Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015

Πυθώ και Πυθών

 
Tsakiri Eyaggelia

Πυθώ και Πυθών, είναι το αρχαιότατο όνομα της κάτωθεν του Παρνασσού Φωκικής χώρας. Φαίνεται να σχετίζεται με το πύθος (βυθός) εκ ου και πυθμήν, ήτοι το κατώτατο μέρος ενός δοχείου, ο πάτος, αλλά και μεταφορικώς, το θεμέλιο ενός πράγματος. H αναφορά παραπέμπει σαφώς στο βαραθρώδες χάσμα εντός του οποίουλέγεαι ότι ζούσε ο μυθικός δράκων κατ΄ άλλους δράκαινα, ο Πύθων.....Κατ΄ άλλη εκδοχή το όνομα του δράκοντος παράγεται από το πύθομαι σήπομαι, διότι εκεί εσάπησε το κουφάρι του όταν τον εφόνευσε ο Απόλλων. Όπως λέγει ο ποιητής του ομηρικού ύμνου, εδώ τώρα σάπιζε στη γη την τροφοδότρα, κι ούτε να είσαι πια εσύ, ολέθρια συμφορά στους ζωντανούς θνητούς. Έτσι μίλησε καυχόμενος, ενώ σκοτάδι κάλυψε τα μάτια της. Εκεί την κατασάπισε το ιερό μένος του Ηλιου για αυτό τώρα Πυθώ ονομάζεται, τον δε άνακτα τον ονομάζουν Πύθιο στο επώνυμο, γιατί σ΄ εκείνο το μέρος σάπισε το τέρας από το διαπεραστικό μένος του Ήλιου.

(Απόσπασμα από το ""Καληνύχτα τώρα, Μάνο!""

 
Αλίκη Οικονόμου-Γιωτάκου

Ο Μάνος μετά το θάνατο της μητέρας του κλεισμένος στο σπίτι της αδερφής του νόμιζε πως είχε χάσει όλο τον κόσμο από μπροστά του.
Οι ώρες του μέρα και νύχτα είχαν γίνει τραγικά μαρτυρικές.
«Ώρες χαμηλές, σφιχτοδεμένες
Χέρι με χέρι, μια την άλλη…
άσκοπα τριγυρνούνε κι’ επιστρέφουν
μπρος πίσω κάτι αναζητώντας,
κάτι που πάντα δε θα φτάνει..» (Μ. Ράλλη)

