Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2012

Η ΑΙΘΟΥΣΑ του Suburian *

πηγή: http://www.onestory.gr/post/31045824610

Η ΑΙΘΟΥΣΑ

του Suburian *
.
Το μόνο που θυμόταν ήταν πως έμπαινε σε μια μεγάλη αίθουσα. Τριγύρω στα τραπέζια κάπνιζαν και έπαιζαν χαρτιά. Από κάποια μανίκια γλιστρούσαν τραπουλόχαρτα. Στη λήξη της παρτίδας χέρια χτυπούσαν δυνατά το τραπέζι και εκκωφαντικά γέλια τράνταζαν το χώρο. Πιο πέρα κάποιοι άλλοι είχαν στριμώξει ένα μικρό σε μια γωνία. Είχαν τραβήξει στιλέτο. Στην κόψη του διέκρινε δυο φοβισμένα μάτια διάπλατα ανοιχτά. Προχώρησε διστακτικά παραμέσα. Στα αριστερά του μπουφέ μια κυρία έμοιαζε αφοσιωμένη στα κεράσματα. Τα χέρια και το στόμα της είχαν πασαλειφτεί. Την είχε πλευρίσει ένας ψηλόλιγνος άνδρας με ύψος αρπακτικό. «Αχ τι κομψότητα» ψιθύριζε την ώρα που έβαζε το χέρι του στο εσωτερικό της τσάντας της. Παραδίπλα κάποιος βρισκόταν στο τέλος μιας εκκωφαντικά στομφώδους ομιλίας. ‘Έκλεισε με ένα απότομο τίναγμα των χεριών. Μπροστά του, ένα μικρό ακροατήριο εντυπωσιασμένο, θριαμβολογούσε και χειροκροτούσε επίμονα.
Καθώς προχωρούσε βαθύτερα έβλεπε όλο και πιο αποτρόπαιες εικόνες. Γέροι να χαϊδεύουν φιλήδονα μικρά κορίτσια που ντροπαλά υποχωρούσαν, παραπέρα κάποιος είχε στερεώσει στο ταβάνι μια θηλιά και ετοιμαζόταν να ανέβει σε μια καρέκλα να την φτάσει. Κατά μήκος του αντικρινού τοίχου κάποιοι είχαν έβρισκαν διασκεδαστικό να βάζουν τα κατοικίδια τους να τρώγονται μεταξύ τους βάζοντας στοιχήματα. Στο βάθος, κρυμμένοι πίσω από ένα παραβάν κάποιοι παραδίνονταν σε σεξουαλικά όργια. Άκουγε καθαρά τα βογγητά των εξάψεων τους, το τρίξιμο του κρεβατιού, τα πρόστυχα λόγια.
Τα πόδια της βάραιναν. Ένας ίλιγγος την περιτριγύριζε, προσπαθούσε από κάπου να πιαστεί μα διέκρινε τα πάντα γύρω της να καταρρέουν μέσα στην αποφορά και στην αποσύνθεση. Ένας λυγμός που πήγε να βγει, πνίγηκε μέσα σε σπασμούς και σε δάκρυα. Γονάτισε και μην βρίσκοντας τη δύναμη να σηκωθεί, σύρθηκε ως το δίπλα δωμάτιο για να το αντικρίσει ολότελα αδειανό με το ανοιχτό του παράθυρο ν’ ανοιγοκλείνει στον άνεμο. Απέξω διακρίνονταν ένα στενό σοκάκι που έλαμπε στο φως του πρωινού. Βάλθηκε να φωνάζει μήπως και κάποιος περαστικός απέξω την ακούσει. Όσοι περνούσαν όμως δεν έστρεφαν το βλέμμα απλά περνούσαν βιαστικοί και αδιάφοροι. Όμως κάποια στιγμή στο παράθυρο φάνηκε ένα αγόρι:
«Γιατί φωνάζεις;» τη ρώτησε.
«Σε παρακαλώ βοήθησε με, εδώ συμβαίνουν τρομερά πράγματα» κατάφερε να ψελλίσει
«Θέλεις να βγεις έξω; Δώσε μου το χέρι σου και θα σε τραβήξω» και άπλωσε το χέρι του από το παράθυρο.
«Όχι, θέλω να έρθεις να με βοηθήσεις να μιλήσουμε με αυτούς τους ανθρώπους, να τους πείσουμε ότι κάνουν λάθος. Πονάω με όσα βλέπω να συμβαίνουν γύρω μου»
«Έλα πιο κοντά, θα σε τραβήξω και θα φύγουμε μαζί».
«Όχι, θέλω να τους μιλήσουμε, να τους αλλάξουμε, να γίνει αυτή η αίθουσα ένας χώρος παιχνιδιού, ένας όμορφος χώρος.» παρακάλεσε θρηνητικά εκείνη.
Τότε το αγόρι τράβηξε το χέρι. Χαμήλωσε το βλέμμα και ψιθύρισε:
«Δεν μπορούμε να αλλάξουμε την αίθουσα. Η αίθουσα παραμένει πάντα αναλλοίωτη όσο κι αν αλλάζουν οι θαμώνες. Όποιος θέλει να αντικρίσει τον ήλιο και να γευτεί τον άνεμο πρέπει να φύγει από ‘κει. Όποιος ζητά την ευτυχία βρίσκει ένα χέρι αδερφικό και ξεφεύγει μακριά, προς το ζωντανό φως»
.
Ο Suburian είναι ένας εξόριστος της ονειροχώρας κι απροσάρμοστος της πραγματικότητας την οποία πολεμά κατά κύριο λόγο με τις σφαίρες των λέξεων. Κατοικεί προσωρινά σε καθένα από τα γνωστά συναισθήματα δίχως μόνιμη κατοικία.

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Ρόκα με σταφύλι και κεφαλογραβιέρα


 
Ρόκα με σταφύλι και κεφαλογραβιέρα 


Δροσερή, πικάντικη, γλυκόξινη, εν ολίγοις ξεχωριστή η σαλάτα μας.

1 ματσάκι ρόκα, χωρίς τα χοντρά κοτσάνια
15 ρόγες από λευκό σταφύλι χωρίς κουκούτσια
χυμός και ξύσμα από 1/2 ακέρωτο λεμόνι (προτιμότερο βιολογικό)
50 γρ. καρύδια ή αμύγδαλα, αποφλοιωμένα, χοντροκομμένα
80 ml ελαιόλαδο
50 γρ. κεφαλογραβιέρα
αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Κόβουμε τις ρόγες του σταφυλιού στη μέση, αν είναι μεγάλες.

