Σάββατο 17 Μαρτίου 2018

Καλλιέργεια της ροδιάς σε κήπο και γλάστρα

Ρόδια



Εικόνα 1. Ρόδια.

Επιστημονική ονομασία: Punica granatum, οικ. Punicaceae
Κοινή ονομασία: Ροδιά, οικ. Πουνικίδων.

Η ροδιά είναι θάμνος που προέρχεται από την νότιο ή δυτική Ασία, ο οποίος μεταφέρθηκε κατά την αρχαιότητα στο μεσογειακό χώρο όπου και προσαρμόστηκε πολύ καλά. Η παράδοση αναφέρει για τη προέλευση της τα εξής: η αρχαία φοινικική πόλη Punica βρισκόταν στην βόρεια Αφρική όπου οι ρωμαϊκές λεγεώνες κατά τη πορεία τους εναντίον της Καρχηδόνας, τον 3ον αιώνα π.Χ. συνάντησαν για πρώτη φορά στο δρόμο τους φυτά ροδιάς, των οποίων οι καρποί ήταν πλούσιοι.  Αναφέρεται επίσης και στη Παλιά Διαθήκη, με την ονομασία rimmon, όπου θεωρούνταν δένδρο ιερό.
Σήμερα, η καλλιέργεια της  ροδιάς έχει μεγάλη εξάπλωση στις ασιατικές χώρες, όπως το Αφγανιστάν, τη Περσία, τις Ινδίες αλλά και στις Μεσογειακές χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Τυνησία κ.α. Η χώρα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση ροδιών στον κόσμο είναι το Ιράν με μέση κατανάλωση 7-8 κιλά ρόδια/ έτος/ άτομο. Οι κυριότεροι νομοί παραγωγής ροδιών στην Ελλάδα είναι: Αργολίδας, Κιλκίς, Ξάνθης, Θεσπρωτίας, Αιτωλοακαρνανίας, Λάρισας και Πέλλας. Η ελληνική αγορά είναι ελλειμματική όσον αφορά τα ρόδια και για το λόγο αυτό κάθε χρόνο γίνονται εισαγωγές που φθάνουν τους 800 τόνους και οι κυριότερες χώρες από τις οποίες γίνονται οι εισαγωγές είναι η Τουρκία, το Ιράν και η Ινδία.
Άνθη ροδιά
Εικόνα 2. Άνθη ροδιάς.



Βοτανικά χαρακτηριστικά

Η ροδιά είναι ένας δενδρώδης φυλλοβόλος θάμνος, με γρήγορη ανάπτυξη και με βλάστηση που μπορεί να φτάσει τα 5-6 μέτρα. Οι βλαστοί της ροδιάς είναι αγκαθωτοί κατά τα πρώτα στάδια ανάπτυξης της, ενώ ο κορμός της διακλαδίζεται από χαμηλά. Τα φύλλα της είναι μικρά, λεία, στην αρχή έχουν κοκκινωπό χρώμα ενώ στο τέλος αποκτούν σκούρο πράσινο. Τα άνθη της ροδιάς έχουν λευκό, κόκκινο ή κίτρινο-άσπρο χρώμα ανάλογα με τη ποικιλία. Τα άνθη  εμφανίζονται είτε μεμονωμένα είτε σε ομάδες των 3-7 ανθέων.
Τα ρόδια σχηματίζονται στη κορυφή των βλαστών με μέγεθος πορτοκαλιού ή και λίγο μεγαλύτερο. Το σχήμα του καρπού είναι σφαιρικό και το χρώμα αρχικά είναι πράσινο, έπειτα γίνεται κίτρινο- κόκκινο ενώ κατά την ωρίμανση είναι σκούρο κίτρινο μέχρι απαλό κόκκινο.
Η ροδιά μπορεί να μπει σε καρποφορία από το 3ο έτος ενώ σε πλήρη παραγωγή φθάνει μετά το 7ο έτος. Η ωρίμανση των καρπών γίνεται τη περίοδο Σεπτέμβριο- Οκτώβριο ανάλογα με τη ποικιλία.


Ποικιλίες και είδη ροδιάς

Ανάλογα με τη περιεκτικότητα τους σε οξέα οι ποικιλίες διακρίνονται σε γλυκές, ημίγλυκες και όξινες.
Γλυκές ποικιλίες: Πολίτικη και Καράβελος (κατάλληλη για νωπή κατανάλωση).
Ξινές ποικιλίες: Λειφάνια (οι σπόροι της δεν μπορούν να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα), Τσιπορόδια, Χονδρορόδια (η γεύση τους είναι χαρακτηριστικά γλυκόξινη), Κρασορόδια (οι καρποί της σχίζονται εύκολα), Γούνες (οι σπόροι έχουν έντονο κόκκινο χρώμα) και Ξινορόδια.
Ανάλογα με τον τόπο προέλευσης, οι ποικιλίες διακρίνονται σε: Ερμιόνης, Γλυκιά Πατρών, Ξινή Πατρών, Τανάγρας και Χίου.
Μετά έχουμε τις Μεσογειακές, τις ποικιλίες Μέσης Ανατολής και τις ποικιλίες Αμερικής.
Πέρα από τις ποικιλίες που είναι κατάλληλες για παραγωγή, υπάρχουν καλλωπιστικές ποικιλίες κατάλληλες για κηποτεχνία. Οι κυριότερες ποικιλίες από αυτές είναι:

  • Punica granatum “Legrelliae”, η οποία παρουσιάζει πλούσια άνθηση , το ύψος της φτάνει τα 1,80-4 μέτρα και την φυτεύουμε ή την άνοιξη ή το φθινόπωρο
  • Punica granatum “ Albo Plena” : φτάνει τα 2,5 μέτρα ύψος
  • P.granatum “California Sunset”
  • P.grnatum “Fruits Violets”
  • P.granatum “Luteum Plenum”
  • P.granatum “Maxima Rubra”
  • P.granatum “Nochi Shibari”
Τέλος, έχουμε τις νάνες ποικιλίες που είναι κατάλληλες για καλλιέργεια σε γλάστρα και είναι οι εξής:

  • P.granatum  “Nana”
  • P.granatum “Chico”
  • P.granatum “Nana Gracillisima”
  • P.granatum “Nana Emperor”
  • P.granatum “Toyosho”


Κατάλληλο κλίμα και έδαφος για τη ροδιά

Το κλίμα που ταιριάζει καλύτερα στη ροδιά είναι το τροπικό ή υποτροπικό. Ευδοκιμεί σε περιοχές που έχουν θερμό και ξηρό κλίμα και αντέχει πολύ καλά στη ξηρασία. Παρουσιάζει μεγαλύτερη αντοχή στο ψύχος συγκριτικά με την ελιά και τα εσπεριδοειδή αλλά δεν αντέχει σε θερμοκρασία κάτω από τους -12 βαθμούς Κελσίου. Επίσης, δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε περιοχές που παρουσιάζονται τακτικά ομίχλες και επικρατούν βόρειοι άνεμοι.
Σχετικά με το έδαφος, η ροδιά δεν απαιτεί κάποιον ιδιαίτερο τύπο εδάφους αλλά αποδίδει καλύτερα σε εδάφη που είναι βαθιά, στραγγίζονται καλά και το pH τους κυμαίνεται από 5,5 έως 7,0. Πολύ καλά αποτελέσματα δίνει η καλλιέργεια της σε περιοχές που βρίσκονται κοντά σε ποτάμια. Οι Τούρκοι και οι Πέρσες καλλιεργητές της ροδιάς λένε ότι “η ροδιά πρέπει να έχει τα πόδια στο νερό και το κεφάλι στον ήλιο”. Η ροδιά είναι δένδρο ανεκτικό στο ασβέστιο αλλά και στην αλατότητα του νερού.


