Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017

Ειρεσιώνη: Tο Χριστουγεννιάτικο δέντρο των Αρχαίων

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
Σύμφωνα με την παράδοση, το έθιμο καθιερώθηκε από τον Θησέα, όταν ξεκίνησε…
diadrastika.com|Από ΣΠΥΡΟΣ ΜΑΚΡΗΣ

Ειρεσιώνη: Αυτό ήταν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο των Αρχαίων Ελλήνων
Σύμφωνα με την παράδοση, το έθιμο καθιερώθηκε από τον Θησέα, όταν ξεκίνησε για την Κρήτη για να σκοτώσει τον Μινώταυρο
Ο προγονός του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην αρχαία Ελλάδα δεν ήταν έλατο, ούτε κυπαρίσσι, αλλά ένα κλαδί ελιάς.
Μπορεί να σας ακούγεται… ξένο, είναι όμως η αλήθεια. Το συγκεκριμένο κλαδί ονομαζόταν «Ειρεσιώνη» και σχετίζεται με τον Θησέα, την Κρήτη και την αρχαία Αθηνά.
Τα παιδιά έλεγαν τις «καλένδες» με την «Ειρωεσιώνη» στα χέρια

Επίσης, λίγοι γνωρίζουν ότι τα σημερινά χριστουγεννιάτικα κάλαντα σχετίζονται με τον ύμνο που έψαλαν τα παιδιά στην αρχαιότητα κατά τα «Πυανέψια», περιφέροντας την «Ειρεσιώνη».
Η «Ειρεσιώνη» προέρχεται από τη λέξη είρος (έριον=μαλλί). Συμφωνα με πολλές αναφορές σε αρχαία κείμενα, ηταν κλάδος ελιάς η αγριελιάς (κότινος) στολισμένος με γιρλάντες από μαλλί λευκό και κόκκινο και έφερε κρεμασμένα τους πρώτους φθινοπωρινούς καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά, εκτός μήλου και αχλαδιού). Έφερε επίσης φιάλες απο λάδι και μέλι.
Η «Ειρεσιώνη» περιφερόταν στους δρόμους των Αθηνών, την έβδομη ημέρα του Πυανεψίωνος μηνός (22 Σεπτεμβρίου – 20 Οκτωβρίου) απο παιδιά «αμφιθαλή», των οποίων δηλαδή και οι δύο γονείς ζούσαν και τα οποία έψαλλαν «τις καλένδες» (κάλαντα) από σπίτι σε σπίτι, παίρνοντας φιλοδώρημά από το νοικοκύρη ή την κυρά.
Όταν τα παιδιά έφθαναν στα δικά τους σπίτια, ιδίως στα αγροτικά, κατά τον Αριστοφάνη, κρεμούσαν την «Ειρεσιώνη» πάνω από την εξώπορτά τους, όπου έμενε μέχρι την ίδια ημέρα του επόμενου έτους, οπότε, αφού τοποθετούσαν την νέα, κατέβαζαν την παλιά και την έκαιγαν. Κατά το τελετουργικό, ένας «αμφιθαλής» νεαρός περιέχυνε την ειρεσιώνη με κρασί από έναν τελετουργικό αμφορέα και την κρεμούσε στην πύλη του ναού του Απόλλωνα.
Τα «Πυανέψια» ή «Πυανόψια» ήταν γιορτή στην αρχαία Αθήνα προς τιμήν του Απόλλωνα με αναίμακτη θυσία καρπών και φρούτων, ενώ κατά την κλασική εποχή, αποτελούσαν μέρος της γιορτής των Θησείων. O Λυκούργος αναφέρει ότι στην Αθήνα η γιορτή ονομαζόταν «Πυανόψια», ενώ οι υπόλοιποι Έλληνες την αποκαλούσαν «Πανόψια», γιατί «φαίνονταν όλοι οι καρποί».
Η ιστορία της γιορτής, σύμφωνα με τη μυθολογία

Σύμφωνα με την παράδοση, το έθιμο καθιερώθηκε από τον Θησέα, όταν ξεκίνησε για την Κρήτη για να σκοτώσει τον Μινώταυρο. Ύστερα, σταμάτησε στην Δήλο, όπου έκανε θυσία στον Απόλλωνα, λέγοντας ότι, σε περίπτωση που κερδίσει την μάχη με τον Μινώταυρο, θα του πρόσφερε στολισμένα κλαδιά ελιάς για να τον ευχαριστήσει. Επιστρέφοντας στην πατρίδα του, ο Θησέας εκπλήρωσε τη υπόσχεσή του καθιερώνοντας τον θεσμό της «Ειρεσιώνης».
Η μετάβαση στο έλατο