Βάζουμε σε ένα μπολ τη ρόκα, το λάδι, το χυμό και το ξύσμα λεμονιού και αλατοπίπερο.

Ανακατεύουμε καλά και βάζουμε τη σαλάτα σε μια σαλατιέρα. Κόβουμε το τυρί σε φλούδες με το peeler ή από την πλευρά του τρίφτη με τις μακριές εσοχές.

Γαρνίρουμε τη σαλάτα με τις ρόγες του σταφυλιού, τους ξηρούς καρπούς και τις φλούδες του τυριού.

Συνοδεύουμε με ψωμί ολικής άλεσης ή άλλο της αρεσκείας μας.

Συμβουλή: Στη σαλάτα ταιριάζει να προσθέσουμε μικρά κομμάτια από αβοκάντο.

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Διάλειμμα Χαρᾶς

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/527195_499741276704431_451183044_n.jpg

Διάλειμμα Χαρᾶς - Γ. Σεφέρης
ζωγρ.ferdinand georg

 
Εἴμασταν χαρούμενοι ὅλοι ἐκεῖνο τὸ πρωὶ
θεέ μου πόσο χαρούμενοι.
Πρῶτα γυάλιζαν οἱ πέτρες τὰ φύλλα τὰ λουλούδια
ἔπειτα ὁ ἥλιος
ἕνας μεγάλος ἥλιος ὅλο ἀγκάθια μὰ τόσο ψηλὰ στὸν οὐρανό.
Μιὰ νύμφη μάζευε τὶς ἔνοιές μας καὶ τὶς κρεμνοῦσε στὰ δέντρα
ἕνα δάσος ἀπὸ δέντρα τοῦ Ἰούδα.
Ἐρωτιδεῖς καὶ σάτυροι παῖζαν καὶ τραγουδοῦσαν
κι ἔβλεπες ρόδινα μέλη μέσα στὶς μαῦρες δάφνες
σάρκες μικρῶν παιδιῶν.

Εἴμασταν χαρούμενοι ὅλο τὸ πρωΐ
ἡ ἄβυσσο κλειστὸ πηγάδι
ὅπου χτυποῦσε τὸ τρυφερὸ πόδι ἑνὸς ἀνήλικου φαύνου
θυμᾶσαι τὸ γέλιο του: πόσο χαρούμενοι!

Ἔπειτα σύννεφα βροχὴ καὶ τὸ νοτισμένο χῶμα
ἔπαψες νὰ γελᾶς σὰν ἔγειρες μέσα στὴν καλύβα
κι ἄνοιξες τὰ μεγάλα σου τὰ μάτια κοιτάζοντας
τὸν ἀρχάγγελο νὰ γυμνάζεται μὲ μία πύρινη ρομφαία-
«Ἀνεξήγητο» εἶπες «ἀνεξήγητο
δὲν καταλαβαίνω τοὺς ἀνθρώπους
ὅσο καὶ νὰ παίζουν μὲ τὰ χρώματα
εἶναι ὅλοι τους μαῦροι».

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Η συμβουλή της ημέρας!




Η συμβουλή της ημέρας!

Αν το φαγητό μας κόλλησε, για να μην καταστρέψουμε την αντικολλητική κατσαρόλα, ξύνοντας και τρίβοντας με σκληρά σφουγγάρια,, αφού απομακρύνουμε το καμένο φαγητό, ρίχνουμε στην κατσαρόλα αρκετό ζεστό νερό και δύο κουταλιές σόδα. Αφήνουμε 3 ώρες και μετά τρίβουμε ελαφρά με ένα σφουγγαράκι απλό για πιάτα.
— με Maria Katsouri 

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Άμπελος - Στάφυλος

 

                                                            ΑΜΠΕΛΙ-ΣΤΑΦΥΛΙ


* "άμπελος: εκ του ανά+πέλω, αμφί+είλω: δηλ. απλώνει και αναρριχάται, "οίον ανάπελος ούσα". "Την ειλεόν (=συστρεφόμενη) άμπελον" (Αθηναίος, Επιτομή). Η άμπελος αποκαλείται και "οινομήτωρ" και αναδενδράς."

** "στάφυλος: εκ του στείβω, στέμβω, στυφελίζω=καταπατώ, εξ ου και τα "πατημένα σταφύλια" ονομάζονται στέμφυλα" (Άννας Τζιροπούλου, "Ο εν τη λέξει Λόγος")


σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

‘Καρνάγιο στη Χαλκιδική’


                                              
                             ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΡΑΛΗΣ (6/1/1908-7/9/1975)
                                    ΠΙΝΑΚΑΣ ‘Καρνάγιο στη Χαλκιδική’


Ο Γιώργος Παραλής γεννήθηκε στις 6 Ιανουαρίου 1908 στον Πολύγυρο από πατέρα Αθυτιώτη και μητέρα Πολυγυρινή. Ο πατέρας του Νικόλαος, ο οποίος εργαζόταν ως οπλουργός στον Πολύγυρο, ήταν γόνος μιας από τις παλιότερες οικογένειες της Αθύτου. Η οικογένεια αρχικά έφερε το όνομα Αθανασιάδης και εγκαταστάθηκε στην Άθυτο κατά τα χρόνια της Επανάστασης του '21, προερχόμενη πιθανότατα από τις περιοχές του Ολύμπου.

Ο πρώτος Παραλής ήταν ο Στέργιος, ο προπάππος του ζωγράφου με τον οποίο καθιερώθηκε το επίθετο, ενώ ο αδελφός του, ο Γιάννης, διατήρησε το Αθανασιάδης. Ο Γιώργος, μοναχοπαίδι του Νικολάου Παραλή και της Αναστασίας, έχασε τους γονείς του στην παιδική του ηλικία. Στα χρόνια που ακολούθησαν μετά το δημοτικό φοίτησε στη Σχολή της Αγίας Αναστασίας, όπου το ταλέντο του προς τη ζωγραφική ενισχύθηκε από το δάσκαλό του στο σχέδιο, τον γνωστό ζωγράφο Αντώνη Πολυκανδριώτη.

Με μεγάλες οικονομικές δυσκολίες και ουσιαστικά χωρίς κανένα στήριγμα, σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών κοντά στο ζωγράφο Ουμβέρτο Αργυρό κατά το διάστημα 1928-1933. Με ανέχεια, στερήσεις και κλονισμένη την υγεία του πήρε το δίπλωμά του το 1933. Την ίδια χρονιά εξέθεσε στη Διαρκή Καλλιτεχνική Έκθεση του Ζαππείου. Στο μεταξύ από το 1932 είχε αρχίσει να επισκέπτεται το Άγιον Όρος όπου του δινόταν η ευκαιρία να μελετήσει τη βυζαντινή τέχνη. Από τα εφηβικά του ακόμη χρόνια ερχόταν στην Άθυτο με την οποία αργότερα οι δεσμοί του έγιναν πολύ πιο στενοί. Το 1937 παντρεύτηκε και εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Θεσσαλονίκη, όπου εργαζόταν ως καθηγητής του σχεδίου και της ζωγραφικής στο Κολλέγιο «Ανατόλια» μέχρι το 1970.

Στα δύσκολα χρόνια του πολέμου και της Κατοχής δεν σταμάτησε να ζωγραφίζει και εξέθεσε έργα του του 1944 στη Θεσσαλονίκη. Το 1948 έκανε την πρώτη ατομική εμφάνισή του στη Θεσσαλονίκη. Ακολούθησαν σημαντικές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 1964 που απόκτησε το σπίτι του στο χωριό μας, περνούσε πλέον εδώ τα καλοκαίρια του και είχε την ευκαιρία να περπατήσει ολόκληρη την Κασσάνδρα. Το προϊόν αυτών των εξορμήσεων παρουσίασε το 1969 στο Ινστιτούτο Γκαίτε στην Αθήνα, με τίτλο «Λόφοι και ακρογιάλια της Κασσάνδρας».

Ο Παραλής ζωγράφισε τοπία και από άλλες περιοχές εκτός από τη Χαλκιδική - Θάσο, Σκόπελο, Μύκονο, Νάουσα, Φλώρινα, Καστοριά- , προσωπογραφίες, νεκρές φύσεις και άλλα θέματα. Τα έργα που ζωγράφισε γύρω στα 1970, με θέματα μαγαζιά και βιτρίνες, κυρίως της Θεσσαλονίκης, τα παρουσίασε το 1972 στη γκαλερί «Άστορ» στην Αθήνα.

Πέθανε στις 7 Σεπτεμβρίου 1975 αφήνοντας αρκετά έργα του ημιτελή. Τάφηκε στον Πολύγυρο.Η Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα και το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη τίμησαν το ζωγράφο με δύο μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις το 1980 και 1985 αντίστοιχα


σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Ιππόκαμπος

πηγή : http://anoixti-matia.blogspot.gr/2012/08/blog-post_5535.html?spref=fb

Ο μοναδικός ιππόκαμπος

Ένα ψάρι διαφορετικό από τα άλλα με τη δική του ξεχωριστή ομορφιά είναι ο ιππόκαμπος. Η όρθια στάση του, το σχήμα του κεφαλιού του είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του που κάνουν αυτό το είδος μοναδικό.
Ας γνωρίσουμε λίγα στοιχεία παραπάνω γι' αυτό το πλάσμα της θάλασσας.
Οι ιππόκαμποι βρίσκονται σε ρηχά τροπικά και εύκρατα νερά σε όλο τον κόσμο. Απαντώνται στα παράλια, στις Βόρειες θάλασσες, στην Μεσόγειο, σε θερμές περιοχές του Ατλαντικού και στον Ειρηνικό. Υπάρχουν περίπου 50 είδη σε όλο τον κόσμο. Προτιμούν τις προστατευμένες περιοχές, όπως εκβολές ποταμών, ποώδη λιβάδια των ωκεανών, κοραλλιογενείς υφάλους κ.ά. 



Το όνομα του ιππόκαμπου, είναι φυσικά ελληνικό και προέρχεται από τις λέξεις ίππος (το άλογο) και κάμπη (θαλάσσιο τέρας της ελληνικής μυθολογίας). Οι αρχαίοι συγγραφείς όπως ο Πλίνιος, ο Διοσκουρίδης κ.ά. απέδιδαν στον ιππόκαμπο θεραπευτικές ιδιότητες. Αντίθετα ο Αιλιανός θεωρεί το κρέας του ιππόκαμπου δηλητηριώδες.
Μελέτες έχουν δείξει ότι ο ιππόκαμπος εμφανίστηκε πριν από 20-25 εκατομμύρια χρόνια.




Οι ιππόκαμποι είναι γνωστό ότι έχουν το κεφάλι ενός αλόγου, την ουρά του πιθήκου, τη θήκη του καγκουρό, το σκληρό εξωτερικό σκελετό ενός εντόμου, και τα ανεξάρτητα κινούμενα μάτια του χαμαιλέοντα. Είναι επίσης γνωστό ότι αλλάζουν το χρώμα τους όπως ο χαμαιλέοντας.



Μπορούν να φτάσουν σε μήκος τα 25 εκατοστά. Το μεγαλύτερο είδος ιππόκαμπου είναι ο Hippocampus abdominalis, ο οποίος φτάνει σε μήκος τα 35 εκατοστά, ενώ το μικρότερο είδος είναι ο Hippocampus satomiae, με μήκος μόλις 13,8 χιλιοστά. Το πιο αργό είδος είναι ο Hippocampus zosterae  με ταχύτητα 152 εκατοστά/ώρα. 



 Είναι οστεώδη ψάρια, δεν έχουν όμως λέπια αλλά ένα λεπτό δέρμα. Είναι κακοί κολυμβητές και προτιμούν να ξεκουράζονται πιασμένοι με την ουρά τους από ένα κοράλλι ή φύκι για μέρες. Χτυπούν τα πτερύγιά τους γρήγορα, έως 50 φορές το δευτερόλεπτο, αλλά δεν μπορούν να κολυμπήσουν γρήγορα. Είναι όμως πολύ ευέλικτοι στις κινήσεις τους. Μπορούν να κινηθούν πάνω, κάτω, μπροστά, πίσω.



 Τρέφονται με πλαγκτόν, μικρά καρκινοειδή, προνύμφες ψαριών και γαρίδες. Δεν έχουν στομάχι γι' αυτό πρέπει να τρώνε συνεχώς. Με εξαιρετικό καμουφλάζ και πολλή υπομονή, οι ιππόκαμποι στήνουν ενέδρα στη λεία τους, ενώ χρησιμοποιούν το μακρύ ρύγχος τους για να την ρουφάνε.



Τον ονομάζουν και “Αλογάκι της θάλασσας” από το χαρακτηριστικό του κεφάλι που μοιάζει με άλογου. Το συνηθέστερο χρώμα του είναι φαιοπράσινο στην ράχη με ασπρόμαυρες κηλίδες και ανοιχτόχρωμος στην κοιλιά, αλλά προσαρμόζεται ανάλογα με το χρώμα του περιβάλλοντος στο οποίο ζει, καλά καμουφλαρισμένος και πιασμένος από τα φύκια και την θαλάσσια βλάστηση.