Τον είχε κυριεύσει μια κατάθλιψη που δεν έλεγε να φύγει με τίποτε. Οι ώρες που είχε περάσει μέσα στις σκοτεινές γωνιές του στενού του κελιού ξεπετάγονταν μπροστά του άϋλες και παντοδύναμες και του τάραζαν τα σωθικά του… Ύστερα ήταν και η σκέψη της ξανθής αράχνης που δεν τον άφηνε να ησυχάσει. Εκείνο το βλέμμα την τελευταία φορά που τον χαιρετούσε, πριν φύγει, είχε μείνει μέσα του καρφωμένο και τον τρέλαινε, τον πονούσε, σαν το χαλασμένο δόντι που σε τρυπά τόσο πολύ που σου ‘ρχεται να χτυπήσεις το κεφάλι σου στον τοίχο..
Μάταια η Έλενα αγωνιζόταν να τον κάνει να σκεφτεί πιο λογικά.
Εκείνος εκεί! Βουτηγμένος στον πόνο. Ίσως ή μάλλον.. ναι, θεωρούσε τον εαυτό υπεύθυνο για το θάνατο της μητέρας του. Όμως και πάλι τι έφταιγε εκείνος;
Καμία σχέση δεν είχε με το έγκλημα… Γιατί να αισθάνεται αυτές τις αιχμηρές τύψεις να του τρυπούν τα σωθικά; Γιατί, γιατί;
Αναπάντητα τα σκληρά ερωτηματικά..
Ένα παλιό κομπολόι, αγορασμένο από την Αίγυπτο κάποτε, είχε γίνει τώρα στα χέρια του το μόνιμο κράτημά του. Χτύπαγε τις χάντρες και ξαναχτύπαγε και μέτραγε με την κάθε μια την κάθε στιγμή, την κάθε ώρα που περνούσε. Κι’ όλα στο μυαλό του να γυρίζουν και αναπαμό να μη βρίσκει.
Να είχε πεθάνει, τουλάχιστον, με το έμφραγμα;
«Θα ήταν και αυτό μια κάποια λύση» θυμήθηκε και τον Καβάφη.
Τον έπιασε απελπισία. Σηκώθηκε και περπάτησε νευρικά μέσα στο δωμάτιό του. Ένιωθε όμως ακόμη την καρδιά του αδύναμη και να πονά.
«Καλύτερα! Έτσι ίσως να έρθει και το τέλος μου».
Το σκεφτόταν έντονα το τέλος αυτό και σταματημό δεν είχε.
Τριγυρνούσε και… απουσίαζε, έφευγε και ερχόταν στη σκέψη του και πάντα κατέληγε στους ίσκιους της αδυναμίας για να παλέψει.
Και όμως ήταν ελεύθερος. Ελεύθερος! Αλλά τι είναι η ελευθερία όταν δεν ξέρεις να τη χρησιμοποιήσεις με νοημοσύνη και θέληση; Είναι μια δυναμίτιδα εξ ίσου αποτελεσματική, όσο και επικίνδυνη… Υπάρχει το επιτρεπτό και το απαγορευμένο… Το σύνορο μεταξύ των δύο αυτών είναι δύσκολα θεατό και εδώ χρειάζεται η προσοχή να μάθει κανείς να τη χρησιμοποιεί με σύνεση και λογική… Τότε μόνο πετυχαίνει. Και ο Μάνος δε νοιαζότανε γι’ αυτό τώρα πλέον.
Τώρα μισούσε το κάθε τι από τα πρωτινά, τα αγαπημένα. Τι του έμεινε πλέον;
Οι τύψεις, οι τύψεις, η μοναξιά που την επιζητεί και η κατάχρηση στις κρίσεις των άλλων. Σχολίαζε ο κύκλος του! Ευκαιρία βρήκαν και ρίχνουν το λίθο του αναθέματος, σ’ αυτόν που δεν έχει καμία σχέση με όλη την κατάσταση.
Τους ήξερε όλους. Ήξερε πως οι σκέψεις τους γυρίζουν σαν τη ρόδα. Πότε καλές, πότε κακές. Όπως τους βολεύει κάθε φορά. Και ήξερε ακόμη πόσο πολύ ικανοποιούνταν να του πετούν ασύστολα τις λάσπες για το έγκλημα που έκανε.. Ποιο έγκλημα;
Αυτός ήταν τελείως αθώος και το ότι βρέθηκε στη φυλακή δεν σημαίνει ότι είναι και ο εγκληματίας! Σκέφτηκε τη λέξη και ανατρίχιασε… θυμήθηκε το σκοτωμένο παιδί με το κατασπαραγμένο πρόσωπό και έβγαλε δυνατές κραυγές.
Ξεσηκώθηκε το σπίτι ολόκληρο. Μπήκε έντρομη η Έλενα μέσα. Τον είδε σε έξαλλη κατάσταση να τρέχει από δω και από κει και να φωνάζει…
«Όχι! Όχι.. Εγώ δεν έκανα τίποτε. Είμαι αθώος, αθώος! Δεν το καταλαβαίνετε;»
Τον είχε πιάσει αμόκ. Αγωνίστηκε η Έλενα και ήταν και μόνη. Πρόφτασε και πήρε μία ένεση. Την έκανε στα γρήγορα. Σε λίγη ώρα ο Μάνος είχε κοιμηθεί..
Τον κοίταξε με πόνο και δεν μπόρεσε να κρατήσει τα άφθονα δάκρυα που ξεχύθηκαν από τα πρησμένα της μάτια.
Βγήκε από το δωμάτιο και κάτι ψιθύρισε μέσα της.
«Όσο να προσπαθώ για την ελπίδα, θαλασσοδρόμος μένει ο λογισμός, κι’ εγώ αλυσοδεμένη, δεσμά τυραννικά χρωστώ να σπάσω». Πού το είχε διαβάσει; Δε θυμόταν.
(Απόσπασμα από το ""Καληνύχτα τώρα, Μάνο!""