Το θεοκρατικό καθεστώς του Βυζαντίου καταδίκασε το έθμιμο ως ειδωλολατρικό και απαγόρευσε την τέλεσή του. Ωστόσο, οι Έλληνες που ταξίδευαν πολύ το μετάδωσαν στους Βόρειους λαούς, οι οποίοι λογω έλλειψης ελαιοδέντρων, στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που φύονταν στις περιοχές τους, όπως είναι τα έλατα.
Αιώνες αργότερα το ίδιο έθιμο επανεισάχθηκε στην Ελλάδα από τους Βαυαρούς που συνόδεψαν τον Όθωνα στην Ελλάδα, ως δικό τους Χριστουγεννιάτικο έθιμο. Κάπως έτσι, πραγματοποιήθηκε η μετάβαση απο την αρχαία Ελληνική «Ειρεσιώνη της Ελιάς» στο Ελατό της σύγχρονης εποχής, που πρωτοστολίστηκε το 1833 από τον Βασιλιά Όθωνα ως Χριστουγεννιάτικο δέντρο στα ανάκτορα του Ναυπλίου και νίκησε κατά κράτος το… καραβάκι που είχε στο μεταξύ επικρατήσει ως έθιμο που ταίριαζε στην ναυτική Ελλάδα.
Οι Έλληνες, που στην ιστορική μνήμη τους είχαν την «Ειρεσιώνη», υιοθέτησαν πολύ γρήγορα το Χριστουγεννιάτικο δένδρο με το έλατο (κατά τόπους και κυπαρίσσι).
Δείτε και ένα σχετικό βίντεο


thesecretrealtruth

... παντού πλεκτά ...

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε το άλμπουμ του χρήστη Crochet Incríveis.
Παντού υπάρχει θέση για ένα πλεκτό
 



Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017

Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

 
Σπουδαία εκκλησιαστική προσωπικότητα και ένας από τους Τρεις Ιεράρχες. Η μνήμη του γιορτάζεται σε Ανατολή και Δύση στις 25 Ιανουαρίου.
sansimera.gr
Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσεις
Σχολιάστε
Σπουδαία εκκλησιαστική προσωπικότητα και ένας από τους Τρεις Ιεράρχες. Η μνήμη του γιορτάζεται σε Ανατολή και Δύση στις 25 Ιανουαρίου. Την ημέρα αυτή γιορτάζουν όσες και όσοι φέρουν το όνομα Γρηγόριος και Γρηγορία.

Ο Γρηγόριος γεννήθηκε το 329 στην Αριανζό, κοντά στη Ναζιανζό της Καππαδοκίας, γι’ αυτό λέγεται και Ναζιανζηνός. Έλαβε χριστιανική αγωγή από τον πατέρα του Γρηγόριο, που ήταν επίσκοπος στη Ναζιανζό, αν και αρχικά ανήκε στην ιουδαΐζουσα αίρεση των Υψισταρίων, και τη μητέρα του Νόννα. Σπούδασε στα πιο ονομαστά πνευματικά κέντρα της εποχής του, στην Καισάρεια, την Αλεξάνδρεια και την Αθήνα, όπου είχε συμμαθητή τον Μέγα Βασίλειο.

