μαζεμένες :
http://cretangastronomy.blogspot.gr/2012/02/blog-post_22.html


Τυρινή η τρέχουσα  εβδομάδα και οι μυζηθρόπιτες έχουν την τιμητική τους στις κρητικές κουζίνες. Με ξινή  ή  με γλυκιά  μυζήθρα, με μέλι ή με αχνοζάχαρη σε πολλές παραλλαγές και σχήματα. Δοκιμάστε μια ποικιλία από μυζηθρόπιτες και μυζηθροπιτάκια , σε παραδοσιακές αλλά και σε σύγχρονες εκδοχές :
                                           Οι αγνιόπιτες
 
 
Με μέλι
 
 
και με αχνοζάχαρη
Οι σαρικόπιτες
με μέλι και σουσάμι
Τα μαλεβυζιώτικα σαν λουκουμαδάκια
με μέλι και κανελίτσα
Οι περίφημες σφακιανόπιτες
οι κρητικές κρέπες με ιδιαίτερη κατασκευή και ψήσιμο
Σαν κρουσανάκια, με ξινομυζήθρα
Στο φούρνο αυτά …
Η πιο εύκολη μυζηθρόπιτα
Στο φούρνο κι αυτή…
Και μια «νεωτερική» τάρτα μυζήθρας 
Απλή και νόστιμη Κι αν βαριέστε τα ζυμώματα ή δεν έχετε χρόνο, χρησιμοποιείστε φύλλο κρούστας για
μυζηθροπιτάκια στο… πι και φι
Σερβίρονται και μέλι και με αχνοζάχαρη Βρείτε τις συνταγές  με κλικ πάνω στον τίτλο κάθε φωτογραφίας
Οι αγνιόπιτες φέτος είναι πιο αφράτες γιατί η ζύμη τους είναι ανεβατή…
Η συνταγή εδώ

Δημοφιλείς αναρτήσεις