Ο ιππόκαμπος "φλερτάρει" αρκετές μέρες πριν την αναπαραγωγή. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η ερωτική συμπεριφορά συγχρονίζει τις κινήσεις των ιππόκαμπων, έτσι ώστε το αρσενικό να μπορείς να λάβει τα αυγά από το θηλυκό. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλάζουν χρώμα, κολυμπούν πλάι-πλάι με ενωμένες τις ουρές τους, ή θα είναι πιασμένοι με τις ουρές τους σε ένα φύκι και θα στριφογυρίζουν σαν να χορεύουν τον γνωστό ως "ο χορός πριν την αυγή". Ο "ερωτικός χορός" διαρκεί οκτώ ώρες και κατά τη διάρκειά του το αρσενικό ρίχνει νερό μέσα στον σάκκο επώασης που έχει στην κοιλιά του, ο οποίος ανοίγει για να υποδεχτεί τα αυγά, που θα εναποθέσει εκεί το θηλυκό.


Έως και 1.500 αυγά θα εναποθέσει το θηλυκό στον μάρσιπο του αρσενικού, το οποίο θα τα κρατήσει μέχρι να γεννηθούν. Μετά από 9 έως 45 ημέρες θα γεννηθούν τα μικρά ιπποκαμπάκια, τα οποία θα έχουν αναπτυχθεί πλήρως, αν και θα είναι πολύ μικρά. Όταν είναι έτοιμα να εξέλθουν από την κοιλιά, το αρσενικό πιάνεται από κάποιο σταθερό κλαδί η φύκι και με αργούς ρυθμούς ξεκινάει την γέννα! Από τα 1500 αυγά μόλις το 0,5% θα φτάσει στην ενηλικίωση!  



Δεν υπάρχουν δεδομένα για αρκετά είδη ιππόκαμπου. Για το λόγο αυτό, δεν μπορούν να γίνουν εκτιμήσεις για τον κίνδυνο εξαφάνισής τους. Επειδή ο πληθυσμός των ιππόκαμπων είναι άγνωστος, υπάρχει κίνδυνος να χαθούν πολλοί ακριβώς λόγω της ελλιπούς γνώσης, σχετικά με το πόσοι γεννιούνται, πόσοι πεθαίνουν κάθε χρόνο, την απώλεια ενδιαιτημάτων τους κ.λ.π. Οχτώ είδη είναι απειλούμενα και ήδη βρίσκονται στη Κόκκινη Λίστα της Παγκόσμιας Ένωσης Προστασίας του Περιβάλλοντος.



Ένας από τους λόγους που οι ιππόκαμποι έχουν βρεθεί σε κίνδυνο, πιστεύεται ότι είναι η υπεραλίευση και η καταστροφή των οικοτόπων τους. Ο ιππόκαμπος χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή κινέζικη ιατρική. Υπολογίζεται ότι 20 εκατομμύρια ιππόκαμποι αλιεύονται κάθε χρόνο και πωλούνται για το σκοπό αυτό. Χρησιμοποιούνται επίσης σαν φάρμακα στην Ινδονησία, στις Φιλιππίνες κ.ά.
Πηγές 1 2 3 4  5

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Τα ρόδα της σιωπής

πηγή:  http://www.facebook.com/photo.php?fbid=466038273430885&set=a.437169919651054.101761.108511895850193&type=1&theater  

Τα ρόδα της σιωπής

"Λάθος, λάθρα, όλεθρος..." Ένα σφάλμα, ένα μυστικό, μια καταστροφή. Το λάθος της Άννας να παντρευτεί τον Λουκά, η κρυφή ενοχή του Καρλ Λούντβιχ, η αμαρτία των γονέων που παίδεψε αδυσώπητα τον Σπύρο, η φυλάκιση που γίνεται λύτρωση... Ο γλύπτης Καρλ Λούντβιχ ανασταίνει τις μνήμες του με τη σμίλη του πάνω στην πέτρα, ξορκίζοντας τον παλιό του εαυτό, τον Καρλ Σβάιτς, εκείνον που έσβησε μέσα στις εικόνες του Άουσβιτς, εκείνον που άφησε ενθύμιο στην αγκαλιά της Άννας. Μια αγαλμάτινη γυναίκα, που δημιουργήθηκε από τα χέρια του καλλιτέχνη, ατενίζει με άδειο βλέμμα το μεταπολεμικό Βερολίνο, ενώ το μοντέλο του αναλογίζεται, στον κήπο με τα ρόδα της σιωπής, τα χαμένα του χρόνια. Μια ιστορία για όσους κάτω απ τη λαίλαπα του Γ’ Ράιχ απέτυχαν να γίνουν "πολεμάνθρωποι" παραμένοντας απλώς άνθρωποι...
— με Pasxalia Travlou

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Ὁ σύγχρονος ναρκισσισμός

πηγή: http://www.antifono.gr/portal/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82/%CE%A6%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%AF%CE%B1-%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1/%CE%86%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/3845-%CF%83%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%BD%CE%B1%CF%81%CE%BA%CE%B9%CF%83%CF%83%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82.html

Ὁ σύγχρονος ναρκισσισμός

E-mailΕκτύπωσηPDF

Σχοινᾶς Φώτιος
Ὁ Ζίλ Λιποτβεσκί στό βιβλίο του Ἡ ἐποχή τοῦ κενοῦ. Δοκίμια γιά τόν σύγχρονο ἀτομικισμό γράφει πώς κάθε ἐποχή ἔχει ἕνα κυρίαρχο μυθολογικό τύπο (Οἰδίποδα, Ἀχιλλέα, Ἀντιγόνη, Προμηθέα, Ἄμλετ κ. ἄ.) πού ἐκφράζει τό ἐπικρατοῦν πνεῦμα της. Ὁ  μυθολογικός τύπος πού ἐκφράζει καί ἀποτυπώνει τό κυρίαρχο πνεῦμα τῆς σύγχρονης ἐποχῆς τῆς μετανεωτερικότητας εἶναι ὁ Νάρκισσος. Ὁ μετανεωτερικός ναρκισσισμός ἀποτελεῖ τήν ἀκραία ἀπόληξη τοῦ νεωτερικοῦ ἀτομικισμοῦ.

Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος δέν ἔχει νά ἐπενδύσει σέ τίποτα ἔξω ἀπό τόν ἑαυτό του. Ἡ πολιτική καί ἡ θρησκεία δέν ἀποτελοῦν πλέον γι’αὐτόν σημεῖα ἀναφορᾶς, στά ὁποῖα θά μποροῦσε νά ἀφιερωθεῖ μέ πάθος καί νά νοηματοδοτήσει τήν ὕπαρξή του. Ἰδέες, ὅπως τό Ἔθνος, ἡ Παιδεία, ἡ Δημοκρατία, ἡ Κοινωνική Δικαιοσύνη, δέν τόν συγκινοῦν πλέον καί ἀδυνατοῦν νά κινητοποιήσουν τόν συναισθηματικό του κόσμο καί τήν ἐνεργητικότητά του. Τί ἀπομένει; Ἡ ὑπερεπένδυση στό Ἐγώ, ἡ αὐτολατρεία, ἡ αὐτοπραγμάτωση.  Ἐξ οὗ καί ἡ λατρεία τῆς νεότητος καί ὁ τρόμος καί ἡ ἀποστροφή στό γῆρας. Ἐξ οὗ καί ἡ ὑπερβολική φροντίδα τοῦ σώματος, ἡ προσπάθεια νά διατηρηθεῖ νέο καί ἀκμαῖο παρά τήν φυσιολογική φθορά τοῦ χρόνου.Ἡ ὑγιεινή διατροφή, ἡ γυμναστική, τά σπᾶ, τό μασσάζ, ἡ γιόγκα, τό βιάγκρα κ. ἄ. ἐντάσσονται στήν ἀγωνιώδη, ἀλλά καί ἄπελπι μέριμνα τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου νά ὑπερβεῖ τήν ἀναπόφευκτη φθορά τοῦ χρόνου καί νά διατηρηθεῖ αἰώνια νέος καί σφριγηλός. Φαίνεται πώς ὁ σύγχρονος νάρκισσος ἄνθρωπος ἀρνεῖται νά παραδεχθεῖ τή θνητότητά του, τό βέβαιο καί ἀναπόφευκτο τοῦ θανάτου, τό γεγονός ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ὕπαρξη εἶναι ὑποταγμένη σέ ἀμετακίνητα ὅρια πού δέν μπορεῖ νά ξεπεράσει. Ὁ περιβάλλων κόσμος, εἴτε ὁ φυσικός εἴτε ὁ ἀνθρώπινος, δέν ἀποσκοπεῖ σέ τίποτε ἄλλο παρά νά ἱκανοποιεῖ ἤ νά ματαιώνει τίς δίχως ὅρια ἐπιθυμίες του.

Συνεπείᾳ τοῦ νεωτερικοῦ ἀτομικισμοῦ καί τοῦ μετανεωτερικοῦ ναρκισσισμοῦ ὁ  homo psychologicus τείνει νά καταστεῖ ὁ κυρίαρχος ἀνθρωπολογικός τύπος. Ὁ homo politicus  (“πολιτικόν ζῷον” κατά τόν Ἀριστοτέλη ὁ ἄνθρωπος) καί ὁ homo theologicus  (“ζῷον θεούμενον” κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο ὁ ἄνθρωπος) ἐκτοπίζονται καί τή θέση τους καταλαμβάνει ὁ homo psychologicus  μέ τίς ἀκόρεστες ἐπιθυμίες, συμπλέγματα, ἐνοχές καί πρό παντός μέ τήν πρό οὐδενός ὀρρωδοῦσα τάση  του πρός  αὐτοπραγμάτωση.
Ἡ σύγχρονη μετανεωτερική κοινωνία ἀδυνατεῖ νά προσφέρει στό σημερινό ἄνθρωπο νόημα ζωῆς καί νόημα θανάτου. Ἀδυνατεῖ νά τοῦ ὑποδείξει Κάτι (μία Ἰδεολογία, ἕνα ὑπερβατικό, ἤ ἔστω ἐμμενές, ἐγκοσμιοκρατικό Πρότυπο, Θεσμό καί Ἀξία) γιά τό ὁποῖο ἀξίζει νά ζήσει καί νά πεθάνει. Ἔτσι ὁ σύγρονος ἄνθρωπος στρέφει ὅλη τή συναισθηματικότητα, ἐνεργητικότητά καί δραστηριότητά του στἠν αὐτοπραγμάτωση καί ἀνάπτυξη τοῦ Ἑαυτοῦ του, τοῦ Ἐγώ του. Τίποτα ἔξω ἀπό τόν ἑαυτό του δέν τόν συγκινεῖ, δέν τόν διεγείρει καί δέν τόν ἐνεργοποιεῖ.

Ὁ σύγχρονος νάρκισσος ἄνθρωπος ζεῖ σ’ἕνα ἀδιάστατο παρόν ἀποκομμένος ἀπό τίς ἱστορικές του ρίζες καί δίχως προοπτική καί μέριμνα γιά τό μέλλον. Ἀδιαφορεῖ γιά ὁτιδήποτε τοῦ κληροδότησε τό παρελθόν καί γιά ὁτιδήποτε θά κληρονομήσει αὐτός στίς ἐπερχόμενες γενεές. Αὐτή ἡ ἔλλειψη ἱστορικῆς συνέχειας, ἡ ἐξάλειψη τῆς αἴσθησης ὅτι ἀνήκουμε σέ μία «διαδοχή γενεῶν πού εἶναι ριζωμένες στό παρελθόν καί ἐπεκτείνονται στο μέλλον» χαρακτηρίζει καί γεννᾶ τήν ναρκισσιστική κοινωνία, ὅπως γράφει ὁ Κρίστοφερ Λάς στό βιβλίο του Ἡ κουλτούρα τοῦ ναρκισσισμοῦ. Νά ζοῦμε στο παρόν, μόνο στο παρόν καί νά καρπούμεθα ἄπληστα ὁτιδήποτε αὐτό μας προσφέρει ἀδιαφορώντας γιά τούς προγενέστερους καί τούς μεταγενέστερους εἶναι τό σλόγκαν τῆς σύγχρονης ναρκισσιστικῆς κοινωνίας. Ὁ μετανεωτερικός νάρκισσος ἄνθρωπος ἔχει μειωμένη ἕως παντελῶς μηδενισμένη ἱστορική, ἐθνική, πολιτική καί θρησκευτική συνείδηση, ἐνῶ παρουσιάζει ὑπερτροφικά ἀνεπτυγμένη καταναλωτική συνείδηση.