Μετά τις σπουδές του γύρισε στη Ναζιανζό, σε ηλικία 30 ετών. Αφού βαπτίστηκε, έφυγε για την έρημο, όπου έγινε μοναχός. Από την έρημο το κάλεσε ο γέρος πατέρας του για να τον βοηθήσει στο ποιμαντικό του έργο και κατ’ απαίτηση των χριστιανών και παρά τη θέλησή του χειροτονήθηκε πρεσβύτερος. Αργότερα, ο Μέγας Βασίλειος, που ήταν αρχιεπίσκοπος στην Καισάρεια, τον χειροτόνησε επίσκοπο, παρά τη θέλησή του και πάλι.
Ο Γρηγόριος δεν έμεινε για πολύ στη θέση αυτή. Μετά τον θάνατο του πατέρα του προτίμησε να φύγει και πάλι στην έρημο. Ήταν, όμως, γνωστός για την αρετή, τη σοφία και την ορθή πίστη του, ώστε οι χριστιανοί της Κωνσταντινούπολης τον κάλεσαν να αναλάβει τον αγώνα εναντίον των Αρειανών, οι οποίοι με τις αιρετικές διδασκαλίες τους είχαν διχάσει το ποίμνιο της Εκκλησίας.
Ο Γρηγόριος δέχτηκε, μετέβη στην πρωτεύουσα κι έστησε το πνευματικό στρατηγείο του στο μικρό ναό της Αγίας Αναστασίας. Εκεί εκφώνησε τους περίφημους πέντε θεολογικούς λόγους του ενάντια στους αρειανόφρονες, για τους οποίους ονομάστηκε Θεολόγος. Το 381 συνήλθε στην Κωνσταντινούπολη Β' Οικουμενική Σύνοδος για να καταδικάσει τους οπαδούς του Μακεδονίου, οι οποίοι αμφισβητούσαν τη θεότητα του Αγίου Πνεύματος, για ακόμη μία φορά τον Άρειο και να συμπληρώσει το Σύμβολο της Πίστεως. Τα μέλη της συνόδου τον ανακήρυξαν πρόεδρό της και ταυτόχρονα τον εξέλεξαν αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως. Όμως, ορισμένα μέλη της Συνόδου, που εμφανίστηκαν καθυστερημένα στις εργασίες της, αμφισβήτησαν την εκλογή του και ο Γρηγόριος δεν δίστασε να παραιτηθεί και να επιστρέψει στην έρημο, αφού προηγουμένως εκφώνησε τον περίφημο «Συντακτήριο Λόγο» του. Εκεί πέρασε τον υπόλοιπο χρόνο της ζωής του, με προσευχή, μελέτη και συγγραφή.
Το πλούσιο συγγραφικό του έργο χωρίζεται σε:
  • Λόγους (αντιαιρετικούς, εόρτιους, εγκωμιαστικούς κλπ)
  • Επιστολές (διασώζονται 246)
  • Ποιήματα (θεολογικά και ιστορικά)
Το θρησκευτικό δράμα «Χριστός Πάσχων», που αποδιδόταν σ’ αυτόν, είναι έργο αρκετά μεταγενέστερο.
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος κοιμήθηκε στις 25 Ιανουαρίου του 390, σε ηλικία 61 ετών.

Απολυτίκιον

Ο ποιμενικός αυλός της θεολογίας σου, τας των ρητόρων ενίκησε σάλπιγγας· ως γαρ τα βάθη του Πνεύματος εκζητήσαντι, και τα κάλλη του φθέγματος προσετέθη σοι. Αλλά πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ, Πάτερ Γρηγόριε, σωθήναι τας ψυχάς ημών.

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

ΣΟΜΕΡΣΕΤ ΜΟΜ (25 Ιανουαρίου 1874 - 16 Δεκεμβρίου 1965)

ΣΟΜΕΡΣΕΤ ΜΟΜ (25 Ιανουαρίου 1874 - 16 Δεκεμβρίου 1965)
Κάθε έθνος που θεωρεί πιο σημαντικές την ευκολία και την άνεση από την ελευθερία του, θα χάσει σύντομα την ελευθερία του. Και η ειρωνεία είναι, ότι σύντομα θα χάσει επίσης και τις ευκολίες και τις ανέσεις του.
Η κοινή πεποίθηση ότι η επιτυχία χαλάει τους ανθρώπους, κάνοντας τους εγωιστές και ματαιόδοξους, είναι λανθασμένη. Αντίθετα τους κάνει, συνήθως, ταπεινόφρονες, ανεκτικούς και ευγενικούς. Η αποτυχία είναι που κάνει τους ανθρώπους πικρόχολους και σκληρούς.
Είναι αυταπάτη ότι η νεότητα είναι ευτυχισμένη, μια αυταπάτη αυτών που την έχουν χάσει.
Ένα πρόβλημα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ότι είναι πολύ πιο εύκολο να παρατήσεις τις καλές συνήθειες παρά τις κακές.
ΠΗΓΗ http://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=283

Σόμερσετ Μωμ

Somerset Maugham ( 1874-1965 , Βρετανός συγγραφέας)
Γνωστά βιβλία: "Ανθρώπινη Δουλεία", "Στην Κόψη του Ξυραφιού"
Σόμερσετ Μωμ



Μπορείς να κάνεις τα πάντα σ’ αυτόν τον κόσμο, αν είσαι προετοιμασμένος να αντιμετωπίσεις τις συνέπειες.

