Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016

Ελπίδα, Φόβος και Ελευθερία

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Αν και είναι αδύνατον να ζούμε χωρίς φόβο και χωρίς ελπίδα, η ελευθερία μας εξαρτάται από τον βαθμό στον οποίο τα διαχειριζόμαστε με επιτυχία.
grethexis.com
Εκείνοι που ασκούν κάποιας μορφής εξουσία μπορούν να σας βεβαιώσουν πως τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία της πολιτικής τους εργαλειοθήκης είναι ο φόβος και η ελπίδα. Ένα πλήθος που αποτελείται από φοβισμένους ανθρώπους εύκολα αγοράζει ελπίδα, γι’ αυτό και ο Ναπολέων Βοναπάρτης ονομάζει τους ηγέτες «εμπόρους ελπίδας». Από την άλλη, ένα πλήθος που τρέφεται με ελπίδες μπορεί πολύ εύκολα να τρομοκρατηθεί. Αν και είναι αδύνατον να ζούμε χωρίς φόβο και χωρίς ελπίδα, η ελευθερία μας εξαρτάται από τον βαθμό στον οποίο τα διαχειριζόμαστε με επιτυχία.
Το ύποπτο δώρο των θεών
Στην αρχαία ελληνική μυθολογία, η ελπίδα βρίσκεται μέσα στο πιθάρι που έδωσε ο Δίας στην πρώτη γυναίκα της ανθρωπότητας, την Πανδώρα, με την εντολή να μην το ανοίξει. Εκείνη όμως, υπέκυψε στην περιέργειά της και καθώς έβγαλε το καπάκι ξεχύθηκαν όλες οι δυστυχίες και κατέκλυσαν την ανθρωπότητα. Πανικόβλητη η Πανδώρα προσπάθησε να το κλείσει, αλλά το μόνο που πρόλαβε να κρατήσει μέσα στο πιθάρι ήταν η ελπίδα. Εντυπωσιακό, που μέσα σε ένα σκεύος γεμάτο δυστυχίες, ο Δίας είχε τοποθετήσει και την ελπίδα, δεν είναι; Κι ακόμα πιο παράξενο που μόνο εκείνη έμεινε κλεισμένη στο πιθάρι και δεν ξεχύθηκε ανάμεσα στους ανθρώπους. Την ελπίδα την παρέχουν εκείνοι που έχουν εξουσία στον κατάλληλο χρόνο και σε κατάλληλες δόσεις, ώστε να μην χρειαστεί ποτέ να αντιμετωπίσουν απελπισμένους υπηκόους, που δεν αντιμετωπίζονται εύκολα.
Ο Γερμανός φιλόσοφος Nietzsche κατέληξε στο συμπέρασμα πως η ελπίδα είναι το χειρότερο κακό, διότι παρατείνει τα βάσανα των ανθρώπων και ο Αριστοτέλης την είχε ορίσει ως το όνειρο που βλέπουμε ξυπνητοί. Μολονότι η ελπίδα μπορεί να λειτουργήσει θετικά στη ζωή μας, όταν κυριαρχεί στα σχέδιά μας εύκολα μας ρίχνει στην αδράνεια και μας κάνει εύπιστους και άτολμους. Ελπίζοντας, μπορεί να βρεθούμε να κοιτάζουμε απλώς τη ζωή μας να περνά περιμένοντας έναν άνθρωπο ή έναν θεό να μας αλλάξει την τύχη, πείθοντας τον εαυτό μας πως είμαστε αδύναμοι και πλήρως εξαρτώμενοι από εξωτερικούς παράγοντες. «Οι δυνατοί έχουν θέληση, οι αδύναμοι έχουν ελπίδα» , λέει μία γερμανική παροιμία και νομίζω πως αποδίδει με ακρίβεια τη γνώμη που είχαν και οι αρχαίοι Έλληνες για το «όνειρο που βλέπουμε ξυπνητοί».
Πώς λοιπόν διαχειρίζονταν οι Έλληνες τη θλίψη, τον πόνο, την απογοήτευση και όλα τα κακά που πλήττουν την ανθρωπότητα, αφού η ελπίδα παρέμενε κλεισμένη στο πιθάρι; Μία ολοκληρωμένη απάντηση θα απαιτούσε να γράψουμε ένα ολόκληρο βιβλίο, γιατί κάθε πτυχή της ηθικής και του πολιτισμού τους ήταν έτσι δομημένη, ώστε να μην χρειάζεται να βασίζονται στην ελπίδα για να τα καταφέρουν. Αν όμως υπήρχε μία δραστηριότητα που θεράπευε αποτελεσματικά την ψυχή από την «ασθένεια» της ελπίδας, σίγουρα ήταν το θέατρο.
Έχετε διαβάσει ποτέ κάποια ελληνική τραγωδία; Πρόκειται για έργα στα οποία, σε αντίθεση με ό, τι έχουμε σήμερα συνηθίσει, ο ήρωας οδηγείται στην πλήρη απελπισία και στην καταστροφή, υφιστάμενος τις συνέπειες των επιλογών του και όχι μόνο. Συχνά, οδηγείται στην καταστροφή χωρίς καν να έχει φταίξει σε κάτι, απλώς επειδή έπεσε θύμα μίας κακής συγκυρίας. Σκεφτείτε ότι ο θεατής πήγαινε να παρακολουθήσει μία τέτοια ιστορία, γνωρίζοντας μάλιστα από την αρχή την υπόθεση και, φυσικά, το τέλος της ιστορίας. Τι του προσφέρει κάτι τέτοιο; Μα την κάθαρση! Ο θεατής ταυτίζεται με τον ήρωα, ζει το δράμα του και συντονίζεται με την πραγματικότητα της ζωής. Η ελπίδα δεν έχει ρόλο στην ελληνική τραγωδία ούτε όταν ο επινοητικός Ευριπίδης επινόησε τον «από μηχανής θεό».
Συνηθίζουμε να λέμε την έκφραση «από μηχανής θεός» μέχρι σήμερα, όταν εμφανίζεται ξαφνικά μία απρόσμενη λύση σε ένα φαινομενικά άλυτο πρόβλημα. Ο θεός όμως που εμφανιζόταν στο αρχαίο θέατρο και έδινε τη λύση σε μία μπλεγμένη κατάσταση δεν ήταν καθόλου απρόσμενος. Ήταν αυτός που δημιούργησε το πρόβλημα εξ αρχής και ο Ευριπίδης τον «υποχρεώνει» να το λύσει, δίνοντας στον θεατή το μήνυμα πως ακόμα και οι θεοί δεν επιτρέπεται να αγνοούν τις συνέπειες των πράξεών τους. Και μην ξεχνάτε πως οι Έλληνες θεοί είναι εικόνα των ανθρώπων. Κάνουν λάθη, μετανιώνουν, θυμώνουν, αγαπούν και μισούν, σαν άνθρωποι που απλώς ζουν σε άλλη διάσταση. Αυτό λοιπόν που βιώνει ο θεατής, ακόμα και όταν η λύση του δράματος επιτυγχάνεται με την επέμβαση του θεού, είναι η κάθαρση που προσφέρει η αποκατάσταση της κανονικότητας από εκείνον που τη διατάραξε και όχι η ελπίδα πως ό, τι και να κάνει στη ζωή του θα έρθει κάποιος θεός να τακτοποιήσει τον χαμό που προκάλεσε.