Εικαστικές Δημιουργίες

Ο νέος πίνακας μου που είναι εμπνευσμένος από το εξαιρετικό Μωσαϊκό του Τάφου της Αμφίπολης με θέμα την Αρπαγή της Περσεφόνης!
Ακρυλικά σε καμβά, Handmade By Fanypap 2014 ©
Ως καλλιτέχνης και ως Μακεδόνισσα ένιωσα χρέος μου να προσπαθήσω να ζωγραφίσω την παράσταση του ψηφιδωτού με μια πιο "καλλιτεχνική" ματιά, προσθέτοντας "πινελιές" από την φαντασία του καλλιτέχνη. Ελπίζω ότι η τέχνη μπορεί να μας μεταφέρει στις εποχές του μεγαλείου της πατρίδας μας, ώστε να νιώσουμε όλοι περήφανοι για τις ρίζες μας ξεχνόντας για μια στιγμή την σκληρή πραγματικότητα που όλοι μας βιώνουμε καθημερινά.
Περιμένω τις εντυπώσεις σας!
Υ.Γ. Ο πίνακας μου δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση ακριβή "αναπαράσταση" του ψηφιδωτού. Είναι ένα έργο εμπνευσμένο από τις φωτογραφίες που έχουν δωθεί μέχρι στιγμής στην δημοσιότητα του μεγαλοπρεπούς Μωσαϊκού που δημιούργησε ένας εξαιρετικός καλλιτέχνης αλλοτινής εποχής - και τα υπόλοιπα έχουν αφεθεί στην φαντασία μου.
~ Acrylics painting Handmade By Fanypap inspired by the magnificent Mosaic of the Amphipolis Tomb.
As a proud Macedonian, Greek artist I felt it my duty to try to paint the representation of the mosaic with a more "artistic" look, adding "touch" from the artist's imagination. I hope that art can make us "travel back to the future", to the times of the greatness of our country, so we can all feel proud of our roots, forgeting for a moment the harsh reality that we all experience every day.
P.S. My painting is not in no way an accurate "representation" of the mosaic. It is a work inspired by the photos that have been given so far to the publicity of the majestic Mosaic created by a great ancient artist - and the rest is left to my imagination. ~

Χαρείτε τη συνέχεια της γλώσσας μας.


Ηλίας Σταματιάδης

Χαρείτε τη συνέχεια της γλώσσας μας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΝ ΝΑ ΔΙΔΑΧΤΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ......

«Από την εποχή που μίλησε ο Όμηρος ως τα σήμερα, μιλούμε, ανασαίνουμε και τραγουδούμε με την ίδια γλώσσα». Γιώργος Σεφέρης
Ποια Ελληνική λέξη είναι αρχαία και ποια νέα; Γιατί μια Ομηρική λέξη μας φαίνεται δύσκολη και ακαταλαβίστικη;
Οι Έλληνες σήμερα ασχέτως μορφώσεως μιλάμε ομηρικά, αλλά δεν το ξέρομε επειδή αγνοούμε την έννοια των λέξεων που χρησιμοποιούμε.
Για του λόγου το αληθές θα αναφέρομε μερικά παραδείγματα για να δούμε ότι η Ομηρική γλώσσα όχι μόνο δεν είναι νεκρή, αλλά είναι ολοζώντανη.