Η αγάπη που διαρκεί περισσότερο, είναι η αγάπη χωρίς ανταπόδοση

Η κολακεία είναι σαν την κολόνια: προορίζεται για να τη μυρίζουμε κι όχι για να την καταπίνουμε.

Κάθε έθνος που θεωρεί πιο σημαντικές την ευκολία και την άνεση από την ελευθερία του, θα χάσει σύντομα την ελευθερία του. Και η ειρωνεία είναι, ότι σύντομα θα χάσει επίσης και τις ευκολίες και τις ανέσεις του.

Όταν οι άνθρωποι ζητούν να τους κριτικάρεις, αυτό που πραγματικά περιμένουν είναι να τους παινέψεις.

Γνωρίζετε βεβαίως ότι οι Τασμανοί, οι οποίοι δεν διέπρατταν ποτέ μοιχεία, έχουν εξαφανιστεί…

Κανένας εγωισμός δεν είναι τόσο ανυπόφορος όσο αυτός του Χριστιανού σε σχέση με την ψυχή του.

Ένα πρόβλημα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ότι είναι πολύ πιο εύκολο να παρατήσεις τις καλές συνήθειες παρά τις κακές.

Η ανεκτικότητα είναι μια άλλη ονομασία για την αδιαφορία.

Η κοινή πεποίθηση ότι η επιτυχία χαλάει τους ανθρώπους, κάνοντας τους εγωιστές και ματαιόδοξους, είναι λανθασμένη. Αντίθετα τους κάνει, συνήθως, ταπεινόφρονες, ανεκτικούς και ευγενικούς. Η αποτυχία είναι που κάνει τους ανθρώπους πικρόχολους και σκληρούς.

Η τελειότητα έχει ένα σοβαρό μειονέκτημα: έχει την τάση να είναι βαρετή.

Το χρήμα είναι κάτι σαν έκτη αίσθηση. Χωρίς αυτό, δεν μπορεί κανείς να εξυπηρετήσει τις άλλες πέντε.

Όταν είσαι νέος, θεωρείς την ευγένεια που σου δείχνουν οι άλλοι σαν αναφαίρετο δικαίωμά σου.

Ο Έρωτας είναι ένα βρόμικο κόλπο που μας παίζουνε για να διαιωνίσουμε το είδος.

Είναι αυταπάτη ότι η νεότητα είναι ευτυχισμένη, μια αυταπάτη αυτών που την έχουν χάσει.

Σε ένα δείπνο πρέπει να τρώει κανείς σοφά, αλλά όχι πάρα πολύ καλά, και να μιλάει καλά, άλλά όχι πάρα πολύ σοφά.

Κάθε προϊόν ενός καλλιτέχνη πρέπει να είναι η έκφραση μιας περιπέτειας της ψυχής του.

Καλοντυμένος άνθρωπος είναι εκείνος που δεν προσέξατε τι φορούσε.

Αν θες να τρως καλά στην Αγγλία, να τρως τρία πρωινά.

Η ουσία του ωραίου είναι η ενότητα σε διαφορετικά πράγματα.

Αποφάσισα εδώ και πολύ καιρό πως η ζωή είναι πολύ σύντομη για να κάνω μόνος μου οτιδήποτε για το οποίο θα μπορούσα να πληρώσω κάποιον άλλο να το κάνει για μένα.

Το να γράφεις απλά και καθαρά είναι το ίδιο δύσκολο με το να είσαι ειλικρινής και καλός.

Βρίσκω πάντα πιο δύσκολο να λέω τα πράγματα που εννοώ από τα πράγματα που δεν εννοώ.

Ξεχνάω ποιος ήταν εκείνος που σύστησε στους ανθρώπους -για το καλό της ψυχής τους- να κάνουν κάθε μέρα δυο πράγματα που αποστρέφονται.

Είχε ένα χαριτωμένο χάρισμα για αφορισμούς, πράγμα που είναι ένα χρήσιμο υποκατάστατο για το πνεύμα.