Δεν ελπίζει σε μαγικές λύσεις ο αρχαίος θεατής, αλλά πώς νιώθει άραγε αντικρίζοντας το σκληρό πρόσωπο της πραγματικότητας; Πώς στέκεται μπροστά στις βίαιες ανατροπές της ζωής και στις αδικίες; Νιώθει οίκτο και φοβάται και νιώθοντας έτσι φτάνει στην κάθαρση, λέει ο Αριστοτέλης.
Ο γιος του θεού του πολέμου
Φόβος ονομάζεται ο γιος του θεού Άρη και μαζί με τον αδερφό του, τον Δείμο (τρόμος), συνοδεύουν τον πολεμοχαρή θεό στις μάχες. Είναι λογικό να βασιλεύει ο φόβος στον πόλεμο, αλλά στο θέατρο;
Παρακολουθώντας μία τραγωδία, ο θεατής συμπάσχει με τον ήρωα για τα παθήματά του και φοβάται αναλογιζόμενος την πιθανότητα να του συμβούν τα ίδια. Μάλιστα, λέει ο Αριστοτέλης, ο φόβος φτάνει στο αποκορύφωμά του όταν ο ήρωας με τον οποίο ταυτίζεται ο θεατής, ετοιμάζεται να διαπράξει ένα ανεπανόρθωτο σφάλμα εν αγνοία του. Τότε, ο μόνος τρόπος να υποχωρήσει ο φόβος του θεατή είναι η αποκάλυψη της αλήθειας. Όταν ο Οιδίποδας σκότωσε τον πατέρα του και παντρεύτηκε την μητέρα του, δίχως να γνωρίζει πως αυτοί ήταν οι γονείς του, ο θεατής νιώθει τρόμο και οίκτο. Όταν στη συνέχεια αποκαλύπτεται η αλήθεια και ο ήρωας καταλαβαίνει τι έχει κάνει, ο θεατής καλείται να συμφιλιωθεί με την ιδέα πως τα λάθη που κάνουμε ακόμα και από άγνοια, πάντα έχουν συνέπειες. Ο Οιδίποδας δεν μπορεί πλέον να διορθώσει την κατάσταση, αλλά τώρα γνωρίζει. Ο οίκτος υποχωρεί γιατί πλέον ο ήρωας δεν είναι έρμαιο της άγνοιάς του, αν και εξακολουθεί να είναι δυστυχής. Ο φόβος υποχωρεί γιατί ο θεατής δεν ανησυχεί πλέον για το τι θα συμβεί. Ό, τι έγινε δεν ξεγίνεται. Η ευχαρίστηση προέρχεται όχι από την απαλλαγή του ήρωα που υποφέρει άδικα, αλλά από την κατανόηση της κατάστασης, την αποδοχή αυτού που στ’ αλήθεια συμβαίνει. Η κάθαρση έρχεται όταν συμβαδίζουμε με το πραγματικό.
«Όπως στο θέατρο ο ηθοποιός είναι πιο δημοφιλής από τον δημιουργό του έργου, έτσι και στην πολιτική επικράτησε η υποκριτική τέχνη λόγω της αχρειότητας των πολιτών», γράφει ο Αριστοτέλης στην Ρητορική του. Την τέχνη του ηθοποιού χρησιμοποιούν και οι πολιτικοί για να επιτύχουν τους στόχους τους, μεταξύ των οποίων είναι και η πρόκληση του φόβου.
Ο πολιτικός, όταν γνωρίζει καλά την ψυχοσύνθεση του κοινού στο οποίο απευθύνεται, μπορεί να το πείσει ότι θα το απαλλάξει από εκείνα που φοβάται. Και να τι φοβόμαστε περισσότερο, όπως ήδη γνώριζε ο Αριστοτέλης:
  1. Κάτι που μπορεί να μας βλάψει σύντομα και ανεπανόρθωτα ή που μπορεί να διορθωθεί από ανθρώπους που αντιπαθούμε (και άρα, να τους ενδυναμώσει).
  2. Τους ανθρώπους που έχουν τη δύναμη να προκαλέσουν το κακό που φοβόμαστε και τους φιλοχρήματους, επειδή το χρήμα είναι ισχυρό κίνητρο.
  3. Τους ανθρώπους που έχουν προκαλέσει το ίδιο κακό στο παρελθόν και εκείνους των οποίων τα συμφέροντα συγκρούονται με τα δικά μας ή με τα συμφέροντα ισχυρών ανθρώπων που εμπιστευόμαστε.
  4. Όσους έχουν αδικηθεί στο παρελθόν και διψούν για εκδίκηση, ειδικά όσους δεν δείχνουν οργισμένοι, οπότε είναι πιθανόν να δράσουν απροσδόκητα.
Και συμπληρώνει ο μεγάλος φιλόσοφος: «δεῖ τινα ἐλπίδα ὑπεῖναι σωτηρίας, περὶ οὖ ἀγωνιῶσιν» Πρέπει, δηλαδή, να υπάρχει μία ελπίδα, κάτι για το οποίο να αγωνιούν, γιατί αυτός που δεν ελπίζει, δεν φοβάται!
Έξω από τον φαύλο κύκλο
Αυτός που ζει στηρίζοντας τα σχέδιά του στην ελπίδα εξαπατά τον εαυτό του, προσπαθώντας έτσι να αντιμετωπίσει τον φόβο που του προκαλεί η πραγματικότητα. Κι όσο φοβάται τόσο συσκοτίζει τη λογική του, παραδίνοντας τον εαυτό του σε εκείνους που εμπορεύονται την ελπίδα. Σε αυτόν τον φαύλο κύκλο των παθημάτων, η ελπίδα εμποδίζει τον φόβο να κάνει τη δουλειά του και να οδηγήσει την ψυχή στην κάθαρση, στην απελευθέρωση που μόνο η βαθειά γνώση της πραγματικότητας μπορεί να προσφέρει. Είναι ένας κύκλος ατέρμονης, ανατροφοδοτούμενης σύγχυσης, έξω από τον οποίο στέκεται περήφανη η ελευθερία. Και θέλει τόλμη να μπορεί να πει κανείς σαν τον Νίκο Καζαντζάκη «δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι ελεύθερος».
 

Από το σκόρδο στην μπανάνα

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση του χρήστη flowmagazine.gr.
Ο χειμώνας μαζί με το κρύο και τα ακραία καιρικά φαινόμενα μας χαρίζει και ιώσεις. Ένα από τα κυριότερα συμπτώματα των χειμωνιάτικων ιώσεων είναι και ο…

 για τον πονόλαιμο

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, 04/02/2016
Από το σκόρδο στην μπανάνα για τον πονόλαιμοΟ χειμώνας μαζί με το κρύο και τα ακραία καιρικά φαινόμενα μας χαρίζει και ιώσεις. Ένα από τα κυριότερα συμπτώματα των χειμωνιάτικων ιώσεων είναι και ο πονόλαιμος, που συνήθως δυσκολεύει στην ομιλία και την κατάποση. Αμέσως μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να τρέξετε στον γιατρό σας, αλλά μερικές θεραπείες μέσα στο σπίτι ξεπερνούν τη δράση των χαπιών, σημειώνει ο Jeffrey Linder, παθολόγος στο Νοσοκομείο Brigham στη Βοστώνη. Μεταξύ άλλων μπορείτε να δοκιμάσετε τα εξής σπιτικά γιατροσόφια:
1. Σούπα: Τίποτα δεν μπορεί να έχει καλύτερη γεύση από μία ζεστή σούπα όταν έχετε κάποιο κρυολόγημα. Είναι η βασική τροφή για τον πονόλαιμο που ενεργοποιεί όχι μόνο τη γεύση, αλλά είναι επίσης εξαιρετικά παρήγορη. Επιπλέον, ανακουφίζει τη συμφόρηση διεγείροντας την παραγωγή βλέννας και την εκκαθάριση της ρινικής διόδου. Μπορείτε να προσθέσετε στη σούπα σας ιδιαίτερα θρεπτικά συστατικά, όπως λαχανικά.
2. Σκόρδο: Με ισχυρή αντιβακτηριακή δράση, το σκόρδο προσφέρει άμεση ανακούφιση από τον πονόλαιμο ή οποιαδήποτε λοίμωξη του λαιμού. Μπορείτε είτε να μασήσετε μερικές σκελίδες ωμού σκόρδου είτε απλά να το προσθέσετε στη σούπα σας ώστε να παραμείνετε υγιείς. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το σκόρδο σε διάφορα πιάτα που μαγειρεύετε.
3. Μπανάνα
Οι μπανάνες έχουν αποκτήσει αρνητική φήμη στην Ινδία, όταν πρόκειται για κρυολόγημα και βήχα. Πολλοί Ινδοί αποφεύγουν την κατανάλωση μπανάνας με βάση την πεποίθηση ότι μπορεί να πυροδοτήσει το κοινό κρυολόγημα ή να επιδεινώσει τον βήχα. Η αλήθεια είναι ότι η μπανάνα είναι πλούσια σε βιταμίνη C με αποτέλεσμα να θωρακίζει το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, είναι πλούσια σε βιταμίνη Β6 και μέταλλα όπως το κάλιο και το ασβέστιο. Όντας μαλακή από τη φύση της, είναι αρκετά εύκολο να την καταπιείτε.
4. Μέλι: Όταν αναμιγνύεται με ζεστό νερό και χυμό λεμονιού, το μέλι μπορεί να ανακουφίσει αποτελεσματικά τον πονόλαιμο και να διευκολύνει την ταχύτερη ανάκαμψη από την ιογενή λοίμωξη. Μάλιστα, έχει καταπληκτικές αντιβακτηριακές ιδιότητες που καταπολεμούν τις λοιμώξεις. Όντας κολλώδες στην υφή, καταπραΰνει τον βήχα και μας απαλλάσσει από πιθανά αλλεργιογόνα που μπορεί να επιδεινώσουν το πρόβλημα.

Πότε πέφτει Τσικνοπέμπτη και πότε Καθαρά Δευτέρα

Tα 10 μέρη της Ελλάδας ...

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Το γεγονός ότι η Ελλάδα κρύβει μεγάλες ομορφιές, δεν κρύβει ούτε μία μικρή δόση υπερβολής. Πέρα από τα όμορφα νησιά της, που γίνονται ακόμα πιο όμορφα και…
cosmo-scope.com

ΙΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
1) Οι περισσότερες πηγές της Ελλάδας είναι χλωριονατριούχες. Αυτές είναι: Α) Θερμές: Αγιάσματα Κεράμου Χίου, Αγίου Ιωάννη Λισβορίου Λέσβου, Θερμές…
enallaxnews.gr
1) Οι περισσότερες πηγές της Ελλάδας είναι χλωριονατριούχες.
Αυτές είναι:
Α) Θερμές:
Αγιάσματα Κεράμου Χίου, Αγίου Ιωάννη Λισβορίου Λέσβου, Θερμές Κουρτζή Λέσβου, Θερμές Πολυχνίτου Λέσβου (οι θερμότερες πηγές στην Ελλάδα), Θερμές Κύθνου (2 πηγές).
Β) Χαμηλής, Θερμοκρασίας., (20° – 30°) ή Υπόθερμες:
Αγίας Μελανής Λέσβου, Θερμές Αιγίνης ή Σουβάλας, Αλυκής Μήλου, Βουλιαγμένης Αττικής, Γαβαθά Λέσβου, Δρεπάνου Αχαΐας, Λουτρών Ελένης στις Κεχριές Κορίνθου, Καλλιθέας Ρόδου, Κάτω Μούσκα Μεθάνων, Λέντα Κρήτης, Πλάκας Θήρας.
Γ) Ραδιενεργές:
Ευθαλούς Λέσβου Πολυχνίτου (η Θερμότερη πηγή της Ελλάδας) Λέσβου, Καμένα Βούρλα (2 Θερμές, 2 υπόθερμες), Λουτρακίου (2 πηγές).
Δ) Χλωριονατριούχα οξυπηγή:
Αγίας Ειρήνης Κω.
Ε) Χλωριονατριούχες αλκαλικές και των αλκαλικών γαιών οξυπηγές:
Αγίας Παρασκευής Χαλκιδικής υπόθερμη και Ελευθερών Πραβίου, θερμές.
ΣΤ) Χλωριονατριούχες οξυπηγές υπόθερμες, για ποσιθεραπεία:
4 στα Μέθανα,

ενδείξεις: για γενική ελάττωση της θρέψης, για καταρροϊκές καταστάσεις, ουρική διάθεση, παχυσαρκία, ατονική δυσκοιλιότητα.
Στην ποσιθεραπεία: για τόνωση του στομάχου, διευκολύνει τις εντερικές λειτουργίες, ηπατικά νοσήματα.
2) Οι αλιπηγές:
Θερμές: Αγίου Φωκά Κω, Αγίων Αναργύρων Κύθνου, Καλύμνου, Μανδρακίου και Μαλίων Νισύρου, Παναγίας Κρυφής Λέσβου, Αιδηψού: 10 πηγές από τις οποίες 4 ραδιενεργές, Ικαρίας: 16 πηγές παδιενεργές και Κακκάβου Κύθνου, η οποία είναι και σιδηρούχα.

Ενδείξεις: αρθρίτιδες, δερματοπάθειες, εφιδρωματικές καταστάσεις, κυκλοφορικές διαταραχές, νευρώσεις, παραλύσεις, ρευματισμοί, στην εισπνοθεραπεία ενδείκνυνται στις χρόνιες αναπνευστικές καταρροές.
3) Υδροθειούχες πηγές:
Όλες οι υπόθερμες: Αγίας Βαρβάρας Βονίτσης, Αγραπιδοκάμπου Ναυπακτίας, Ηρακλείας Ηλείας, Κουνουπελίου Ηλείας, Λούτσα Χεϊμπελή Κοζάνης, Μουρτσιανής Μεσολογγίου, Μιτάνι Άρτας, Σελινίτσα Αχαΐας, Χεστένι Ευρυτανίας, Φρασκιάς Ηλείας, ψαρόθερμα Σαμοθράκης και μία στο Σμόκοβο. Μια αλιπηγή στο Ψωρονέρι Λαμίας.

4) Υδροχλωριούχες:
Θερμές: 2 πηγές Θερμοπυλών, λουτρά Σαμοθράκης, Καϊάφα (από τις 2 η μία θερμή, η άλλη υπόθερμη), υπόθερμες Κυλλήνης, μία στα Καμένα Βούρλα, Βρωμονερίου Γαργαλιάνων, Μύλου Κονιαβίτου Λαμίας, Παλιοσάραγα Πρεβέζης, Τραϊανουπόλεως Φερρών θερμή ραδιενεργός και Χανοπούλου Άρτης, υδροθειοχλωριονατριούχα γυψοπηγή.

5) Θειούχες πηγές:
Υπόθερμες: Καβάσιλα Κονίτσης, Κρεμαστών βάλτου, Κρεμαστών Χούνης, Λυζαριά Κονίτσης, Ηραίας Γορτυνίας. Μια θειούχα και σιδηρούχα, θερμών Δράμας θερμή.
6) Αλκαλικές Θειοπηγές:
Νέας Απολλωνίας μια θερμή και μια υπόθερμη, μια υπόθερμη Πλατυστόμου, πέντε πηγές Σμοκόβου, οι 4 θερμές και μια υπόθερμος, Παλαιοβράχα Φθιώτιδας υπόθερμος.
Ενδείξεις: αρθρίτιδα, δερματοπάθειες (ακμή, έκζεμα, εξανθήματα, κνιδώσεις, ψωρίαση), νευρώσεις, παρέσεις, κινητικές αταξίες, χρόνιους ρευματισμούς, ημικρανίες, νευραλγίες. Στην ποσιθεραπεία και εισπνοές στις χρόνιες δηλητηριάσεις, χρόνιες καταρροές, διάφορες σπλαχνικές υπεραιμίες. Η ποσιθεραπεία αντενδείκνυται στις αναιμίες, εξασθενήσεις καρδιακές παθήσεις, πεπτικές διαταραχές, πεπτικά έλκη.

7) Αλκαλικών γαιών:
στην Ελλάδα είναι μόνο οι αλκαλικές οξυπηγές όπως στη Νιγρίτα (ραδιενεργή οξυπηγή) και τα λουτρά Σκρα Κιλκίς. Θερμή Σιδηροκάστρου. Υπόθερμες ραδιενεργές είναι οι πηγές Ηφαίστου Κορνού Λήμνου, Ψιανής Ναυπακτίας, Αρδαίας ή Άνω Λουτράκι, Γιάννε Κιλκίς, Λίντζα Γεννησαίας και Λίντζας Εχινού Ξάνθης, Φλωρίνης και Σουρωτής.
Ενδείξεις: Οφελούν στις πεπτικές διαταραχές και δυσκοιλιότητα σε λουτρά και σε ποσιθεραπεία.

8) Σιδηρούχες πηγές:
4 των Κυθήρων, Θερμή Μυτιλήνης, και Κακκάβου Κύθνου (αλιπηγές, θερμών Δράμας θειούχα), Κόκκινα νερά Αγνιάς (οξυπηγές).
Οι ραδιενεργές πηγές κατά σειρά περιεκτικότητας είναι: Ικαρίας, Καμένων Βούρλων, Αιδηψού, Ευθαλούς Μυτιλήνης, Λουτρακίου, Πολυχνίτου Μυτιλήνης, Φερρών, Νέας Απολλωνίας.

Οι θεραπευτικές ικανότητες των ραδιενεργών πηγών είναι: Αναιμίες, αρθρίτιδες, ρευματισμοί, χρόνιες φλεγμονώδεις καταστάσεις, νευραλγίες, παραλύσεις, μυασθένειες, υπερκοπώσεις κ.α.
Ατμόθερμες για ατμόλουτρα και εισπνοές είναι: Αμαράντου Κονίτσης και Προβατά Μήλου.
Ενδείκνυται στις αρθρίτιδες, αγκυλώσεις και καταροϊκές καταστάσεις.

9) Ιωδιούχες και βρωμιούχες πηγές:
Αγίων Αναργύρων Κύθνου, Κακκάβου Κύθνου, Μεθάνων, οι πλουσιότερες σε ιώδιοκαι βρώμιο πηγές στην Ελλάδα.
Ενδείκνυνται σε: αδενίτιδες, αρτηριοσκληρώσεις, βρογχοκήλη, δερματοπάθειες, εξιδρωματικές καταστάσεις, λεμφατισμό, ραχίτιδα, χρόνιους ρευματισμούς.