Αυδή είναι η φωνή. Σήμερα χρησιμοποιούμε το επίθετο άναυδος.
Αλέξω στην εποχή του Ομήρου σημαίνει εμποδίζω, αποτρέπω. Τώρα χρησιμοποιούμε τις λέξεις αλεξίπτωτο, αλεξίσφαιρο, αλεξικέραυνο αλεξήλιο Αλέξανδρος (αυτός που αποκρούει τους άνδρες) κ.τ.λ.
Με το επίρρημα τήλε στον Όμηρο εννοούσαν μακριά, εμείς χρησιμοποιούμε τις λέξεις τηλέφωνο, τηλεόραση, τηλεπικοινωνία, τηλεβόλο, τηλεπάθεια κ.τ.λ.
Λάας ή λας έλεγαν την πέτρα. Εμείς λέμε λατομείο, λαξεύω.
Πέδον στον Όμηρο σημαίνει έδαφος, τώρα λέμε στρατόπεδο, πεδινός.
Το κρεβάτι λέγεται λέχος, εμείς αποκαλούμε λεχώνα τη γυναίκα που μόλις γέννησε και μένει στο κρεβάτι.
Πόρο έλεγαν τη διάβαση, το πέρασμα, σήμερα χρησιμοποιούμε τη λέξη πορεία. Επίσης αποκαλούμε εύπορο κάποιον που έχει χρήματα, γιατί έχει εύκολες διαβάσεις, μπορεί δηλαδή να περάσει όπου θέλει, και άπορο αυτόν που δεν έχει πόρους, το φτωχό.
Φρην είναι η λογική. Από αυτή τη λέξη προέρχονται το φρενοκομείο, ο φρενοβλαβής, ο εξωφρενικός, ο άφρων κ.τ.λ.
Δόρπος, λεγόταν το δείπνο, σήμερα η λέξη είναι επιδόρπιο.
Λώπος είναι στον Όμηρο το ένδυμα. Τώρα αυτόν που μας έκλεψε (μας έγδυσε το σπίτι) το λέμε λωποδύτη.
Ύλη ονόμαζαν ένα τόπο με δένδρα, εμείς λέμε υλοτόμος.
Άρουρα ήταν το χωράφι, όλοι ξέρουμε τον αρουραίο.
Τον θυμό τον αποκαλούσαν χόλο. Από τη λέξη αυτή πήρε το όνομα της η χολή, με την έννοια της πίκρας. Λέμε επίσης αυτός είναι χολωμένος.
Νόστος σημαίνει επιστροφή στην πατρίδα. Η λέξη παρέμεινε ως παλινόστηση, ή νοσταλγία.
Άλγος στον Όμηρο είναι ο σωματικός πόνος, από αυτό προέρχεται το αναλγητικό.
Το βάρος το αποκαλούσαν άχθος, σήμερα λέμε αχθοφόρος.
Ο ρύπος, δηλαδή η ακαθαρσία, εξακολουθεί και λέγεται έτσι - ρύπανση.
Από τη λέξη αιδώς (ντροπή) προήλθε ο αναιδής.
Πέδη, σημαίνει δέσιμο και τώρα λέμε πέδιλο. Επίσης χρησιμοποιούμε τη λέξη χειροπέδες.
Από το φάος, το φως προέρχεται η φράση φαεινές ιδέες.
Άγχω, σημαίνει σφίγγω το λαιμό, σήμερα λέμε αγχόνη. Επίσης άγχος είναι η αγωνία από κάποιο σφίξιμο, ή από πίεση.
Βρύχια στον Όμηρο είναι τα βαθιά νερά, εξ ου και τo υποβρύχιο.
Φερνή έλεγαν την προίκα. Από εκεί επικράτησε την καλά προικισμένη να τη λέμε «πολύφερνη νύφη».
Το γεύμα στο οποίο ο κάθε παρευρισκόμενος έφερνε μαζί του το φαγητό του λεγόταν έρανος. Η λέξη παρέμεινε, με τη διαφορά ότι σήμερα δεν συνεισφέρουμε φαγητό, αλλά χρήματα.
Υπάρχουν λέξεις, από τα χρόνια του Ομήρου, που ενώ η πρώτη τους μορφή μεταβλήθηκε - η χειρ έγινε χέρι, το ύδωρ νερό, η ναυς έγινε πλοίο, στη σύνθεση διατηρήθηκε η πρώτη μορφή της λέξεως.
Από τη λέξη χειρ έχομε: χειρουργός, χειριστής, χειροτονία, χειραφέτηση, χειρονομία, χειροδικώ κ.τ.λ.
Από το ύδωρ έχομε τις λέξεις: ύδρευση υδραγωγείο, υδραυλικός, υδροφόρος, υδρογόνο, υδροκέφαλος, αφυδάτωση, ενυδρείο, κ.τ.λ.
Από τη λέξη ναυς έχομε: ναυπηγός, ναύαρχος, ναυμαχία, ναυτικός, ναυαγός, ναυτιλία, ναύσταθμος, ναυτοδικείο, ναυαγοσώστης, ναυτία, κ.τ.λ.
Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα παραδείγματα προκύπτει ότι: Δεν υπάρχουν αρχαίες και νέες Ελληνικές λέξεις, αλλά μόνο Ελληνικές.
Η Ελληνική γλώσσα είναι ενιαία και ουσιαστικά αδιαίρετη χρονικά.
Από την εποχή του Ομήρου μέχρι σήμερα προστέθηκαν στην Ελληνική γλώσσα μόνο ελάχιστες λέξεις.
Η γνώση των εννοιών των λέξεων θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε ότι μιλάμε τη γλώσσα της ομηρικής ποίησης, μια γλώσσα που δεν ανακάλυψε ο Όμηρος αλλά προϋπήρχε πολλές χιλιετηρίδες πριν από αυτόν.
Φίλοι μου, προσθέστε και εσείς τις δικές σας γνώσεις που να σχετίζονται με το θέμα.
Σκοπός μας είναι να ανακαλύψουμε τις έννοιες των λέξεων για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε καλύτερα. Παλαιότερα όταν έλεγαν μια λέξη καταλάβαιναν όλοι το ίδιο. π.χ για τη λέξη αρετή ήξεραν ότι είναι η μεσότητα ανάμεσα σε δύο υπερβολές. Σήμερα ο καθένας για την ίδια λέξη εννοεί και κάτι διαφορετικό.

