Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Ἐν Οὐρανοῖς τῆ ξανθῇ ἡμέρᾳ

Ἐν Οὐρανοῖς τῆ ξανθῇ ἡμέρᾳ

Ἐν Οὐρανοῖς τῆ ξανθῇ ἡμέρᾳ






             Εἶμαι ὁ Τόμας Μπροὺς, ἕβδομος κόμης τοῦ Ἔλγιν. Γεννήθηκα εἰς τὴν Σκωτίαν τὸ 1776 μέσα εἰς τὴν ἐποχὴν τοῦ σκότους καὶ ὀρκίσθηκα ἐχθρὸς τοῦ Φωτός. Πέθανα εἰς τὸ Παρίσι τὸ 1841, μὴ μπορῶντας ν’ ἀντέξω τὸν ἐφιάλτην ποὺ καθημερινῶς βίαζε τὸ μυαλό μου. Θὲλησα νὰ γράψω Ἱστορία, ἀλλὰ δὲν ἤμουν Ἥρως ποτέ,  καὶ τὸ χειρότερον, δὲν ἤμουν Ἕλλην…δὲν ἤμουν κἄν Φιλέλλην…ἤμουν βάρβαρον γέννημα!
       
   Δῶστε μου λίγον ἀπ’ τὸν χρόνον σας, διὰ νὰ σᾶς διηγηθῶ τὴν περιπλάνησιν τῆς σαρκὸς  καὶ τὴν ἀνήθικον πορείαν τοῦ νοός μου, ἕως τὴν ἐσχάτην τῆς παραλογίας, τότε ποὺ βρέθηκα εἰς τὴν Ἀθήνα…
      …ξύπνησα ἀπὸ τὴν ἀποπνυκτικὴν σκόνην καὶ ὑγρασία. Γεμᾶτον τὸ κορμί μου μὲ σαπισμένον ἀέρα…δεκαπέντε ἡμέρες τώρα φτύνω χῶμα διαβολεμένο, ὅπου τὸ φυτεύει ὁ υἱὸς τοῦ Αἰόλου εἰς τὰ πνεμόνια μου μὲ τόσον θυμὸν θαρρεῖς, λὲς καὶ θέλει νὰ θάψῃ τὰ σπλάχνα μου, μέσα εἰς τὸν σάρκινον τάφον μου.
         Τὰ μάτια μου γεμάτα μ’ ἀνταύγιες τῆς φωτιᾶς, κόκκινος ἀπεσπερίτης, χαμένος εἰς τὸ κυνήγι τῆς Γλαυκώπιδος  θεᾶς προστάτιδος τοῦ Παρθενῶνος Ἀθηνᾶς, ῶν Ἑλλήνων αὐτό, κάτι εἰς τὸ παρελθὸν ἦταν.
          Ἀπορῶ ἀκόμη πῶς δέχθηκα νὰ βρεθῶ σὲ αὐτὸν τὸν τελειωμένον χῶρο, ἐδῶ ὁπου οἱ ἄνθρωποι ἀνακατεύονται μερικὲς  φορὲς μὲ τοὺς Θεούς, ἀγνοοῦν τὸ θέλημά τους καὶ ἡ Ἱστορία τρομάζει νὰ τοὺς ἐπιτρέψῃ εἰς τὰ κιτάπια της νὰ περιπλανηθοῦν. Κι ὅμως εἶμαι ἐδῶ. Ἐδῶ ὅπου ὅλοι οἱ λαοὶ τῆς Μητέρας Παγγαίας θέλουν νὰ προσκυνήσουν, μὰ μόλις πλησιάσουν γίνονται ὀχτροί καὶ θέλουν τὴν καταδίκην του…
        Μοὺ ᾿λεγε ἕνας Ἕλληνας πρὶν λίγες ἡμέρες, λίγες μονάχα στιγμὲς πρὶν τὸν πλακώσῃ τὸ μάρμαρον  τῆς Γλαυκώπιδος Θεᾶς καὶ ὁδηγήσῃ τὴν ψυχήν του χωρὶς πεντάρα, ναυαγὸν εἰς τὰς ὄχθας τοῦ Ἀχέροντος, πὼς ὅλα τὰ μαγικὰ τῆς γῆς αὐτῆς, ἕνωσαν τὰ χώματα καὶ τὰ χρώματα, ἔφτιαξαν φίλτρον μαγικὸν καλὸν καὶ ῥάντισαν τῶν Ἑλλήνων τὸν τόπο! Κατάρα ἦταν μεγίστη! Ἔπεσε ὁ Ἕλλην Ἀνέρας, ἀντράκι ἔγινε μικρόν…ἀπὸ Φειδίας, Ἱκτίνος, Καλλικράτης, ἔμπορος τῶν μαρμάρων ἔγινε!
       Ἡ ἀνατριχίλα σκλαβώνει τὸν νοῦ μου καθὼς άνηφορίζω τὰ χώματα ὅπου ἔπρεπε νὰ φιλῶ, ἀλλὰ ἐγὼ εἶμαι ἐδῶ ὡς ὁ τελευταῖος βάρβαρος, ἡ ὑστατος γροθιὰ θανάτου εἰς τὸ διασυμπαντικὸν κόσμημα, τὴν διάκοσμον πέτραν φωτὸς, ἐρωμένην τοῦ Δηλίου γεννήματος, τὴν παγκόσμιον ἕριδα.
        Εἶναι ἐμπρός μου ὁ ἐρωτικός, ὁ πρὸς τὸ Σῦμπαν ναός καὶ τὸ ἀπόλυτον παγκόσμιον Τίποτα, ἐγώ, τόλμησα νὰ κουβαλήσω τὰ σχεδὸν ὀγδόντα μου κιλά κρέας ἐδῶ!
Οἱ Ἀργοναῦτες ἔγραψαν Ἱστορίαν, τὸ ἔκαμαν καὶ οἰ Ἀχαιοί.
Ὁ Ἀχιλλεύς ἀνέβηκε εἰς τὴν πρώτην παγκόσμιον Ἱστορικὴν δοξασίαν.
Τὰ ἔργα τοῦ Σοφοκλέους παίζονται 2,500 χρόνια.
Ὁ Παρθενὼν ἔλαμπε καὶ θὰ λάμπῃ ὅσο ὑπάρχῃ ὁ Ἥλιος,
……ἐκτός, ἐκτὸς καὶ ἐὰν,
ἐγώ, ὁ υἱὸς τοῦ παγκοσμίου τίποτα, ὁ Τόμας Μπροὺς ἕβδομος κόμης τοῦ Ἕλγιν,
τὸν καταστρέψω !!! ναὶ θὰ τὸ κάμω, θὰ ζήσω εἰς τὸ ἀπέναντι στερέωμα τ’ οὐρανοῦ, ἔναντι τῶν ἡρώων. Θὰ φτύσω τὸν Ἡρακλέα  καὶ τὸν Θησέα, τὸν Ἀείμνηστον καὶ τὸν Λεωνίδα, θὰ γελάσω μὲ τὸν πόνον τους βλέποντας πὼς δὲν ὑπάρχει πλέον Φῶς σὲ τοῦτον τὸν καταραμένον βράχο. Καὶ θὰ τὸ κάμω μὲ χέρια ποὺ γέννησαν αὐτὰ τὰ χώματα, Ἑλληνικά, πεινασμένα, δύσμοιρα, μὲ σκλαβωμένην καρδιὰ καὶ ἁλυσσοδεμένον  μυαλό, μὲ βουλοκέρι σφραγίζοντας τὴν σπηλιά, ὅπου μέσα της ζεῖ ἡ Ἑλληνικὴ Ἐλευθερία.
          Κάθε σφυριὰ ποὺ ἀντηχεῖ εἰς τὸ μυαλό μου, εἶναι ἕνα καρφὶ εἰς τὸν σταυρὸν τῆς Ἑλληνίδος Θεᾶς, κάθε κομμάτι ποὺ πέφτει εἰς τὴν γῆν,  βαθειὰ τὴν πληγώνει. Αἰσθάνομαι τὸ αἷμα τους νὰ ῥέῃ  διάφανον καὶ τὸν πόνο νὰ τσακίζῃ τὴν ψυχήν τους καὶ τὰ καλέμια, ἐκπαιδευμένοι δολοφόνοι αὐτοί, τρέχουν δαιμονισμένα, σκοντάπτουν τὸ ἕνα ἐπάνω εἰς τὸ ἄλλο, βρίζονται μὲ ἀτσαλένιες ματιές, λὲς καὶ ἡ γῆ θὰ φύγῃ, λὲς καὶ δὲν θὰ προλάβουν νὰ τὴν σκοτώσουν…
         Μὰ ποιὸς ἔχει πιότερη χαρὰν σὲ τοῦτον τὸν τόπο;
Τὰ μαγεμένα καλέμια, ὁ αἰώνιος σκλάβος, οἱ ἀμέτρητοι ἐφιάλτες, οἱ πουλημένοι μὲ μαῦρα ντυμένοι, ἡ Βολὴ τῶν Ἑλλήνων ἤ ἐγώ;
          Γυρίζω τὸ βλέμμα μου τριγύρω καὶ γεμίζω δυνάμεις. Δὲν εἶμαι μόνος.
Πιότερον  δάκρυα χαρᾶς ποτίζουν τὴν Πόρνην Γῆν τῶν Ἑλλήνων, παρὰ ἡ κραυγὴ τοῦ μαρμάρου σὰν κλέβω τὴν πέτρινην καρδιὰά του…
         Πιότερον  κρασὶ καὶ μέθη χαίρονται οἱ κασμάδες, παρὰ ὁ πόνος τῆς πέτρας…
        Κι ὅταν ἔρχεται τὸ ἅρωμα τῆς βροχῆς νὰ μὲ σταματήσῃ, τοῦ Διὸς ἡ κραυγὴ σκίζει τοὺς οὐρανούς, προσπαθῶντας ν’ ἁπαλύνῃ τὸν πόνο τῆς κόρης του θεᾶς…