Πηγές που ενδείκνυνται σε μερικές περισσότερο συνηθισμένες παθήσεις:
Αγκυλώσεων: ακρατοθέρμες πηγές Αδενίτιδες: ιωδιούχα, βρωμιούχα λουτρά Αιμορροΐδες: πικρές πηγές Αλωπεκία: Θειούχα λουτρά Παιδική Αναιμία: ακρατοθέρμες και σιδηρούχες πηγές Αναπνευστικές παθήσεις: Θειούχα ακρατόθερμες Αρθρίτιδα: οξύ στάδιο, υποξύ στάσιο: ακρατοθέρμες, θερμές, αλιπηγές αλκαλικών γαιών οξυπηγές, θειούχα λουτρά, ραδιενεργά ‘Ασθμα: εισπνοές θειούχων πηγών Νευρίτιδες: Θειούχα, ραδιενεργά Οστεοχόνδρωση: αλκαλικών γαιών αλιπηγές Οσφυαλγίες: ακρατοθερμές, θειούχα λουτρά Πολυομελίτιδα: Θειούχα λουτρά, υποθερμικά λουτρά, ακρατοθερμικές πηγές Παχυσαρκία: Θερμές χλωριονατριούχες θειοπηγές, θερμικά λουτρά Περιαρθρίτιδα ώμου: ραδιενεργά λουτρά Ρευματισμοί: ακρατοθέρμες, θειούχες ραδιενεργές πηγές Στηθάγχη: ραδιενεργές πηγές (αντενδείκνυνται πηγές θερμές ανθρακικού οξέος) Τριχόπτωση: υδροθειοχλωριονατριούχα λουτρά, αλκαλικών γαιών οξυπηγές Υπερκοπώσεις: Θειούχα, ραδιενεργά, ανθρακικού οξέος λουτρά Ίκτερος: χλωριονατριούχες, Θειούχες πηγές Ισχιαλγία: Θειούχες, ραδιενεργές, ακρατοθέρμες πηγές σε χρόνιο στάδιο: θερμά επιθέματα, υποθερμικά λουτρά Λαρυγγίτιδες: Θερμές αλιπηγές, ιωδιοβρωμιούχες, Θειούχες Μυαλγίες: θειούχες πηγές Υπόταση αρτηριακή: υπέρθερμες ακρατοθέρμες πηγές Υπέρταση αρτηριακή: ραδιενεργές, ιωδιούχα λουτρά Χρόνια φαρυγγίτιδα: εισπνοές θερμών αλιπηγών και θειούχων Φλεβίτιδες: Θειούχες, ραδιενεργές πηγές Φλεγμονώδεις καταστάσεις: ραδιενεργές πηγές Χολολιθίαση: αλκαλικές οξυπηγές σε ποσιθεραπεία
Ιαματικές πηγές, ενδεικτικά, σε όλη τη χώρα και τι μεταλλικά στοιχεία περιέχουν
ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΘΕΡΜΙΩΝ ΝΕΣΤΟΥ (25240-22333)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 20-58 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μετεωρικό υπέρθερμο Na Ca HCO3 K Li Br F CO2

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΡΗΝΙΔΩΝ (2510-516162)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 29 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσομεταλλικό HCCO3 Ca Mg υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ (25920-51487)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 40-52 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Na HCO3 Cl K Br F As B CO2 μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΣΟΥΡΩΤΗΣ (23960-41182, 23960-41590)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 16 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: HCO3 – Ca – Mg CO2 φυσικό μεταλλικό νερό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΛΑΓΚΑΔΑ (23940-22221)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 39 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Na – Ca K – SO4 – HCO3 – F – ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ (ΠΟΖΑΡ) (23840-91300)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 30-38 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο HCO3 Ca – Mg K – B As – ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ (23740-71810)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 39 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Cl Na – K Br HS – B As – CO2 μεταλλικό υπερτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΙΚΡΟΛΙΜΝΗΣ (23410-29971, 23410-29972, 23410-29973)
ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΜΜΟΥΔΑΡΑΣ (24670-44294, 24670-44097)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 15 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ψυχρό HCO3 Ca – Na Mg Cl HS Br – ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΓΡΑΠΙΔΙΑΣ (ΑΕΤΟΥ) (23863-50200)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 28 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπόθερμο – Na – HCO3 – SO4 – K – Br – F – B ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΞΙΝΟΥ ΝΕΡΟΥ (23860-81100)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 16-17 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ca – HCO3 – CO2 φυσικό μεταλλικό νερό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΜΑΡΑΝΤΟΥ (26550-22012)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΑΤΜΙΔΩΝ: 33-38 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΑΤΜΙΔΩΝ: Φυσικές μεσόθερμες ατμίδες

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΑΒΑΣΙΛΩΝ – ΠΥΞΑΡΙΑΣ (26550-22047)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 30 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπόθερμο – Cl – Na – Ca – HCO3 – K – F – HS – B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΡΕΒΕΖΗΣ (26820-22293)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 21,5 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ψυχρό – Cl – Na – HCO3 – Ca – Mg – K – HS – B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΝΕΡΟΥ (24953-50200)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 17 βαθμοί.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: HCO3 – Ca Mg – CO2 φυσικό μεταλλικό νερό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΣΤΕΦΑΝΙΟΥ (ΜΥΡΤΙΑ) (26440-51316)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 19 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ψυχρό – HCO3 – Na – Ca – HS – F – B ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΟΥ (ΤΡΥΦΟΥ) (26460-61202)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 16 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ψυχρό HCO3 – Ca – Na – Cl – Sr – K – HS – F ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΑΪΑΦΑ (26250-31705, 26250-31708, 26250-31710)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 32 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπόθερμο – Cl – Na – K – HS – μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΥΛΛΗΝΗΣ (26230-96264)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 26 βαθμοί

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΩΡΑΙΑΣ ΕΛΕΝΗΣ (27410-39900, 27410-33400)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 30-38 βαθμοί

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ ΠΕΡΑΧΩΡΑΣ (27440-22215)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 31,5 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπόθερμο Cl – Na – Mg – K – Br μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΜΕΘΑΝΩΝ (22980-92243)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 34,4 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Cl – Na – K – HS – Br – B μεταλλικό υπερτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΑΜΜΕΝΩΝ ΒΟΥΡΛΩΝ (22350-22093)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 34-41 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ομοιόθερμο Cl – Na – K- B – Br μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΛΑΤΥΣΤΟΜΟΥ (22360-22510)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 33 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Na – Cl – HS – B ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΔΡΑΝΙΤΣΑΣ – ΚΑΪΤΣΑΣ (22320-93033)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 20-22 βαθμών

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΕΚΚΑΡΑΣ (22320-71266, 22320-71229)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 28-29 βαθμοί

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΥΠΑΤΗΣ (22310-59256, 22310-59258)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 33,5 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Cl – Na – Ca – HCO3 – K – B – HS – CO2 μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΟΛΠΟΥ ΓΕΡΑΣ (22510-41503)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 40 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Cl – Na – Ca – K – Li – Br – B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΛΑΚΑΣ ΛΗΜΝΟΥ (22543-50700)
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Ψυχρό Na – Ca – Mg – Cl – HCO3 – Br μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΔΑΜΑΝΤΟΣ ΜΗΛΟΥ (22870-21370)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 35-41 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Μεσόθερμο Cl – Na – Ca – K – B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΣΜΟΚΟΒΟΥ (24430-61210)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 37-40 βαθμοί

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΣΟΥΛΑΝΤΑΣ (24433-53600)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 36 βαθμοί

Οι υπέρθερμες πηγές
ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΤΡΑΪΑΝΟΥ­ΠΟΛΗΣ (25510-61225, 25510-61215, 25510-61128)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 51 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – NaCa – K HS B- μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΨΑΡΟΘΕΡΜΩΝ (25510-98229)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 30-100 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl Na – Ca – K – B Br J – μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ (23930-41510, 23930-42088)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 49 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Na – K SO4- HCO3 – F B – ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΓΚΙΣΤΡΟΥ (23230-41420)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 41 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Na Ca – K SO4 – HCO3- ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΘΕΡΜΩΝ ΝΙΓΡΗ­ΤΑΣ (23220-22892, 23220-22893)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 25-56 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο HCO3 Na Mg – K As – B CO2 – μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΣΙΔΗΡΟΚΑΣΤΡΟΥ (23230-22422)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 33-50 βαθμοί.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Na Ca – K HCO3 – F B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ (22310-93301)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 40 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο – Cl – Na – Ca – K – Br – B – HS μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΙΔΗΨΟΥ (22260-22304, 22260-23502)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 35-80 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – K Br – B CO2 μεταλλικό υπερτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΛΙΣΒΟΡΙΟΥ (22520-71159)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 69 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Na – Cl – K – B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΟΛΥΧΝΙΤΟΥ (22520-41229)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 80-92 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – K – B- μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΕΥΘΑΛΟΥΣ (22510-41503)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 46,5 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – Ca – K – B μεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΘΕΡΜΗΣ (22510-71497)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 46,5 βαθμοί.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – K – Br – Fe – B μεταλλικό υπερτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΘΕΡΜΑ ΛΗΜΝΟΥ (22540-62062)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 42 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Na – Cl – HCO3 – Br – ολιγομεταλλικό υποτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΙΚΑΡΙΑΣ (22750-24049, 22750-24048)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 35,5-55,5 βαθμοί.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – K – Br – CO2 μεταλλικό υπερτονικό ραδιενεργό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΚΥΘΝΟΥ (22810-31217)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: Δύο πηγές, 39 και 52 βαθμοί.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – K – Br – B – CO2 μεταλλικό υπερτονικό

ΙΑΜΑΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΛΟΥΤΡΩΝ ΝΙΣΥΡΟΥ (22420-31284)
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΝΕΡΟΥ: 50 βαθμοί
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ: Υπέρθερμο Cl – Na – K – Br – B μεταλλικό υπερτονικό

Τι πρέπει να γνωρίζετε:
• Πριν ξεκινήσετε λουτροθεραπεία, καλό είναι να συμβουλευθείτε το γιατρό σας σχετικά με την ύπαρξη αντενδείξεων, αν δηλαδή υπάρχει κάποιος λόγος υγείας που δεν σας επιτρέπει τη χρήση της.
• Ένας κύκλος λουτροθεραπείας περιλαμβάνει 15 – 20 μπάνια, μέγιστης διάρκειας το καθένα είκοσι λεπτών, ανάλογα με τις οδηγίες του γιατρού. Η ανάπαυση μισής ώρας μετά το μπάνιο αποτελεί αναπόσπαστο στάδιο της θεραπείας.
• Μην ανησυχήσετε αν μετά τα πρώτα μπάνια οι πόνοι είναι εντονότεροι. Θα υποχωρήσουν αργότερα. Μετά το τέταρτο μπάνιο, είναι σωστό, να κάνετε μια μέρα παύση, προκειμένου να αποφύγετε τη θερμαντική κρίση.


ΠΗΓΗ: Η ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ

ΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΤΣΑΜΗΔΕΣ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

Παράλληλα με τον εξοπλισμό των χωριών της Θεσπρωτίας, αρχίζει να συγκροτείται το λεγόμενο τάγμα Nuri Dino, το οποίο καλείται να δράσει κυρίως στην περιοχή του Αργυροκάστρου. Γίνονται οι αναγκαίες συνεννοήσεις με τον αρμόδιο γερμανό στρατηγό, υπεύθυνο για την Αλβανία, ο οποίος στις 29.3.44 δίνει τη σχετική άδεια:

 «Ο κ. Nuri Dino έχει την άδεια να συγκροτήσει ένα εθνικό αλβανικό στρατιωτικά οργανωμένο τάγμα επιστράτων εθελοντών στην περιοχή Αργυροκάστρου με σκοπό να πολεμήσει εναντίον των κομμουνιστών ανταρτών της περιοχής. Η επαφή με τους εγγύς ευρισκόμενους διοικητές των γερμανικών δυνάμεων είναι απαραίτητη, ειδικά πριν από την πραγματοποίηση σημαντικών επιχειρήσεων».
Ήδη νωρίτερα, και συγκεκριμένα στις 21.1.44, είχαν ζητηθεί τέσσερις Αλβανοί αξιωματικοί για τη στελέχωση του τάγματος: «Για το υπό συγκρότηση τάγμα “Nuri Dino” παρακαλούμε για την απόσπαση τεσσάρων αλβανών αξιωματικών (αν είναι δυνατόν ένας από αυτούς με γνώσεις στη Γερμανική ή τη Γαλλική). Προώθηση στο Αργυρόκαστρο».

 Όπως μαθαίνουμε από σχετικό έγγραφο για τη δομή του τάγματος, το τάγμα «Νουρί Ντίνο» παρουσιάζει στις 18.3.1944 την εξής εικόνα σε ό,τι αφορά τη σύνθεση, τον ρουχισμό και τον οπλισμό:

 «Δύναμη του τάγματος προς το παρόν: 691 άνδρες. 300 άνδρες από την περιοχή Ηγουμενίτσα-Φιλιάτες-Παραμυθιά και 391 άνδρες από την περιοχή Αργυροκάστρου. Το τάγμα υπάγεται από επιχειρησιακής πλευράς στη Μεραρχία Steyrer και οικονομικώς στο Ι/724. Το Ι/724 έχει την ευθύνη της παραλαβής και της διανομής του συσσιτίου.
 Ο εφοδιασμός με ρουχισμό, οπλισμό και πυρομαχικά ρυθμίζεται κεντρικά από το [22. ορεινό] Σώμα Στρατού στα Ιωάννινα.
 Με βάση τη διαταγή του Γενικού Στρατηγείου του ΧΧΙΙ Ορεινού Σώματος Στρατού/Ic Nr. 3504/43 αναλογούν στο τάγμα: 1000 στολές, 1000 όπλα, 16 όλμοι, 16 ελαφρά οπλοπολυβόλα, 100.000 σφαίρες για ατομικό όπλο, 32.000 πυρομαχικά για ελαφρύ οπλοπολυβόλο. Μέχρι τώρα έχουν παραληφθεί: 800 στολές, 300 όπλα, 4 ελαφρά οπλοπολυβόλα, 71.200 σφαίρες, 23.400 πυρομαχικά για ελαφρύ οπλοπολυβόλο».

Όμως τα πράγματα δεν εξελίσσονται τόσο ομαλά για τον Nuri Dino. Στο Αργυρόκαστρο υπηρετεί εκείνη την εποχή ως νομάρχης ένας ομοϊδεάτης, ο Vehip Runa, ο οποίος φαίνεται ότι δεν είναι διατεθειμένος να ανεχθεί να παρακάμπτεται από τον Nuri σε πολιτικο-στρατιωτικό επίπεδο. Δημιουργούνται τριβές ανάμεσά τους, οι οποίες υποχρεωτικά πρέπει να λυθούν σε ανώτερο επίπεδο. Έτσι, στις 22.5.44, ο Ντίνο απευθύνεται στον Αλβανό υπουργό εσωτερικών Djafer Deva, από τον οποίο ζητά ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων, όπως φαίνεται από χειρόγραφο σημείωμα που συντάσσει στα γαλλικά και το υπογράφει ο ίδιος. Την ίδια ακριβώς αποσαφήνιση ζητά και το 22. Ορεινό Σώμα Στρατού από τον ανώτατο στρατιωτικό διοικητή της Αλβανίας, απευθύνοντάς του μια όμοια στο περιεχόμενο επιστολή με εκείνη του Nuri:

 «Ο Nuri Dino παρακαλεί τον υπουργό εσωτερικών Xhafer Deva για αποσαφήνιση της θέσης του ως ηγέτη της πολιτοφυλακής σε σχέση με το Γενικό Στρατηγείο Ιωαννίνων αφ’ ενός και απέναντι στο νομάρχη Αργυροκάστρου αφ’ ετέρου.
 Το Γενικό Στρατηγείο ενδιαφέρεται επίσης για αποσαφήνιση, καθώς ο Nuri Dino φαίνεται να έχει εξουσιοδοτηθεί από τα Τίρανα να διατηρεί απ’ ευθείας επαφή, ενώ η οδηγία του νομάρχη Αργυροκάστρου είναι να υπάγεται η αλβανική πολιτοφυλακή της περιοχής σε εκείνον.
 Λόγω του τελευταίου γεγονότος έχει γίνει συνεννόηση με τον νομάρχη, ώστε όλες οι εντολές της Γενικής Διοίκησης προς τον Ντίνο να διαβιβάζονται μέσω του νομάρχη».

 Τελικά, και παρά τις άοκνες προσπάθειές του, ούτε νομάρχης Αργυροκάστρου θα γίνει, ούτε θα μπορέσει να αυτονομηθεί από τον αντίζηλό του Vehip Runa. 

Nuri Dino: άριστος πληροφοριοδότης, διοικητής ναζιστικού τάγματος, μαυραγορίτης 

Οι προστριβές, όμως, με τον Runa φαίνεται πως έχουν και μια πιο υλική βάση. Στις 13.6.44, ο υπολοχαγός Petersen, ο άνθρωπος του Lanz στο Αργυρόκαστρο και ταυτόχρονα σύνδεσμός του με την αλβανική πολιτική διοίκηση της περιοχής, αναφέρει τα εξής:

«Αναφέρω το ακόλουθο συμβάν:
Στους Αγ. Σαράντα βρισκόταν αποθηκευμένοι περίπου 3 τόνοι αραβοσίτου, αλάτι και ένα ποσό 90.000 αλβανικών φράγκων. Οι Άγ. Σαράντα ανήκουν στη νομαρχία του Αργυροκάστρου. Έτσι ο αντινομάρχης των Αγ. Σαράντα είχε υποσχεθεί τα εφόδια αυτά στον νομάρχη [Αργυροκάστρου] Runa και είχε ήδη οργανώσει την αποστολή τους. Πριν όμως προλάβουν να μεταφερθούν τα υλικά αυτά –τα οποία είναι απολύτως αναγκαία εδώ– από τους Αγ. Σαράντα στο Αργυρόκαστρο, κατασχέθηκαν και απομακρύνθηκαν από τον Nuri Dino, παρά τις αντιρρήσεις του αντινομάρχη.

 Όπως είπε ο Runa, ο Nuri Dino μετέφερε τα πράγματα αυτά στα Ιωάννινα με σκοπό το εμπόριο – κυρίως με το χρηματικό ποσό που αφαίρεσε. Ο φρούραρχος των Αγ. Σαράντα έδωσε τη συγκατάθεσή του για την κίνηση αυτή του Nuri Dino – προφανώς λόγω άγνοιας της κατάστασης.

 Ο νομάρχης παρακαλεί τη Γενική Διοίκηση να ενημερώσει τις γερμανικές υπηρεσίες στο Δέλβινο και τους Αγ. Σαράντα ότι οι περιοχές αυτές ανήκουν στη νομαρχία Αργυροκάστρου και ότι εντέλει αυτός που δικαιούνται να δίνει εντολές στον αντινομάρχη των Αγ. Σαράντα Τζεμίλ Λέκα και του Δελβίνου Κάνι Λέσκου είναι ο νομάρχης Runa. Ο Runa δικαιολογημένα είναι σφόδρα εξοργισμένος με την εισπήδηση του Nuri Dino στη νομαρχία του, καθώς λόγω της ακύρωσης αυτής της αποστολής σιτηρών, η επισιτιστική κατάσταση έχει γίνει τόσο κρίσιμη, ώστε η υπηρεσία εφεδρικών εφοδίων του γερμανικού στρατού παρακαλείται να αποστείλει επειγόντως στο Αργυρόκαστρο με το αυριανό δρομολόγιο έξι τόνους αραβοσίτου ή σίτου».

 Από πληροφοριοδότης και οργανωτής της πολιτικο-στρατιωτικής δραστηριότητας των μουσουλμάνων Τσάμηδων στη Θεσπρωτία, ο Nuri Dino γίνεται διοικητής του ομώνυμου τάγματος στο Αργυρόκαστρο για να εμπλακεί τελικά σε υποθέσεις μαύρης αγοράς, όπως τον κατηγορεί ο ομοϊδεάτης ανταγωνιστής του, νομάρχης Αργυροκάστρου. Παρόλα αυτά οι σχέσεις του με τη γερμανική στρατιωτική διοίκηση της Ηπείρου θα παραμείνουν μέχρι το τέλος στενές.

Τον Ιούνιο του 1944, η φαντασίωση της ένωσης της Θεσπρωτίας με τη Μεγάλη Αλβανία, όπως την είχε υποσχεθεί ο Χίτλερ, βρίσκεται προς το τέλος της. Και ο Nuri Dino το γνωρίζει. Η αποστολή του τώρα είναι να υπερασπιστεί τη de facto εξουσία των μουσουλμάνων Τσάμηδων στην περιοχή αυτή κάτω από στρατιωτικά αντίξοες έως δραματικές για εκείνον συνθήκες. Η εξουσία των Τσάμηδων απειλείται ευθέως από τον ΕΔΕΣ και τις συμμαχικές δυνάμεις, οι οποίες επιδιώκουν τον πλήρη έλεγχο των θεσπρωτικών ακτών και τη δημιουργία εκτεταμένου προγεφυρώματος για εφοδιασμό της ελληνικής αντίστασης, προκειμένου να οργανωθούν οι δολιοφθορές στις αποχωρούσες γερμανικές δυνάμεις. Αυτό που καταφέρνει ο ηγέτης της μουσουλμανικής μειονότητας, παρά την πίεση που δέχονται οι δυνάμεις του, είναι να οργανώσει και να πετύχει το καλοκαίρι του 1944 την εκκένωση της περιοχής νοτίως του Καλαμά με ελάχιστες απώλειες. Οι συμμαχικές δυνάμεις και ο Ζέρβας παρέχουν συνειδητά τον αναγκαίο χρόνο για την επιχείρηση αυτή, η οποία στην πρώτη της φάση δεν ήταν αναίμακτη, καθώς ήταν αδύνατον να ελεγχθούν από πράξεις αυτοδικίας και αντεκδίκησης οι μαχητές των στρατιωτικών μονάδων του Ζέρβα στην περιοχή, και ειδικά εκείνοι που η ίδια η ζωή τους είχε σημαδευτεί επί τέσσερα χρόνια από τη κατοχική βία των ενόπλων Μουσουλμάνων της Θεσπρωτίας και των οποίων αγαπημένα πρόσωπα είχαν δολοφονηθεί από αυτούς. Σε σύγκριση πάντως με τα αιματηρά επεισόδια με θύματα (εθνοτικά) Γερμανούς και άλλους πρόσφυγες που καταγράφηκαν κατά την προέλαση του κόκκινου στρατού τους τελευταίους μήνες των συγκρούσεων στο ανατολικό μέτωπο, τα βίαια επεισόδια εναντίον αμάχων Μουσουλμάνων στην Παραμυθιά, το Καρβουνάρι, την Πάργα και τους Φιλιάτες, το καλοκαίρι και το Φθινόπωρο του 1944, ήταν εξαιρετικά περιορισμένα, και αυτό επειδή τελικά ο Ζέρβας μπόρεσε να επιβάλει την αναγκαία πειθαρχία για την περιφρούρηση του συγκεντρωμένου σε διάφορα ασφαλή σημεία άμαχου μουσουλμανικού πληθυσμού.

 Η εκκένωση του συνόλου σχεδόν του μουσουλμανικού πληθυσμού της Θεσπρωτίας –με εξαίρεση τους λίγους μουσουλμάνους μαχητές που ήταν ενταγμένοι στο αντάρτικο του ΕΔΕΣ κυρίως από το χωριό Κόντρα της Γκρόπας– ήταν, ίσως, μια από τις λίγες ρεαλιστικές αποφάσεις που πήρε ο Nuri Dino όταν δεν μπορούσε πλέον παρά να παραδεχτεί ότι το σενάριο του αλυτρωτισμού είχε ακυρωθεί οριστικά. Η τραγωδία, όμως, της υπόθεσης αυτής δεν βρίσκεται στην αυτοκαταστροφική πορεία της ηγεσίας των μουσουλμάνων Τσάμηδων της Θεσπρωτίας, αλλά στο ότι η ηγεσία αυτή, χωρίς να συναντήσει στο εσωτερικό της μειονότητας τους φραγμούς και τις αντιστάσεις που θα περίμενε κανείς, κατάφερε και παγίδευσε το σύνολο σχεδόν των ομοεθνών της να συμμετάσχουν στην υλοποίηση της αλβανικής μεγάλης ιδέας, να υπολογίσουν σε λάθος σύμμαχο για την πραγμάτωση της ένωσης της Θεσπρωτίας με την Αλβανία και τελικά να οδηγηθούν αναγκαστικά στον ξεριζωμό, στα πλαίσια μιας εθνοκάθαρσης εξ αντανακλάσεως, παρόμοια με εκείνες που σημειώθηκαν με γερμανικούς πληθυσμούς σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης με την προέλαση του σοβιετικού στρατού. Ότι ο ξεριζωμός ήταν το πιο αναίμακτο σενάριο, αν η συμμαχία με τη Wehrmacht κατέρρεε, το γνώριζε, όπως αποδεικνύεται από τη μελέτη των γερμανικών στρατιωτικών αρχείων, η ηγεσία της μειονότητας από πολύ νωρίς. Αποφάσισε όμως να αναλάβει το ρίσκο και να παίξει με συνέπεια το χαρτί του αλυτρωτισμού, μιλώντας στα μέλη της μειονότητας μέχρι τα τελευταία για «νίκη» και για «απελευθέρωση» της Θεσπρωτίας. Η ηγετική ομάδα των μουσουλμάνων Τσάμηδων έπαιξε κυριολεκτικά με τη φωτιά και έχασε.

Απόσπασμα από το κείμενο του Αθανάσιου Γκότοβου, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, “Τσάμηδες, ετερότητα και σύγκρουση” που είναι δημοσιευμένο στο Άρδην τ. 99 που κυκλοφορεί

Δημοφιλείς αναρτήσεις