Υπάρχουν τρεις κανόνες για να γράψεις ένα μυθιστόρημα. Δυστυχώς κανένας δεν ξέρει ποιοι είναι.

Φωτογραφία του χρήστη ΤΑ ΡΑΝΤΙΣΜΕΝΑ(Ομάδα καλλιτεχνικών, λογοτεχνικών, αναζητήσεων).

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

πασουμάκια με το βελονάκι ή τερλίκια




Φτιάχνουμε πλεκτά πασουμάκια για ζεστά πόδια τώρα το χειμώνα... ελπίζω να είμαι αρκετά κατανοητή... προσπάθησα να εξηγήσω όσο μπορούσα πιιο αναλυτικά... φτιάξτε τα κι εσείς...Καλή επιτυχία!

Άγιος Αγαθάγγελος


https://www.sansimera.gr/biographies/1167

Άγιος Αγαθάγγελος

Μάρτυρας της Χριστιανικής Εκκλησίας, η μνήμη του οποίου τιμάται στις 23 Ιανουαρίου. Την ημέρα αυτή γιορτάζουν όσοι φέρουν το όνομα Αγαθάγγελος και Αγαθαγγέλα.
Ο Αγαθάγγελος μετεστράφη στον χριστιανισμό από τον επίσκοπο Αγκύρας Κλήμεντα, όταν και οι δύο ήταν κρατούμενοι στις φυλακές της Ρώμης. Μετά την αποφυλάκισή τους ακολούθησε τον Κλήμεντα στην Άγκυρα, όπου βρήκε μαρτυρικό θάνατο κατά τους διωγμούς του Διοκλητιανού και του Μαξιμιανού.

Απολυτίκιο

Ως αγαθών αγγελιών προμηθέα, της προς ημάς του Ιησού ευσπλαχνίας, χαρμονικώς υμνοῦμεν σε Μαρτύρων στερρέ· συ γαρ Αγαθάγγελε, εναθλήσας νομίμως, στάσεως ηξίωσαι της Αγγέλων αξίως, μεθ' ων πρεσβεύοις πάντοτε Χριστώ, πάσης ρυσθήναι, ημᾶς περιστάσεως.

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017

Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του χρήστη Ἑλληνοϊστορεῖν.
Ἑλληνοϊστορεῖν
Το Συναξάρι της ημέρας
Σήμερα, 22 Ιανουαρίου, γιορτάζουν οι Άγιοι της Εκκλησίας μας:
+Άγιος Τιμόθεος ο Απόστολος
+Άγιος Αναστάσιος ο Πέρσης ο Οσιομάρτυρας
+Άγιοι Μανουήλ Επίσκοπος, Γεώργιος Επίσκοπος Δεβελτού, Πέτρος Επίσκοπος, Λέων Επίσκοπος Νικαίας, Γαβριήλ, Σιώνιος, Ιωάννης, Λέων, Πάροδος Πρεσβύτερος και άλλοι τριακόσιοι εβδομήντα επτά Μάρτυρες
+Όσιος Αναστάσιος ο Διάκονος
+Όσιος Ιωσήφ ο ηγιασμένος ο Σαμάκος
+Όσιος Μακάριος εκ Ρωσίας
+Άγιος Ιωάσαφ Φωτιστής της Αλάσκας
+Εύρεσις της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας Ελεηστρίας Κορώνης

Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος
Γεννήθηκε ἀπὸ Ἕλληνα πατέρα καὶ Ἰουδαία μητέρα, τὴν Εὐνίκη, στὰ Λύστρα τῆς Λυκαονίας. Στερήθηκε πολὺ νωρὶς τὸν πατέρα του, καὶ ἡ γιαγιά του Λωΐδα ἀπὸ μικρὸ παιδὶ ἀκόμα τοῦ δίδαξε τὴν Ἁγία Γραφή. Ὅταν πέρασε ὁ Παῦλος ἀπὸ τὰ Λύστρα, ἐκτίμησε τὰ πνευματικά του χαρίσματα καὶ εἶδε σ᾿ αὐτὸν ἕνα σπουδαῖο ἀποστολικὸ ἐργάτη. Τὸν διαπαιδαγωγεῖ ἀνάλογα, τὸν καθιστᾶ ἐπίσκοπο Ἐφέσου καὶ ἀπὸ τὴν 2η ἀποστολική του περιοδεία ὁ Παῦλος παίρνει τὸν Τιμόθεο συνοδό του. Ἀπὸ τότε, κοντὰ στὸν Ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν, ζεῖ πολλὲς περιπέτειες γιὰ τὴν διάδοση τοῦ μηνύματος τῆς εὐαγγελικῆς ἀλήθειας. Μετὰ τὸ μαρτυρικὸ θάνατο τοῦ Παύλου, ὁ Τιμόθεος ἐπιστρέφει στὴν Ἔφεσο καὶ ἐκεῖ συνεχίζει τὴν διαποίμανση τῆς περιοχῆς ποὺ τοῦ εἶχε ἀναθέσει. Κατὰ τὴν παράδοση, ἐκεῖ ὑπέστη μαρτυρικὸ θάνατο ἀπὸ τοὺς ἐξαγριωμένους ὄχλους τῶν εἰδωλολατρῶν, ἐπειδὴ ἐπέκρινε τὰ ὄργιά τους σὲ μία σειρὰ γιορτῶν τῆς Ἀρτέμιδος τῆς Ἐφεσίας. Ἔτσι, δίκαια θὰ μποροῦσε νὰ ἐπαναλάβει καὶ ὁ Τιμόθεος αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ διδάσκαλός του, ὅταν πλησίαζε τὸ τέλος του: «Τὸν ἀγῶνα τὸν καλὸν ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος Κριτής». Δηλαδή, τὸν καλὸ ἀγῶνα τῆς διάδοσης τοῦ Εὐαγγελίου ἀγωνίστηκα, τὸ δρόμο τῆς ἀρετῆς τελείωσα καὶ τὴν πίστη διαφύλαξα. Λοιπόν, μοῦ ἐπιφυλάσσεται ὁ στέφανος τῆς δικαιοσύνης, ποὺ θὰ μοῦ ἀποδώσει ὁ Κύριος τὴν μεγάλη ἡμέρα τῆς Κρίσεως, σὰν δίκαιος Κριτής. Τὸ δὲ ἱερὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου, μετακομίστηκε στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ κατατέθηκε μέσα στὴν Ἁγία Τράπεζα τοῦ ναοῦ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, μαζὶ μ᾿ αὐτὰ τῶν Ἁγ. Ἀπ. Ἀνδρέου καὶ Λουκᾶ.
(ἀπὸ τὸ βιβλίον «Ἁγιολόγιον τῆς Ὀρθοδοξίας», ποὺ συνέγραψε ὁ Χρῆστος Τσολακίδης)
Ἀπολυτίκιον
Χρηστότητα ἐκδιδαχθείς, καί νήφων ἐν πᾶσιν, ἀγαθήν συνείδησιν ἱεροπρεπῶς ἐνδυσάμενος, ἤντλησας ἐκ τοῦ Σκεύους τῆς ἐκλογῆς τά ἀπόρρητα, καί τήν πίστιν τηρήσας, τόν ἴσον δρόμον τετέλεκας, Ἀπόστολε Τιμόθεε. Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τάς ψυχάς ἡμῶν.

[Ἑλληνικό Ἡμερολόγιο http://ellinoistorin.gr/]

Γρηγόριος Παλαμάς (1296-1359)

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του χρήστη Bυζαντινών Ιστορικά.
22 Ιανουαρίου 2015 ·

  • Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, ο Θαυματουργός - τέλη 16ου αι. μ.Χ. - Mονή Διονυσίου, Άγιον Όρος


Γρηγόριος Παλαμάς (1296-1359) Ο Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης και τιμάται ως ένας από τους σημαντικότερους Αγίους της Ορθόδοξης Εκκλησίας. H διδασκαλία του και το πνευματικό τους έργο αποτελούν θεμέλιο της Ορθόδοξης Πίστης.