Ἡ σύγχρονη ναρκισσιστική συνείδηση εἶναι ἡ «δυστυχισμένη συνείδηση» τοῦ Hegel ἤ μᾶλλον ἡ «δυστυχισμένη συνείδηση» εἶναι προανάκρουσμα τῆς σύγχρονης ναρκισσιστικῆς συνείδησης.Ἡ Ἑγελιανή «δυστυχισμένη συνείδηση» εἶναι ἡ ἀποτραβηγμένη, ἡ ἀποσυρμένη συνείδηση.Περιεχόμενο τῆς «δυστυχισμένης συνείδησης» εἶναι ἡ ἀπουσία περιεχομένου. Ἡ «δυστυχισμένη συνείδηση» δέν ἀναφέρεται σέ τίποτα ἔξω ἀπό αὐτή τήν ἴδια. Ζεῖ μέσα στό κράτος, ἀλλά εἶναι ἀποξενωμένη ἀπό αὐτό. Εἶναι διπλή ἡ ἀπώλεια τῆς «δυστυχισμένης συνείδησης»: ἀπώλεια τοῦ κόσμου καί τοῦ ἑαυτοῦ της. Ἡ μή σχέση τῆς συνείδησης ἐπιφέρει τή σχάση, τό διχασμό, τή δυστυχία τῆς συνείδησης.

Ὁ Edmund Husserl, ὁ θεμελιωτής τῆς φαινομενολογικῆς φιλοσοφίας, ὑποστηρίζει ὅτι ἡ συνείδηση εἶναι πάντοτε συνείδηση κατινός, κατινός ἑτερογενοῦς, κατινός ἔξω ἀπό τόν ἑαυτό της. Ὅπως γράφει ὁ Κωνσταντῖνος Γεωργούλης, ἀναφερόμενος στή Φαινομενολογία, «ἡ ἀνθρώπινη συνείδηση εἶναι κάτι τό ἐλλειπτικό πού παραπέμπει σέ δεδομένα πού στέκονται ἔξω ἀπό αὐτήν. Ἡ ἰδέα τῆς ἀναφορᾶς τῆς συνειδήσεως σέ ἕνα ἑτερογενές δεδομένο θά ὑψωθῆ ἀργότερα σέ οὐσιαστικό γνώρισμά της, τήν περίφημη ἀναφορικότητά της (intentionalitas)». Μάλιστα τό Ἐγώ δέν μπορεῖ νά συγκροτηθεῖ παρά μόνο σέ ἀναφορά καί διαλεκτική σχέση πρός τό Ἐσύ. Μέ τά λόγια τοῦ Κ. Γεωργούλη «κατά τήν ὑπερβατική φαινομενολογία δέν τίθεται πρῶτα τό ἐγώ καί ἔπειτα τό σύ. Εὐθύς ἅμα τεθῆ τό ἐγώ, τίθεται ταυτόχρονα καί τό σύ. Δέν ἠμπορεῖ νά συγκροτηθῆ τό ἐγώ χωρίς διαρκῆ ἀναφορά πρός τό σύ καί τό οὐκ ἐγώ». Ἄλλωστε καί κατά τόν  M. Heidegger ἡ “οὐσία” τῆς ἀνθρώπινης ὑπάρξεως ἔγκειται στόν ἐκ-στατικό χαρακτῆρα της, στή δυνατότητά της νά ἐξίσταται, νά ἐξέρχεται τοῦ ἑαυτοῦ της καί νά ἀναμετρᾶται μέ τήν ἄβυσσο τοῦ Μηδενός ἤ τήν φανέρωση τοῦ Ὄντος.

Ἀλλά καί ἡ Πατερική φιλοσοφία τονίζει ὅτι τό Πρόσωπο, εἴτε θεῖο εἴτε ἀνθρώπινο, συγκροτεῖται σέ ἀναφορά  καί σχέση πρός τά ἄλλα Πρόσωπα.  Κατά τόν Μ. Ἀθανάσιο “τό θεός τήν φύσιν δηλοῖ∙ τό δέ πατήρ τήν σχέσιν τήν πρός τόν υἱόν”. Κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο  “οὔτε οὐσίας ὄνομα ὁ πατήρ…οὔτε ἐνεργείας, σχέσεως δέ”. Ὡσαύτως κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο Νύσσης “ἡ τοῦ πατρός κλῆσις οὐκ οὐσίας ἐστί παραστατική, ἀλλά τήν πρός τόν υἱόν σχέσιν ἀποσημαίνει”. Θεμέλιο τῆς Πατερικῆς ἐννοίας τοῦ Προσώπου ἀπετέλεσαν οἱ ἐνδοτριαδικές σχέσεις τῶν θείων  ὑποστάσεων. Ὁ Πατήρ εἶναι Πατήρ ἐπειδή γεννᾶ προαιωνίως τόν Υἱό καί ὁ Υἱός εἶναι Υἱός ἐπειδή γεννᾶται προαιωνίως ἀπό τόν Πατέρα. Ἐάν ὁ Πατήρ δέν εἶχε συναΐδιο Υἱό, τίνος θά ἦταν Πατήρ; Τό Ἅγιον Πνεῦμα προέρχεται ἐκπορευτῶς ἐκ μόνου τοῦ Πατρός καί ὁ Πατήρ εἶναι ὁ προαιώνιος προβολεύς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁμοίως καί τά ἀνθρώπινα πρόσωπα συγκροτοῦνται ἀναφορικῶς πρός τά ἄλλα ἀνθρώπινα - ἤ καί θεῖα- πρόσωπα. Ἕνα πρόσωπο, ἀποκομμένο καί ἀποσυνδεδεμένο ἀπό τά ἄλλα πρόσωπα, ἴσον κανένα πρόσωπο κατά τήν Πατερική θεολογία. Unus Christianus, nullus Christianus.

Ἑκ τῶν ἀνωτέρω ἐπισημάνσεων τῆς Ἑγελιανῆς, Φαινομενολογικῆς καί Χριστιανικῆς φιλοσοφίας συνάγεται ὅτι ἡ πλήρωση, ἀνάπτυξη καί ὁλοκλήρωση τῆς ἀνθρωπίνης συνειδήσεως προκύπτει ἀπό τήν ἀναφορά καί συσχέτιση αὐτῆς μέ κάτι (Πρόσωπο, Κράτος, Ἰδεολογία) ἔξω ἀπό αὐτήν. Ἡ ναρκισσιστική αὐτοστροφή καί αὐτοαναφορά τῆς συνειδήσεως συνεπάγεται τήν ἀποδόμηση, ἀλλοτρίωση καί ἐκμηδένισή της.Τό ἐγώ, γιά νά δομηθεῖ, ὁλοκληρωθεῖ, ἀλλά καί νά ἱκανοποιηθεῖ χρειάζεται τό οὐκ ἐγώ. Αὐτοπεριχαράκωση τοῦ ἐγώ στόν ἑαυτό του σημαίνει αὐτοκαταστροφή τοῦ ἐγώ. Ἔτσι δέν πρέπει νά μᾶς ἐκπλήσσει τό σύγχρονο γενικευμένο αἴσθημα τοῦ ἀνικανοποίητου καί τοῦ ἐσωτερικοῦ κενοῦ. Οἱ πρωτοφανεῖς ἀνέσεις καί τά καταναλωτικά ἀγαθά τοῦ σύγχρονου πολιτισμοῦ δέν μποροῦν νά ἀντισταθμίσουν τήν ἀπουσία νοήματος καί νά ἄρουν τό γενικευμένο αἴσθημα τῆς ψυχικῆς δυσφορίας καί δυσανεξίας πού διακατέχουν τόν σύγχρονο ἄνθρωπο.

Ἀλλ’ οὔτε καί ἡ καταφυγή στίς ἀνθρώπινες καί ἐρωτικές σχέσεις καί ἡ ὑπερεπένδυση σ’αὐτές τοῦ συγχρόνου ἀνθρώπου, ἀκριβῶς λόγῳ τῆς ἀλλοτρίωσης καί τῆς φθορᾶς πού ἔχουν ὑποστεῖ συνεπείᾳ τοῦ ναρκισσιστικοῦ ἐγωκεντρισμοῦ, μποροῦν νά τοῦ προσφέρουν καταφύγιο καί θεραπεία. Τοὐναντίον στίς συντριπτικά πλεῖστες περιπτώσεις αὐξάνουν τό ἄγχος, τήν ἀπογοήτευση καί τό ἐσωτερικό κενό του. Εἶναι χαρακτηριστικά ἐπί τοῦ προκειμένου αὐτά πού γράφει ὁ Κρίστοφερ Λάς στό ἀνωτέρω μνημονευθέν βιβλίο του Ἡ κουλτούρα τοῦ ναρκισσισμοῦ: «ἡ λατρεία τῶν προσωπικῶν σχέσεων, πού γίνεται ὁλοένα καί πιό ἔντονη ὅσο ὑποχωρεῖ ἡ ἐλπίδα τῶν πολιτικῶν λύσεων, κρύβει τήν πλήρη ἀπογοήτευση ἀπό τίς προσωπικές σχέσεις, ὅπως ἀκριβῶς ἡ λατρεία τῆς αἰσθησιακότητας συνεπάγεται τήν ἀπάρνηση τῆς αἰσθησιακότητας σέ ὅλες ἐκτός ἀπό τίς πιό πρωτόγονες μορφές της.Ἡ ἰδεολογία τοῦ προσωπικοῦ μεγαλώματος, ἐπιφανειακά αἰσιόδοξη, ἀκτινοβολεῖ βαθιά ἀπελπισία καί παραίτηση. Εἶναι ἡ πίστη τῶν ἀνθρώπων χωρίς πίστη».

Τό διάχυτο πνεῦμα τοῦ ναρκισσισμοῦ ἐπηρεάζει ἀρνητικά προπάντων τό πιό εὐπαθές καί εὐάλωτο τμῆμα τῆς κοινωνίας μας: τά παιδιά καί τούς ἐφήβους. Ἡ παγερή καί ἀδιαπέραστη ἀδιαφορία τῶν μαθητῶν πρός τά προσφερόμενα μορφωτικά ἀγαθά ἀπό τό σύγχρονο σχολεῖο ὀφείλεται ἐν πολλοῖς στήν ἀδυναμία τοῦ ἐξωτερικοῦ κόσμου νά προσελκύσει τό ἐνδιαφέρον καί τήν προσοχή τοῦ σύγρονου παιδιοῦ. Τό σύγχρονο παιδί, ἀδυνατώντας νά βρεῖ στηρίγματα στήν οἰκογένεια, τό σχολεῖο, τήν πολιτική καί στήν κοινωνία, ἀποτραβιέται στόν ἑαυτό του, κλείνεται ἑρμητικά ἀπέναντι στόν ἐξωτερικό κόσμο καί κόβει τούς διαύλους ἐπικοινωνίας μ’αὐτόν. Νομίζω ὅτι ἡ εὐρυτάτη διάδοση τῶν ναρκωτικῶν στή σύγχρονη νεολαία ὀφείλεται στήν ἀνάγκη τοῦ παιδιοῦ νά ἐξέλθει τοῦ ἑαυτοῦ του καί νά συναντήσει κάτι πού θά τοῦ φέρει χαρά καί ἱκανοποίηση − ἀσχέτως ἐάν τό τίμημα τοῦ πρόσκαιρου τεχνητοῦ παραδείσου εἶναι καταστροφικό. Εἶναι χαρακτηριστικό αὐτό πού λέγει ἕνας Ἀμερικανός ἔφηβος γιά τή σαγήνη τῶν ναρκωτικῶν: «κυκλοφορεῖς μέ καταπιεσμένα συναισθήματα καί πρέπει κάπου νά τά βγάλεις. Αὐτή εἶναι ἡ γοητεία τῶν ναρκωτικῶν, σέ βγάζουν ἀπό τόν ἑαυτό σου (βλ. π. Βασιλείου Θερμοῦ, Ταραγμένη ἄνοιξη. Γιά μια κατανήση τῆς ἐφηβείας, Ἀθήνα 2008, σελ.75).

Ὅ ναρκισσισμός βρίσκεται στούς ἀντίποδες τῆς ὀρθόδοξης πνευματικότητας. Ἡ φιλαυτία εἶναι ἡ μητέρα καί ἡ ρίζα ὅλων τῶν ψεκτῶν παθῶν. Ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής ὁρίζει τήν φιλαυτία ὡς τήν ἄλογον φιλίαν τοῦ σώματος, ὄχι βέβαια διότι τό σῶμα εἶναι κακό καθ’ἑαυτό, ἀλλά διότι ἀποτελεῖ τό ἔσχατο ὀχυρό τῆς αὐτονομημένης ἔναντι τοῦ Θεοῦ ἀτομικότητας.Ἡ φιλαυτία ἀποτελεῖ τό πρωτογενές πάθος, τήν νοσογόνο πηγή ὅλων τῶν ἄλλων μεμπτῶν παθῶν πού ἀποξενώνουν ἀπό τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους. Γι’ αὐτό καί πρέπει σύμφωνα μέ τήν ὀρθόδοξη ἀσκητική ἀγωγή νά μεταμορφωθεῖ σέ φιλοθεΐα καί φιλανθρωπία-φιλαδελφΐα.

Εἶναι ἄκρως σημαντικό νά τονισθεῖ ὅτι ἡ ὀρθόδοξη πνευματικότητα εἶναι ἥκιστα ἐνδοστρεφής καί ἐσωτεριστική. Εἶναι δυναμικά στραμμένη ἔξω ἀπό τόν ἑαυτό μας πρός τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους. Ὁ Σεβασμιώτατος π. Ἰωάννης Ζηζιούλας ὑπογραμμίζει ἐπί τοῦ προκειμένου τά ἑξῆς ἀξιοσημείωτα: «Ἐκεῖνο πού θά σχολιάσω τώρα εἶναι τό ἐρώτημα τό σχετικό μέ τή συνείδηση (ἄν ἡ ἔννοια ὑπάρχει στο Μάξιμο)…Ἄν κατάλαβα καλά τό Μάξιμο καί τούς Πατέρες τῆς Ἀνατολῆς, σέ ἀντιδιαστολή μέ τόν Αὐγουστίνο καί τούς Πατέρες τῆς Δύσεως, ἡ κάθε μορφή ἐνδοστρέφειας καί αὐτοσυνειδησίας θεωρεῖται κακό. Ὄχι μόνο δέν θεραπεύει, ἀλλά ἐνισχύει τήν φιλαυτία, ἐνισχύει τήν ἀπασχόληση μέ τόν ἑαυτό μας. Εἶναι ἡ ἑρμηνεία πού δίνω ἐγώ στήν ἀντίληψη καί τή στάση αὐτή τῶν Ἑλλήνων Πατέρων.Γενικά στόν Μάξιμο, δέν βλέπω πουθενά καμιά ἄσκηση αὐτοεξετάσεως καθώς καί σέ ὅλους τούς Πατέρες τῆς Ἀνατολῆς, ἐνῶ στή Δύση ἀρχίζει μέ τίς Ἐξομολογήσεις τοῦ Αὐγουστίνου, οἱ ὁποῖες εἶναι ἕνα φαινόμενο πού δέν τό βλέπουμε στήν Ἀνατολή, νά ἀναπτύσσεται αὐτή ἡ ἐνδοστρέφεια, νά συνειδητοποιῶ δηλαδή τί εἶμαι, τί κάνω κλπ.Ἡ δική μου ἑρμηνεία τῆς ἀπουσίας αὐτῆς, ἡ ὁποία μπορεῖ νά εἶναι λανθασμένη, εἶναι ὅτι εἶναι ἐπικίνδυνο πράγμα γιά τή θεραπεία, ἡ ἐνασχόληση μέ τόν ἑαυτό μας καί μέ τά βάθη τῆς συνειδήσεώς μας. Ἄλλο πράγμα εἶναι βέβαια ἡ ἐγρήγορση, στήν ὁποία πρέπει νά βρίσκεται διαρκῶς ἡ συνείδησή μας ὡς πρός τήν ἁμαρτωλότητά μας. Ἡ πάλη κατά τῶν παθῶν μᾶς ὁδηγεῖ στή συνείδηση ὅτι εἴμαστε ἁμαρτωλοί καί ἔχουμε ἀνάγκη τοῦ ἐλέους τοῦ Θεοῦ. Αὐτό μᾶς στρέφει τελικά ἔξω ἀπό τόν ἑαυτό μας, πρός τό Θεό. Ἀντίθετα, μιά ναρκισσιστική ἐνδοστρέφεια μπορεῖ νά μᾶς ὁδηγήσει τελικά ἀκόμα καί στήν ἀπελπισία».

Ὁ ὀρθόδοξος ἀσκητής, ἀκόμα καί ὁ ἡσυχαστής πού ἀπεκλείθη εἰρωνικά ἀπό τόν Λατινόφρονα Βαρλαάμ ὀμφαλοσκόπος, δέν ἔχει ὡς ἀντικείμενο προσοχῆς καί ἐνασχολήσεως τόν ἑαυτό του, ἀλλά τόν Χριστό, παρέχοντας ὡς τροφή τοῦ νοῦ του τή μονολόγιστη προσευχή «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ἐλέησόν με».
πηγή: Αντίφωνο, πρώτη δημοσίευση περιοδικό «Ευθύνη», Φεβρουάριος 2009

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Τέλειωσε ὁ θέρος..

ΤΑ ΡΑΝΤΙΣΜΕΝΑ(Ομάδα καλλιτεχνικών, λογοτεχνικών, αναζητήσεων).

ΑΠΟ Ρούλα Μπακετέα

"— Τέλειωσε ὁ θέρος, ἀποκρίθηκε ὁ Μανολιός, δόξα σοι ὁ Θεός, καλή ’ταν ἡ χρονιά. Μεθαύριο τελειώνει κι ὁ τρύγος, σὲ λίγο θ’ ἀρχίσουμε καὶ τὸ λιομάζωμα, ἀκοῦστε τὸ λοιπὸν τὴ φωνὴ τοῦ Χριστοῦ ποὺ τὴ γρικῶ νὰ σκίζει τὴν καρδιά μου: Ἒ χωριανοὶ Λυκοβρυσιῶτες, ἐδῶ στὴν αὐλή μας ἔφτασαν ἀδέρφια κατατρεμένα, ὁ χειμώνας ζυγώνει, θὰ πεθάνουν ἀπὸ τὴν πείνα, ἀπὸ τὸ κρύο, ἀπὸ τὸ παράπονο..
. Ἀνοίγει τὰ κατάστιχά του ὁ Θεός, κοιτάζει τοὺς Λυκοβρυσιῶτες, γράφει τ’ ὄνομα τοῦ καθενός, τὴν ἡμερομηνία, τὸ πόσα εἶχε καὶ πόσα ἔδωκε στοὺς φτωχούς. Ἂς ποῦμε, γράφει: Ἀναστάσιος Λαδᾶς τοῦ Μιχαήλ, τὴν τάδε τοῦ μηνὸς εἶχε τόσα, ἔδωκε τόσα, νὰ πλερωθεῖ μὲ τόσο τόκο στὴ Δευτέρα Παρουσία."

(Ο Χριστός ξανασταυρώνεται - Νίκος Καζαντζάκης)

 

Δημοφιλείς αναρτήσεις