       Καὶ τὰ μάρμαρα ὡδύνη μυρίζουν καὶ χῶμα καὶ ἱδρῶτα  γεμᾶτα ἀπὸ τὴν πίκρα, διότι αὐτὰ δὲν μισοῦν, εἶναι τῆς θεᾶς τὰ μάρμαρα, μὲ ἦθος σκληρόν, μὲ χρῶμα γαλάζιον καὶ ἁγνόν, λευκὴν μυρωδιὰ καλὴν μόνον, γνωρίζουν τὸ Φῶς καὶ τὸ χαμόγελον τοῦ ἑξαμήνου βρέφους ποὺ φωλιάζει εἰς τὴν ἀγκάλην τῆς μητρός του.
        Βραδυάζει καὶ οἱ σφυριὲς ἑνώνουν τὶς δυνάμεις τους, κάνουν κλοιὸν γύρω ἀπὸ τὸ μυαλό μου, ἐτοιμάζουν τὴν ἀποψινήν μου κόλασιν, ὄνειρον θὰ γίνουν καὶ πέλαγος ἀγριεμμένον. Θὰ μὲ πλημυρίσουν καὶ ἀργὰ ἀργά, ἀπελπιστικὰ ἀργά, θὰ θελήσουν νὰ πάρουν κάθε στάλα ζωῆς ποὺ ὑπάρχει μέσα μου, μὰ σὰν ὁ Χάροντας ἐπικεφαλὴς αὐτῶν φέρῃ τὴν βάρκα, ἡ ἴδια ἡ θεὰ σταλμένη ἀπὸ τὴν γλῦκα καὶ τὴν καλοσύνην τῶν μαρμάρων, τὴν ἀνάσαν μου ξανὰ ἀγγίζοντας τὰ χείλη μου θὰ μοῦ δώσῃ, ἀνανεώνοντας τὸ ῥαντεβοῦ  μὲ τὴν κόλασιν γιὰ τὴν ἐπομένην. Καὶ κάθε φορὰ μοῦ εὔχεται δύναμιν νὰ ἔχω Καλήν, διότι ὁ πόνος τοῦ μαρμάρου εἶναι ἀκριβός. Τὸν ἀγοράζω δυανύοντας τὴν ἀπόστασιν μεταξὺ θανάτου καὶ ἀθανασίας καθημερινῶς.
       Ὅπως καὶ νὰ ᾿ναι, αὐτὸ ποὺ θὰ μετρήσῃ εἰς τὸ τέλος, θἆναι ἡ νίκη μου. Ἡ παράλογος ἐπιβολὴ τοῦ ἀσχήμου ἐπὶ τοῦ ὡραίου. Ἡ ὑποχώρησις τῆς εὐμόρφου ἀρετῆς, ἐμπρὸς εἰς τὸν ἀνήθικον τρόπον. Ἠ διὰ τῆς βίας εἰσχώρησις τῆς ἠθικῆς, εἰς τὰ διαμερίσματα διαμονῆς τῆς ντροπῆς.
        ….λίγα μέτρα μὲ χωρίζουν μόνον,σύρω τὰ πόδια μου μὲ κόπον νὰ πλησιάσουν τὴν τελειότητα· ἀπερίγραπτον συναίσθημα…τὸ μυαλό μου δηλώνει ὑποτέλειαν καὶ τὰ γόνατά μου θαρρεῖς γεμᾶτα μολύβια καὶ μαγνῆτες, καταβάλλουν μεγάλην προσπάθεια νὰ μὴν ἀγγίξουν τὴν γῆν, νὰ μὴν γίνουν ἕνα μὲ τὸ θνητόν της χῶμα.
          Νεραϊδόμορφον χορὸν ἐδῶ στημένον ἔχουν ὅλες οἱ ὀμορφιές…νά, νά, νά, κυττάξτε ὅλοι σας!  Δυὸ χέρια πέτρινα μαρμαρένια κι ἀόρατα, ὁδηγοῦν τὰ καταραμένα μου μάτια, τ’ ἀδέλφια τοῦ σκότους τὸ Φῶς ν’ ἀντικρύσουν. Χορεύουν ἀγκαλιὰ μὲ τὸ Φῶς, περιφρόνησιν γιὰ ἐμένα γεμάτες…ἡ Γεωμετρία φιλάρεσκα ἀναπαύεται,  ῥουφῶντας τὰ χάδια τοῦ Φίλου Ἡλίου,ἡ Φυσικὴ καὶ τὰ Μαθηματικὰ λικνίζονται εἰς τὸν ῥυθμὸν τῆς δροσιᾶς τῶν μαρμάρων, μὰ ἐπάνω εἰς τὸ Φῶς τῶν Γραμμῶν, τὰ μάτια τῶν θνητῶν παγώνουν, Διότι ὁ χορὸς τῆς Ἀρχιτεκτονικῆς,εἶναι ῥυθμὸς Θεῶν καὶ Θεαινῶν…πιασμένη εἶναι ἀπ’ τὸ χέρι  τῆς Ἁρμονίας τοῦ Σύμπαντος Κόσμου καὶ παρασύρει κάθε ὀμορφιὰν τοῦ χώρου σὲ ταξιδεμένους ῥυθμούς…τὰ βήματα ἁπλά…
           Ὀκτὼ κολῶνες ἐμπρός, δεκαεπτὰ εἰς τὸ πλάι, ἐννενήντα δύο μετῶπες· τὰ μάτια τοῦ ναοῦ κρυμμένα πίσω ἀπὸ τὴν εὐμορφίαν, παρακολουθοῦν κάθε βῆμα μου…γνωρίζουν τὸν σκοπόν μου, μὰ ἔχουν ἐντολὴν νὰ παραδοθοῦν…
            Ἁπλώνω τὸ χέρι μου καὶ ἀγγίζω Κίονα! Ἔρωτας!  Ἔρωτας μοναδικὸς σταλμένος μὲ ἅρμα θεϊκόν, μέσα ἀπὸ ἀνέμους καὶ θύελλες καὶ ἀγριεμένα πέλαγα καὶ ποταμοὺς θυμωμένους καὶ μυρωδάτες βρόχινες νῦκτες καὶ ζηλόφθονες θηλυκὲς κραυγές. Ἔρωτας πέτρινος μὲ παγερὸν χᾶδι καὶ χέρια παιδιοῦ ὀρφανοῦ καὶ μητρὸς νεκρῆς καὶ δάκρυα ποῦ ἐμπνέουν ποιητὰς ἔπη νὰ χρωματίσουν. Ἔρωτας, ὅπου ὁ θάνατος τοῖχος γίνεται…κρίμα…ἄνθρωποι δὲν θὰ τὸν γνωρίσουν ποτέ…τὸ χάδι τῆς Θεᾶς ποτὲ δὲν θὰ ἀγγίξῃ τὶς σάρκες τους….
           Μούσκεψαν τὰ χέρια μου ἀπὸ τὰ δάκρυα τῶν μουσῶν, τῶν νεκρῶν Ἱερειῶν τοῦ ναοῦ. Ποτίζουν τὸ κορμὶ μου καὶ κάθε πέτρα γύρω μου γίνεται λίμνη γαλάζια μὲ Ξανθὸν τὸ χέρι ποὺ θέλει θαρρεῖς νὰ μὲ πάρῃ μέσα της…
         Ἡ πρώτη κραυγὴ ἔπνιξε τὰ στήθη μου. Ἡ ἀδελφὴ τοῦ Φωτὸς καὶ τῆς Παιδείας, κόρη τῆς παιγχνιδιάρας Άρχιτεκτονικῆς Μετώπη, ἀναπαύεται εἰς τὴν ἀγκαλιὰν τῆς Παγγαίας Μητρός της ντυμένη εἰς τὰ κόκκινα, μὲ πορφυροῦν στέμμα καὶ ξανθὸν τοῦ Ἡλίου Φιλί. Δυὸ ἐργάτες..Ἔλληνες…δὲν ἄντεξαν τὸ βάρος της καὶ τὰ κορμιά τους στρῶμα ἔγιναν  νὰ ξαπλώσῃ καὶ νὰ ἀποθέσῃ τὴν ἀπαρηγόρητον μαρμαρένια της ψυχήν.
       Ἀναρωτιέμαι χαζεύοντας τὴν ἐνδεδυμένη πορφυροῦν καὶ ξανθὸν Μετώπην…
Προσπέρασε τὸν Ξέρξην,
Δὲν ἐπέτρεψε εἰς τὸν Βρέννον κἄν νὰ πλησιάσῃ,
Τρόμαξε ὁ Ἀλάριχος,
Τόλμησε ὁ Μοροζίνι,
Τὴν βίασαν Τουρκαλβανοί,
…κι ἔρχομαι Ἐγὼ!
Ὁ Τόμας Μπροὺς ἕβδομος κόμης τοῦ Ἐλγιν τῆς χώρας τοῦ σκότους Σκωτίας, νὰ δρέψω τὶς δάφνες. Αἰσθάνομαι τὴν διάφανον Ψυχήν της νὰ χαμογελᾶ, καὶ μέσα ἀπὸ τὰ βάθη τοῦ μαρμάρου καὶ τῆς τέχνης, μέσα ἀπὸ τὸν χορὸν τῆς  Γεωμετρίας καὶ τῆς Ἀρχιτεκτονικῆς, μέσα ἀπ’ τῶν Μαθηματικῶν καὶ τῆς Ἀστρονομίας τὸν Ἔρωτα…ψίθυρος γίνεται κραυγὴ π’ ἀγγίζει τὸν νοῦ μου…
--Τόμας Μπρούς, θέλω καὶ πέφτω.
Σοῦ χαρίζω τὴν Δόξαν τῆς Ντροπῆς.
Κάποτε οἱ λαοὶ τῆς Γῆς θὰ φτύνουν εἰς τὸ ἄκουσμα τοῦ ὀνόματός σου.
Βιάζεις Βάρβαρε Φονιά, τοῦ Φωτὸς τὴν Ἐρωμένην, τῆς Σοφίας τὸ Μνημεῖον .
Τὸ χάρισμα τῆς Γνώσεως προσφορὰν εἰς τὴν Ἀνθρωπότητα!
--Τόμας Μπρούς…ἕβδομε κόμη τοῦ Ἕλγιν…
Ἐγὼ ἡ Μετώπη τοῦ Φωτός, Ἀνεμοκονίαμμα τοῦ μαρμάρου… σὲ ὁρίζω,

     Καταραμένος νὰ εἶσαι!

Νὰ δέρνεται ἡ ψυχὴ σου ἀλύπητα εἰς τὸ Σῦμπαν,  ἕως κάποτε ἐσὺ ἐπιστρέψῃς καὶ νὰ εἶσαι αὐτὸς ὅπου εὐλαβικὰ γονυπετής, θὰ ξαναστήσῃς πέτρα ἐπάνω σὲ πέτρα!
Νὰ καίῃ τὸ Φῶς τὰ μάτια σου, νὰ ζῇς αἰωνίως εἰς τὸ σκότος, ἕως ἐσὺ μὲ τὰ χέρια σου σπογγίσῃς τὸ αἷμα ἀπὸ ἐπάνω μου!
Ἕως ἐσὺ χύσῃς τὸ ἰδικόν σου διὰ νὰ προστατέψῃς ὅ,τι ἀπομείνῃ ἀπὸ τὴν σκοτεινὴν ὁργὴν καὶ τὸν ἀρρωστημμένον νόαν σου!

       Ἡ Μάνα Παγγαία νὰ δέρνῃ τὶς σάρκες σου, ὅπως τὰ ἀγριεμμένα πέλαγα τοὺς βράχους κτυποῦν, ἕως ἐσὺ Ἱκέτης εἰς τὰ γόνατα ἐδῶ νὰ γυρίσῃς!
--Τόμας Μπρούς…ἕβδομε κόμη τοῦ Ἕλγιν,
Εὔχομαι εἰς τὰ σπέρματά σου καὶ εἰς τοὺς ἀπογόνους αὐτῶν, νὰ μὴν ποτὲ τὴν Γνῶσιν γνωρίσουν καὶ ἡ Μουσικὴ Ἁρμονία νὰ τοὺς ἀποστρέφεται ἐσσαεί, ἡ Σοφία νὰ ζῇ εἰς τοὺς ἀγροὺς καὶ εἰς τοὺς οἴκους σου ἐπισκέπτης νὰ μὴν ἔλθῃ ποτέ!
        Τόμας Μπρούς ἕβδομε κόμη τοῦ Ἕλγιν…  Ἔλα !!!!
Σοῦ ἐπιτρέπω ὁ βανδαλισμὸς νὰ εἶναι πλέον ὀ σύντροφος τοῦ μυαλοῦ σου…ἕως ὅτου ἡ Νέμεσις στείλῃ τὴν Ἄτη νὰ πάρῃ τὴν θέσιν του!
……δὲν ξέρω ἐὰν θέλω νὰ συνεχίσω ἤ νὰ ἐπιστρέψω εἰς τὴν   Σκωτίαν…
Ἔχω διαβάσει πολλὰ καὶ ἔχω ἀκούσει ἀκόμη περισσότερα γι’ αὐτὸ τὸ μνημεῖον καὶ γιὰ ὅσους ἐδῶ ἐθυσιάσθησαν…
Ἐδῶ γύρω κάπου θἆναι θαρρῶ καὶ τὸ φάντασμα τῆς Ἀγραύλου….
       Οἱ πιὸ γερὲς σφυριές, ἀπὸ χέρια Ἑλλήνων εἶναι…Ἑλλάδα κακομοίρα. Μὲ τέτοια παλληκάρια εἰς τὸν κόρφον σου, ποτὲ τὴν Ἐλευθερία δὲν θὰ  ᾿χῃς σύγκοιτη!
      Ἳδρωμένα κορμιὰ μὲ πανωφόρι τὴν λευκὴν μαρμαρόσκονην κολλημένην ἐπάνω τους, ἀδιάκοπα προσπαθοῦν ὡς μέρμηγκες νὰ μεταφέρουν κάθε κύτταρον τοῦ ναοῦ. Καραβάνια ὁλάκερα  ὁ θησαυρός, φεύγει ἀπὸ ἐτοῦτον τὸν Ἱερὸν χῶρον ὅπου ἐγεννήθῃ…πλοῦτος καὶ δόξα εἰς τὸν κάτοχόν του ἡ ἀνταμοιβὴ γιὰ τὸ μακελειό…τὸ φονικὸν τῶν μαρμάρων! Αὐτὰ ποὺ νόες μοναδικοὶ εἰς τὴν Ἁρμονίαν, ἐφύσησαν μέσα τους ζωήν. Ἄραγε οἱ υἱοὶ τῶν φονιάδων, οἱ αὐριανοὶ Ἕλληνες, πὼς θὰ μοιράζονται τὸν ἀέρα μὲ τὶς δολοφονημένες ἀπὸ τοὺς προπάτορὲς τους πέτρες; Πὼς τὰ μάτια τους θὰ κυττάξουν εἰς τὸν βράχον ψηλά, χωρὶς ἡ ντροπὴ νὰ τοὺς φτύσῃ κι αὐτή!
        Ξημερώνει…κάθομαι εἰς τὸν λόφον τῶν Μουσῶν, ἀπέναντι τοῦ ναοῦ καὶ ἀνασαίνω…
       Ἕνας κατάξανθος ἐρωτῦλος Ἥλιος, χαϊδολογιέται  μὲ κάθε γωνιὰ καὶ καμπύλη τοῦ ναοῦ…κάθε μετώπη χαμογελᾶ εἰς τὸ Φῶς μὲ ξεχωριστὸν παιγχνιδιάρικον τρόπον, γνωρίζοντας πὼς μᾶλλον εἶναι τὸ τελευταῖον ἐρωτικὸν του χάδι ποὺ ἐπάνω τους ἀπλώνεται…Κι’αὐτὸς τολμηρὸς ἐραστής, τρυπώνει μέσα εἰς τὰ κύτταρά τους, νὰ τὰ καθηλώσῃ θέλει θαρεῖς, κανεὶς ποτὲ νὰ μὴν τοὺς χωρίσῃ…
       Μὲ ἀναγνώρισε, καὶ τὸ φωτεινόν του χέρι, γεμάτο τῆς φωτιᾶς χρώματα, μὲ ἀρώματα ποὺ φέρνει ἀπὸ πράσινα βουνὰ καὶ γαλάζια νερά, ἐξαγνισμένο σὲ ὕδατα κρυστάλλινα μὲ μαστίχας μυρωδιὲς καὶ φασκομήλου καὶ χαμομηλιοῦ καὶ σκόρπια γύρω του ἄνθη μαβιᾶς μπουκαμβίλιας καὶ καρποὺς ἐλιᾶς τῆς Θεᾶς παιδί , πέφτει ἐπάνω εἰς τὰ μάτια μου μὲ ὁρμήν.
Μοῦ ἀπαγορεύει νὰ κυττῶ τὸ Ὡραῖον.
Ὑποχρεώνει τὰ μάτια μου, ἐρασταί μόνον τοῦ σκότους νὰ ᾿ναι.
Ἀκόμη καὶ οἱ τζίτζικες ἀρνοῦνται νὰ μοῦ τραγωδήσουν.
Ἡ ἴδια ἡ φῦσις ἀρνεῖται νὰ ζήσῃ μαζύ μου.
Κι αὐτὸς καυτὸς ἐπάνω μου πέφτει.
Καὶ ὁ Αἴολος ἄγριος,  δυὸ τάγματα ὑδάτων ἁρματωμένα γερὰ σὲ ἐμένα φέρει!
Οἱ τοῦ Διὸς ματιὲς, πύρινες αὐτές, ἐπάνω τους πέφτουν, καὶ τὰ νερὰ ξεχύνονται δαιμονισμένα πίσω μου, νὰ μὲ πνίξουν θέλουν…ἕνα μὲ τὸ θνητὸν χῶμα νὰ μὲ κάνουν…
Καὶ ἡ Γῆ ὅμως καὶ αὐτὴ τρυπᾶ τὰ πόδια μου, κάτω μὲ ῥίχνει, ἐκεῖ ὅπου  ὁπλισμένος στρατὸς ἀπ΄ ἀγκάθια ὁρμᾶ νὰ μὲ ξεσκίσῃ.
Ἀκόμη κι’ἡ πόρνη ἡ σκόνη τρυπᾶ τὸ μεδούλι μου.
Χῶμα φτύνω κι’ αὐτὸ ἀρνεῖται νὰ κάτσῃ εἰς τὴν Γῆν…τὸ παίρνει ὁ ἄνεμος ποὺ καραδοκεῖ πανέτοιμος καὶ μὲ βία ξανὰ τὸ χώνει εἰς τὸ δέρμα μου .!
         Ἀκόμη καὶ τὰ χαμόγελα τῶν μαρμάρων, καθὼς σὲ κάρα ἐπάνω περνοῦν μπροστά μου ἀποχαιρετῶντας τὸν οἶκον τους, ἀκόμη καὶ αὐτά, μὲ κατάρες γεμίζουν τὸ μέλλον τῶν κυττάρων μου…
       Τὶ κάνω;
       Τρέχουν τὰ  πόδια μου ν’ ἀπομακρυνθοῦν  γρήγορα ἀπὸ τὴν κολασμένην  Γῆ, ποὺ θέλει νὰ μὲ πάρῃ μέσα της, μὰ κι αὐτὰ ἔτοιμα νὰ μὲ προδώσουν εἶναι…
         Ἡ μόνη ἀδιάφορος φιγοῦρα, ὁ Ἰμπραήμ, ὁ Αἰγύπτιος ἐπιστάτης, γεροδεμένος καὶ πανύψηλος, κορδώνεται δίπλα εἰς τοὺς κίονες πάντα χαμογελαστός…χαβάκα τὸν φωνάζουν ὅλοι…γλῦκα σημαίνει εἰς τὴν γλῶσσαν του, μᾶλλον ἀπὸ τὴν πολὺ πλαστελίνη ποὺ καπνίζει …ἔτσι λέει τὸ χασίσι ποὺ ἀνακατώνει ὅλη μέρα μὲ τὰ καπνά…
Πάντα χαμογελαστός, ἀκόμη καὶ ὅταν μὲ τὰ τεράστια του χέρια κτυπᾶ κάποιον μεθυσμένον ἐργάτη, ἀκόμη καὶ ὅταν σηκώνῃ τεράστιες πέτρες ποὺ δυὸ ἄνδρες μαζὶ ἀδυνατοῦν νὰ σηκώσουν. Σὰν φάντασμα κινεῖται ἀνάμεσα εἰς τὰ γκρεμίσματα τοῦ ναοῦ κι αὐτὰ ὅμως ἀδιάφορα εἶναι μὲ αὐτὸν. Τὰ μάτια αὐτοῦ τοῦ βράχου ὑπάρχουν μόνον γιὰ ἐμένα….
       Μὰ σὰν βραδυάζῃ, τὸ σκότος σύμμαχος τῆς θεᾶς γίνεται, καθὼς τὰ κρυστάλλινα ποτήρια δέχονται μὲ λαχτάραν τοῦ Διονύσου τὰ δῶρα καὶ μέσα ἀπὸ τ’ ἀχνὸν Φῶς, μαγεύει μὲ τὰ παιγχνίδια του τὰ μάτια τῶν θνητῶν, ὥσπου τὰ χείλη ἐρωτικὰ ἀγγίξουν ἐπάνω τους. Μόνον τὰ δικά μου ἀρνοῦνται νὰ γευθοῦν ἔστω καὶ μίαν γουλιά. Θυμᾶμαι πρὶν λίγες ἡμέρες ποὺ τόλμησα, καὶ ξάφνου τὸ κρασὶ ἔγινε μέγας ἀγρὸς γεμάτος μποστάνια  μὲ τεράστια τσαμπιά μὲ μαυρισμένες, μὲ ῥοδαλὲς καὶ ἄσπρες καὶ κίτρινες καὶ πράσινες ῥόγες, καὶ ὅλες μαζὶ ἄρχισαν νὰ γελοῦν δυνατά, καθὼς ἤθελαν ὅλες νὰ ξαπλώσουν εἰς τὸν λάρυγγά μου.
       Τράβηξα μανιασμένα τὸ χρυσοκέντητον χειροποίητον ἀπ’ τὸ τραπέζι γεμάτο παραστάσεις ἀπὸ τὸν ἴδιον βράχο, ὅπου τὸ σῶμα καὶ τὸ μυαλὸ μου ἀργοπεθαίνουν, τραπεζομάνδηλον, μὰ κι αὐτὸ μόνον του δὲν θέλησε νὰ χαθῇ. Παρέσυρε μαζύ του τὰ κρύσταλλα, τ’ ἀσήμια καὶ τὰ μαλάματα καὶ τὶς ἄτιμες ῥόγες ποὺ ζητοῦσαν ἡ ψυχὴ μου νὰ ζυμωθῇ μαζὶ τους. Μὰ πέφτοντας εἰς τὴν τῶν Ἑλλήνων Πόρνην Γῆν, ἐτυλίχθησαν ἐπάνω μου. Τὸ μάλαμα θέλησε εἰς τὸ δέρμα μου να εἶναι ἐραστής, τὰ κύτταρά μου νὰ κάμῃ μέταλλον μαλακόν. Τ’  ἀσήμια ἀγκιστρώθηκαν εἰς τὶς ἄκρες τῶν δακτύλων μου, θέλοντας νὰ ᾿ναι αὐτὰ ἡ ἀφή μου.  Τὰ κρύσταλλα κι οἱ πορσελάνες, φορτωμένα σχιζοφρένεια θαρρεῖς, αὐτοκτόνησαν, χιλιάδες κομμάτια ἔγιναν προσπαθῶντας νὰ τρυπώσουν μέσα μου.
         Κι  ἀπέναντί μου ἡ Θεά, ἡ Ἠθονόη…αὐτὴ ἀτάραχη ψιθύριζε σιωπηλά, μὲ τὸ ἴδιον βλέμμα ποὺ γυρνοῦσε μὲ τὴν νίκην ἀπὸ τὶς μὲ τὸν Ἄρη μάχες της, μὲ ὁδηγοῦσε εἰς τὴν παραφροσύνην. Θὰ μποροῦσε νὰ μὲ σκοτώσῃ, νὰ τελείωνε τὸ κακὸν ἐδῶ…μὰ ὄχι. Διότι πὼς ἡ ἀνάστασις θὰ ἔλθῃ, ἐὰν πρῶτα δὲν ταφῇ τὸ γέννημα τοῦ Φωτός  μέσα εἰς τὶς σάρκες τῆς Γῆς, μαζὶ μὲ τὰ κύτταρα τοῦ Ἐλληνισμοῦ …
      Ἐκεῖ οἱ ψυχὲς τῶν Ἑλλήνων νικῶντας τὸν Χάροντα , τοῦ Πλούτωνος θὰ ῥαγίσουν τὴν δύναμιν καὶ κλαίοντας αὐτὸς, τὰ δάκρυὰ του κλειδιὰ τῆς Αὐγῆς εἶναι.
 Ξανὰ ἕνα κύτταρον πρῶτα Ἐλληνικὸν,
 εἰς τὸ χῶμα αὐτὸ θὰ βλαστήσῃ,
κι ἔπειτα τὸ χαμόγελον τῆς Γῆς θὰ ξυπνήσῃ
τὸν γίγαντα Φῶς, τὸν Ἥλιον Φίλον Θεόν.
Καὶ τότε ξανὰ οἱ πέτρες θὰ λάμψουν,
κι ἀπάνω ἡ μία εἰς τὴν ἄλλην θὰ κάτσουν.
Ἡ Φωνὴ τῆς Γλώσσης παντοῦ θᾶ χυθῇ,
ἀγκαλιὰ μὲ τὸ Φῶς τοῦ σκότους ὁ πόνος νὰ γίνῃ.
Καὶ μέσα ἀπὸ πέτρα λαμπρή,
τὸ κάλλος κι’ ἡ δόξα μου ξανὰ θὰ φανῇ.
Λαμπρὴ μὲ ἔνδυμα ἐλεύθερον εἰς τὸν Ἥλιον ἐμπρὸό,
ξανὰ ὀ ναός μου τῶν ναῶν θὰ γίνῃ Θεός.
Τῶν Ἑλλήνων τὸ σκότος θὰ σβήσῃ,
τοῦ κόσμου τὸ Φῶς θ’ ἀναστήσῃ,
ξανθὸν τὸ χρῶμα γαλάζιον τὴν γῆν θὰ γεμίσῃ.
       Ἔτσι λοιπὸν ξεκινοῦσε ἡ ἡμέρα, γεμάτη κυνήγι ἀπὸ τὸν Οὐρανὸν ὅπου κρυβόμουν συνεχῶς, μὴν τὸ μάτι του μὲ βρῇ καὶ τὰ βράδυα  τὸ Φῶς ἡ Ἑκάτη ξεκούραζε…Πνιγόμουν ἀργὰ ἀργά. Κι ἔπειτα ἐρχόταν ἡ νῦκτα! Ἔκρυβα τὶς σάρκες μου μέσα εἰς τὰ τῶν κρίνων ἔργα δανδελωτὰ σενδόνια καὶ πολλὲς φορὲς κάτω ἀπὸ τὸ μεγάλο σιδερένιο κρεββάτι…
        Ἀχνόφεγγε τὸ λαδόφανον καὶ μοῦ ἔδειχνε τὸν τοῖχον τῆς κάμαρας…οἱ ὁπλισμένες κατάρες τῆς ἡμέρας ὀργάνωναν θέατρον σκιῶν μὲ σκοτεινὸν αἷμα.
Ξεχύνονταν μὲ ὁργὴν κατὰ πάνω μου, μὲ μάτια φλογερὰ, παιδιὰ τῆς κολάσεως αὐτά,  γεμάτα φθόνους πολλούς, μὲ δίψα καὶ μίσος, σὲ καράβια θεόρατα μὲ μαρμαρένια πανιὰ καὶ κατάρτια γρανίτες, μὲ τιμόνια φτιαγμένα ἀπὸ νῦμφες λιμνῶν, μέσα σὲ θύελες μανιασμένες μ’ ἀγέραν κακόν, μ’ ἀνέραστες βροχὲς κι ἐγκυμονοῦσες καταιγίδες, μέσα σὲ Ἥλιους καυτοὺς καὶ  Φεγγάρια ἐρωτευμένα μὲ κρυστάλλινα λιμνόγυαλα…
      Ἀχνόφεγγε τὸ λαδόφανον…καὶ τὸ ὕπουλον αἷμα νὰ μὲ ξεγελάσῃ ζητοῦσε. Κρυμμένον πίσω ἀπὸ σκιὲς καὶ τὸν ἱστὸν τῆς ξεχασμένης εἰς τὴν τοῦ ταβανιοῦ γωνία ἀράχνης, φοροῦσε τὸ νυφικὸν τῆς νεαρῆς λίμνης, μὲ τὰ γαλήνια νούφαρα νὰ ἀπολαμβάνουν τὸν Ἥλιον Φίλον, μὲ γιασεμιὰ κεντημένο καὶ γεράνια,  σὲ αὐλὲς λευκὲς μὲ λουλάκι καὶ χαμόμηλα περικυκλωμένον… ἅπλωνα τὸ χέρι ν’ ἀγγίξω τὰ γιασεμιὰ καὶ τότες ἡ Ὁργὴ τοῦ Λόγου καὶ τῆς Ἀθηνᾶς Θεᾶς, πάνοπλος καὶ ἀγκαλιά μὲ τὴν Ἄτη τὶς σάρκες τοῦ μυαλοῦ μου ζητοῦσαν νὰ προσφέρω.
       Ἀχνόφεγγε τὸ λαδόφανον καὶ τὸ τρέμουλον τοῦ φυτιλιοῦ , ἐπανάστασιν ἐξεσήκωνε.  Αὐτὸς ὁ Αἴολος φυσοῦσε κατὰ πῶς αὐτὸ ἤθελε καὶ ὁ καπνός του ἐγέμιζε τὴν κάμαρά μου, νὰ μὲ πνίξῃ ἤθελε εἰς τὰ πνεμόνια μου μπαίνοντας. Καὶ μέσα εἰς τὸν τρόμον τοῦ πνιγμοῦ, ἡ ἀχνὴ μικρή του φλόγα, πυρκαϊὰ πελώώώρια μὲ χρῶμα λευκὸν καὶ λάμψιν ἰδίαν τῶν ματιῶν τῆς Ἠθονόης Θεᾶς, ποὺ τὸν Ἄρχοντα Φίλον Ἥλιον τυφλώνει, εἰς τὰ μάτια μου εἰσβολὴν νὰ κάμῃ θέλει. Ἀγκαλιασμένα τὰ στοιχιὰ τῆς Φύσεως ὅλα, μὲ μπροστάρην μονάχα τῆς Ἀθηνᾶς Θεᾶς τὴν μῆνιν, τὸ μυαλό μου…ἐβίαζαν…
        Ἔτσι περνοῦσαν οἱ νῦκτες εἰς τὸν τόπον τὸν καταραμένον, ὅπου ἡ  μοῖρα ὁδήγησε τὴν μικρήν  μου ψυχήν…
Ζητοῦσα τὸ μάλαμα καὶ εἶχα πηγήν!
Ζητοῦσα ἀσήμια καὶ γεννοῦσαν κι αὐτά!
Ζητοῦσα φαγὶ καὶ λαρδὶ καὶ θάλασσες εἶχα ἰδικές μου!
Ζητοῦσα τὸ Φῶς κι ἐρχόταν τὸ σκότος!
Ζητοῦσα τὴν Γνῶσιν μὰ τὸ Χάος κτυποῦσε τὴν πόρτα μου!
Ζητοῦσα Γαλήνην μὰ ὁ Πανικὸς ἐραστής μου ἦταν!
Ζητοῦσα τὸν Ἔρωτα καὶ ὁ Πάνας παρὼν χαμογελοῦσε!
Ζητοῦσα Χαρὰν καὶ ὁ Πόνος τὴν άδελφὴν του Θλίψιν εἰς τὸ κρεββάτι μου ἔφερε!
Ζητοῦσα ἐμένα…μὰ πουθενὰ δὲν μὲ βρῆκα….
      
Βρέθηκα εἰς τὸ Παρίσι μὲ αἷμα λευκὸν ἀπὸ τὸν βιασμὸν τῶν μαρμάρων, μὲ σάρκαν ἁμμουδερὴ ἀπὸ τὸ τοῦ Ναοῦ Γαλάζιον, μὲ μάτια τυφλὰ ἀπὸ τοῦ Ἡλίου τὰ χάδια…καὶ ἁπλὰ… πέθανα!
       
          Βρέθηκα εἰς τὸν δρόμον τῶν Ἑλλήνων καὶ κατάφερα τοῦ Ἐφιάλτου χείριστος νὰ γίνω! Δὲν θὰ πεθάνω ποτέ….τὸ Φῶς σιγοκαίει τὴν ὕπαρξὶί μου, μέχρι νὰ σβήσῃ Αὐτό….
        Εἶμαι ὁ Τόμας Μπρούς, ἕβδομος κόμης τοῦ Ἕλγιν…θέλησα νὰ γράψω Ἱστορία, μὰ δὲν ἤμουν Ἥρως ποτέ καὶ τὸ χείριστον, δὲν ἤμουν Ἕλλην…δὲν ἤμουν κἄν Φιλέλλην! Ἤμουν βάρβαρον γέννημα τοῦ Μεγάλου Πατρὸς μου Παραλόγου καὶ τῆς Πόρνης Μητρὸς μου Παρανοίας. Κατάφερα νὰ γίνω Ἀθάνατος, διότι ἀρνήθηκε ἡ Ἁρμονία τοῦ Σύμπαντος Κόσμου νὰ μὲ δεχθῇ ὡς μέρος αὐτῆς!
       Εἶμαι ἡ περιπλάνησις τοῦ Παγκοσμίου Τίποτα, εἰς τὸ ἄπειρον τοῦ δαιμονισμένου σκοτεινοῦ αἵματος, τῶν ἁγνῶν λευκῶν Μαρμάρων τῆς Ἀθηνᾶς Θεᾶς, ποὺ τόλμησα ν’ ἀγγίξω!
    

         Δεσποτάκης τῆς Δαμητρὸς
                 Ἕλλην

            16-11-2010

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ (1984)

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ (1984)
Ελλάδα. Έγχρωμη. Διάρκεια: 137'.

Αποτέλεσμα εικόνας για ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ (1984)Σκηνοθεσία, Σενάριο: Θόδωρος Αγγελόπουλος. Συνεργασία στο σενάριο: Θανάσης Βαλτινός, Tonino Guerra. Φωτογραφία: Γιώργος Αρβανίτης. Μοντάζ: Γιώργος Τριανταφύλλου. Σκηνικά: Μικές Καραπιπέρης. Κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας. Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου. Βοηθοί σκηνοθέτες: Τάκης Κατσέλης, Χάρης Παπαδόπουλος, Νίκος Σέκερης. Ήχος: Θανάσης Αρβανίτης, Ντίνος Κίττου, Νίκος Αχλάδης. Μιξάζ: Θανάσης Αρβανίτης. Βοηθός μοντέρ: Δημήτρης Βεϊνόγλου. Ερμηνευτές: Μάνος Κατράκης (γέρος), Μαίρη Χρονοπούλου (Βούλα), Διονύσης Παπαγιαννόπουλος (Αντώνης), Δώρα Βολανάκη (γριά), Giulio Brogi (Αλέξανδρος), Γιώργος Νέζος (Παναγιώτης), Αθηνόδωρος Προύσαλης (μοίραρχος), Μιχάλης Γιαννάτος (λιμενάρχης), Άκης Καρέγλης (Σπύρος). Βασίλης Τσάγκλος (πρόεδρος λιμενεργατών), Δέσποινα Γερουλάνου (γυναίκα του Αλέξανδρου), Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), ZDF, Channel Four, RAI, EΤ-1. Διεύθυνση παραγωγής: Γιώργος Σαμιώτης, Παύλος Ξενάκης, Φοίβη Σταυροπούλου, Βέρα Λυκουρέση.

Βραβεία: 1984. Βραβείο σεναρίου και Βραβείο Fipresci στο Φεστιβάλ Καννών· Κρατικό βραβείο καλύτερης ταινίας, σεναρίου, Α' ανδρικού ρόλου (Μάνος Κατράκης), Α' γυναικείου ρόλου (Ντόρα Βολανάκη), σκηνογραφίας· Βραβείο Κριτικών στο Φεστιβάλ Ρίο ντε Τζανέιρο.

Ένας σκηνοθέτης του κινηματογράφου, κουρασμένος απ' τις μυθοπλασίες, αναζητά μια ιστορία ουσιαστική και προσκολλάται σ' έναν γέρο που πουλάει λεβάντες στο δρόμο: τον Σπύρο, έναν πρώην κομμουνιστή, εξόριστο στην Τασκένδη, που έχει επιστρέψει στην πατρίδα μετά από 32 χρόνια εξορία. Στο χωριό του, που το είχε υπερασπιστεί κατά τη διάρκεια του πολέμου, γίνεται μάρτυρας ενός ξεπουλήματος της γης και των ιδεών, και προσπαθεί να το αποτρέψει. Ωστόσο, δεν μπορεί να συμπλεύσει με την πραγματικότητα που συναντά. Απομονώνεται. Δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τα παιδιά του, με τους γύρω του. Μόνο η γυναίκα του, πιστή και υπομονετική Πηνελόπη, τον ακολουθεί μέχρι το τέλος, μέχρι το τελευταίο του ταξίδι, στην αναχώρηση του στη θάλασσα πάνω σε μία σχεδία, εξόριστος στην ομίχλη.

Xάλκινο άγαλμα έφηβου αθλητή



Από την ευγενική μου φίλη Katerina Koumlidou!

Xάλκινο άγαλμα έφηβου αθλητή, από τη θάλασσα του Mαραθώνα - λεπτομέρεια (340-330 π.X.)  Eθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο - Γλυπτοθήκη (Έργα Κλασικής Περιόδου)

Bρέθηκε στη θαλάσσια περιοχή του Mαραθώνα το 1925. Tο άγαλμα, μεγέθους μικρότερου του φυσικού, παριστάνει έναν έφηβο νικητή σε κάποιον αγώνα, όπως υποδηλώνει η ταινία στην κεφαλή του με το όρθιο φύλλο πάνω από το μέτωπο. Στο δεξί υψωμένο χέρι του κρατούσε κάποιο αντικείμενο, χαμένο σήμερα. Άγνωστο είναι επίσης τι αντικείμενο κρατούσε στο αριστερό χέρι, προς το οποίο στρέφει την κεφαλή και προσηλώνει το βλέμμα. Tο χέρι αυτό αντικαταστάθηκε, πιθανώς σε μεταγενέστερη εποχή, με την παλάμη διαμορφωμένη σε λυχνάρι. Tο άγαλμα είναι ένα από τα αριστουργήματα της ύστερης κλασικής περιόδου και σχετίζεται με τη σχολή του Πραξιτέλη. (Ύψος 1,30μ.)

Ελιξίριο νεότητας τα... αγγούρια!

http://proionta-tis-fisis.blogspot.com/2013/01/blog-post_869.html

Ελιξίριο νεότητας τα... αγγούρια!

Ένας διάσημος δερματολόγος του Χόλιγουντ, που θεωρείται από πολλούς o γκουρού της αντιγήρανσης, υποστηρίζει ότι το νερό των φρούτων και των λαχανικών είναι πιο ωφέλιμο από αυτό που πίνουμε στο ποτήρι...
Για τον δερματολόγο δρα Χάουαρντ Μιούραντ, αναπληρωτή καθηγητή Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες, το δέρμα αποτελεί τον μικρόκοσμο όλου του οργανισμού και αντανακλά ό,τι συμβαίνει στο εσωτερικό του σώματός μας.

Όπως γράφει στην εφημερίδα «Ντέιλι Μέιλ», το κλειδί για να είναι και να φαίνεται κανείς υγιής, είναι να διατηρεί υγιή τα κύτταρα του σώματός του – και μία από τις ενδείξεις της υγείας τους είναι πόσο καλά κρατούν το νερό στο εσωτερικό τους.

«Εάν ένας άνθρωπος κατορθώνει να επιδιορθώνει τις μεμβράνες των κυττάρων του – από τον εγκέφαλο και την καρδιά έως τον συνδετικό ιστό και την επιδερμίδα – προσελκύοντας νερό και θρεπτικά συστατικά σε αυτές, μπορεί να καταπολεμά το γήρας και τις αρρώστιες», σημειώνει. Και αυτό, είναι στο χέρι μας να το κάνουμε, προσθέτει.
Όπως εξηγεί ο δρ Μιούραντ, οι περισσότεροι άνθρωποι αποδέχονται τα σημάδια της γήρανσης (όπως την αύξηση του σωματικού βάρους, την κόπωση και την εκφύλιση της υγείας) ως κάτι το αναπόφευκτο. Η αλήθεια όμως, λέει, είναι πως ποσοστό έως 80% της μακροζωίας μας οφείλεται στον τρόπο ζωής και όχι στα γονίδιά μας.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι με τον τρόπο ζωής του «μπορεί κανείς να βοηθήσει το σώμα του να θεραπεύσει τις καθημερινές βλάβες και να ανανεωθεί, ώστε όχι μόνο να φαίνεται κανείς πιο νέος, αλλά και να είναι πιο υγιής και ανανεωμένος».

Ο δρ Μιούραντ αναφέρει πως σε αντίθεση με ό,τι όλοι πιστεύουμε, το ανθρώπινο σώμα δεν αποτελείται κατά 75-80% από νερό μέχρι τα βαθιά γηρατειά. Το ποσοστό αυτό υπάρχει όταν γεννιόμαστε, αλλά στην πορεία του χρόνου ελαττώνεται και φτάνει στο 50%.

Η ελάττωση αυτή εξηγεί και τα σημάδια της ηλικίας που συνήθως αρχίζουν να εμφανίζονται όταν μπαίνουμε στα 30 μας χρόνια: το δέρμα γίνεται πιο ξηρό, η πέψη επιβραδύνεται, η ενεργητικότητά μας φθίνει.
Κατά τον δρα Μιούραντ, το νερό στο ανθρώπινο σώμα βρίσκεται στον ενδοκυττάριο χώρο (μέσα στα κύτταρα δηλαδή) και στον εξωκυττάριο χώρο (δηλαδή ανάμεσα στα κύτταρα). «Το ενδοκυττάριο νερό συμβάλλει στη διατήρηση της κυτταρικής λειτουργίας και κατ’ επέκταση στην υγεία και στην ομορφιά, ενώ το εξωκυττάριο είναι αυτό που μας γερνάει και μας κάνει να παχαίνουμε και να γινόμαστε νωθροί», λέει.

«Οι “σακούλες” κάτω από τα μάτια, οι πρησμένοι αστράγαλοι και το φουσκωμένο στομάχι αποτελούν ενδείξεις ότι το σώμα δεν χειρίζεται σωστά το νερό», προσθέτει. Η δυσλειτουργία αυτή μπορεί να εκδηλωθεί οπουδήποτε στο σώμα – από τα αιμοφόρα αγγεία και την καρδιά έως το δέρμα και το ήπαρ.

Να «τρώτε»… νερό
Καλά όλ’ αυτά, αλλά γιατί ο δρ Μιούρατ πιστεύει ότι το νερό από φρούτα και λαχανικά είναι πιο ωφέλιμο από το σκέτο; Επειδή «το νερό των φρούτων και των λαχανικών περιβάλλεται από μόρια που διευκολύνουν την είσοδό του στο εσωτερικό των κυττάρων», απαντά. «Γι’ αυτό συνιστώ στους ασθενείς μου να τρώνε – και όχι να πίνουν - νερό».
Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν άφθονες αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου που παράγονται ασταμάτητα από τον οργανισμό ως υποπροϊόντα του μεταβολισμού και προκαλούν βλάβες στα κύτταρά μας. Τα φυτικής προελεύσεως τρόφιμα περιέχουν επίσης ιχνοστοιχεία και βιταμίνες, που χρησιμοποιεί ο οργανισμός για να μεταβολίσει τους υδατάνθρακες, τα λίπη και τις πρωτεΐνες.
Ο λιπώδης ιστός αποτελείται κατά περίπου 10-20% από νερό, ενώ ο άπαχος μυϊκός ιστός από περίπου 70-75%. Οι μύες είναι πολύ πιο βαρείς από το λίπος, λόγω του νερού που περιέχουν – γι’ αυτό και όσοι αδυνατίζουν μειώνοντας το σωματικό λίπος και αυξάνοντας τον άπαχο μυϊκό ιστό τους, συχνά δεν βλέπουν την διαφορά του βάρους τους στην ζυγαριά, ενώ την ίδια στιγμή τα ρούχα τους «πλέουν» στο σώμα τους!

Διατροφή για ενυδάτωση
Ο δρ Μιούρατ συνιστά να τρώμε τρόφιμα πλούσια σε νερό, ώστε εύκολα να τροφοδοτούμε τον οργανισμό μας με τα περίπου 2,5 λίτρα που του χρειάζονται για να διατηρεί σταθερά τα αποθέματά του (αυτή είναι η μέση ποσότητα που καθημερινά χάνουμε μέσω των σωματικών λειτουργιών μας).
Η αλήθεια είναι πως σχεδόν όλα τα τρόφιμα περιέχουν κάποια ποσότητα νερού, αλλά τα φυτικής προελεύσεως έχουν το περισσότερο ενώ ταυτοχρόνως το εμπλουτίζουν με ποικιλία θρεπτικών συστατικών.
Για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, ο δρ Μιούρατ συνιστά να τρώμε τα λαχανικά (εννοείται και τα φρούτα) ωμά, διότι με το βράσιμο χάνουν μεγάλη ποσότητα από το νερό που περιέχουν (αυτός είναι ο λόγος που τα βρασμένα λαχανικά είναι πιο ελαφρά από τα ωμά).
Πόσα φρούτα και λαχανικά πρέπει να τρώτε; Η απάντηση είναι απλή: φτάστε πρώτα τις δυο μεγάλες σαλάτες και τα τρία φρούτα την ημέρα, καθώς και τα όσπρια δυο-τρεις φορές την εβδομάδα, και μετά βλέπουμε!
Αυτές είναι οι ποσότητες που συνιστώνται για καλή υγεία, αλλά ούτε καν ο ένας στους δέκα από εμάς δεν τις καταναλώνει, διότι προτιμά να λαμβάνει το 70% των ημερήσιων θερμίδων του από ζωικής προελεύσεως τρόφιμα, επεξεργασμένα φαγητά και πρόχειρα φαγητά – και μόλις το 30% από τα φυτικής προελεύσεως τρόφιμα.

Το «μυστικό του νερού»
Όλα τα παραπάνω ο δρ Μιούρατ τα συμπυκνώνει στο νέο του βιβλίο, που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες στη Βρετανία. Τιτλοφορείται «The Water Secret» (εκδόσεις Wiley) και εξηγεί πως μπορεί κανείς όχι μόνο να καταναλώσει όσο νερό χρειάζεται μέσω της διατροφής του, αλλά και πώς να το βοηθήσει να εισέλθει και να παραμείνει στο εσωτερικό των κυττάρων.
Το βιβλίο βασίζεται σε μελέτες που έχουν κάνει ο δρ Μιούραντ και οι συνεργάτες του πάνω στα κύτταρα και στην χημεία τους.

Πόσο νερό περιέχουν τα τρόφιμα
* Καρπούζι και αγγούρια = 97%
* Ντομάτες και κολοκύθια = 95%
* Μελιτζάνες = 92%
* Ροδάκινα = 87%
* Καρότα = 88%
* Βρασμένα ξερά φασόλια = 77%
* Ψητό στήθος κοτόπουλο = 65%
* Ψημένος σολομός = 62%
* Τυρί τσένταρ και ροκφόρ = 40%
* Ψωμί ολικής αλέσεως = 33%

Tips: Κόψτε το πολύ αλάτι. Τα κύτταρα χρειάζονται 23 γραμμάρια νερό για να εξουδετερώσουν κάθε πρόσθετο γραμμάριο αλάτι που τρώμε – γι’ αυτό και κάνουμε κατακράτηση υγρών όταν τρώμε πολύ αλάτι, κατά τον δρα Χάουαρντ Μιούραντ.

Πηγή: ygeia.tanea.gr

Οι πληροφορίες που δίδονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας η την επίσκεψη σε άλλον ειδικό της υγείας Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια διατροφή ρωτήστε τον προσωπικό ιατρό σας

Χαλκός και υγεία.

http://proionta-tis-fisis.blogspot.com/2013/01/blog-post_6417.html

Χαλκός και υγεία.

Ο χαλκός, ένα στοιχείο που το συναντάμε στη φύση και είναι απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον, χρησιμοποιείται στα δίκτυα πόσιμου νερού από την εποχή των Φαραώ, μέχρι τις μέρες μας.
Παρόλα αυτά, μόνο πρόσφατα οι επιστήμονες διαπίστωσαν τα οφέλη του χαλκού για τη δημόσια υγεία.
Οι αντιβακτηριδιακές ιδιότητες του χαλκού βοηθούν στη διατήρηση της καθαρότητας του πόσιμου νερού.
Έχει αποδειχτεί ότι, ο χαλκός αναχαιτίζει την ανάπτυξη μικροοργανισμών που αναπτύσσονται στο νερό και ευδοκιμούν στα συστήματα πόσιμου νερού όπως, βακτήρια, ιοί, άλγη, παράσιτα.
Αυτοί οι μικροοργανισμοί μεταξύ των οποίων, ο ιός της Νόσου των Λεγεωνάριων, το θανατηφόρο βακτήριο E. Coli και ο ιός της πολιομυελίτιδας, εγκυμονούν κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία.
Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι εργαστηριακές έρευνες σε δείγματα νερού από παλαιωμένα δίκτυα χαλκού, μετά από παραμονή του νερού στο δίκτυο 24 ωρών, παρουσιάζουν μείωση του ιού της πολιομυελίτιδας τύπου 1 κατά 97% και του τύπου 2 κατά 96%.
Σε νέες σωληνώσεις από χαλκό, 80% του ιού της πολιομυελίτιδας τύπου 2, εξαλείφθηκε μέσα σε 3 ώρες ενώ ο ιός εξαλείφθηκε εντελώς μέσα σε διάστημα 24 ωρών.
Οι οργανισμοί και οι φορείς υγείας σε ολόκληρο τον κόσμο, στρέφονται στο χαλκό για να κερδίσουν προβάδισμα στη μάχη ενάντια στα ανθεκτικά μικρόβια.

Η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ βρίσκεται ήδη στη διαδικασία επικύρωσης των αντιβακτηριδιακών ιδιοτήτων του χαλκού.
Τα αποτελέσματα, που αναμένονται στο άμεσο χρονικό διάστημα, θα καταστήσουν το χαλκό το πρώτο υλικό με επίσημη αναγνώριση για αντιβακτηριδιακές ιδιότητες.


Κλινικές δοκιμές που εξετάζουν επιφάνειες από χαλκό και κραμάτων του και πόσο αυτές επηρεάζουν την επιβίωση των μικροβίων, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη σε νοσοκομεία της Μεγ. Βρετανίας, της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Νότιας Αφρικής, της Γερμανίας και της Δανίας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κλινική δοκιμή στο νοσοκομείο Selly Oak της Μεγάλης Βρετανίας, όπου σε μία πτέρυγα όλες οι επιφάνειες από ανοξείδωτο ατσάλι έχουν αντικατασταθεί από χαλκό (χερούλια, μπαταρίες βρυσών, κουμπιά σε καζανάκια, βοηθητικές ράβδοι που χρησιμοποιούν οι ασθενείς για να κινηθούν, μέχρι και τα στυλό του προσωπικού).

Ο χαλκός αποτελεί ένα σημαντικό ιχνοστοιχείο διατροφής για την καλή ανάπτυξη του οργανισμού: απαραίτητος για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, ο χαλκός συμβάλλει στην ισορροπία του νευρικού και ανοσοποιητικού συστήματος καθώς και στην υγεία των οστών. Η έλλειψή του μπορεί να προκαλέσει ορισμένες σοβαρές ασθένειες ενώ σε υπερβολικές ποσότητες είναι επιβλαβής για τον οργανισμό.

Ακολουθεί ένας ενδεικτικός κατάλογος με τροφές και την περιεκτικότητά τους σε χαλκό:

ΤροφέςΠεριεκτικότητα σε χαλκό
6 στρείδια3,7 mg
1/4 κούπας αμύγδαλα0,4 mg
1/4 κούπας κάσιους0,76 mg
1 μεγάλη βραστή πατάτα0,33 mg
1 κούπα βρώμη0,12 mg
1/2 κούπα καστανό ρύζι0,08 mg
1 κούπα χυμό δαμάσκηνου0,15 mg
1 κουταλάκι κακάο0,19 mg
1 κούπα λάχανο0,19 mg
1 κουταλάκι πιπέρι0,07 mg

Ο Χαλκός βοηθάει το σώμα να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει το σίδηρο, συμμετέχει δε στο σχηματισμό των οστών, ενώ είναι απαραίτητος (συνεργικά με τη βιταμίνη C και τον ψευδάργυρο) στο σχηματισμό της ελαστίνης, ενός βασικού συστατικού του δέρματος, των οστών και του συνδετικού ιστού.

Άλλες ιδιότητες: ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, βοηθάει στη διατήρηση του μυϊκού τόνου, συμμετέχει στη διαδικασία παραγωγής ενέργειας, στην επούλωση πληγών, στον
καθορισμό του χρώματος των μαλλιών και της επιδερμίδας, στο σχηματισμό της μυελίνης, που είναι το προστατευτικό περίβλημα των νεύρων.
Επίσης, είναι σημαντικός για το ανοσοποιητικό σύστημα, μελέτες δε σε ζώα έχουν δείξει ότι η ανεπάρκεια του αυξάνει την ευαισθησία στις λοιμώξεις και το ποσοστό θανάτων από αυτές.

Πρόσφατα έχει αποδειχθεί ότι ακόμη και πολύ μικρή ανεπάρκεια χαλκού στον άνθρωπο μειώνει σημαντικά, τόσο τον αριθμό των ουδετερόφιλων (είδος λευκών αιμοσφαιρίων) στην περιφερική κυκλοφορία, όσο και την ικανότητα τους να σκοτώνουν μικροοργανισμούς, ενώ άλλες μελέτες in vitro και με ζώα έχουν δείξει ότι ακόμη και οριακή ανεπάρκεια μειώνει τα επίπεδα της ιντερλευκίνης 2 και περιορίζει τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων Τ.
Ο χαλκός έχει επίσης αντιφλεγμονικές ιδιότητες και είναι αποτελεσματικός σε ορισμένους αρθριτικούς. Αυτό εξηγεί γιατί τα βραχιόλια χαλκού είναι μερικές φορές αποτελεσματικά, δεδομένου ότι ο χαλκός διαλύεται σιγά - σιγά από τον ιδρώτα και απορροφάται από το δέρμα.
Η ανεπάρκεια χαλκού δεν είναι πολύ διαδεδομένη, συνήθως δε απαντάται σε έγκυες, σε πρόωρα νεογνά και σε δεχόμενους ολική παρεντερική διατροφή για μεγάλα διαστήματα.

Είναι απαραίτητο ιχνοστοιχείο, τόσο στα ζώα όσο και στα φυτά. Ανευρίσκεται σε ποικιλία ενζύμων, όπως την υπεροξειδάση του Κυτοχρώματος C και την υπεροξειδισμουτάση. Ορισμένα μαλάκια και αρθρόποδα έχουν ως μεταφορική ουσία των αναπνευστικών αερίων την αιμοκυανίνη (αντί της αιμοσφαιρίνης), η οποία περιέχει χαλκό.
Στα ανώτερα ζώα έχει διαπιστωθεί ότι η παρουσία χαλκού διευκολύνει την απορρόφηση σιδήρου από τον οργανισμό. H υπερβολική απόθεση χαλκού στους ιστούς προκαλεί την Νόσο του Wilson, ενώ χρόνια έλλειψη χαλκού προκαλεί δυσλειτουργία στην σύνθεση δοπαμίνης, με συνέπεια την εμφάνιση κατάθλιψης, στην σύνθεση μελανίνης από τα δερματικά κύτταρα καθώς και δυσλειτουργίες στον μεταβολισμό των λιπών και των τριγλυκεριδίων.

ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ - ΠΡΟΦΥΛΑΞΕΙΣ
Τοξικώσεις από χαλκό είναι σπάνιες, χρειάζονται δε δόσεις 300 - 500 φορές μεγαλύτερες των κανονικών για να συμβούν.
Όσοι πάσχουν από τη νόσο του Wilson (ηπατοφακοειδής εκφύλιση) δε θα πρέπει να λαμβάνουν συμπληρώματα χαλκού. Όσοι πάσχουν από ηπατική ή νεφρική ανεπάρκεια δε θα πρέπει επίσης να λαμβάνουν συμπληρώματα χαλκού χωρίς τη συμβουλή γιατρού. Δε θα πρέπει επίσης να πίνουν από χάλκινες σωληνώσεις, στις οποίες το νερό παραμένει στάσιμο για μεγάλα διαστήματα.

Πηγή
Πηγή
Σημείωσις: Οι πληροφορίες που δίδονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας η την επίσκεψη σε άλλον ειδικό της υγείας Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια διατροφή ρωτήστε τον προσωπικό ιατρό σας

Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013

Τζόπλιν


 
 
Σα σήμερα γεννήθηκε στο Πορτ Άρθουρ του Τέξας στις 19 Ιανουαρίου του 1943 η καλύτερη, ίσως ερμηνεύτρια του μπλουζ και μία από τις μεγαλύτερες τραγουδίστριες της ροκ μουσικής. 
Στο αποκορύφωμα της σταδιοδρομίας της ήταν γνωστή ως η βασίλισσα του Ροκ εν Ρολ και της ψυχεδελικής σόουλ.
Ο θάνατος της Τζόπλιν, σε ηλικία 27 ετών εξέπληξε τους θαυμαστές της και συγκλόνισε τον κόσμο της μουσικής, ο οποίος είχε μόλις πληγεί μετά την απώλεια του Τζίμι Χέντριξ δύο εβδομάδες νωρίτερα Η επίσημη αιτία θανάτου της, ήταν η υπερβολική δόση ηρωίνης, ενδεχομένως σε συνδυασμό με τις παρενέργειες του αλκοόλ. Οι στάχτες της σκορπίστηκαν από ένα αεροπλάνο στον Ειρηνικό Ωκεανό.

Δημοφιλείς αναρτήσεις