              Ο Γρηγόριος γεννήθηκε το 1296 στην Κωνσταντινούπολη από αριστοκρατική γενιά. Μεγαλώνοντας εγκατέλειψε την Πόλη και κινήθηκε πρώτα προς το Παπίκιον Όροςτης Θράκης και τελικά προ το Άγιο Όρος. Το 1335 εμφανίστηκε για πρώτη φορά με τους δύο αποδεικτικούς λόγους του «Περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος», με τους οποίους ήλθε σε σύγκρουση με τον Βαρλαάμ τον Καλαβρό, ο οποίος δίδασκε πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει το Θεό, κι ακόμα περισσότερο δεν μπορεί να ενωθεί μαζί του. Άρα οι μοναχοί, οι «ησυχαστές», που κήρυτταν ότι ο άνθρωπος ανεξάρτητα από τη μόρφωσή του μπορεί να γνωρίσει το Θεό , να δει το <<Άκτιστο Φως>>, σύμφωνα με τον Βαρλαάμ έλεγαν ψέματα.
            Ο Παλαμάς αφήνει το Άγιο Όρος και επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, γράφει τους δικούς του λόγους και ξεκινάει το δικό του αγώνα. Η θέση του, που αποτελεί την επιτομή της Ορθόδοξης ησυχαστικής παράδοσης, ήταν ότι «ο Θεός υπάρχει κατά δύο τρόπους. Κατά την ουσία Του και κατά τις Θείες και άκτιστες Ενέργειές Του. 0 άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει τον Θεό κατά την ουσία Του. Μπορεί όμως να γνωρίσει και να ενωθεί μαζί Του, μέσα από τις Θείες και άκτιστες Ενέργειές Του». Η σύγκρουση Παλαμά-Βαρλαάμ σχετικά με το πώς ο άνθρωπος μπορεί να προσεγγίσει το Θεό ονομάστηκε ησυχαστική έριδα.
            Ουσιαστικά επρόκειτο για τη διάσταση μεταξύ της φιλοσοφίας, του στοχασμού από την μια και της άσκησης και της Θείας Φώτισης από την άλλη. Έτσι όμως ετέθη στην πράξη το πρόβλημα της σχέσεως της «θείας» προς την «έξω» ή «θύραθεν» σοφία. Ο Παλαμάς διέκρινε -πατερικά- δύο σοφίες: τη θεία και την έξω, σαφώς διακρινόμενες μεταξύ τους, διότι χρησιμοποιούν διαφορετικό καθεμιά χώρο (καρδία-εγκέφαλος). Η Αποκάλυψη του Θεού δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο της διανοίας του ανθρώπου, διότι υπερβαίνει κάθε κατάληψη. Γι’ αυτό η παιδεία και η φιλοσοφία δεν συνιστούν προϋπόθεση της θεογνωσίας. Στη δυτική θεολογική παράδοση προχωρεί κανείς με την πίστη, μέσω της φιλοσοφίας και της Γραφής, στη λογική σύλληψη της αποκαλύψεως. H προτεραιότητα δίνεται στη διάνοια, όχι μόνο στη φυσική, αλλά και στην υπερφυσική γνώση. Για τον ορθόδοξο-ησυχαστή η «έξω» σοφία ως προς την Θεογνωσία είναι μέγεθος αδιάφορο. Γι' αυτό η θέωση, η προσέγγιση του Θεού, είναι υπόθεση κοινή, εγγραμμάτων και αγραμμάτων.
            Τρεις μεγάλες τοπικές σύνοδοι που έγιναν στην Κωνσταντινούπολη τα έτη 1341, 1347 και 1351 επικύρωσαν τις Θέσεις του Παλαμά ως ορθόδοξες, δικαιώνοντας τους ησυχαστές. Παράλληλα καταδίκασαν τον Βαρλαάμ. Το 1347 ο Παλαμάς δικαιώθηκε οριστικά και εξελέγη Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης.

Παντελής Ζερβός

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του χρήστη Ἑλληνοϊστορεῖν.


Ἑλληνοϊστορεῖν
Σαν σήμερα το 1982, πεθαίνει ο δημοφιλής ηθοποιός Παντελής Ζερβός.
Στην θεατρική σκηνή διακρίθηκε σε κλασικούς στην αρχή ρόλους, αλλά και σε νεοελληνικούς αστικούς. Στον κινηματογράφο συμμετείχε σε περισσότερες από εβδομήντα ταινίες με κυρίαρχη στο έργο «Μανταλένα» παραγωγής Ντίνου Δημόπουλου (1961), υποδυόμενος τον ιερέα Παπα-Φώτη, ρόλος που του χάρισε το Α΄ Βραβείο 2ου ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1960.
Άγνωστη όπως και τραγικότερη στιγμή της ζωής του ο θάνατος της δωδεκάχρονης κόρης του Ευδοξίας στο σεισμό της Σαντορίνης, με ακόμη τραγικότερο γεγονός το ότι εκ των υστέρων διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν νεκρή όταν θάφτηκε.
[Ἑλληνικό Ἡμερολόγιο http://ellinoistorin.gr/]

Το Παμποντιακό Συνέδριο στη Μασσαλία


Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.


Στις 22 Ιανουαρίου 1918, σε μεγάλη αίθουσα ενός ξενοδοχείου της Μασσαλίας, ο μεγαλέμπορος από την Κερασούντα Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης συγκαλεί…
pontos-news.gr

Το Παμποντιακό Συνέδριο στη Μασσαλία το 1918 και η σημαία του Ποντιακού Κράτους

  • Το Παμποντιακό Συνέδριο στη Μασσαλία το 1918 και η σημαία του Ποντιακού Κράτους
    Η σημαία που σχεδίασε ο γιατρός Γεώργιος Θωίδης
Στις 22 Ιανουαρίου 1918, σε μεγάλη αίθουσα ενός ξενοδοχείου της Μασσαλίας, ο μεγαλέμπορος από την Κερασούντα Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης συγκαλεί Παμποντιακό Συνέδριο, με θέμα την ανεξαρτησία του Πόντου. Έστειλε μάλιστα σε διάφορα μέρη του κόσμου όπου ζούσαν Ελληνοπόντιοι μήνυμα με το οποίο τους ζητούσε να αγωνιστούν για τον σκοπό αυτόν.
Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης γεννήθηκε στην Τραπεζούντα το 1856 και πατέρας του ήταν ο Γεώργιος (Καπετάν Γιώργης πασάς), ισόβιος δήμαρχος Κερασούντας. Όταν τον Οκτώβριο του 1917 κηρύχθηκε η Ρωσική Επανάσταση και εκδόθηκε το περίφημο διάγγελμα του Λένιν περί συνάψεως ειρήνης «άνευ προσαρτήσεων και αποζημιώσεων», πρόβαλε αμέσως ο κίνδυνος της επαναφοράς του Πόντου υπό τον τουρκικό ζυγό, μετά την αποχώρηση των ρωσικών στρατευμάτων.


Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης

Οι ανησυχίες μεγάλωσαν για τον ποντιακό ελληνισμό, και τότε από τη Μασσαλία όπου βρισκόταν ο Κωνσταντινίδης πήρε την πρωτοβουλία να στείλει επιστολές αφενός σε όλους τους Ποντίους για να οργανωθούν και αφετέρου προς τις Δυνάμεις της Συνεννοήσεως για να συναινέσουν στη δημιουργία ανεξάρτητου κράτους του Πόντου. Στα δελτάρια και στις επιστολές έγραφε:
«Πολίτες του Πόντου εγερθείτε! Υπομνήσατε εις τα φιλελεύθερα Έθνη τα ύψιστα δικαιώματά σας εις την ζωήν και την ανεξαρτησίαν».
Το επόμενο διάστημα υπήρξε τέτοια κινητικότητα και τόση μεγάλη ήταν η φλόγα του ενθουσιασμού για τη δημιουργία ανεξαρτήτου ποντιακού κράτους που μερικοί φιλοπάτριδες προχώρησαν και στο σχεδιασμό σημαίας! Ένας από αυτούς ήταν ο γιατρός Γεώργιος Θωΐδης, πρόεδρος της Επιτροπείας Ποντίων Κωνσταντινουπόλεως, που στις 19/11/1919 έστειλε το σχέδιο σε όλες τις ποντιακές οργανώσεις, τους συλλόγους και τα σωματεία στον Πόντο, τον Καύκασο, και όπου αλλού ζούσαν Πόντιοι, για να το εγκρίνουν. Το έστειλε επίσης στο Παρίσι, στον μεγαλέμπορο αγωνιστή Κωνσταντίνο Κωνσταντινίδη, και φυσικά στον πρόεδρο της Εθνοσυνελεύσεως των Ποντίων Λεωνίδα Ιασωνίδη για να τύχει εγκρίσεως.
Τάσος Κ. Κοντογιαννίδης, για το pontos-news.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις