Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014

Ὁ Ἅγιος Στέφανος ὁ Πρωτομάρτυρας

 
Πολιούχος: Σκύδρας Εορταζόμενο όνομα: Στέφανος, Στεφανία Ἦταν ἕνας ἀπὸ τοὺς πιὸ διακεκριμένους μεταξὺ τῶν ἑπτὰ διακόνων, ποὺ ἐξέλεξαν οἱ πρῶτοι χριστιανοὶ γιὰ νὰ ἐπιστατοῦν στὶς κοινὲς τράπεζες τῶν ἀδελφῶν, ὥστε νὰ μὴ γίνονται λάθη. Ἂν καὶ κουραστικὴ ἡ εὐθύνη τοῦ ἐπιστάτη γιὰ τόσους ἀδελφούς, παρ’ ὅ…
archangelosmichail.gr

Τα δώρα των Μάγων

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του χρήστη Bυζαντινών Ιστορικά.
 
Τα δώρα των Μάγων
«Και ελθόντες εις τον οικίαν είδον το παιδίον μετά Μαρίας της μητρός αυτού, και πεσόντες προσεκύνησαν αύτω και ανοίξαντες τους θησαυρούς αυτών προσήνεγκαν αύτω δώρα, χρυσόν και λίβανον και σμύρναν»
(Ματθ. β' 11).

Σύμφωνα με παράδοση, μέχρι το 4ο αιώνα τα Δώρα των Μάγων φυλάσσονταν στα Ιεροσόλυμα, ενώ στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη και τοποθετήθηκαν στο ναό της Αγίας Σοφίας. Εκεί τα είδαν για πρώτη φορά και Ρώσοι προσκυνητές της εποχής εκείνης.
Το 1200 τα Δώρα των Μάγων μνημονεύτηκαν στο «Βιβλίο Προσκυνητού» του αρχιεπισκόπου της πόλης Νόβγκοροντ Αντωνίου. Μετά την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως το κειμήλιο μεταφέρθηκε στη Μονή Αγίου Παύλου, στο Άγιο Όρος, όπου εξακολουθεί να φυλάσσεται μέχρι σήμερα.
Ο χρυσός βρίσκεται υπό την μορφή εικοσιοκτώ επιμελώς σκαλισμένων επιπέδων πλακιδίων πολύπλοκης καλλιτεχνικής μικροεπεξεργασίας. Με το καθένα από αυτά τα πλακίδια συνδέονται με ασημένια νήματα μερικές σφαιρικές χάνδρες, που συνίστανται από μείγμα λιβάνου και σμύρνας.

Χριστούγεννα στο Ιερό Παλάτιον

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του χρήστη Bυζαντινών Ιστορικά.
 
Χριστούγεννα στο Ιερό Παλάτιον
Η τελετουργική πομπή του Βυζαντινού αυτοκράτορα προς τnν Aγία Σοφία τnν ημέρα των Χριστουγέννων ήταν ένα από τα λαμπρότερα θεάματα και από τα σημαντικότερα κοινωνικά γεγονότα στη ζωή της μεσαιωνικής Κωνσταντινούπολης.
Το Βυζάντιο, ένα κράτος κατ' εξοχήν μοναρχικό, είχε από πολύ νωρίς μια αυστηρά καθορισμένη ιεραρχία αξιωματούχων και τιτλούχων και ένα πρωτόκολλο απαρέγκλιτο που ρύθμιζε οποιαδήποτε εκδήλωση. Η τάξις αποτελούσε μέρος της αυτοκρατορικής ιδεολογίας. Χαρακτηριστικά, ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος δικαιολογεί την απόφασή του να γράψει το «Περί βασιλείου τάξεως», ένα εγχειρίδιο της βυζαντινής αυλικής τελετουργίας, λέγοντας ότι «χάρη στην επαινετή τάξη, η αυτοκρατορική εξουσία φαίνεται ευπρεπέστερη, γίνεται μεγαλοπρεπέστερη και γι' αυτό τη θαυμάζουν όλοι, ημεδαποί και ξένοι»

Όλη η διαδρομή του αυτοκράτορα απο το Ιερό Παλάτιο ως την Αγία Σοφία με το τελετουργικό, σε ένα εξαιρετικό κείμενο της Μαρίνας Λουκάκη, Βυζαντινολόγου.
συνεχίστε την ανάγωνση....http://vizantinaistorika.blogspot.gr/…/…/blog-post_3097.html

Αποψη του εργοστασίου ΜΙΝΩΣ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του Manos Solidakis.
 
Αποψη του εργοστασίου ΜΙΝΩΣ απο τη μεριά της θάλασσας. Ο φωτογράφος είναι στη σκεπή του φούρνου οπου έκαβαν τη πυρήνα για τα μαγκάλια.
Το αριστερό κτίριο ήταν η ραφιναρία και το σαπωνοποιείο. Στη μέση η επεξεργασία της πυρήνας.
Το λάδι μεταφερόταν μεσα σε βαρέλια που παλιότερα τα τσουρλούσαν μέχρι την αποβάθρα για να τα φορτώσουν σε πλοίο που έδενε στα ανοιχτά. Οταν συνδεθήκαμε με τα φέρρυ το μετέφεραν με τα φορτηγά στο Πειραιά.

π.Χ. -- μ.Χ.

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του χρήστη Bυζαντινών Ιστορικά.
 
π.Χ. -- μ.Χ.
Το κοσμοϊστορικό γεγονός της Γέννησης και η βάση της χρονολόγησης
Στον αρχαίο κόσμο, όπως είναι γνωστό, υπήρχαν διάφορα γεγονότα, τα οποία χρησιμοποιούνταν ως βάση χρονολόγησης. Στην αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιούσαν ως επί το πλείστον, ως βάση χρονολόγησης το έτος της έναρξης των ολυμπιακών αγώνων, οι οποίοι υποτίθεται, ότι είχαν αρχίσει το 776 π.Χ. Οι Ρωμαίοι είχαν ως βάση το έτος κτίσεως της Ρώμης, η οποία, υποτίθεται ότι συνέβη το750 π.Χ. Στα χρόνια του Χριστού και ως τον 6ο μ.Χ. αιώνα ίσχυε το ρωμαϊκό σύστημα χρονολόγησης.
Η Εκκλησία, ακολουθούσε τυπικά το ισχύον ρωμαϊκό σύστημα, μη έχοντας τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει δικό της σύστημα με βάση την χρονολόγηση του έτους Γεννήσεως του Χριστού. Το έτος 532 μ.Χ. ένας λόγιος μοναχός στο Βυζάντιο, ο Διονύσιος ο Μικρός, κατά διαταγή του αυτοκράτορα Ιουστινιανού και τη σύμφωνη γνώμη του Πατριάρχη Ιωάννη Α΄ ανέλαβε το εγχείρημα να συντάξει νέο σύστημα με βάση το έτος της Γεννήσεως του Χριστού.

Δεν ήταν εύκολη υπόθεση με τα μέσα της εποχής εκείνης.Έπρεπε να μετατρέψει όλα τα έως τότε γεγονότα της ιστορίας από τα πολλά ισχύοντα συστήματα χρονολόγησης με βάση το έτος Γεννήσεως του Χριστού. Ευνόητο ήταν να κάνει σοβαρά λάθη. Το σημαντικότερο λάθος του ήταν να ορίσει ως χρονολογία της κτίσεως της Ρώμης το έτος 754 π.Χ. και όχι το 750. Σήμερα, γνωρίζουμε ότι ο Ηρώδης (στη διάρκεια της βασιλείας του γεννήθηκε ο Χριστός), πέθανε το 4π.Χ. Οι Ιστορικοί και οι Αστρονόμοι υπολογίζουν ότι ο Χριστός γεννήθηκε ανάμεσα στο 7 – 4 π.Χ. (αν ακολουθήσουμε το ισχύον ημερολόγιο ). Επίσης το έτος της Γεννήσεως του Χριστού ο Διονύσιος ο Μικρός το εξέλαβε ως έτος 1 μ.Χ. και όχι ως έτος 0, όπως έπρεπε να θεωρηθεί.
Το νέο σύστημα χρονολόγησης καθιερώθηκε στο εξής ως το ισχύον σύστημα, τόσο στο Βυζάντιο, όσο και στους άλλους λαούς. Οι μετέπειτα ειδικοί διαπίστωσαν το σημαντικό λάθος του Διονυσίου, αλλά το δέχτηκαν ως είχε, διότι εάν επιχειρούσαν νέα διόρθωση, θα δημιουργούνταν μεγάλη αναστάτωση στην χρονολόγηση της παγκόσμιας ιστορίας. Έτσι ενώ γνωρίζουμε, ότι η Γέννηση του Χριστού έγινε περίπου το 4-6 π.Χ. δεχόμαστε συμβατικά το έτος 1μ.Χ. ως χρονολογία της Γεννήσεώς Του.

Γιατί καθιερώθηκε η 25η Δεκεμβρίου;
Το ότι ο Χριστός γεννήθηκε 25 Δεκεμβρίου, το είχαν αποφασίσει, ήδη, από το 336 μ.Χ και ο λόγος ήταν ότι έπρεπε να αντικατασταθεί μια σημαντική γιορτή. Οι πιστοί της προηγούμενης θρησκείας, γιόρταζαν τις ημέρες εκείνες τη μεγάλη γιορτή της γέννησης του Ήλιου (Dies Solis Invectis Natalis). Κατά την αστρονομία 23 – 25 Δεκεμβρίου είναι οι μέρες του χειμερινού ηλιοστάσιου. Μέχρι τον 7ο – 8ο αιώνα δημιουργούνταν προβλήματα με την ημερομηνία αυτή. Για παράδειγμα: ο Επιφάνιος (315 – 403) είχε προτείνει την 6η Ιανουαρίου ως ημέρα γέννησης του Χριστού, ενώ ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς (ο μεγαλύτερος θεολόγος του β΄αιων.) είχε προτείνει τη 18η Νοεμβρίου.
Εικόνα: H Γέννηση του Xριστού. Nαός της Παντάνασσας στο Mυστρά (1428).

Δημοφιλείς αναρτήσεις