Φύτευση ροδιάς

Η καλύτερη εποχή για να φυτεύσετε δενδρύλλια ροδιάς είναι Φλεβάρη με Μάρτη και τα δενδρύλλια που θα χρησιμοποιήσετε να είναι μέχρι 2 ετών. Εάν έχετε κήπο στο σπίτι σας, η απόσταση φύτευσης εξαρτάται από το αν θα τη διαμορφώσετε σε θάμνο, οπότε ανάμεσα από τα δένδρα αφήνετε απόσταση 4 μέτρων, αν θα τη καλλιεργήσετε σαν δένδρο, οπότε η απόσταση είναι 4-5 μέτρα και αν τη χρησιμοποιήσετε ως καλλωπιστικό, πιθανά για τη δημιουργία φράχτη, η κατάλληλη απόσταση είναι 30-40 εκατοστά.
Μια προσοχή θέλει κατά τη φύτευση των δενδρυλλίων, όπου πρέπει να ανοίξετε λάκκους κατά 10 εκατοστά μεγαλύτερους από τους λάκκους που ανοίχθηκαν στο φυτώριο όταν αγοράσατε τα δενδρύλλια και το βάθος τους πρέπει να φτάνει τα 15-20 εκατοστά.


Λίπανση ροδιάς

Δεν πρέπει να λιπαίνετε χωρίς να ποτίζετε και το αντίστροφο. Είναι καλό κατά τη φύτευση των δενδρυλλίων, αν έχετε τη δυνατότητα, να ενσωματώσετε ποσότητα χωνεμένης κοπριάς. Για παράδειγμα, σε ένα κήπο 10 τ.μ. ποσότητα 10-20 κιλά είναι αρκετά και μαζί με τη κοπριά προσθέτετε 500 γραμ./δένδρο απλό υπερφωσφορικό λίπασμα και 300 γραμ./δένδρο θειϊκό κάλιο.
Σύμφωνα με ερευνητές, κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους ζωής του δενδρυλλίου, η χορήγηση 10-15 αζώτου γραμ./δένδρο/μήνα, δίνει βοηθάει πολύ την ανάπτυξη του φυτού.
Κατά το δεύτερο έτος και πριν την άνθηση (Μάιος), χορηγούνται 100 γραμ. αζώτου, 200 γραμ. φωσφόρου και 100 γραμ. καλίου/δένδρο.
Κατά το τρίτο έτος συστήνεται η εφαρμογή 250-350 γραμ. αζώτου/δένδρο/έτος και φώσφορο-κάλιο μια ποσότητα 150-200 γραμ./δένδρο/έτος.
Όταν τα δένδρα σας μπουν στην καρποφορία (4-5 έτος)  έχουμε την αζωτούχο λίπανση όπου σε κάθε δένδρο/έτος χορηγούμε 80-150 γραμ. άζωτο την οποία μοιράζουμε σε 2-3 δόσεις, αρχίζοντας από τα τέλη του χειμώνα.
Στα επόμενα δύο χρόνια, η αζωτούχος λίπανση (ανάλογα με τη βλάστηση μας) χωρίζεται σε 2-3 δόσεις, με πρώτη εφαρμογή στα τέλη του χειμώνα με αρχές άνοιξης.


Άρδευση ροδιάς

Η ανάγκη της ροδιάς σε νερό είναι 125-150 εκατοστά ετησίως, τα οποία καλύπτονται από τις βροχοπτώσεις. Αν όμως οι βροχοπτώσεις δεν είναι ικανοποιητικές, τότε ποτίζουμε κάθε 8-10 ημέρες, χωρίς όμως το νερό να “λιμνάζει”.


Κλάδεμα ροδιάς

Αν θέλετε η ροδιά σας να μοιάζει με θάμνο, επειδή είναι δένδρο με πολλούς κορμούς,  αφήστε 3-5 κορμούς και να δώσετε στο δένδρο το σχήμα του κυπέλλου, ώστε να δέχεται όσο το δυνατόν περισσότερο ηλιακό φως. Το σχήμα κύπελλο δίνεται ως εξής: τα δενδρύλλια, μετά τη φύτευση, τα κόβετε περίπου στα ? του ύψους τους, που συνήθως είναι 60 εκατοστά, ενώ κόβετε και κλαδιά που βρίσκονται σε ύψος κάτω από τα 30 εκατοστά. Στη συνέχεια κλαδεύετε το δένδρο ώστε να παραμείνουν 3-5 κορμοί. Στο τέλος του δεύτερου έτους, οι βλαστοί που έχουν βγει και είναι σε ύψος μικρότερο των 30 εκατοστών από το έδαφος και όσοι έχουν τάση προς το εσωτερικό του δένδρου, τους κόβετε. Από κει και πέρα, το κλαδεύετε κάθε χρόνο και απομακρύνετε παλιούς βλαστούς και ξερά κλαδιά.
Αν πάλι θέλετε να δώσετε στη ροδιά σας τη δενδρώδη μορφή, κλαδέψτε ελαφρώς τα κλαδιά της στο μήκος και απομακρύνετε τους βλαστούς που δεν έχουν καλή θέση ή αναπτύσσονται προς το εσωτερικό ή είναι ξηροί.
Στη πορεία, αφού το δένδρο σας έχει μπει στη παραγωγική ηλικία, κλαδεύουμε κάθε χρόνο κατά τη χειμερινή περίοδο και κλαδεύουμε βλαστούς που βρίσκονται πάνω σε κλαδιά 2-3 ετών και βεβαίως ότι είναι “γερασμένο”.


Καλλιέργεια ροδιάς σε γλάστρα

Αγοράζοντας μια νάνα ποικιλία και ακολουθώντας τα παραπάνω σχετικά με την λίπανση, τα κλάδεμα κτλ., η ροδιά μπορεί να αναπτυχθεί σε γλάστρα.


Καταπολέμηση ζιζανίων

Η ροδιά δέχεται μεγάλο ανταγωνισμό από τα ζιζάνια και για αυτό είναι καλό να καλύπτουμε τη περιοχή γύρω από το δένδρο μας με φυτικά υπολείμματα έτσι ώστε να εμποδίζεται η ανάπτυξη των σπόρων των ζιζανίων συμβάλλοντας ταυτόχρονα και στη διατήρηση της θερμοκρασίας του εδάφους. Επίσης, όσοι διαθέτετε περιστροφικό μηχάνημα, κατεργάζεστε το έδαφος σε βάθος 15-20 εκατοστά ή ακόμα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και χορτοκοπτικό μηχάνημα το οποίο δεν ζημιώνει το ριζικό σύστημα.
Στη χώρα μας, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν εγκεκριμένα σκευάσματα για τη καταπολέμηση των ζιζανίων στη συγκεκριμένη καλλιέργεια. Στη Γαλλία πάλι, χρησιμοποιούνται ζιζανιοκτόνα που έχουν τις δραστικές ουσίες: carfentrazone-ethyl, flumioxazin, terbacil και sulfentrazone. Υπάρχει ένα ζιζανιοκτόνο, το Reglone, το οποίο χρησιμοποιείται για τη καταπολέμηση των ζιζανίων στο αμπέλι, στο τριφύλλι, στη μηδική και γενικά στα δέντρα, δεν είναι συγκεκριμένα για τη ροδιά.
Αν κάποιος θέλει να το ρισκάρει… του εύχομαι καλή επιτυχία και να μας ενημερώσει για τα αποτελέσματα!