Πηγές: Απολλώνιου Σοφιστού Λεξικόν κατά στοιχείον Ιλιάδος και Οδύσσειας Εκδόσεις Ηλιοδρόμιο.

«λευκής υπεροχής»

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Η προπαγάνδα της υπεροχής του λευκού ανθρώπου ξεκινά παραδόξως από τον Διαφωτισμό σύμφωνα με μια θεωρία
mixanitouxronou.gr

Εντυπωσιακό βίντεο

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 

Γιατί δεν πέτυχαν στην Ελλάδα;

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Διεθνείς φίρμες, παγκόσμιες ηγέτιδες η κάθε μία στην αγορά της που δεν μπόρεσαν να “στεριώσουν” στην χώρα μας.
news247.gr

Μ. Αλέξανδρος : Πώς ήταν η όψη και η σωματική του διάπλαση ;

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Η σωματική διάπλαση του Αλεξάνδρου δεν ήταν ανάλογη των επιτευγμάτων του. Σε αντιδιαστολή προς το Δαρείο και την οικογένειά του, που ήταν ψηλοί, εκείνος ήταν…
theancientweb.wordpress.com

Φυλή στην Τουρκία μιλάει αρχαία ελληνικά!

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Μπορεί οι περισσότεροι νεοέλληνες να γνωρίζουν ελάχιστα ή να αγνοούν παντελώς την αρχαία ελληνική γλώσσα… όχι όμως και μία απομονωμένη κοινότητα στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, στη βορειοανατολική Τουρκία.
www.eleysis-ellinwn.gr|Από Έλευσις Ελλήνων

Υποδοχή ήρωα σε αστικό λεωφορείο;

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Εισπράκτορας μπλε λεωφορείου. Ο πρώτος δημόσιος υπάλληλος με μικρόφωνο.
mixanitouxronou.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις