Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

Οι Μεγάλοι Επιστήμονες


Κατανοήστε με βεβαιότητα την Αρχή της Αβεβαιότητας, μάθετε την Κβαντική Θεωρία από την σκοπιά της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας, και βελτιώστε τις γνώσεις σας σε οτιδήποτε σχετίζεται από την Μεγάλη Έκρηξη έως και την Διπλή Έλικα.
terzopoulosbooks.com

Οι Μεγάλοι Επιστήμονες


Περιγραφή
Κατανοήστε με βεβαιότητα την Αρχή της Αβεβαιότητας, μάθετε την Κβαντική Θεωρία από την σκοπιά της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας, και βελτιώστε τις γνώσεις σας σε οτιδήποτε σχετίζεται από την Μεγάλη Έκρηξη έως και την Διπλή Έλικα.
Βάζουμε στο μικροσκόπιο πενήντα ρηξικέλευθες ανακαλύψεις της Αστρονομίας, της Φυσικής, της Ανατομίας και της Χημείας, και αναλύουμε την καθεμιά σε λιγότερες από 500 λέξεις. Τα μεγαλύτερα μυαλά της ιστορίας, όπως ο Γαλιλαίος, ο Νεύτων, ο Δαρβίνος και ο Αϊνστάιν, ζωντανεύουν μέσα στις σελίδες αυτού του βιβλίου.
Χαρακτηριστικά

Κατηγορία: Γνώσεων

Κωδικός: 226
ISBN: 978-960-6838-35-4
Βιβλιοδεσία: Σκληρό Εξώφυλλο
Σελίδες: 128
Διαστάσεις: 12.7 Χ 18.4 εκ.
 
Ξεφυλλίστε το βιβλίο
Λιανική Τιμή: €17,90
 

Ταξιδεύοντας με το πλοίο “Southern Union”



Παγωμένα Χριστούγεννα στη θάλασσα…

plori_ploiou_

 Του Κυριάκου Ταπακούδη – Συγγραφέα και παλιού ναυτικού
Ταξιδεύοντας με το πλοίο “Southern Union”
Η θάλασσα είναι όμορφη ακόμα και το χειμώνα. Όταν ο φλοίσβος γίνεται βρυχηθμός που τρομάζει τις ήρεμες αισθήσεις, ακόμα και αυτός ο φόβος που προκαλεί έχει την ομορφιά του. Όταν η θάλασσα αγριεύει και δείχνει το θυμό της, όταν τα γαλάζια νερά ασπρίζουν και θολώνουν, όταν τα ρέματα και η ορμή της παρασέρνουν και εξαφανίζουν πλοία και στεριές, όταν τα κύματα ψηλώνουν στον αέρα και εξατμίζουν μυριάδες υδρατμούς και αλμυρίζουν την ατμόσφαιρα, τότε μπορεί κάποιος να τη γευτεί, να τη μυρίσει και να την ευφρανθεί, και να σκεφτεί το μεγαλείο που εμπερικλείει και κρύβει μέσα της. Πόση είναι η δύναμη της.
Το ζήτημα πολλές φορές είναι πως βλέπει κανείς τη θάλασσα. Μέσα σε ένα όρμο να σκάζει αγριεμένη τα κύματα της χτυπώντας με βία τη στεριά, ή να κατατρώει με ορμή τις ακτές σε κάποιο ακρωτήριο. Ή ακόμα αντικρίζοντας την από μακριά στέκοντας σε κάποιο ύψωμα και απολαμβάνοντας ολόκληρη τη θέα της στο σωστό της μεγαλείο, χωρίς όμως να μπορούν όλες οι αισθήσεις να νιώσουν την πραγματική της διάσταση, αφού το θυμό της να αφουγκραστεί δεν δύναται, ούτε την μεγάλη της δύναμη να νιώσει όταν με αγριότητα ανακατεύει τα ύδατα της.
Εγώ το μεγαλείο της το έχω αντικρύσει και το έχω νιώσει καταμεσής της θάλασσας μέσα σε άγρια και φουρτουνιασμένα πελάγη, όταν ταξιδεύοντας με ποντοπόρα πλοία διασχίζαμε ωκεανούς επικίνδυνους από μια χώρα σε άλλη, πέρα πολύ μακριά στα πέρατα του κόσμου.

Αντιμετωπίζοντας κρύο τσουχτερό, χιόνια και παγετό που έψυχε το πόσιμο νερό μέσα στα τάγκια στα πλευρικά του πλοίου. Σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν, που ακόμα και τα καζάνια του ατμού κάτω στις μηχανές εξωτερικά τα πάγωνε η κρυότης, και που με ευχαρίστηση τα αγγίζαμε για να ζεσταθούμε. Σε ταξίδια μακρινά και πρωτόγνωρα, σε τόπους που πάγωνε η θάλασσα και τα κύματα έμεναν μετέωρα σαν υδάτινα γλυπτά σε στερεά μορφή.
Ήταν το πλοίο παλιό, δεν είχε κλιματισμό, και γι αυτό τα καλοκαίρια ψηνόμασταν στη ζέστη, ενώ το χειμώνα παγώναμε στο κρύο. Υπήρχε κλιματισμός μόνο στη καμπίνα του καπετάνιου και του πρώτου μηχανικού. Όλοι οι άλλοι απομέναμε στη κακή μας μοίρα, και όποιος ήθελαι αντέξει.
Ήταν Χριστούγεννα. Ο άνεμος τσουχτερός και το αγιάζι φαρμακερό σκέπαζε τη θάλασσα.
Μέσα στο πλοίο ναύτες και μηχανικοί με τις σκέψεις μας στη στεριά και στους αγαπημένους, παγωμένοι ανάβαμε τσιγάρο σάμπως ο καπνός να μας ζέστεναι τα σωθικά και την κρύα καρδιά. Κάναμε σουλάτσα πάνω κάτω στις σκάλες και στους διαδρόμους τάχα να ζεσταθούμε.
Ο αγέρας ήταν κρύος που μας έκαιγε σαν φωτιά και το ψύχος δριμύ διαπερνούσε τις κατάκλειστες σιδερένιες πόρτες που ήταν ερμητικά κλειστές, και μας πάγωνε τις άκριες του κορμιού και μας γέμιζε κρυοπαγήματα.
Και εγώ σκεφτόμουν, άραγε υπάρχει κόλαση, ή ο Θεός την έκαμε και τούτην πάνω στη γη; Είναι δυνατόν η κόλαση που την καίει η φωτιά να είναι χειρότερη από τον αδυσώπητο καιρό που με τόση μανία καίει η κρυότης;
Κουνώντας το κεφάλι μου δίπλα στα καζάνια του ατμού όπου είχα αράξει για να ζεσταθώ, αυτά έλεγα στον τον εαυτό μου. Και δίπλα μου ο γέρο θερμαστής ο Γκασφίκης, είπε πως καμιά άλλη φορά στην πολύχρονη θαλασσινή ζωή του δεν είχε συναντήσει τέτοιο παγωμένο καιρό. Καμιά άλλη φορά δεν γιόρτασε Χριστούγεννα όπως τώρα, με τόσο αβάσταχτο κρύο.
Και οι ναύτες πάνω στην κουβέρτα στην τραπεζαρία, περισσότερο κρύωναν και με έκσταση παρακολουθούσαν τη γιάλλα που θάμπωνε τα φινιστρίνια, ενώ ο άνεμος έξω που λυσσομανούσε, έμοιαζε να είχε αποκτήσει στέρεα μορφή καθώς πάγωναν οι υδρατμοί της θάλασσας μέσα στον αέρα.

Οι γιορτές και ιδίως οι θρησκευτικές, στις θάλασσες και στα πελάγη μακριά από αγαπημένους προκαλούν αισθήματα λύπης. Η μοναξιά και η νοσταλγία των Χριστουγέννων θλίβει τους ναυτικούς, που με το νου στα αγαπημένα τους πρόσωπα, βυθίζονται στις βαριές τους σκέψεις αναπολώντας τις όμορφες στεριανές οικογενειακές συνάξεις αυτών των γιορτινών καιρών. Όσο κι αν έχουν συμβιβαστεί με την μοναξιά της απομόνωσης μακριά από τους ανθρώπους, εντούτοις κυρίως τις μέρες των Χριστουγέννων, οι αγαπημένες θύμισες πνίγουν τις σκέψεις και οι φωνές των αγαπημένων ηχούν απόμακρες προκαλώντας τους περισσότερη νοσταλγία.
Έτσι περνούν τα Χριστούγεννα, και όλες οι γιορτές πάνω στα ποντοπόρα πλοία που ταξιδεύουν μέρες πολλές με ορίζοντα μόνο τη θάλασσα σε όλες τις μεριές. Και όσοι αποφασίσουν αυτό το επάγγελμα, γνωρίζουν την μοναξιά της απομόνωσης.
Όμως σ αυτό το ταξίδι δεν αρκούσαν οι στεριανές σκέψεις που μας στενοχωρούσαν, ήταν από πάνω ο κρύος καιρός που μας πάγωνε τα κόκκαλα και μας μούδιαζε τα κορμιά. Ήταν τα μεγάλα κύματα που σκαμπανέβαζαν το πλοίο, ήταν και η παγωμένη πνοή του ανέμου που έψυχε τις αναπνοές μας και μας έκανε να πονούμε από το αφόρητο κρύο.

Ήταν ένα καιρός που εγώ και οι άλλοι ναυτικοί σε κεινο το πλοίο, δεν είχαμε άλλη φορά συναντήσει στις θάλασσες που είχαμε ταξιδεύσει. Ήταν ένας παγωμένος καιρός ανήμερα Χριστουγέννων, όπου ο αγέρας κρύος σαν τη φωτιά μας έκαιγε, και το ψύχος δριμύ μας διαπερνούσε και μας πονούσε.

Η ΤΙΜΙΑ ΚΑΡΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕA

Η ΤΙΜΙΑ ΚΑΡΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕA

Φωτογραφία του χρήστη Bυζαντινών Ιστορικά.

Ο Απόστολος Ανδρέας είναι πολιούχος της Πάτρας. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον τιμά ως ιδρυτή του και πρώτο επίσκοπο Βυζαντίου και στις 30 Νοεμβρίου, ημέρα μνήμης του, τελεί τη θρονική του εορτή.
Ο Απόστολος Ανδρέας, όπως είναι γνωστό, μαρτύρησε στην Πάτρα. Τα Ιερά του Λείψανα μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη όταν αυτοκράτορας ήταν ο γιος του Μ. Κωνσταντίνου Κωνσταντιος. Τη μεταφορά ανέλαβε ο αξιωματούχος Αρτέμιος (Άγιος Αρτέμιος) και έγινε στις 3 Μαΐου 357. Η Κάρα [=το κρανίο] του Αγίου Ανδρέου, ή έμεινε στην Πάτρα ή επεστράφη αργότερα τον 9ο αιώνα από τον αυτοκράτορα Βασίλειο Α΄τον Μακεδόνα.
Στις 11 Απριλίου 1462 ο ηγεμόνας της πόλεως των Πατρών Θωμάς Παλαιολόγος, ο τελευταίος δεσπότης του Μοριά και αδελφός του τελευταίου αυτοκράτορα του Γένους Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, φεύγει από την Πάτρα και πηγαίνει στη Δύση, καθώς η Πελοπόννησος είχε υποδουλωθεί πλήρως στους Τούρκους (1460). Ο Θωμάς Παλαιολόγος είχε πάρει μαζί του και την Τιμία Κάρα του Πρωτοκλήτου Αποστόλου για να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων, και την παρέδωσε στους Λατίνους για ασφαλέστερη φύλαξη. Ο Θωμάς Παλαιολόγος παρέδωσε αρχικά την Αγία Κάρα στον απεσταλμένο του πάπα Καρδινάλιο στην Αγκώνα. Από εκεί μεταφέρθηκε προσωρινά στην πόλη Νάρνη της Ομβρικής, όπου παρέμεινε παραπάνω από ένα χρόνο, μέχρις ότου απελευθερωθεί η περιοχή της Ρώμης, ώστε να γίνουν ανεμπόδιστα οι μεγαλοπρεπείς τελετές. Το ιερό λείψανο μεταφέρθηκε από τη Νάρνη στα πρόθυρα της Ρώμης, εκεί όπου άλλοτε ο Μ. Κωνσταντίνος είχε δει το όραμα "εν τούτω νίκα" . Εκεί το παρέλαβε ο Πάπας, και με μεγάλη πομπή μετακομίστηκε στη Ρώμη. Η κάρα του Πρωτοκλήτου παραδόθηκε στον πάπα Πίο τον Β' από τον έλληνα καρδινάλιο Βησσαρίωνα, ο οποίος εκφώνησε και υψηλό λόγο κατά την απόθεση της Τιμίας Κάρας στο ναό του Αγίου Πέτρου.
Πέρασαν 500 χρόνια. Το 1962 η Ι. Μητρόπολις Πατρών και ο Δήμος Πατρέων κατέβαλαν πολλές προσπάθειες προκειμένου η Ρώμη να αποδώσει τον "Θησαυρόν των Πατρέων" στην πόλη του μαρτυρίου του Πρωτοκλήτου. Η ανταπόκριση ήταν θετική. Ο πάπας Παύλος ο ΣΤ' αποφάσισε να επιστρέψει στην Πάτρα την Τιμία Κάρα, εις ένδειξη καλής θελήσεως. Αντιπροσωπεία του Πάπα Παύλου με επικεφαλής τον Καρδινάλιο Μπέα μετέφεραν την Τιμία Κάρα του Αποστόλου Ανδρέου από το ναό του Αγίου Πέτρου της Ρώμης και την παρέδωσαν στον Μητροπολίτη Πατρών Κωνσταντίνο στις 26 Σεπτεμβρίου 1964, στην πλατεία Τριών Συμμάχων, ενώπιον χιλιάδων λαού, 20 αρχιερέων, του Προέδρου της Κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου, του κλήρου της Ι. Μητροπόλεως και πολλών άλλων επισήμων. Στη συνέχεια η Τιμία Κάρα με μεγαλειώδη πομπή μεταφέρθηκε στο Ναό του Αγίου Ανδρέου, όπου εψάλη Δοξολογία.

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Αυξήστε τις καύσεις σας σε 3 κινήσεις

Συχνά βλέπουμε αδύνατους ανθρώπους να τρώνε μεγάλες ποσότητες φαγητού και γλυκών και αναρωτιόμαστε πώς γίνεται να μην παίρνουν γραμμάριο. Το πιο πιθανό είναι να έχουν μεταβολισμό που τα «καίει» όλα. Μη ζηλεύετε, όμως, γιατί τα γονίδια είναι εν μέρει μόνο υπεύθυνα για τον μεταβολισμό σας. Στην πραγματικότητα είναι στο χέρι σας να του δώσετε ώθηση, αλλάζοντας λίγο το πρόγραμμα γυμναστικής σας. Προσπαθήστε κάθε εβδομάδα να αντικαθιστάτε μία από τις συνηθισμένες σας προπονήσεις με ένα από τα προγράμματα που σας προτείνουμε και δείτε τα παραπανίσια κιλά να χάνονται. Πρόκειται για προγράμματα με βάρη που αποσκοπούν στην αύξηση της ενέργειας που ξοδεύετε τόσο κατά τη διάρκεια της άσκησης όσο και κατά την ηρεμία.

1. Συνδυαστική προπόνηση
Με λίγα λόγια Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει στην αρχή μια προπόνηση με αντιστάσεις, η οποία ακολουθείται από μια εκρηκτική άσκηση (σε ελάχιστο χρόνο χρησιμοποιείτε τη μέγιστη δύναμη) με χρήση του βάρους του σώματός σας. Στο συγκεκριμένο προπονητικό πρόγραμμα, η κίνηση της δεύτερης άσκησης πάντα μιμείται αυτήν της πρώτης, ώστε να γυμνάσετε την ίδια μυϊκή ομάδα. Με άλλα λόγια, οι ασκήσεις για στήθος (π.χ. πιέσεις στήθους) ακολουθούνται από push-ups και τα καθίσματα με βάρη από καθίσματα με άλμα.
Το μυστικό Μια εκρηκτική κίνηση μετά από μια κίνηση δύναμης εκπαιδεύει το σώμα σας έτσι ώστε να κινητοποιεί περισσότερες μυϊκές ίνες.
Δοκιμάστε Πάρτε ένα βαράκι σε κάθε χέρι, σταθείτε με τα πόδια ανοιχτά στο πλάτος των γοφών και κάντε 5-10 καθίσματα. Έπειτα, αφήστε τα βαράκια και κάντε άλλα 5-10 καθίσματα με άλματα, σπρώχνοντας με τις φτέρνες σας και φροντίζοντας να προσγειώνεστε ομαλά, επιστρέφοντας αμέσως σε θέση καθίσματος. Ξεκουραστείτε για 1-3΄ και επαναλάβετε το σετ για 5-6 φορές.
Προσοχή Για να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο τραυματισμού, είναι σημαντικό να εκτελείτε τις ασκήσεις με τη σωστή τεχνική. Γι’ αυτό, ζητήστε την καθοδήγηση ενός γυμναστή, τουλάχιστον στην αρχή του προγράμματος.

2. Η μέθοδος της πυραμίδας
Με λίγα λόγια Στο συγκεκριμένο σύστημα εκγύμνασης, κάνετε τρία ή περισσότερα σετ της ίδιας άσκησης με αντιστάσεις, αλλά ξεκινάτε με λίγα βάρη και πολλές επαναλήψεις και σε κάθε επόμενο σετ αυξάνετε το βάρος και μειώνετε τις επαναλήψεις. Ένα πλήρες πυραμιδικό πρόγραμμα απαιτεί χρόνο, γι’ αυτό ίσως είναι προτιμότερο στην αρχή να κάνετε μία άσκηση για το πάνω μέρος του σώματος και μία για το κάτω. Έτσι, δεν θα εξαντληθείτε και θα έχετε δυνάμεις για να ολοκληρώσετε το πρόγραμμά σας.
Το μυστικό Σε αντίθεση με άλλα προγράμματα υψηλής έντασης, τα οποία έχουν στόχο την ενδυνάμωση, η τεχνική της πυραμίδας εστιάζει στη μυϊκή αντοχή, που μπορεί να αυξήσει τον ρυθμό καύσης του λίπους.
Δοκιμάστε Κρατώντας ένα βαράκι σε κάθε σας χέρι, κάντε ένα βήμα μπροστά με το δεξί σας πόδι και χαμηλώστε το σώμα σας μέχρι το ίδιο πόδι να σχηματίσει γωνία 90 μοιρών. Επιστρέψτε σε όρθια θέση και συνεχίστε για 15 επαναλήψεις. Στη συνέχεια, επαναλάβετε την ίδια κίνηση με το αριστερό σας πόδι. Ξεκουραστείτε για 20΄΄ πριν ξεκινήσετε το δεύτερο σετ, κάνοντας αυτήν τη φορά 10-12 επαναλήψεις και χρησιμοποιώντας λίγο μεγαλύτερο βάρος. Ξεκουραστείτε ξανά και έπειτα αυξήστε για άλλη μια φορά το βάρος που σηκώνετε και κάντε 6-8 επαναλήψεις.
Προσοχή Αν οι μύες που θα ασκήσετε είναι αγύμναστοι, είναι φυσικό να εμφανιστεί καθυστερημένος μυϊκός πόνος (με άλλα λόγια πιάσιμο) την επόμενη ή τις επόμενες μέρες. Για να τον περιορίσετε, φροντίστε να μην το παρακάνετε με το να ασκείστε πολύ εντατικά, αλλά να ακολουθήσετε μια κλιμάκωση. Κάντε, δηλαδή, ένα μόνο σετ σε κάθε πόδι τις πρώτες 1-2 ημέρες και δύο σετ την επόμενη ή τις επόμενες, πριν φτάσετε στα τρία σετ.

3. Πρωτόκολλο Tabata
Με λίγα λόγια Η τεχνική αυτή πήρε το όνομά της από τον δημιουργό της. Πρόκειται για ένα σύντομο πρόγραμμα διαλειμματικής προπόνησης όπου εναλλάσσονται περίοδοι άσκησης με περιόδους ανάπαυσης. Η βάση της είναι 4΄ έντονης διαλειμματικής γυμναστικής, τα οποία χωρίζονται σε 8 σετ, που το καθένα αποτελείται από 20΄΄ άσκησης και 10΄΄ ξεκούρασης.
Το μυστικό Το πρόγραμμα έχει ως στόχο το μέγιστο δυνατό κάψιμο λίπους σε μικρά χρονικά διαστήματα και τη βελτίωση τόσο της αερόβιας όσο και της αναερόβιας ικανότητας του αθλουμένου. Αερόβια είναι η ικανότητα να ασκείστε για πολλή ώρα σε μέτρια ένταση (π.χ. κάνοντας τζόγκινγκ) και αναερόβια είναι η ικανότητα να ασκείστε σε μέγιστη ένταση, αλλά αναγκαστικά για λίγο (π.χ. κάνοντας άρση βαρών ή δρόμο ταχύτητας). Η έντονη προσπάθεια κάνει την καρδιά σας να δουλεύει σε όλη τη διάρκεια της άσκησης, αλλά και μετά το τέλος της, με αποτέλεσμα να καίτε περισσότερες θερμίδες.
Δοκιμάστε Ξεκινώντας με την πρώτη άσκηση με βάρη, κάντε όσες περισσότερες επαναλήψεις μπορείτε σε διάστημα 20΄΄, φροντίζοντας να διατηρείτε πάντα τη σωστή θέση του σώματός σας. Ξεκουραστείτε για 10΄΄ και συνεχίστε άλλες 7 φορές. Σταματήστε για 2΄, συνεχίστε με τη δεύτερη άσκηση, κάντε το ίδιο και ολοκληρώστε με την τρίτη άσκηση.
1 / Προβολές με κάμψεις δικεφάλων Κρατώντας βαράκια στα χέρια, κάντε ένα βήμα πίσω και κατεβείτε σε προβολή, ανεβάζοντας ταυτόχρονα τα βάρη στους ώμους. Σηκωθείτε όρθιοι και επαναλάβετε την άσκηση εναλλάσσοντας πόδια.
2 / Καθίσματα με άρσεις πάνω από το κεφάλι Κρατήστε τα βάρη στο ύψος των ώμων και κάντε βαθύ κάθισμα. Φέρτε τα βάρη πάνω από το κεφάλι σας, καθώς σηκώνεστε.
3 / Push-ups Από θέση για push-ups, είτε με ίσια τα πόδια είτε με τα γόνατα να ακουμπούν στο έδαφος, λυγίστε τους αγκώνες και πλησιάστε το δάπεδο.
Προσοχή Αν είστε αρχάριοι, αυξήστε σταδιακά και όχι μονομιάς την επιβάρυνση, όπως προτείναμε στο προηγούμενο πρόγραμμα.

Γυμνασμένοι μύες, περισσότερες καύσεις
Το σώμα σας καίει θερμίδες ακόμη και όταν βρίσκεστε σε κατάσταση ηρεμίας, λένε οι ειδικοί. Μάλιστα, ο βασικός ρυθμός μεταβολισμού είναι υψηλότερος στους ανθρώπους εκείνους που έχουν περισσότερο μυϊκό ιστό, γι’ αυτό φροντίστε να μην παραλείπετε τις ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης. Επιπλέον, μετά από μια τέτοια προπόνηση, ενεργοποιούνται οι μύες σας και αυξάνεται ο μέσος ημερήσιος μεταβολικός ρυθμός.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΝ κ. ΒΑΣΙΛΗ ΜΟΥΓΙΟ, καθηγητή Βιοχημείας της Άσκησης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Απελευθέρωση της Αλβανίας

29 Νοεμβρίου-Απελευθέρωση της Αλβανίας από τα κατοχικά στρατεύματα (1944)

Untitled-5_106

   Στις 29 Νοεμβρίου 1944, η Αλβανία και η Βόρειος Ήπειρος απελευθερώνονται από τα ιταλογερμανικά κατοχικά στρατεύματα. Το γεγονός αυτό προετοίμασε την άνοδο του Κομμουνισμού στην χώρα, υπό την ηγεσία του Enver Hoxha, πρώτου Γραμματέα του Κόμματος Εργασίας. 
    Η Αλβανία βρίσκεται στα Βαλκάνια, στην Ανατολική ακτή της Αδριατικής. Πρός νότον, συνορεύει με την Ελλάδα. Έχει έκταση 28.478 τ. χλμ. και πληθυσμό 2.831741 κατοίκους (απογραφή 2011). Στις 28 Νοεμβρίου 1912, ανακήρυξε την ανεξαρτησία της από τον τουρκικό ζυγό. Στην αρχαιότητα, η περιοχή ονομαζόταν Ιλλυρία. Κατά την περίοδο του ρωμαϊκού Imperium, οι ανατολικές περιοχές της Αδριατικής ονομάστηκαν Δαλματία (Δαλματικές ακτές). 
   Η Αλβανία περιήλθε σε ιταλική κατοχή Ιταλία εισέβαλε στην στις 7 Απριλίου 1939. Ευθύς οργανώθηκε η αντίσταση από τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας. . Μετά το τέλος του πολέμου, την εξουσία ανέλαβαν οι σοσιαλιστές. Μετά την απελευθέρωση, το κομμουνιστικό Κόμμα ανέλαβε την εξουσία.

Ο ταχυδρόμος δεν πέθανε ακόμη...

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=64113889

Ο ταχυδρόμος δεν πέθανε ακόμη...

Πηγή έμπνευσης για τους Ελληνες λογοτέχνες εξακολουθεί να παραμένει το ταχυδρομείο, ενώ και το γράμμα, αν και... περνάει δύσκολες εποχές λόγω της επικράτησης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται ότι παραμένει «ζωντανό» χωρίς να χάνει ίχνος από τη μαγεία του.

Πίσω από τις θυρίδες του Κεντρικού Ταχυδρομείου Αθηνών βρέθηκαν Eλληνες συγγραφείς, όπως ο Βασίλης Βασιλικός, για να υπογράψουν αντίτυπα του βιβλίου «Ιστορίες Ταχυδρομείου»
 
Πίσω από τις θυρίδες του Κεντρικού Ταχυδρομείου Αθηνών βρέθηκαν Eλληνες συγγραφείς, όπως ο Βασίλης Βασιλικός, για να υπογράψουν αντίτυπα του βιβλίου «Ιστορίες Ταχυδρομείου»
Τη σημασία των επιστολών καταδεικνύουν και τα δεκαπέντε διηγήματα εμπνευσμένα από το ταχυδρομείο και την αλληλογραφία που συνθέτουν την ανθολογία, την οποία εξέδωσαν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και παρουσιάστηκε χθες στο Κεντρικό Ταχυδρομείο Αθηνών στην Ομόνοια από επτά από τους συγγραφείς και τη διοίκηση του Οργανισμού.
Τα διηγήματα που γράφτηκαν ειδικά και αποκλειστικά για τα ΕΛΤΑ μιλούν για ιστορίες ταχυδρόμων ή όχι, ασχολούνται με ειδήσεις ευχάριστες ή θλιβερές, άλλοτε την περίοδο των Παγκοσμίων Πολέμων κι άλλοτε στη σημερινή εποχή.
Αυτές είναι οι «Ιστορίες Ταχυδρομείου», τις οποίες υπογράφουν 15 σύγχρονοι Ελληνες λογοτέχνες, οι Κώστας Ακρίβος, Μάρω Βαμβουνάκη, Βασίλης Βασιλικός, Λένα Διβάνη, Ισίδωρος Ζουργός, Μάνος Κοντολέων, Θωμάς Κοροβίνης, Αύγουστος Κορτώ, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Θοδωρής Παπαθεοδώρου, Ελένη Πριοβόλου, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Μαρία Σκιαδαρέση, Θανάσης Σκρουμπέλος και Χ. Α. Χωμενίδης.
Η Μαρία Σκιαδαρέση, η Λένα Διβάνη, ο Στέφανος Δάνδολος και ο πρόεδρος των ΕΛΤΑ Κώστας Μελαχροινός στην παρουσίαση του βιβλίου
 
Η Μαρία Σκιαδαρέση, η Λένα Διβάνη, ο Στέφανος Δάνδολος και ο πρόεδρος των ΕΛΤΑ Κώστας Μελαχροινός στην παρουσίαση του βιβλίου
Ο στόχος της συλλογής
Τον πρόλογο του βιβλίου επιμελήθηκε ο Στέφανος Δάνδολος. Στόχος της συλλογής είναι να αποδείξει ότι το γράμμα παραμένει «ζωντανό», παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία, στην ελληνική ταχυδρομική αγορά το 2013 διακινήθηκαν συνολικά 461 εκατ. ταχυδρομικά αντικείμενα, με έσοδα της τάξης των 563 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση τόσο στο πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων κατά 10,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος όσο και στα έσοδα κατά 1,7%. Αυτό ωστόσο που δεν μπορεί να αλλάξει κανένας αριθμός είναι η άμεση σχέση που δημιουργείται μεταξύ πολιτών και ταχυδρόμων, όπως επεσήμανε χθες κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Κωστής Μελαχροινός.

Ο ταχυδρόμος δεν πέθανε ακόμη...
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των Ταχυδρομικών, Γιώργος Βασιλόπουλος, επεσήμανε ότι «Τα ταχυδρομεία αποτελούν την αρχαιότερη κρατική υπηρεσία εν λειτουργία», υπενθυμίζοντας πως «στα χρόνια του ναζισμού στο κεντρικό ταχυδρομείο της Αθήνας έλαβε χώρα η πρώτη μεγάλη απεργία κατά της Κατοχής».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ Σχέση εξάρτησης από την εφηβεία
Το γράμμα στη λογοτεχνία είναι καταλυτικό. Από την εφηβική μου ηλικία έχω αναπτύξει μια σχέση εξάρτησης από τον ταχυδρόμο της γειτονιάς μου στην Καβάλα, τη Θεσσαλονίκη και πλέον στην Αθήνα. Το Διαδίκτυο δε μ΄αρέσει. Ανήκω σε μια γενιά μεγαλύτερη, που μεγάλωσε με χαρτί. Πλέον τα e-mails μας κατακλύζουν αλλά σ΄αυτά δεν μπορείς να διακρίνεις γραφικό χαρακτήρα ούτε τίποτα άλλο προσωπικό. Ο ταχυδρόμος συνήθως μου φέρνει μόνο λογαριασμούς, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, Τράπεζες, κατασχέσεις, απειλές. Οταν όμως εμφανίζεται ένα γραμματάκι όπως το ξέραμε από παλιά, είναι πλέον όαση, παράδεισος.
ΜΑΝΟΣ ΚΟΝΤΟΛΕΩΝ Μαγεία που δεν έχει το e-mail
«Πέρα από τις επαφές μέσω Facebook ή τηλεφώνου, σημασία έχει αυτό που αγγίξαμε, αυτό που με τα χέρια μας γράψαμε κι αυτό πρέπει να συνεχιστεί», λέει ο γνωστός συγγραφέας. Παραδέχεται, πάντως, ότι δεν στέλνει συχνά γράμματα: «Μου λείπουν τα γράμματα αλλά μου λείπει και ο χρόνος. Πάντως πιστεύω ότι το γραμμα θα επιβιώσει τουλάχιστον για είκοσι χρόνια ακόμα. Εχει μια μαγεία που δεν έχει το e-mail. Μπορείς να το γράψεις με το φως ενός κεριού και με το αίμα σου ακόμα», μας λέει. Ο ίδιος τυπώνει και τα e-mails που θέλει να κρατήσει: «Αισθάνομαι σιγουριά όταν βρίσκονται στο συρτάρι μου και όχι στο χάος του Διαδικτύου».
ΛΕΝΑ ΔΙΒΑΝΗ Η αναμονή είναι όλα τα λεφτά
«Ακόμα επιμένω να στέλνω γράμματα. Τελευταία έστειλα δύο γράμματα αισθηματικής φύσης εξπρές και συστημένα», μας λέει. Τη ρωτάμε αν ενοχλείται από την πολυήμερη αναμονή για την απάντηση: «Μα αυτό είναι όλα τα λεφτά. Γι΄αυτό και θα ζήσει το γράμμα», απαντάει.
Η σχέση της με το Ταχυδρομείο ξεκίνησε από μικρή ηλικία, καθώς όπως διηγείται η ίδια, «Ο πατέρας μου δούλευε στον ΟΤΕ, ο οποίος ήταν συνδεδεμένος με το Ταχυδρομείο τότε. Μεγάλωσα στον Βόλο όπου θυμάμαι τον ταχυδρόμο να φέρνει τα δώρα, να φέρνει κάρτες από το εξωτερικό, οι οποίες τότε ήταν τρομερό δώρο».
ΜΑΡΙΑ ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗ Γράμματα και κουμπαράδες
Τα ΕΛΤΑ είναι συνυφασμένα με την παιδική μου ηλικία. Από μικρή θυμάμαι να πηγαίνω με τον πατέρα μου να ανοίξουμε τους πολύχρωμους κουμπαράδες στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και να μετρήσω τα λεφτά μου. Και το πρώτο βιβλιάριο που απέκτησα ως φοιτήτρια ήταν από το Ταμιευτήριο. Το ταχυδρομείο είναι το πιο γλυκό κομμάτι απ΄όλες τις ΔΕΚΟ, συνδεδεμένο με μνήμες άλλων εποχών. Ο ταχυδρόμος έφερνε τα δέματα, έφερνε γράμματα ερωτικά. Ακόμα και τα τηλέφωνα ακυρώνονται μπροστά σε ένα γράμμα.
ΕΛΕΝΗ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ Εξαρτημένοι από τις λέξεις...
«Στέλνω φανατικά κάρτες για ευχές. Δεν στέλνω ποτέ e-mails ή γραπτά μηνύματα μέσω κινητού όταν θέλω να ευχηθώ. Το γραμμα πρέπει να ζήσει. Αλλωστε είμαστε εξαρτημένοι από τις λέξεις και οι συγγραφείς πρέπει να είμαστε η κιβωτός διατήρησης του λόγου», λέει. Η ίδια ήρθε κοντά στο ταχυδρομείο -όπως διηγείται- στον καφενέ του πατέρα της στο Αγγελόκαστρο. «Εκεί υπήρχε τότε το κέντρο διαλογής της αλληλογραφίας. Ο αγροτικός διανομέας ήταν σημαντικό μέρος της καθημερινότητάς μας τη δεκαετία του ΄60, όταν η μετανάστευση βρισκόταν στο αποκορύφωμά της.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΡΟΥΜΠΕΛΟΣ Στα χρόνια της παρανομίας
«Οι ταχυδρόμοι και τα γράμματα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στη φυλακή, στον στρατό και στην παρανομία. Θυμάμαι στα χρόνια της παρανομίας να γράφουμε κειμενάκια σε τσιγαρόχαρτα και να τα κολλάμε πίσω από γραμματόσημα. Ο ταχυδρόμος την πέμπτη φορά που ήρθε σε μένα μου χάρισε κάτι μεγάλα γραμματόσημα και μου είπε ?κοίτα μη σε πιάσουν?. Κι εγώ νόμιζα ότι τον είχα κοροϊδέψει».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ Οταν οι μανάδες περίμεναν...
Κατάγομαι από τη βόρεια περιοχή της Ελλάδας, το τρίγωνο του Εβρου. Για μας συγκοινωνία ήταν το τρένο και επικοινωνία το ταχυδρομείο. Τίποτα άλλο. Εχω έντονες μνήμες από τα δώρα και τα εμβάσματα, από τις μανάδες που περίμεναν 10 και 15 ημέρες για ένα γράμμα με νέα των παιδιών τους. Ηταν πνοή ζώσα για τις γυναίκες αυτές το ταχυδρομείο. Στις δύσκολες περιόδους των πολέμων ο κόσμος κρεμόταν από τον ταχυδρόμο, να μάθει αν το παιδί ζει ή όχι. Ο ταχυδρόμος μπορούσε να φέρει την απόλυτη χαρά ή την απόλυτη λύπη.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

«Αλλέγκρα»


ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ - PATAKIS PUBLICATIONS
‪#‎Xmas2014_books‬
Mυθιστόρημα του Μίμη Ανδρουλάκη «Αλλέγκρα». Το βιβλίο υφαίνει το νήμα της μοίρας δύο γενεών -τις χωρίζουν 200 χρόνια, τις ενώνει το «αίμα»- στο στημόνι του μυστικού συνδε΄σμου Byron's Blacks (οι Μαύροι του Μπάιρον) με τον νέο ρομαντισμό - φιλελληνισμό της εποχής μας. «Αλλέγκρα», ένας αιφνι΄διος βυρωνικός άνεμος γκρεμίζει τα αόρατα τείχη. «Αλλέγκρα», το ξανακερδισμένο κέφι για ζωή που ρούφηξε η αδυσώπητη κρίση. «Αλλέγκρα», το ξαναπέταγμα στα σύννεφα.
Διαβάστε περισσότερα για το βιβλίο εδώ: http://bit.ly/1t3ME1A

Όταν η γιορτή των Χριστουγέννων ήταν απαγορευμένη

http://news247.gr/eidiseis/paraksena/otan-h-giorth-twn-xristoygennwn-htan-apagoreymenh.3216412.html

Όταν η γιορτή των Χριστουγέννων ήταν απαγορευμένη


Τα Χριστούγεννα δεν ήταν πάντα μια από τις πιο αποδεκτές εορτές παγκοσμίως, αυτό γιατί κάποτε υπήρξαν άνθρωποι που θεώρησαν τους εορτασμούς παράνομους και αμαρτωλούς.
Adtech Ad
Μετά τη γέννηση του Χριστού κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι αιώνες αργότερα αυτό το γεγονός θα γιορτάζονταν από ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Γης, και αυτό γιατί κατά τους πρώτους αιώνες δεν είχε διευκρινιστεί η ακριβής ημερομηνία γέννησης του θεανθρώπου. Παρόλα αυτά, τα Χριστούγεννα είναι, πια, μια γιορτή που λατρεύεται από μικρούς και μεγάλους για διαφορετικούς λόγους κάθε φορά.
ADVERTISEMENT
Ωστόσο, υπήρξε μια εποχή που ο εορτασμός των Χριστουγέννων ήταν παράνομος και δεν μιλάμε μόνο για εποχές πολέμων ή σκλαβωμένους λαούς, όπως η Ελλάδα κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, γεγονός που ακούγεται φυσιολογικό αλλά μιλάμε για το μακρινό 1650 περίπου, όταν οι Πουριτανοί που κατέλαβαν την εξουσία στην Αγγλία και απαγόρευσαν τα Χριστούγεννα, καθώς τα είχαν συνδυάσει με το αλκοόλ που έρεε άφθονο κατά τη διάρκεια των εορτασμών.
Μάλιστα, το 1687 ο εορτασμός των Χριστουγέννων χαρακτηρίστηκε ατιμωτικός για το πρόσωπο του Χριστού, γιατί οι άνθρωποι επιδίδονταν σε μια σειρά από αμαρτωλές πράξεις,σύμφωνα με τις ιδεολογίες που επικρατούσαν ήδη από τον  Μεσαίωνα. Ενώ, λίγα χρόνια αργότερα ήρθε και η πρώτη επίσημη καταδίκη του εορτασμού των Χριστουγέννων από τον αιδεσιμότατο της εποχής, τον Cotton Mather, που έβρισκε την ευθυμία των ημερών αμαρτωλή.
Το ίδιο ίσχυε και για την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου σταδιακά οι όπου είχε μεταδοθεί σκοταδισμός του Μεσαίωνα, η πλήρης αποκατάσταση της γιορτής των Χριστουγέννων ήρθε, όταν, πια, οι άνθρωποι απέκτησαν περισσότερες  ελευθερίες και δικαιώματα, όπως αυτό της ανεξιθρησκίας , όπου επέτρεπε τη λατρεία οποιασδήποτε θρησκείας.
Πηγή: CNN

Der Standard: Ανέντιμη η επιχειρηματολογία της Γερμανίας για το κατοχικό δάνειο

http://news247.gr/eidiseis/der-standard-anentimh-h-epixeirhmatologia-ths-germanias-gia-to-katoxiko-daneio.3216730.html

Der Standard: Ανέντιμη η επιχειρηματολογία της Γερμανίας για το κατοχικό δάνειο

Τι αναφέρει δημοσίευμα της αυστριακής εφημερίδας Der Standard για το κατοχικό δάνειο και τις οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα
Adtech Ad
Εκτενή αναφορά στις οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα, κυρίως από το αναγκαστικό δάνειο αλλά και από τις πολεμικές αποζημιώσεις, για την επί 3,5 χρόνια γερμανοναζιστική κατοχή, κάνει η αυστριακή εφημερίδα «Der Standard» στη χριστουγεννιάτικη έκδοσή της, με αφορμή την επικείμενη κατάθεση της σχετικής εμπιστευτικής έκθεσης, από την ειδική ομάδα εργασίας στον υπουργό Οικονομικών.
ADVERTISEMENT
«Οι Γερμανοί στρατιώτες ήταν στην Ελλάδα από τον Απρίλιο του 1941 έως το Σεπτέμβριο του 1944 και πίσω τους δεν άφησαν τίποτε άλλο παρά καμένη γη και την μνήμη σε πείνα, σαδιστικές σφαγές και εκτοπίσεις, η προγιαγιά του σημερινού πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, η συγγραφέας Πηνελόπη Δέλτα, αυτοκτόνησε την ημέρα κατά την οποία εισέβαλε στην Αθήνα η «Βέρμαχτ», σημειώνεται στο δημοσίευμα, με τίτλο «Η οργή της Αθήνας για το αναγκαστικό δάνειο με τα δεκαπέντε μηδενικά», στο οποίο φιλοξενείται συνομιλία με τον επικεφαλής της ομάδας εργασίας, Παναγιώτη Καρακούση.
Ο ίδιος, που, όπως σημειώνει η εφημερίδα «με την ομάδα εργασίας επί δύο χρόνια ερεύνησαν και υπολόγισαν τι οφείλει η Γερμανία στους Έλληνες μέχρι σήμερα», εκφράζει θλίψη βλέποντας, όπως λέει, μερικούς στη Γερμανία και αλλού να αμφισβητούν το προφανές, δηλαδή τις ζημίες που υπέστη η Ελλάδα, καθώς αρκεί και μόνον να αναλογιστεί κανείς ότι η Ελλάδα είχε τις μεγαλύτερες απώλειες, με το 19% του πληθυσμού της εκείνη την εποχή, δηλαδή 1,4 εκατομμύρια Έλληνες, να έχουν πεθάνει ή τραυματιστεί.
Όπως εξηγεί, πρόκειται για ομάδα τεχνοκρατών και ο ίδιος έχει παραμερίσει την οργή του και προσπάθησε να υπολογίσει τα πάντα αντικειμενικά, χωρίς οι έρευνες της ομάδας να έχουν κανένα πολιτικό στόχο και να σχετίζονται με τη δανειακή βοήθεια προς την Ελλάδα.
Στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι το ποσό των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ που φέρεται να αναφέρθηκε σε ενημέρωση της ειδικής επιτροπής της Βουλής είναι κατά πολύ μικρότερο από τα 162 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία ζητάει ο Μανώλης Γλέζος «ο λαϊκός ήρωας που ως νεαρός μαζί με έναν φίλο του το Μάιο του 1941 κατέβασαν από την Ακρόπολη τη σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό και ο οποίος σήμερα, 92χρονος, βρίσκεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το ριζοσπαστικό αριστερό κόμμα ΣΥΡΙΖΑ».
Η εφημερίδα παρατηρεί ότι τα δέκα δισεκατομμύρια ευρώ είναι το πολλαπλάσιο εκείνου που κατέβαλε το 1960 η Δυτική Γερμανία στους Έλληνες ως «αποζημίωση» για τα θύματα του ναζισμού στα τριάμισι χρόνια κατοχής, όταν η Βέρμαχτ είχε μεταφέρει στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης 70.000 Εβραίους από την Ελλάδα από τους οποίους δεν επέστρεψε σχεδόν κανείς και όταν είχε εκτελέσει 130.000 άμαχους στη χώρα.
Συμπληρώνει δε, ότι η επιχειρηματολογία των γερμανικών κυβερνήσεων είναι κατά κάποιον τρόπο ανέντιμη, όπως επισημαίνουν επανειλημμένα Γερμανοί ιστορικοί όπως οι Χάγκεν Φλάισερ και Αλμπρεχτ Ριτσλ, διότι μετά το 1945 η Βόννη «παρηγορούσε» τους Έλληνες πως όταν η Γερμανία θα έχει επανενωθεί θα μπορούσε να λυθεί οριστικά το ζήτημα των αποζημιώσεων. Ωστόσο όταν έγινε πραγματικά η επανένωση ήταν ήδη αργά, καθώς οι Γερμανοί στην «Συνθήκη των δύο συν τέσσερις» του 1990 περιέλαβαν προληπτικές διατάξεις για να αποτρέψουν περαιτέρω αξιώσεις για αποζημιώσεις.
Στη συνέχεια σημειώνεται πως κατά την επίσκεψη του Γερμανού προέδρου Γιόαχιμ Γκάουκ την περασμένη άνοιξη στην Ελλάδα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας είχε ζητήσει να αρχίσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η αποπληρωμή των αποζημιώσεων από τη Γερμανία, κάτι στο οποίο ο Γιόαχιμ Γκάουκ είχε αντιτάξει χαρακτηριστικά «Ξέρετε τι πρέπει να απαντήσω: η νομική οδός για αυτό έχει κλείσει».
Η «Der Standard» αναφέρει πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τους υπαλλήλους στο υπουργείο Οικονομικών στην Αθήνα και για τον Παναγιώτη Καρακούση που για πρώτη φορά συγκέντρωσε τα διασκορπισμένα αρχεία και ο οποίος στο σημειωματάριο του σημειώνει έναν δεκαπενταψήφιο αριθμό, δηλαδή 1,5 τρισεκατομμύρια δραχμές που αφαιρέθηκαν και είναι καταγεγραμμένα στην Τράπεζα της Ελλάδας, ως καταναγκαστικό δάνειο, το οποίο απέσπασαν το Μάρτιο του 1942 από τους Έλληνες, το γερμανικό Ράιχ και η Ιταλία.
Σημειώνει επιπλέον πως οι υπάλληλοι σε αυτούς τους υπολογισμούς τους δεν συμπεριέλαβαν καν τα δισεκατομμύρια δραχμών που ήταν τα μηνιαία έξοδα των κατοχικών δυνάμεων, ενώ, όπως παρατηρεί ο Παναγιώτης Καρακούσης, το δάνειο παραμένει ανοικτό και υπάρχουν οι υπογραφές των κατακτητών που μάλιστα λίγο πριν από το τέλος του Πολέμου είχαν πληρώσει δύο δόσεις του, κάτι που αποδεικνύει πως επρόκειτο για ένα δάνειο.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)

Ρομπότ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
Βρίσκεστε: ΑΡΧΙΚΗΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣΚΟΙΝΩΝΙΑΡομπότ. H λέξη που προέκυψε από την καταναγκαστική εργασία και τους σκ... Ρομπότ. H λέξη που προέκυψε από την καταναγκαστική εργασία και τους σκλάβους. Την επινόησε ένας θεατρικός συγγραφέας το 1921, που προειδοποίησε για την εξέλιξη των μηχανών και πολέμησε τον ναζισμό 27/12/2014 Κατηγορίες: FEATURED, ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Ετικέτες: R.U.R, ανδροειδές, Γκεστάπο, Γκόλεμ, Κάρελ Τσάπεκ, ρομπότ, Τσεχοσλοβακία R.U.R «Ο νεαρός Ρόσσουμ επινόησε έναν εργάτη με το ελάχιστο ποσό των απαιτήσεων. Έπρεπε να τον απλοποιήσει. Απέρριψε κάθε τι που δεν συνέβαλε άμεσα με την πρόοδο της εργασίας. Απέρριψε κάθε τι που κάνει τον άνθρωπο πιο πολύτιμο. Για την ακρίβεια, απέρριψε τον ίδιο τον άνθρωπο και έφτιαξε το Ρομπότ. Γλυκιά μου Δις Γκλόρυ, τα Ρομπότ δεν είναι άνθρωποι. Μηχανικά είναι τελειότεροι από ότι είμαστε εμείς, έχουν μια εξαιρετικά ανεπτυγμένη νοημοσύνη, αλλά δεν έχουν ψυχή. Έχεις δει ποτέ σου πώς φαίνεται ένα Ρομπότ από μέσα;» Κάπως έτσι περιγράφει στο θεατρικό έργο R.U.R/ Rossum’s Universal Robots (Παγκόσμια Ρομπότ του Ρόσσουμ) ο Τσέχος συγγραφέας Κάρελ Τσάπεκ την εφεύρεση του νεαρού επιστήμονα Ρόσσουμ. Ο Τσάπεκ υπήρξε ένας από τους πρώτους συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας και στην ουσία, σε αυτόν οφείλουμε την λέξη «Ρομπότ» που επινόησε για να περιγράψει τα τεχνητά μηχανικά όντα. Ρομπότ ή αλλιώς καταναγκαστική εργασία Στις 25 Ιανουαρίου του 1921 ανέβηκε για πρώτη φορά το θεατρικό έργο R.U.R στο Εθνικό Θέατρο της Πράγας. Η λέξη «Ρομπότ» ακούστηκε πρώτη φορά στην ,τότε, Τσεχοσλοβακία. Το 1923 που το έργο μεταφράστηκε Το θεατρικό έργο του Κάρελ Τσάπεκ ανέβηκε για πρώτη φορά στις 25 Ιανουαρίου του 1921 στο Εθνικό Θέατρο της Πράγας Το θεατρικό έργο του Κάρελ Τσάπεκ ανέβηκε για πρώτη φορά στις 25 Ιανουαρίου του 1921 στο Εθνικό Θέατρο της Πράγας στα Αγγλικά και σε άλλες τριάντα γλώσσες, ο νέος ορισμός επιβλήθηκε διεθνώς. Ποια ήταν όμως η προέλευση της λέξης που αντικατέστησε όρους όπως “αυτόματο” ή “ανδροειδές”; Ο Τσάπεκ εμπνεύστηκε από την τσέχικη λέξη «robota» που σημαίνει καταναγκαστική εργασία και τους «robotnik», τους σκλάβους δηλαδή που εργάζονταν καταναγκαστικά στα χωράφια των αφεντικών τους. Μπορεί η επινόηση της νέας λέξης να χρεώνεται στον Κάρελ Τσάπεκ, ωστόσο νέος όρος ήταν ιδέα του αδερφού του συγγραφέα, Τζόσεφ Τσάπεκ. Τα δύο αδέρφια από μικροί μεγάλωσαν μαζί και συνεργάστηκαν σε όλη τους την ζωή. Ο Κάρελ ήθελε να ονομάσει τα ρομπότ “Labori”, αλλά άκουσε τελικά την συμβουλή του Τζόσεφ. Στη συνέχεια, με επιστολή του στο Αγγλικό Λεξικό της Οξφόρδης ξεκαθάρισε ότι ο νέος όρος δεν ήταν ιδέα του ίδιου, αλλά του αδερφού του. Το προφητικό έργο της βιομηχανοποιημένης κοινωνίας Στο τρίπραχτο έργο του Τσάπεκ, τα ρομπότ δεν μοιάζουν με τα γνωστά σύγχρονα ρομπότ που συνήθως είναι φτιαγμένα από μέταλλο. Τα ρομπότ του Ρόσσουμ, σύμφωνα με το θεατρικό έργο, κατασκευάστηκαν σε ένα εργοστάσιο και ήταν φτιαγμένα από συνθετική οργανική ύλη. Ο επιστήμονας Ρόσσουμ κατάφερε να φτιάξει τεχνητά, αλλά βιώσιμα όργανα και ιστούς που έμοιαζαν πολύ με αυτούς του ανθρώπινου οργανισμού. Μπορεί ο Ρόσσουμ με την εφεύρεση να ήθελε να απαλλάξει τον άνθρωπο από την χειρωνακτική εργασία, αντικαθιστώντας τον με ρομπότ, στην πορεία τα πράγματα πήραν άσχημη τροχιά,καθώς ο επιστήμονας επιδίωξε το κέρδος και τα ρομπότ τελικά επαναστάτησαν. Κάθε ρομπότ έκανε τη δουλειά για δύο εργάτες και ελευθέρωνε τους ανθρώπους από έννοιες και κουραστικές ευθύνες. Αρχικά, τα ρομπότ να έμοιαζαν χαρούμενα που βρίσκονταν υπό την δούλεψη των ανθρώπων όμως τα όντα «που δεν είχαν πάθη, ούτε ιστορία ούτε ψυχή» συνειδητοποίησαν ότι ήταν ευφυέστερα και δυνατότερα από το ανθρώπινο είδος. Τα ρομπότ εξεγέρθηκαν και προκάλεσαν τον αφανισμό της ανθρωπότητας, αφήνοντας μόνο έναν επιζών. Το έργο έγινε αμέσως επιτυχία και προκάλεσε έντονο προβληματισμό ως προς τη σωστή διαχείριση της τεχνολογικής εξέλιξης από την κοινωνία. Ο Τσάπεκ πάντα πίστευε πως κάποια στιγμή οι μηχανές θα αντικαταστήσουν τους ανθρώπους και πως είναι στο χέρι των ίδιων των ανθρώπων να διευθετήσουν τις επακόλουθες συνέπειες μιας ρομποτικής και τεχνολογικής έκρηξης που θα επηρέαζε την ίδια την ανθρώπινη ζωή, τη σημασία της εργασίας, αλλά και τις πιθανές περιπτώσεις απληστίας και δύναμης των μεγάλων εταιριών. Το Ρομπότ στο έργο R.U.R επαναστατούν και αφανίζουν το ανθρώπινο είδος Το Ρομπότ στο έργο R.U.R επαναστατούν και αφανίζουν το ανθρώπινο είδος Από τον Τάλω και την Γαλάτεια στο Γκόλεμ και τα Ρομπότ Η ιδέα ενός ανθρωπόμορφου τεχνητού μηχανήματος είναι αρκετά παλιά. Ήδη από την ελληνική μυθολογία υπάρχουν αρκετές φανταστικές ιστορίες με ανδροειδή ή ρομπότ. Ο Κάδμος, ο ιδρυτής της Θήβας σκότωσε έναν δράκο, που αποδείχτηκε πως ήταν γιος του θεού Άρη. Στη συνέχεια, φύτεψε στην γη τα δόντια του δράκου και από αυτά βγήκαν οι Σπαρτοί, οι πρώτοι κάτοικοι της Θήβας. Πόστερ του θεατρικού έργου R.U.R Πόστερ του θεατρικού έργου R.U.R Ο Πυγμαλίων ερωτεύτηκε ένα άγαλμα της θεάς Αφροδίτης και παρακάλεσε τη θεά να του στείλει μια γυναίκα σαν το άγαλμα. Η Αφροδίτη ζωντάνεψε το άγαλμα που ονομάστηκε Γαλάτεια. Ο Τάλως όμως είναι περισσότερο συναφής με την ιδέα ενός ρομπότ. Πρόκειται για έναν θεόρατο «άνθρωπο» φτιαγμένο εξ ολοκλήρου από χαλκό που σφυρηλάτησε ο Ήφαιστος για να προστατέψει την Κρήτη. Ωστόσο, ο ίδιος ο Τσάπεκ ανέφερε πως πηγή έμπνευσης των δικών του ρομπότ ήταν ο εβραϊκός μύθος του Γκόλεμ που εμφανίστηκε κατά τον 16ο αιώνα στην Πράγα. Το Γκόλεμ ήταν ένα ανθρωπόμορφο πλάσμα φτιαγμένο από πηλό ή λάσπη, ελεγχόταν από ένα άνθρωπο και χρησιμοποιούνταν εναντίον των εχθρών. Μπορεί ο Ισαάκ Ασίμωφ να μην εντυπωσιάστηκε από τα ρομπότ Τσάπεκ και να έδωσε τη δική του εκδοχή για τα πανέξυπνα ανδροειδή, αναγνώρισε όμως πως ο συγγραφέας έθεσε τα θεμέλια της επιστημονικής φαντασίας στη λογοτεχνία. Ο πολιτικοποιημένος φιλόσοφος ήταν ο Νο 2 καταζητούμενος της Γκεστάπο Ο Κάρελ Τσάπεκ έμεινε γνωστός για την συμβολή του στη «λογοτεχνία του φανταστικού», κυρίως με το θεατρικό έργο R.U.R. Παρόλα αυτά ασχολήθηκε πολύ έντονα και με τη φιλοσοφία, ενώ μέσω των πολιτικών του απόψεων άσκησε κριτική στον ολοκληρωτισμό των καθεστώτων που περιόριζαν τη δημοκρατία και την ελευθερία της γνώμης. Γεννημένος στις 9 Ιανουαρίου του 1890 στο Μάλε Σβατονόβιτσε της Βοημίας, ο Κάρελ Τσάπεκ μεγάλωσε σε οικογένεια γιατρών και ανθρώπων που αγαπούσαν τις τέχνες. Μετά το γυμνάσιο που αποφοίτησε με άριστα, σπούδασε φιλοσοφία σε Πανεπιστήμια της Πράγας, του Βερολίνου και του Παρισιού. Το 1915 απέκτησε το πτυχίο του και έκτοτε δούλευε μαζί με τον μεγαλύτερο αδερφό του που ήταν ζωγράφος και μυθιστοριογράφος. Τα δύο αδέρφια, που είχαν ανεπτυγμένο πατριωτικό πνεύμα, ήταν συντάκτες στο καλλιτεχνικό τμήμα πολλών εφημερίδων, ενώ είχαν και την δική τους εβδομαδιαία σατιρική στήλη μέσα από την οποία έδειχναν τη δυσφορία τους για την πολιτική γραμμή που τα ακολουθούσε εκείνα τα χρόνια η Τσεχοσλοβακία. Μπορείς να ασχοληθείς με την πολιτική και έπειτα να βαρεθείς. […] Μπορείς να αποσυρθείς από την πολιτική, τότε όμως θεωρείσαι δειλός ή αδιάφορος. Αν κυνηγήσεις την αληθινή πολιτική, είσαι κομματικοποιημένος, αν κυνηγήσεις την ιδανική πολιτική, είσαι γελοίος. Σε κάθε περίπτωση θεωρείσαι απειλή για το έθνος. Παρακαλώ, κάνε την επιλογή σου. Με την άνοδο του ναζισμού τη δεκαετία του 1930, ο Τσάπεκ απέκτησε μια περισσότερο πολιτικοποιημένη χροιά Ο συγγραφέας Κάρελ Τσάπεκ. Ο συγγραφέας Κάρελ Τσάπεκ. και άσκησε έντονη κριτική εναντίον της δικτατορίας και του ολοκληρωτισμού. Περιμένοντας την επικείμενη εισβολή των γερμανικών δυνάμεων στην Τσεχοσλοβακία, μέσα από θεατρικά έργα και άρθρα προειδοποιούσε τους συμπατριώτες του για τον κίνδυνο της ναζιστικής Γερμανίας. Οι προσπάθειες του Τσάπεκ καταρρακώθηκαν όταν η Γαλλία και η Βρετανία επέτρεψαν με την Συμφωνία του Μονάχου την κατάληψη εδαφών της Τσεχοσλοβακίας από γερμανικά στρατεύματα προκειμένου να αποφευχθεί περαιτέρω πολεμική σύρραξη. Άμεσα η Γκεστάπο κατονόμασε τον Τσάπεκ ως το Νο 2 καταζητούμενο εξαιτίας των απόψεων του. Ο συγγραφέας αρνήθηκε να φύγει από την χώρα του. Η σύλληψή του ήταν βέβαιη, αλλά στις 25 Δεκεμβρίου του 1938 ο Τσάπεκ πέθανε από βαριά ίωση. Δυστυχώς, ο αδερφός του δεν είχε την ίδια μοίρα. Συνελήφθη, βασανίστηκε και πέθανε το 1945 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν Μπέλσεν. Ο Τσάπεκ προτάθηκε για Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1936 και προς τιμήν του δίνεται το βραβείο «Karel Capek» σε συγγραφείς έργων επιστημονικής φαντασίας....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/rompot-i-lexi-pou-proekipse-apo-tin-katanagkastiki-ergasia-ke-tous-sklavous-tin-epinoise-enas-theatrikos-singrafeas-to-1921-pou-proidopiise-gia-tin-exelixi-ton-michanon-ke-polemise-to-nazismo/

Δημοφιλείς αναρτήσεις