Εχθροί και ασθένειες της ροδιάς

Η συνέχεια εδώ http://www.kalliergo.gr/home-kalliergo/rodia-kalliergeia-exthroia-astheneies.html


\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

 

 

 

Σήμερα ... 17/3

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!
ΑΛΕΞΙΟΣ
ΓΕΡΤΡΟΥΔΗ
 

«Άλικο Γράμμα»




16 Μαρτίου 1850 - Εκδίδεται το έργο του Ναθάνιελ Χόθορν, «Άλικο Γράμμα», που αναφέρεται στη μοιχεία και την προδοσία στις αμερικανικές αποικίες.

Τοποθετημένη στην τραχιά κοινωνία των Πουριτανών του 17ου αιώνα, αυτή η ιστορία μιας αθέμιτης σχέσης, που καταλήγει στη γέννηση ενός παιδιού, αποκαλύπτει το ενδιαφέρον του Χώθορν για τη σύγκρουση ανάμεσα στη δημόσια και στην ιδιωτική ζωή και τις τραγικές -πολλές φορές- συνέπειές της. Δημόσια διαπομπευμένη και εξοστρακισμένη από μια κοινωνία, που με πρόσχημα την ηθική ελέγχει κάθε στιγμή της ιδιωτικής ζωής, η Έστερ Πριν αναδεικνύεται με την εσωτερική της δύναμη ως η πρώτη αληθινή ηρωίδα του αμερικανικού μυθιστορήματος. Ο Άρθουρ Ντιμσντέιλ, παγιδευμένος στους κανόνες της πουριτανικής κοινωνίας, θάβει το πάθος του, αρνείται την Έστερ, υποκύπτει στις κοινωνικές συμβάσεις και καταστρέφει τον εαυτό του.

http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=106486


\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\






Ο ΣΚΥΛΟΣ ΣΑΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΟ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΣΑΣ

Έρευνα: Ο σκύλος κάνει καλό στην υγεία!

Ο ΣΚΥΛΟΣ ΣΑΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΟ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΣΑΣ. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΙ
Το να έχει κανείς ένα σκύλο στην κατοχή του είναι πολύ υγιές και ταυτόχρονα αποτελεί τέλεια γυμναστική καθώς αναγκάζονται ακόμα και οι άνθρωποι που βαριούνται να κινηθούν...

Αυτό έδειξε μια νέα έρευνα του πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό "Preventive Medicine".

Οι ερευνητές από την Καλιφόρνια έδωσαν ένα ερωτηματολόγιο σε περίπου 1000 ιδιοκτήτες σκυλιών για να το συμπληρώσουν.
Όπως έδειξαν τα αποτελέσματα δύο στους τρεις επιβεβαίωσαν πως "εξαναγκάστηκαν" να πραγματοποιούν περιπάτους, από την μέρα που απέκτησαν σκύλο, πράγμα που δεν έκαναν προηγουμένως.
Αναλύοντας τις απαντήσεις οι επιστήμονες κατέδειξαν πως το 64% όσων συμμετείχαν στην έρευνα περπατούσε για 186 λεπτά την εβδομάδα και κατάφερνε έτσι χωρίς να το συνειδητοποιεί, να φτάνει τα επίπεδα άσκησης που δίνονται για την πρόληψη καρδιακών παθήσεων.

Οι ιδιοκτήτες σκύλων που δεν έβγαζαν βόλτα τα τετράποδά τους ή που το ανέθεταν σε εταιρίες δεν είχαν καμία ωφέλεια στην ζωή τους από άποψη γυμναστικής.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες του "παγκόσμιου οργανισμού υγείας" αρκούν 30 λεπτά απλής γυμναστικής όπως το περπάτημα, για πέντε φορές την εβδομάδα, ώστε να πετύχουμε μια καλή φυσική κατάσταση, κάτι που επιτυγχάνεται από όσους έβγαζαν βόλτα τα σκυλάκια τους...

http://www.inews.gr/


\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\




Ταραμοσαλάτα λευκή

ταραμοσαλάτα λευκή


Ταραμοσαλάτα λευκή και απέριττη σε 5 λεπτά


Η σημαντικότερη συμβουλή: Διαλέξτε τον καλύτερο ταραμά γιατί κάνει μεγάλη διαφορά στην γεύση. Ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, αυτός που παλιά τον ζητούσαμε ως «βασιλικό ταραμά» είναι τέλειος. Χρησιμοποιήστε κάποιο σφιχτό μπαγιάτικο ψωμί για να δώσετε τον καλύτερο τόνο στην υφή της ταραμοσαλάτας. Και προσοχή! Μην υπερβάλετε στο κρεμμύδι -καλύτερα λιγότερο παρά περισσότερο.

Αν και στη συνταγή δεν γράφεται -ως μη απαραίτητο-, στη δική μου ταραμοσαλάτα (όπως παντού σχεδόν) μπαίνει πάντα και μια καλή πρέζα λευκό πιπέρι. Το αποτέλεσμα δεν είναι έντονο, υπάρχει αυτό το κάτι στην επίγευση, αλλά γούστα είναι αυτά και ο καθένας συντονίζεται στα δικά του. Έτσι κι αλλιώς, ανάλογα με τον ταραμά που θα αγοράσετε και την τελική γεύση που προτιμάτε, θα χρειαστεί ίσως να «πειράξετε» ελαφρώς τη συνταγή. Αν το επιχειρείτε πρώτη φορά, κάντε το σιγά-σιγά, ώστε η ταραμοσαλάτα να μην σας βγει ούτε …λαδερή (πραγματικά δεν το χρειάζεται το πολύ λάδι), ούτε ξινή ούτε και αλμυρή.


Δείτε και τις σχετικές συνταγές: αφράτη ταραμοσαλάτα μους χωρίς ψωμί και αυθεντική χαβιαροσαλάτα Σμύρνης, ρεγγοσαλάτα, αυγοτάραχο.
Προετοιμασία: 5 λεπτά όλα μαζί, συν το μούσκεμα του ψωμιού. Πολύ εύκολη και γρήγορη συνταγή.
• 170 γραμ. λευκό ταραμά
• ½ λευκό κρεμμύδι ή 2 κοκκάρια καθαρισμένα (προσοχή: όχι κρεμμύδι που να είναι πολύ αψύ)
• 100 ml χυμό λεμόνι
• 120 ml ελαιόλαδο
• 3 φλιτζ. ψίχα ψωμιού ολικής ή ζυμωτό (να έχει υφή), μουσκεμένο σε νερό και στραγγισμένο καλά

Περνάτε το κρεμμύδι στο μπλέντερ να ψιλοκοπεί. Προσθέτετε τον ταραμά και λίγο -λίγο το λάδι, χτυπώντας τα να γίνουν πολτός (περίπου μισό λεπτό σε γρήγορη ταχύτητα).

Προσθέτετε την ψίχα του ψωμιού και σιγά-σιγά το υπόλοιπο λάδι και το λεμόνι, χτυπώντας και δοκιμάζοντας, ώστε να έρθει ακριβώς στην γεύση που σας αρέσει.

Σερβίρισμα: Κλασικό σε μπολάκι ή πιατάκι. Η ταραμοσαλάτα είναι τέλεια και μόνο με μια ελίτσα ον τοπ.


