Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2012

Το λευκό πουλάκι (1902)

  
Ο χαρακτήρας του Πίτερ Παν εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο βιβλίο του Μπάρι Το λευκό πουλάκι (1902), ένα μυθιστόρημα για ενήλικες. Τέσσερα χρόνια αργότερα, τα κεφάλαια που αναφέρονται στο Πίτερ Παν συγκρότησαν το παιδικό βιβλίο Ο Πίτερ Παν στους Κήπους Κένσιγκτον. 
Στις 27 Δεκεμβρίου 1904 ο ήρωας πατά για πρώτη φορά το θεατρικό σανίδι στο έργο του Μπάρι Πίτερ Παν ή Το αγόρι που αρνιόταν να μεγαλώσει.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.sansimera.gr/articles/372#ixzz2GEHlSLel

Τι να προσέξουν τις γιορτές όσοι έχουν πίεση, ζάχαρο



Τι να προσέξουν τις γιορτές όσοι έχουν πίεση, ζάχαρο | tanea.gr

 Τι να προσέξουν τις γιορτές όσοι έχουν πίεση, ζάχαρο

Οι γιορτές μπορεί να είναι δύσκολες για όσους πάσχουν από χρόνια νοσήματα που επηρεάζονται από τη διατροφή, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, η υπέρταση και η υπερχοληστερολαιμία. Με λίγη εγκράτεια και «έξυπνες» επιλογές, όμως, μπορεί κανείς να αποφύγει τις παγίδες.

Ο επίκουρος καθηγητής Καρδιολογίας Κωνσταντίνος Τσιούφης, υπεύθυνος της Μονάδας Υπέρτασης στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Αθηνών, ο επίκουρος καθηγητής Παθολογίας Νικόλαος Τεντολούρης, υπεύθυνος στο Διαβητολογικό Κέντρο του Λαϊκού Νοσοκομείου Αθηνών και γενικός γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης Παθήσεων Διαβητικού Ποδιού (ΕΜΕΔΙΠ), και ο κλινικός διαιτολόγος-βιολόγος Χάρης Δημοσθενόπουλος, προϊστάμενος του Διαιτολογικού Τμήματος του Λαϊκού, εξηγούν τι πρέπει να κάνουμε.

Τι κινδύνους κρύβει η υπερκατανάλωση φαγητού για όσους έχουν πίεση, «ζάχαρο» ή/και αυξημένη χοληστερόλη;

Είναι γνωστό ότι η υπερφόρτωση του στομαχιού με μεγάλη ποσότητα τροφής μπορεί να προκαλέσει οξείες αιμοδυναμικές μεταβολές, με αύξηση των παλμών και της αρτηριακής πίεσης, ενώ ορατός είναι και ο κίνδυνος κατακόρυφης, απότομης αύξησης των επιπέδων σακχάρου στο αίμα (υπεργλυκαιμία).

Και η υπερκατανάλωση αλκοόλ;

Αν και κάθε πάσχων μπορεί να καταναλώνει 1-2 ποτηράκια κρασί την ημέρα με το φαγητό του, δεν πρέπει να πιει σε ένα χριστουγεννιάτικο ή πρωτοχρονιάτικο τραπέζι τα αναλογούντα σε μία εβδομάδα.

Η οξεία κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ αυξάνει σημαντικά την πίεση, απορρυθμίζει τους ρυθμισμένους υπερτασικούς και εμποδίζει τη δράση των αντιυπερτασικών φαρμάκων.

Οι διαβητικοί πρέπει να συμβουλευθούν τον γιατρό τους για την κατανάλωση αλκοόλ, διότι ορισμένα αντιδιαβητικά φάρμακα (όπως οι ινσουλίνες και οι σουλφονυλουρίες) αλληλεπιδρούν με το αλκοόλ και οδηγούν σε σημαντική ελάττωση του σακχάρου (υπογλυκαιμία). Στους υπόλοιπους διαβητικούς, η υπερκατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε υπεργλυκαιμία.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο;

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στους ηλικιωμένους και σε όσους έχουν γνωστό ιστορικό στεφανιαίας νόσου ή καρδιακής ανεπάρκειας. Σε αυτούς τους ασθενείς, ένα λουκούλλειο γεύμα μπορεί να προκαλέσει είτε μεγάλη αύξηση της πίεσης, με συνέπεια δύσπνοια και στηθαγχικό επεισόδιο, είτε πτώση της πίεσης, με συνοδό αίσθημα ζάλης και λιποθυμίας.

Αυξημένο κίνδυνο διατρέχουν επίσης οι υπερτασικοί που δεν έχουν ρυθμισμένη την πίεσή τους ή εκείνοι δεν είναι τακτικοί στη λήψη των φαρμάκων τους.

Οσον αφορά τους διαβητικούς, το αλκοόλ αντενδείκνυται σε όσους έχουν διαβητική νευροπάθεια, ενώ από το πολύ φαγητό και ποτό κινδυνεύουν περισσότερο όσοι έχουν αρρύθμιστο σάκχαρο.

Μπορεί να υπάρξει πρόβλημα με ένα μόνο «γερό» φαγοπότι;

Οι επιπτώσεις της διατροφής σε υπέρταση και χοληστερόλη είναι συνάρτηση των θερμίδων, του αλατιού και του αλκοόλ ανά γεύμα και συνολικά το επίμαχο 24ωρο, και των συνθηκών θερμοκρασίας - υγρασίας που επικρατούν. Συνήθως η μεγάλη ποσότητα τροφής συνοδεύεται από πολλές θερμίδες, περισσότερο αλάτι και περισσότερο αλκοόλ.

Αν ένας ασθενής τρώει πολύ σε κάθε γεύμα και επί σειρά ημερών, είναι σίγουρο ότι θα αυξήσει την πίεση και την «κακή» (LDL) χοληστερόλη του.

Υπάρχει επίσης κίνδυνος έπειτα από ένα πολύ πλούσιο γεύμα με πολύ αλκοόλ να προκληθεί κολπική μαρμαρυγή – μία μορφή καρδιακής αρρυθμίας κατά την οποία η καρδιά συνήθως κτυπά πολύ γρήγορα και μπορεί να προκαλέσει δυσφορία ή ζάλη.

Αν η αρρυθμία αυτή παραμείνει πέραν του 24ώρου, δημιουργούνται μικροθρόμβοι στη καρδιά που μπορεί να προκαλέσουν ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο – γι’ αυτό οι ασθενείς με τέτοια συμπτώματα πρέπει να ελέγχονται αμέσως από έναν γιατρό.

Οσον αφορά τις επιπτώσεις στο σάκχαρο, αυτό αυξάνεται έπειτα από κάθε γεύμα. Συνεπώς, αν αυτό είναι πολύ πλούσιο σε υδατάνθρακες (από ψωμιά, πατάτες, ζυμαρικά, γλυκά, φρούτα κ.λπ.) μπορεί να υπάρξει κρίση υπεργλυκαιμίας.


Πότε πρέπει να απευθυνθεί κάποιος στον γιατρό;

Η μεγάλη αύξηση της πίεσης (π.χ. στα 180 mmHg) αμέσως έπειτα από ένα γεύμα, δεν σηματοδοτεί κατ’ ανάγκην κάτι σοβαρό, εκτός κι αν συνοδεύεται από συμπτώματα όπως πόνος στο στήθος, δύσπνοια, έντονη κεφαλαλγία ή ζάλη, οπότε ο ασθενής πρέπει να μεταφερθεί γρήγορα στο νοσοκομείο.

Αν όμως αισθάνεται καλά, πρέπει να επιβεβαιώσει με δύο ακόμα μετρήσεις την αυξημένη πίεση και να πάρει εκτάκτως μία ακόμη δόση από τα αντιυπερτασικά φάρμακά του, ενώ μετάπρέπει να επικοινωνήσει με τον θεράποντα γιατρό του για πιθανή τροποποίηση της αγωγής του.

Εάν, εξάλλου, 2 ώρες μετά το φαγητό παρουσιάσει κάποιος πολύ υψηλό σάκχαρο (πάνω από 250 mg/dl), πρέπει να επικοινωνήσει με τον γιατρό του.

Αριθμοί

3,5 εκατ. ενήλικοι στην Ελλάδα έχουν αυξημένη ολική χοληστερόλη

754.000 Έλληνες έχουν διαβήτη

634.000 Έλληνες έχουν διαταραγμένη ανοχή στη γλυκόζη (προδιαβήτη)

2,5 εκατομμύρια Έλληνες είναι υπερτασικοί

Φυσιολογικές τιμές

Ολική χοληστερόλη = έως 200 mg/dl

Σάκχαρο (γλυκόζη) = έως 100 mg%

Αρτηριακή πίεση = 80-120 mmHg

Τι να κάνετε αν έχετε πίεση ή/και χοληστερίνη

* Απολαύστε το γιορτινό τραπέζι τρώγοντας και από τα μη συνιστώμενα στη καθημερινή διατροφή, προσέχοντας όμως η συνολική ποσότητα του γεύματος να είναι λογική.

* Αποφύγετε τις υπερβολές σε αλάτι και αλκοόλ.

* Φροντίστε να είναι υγιεινά τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας και των υπολοίπων ημερών. Η βάση της διατροφής σας πρέπει να είναι τα χόρτα, τα ψάρια, τα λευκάάπαχα κρέατα και τα φρούτα.

Τι να κάνετε αν έχετε «ζάχαρο»

* Να μετράτε προσεκτικά το σάκχαρό σας καθ’ όλη την περίοδο των γιορτών. Τις μέρες που θα παρευρίσκεστε σε κάποιο τραπέζι, μετρήστε το πριν, στη διάρκεια και 2 ώρες μετά από αυτό, ιδίως εάν πιείτε αλκοόλ.

* Αν πιείτε αλκοόλ, θα πρέπει να παρακολουθείτε τακτικά το σάκχαρό σας επί 24 ώρες μετά.

* Μην παραλείπετε καμία δόση των αντιδιαβητικών φαρμάκων σας

* Να τρώτε σε τακτά χρονικά διαστήματα

* Να τρώτε λογικές ποσότητες φαγητού, ιδίως όσον αφορά οτιδήποτε έχει άμυλο

* Φροντίστενα περιέχει κάθε γεύμα πρωτεΐνες (λ.χ. πουλερικά, ψάρια, όσπρια, κρέας, τυρί, γιαούρτι)

* Να πίνετε μικρές ποσότητες αλκοόλ (1 ποτό οι γυναίκες, 1-2 οι άντρες), εφ’ όσον δεν έχετε αντένδειξη και εφ’ όσον είναι καλά ρυθμισμένο το σάκχαρό σας

* Μην πίνετε ποτέ αλκοόλ με άδειο στομάχι.

* Πριν πάτε σε ένα τραπέζι, φάτε κάτι (λ.χ. ένα γιαούρτι με ένα φρούτο) για να «κόψετε» την πείνα σας

* Μην τρώτε περισσότερο από ένα γλυκό την ημέρα (λ.χ. μελομακάρονο,κουραμπιέ). Αν, όμως, δεν έχετε ρυθμισμένο σάκχαρο, να το αποφύγετε εντελώς.

«Έξυπνοι» διατροφικοί χειρισμοί

* Να τρώτε σε τακτά χρονικά διαστήματα για να μην πεινάτε

* Πριν καθίσετε στο τραπέζι να πίνετε 1-2 ποτήρια νερό («κόβουν» την όρεξη)

* Να αρχίζετε κάθε γεύμα με μεγάλη ποσότητα σαλατικών και λαχανικών.

* Αν πρόκειται να φάτε γλυκό, αφαιρέστε τους υδατάνθρακες (λ.χ. ψωμί, πατάτες, ρύζι, ζυμαρικά) από τα προηγούμενα πιάτα

* Να καταναλώνετε χαμηλές σε λίπος πρωτεΐνες (λ.χ. πουλερικά, ψάρια),

* Μην υποτιμάτε το λίπος - φανερό ή «κρυφό». Κρεατικά, ντρέσινγκ σε σάλτσες, αλλαντικά και τυριά (λ.χ. φέτα, κίτρινα), σαλάτες, αλείμματα με μαγιονέζα, ξηροί καρποί και γλυκά περιέχουν λίπη.

* Να προτιμάτε τις σαλάτες με σολομό ή τόνο και ελαιόλαδο, αντί για εκείνες με τυρί, αλλαντικά, ντρέσινγκ ή σος

* Να αποφεύγετε τα λιπαρά μέρη του κρέατος (λ.χ. μπούτι, πέτσα), να προτιμάτε τα πιο άπαχα (π.χ. στήθος)

* Να αποφεύγετε τα αλμυρά σνακ με το αλκοόλ

* Να αποφεύγετε τα παναρισμένα και τα τηγανητά τρόφιμα.

* Να επιλέγετε γαλακτοκομικά λίγων λιπαρών (π.χ. ανθότυρο, μανούρι, γιαούρτι λίγων λιπαρών, τυριά με 12% περιεκτικότητα σε λιπαρά, ημιαποβουτυρωμένο γάλα)

* Μειώστε το αλάτι στο μαγείρεμα και βγάλτε την αλατιέρα από το τραπέζι.

* Να βράζετε τα ζυμαρικά, το ρύζι, τα λαχανικά και τα όσπρια χωρίς προσθήκη αλατιού στο νερό. Αντ’ αυτού προσθέστε μυρωδικά, χυμό λεμονιού ή μικρή ποσότητα άσπρου κρασιού.

* Μην βάζετε στη γέμιση κιμά ή αλλαντικά, αλλά ρύζι, κάστανα, ξηρούς καρπούς και σταφίδες.

* Μην μαγειρεύετε τις πατάτες μαζί με το κρέας, αλλά μόνες τους

Tips

* Ζυγιστείτε στην αρχή της εορταστικής περιόδου και κάθε μέρα έως το τέλος της.

* Φροντίστε να περπατάτε καθημερινά επί τουλάχιστον μισή ώρα

* Μείνετε μακριά από το κάπνισμα (παθητικό ή ενεργητικό)

ΤΑ ΝΕΑ Ένθετο Υγεία

Γιόχαν Κέπλερ (1571 – 1630)



Γιόχαν Κέπλερ (1571 – 1630)
 
Γιόχαν Κέπλερ (1571 – 1630)

Ο γερμανός μαθηματικός, αστρονόμος και αστρολόγος Γιόχαν Κέπλερ (Johannes Kepler) γεννήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου του 1571. Από πολύ μικρή ηλικία έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τα ουράνια φαινόμενα και την παρατήρησή τους. Σπούδασε μαθηματικά στο πανεπιστήμιο του Τίμπινγκεν και μετά την αποφοίτησή του το 1591 παρακολούθησε μαθήματα θεολογίας. Πριν δώσει, όμως, τις τελικές εξετάσεις, του προτάθηκε να διδάξει μαθηματικά στο Γκρατς της Αυστρίας, θέση την οποία και αποδέχτηκε.

Το 1596 ο Κέπλερ δημοσίευσε το πρώτο κοσμολογικό βιβλίο του υπό τον τίτλο «Mysterium Cosmographicum», με το οποίο θεμελίωσε την υπόθεση του Κοπέρνικου για το ηλιοκεντρικό πλανητικό σύστημα. Το 1600 μετακόμισε στην Πράγα, όπου συνεργάστηκε με τον Μπράχε και μετά το θάνατο του τελευταίου το 1601, πήρε τη θέση του ως αυλικός αστρονόμος του αυτοκράτορα Ροδόλφου Β’.

Χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα μετρήσεων του Μπράχε, ο Κέπλερ κατέληξε το 1605 στο εντυπωσιακό συμπέρασμα ότι η τροχιά του Άρη δεν ήταν κυκλική αλλά ελλειπτική. Με τους τρεις νόμους που πήραν αργότερα το όνομά του και δημοσιεύτηκαν το 1609 στο βιβλίο «Astronomia nova» και το 1619 στο βιβλίο

«Harmonia mundi» εισήγαγε την Ουράνια Μηχανική, δηλαδή την επιστήμη που περιγράφει τους νόμους κινήσεως των πλανητών γύρω από τον ήλιο.

Αλλά και στην Οπτική, ο Κέπλερ προσέφερε σημαντικά, διατυπώνοντας θεωρίες για τους οπτικούς φακούς και το τηλεσκόπιο με δύο κυρτούς φακούς. Μετά το θάνατο τού αυτοκράτορα Ροδόλφου επεξεργάστηκε μία εκτεταμένη «Πραγματεία για την Αστρονομία τού Κοπέρνικου» (1618 - 1822), παρότι το βιβλίο του Κοπέρνικου είχε τεθεί από το 1616 στη λίστα των απαγορευμένων της καθολικής εκκλησίας.

Το 1627 δημοσίευσε τους λεγόμενους «Ροδόλφιους πίνακες», οι οποίοι αντικατέστησαν ουσιαστικά μετά από περίπου 1.500 χρόνια και για περίπου 200 χρόνια τους άτλαντες του Πτολεμαίου.

Πέθανε στις 15 Νοεμβρίου του 1630.

Διαβάστε περισσότερα: 

http://www.sansimera.gr/biographies/40#ixzz2GEd3LWri

Συγκρίνουμε φρούτα, χυμούς και τσάι. Ποιο υπερτερεί;





Συγκρίνουμε φρούτα, χυμούς και τσάι. Ποιο υπερτερεί;Συγκρίνουμε φρούτα, χυμούς και τσάι. Ποιο υπερτερεί;




 
Μάθετε τα μυστικά τους, πότε πρέπει να καταναλώνονται αλλά και τα πλούσια ευεργετικά οφέλη τους για τον οργανισμό…
Χριστίνα Μπαλαμώτη, διατροφολόγος-διαιτολόγος
Γράφει η Μπαλαμώτη Δ. Χριστίνα, MSc κλινική διαιτολόγος - Διατροφολόγος, αριστούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος Δ.Σ Πανελληνίου Συλλόγου Νοσοκομειακών διαιτολόγων
 

Φρούτα Vs χυμός φρούτων

Τα φρούτα πέρα από την γλυκιά τους γεύση και το άρωμά τους, προσφέρουν πολλές φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα, ενώ είναι καλή πηγή υδατανθράκων και φυσικά αντιοξειδωτικών. Στο πλαίσιο ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και με βάση τις αρχές της Μεσογειακής διατροφής, ένας υγιής ενήλικος πρέπει να καταναλώνει 3 με 4 μερίδες φρούτων ημερησίως ή 2 ποτήρια φρεσκοστιμμένου χυμού. Ένα ακόμα πλεονέκτημα των φρούτων είναι ότι περιέχουν λίγες θερμίδες. Ένα μέτριο φρούτο μας δίνει λιγότερες από 100 θερμίδες, ενώ το μόνο φρούτο που ξεπερνάει αυτόν τον αριθμό είναι το αβοκάντο το οποίο περιέχει λιπίδια (κυρίως μονοακόρεστα) και μας δίνει περίπου 300 θερμίδες.

Οι καταλληλότερες ώρες κατανάλωσης των φρούτων είναι στα ενδιάμεσα γεύματα, ώστε να αυξάνεται η απορρόφηση των θρεπτικών τους συστατικών και να υπάρχει η δυνατότητα σταθερής παροχής ενέργειας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Σε κάθε περίπτωση, τόσο τα φρούτα όσο και οι χυμοί πρέπει να καταναλώνονται άμεσα από την στιγμή που κόβονται ή στύβονται.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο χυμός φρούτων δεν έχει κανένα θρεπτικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με ολόκληρο το φρούτο καθώς δε διαθέτει φυτικές ίνες, παρά μόνο στις περιπτώσεις όπου περιέχεται ο πολτός του φρούτου στο σκεύασμα. Λόγω της έλλειψης φυτικών ινών, οι χυμοί έχουν την τάση να αυξάνουν τα επίπεδα γλυκόζης του αίματος γι’ αυτό και στα άτομα με διαβήτη συστήνεται η κατανάλωση ωμών φρούτων και όχι η κατανάλωση χυμών.

Τσάι Vs φρούτα-χυμοί φρούτων

Το τσάι αποτελεί σημαντική πηγή πολυφαινολών. Πρόκειται για ουσίες που αποτελούν ισχυρά αντιοξειδωτικά και μπορεί να είναι έως και 5 φορές πιο αποτελεσματικά από τις βιταμίνες C και Ε που περιέχονται στα φρούτα. Δυστυχώς όμως και στην περίπτωση του τσαγιού, όσο αυξάνεται ο χρόνος παραμονής του από την παρασκευή μέχρι την κατανάλωση, τόσο μειώνεται το περιεχόμενο του σε πολυφαινόλες. Απαιτείται λοιπόν και σε αυτήν την περίπτωση άμεση κατανάλωση. Το μεγαλύτερο ποσοστό πολυφαινολών εντοπίζεται στο μαύρο τσάι, ακολουθεί το τσάι του βουνού (σιδερίτης) και μετά έρχεται το πράσινο τσάι. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της κατανάλωσης τσαγιού αντί φρούτων ή χυμών είναι ότι δεν έχει καθόλου θερμίδες και μπορεί να καταναλώνεται άφοβα ακόμα και όταν κάνουμε δίαιτα οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας!

Τι να επιλέξω τελικά;

Η απόφαση για το αν θα πρέπει να καταναλώσει κανείς φρούτα, χυμό ή τσάι εξαρτάται από την όρεξη του καταναλωτή, το θερμιδικό υπόλοιπο που έχει μέσα στην ημέρα, από το είδος των αντιοξειδωτικών που επιθυμεί να πάρει καθώς επίσης και από την κατάσταση υγείας του ατόμου. Μία έξυπνη λύση είναι να συνδυάζουμε το τσάι με φρούτοχυμούς. Καλή απόλαυση!

lifezone.gr

Tο σημείο πρόσβασης στην κατανόηση


Αν παρατηρήσουμε με προσοχή, πολλά γεγονότα της ζωής μας επαναλαμβάνονται και θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε τη φύση τους με μεγαλύτερη σαφήνεια, αν διακρίναμε την αντιστοιχία τους με συγκεκριμένες καταστάσεις τού Είναι. 
Παραδείγματος χάρη, μια πληθώρα σκέψεων ονομάζεται ‘’. Το ‘έχω αργήσει’ μου προκαλεί μια διάθεση αγωνίας. Η ευφυΐα είναι να ξέρω ότι εκείνες οι εξωτερικές συνθήκες αντιστοιχούν σε μια εσωτερική κατάσταση που δεν δημιουργήθηκε εκείνη τη στιγμή. Υπάρχει ένα μέρος του Είναι μου που με συνδέει με εκείνα τα γεγονότα. Για να τα διαγράψω από τη ζωή μου δεν υπάρχει άλλη λύση από την αλλαγή της εσωτερικής κατάστασης που εγώ ονομάζω αγωνία, φόβο, ανησυχία, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτε άλλο από μια αρρώστια του Είναι, μια σφαλερότητα.
Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, εκείνο το είδος γεγονότων θα επαναλαμβάνεται στη ζωή μου όσο επικρατούν εσωτερικά οι ψυχολογικές καταστάσεις που το προκάλεσαν. Εκείνα τα γεγονότα, εάν βρούμε τη δύναμη να τα συνδέσουμε με τις ψυχικές καταστάσεις που τα γέννησαν, στην πραγματικότητα είναι συμπτώματα που αναγγέλλουν μια θεραπεία. Το να τα ‘δούμε’, να προσηλωθούμε στις ψυχολογικές μας καταστάσεις, σημαίνει ότι στρέφουμε το βέλος προς τους εαυτούς μας, αναποδογυρίζουμε τη διαδικασία και από το συμβάν ανατρέχουμε στην ψυχική κατάσταση. Εκεί βρίσκεται το σημείο πρόσβασης στην κατανόηση, και η χειροπιαστή δυνατότητα για να μεταμορφωθεί η ζωή μας.
Elio D’ Anna ‘’Η Σχολή των Θεών’’

Γεμιστό πατατόψωμο με ψητά λαχανικά και ξινομυζήθρα




Γεμιστό πατατόψωμο με ψητά λαχανικά και ξινομυζήθρα

Για το ψωμί
400 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις
15 γρ. μαγιά φρέσκια ή 1 φακελάκι ξηρή
3 κουτ. σούπας κοφτές ζάχαρη
6 κουτ. σούπας νερό χλιαρό
120 γρ. γάλα
100 γρ. βούτυρο σε θερμοκρασία δωματίου
1½ κουτ. γλυκού αλάτι
2 αβγά (τους κρόκους τους) + 1 αβγό χτυπημένο
2 πατάτες μικρές βραστές λιωμένες

Για τα λαχανικά
1 κιλό μελιτζάνες φλάσκες
2 πιπεριές Φλωρίνης από βάζο
2-3 κολοκύθια
500 γρ. ξινομυζήθρα

Διαλύουμε τη μαγιά στο χλιαρό νερό μαζί με τη ζάχαρη. Αφήνουμε 10 λεπτά σε ζεστό μέρος.

Ζεσταίνουμε το γάλα και το βούτυρο μέχρι να λιώσει (προσέχοντας να μην κάψει). Βάζουμε σε λεκάνη το αλεύρι, κάνουμε μια λακκουβίτσα στο κέντρο και προσθέτουμε το μείγμα της μαγιάς, το γάλα και το βούτυρο καθώς και τα υπόλοιπα υλικά.

Ζυμώνουμε μέχρι να πάρουμε μια ελαστική ζύμη. Βουτυρώνουμε και αλευρώνουμε μια μακρόστενη φόρμα για κέικ, βάζουμε μέσα τη ζύμη, τη σκεπάζουμε και την αφήνουμε σε χλιαρό μέρος να διπλασιαστεί σε όγκο.

Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 190°C.

Κόβουμε τις μελιτζάνες και τα κολοκύθια σε μακρόστενες φέτες και τις ψήνουμε για 15-20 λεπτά.

Ψήνουμε και το ψωμί για 45 λεπτά. (Είναι έτοιμο όταν μπήξουμε ένα μαχαίρι στη μέση της φόρμας και βγει καθαρό).

Ξεφορμάρουμε το ψωμί και αφήνουμε να κρυώσει πάνω σε σχάρα. Κόβουμε λίγο από το πάνω μέρος και αφαιρούμε με προσοχή την ψίχα του ψωμιού.

Γεμίζουμε το εσωτερικό του με στρώσεις λαχανικών και ξινομυζήθρας.

Σκεπάζουμε το ψωμί με το καπάκι που αφαιρέσαμε και το αφήνουμε στο ψυγείο για μία ώρα να σφίξει.

Κόβουμε σε φέτες και σερβίρουμε.

ethnos.gr 


Εικονοθεραπεία 48

 

 Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-

Ο τελευταίος Σαμουράι

  Αναδημοσίευση άρθρου από Νέα Ακρόπολη

http://www.nea-acropoli-ioannina.gr/kinhmatografou/o-teleutaios-samourai.html

Ο τελευταίος Σαμουράι

Ένας δυτικός στρατιωτικός που είχε πολεμήσει με επιτυχία τους Ινδιάνους της Αμερικής καλείται στην Ιαπωνία για να εκπαιδεύσει τον στρατό στην χρήση των δυτικών όπλων. Σε μια μάχη με τους Σαμουράι που αντιτίθενται σε αυτά τα νέα ήθη, πιάνεται αιχμάλωτος και αναγκάζεται να ζήσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα σε ένα χωριό των σαμουράι. Εκεί ξεκινάει για αυτόν μια εσωτερική αφύπνιση.
Στην αρχή ήταν ένα άτομο που είχε χάσει την πίστη του στην ζωή. Ως στρατιωτικός είχε ζήσει μέσα στους πολέμους, την ωμή βία και τώρα πλήρωνε το τίμημα των τύψεων. Απογοητευμένος έβρισκε ως μοναδική του έξοδο το αλκοόλ.  Σιγά σιγά και μέσα από τις συζητήσεις του με τον αρχηγό των σαμουράι καθώς επίσης και της παρατήρησης της φύσης και των ανθρώπων γύρω του, αρχίζουν να επουλώνονται τα τραύματα του παρελθόντος και η ζωή να ξαναποκτά ένα νόημα. Αναγνωρίζει ότι δεν υπάρχει μόνο ο πόλεμος της ιδιοτέλειας και της εκμετάλλευσης, αλλά της αυτοθυσίας και των ιδανικών. Συνειδητοποιεί την διαφορά που έχει το να μην φοβάσαι τον θάνατο επειδή δεν αντέχεις την ζωή, από το να μην φοβάσαι τον θάνατο επειδή αγαπάς την ζωή και δεν θέλεις να την εξευτελίζεις. Ίσως για πρώτη φορά βλέπει πολεμιστές –Ιππότες, που θεωρούν ότι το σπαθί πρέπει να βγαίνει από την θήκη μόνο για σοβαρό λόγο και να ξαναμπαίνει σε αυτήν μόνο με τιμή. Μόνο μια ζωή με τιμή είναι μια ζωή άξια.
Δημιουργεί με τον αρχηγό των Σαμουράι μια σχέση Δασκάλου Μαθητή. Μαθαίνει από αυτόν, ότι ο πραγματικός πολεμιστής πρώτα πρέπει να νικήσει τον εαυτό του. Θαυμάζει στον δάσκαλο (που θα μετατραπεί αργότερα σε σύντροφο) το γεγονός ότι με την ίδια ευκολία που μάχεται, με την ίδια ακριβώς ευκολία μπορεί να διαλογίζεται μπροστά σε ένα λουλούδι ή να θαυμάζει την δύναμη της ζωής, στα μπουμπούκια της άνοιξης και να εμπνέεται από αυτά. «Είναι σπάνιο να βρεις το τέλειο μπουμπούκι. Μπορεί να χρειαστείς μια ολόκληρη ζωή». Να λοιπόν ο σκοπός της ζωής. Η αναζήτηση της τελειότητας.
«Τι σημαίνει να είσαι σαμουράι;
Σημαίνει να αφοσιώνεσαι ολοκληρωτικά σε ηθικές αρχές. Να αναζητάς την ηρεμία. Να τιθασεύσεις το σπαθί. Να γνωρίσεις τη ζωή με κάθε ανάσα, σε κάθε κούπα τσαγιού που πίνεις, σε κάθε ζωή που αφαιρείς. Αυτή είναι η ζωή ενός πολεμιστή.» Η  ίδια η λέξη Σαμουράι προέρχεται από την Ιαπωνική λέξει Samurau που σημαίνει υπηρετώ. Είναι η κάστα των πολεμιστών ιπποτών που ακολουθούν τον Ζεν Βουδισμό και ασπάζονται έναν κώδικα ηθικής συμπεριφοράς που ονομάστηκε Busido.
Τρία είναι τα στοιχεία που αποτελούν τις βασικές αρχές των Σαμουράι.
Α) Η Αφοσίωση στον Κύριο (στον αυτοκράτορα συνήθως. Εξαιρούνται η πολεμιστές Ρονίν που ήταν μοναχικοί περιπλανώμενοι ιππότες  που πολεμούσαν για το αγαθό και το δίκαιο).
Β) Ανδρεία στη Μάχη (Να υπερνικά τη χαρά και την θλίψη)
Γ) Προτίμηση του θανάτου από την ατίμωση. (Δεν ήταν ερωτευμένοι με τον θάνατο, απλώς ξεπερνούσαν τον φόβο του θανάτου, για να μπορούν να έχουν ειρήνη και δύναμη στη ζωή). Οι Σαμουράι επίσης είναι  αυτοί που ασχολούνται με την τέχνη της ανθοδετικής την γνωστής τέχνης της Ικεμπάνα.

Λίγο πριν την τελική μάχη έχει γεννηθεί πλέον ο Σαμουράι πολεμιστής στην ψυχή του δυτικού. Το επισφράγισμα έρχεται με την ένδυση της στολής και ενός δώρου από την πλευρά του δασκάλου. Ο Μαθητής είναι τώρα άξιος να φέρει να σπαθί. Στο σπαθί που του χαρίζει είναι γραμμένες οι εξής λέξεις: «Ανήκω σε κείνον που ένωσε τα παλιά με τα νέα ήθη». Άλλωστε και ο νέος κάτοχος ενώνει δύο πολιτισμούς. Έναν αρχαίο και έναν νεώτερο. Για τους σαμουράι είναι πολύ σημαντική παράδοση. Όχι η παράδοση του στείρου συντηρητισμού, αλλά η παράδοση που σημαίνει η μεταφορά ενός σημαντικού μηνύματος στις επερχόμενες γενιές. Κι αυτό το μήνυμα είναι η προσπάθεια εναρμόνισης ψυχής και πνεύματος. Ο εξωτερικός πόλεμος μπορεί να είναι μια εξωτερική ανάγκη, μπορεί όμως και να μην χρειαστεί. Ο εσωτερικός πόλεμος όμως είναι ο πραγματικός λόγος ύπαρξης του πολεμιστή. Το σπαθί έχει κι αυτό την εσωτερική του θεώρηση. Είναι το όπλο ενάντια στην τεμπελιά, την ανεντιμότητα, την αδράνεια, την δειλία, την ανυπακοή, το ψέμα. Αν το σπαθί δεν πολεμήσει αυτά, κανένας άλλος εξωτερικός εχθρός δεν πρόκειται να νικηθεί πραγματικά. Αυτό είναι το μήνυμα κι ο σύνδεσμος του παλιού με το νέο. Αυτός είναι κι ο λόγος που θυσιάζεται ο σαμουράι για να στείλει το μήνυμα στον αυτοκράτορα.

Εκείνος με την σειρά του αντιλαμβάνεται το νόημα της θυσίας. «Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε ποιοι είμαστε κι από πού ήρθαμε». Άνθρωπος χωρίς  παρελθόν είναι άνθρωπος χωρίς μέλλον.  Έτσι λοιπόν όταν συγκινημένος ο αυτοκράτορας ζητά να μάθει πως πέθανε αυτός ο  τόσο ένδοξος άνθρωπος, η απάντηση είναι πολύ απλή  κι αυτή που αρμόζει σε έναν Σαμουράι. «Θα σου πω πως έζησε.»

ΚΩΔΙΚΑΣ BUSIDO
-    Δεν έχω γονείς. Ο Ουρανός και η Γη είναι οι γονείς μου.
-    Δεν έχω Θεία δύναμη. Η υπακοή είναι τα μέσα μου.
-    Δεν έχω μαγική δύναμη. Η εσωτερική δύναμη είναι η μαγεία μου.
-    Δεν έχω ζωή ούτε θάνατο. Το αιώνιο είναι η ζωή και ο θάνατός μου.
-    Δεν έχω σώμα. Η ανδρεία είναι το σώμα μου.
-    Δεν έχω μάτια. Η αστραπή είναι τα μάτια μου.
-    Δεν έχω αυτιά. Η ευαισθησία είναι τα αυτιά μου.
-    Δεν έχω μέλη. Η ταχύτητα είναι τα άκρα μου.
-    Δεν έχω σκοπούς. Η ευκαιρία είναι οι σκοποί μου.
-    Δεν έχω θαύματα. Το (πεπρωμένο) Δάρμα είναι το θαύμα μου.
-    Δεν έχω αρχές. Οι αρχές μου είναι η προσαρμοστικότητα σε όλα τα πράγματα.
-    Δεν έχω φίλους. Ο Νους είναι ο φίλος μου.
-    Δεν έχω εχθρούς. Η αφροσύνη είναι ο εχθρός μου.
-    Δεν έχω πανοπλία. Η βούληση και η δικαιοσύνη είναι η πανοπλία μου.
-    Δεν έχω κάστρα. Το ατάραχο πνεύμα είναι το κάστρο μου.
-    Δεν έχω σπαθί. Το όνειρο του πνεύματος είναι το σπαθί μου.

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ " ΣΥΝΘΕΣΗ" (1914 – 27 Δεκεμβρίου 1988)




ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ 
" ΣΥΝΘΕΣΗ" (1914 – 27 Δεκεμβρίου 1988)

Η Βάσω Κατράκη ήταν ελληνίδα ζωγράφος και κυρίως διακεκριμένη χαράκτρια.

Φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητές τον Κωνσταντίνο Παρθένη και τον Γιάννη Κεφαλληνό. Ξεκίνησε με την ζωγραφική, αλλά γρήγορα φάνηκε η κλίση της στη χαρακτική.

Η καταγωγή της από το Νησάκι του Αιτωλικού την σημάδεψε ανεξίτηλα στη ζωή της αλλά και στο έργο της. Τα έργα της απεικονίζουν κυρίως την λιμνοθάλασσα, τους ψαράδες με τις βάρκες τους και τα σταφνοκάρια, τα «Γιοφύρια» του Αιτωλικού αλλά και μορφές της επαρχίας, ανθρώπους του μόχθου και απλοϊκές γυναίκες όπως επίσης και σκηνές από την Κατοχή, τον Εμφύλιος και αργότερα την δικτατορία. Για τις πολιτικές της θέσεις, εξορίστηκε κατά την περίοδο του Εμφυλίου αλλά και κατά την περίοδο της δικτατορίας. Υπήρξε κάτοικος Πειραιά από το 1947 - 1955. Έκανε πολλές ατομικές εκθέσεις και έλαβε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων στο εξωτερικό. Οι ξυλογραφίες της χαρακτηρίστηκαν υποδειγματικές.

Μαθητής και άξιος συνεχιστής της Βάσως Κατράκη υπήρξε ο γνωστός και επίσης πολυβραβευμένος χαράκτης, Απόστολος Κούστας, με καταγωγή από το Μεσολόγγι.

Η Βάσω Κατράκη ως χαράκτρια δούλεψε σε μεγάλο βαθμό το υλικό του ψαμμίτη, ένα υλικό που λίγοι χαράκτες έχουν δουλέψει, γεγονός που της χάρισε διεθνή φήμη.ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

"Τρία απρόσεκτα διηγήματα"


Στα "Τρία απρόσεκτα διηγήματα" εξιστορούνται τα πεπραγμένα τριών ανθρώπων που για διάφορους λόγους δεν υπήρξαν, όπως ενδεχομένως θα έπρεπε, προσεκτικοί. Η Ειρήνη, δεκατριών χρονών, βλέπει για πρώτη φορά το αίμα της και κυριεύεται από τον Πειρασμό του Γλυκού. Ένας αθεράπευτα φιλομαθής και βιβλιόφιλος μυρίζει και πιπιλίζει με περιπάθεια ερωτικές λέξεις, συλλαμβάνεται και περιορίζεται σε σωφρονιστικό Ίδρυμα. Ένας συντηρητής αρχαιοτήτων παραβαίνει τις μητρικές συμβουλές να προσέχει το σκοτάδι και αφήνεται να διαβεί νύχτα το δάσος του Λυκαβηττού παρέα με επικίνδυνο οδηγό.


http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=214802

Δημοφιλείς αναρτήσεις