\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\





Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018

Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου 16/3


http://www.notospress.gr/page.php?id=27

Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου
O ύπνος αποτελεί ζωτική ανάγκη και απαραίτητη προϋπόθεση για καλή υγεία και ευεξία. Όμως, ένας στους τρεις ενηλίκους παραπονείται για κάποια διαταραχή του ύπνου. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αναγνωρίζοντας τις διαστάσεις του προβλήματος, όρισε την την τρίτη Παρασκευή του Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου. Στόχος της ημέρας είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού για τη σημασία του ύπνου για την υγεία μας και τις συνέπειες της αϋπνίας.

Σ'ήμερα... 16/3

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ
ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ
 

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2018

Γιατί δεν διδάσκουν σωστά τα Αρχαία Ελληνικά στα σχολεία μας;

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
Με τον όρο αρχαία Ελληνική γλώσσα εννοείται η ελληνική γλώσσα των αρχαϊκών χρόνων και της κλασικής αρχαιότηταςΟ βασικός λόγος που τα Ελληνόπουλα δεν…
meresparaxenes.com

Γιατί δεν διδάσκουν σωστά τα Αρχαία Ελληνικά στα σχολεία μας;




Με τον όρο αρχαία Ελληνική γλώσσα εννοείται η ελληνική γλώσσα των αρχαϊκών χρόνων και της κλασικής αρχαιότηταςΟ βασικός λόγος που τα Ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά στο σχολείο είναι διότι το υπουργείο παιδείας εδώ και δεκαετίες έχει θέσει ως σκοπό του να μην διδάσκεται σωστά η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα.

Η γλώσσα είναι εργαλείο σκέψεως. Όσο πιο πολλές λέξεις χρησιμοποιούμε, όσο πιο αφηρημένες έννοιες συλλαμβάνουμε, όσο πιο….καλή σύνταξη προτάσεων οικοδομούμε, τόσο περισσότερο ακονίζουμε την σκέψη μας. Όποιος δεν χρησιμοποιεί σωστά την γλώσσα, δεν μπορεί να μεταφέρει τις σκέψεις του στον έξω κόσμο. Δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τους γύρω του, δεν μπορεί να ενεργήσει γρήγορα.
ADVERTISEMENT
Αυτός μάλλον πρέπει να είναι ο σκοπός του υπουργείου παιδείας για να διδάσκει με τέτοιο βασανιστικό τρόπο την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα στα δύσμοιρα Ελληνόπουλα.
Επιβάλλει στους μαθητές να μαθαίνουν αμέτρητους τύπους, καταλήξεις και κανόνες. Αυτό αποτελεί σαδομαζοχιστική τάση. Μετά 3 χρόνια διδασκαλίας οι Έλληνες μαθητές δεν μπορούν να καταλάβουν τί θέλει να πει ένα απλό Αρχαίο Κείμενο. Και ακόμη χειρότερα: Οι μαθητές δεν μπορούν να γράψουν ένα απλό κείμενο στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, αλλά ούτε και να μιλήσουν Αρχαία Ελληνικά.
Αλλά αυτός ακριβώς είναι ο βασικός σκοπός εκμαθήσεως μίας γλώσσης, το να γράφεις, το να σκέφτεσαι και το να μιλάς με αυτή την γλώσσα. Και όχι απλώς να γνωρίζεις τους γραμματικούς κανόνες και το συντακτικό.
Γιατί λοιπόν τα ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα; Διότι απλούστατα το υπουργείο παιδείας δεν ακολουθεί κανόνες διδασκαλίας που ισχύουν για όσους μαθαίνουν μία ξένη γλώσσα ή κανόνες που ακολουθούνται για τα νήπια.

Για παράδειγμα όποιος πηγαίνει σε ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών για να μάθει την αγγλική γλώσσα, μετά από 3-4 μαθήματα ο καθηγητής ζητά από τον μαθητή να προφέρει κάποιες λέξεις. Να συντάξει μία απλή πρόταση, του ζητά να συντάξει μία μικρή παράγραφο με την χρήση της αγγλικής γλώσσης.
Δηλαδή από τις πρώτες εβδομάδες ένας καθηγητής ξένων γλωσσών προσπαθεί να χρησιμοποιήσει όλους τους αισθητήρες του εγκεφάλου για να κάνει τον μαθητή να μιλήσει την ξένη γλώσσα. Οι καλοί καθηγητές ξέρουν ότι ο μαθητής πρέπει να διαβάζει δυνατά μία λέξη για να μαθαίνει την προφορά της, να την αντιγράφει σωστά για να μαθαίνει την ορθογραφία της, και να σχηματίζει προτάσεις έτσι ώστε η γλωσσική του μνήμη να συμπλέκει συνεχώς λέξεις με εικόνες για να αρχίσει ο μαθητής να σκέφτεται στην ξένη γλώσσα αντί απλώς να μεταφράζει από την μητρική του γλώσσα το νόημα που θέλει να εκφράσει.
Άρα το βασικό κλειδί για να μάθουμε μία γλώσσα είναι από την πρώτη ημέρα ει δυνατόν, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε!!! Πότε επιτέλους θα κατανοήσει το υπουργείο παιδείας ότι με την διδασκαλία ατελείωτων συντακτικών και γραμματικών κανόνων δεν πρόκειται ποτέ να μιλήσεις μία γλώσσα;
Ακόμη και αν κάποιος μαθητής απομνημονεύσει όλους τους γραμματικούς κανόνες η ψυχολογία διδάσκει ότι μετά από κάποιο χρονικό διάστημα θα τους ξεχάσει. Οτιδήποτε δεν χρησιμοποιείς, το ξεχνάς.
Γιατί δεν σκέπτονται οι κύριοι του υπουργείου παιδείας πώς τα νήπια μαθαίνουν τα Νέα Ελληνικά; Μήπως οι μητέρες στέκονται πάνω από την κούνια τους και αρχίζουν να τους μαθαίνουν τις χρονικές καταλήξεις των ρημάτων; Προφανώς όχι. Αρχίζουν και τους προφέρουν λέξεις τις οποίες τα βρέφη σιγά-σιγά συνδυάζουν στο μυαλό τους με εικόνες, αντικείμενα, μορφασμούς προσώπων κλπ. Τα νήπια δεν καταλαβαίνουν αφηρημένες έννοιες αλλά κατανοούν αντικείμενα όπως τόπι, νερό, μαμά, κούκλα, κ.α.
Έτσι ακριβώς θα μάθουν και τα Ελληνόπουλα τα Αρχαία Ελληνικά, συνδυάζοντας λέξεις με αντικείμενα και εικόνες.
Στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια εισήλθαν πολλοί ξένοι, νόμιμοι και παράνομοι. Ορισμένοι από αυτούς έμαθαν τα Νέα Ελληνικά σε πολύ καλό επίπεδο. Πώς τα έμαθαν; Μήπως με την μέθοδο του υπουργείου παιδείας; Μήπως άρχισαν να μαθαίνουν συντακτικό και γραμματική; Ή μήπως η πρώτη λέξη που έμαθαν ήταν «δουλειά»; Οι ξένοι άρχισαν να μαθαίνουν μικρές προτάσεις όπως «θέλω δουλειά», «ψάχνω για σπίτι», «πού είναι το ταχυδρομείο;», «ήρθε ο λογαριασμός της ΔΕΗ» κλπ. Έτσι άρχισαν οι ξένοι να μαθαίνουν την νεοελληνική γλώσσα.
Έτσι θα μάθουν και τα ελληνόπουλα την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα. Πρέπει να την μιλήσουν. Αυτό το έγκλημα έχει διαπράξει το υπουργείο παιδείας. Δεν επιβάλλει στο αναλυτικό πρόγραμμα την ΟΜΙΛΙΑ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης μέσα στην σχολική τάξη. Όταν ένας μαθητής αρχίζει να επαναλαμβάνει «τίς βούλεται αγορεύειν;» τότε αρχίζει να μαθαίνει Αρχαία Ελληνικά. Στην αρχή δεν χρειάζεται ανάλυση υποκειμένου, αντικειμένου, ρήματος και απαρεμφάτου. Αυτά θα γίνουν πολύ αργότερα, για όσους ενδιαφέρονται.
Οι περισσότεροι Έλληνες αγρότες είναι αγράμματοι, δεν ξέρουν τι σημαίνει απαρέμφατο, και όμως μιλούν τα Νέα Ελληνικά. Δεν χρειάζονται ατελείωτοι γραμματικοί κανόνες για να μιλήσει κάποιος την Αρχαία Ελληνική. Απαιτείται να την χρησιμοποιεί στην ομιλία του. Απαιτείται η καθημερινή χρήση της Αρχαίας μας Γλώσσης στην οικία, στο σχολείο, στην εργασία. Μικρές προτάσεις στην αρχή, με απλά νοήματα.
Δεν είναι δυνατόν τα νήπια, οι ξένοι που μαθαίνουν Νέα Ελληνικά, και όσοι Έλληνες διδάσκονται ξένες γλώσσες να ακολουθούν αυτή την βασική μέθοδο διδασκαλίας, ενώ οι μαθητές των Ελληνικών σχολείων να διδάσκονται ανούσιους γραμματικούς κανόνες, επειδή έτσι αρέσει σε κάποιους ημιμαθείς γραφειοκράτες του υπουργείου παιδείας. Και φυσικά μετά από ένα χρόνο, αφού τελειώσουν το λύκειο, οι μαθητές δεν θυμούνται τίποτε. Και το χειρότερο είναι ότι δεν δύνανται να συντάξουν ούτε μία πρόταση στα Αρχαία Ελληνικά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όσοι πηγαίνουν να δώσουν εξετάσεις για ένα πτυχίο σε μία ξένη γλώσσα, εκτός από το να διαβάσουν ένα κείμενο και να το αναλύσουν, τους ζητούν να γράψουν ένα κείμενο και να δώσουν μία προφορική συνέντευξη. Όμως αυτό δεν ισχύει στις εξετάσεις για τα Αρχαία Ελληνικά. Επί δεκαετίες δεν ζητείται από τους μαθητές να γράψουν ένα κείμενο στα Αρχαία Ελληνικά ούτε να δώσουν συνέντευξη στα Αρχαία Ελληνικά. Κάτι που το κάνουν όσοι δίνουν εξετάσεις για μία ξένη γλώσσα ακόμη και από το πρώτο τρίμηνο διδασκαλίας.

Κ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΣ "Η ΚΕΡΕΝΙΑ ΚΟΥΚΛΑ" ΑΠΌΣΠΑΣΜΑ


Κ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΣ "Η ΚΕΡΕΝΙΑ ΚΟΥΚΛΑ" ΑΠΌΣΠΑΣΜΑ

Τι κακό γινόταν κάτω στο δρόμο! Τι οχλοβοή! τι συρφετός!

Τα τραμ είχανε σταματήσει. Μέσα σε σύννεφα από σκόνη περνούσαν τα λοντώ αργά, τόνα πίσω από τάλλο, γεμάτα ντόμινα μαύρα και τριανταφυλλιά και γαλάζια και κόκκινα και κίτρινα και πράσινα με νταντέλλες μαύρες, μ’ άσπρα γάντια και κάτι μακριές χρωματιστές κορδέλλες κρεμαστές πίσωθε. Φωνές μασκαράδικες. Στραγάλια. Μπουκετάκια. Ρουκέτες από σερπαντέν και βροχή το κομφετί. «Εδώ ο χαρτοπόλεμος! Χαρτί και πόλεμος!» Τρόμπες: «ούγου — ού — ου — ου!!»

Τα πεζοδρόμια παστά απ’ τον κοσμάκη που έσερνε πατείς με πατώ σε τα πόδια του μες τον άμμο μια πιθαμή· κι απάνω στα μαύρα ανθρώπινα κύματα: τα τουρλωτά καπέλλα των γυναικώνε σα μαούνες φορτωμένες! — όλα αυτά βουτηγμένα σταλεύρι, τυλιγμένα σ’ ένα σταχτοκίτρινο πέπλο βαρύ και πνιγερό . . .

Να κι ο Θεοδοσίου! Ου, σαχλαμάρα! — Μπράβο! μπράβο! του φωνάζουν άλλοι — και δος του τα παλαμάκια από πέρα, όλο το δρόμο πουρχόταν. . : απάνω σ’ ένα γάιδαρο τανάποδα, με του γαϊδάρου την ουρά ανασηκωτή στα χέρια αντίς για γκέμια . . κ’ έκοβε μ’ ένα ψαλλίδι τρίχες απ’ την ουρά και τις μοίραζε στον κόσμο! . . . Απ’ την ουρά κρεμότανε μια επιγραφή: ΕΘΝΙΚΩΝ ΤΑΜΥΟΝ. Πλάι στο γαϊδουροκαβαλλάρη έτρεχ' ένας μουντζουρωμένος παλιάτσος και τούδινε χαρτάκια από ένα πανέρι πούγραφε απέξω: ΜΠΗΛΙΕΤΑΚΕΙΑ. Ο γάιδαρος είχε στο κεφάλι μια σημαία γαλανόλευκη με κόκκινα γράμματα: ΔΟΛΙΑ ΠΑΤΡΥΣ. Και στου ίδιου του Θεοδοσίου το φέσι ήτον κολλημένο ένα χαρτί που έλεγε: ΣΙΝΝΑΛΑΓΟΙ. . . Και σφυρίγματα, τρόμπες, χάχανα, τροκάνια, χαρτοπόλεμος, στραγαλιές κατάμουτρα και μαγκαρία και μαρίδα από πίσω ατέλειωτη . . .

. . Και νά πάλι αμάξια με τα αιώνια ντόμινα που έξαφνα σηκώνοντ’ ορθά και ρίχνουνε με λύσσα κατά κάποιο παράθυρο στραγάλια, μπουκέτα, ό,τι τους τύχη στο χέρι . . . Σταναμεταξύ «Μακεδόνες» πεζοί, μισόγυμνοι μες τα χρυσόχαρτα, και «γαμπροί» και «νύφες» που φορούν το σεντόνι του νυφικού τους κρεββατιού για πέπλο και μπουλούκια-μπουλούκια παλιάτσοι με κουδουνάκια . . και ιππότες από όπερες με ισπανικά και περμαντόννες με πορτοκαλλιά κοντοφούστανα και μάγουλα βαμμένα σαν αυγά του Πάσχα και με κατσαρά από ροκανίδια. . . και κάτι διάβολοι κοκκινοφορεμένοι με τις ουρές τους αλλαμπρατσέττα . . .

. . Και πάλι φωνές: «Χα! — χα! — χα! χα!» και τρόμπες και ροκάνες και σφυρίγματα και «Χαρτί και πόλεμος! εδώ ο χαρτοπόλεμος!» και παλαμάκια . . . Κ’ έξαφνα: «Να! να το Κομιτάτο! Έρχονται, έρχονται! Το Κομιτάτο! — . . .»

Τι χαρά! Πώς διασκέδαζε η Λιόλια! Και στριμωγνόταν κοντά-κοντά στο Νίκο, γιατί κάτι άλλοι νέοι, πλάι της και πίσω της, σπρώχνονταν απάνω της όλοι μαζί — για να βγουν πιο μπροστά στο παράθυρο να δουν οι καημένοι κι αυτοί καλύτερα το Κομιτάτο!

. . Σ’ ατέλειωτη σειρά περνούσαν ταμάξια στολισμένα με λουλούδια ψεύτικα κι άλλα μ’ αληθινά, με κορδέλλες πολύχρωμες που κυματίζανε στα κεφάλια των αλόγων, στις ουρές τους, στις ρόδες. . άρματα ντυμένα με χασέδες και κόκκινο λαδόπαννο, φορτωμένα θεούς του Ολύμπου: Ήρες, Αθηνές με δόρατα και Αφροδίτες με χοντρά μπράτσα τριχωτά και με κάτι μόρτηδες Ερμήδες και Ήφαιστους και Γανυμήδηδες, σα να πηγαίνανε με τη σούστα στις Τζιτζιφιές για μπάνιο . . .

. . Νά και μια παρέα ποδήλατα με χρωματιστά χαρτένια τρίγωνα στις ρόδες. . . Και πάλι άμαξες: ωχ, μια ντιστεγκέδικη γεμάτη μαρκησίες και καβαλλιέρους με μπερούκες άσπρες που πετούσαν ματσάκια μενεξέδες . . . Και σταναμεταξύ πάλι κάτι μουντζουρωμένοι με λουλάκι και όχρα, ντυμένοι με προβιές και με κέρατα από σφαχτά στο κεφάλι (Μπρρ! τι αηδία!) — —

Κ’ εξακολουθούσε η σειρά των μασκαράτων πούχαν πάρει βραβείο και βαστούσαν το χαρτονάκι με τον αριθμό ψηλά σ’ ένα κοντάρι. «Νά κι ο πρώτος! Νά κι ο πρώτος αριθμός! Νάτο το πρώτο βραβείο! Μπράβο, μπράβο! Εύγε! Και του χρόνου!»

. . Κι απάνω σε δυο ρόδες πέρασε αργά-αργά μια βαρκούλα όλο από άσπρα τριαντάφυλλα, με το παννάκι της τανοιχτό, στολισμένο κι αυτό με γιρλάντες από γαλανά λουλούδια. . και την τραβούσανε δυο όμορφα ναυτάκια, ζεμένα στο τιμόνι του δίτροχου, και το καθένα κρατούσε στα χέρια του ψηλά από 'να περιστέρι άσπρο που φτεροκοπούσε. . μέσα στη βαρκούλα καθόταν ένα παιδάκι σαν ολόγυμνο, με τρικό ροζ, με φτερούγες στις πλάτες και με μια φαρέτρα γεμάτη βέλη — ο Έρωτας! — και κρατούσε στα χέρια του σα χαλινάρια τις ουράνιες κορδέλλες πούτονε δεμένα τα περιστέρια. «Α — ά — ά — α!!!» έκανε όλος ο κόσμος καθώς περνούσε και δος του χειροκροτήματα. . .

Η Λιόλια χτυπούσε τα χέρια της σαν τρελλή και δάκρυζε απ’ την τόση ομορφιά, την τόση ευχαρίστηση. Ο Νίκος κοντά της! — τόσο κοντά που δεν ανάπνεε άλλον αέρα παρά τη ζεστήν ανάσα του κορμιού της, που σκόρπιζε ολοένα γύρω του ένα μύρο, σαν κάποιο αέρινο και φεγγερό ρευστό, και τα μάτια του — τα παράξενα εκείνα μάτια, τα γαλαζοπράσινα, με τις κόρες τις διπλές και τρίδιπλες σαν άνθη και τον ήσκιο ολόγυρα που τραβούσε σα μαγνήτης, — έπιναν κ’ εκείνα τη λάμψη πούτον απάνω στα μαλλιά και στο πρόσωπο της Λιόλιας σαν ήλιος που μεσημεριάζει απάνω σ’ ανθόφυλλα γλυκά.

Μα όχι μοναχά της Λιόλιας και τον Νίκου, παρά ολωνών τα πρόσωπα, γύρω τους και στο δρόμο κάτω, δείχνανε σα σουρωμένα από την ηδονή πούχαν αισθανθή, σα νάχαν κρυσταλλώσει απάνω στα χαραχτηριστικά τους ταυλάκια απ’ τα γέλοια κι απ’ τη χαρά που πέρασαν κι έφυγαν, έτοιμα και γι’ άλλη χαρά, μα και για πόνο ακόμα — γιατί ταχνάρια τους δεν παραλλάζουν ολότελα —

. . Πω — πω — πω! τι μεγάλα κεφάλια είναι τούτα! γατίσια, και σκυλλίσια και γουρουνίσια και μούρες πουλιών και καβούκια από σαλιγκάρια με κάτι σωλήνες για κέρατα που ξεπετιούνται, μια πήχη έξω και πιτσιλίζουν τον κόσμο με κολώνια. . . Νά κι Αραπάδες και Βλάχισσες με μικρά Ελληνάκια! Νά και κάτι λεροφορεμένοι απ’ τη Σιγδίτσα με μεγάλους κουβάδες γεμάτους, νερό φωνάζοντας: «Γάλα καλό — ο — ο!»

. . Κυττάτε την εκείνη εκεί! — μια Κυρία της μόδας με σκούπα για βεντάγια, που σηκώνει τις φούστες της ως τα γόνατα και δείχνει, με χίλια τσαλιμάκια, γάμπες ευζωνικές κι αντρίκια χοντροπάπουτσα λαστιχένια με ταυτιά απόξω. . .

. . Και πάλι αμάξια με ντόμινα και σούστες φορτωμένες με μισόγυμνους ανθρώπους τυλιγμένους σε σεντόνια που πήγαιναν τάχατις στο Φάληρο! — κι ο κόσμος τους φώναζε: «Κρύο! κρύο! μπούζι!» — και πάλι μάσκες και κουρελομάνι και χρώματα και χρυσόχαρτα και λουλούδια και γέλοια και φωνές και χαχαρίσματα και σερπαντέν και σκουντιές και τσιμπιές και πατήματα κάλων και κερατιλίκια και στανιά και «Χαρτί και πόλεμος!» και παλαμάκια που δεν παίρνουν τέλος απ’ την μιαν άκρη του δρόμου ίσαμε την άλλη. . .

Αχ, τι ζωή! τι χαρά! Τι όμορφα που είναι! Τι όμορφα!

Κύτταζε η Λιόλια ολοένα, κύτταζε και δε χόρταινε. Γυάλιζαν τα μάτια της απ' την προσδοκία την άσωστη και στο βάθος τους έκαιγε μία φλόγα πηδοχαρούμενη:

— Δε θα περάση κ’ η γκαμήλα; είπε δειλά-δειλά στο Νίκο σάμπως αυτή μονάχα να της έλειπε από την ευτυχία της —

Την άκουσαν από πίσω κάτι νέοι, που όλη την ώρα μασσουλούσαν πασσατέμπο, και χαχανίζανε με τους σπόρους ακατάπιωτους ακόμα μες το στόμα τους.

Κι ο Νίκος καθόταν εκεί ασάλευτος, στριμωγμένος απάνω της, και δεν ήξερε κι αυτός πούθε τουρχόταν τόση χαρά, τέτοιο γούστο για τους μασκαράδες σαν ποτέ του . . . Φρρ! έκαμε μια κορδέλλα από σερπαντέν και πέρασε μια θηλειά γύρω στα κεφάλια του Νίκου και της Λιόλιας που είδαν κ’ έπαθαν ως να ξεμπλεχτούν . . .

Πήρε φωτιά τότες η Λιόλια κι άρχισε να ρίχνη το χαρτοπόλεμο με τις χούφτες απ’ τη σακκούλα του Νίκου σ’ όποιον περνούσε . . κι ο Νίκος πετούσε σερπαντέν. Τους πήραν κάβο μερικοί κάτω απ’ το δρόμο και τους ρίχτηκαν κι αυτοί με λύσσα. . . Κοντοστάθηκε το ρέμα του κόσμου στο πεζοδρόμιο . . . Δυο φίλοι του Νίκου που περνούσανε μέσα σε μια παρέα τονέ γνώρισαν απάνω στο παράθυρο και σταθήκανε:

— Νίκο! Νίκο! Ψτ! Νίκο! — του φώναξε ο ένας τους, ένα παιδί χοντρομπαλάδικο, άσπρο και κόκκινο με ξανθό μουστάκι σα χρυσαφένιο· και σαν είδε πως ο Νίκος τους ένοιωσε, τούκλεισε το μάτι κατά τη Λιόλια, σα να τούλεγε: «Πού την πέτυχες τη μικρούλα; Καλά τα περνάς εσύ αυτού απάνω!»

— Ελάτ’ απάνω· τους φώναξε κι ο Νίκος, καταχαρούμενος.

Έπιασαν τόπο κι αυτοί στο παράθυρο, πίσω απ’ το Νίκο και τη Λιόλια, και βοηθάγανε γερά στον πόλεμο. Πήραν κ’ έδωσαν τώρα τα γέλοια, γιατ’ ήτανε χωρατατζήδες και με κέφια οι φίλοι του Νίκου και δεν άφησαν ούτε μασκαρά, ούτε αμασκάρευτο να μην τον κοροϊδέψουν. ΑΠΟ http://www.gutenberg.org/files/27073/27073-h/27073-h.htm

ΠΙΝΑΚΑΣ Jean Jansem Les florentines
— με Evdokia Milidaki

Κοσμάς Πολίτης



Ο Κοσμάς Πολίτης (1888-1974) ήταν ένας απ' τους σημαντικότερους πεζογράφους της γενιάς του '30. Το πραγματικό του όνομα ήταν Πάρις (Παρασκευάς) Ταβελούδης. Τα χαρακτηριστικότερα έργα του είναι τα μυθιστορήματα Eroïca (1938) και Στου Χατζηφράγκου (1962).
Γεννήθηκε στις 16 Μαρτίου 1888 στην Αθήνα. Ο έμπορος πατέρας του, Λεωνίδας, καταγόταν από τη Μυτιλήνη και η μητέρα του, Καλλιόπη Χατζημάρκου, από το Αϊβαλί. Η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στη Σμύρνη το 1890, έπειτα από οικονομική καταστροφή. Τα παιδικά του χρόνια δεν ήταν ευχάριστα: ο πατέρας του ήταν αυταρχικός και η φιλάσθενη μητέρα του πέθανε όταν εκείνος ήταν 12 χρονών. Τη φροντίδα του ανέλαβε μια γαλλίδα δασκάλα και η 18 χρόνια μεγαλύτερη αδερφή του Μαρία. Ως γόνος μεσοαστικής οικογένειας, φοίτησε στην περίφημη Ευαγγελική Σχολή (1900-1904) και στο Αμερικάνικο Κολέγιο της Σμύρνης (1904-1905), χωρίς ποτέ να πάρει απολυτήριο: εγκατέλειψε τις σπουδές του και άρχισε να εργάζεται στην Τράπεζα Ανατολής (1905-1911) και στη συνέχεια, 1911-1919, στην Wiener Bank. Το 1918 ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα και παντρεύτηκε την Κλάρα Κρέσπι, ευγενή αυστροουγγρικής καταγωγής. Ένα χρόνα μετά απέκτησαν μια κόρη, τη Φοίβη (Κνούλη). Από το 1919 ως το 1922 εργαζόταν στην Crédit Foncier d' Algérie et de Tunisie της Σμύρνης.

Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή εγκατέλειψε τη Σμύρνη και εγκαταστάθηκε αρχικά στο Παρίσι (1922-1923, έπειτα στο Λονδίνο, όπου εργαζόταν στο εκεί υποκατάστημα της Ιονικής Τράπεζας, και τελικά το 1924 στην Αθήνα, όπου έγινε και υποδιευθυντής της Τράπεζας, ένα χρόνο μετά).

Στα γράμματα εμφανίστηκε αιφνίδια, το 1930, σε ηλικία 42 ετών, ενώ ήδη είχε αξιόλογη επαγγελματική σταδιοδρομία, με το μυθιστόρημα Λεμονοδάσος. Η επιτυχία του έργου ήταν μεγάλη και προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι ο ίδιος δεν έκανε καμία ενέργεια για να προβληθεί (Αναγνωστάκη 1992, σ. 254). Το 1934 μετατέθηκε στην Πάτρα, όπου ανέλαβε την υποδιεύθυνση του υποκαταστήματος της τράπεζας, ενώ εν τω μεταξύ είχε συνάψει σχέση με μια άλλη γυναίκα και είχε εγκαταλείψει την οικογένειά του. Κατά την παραμονή του στην Πάτρα έγραψε την Eroica, που εκδόθηκε το 1938 και τιμήθηκε με το Κρατικό Bραβείο μυθιστορήματος την επόμενη χρονιά, και δημοσίευσε σε συνέχειες στο περιοδικό Νέα Γράμματα την Κυρία Ελεονώρα (1935) και το 1939, στο ίδιο περιοδικό, τη Μαρίνα.

Το 1942 πέθανε η κόρη του κατά τη διάρκεια του τοκετού. Αυτό το γεγονός τον συγκλόνισε και θεώρησε τον εαυτό του υπεύθυνο, καθώς πίστευε ότι αν δεν είχε εγκαταλείψει το σπίτι του, η κοπέλα θα ζούσε ακόμα. Επέστρεψε τότε στη γυναίκα του, με την οποία επανασυνδέθηκε. Εν τω μεταξύ, επειδή κατά τη διάρκεια της ασθένειας της κόρης του είχε παρατείνει αδικαιολόγητα την άδειά του, σύμφωνα με την κρίση της υπηρεσίας του, απολύθηκε. Η Τράπεζα αργότερα τροποποίησε τα επίσημα στοιχεία ώστε να φαίνεται ότι δεν απολύθηκε, αλλά παραιτήθηκε οικειοθελώς. Από τότε ζούσε αποκλειστικά από τις μεταφράσεις του και από την πενιχρή σύνταξη που του πλήρωνε η Τράπεζα μέχρι το 1945. Επιπλέον πούλησε την κατοικία του στο Παλαιό Ψυχικό σε κάποιον μαυραγορίτη, στον οποίον πλήρωνε ενοίκιο για να παραμένει εκεί. (Αργότερα, το 1945 περίπου, το σπίτι του δημεύτηκε και πλήρωνε ενοίκιο στο Δημόσιο).

Το 1944 έγινε μέλος του Κ.Κ.Ε. και το 1945 δημοσίευσε το μυθιστόρημα Το Γυρί, που αντικατοπτρίζει τους κοινωνικούς προβληματισμούς του. Ιδρυτικό μέλος της Ε.Δ.Α., κατήλθε στις εκλογές στην περιφέρεια Πατρών, χωρίς να εκλεγεί, το 1951. Το 1960 τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο διηγήματος για την Κορομηλιά (είχε δημοσιευτει το 1946). Την ίδια χρονιά ο Μιχ. Κακογιάννης μεταφέρει την Eroica στον κινηματογράφο. Το 1961 εξελέγη επίτιμος Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και ένα χρόνο αργότερα δημοσίευσε το μυθιστόρημα "Στου Χατζηφράγκου", για το οποίο πήρε το Α' Κρατικό βραβείο μυθιστορήματος το 1964.

Το 1967, την ημέρα του πραξικοπήματος, πέθανε η σύζυγός του κι ο ίδιος συνελήφθη και ανακρίθηκε ως αριστερός. Αφέθηκε τελικά ελεύθερος μετά από παρέμβαση της Τατιάνας Μιλιέξ. Ο κλονισμός από το θάνατο της γυναίκας του ήταν μεγάλος, αλλά δεν τον εμπόδισε να αρχίσει να γράφει ένα νέο έργο (Τέρμα), το οποίο δεν ολοκληρώθηκε γραπτώς (ο συγγραφέας όμως είχε συλλάβει όλο το σχέδιο του βιβλίου), αλλά εκδόθηκε μετά το θάνατό του από τον Γ.Ν. Πεντζίκη.

Το 1973 εισήχθη στον Ευαγγελισμό με αναπνευστική και καρδιακή ανεπάρκεια, και στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε οίκο ευγηρίας. Το 1974 νοσηλεύτηκε ξανά στον Ευαγγελισμό όπου και πέθανε, στις 23 Φεβρουρίου.
Το έργο

Η εμφάνιση του Κοσμά Πολίτη στην νεοελληνική πεζογραφία ήταν αιφνίδια και εντυπωσιακή: το πρώτο του μυθιστόρημα, το Λεμονοδάσος, (1930), έγινε δεκτό ενθουσιωδώς από την κριτική· ο Αντρέας Καραντώνης (Καραντώνης 1977, σελ. 160), αναφέρει σχετικά: "πρωτοφάνηκε στα γράμματά μας, όχι με τον συνηθισμένο τρόπο, που φανερώνονται οι λογοτέχνες, ακόμα και οι καλύτεροι, προετοιμάζοντας δηλαδή την επιβολή του, αρχίζοντας να γράφει από νέος, να δημοσιεύει δειλά σε περιοδικά και σιγά-σιγά να χρίεται άνθρωπος των γραμμάτων, αλλά με μια εισβολή απροσδόκητη και συναρπαστική...". Το έργο, παρά τον μελοδραματικό χαρακτήρα του, σφύζει από ζωή, νεανικότητα και αγάπη για τη φύση, κάτι που το διαφοροποιούσε από την ατμόσφαιρα των περισσότερων μυθιστορημάτων της εποχής [1]και που ήταν ο βασικός λόγος για την θετικότατη υποδοχή του [2].

Τα τρία πρώτα μυθιστορήματα του Πολίτη, Λεμονοδάσος, Εκάτη και Εroïca έχουν χαρακτήρα κοσμοπολίτικο [3]. Το κεντρικό θέμα αυτών των μυθιστορημάτων είναι η αναζήτηση της "αυθεντικής ζωής" (Vitti 1977, σελ. 339). Στα δύο πρώτα έργα οι ήρωες είναι ενήλικοι, ενώ στην Eroïca ο συγγραφέας στράφηκε στον κόσμο της εφηβικής ηλικίας για να αναζητήσει εκεί την αυθεντικότητα. Από το μυθιστόρημα Το Γυρί (1944), παράλληλα με την ιδεολογική μεταστροφή του συγγραφέα, σημειώνεται θεματική μεταβολή και στην πεζογραφία του: το ενδιαφέρον του μετατοπίζεται πλέον στις χαμηλότερες κοινωνικές τάξεις και τους λαϊκούς ανθρώπους και εστιάζει στο καθημερινό και το συνηθισμένο (Σαχίνης 1967, σ.), αντί για το απόλυτο και το ιδανικό. Από την ίδια οπτική γωνία περιγράφει και την Σμύρνη στο τελευταίο του ολοκληρωμένο μυθιστόρημα, Στου Χατζηφράγκου (1962). Πρωταγωνίστρια του έργου είναι η ίδια η Σμύρνη, και η συγκεκριμένα η λαϊκή συνοικία Χατζηφράγκου. Όλο το έργο διαδραματίζεται στα 1902, με εξαίρεση ένα εμβόλιμο τμήμα στο μέσον του βιβλίου, την "Πάροδο", όπου ένα από τα παιδιά της λαϊκής συνοικίας και πρόσφυγας πια στην Αθήνα του 1962 αφηγείται την καταστροφή της πόλης το 1922. Η "Πάροδος" είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά κείμενα που έχουν γραφτεί για την Μικρασιατική Καταστροφή.

Αυτό που αναγνωρίστηκε αμέσως ως το αξιολογότερο χαρακτηριστικό της πεζογραφίας του Κοσμά Πολίτη ήταν η "ποιητικότητα" και ο "λυρισμός". Ο Mario Vitti (Vitti 1977, σελ. 329-337) ερμηνεύει την ποιητικότητα ως "συγκινησιακή φόρτιση" στην περιγραφή του τοπίου. Το δεύτερο σημαντικότερο χαρακτηριστικό της πεζογραφικής τέχνης του Πολίτη ήταν η συνεχής ανανέωση, όχι μόνο θεματολογικά, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, αλλά και μορφολογικά.[4]
Εργογραφία
Πρωτότυπο έργο

Λεμονοδάσος, μυθιστόρημα, 1930
Εκάτη, μυθιστόρημα, 1933
Ελεονόρα, διήγημα, 1935
Εroïca, μυθιστόρημα, 1937
Μαρίνα, διήγημα, 1939
Τζούλια, διήγημα, 1943
Το Γυρί, μυθιστόρημα, 1944
Το ρέμα, διήγημα, 1945
Ένα διπλό, διήγημα, 1945
Η κορομηλιά, νουβέλα, 1946
Santa Barbara (απόσπασμα), εφημ. Η Μάχη, 6.11.49, σ. 2.
Κωνσταντίνος ο Μέγας, θεατρικό, 1957
Πρώτη Ανάσταση, διήγημα, 1959
Στου Χατζηφράγκου, μυθιστόρημα, 1962
Μάρκο Πόλο. Πρωτότυπη εργασία πάνω στα ταξίδια του, 1967
Τέρμα (ημιτελές), μυθιστόρημα, 1975
Καϊάφας, αφήγημα, 1976

Μεταφραστικό έργο

Το μεταφραστικό έργο του Κοσμά Πολίτη ήταν πλούσιο και ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς μετέφρασε πολλά από τα σπουδαιότερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ενδεικτικά κάποιες από τις κυριότερες μεταφράσεις του:

Pearl Buck, Ανατολικός άνεμος, δυτικός άνεμος
A.J. Cronin, Τα άγουρα χρόνια
James Joyce, Οι Δουβλινέζοι
Elia Kazan, Ο συμβιβασμός
Edgar Allan Poe, Αλλόκοτες ιστορίες
John Steinbeck, Τα σταφύλια της οργής
Lev Tolstoi, Πόλεμος και Ειρήνη
Giuseppe Di Lampedusa, Γατόπαρδος
Dale Carnegie, Πώς να αποκτούμε φίλους και να επηρεάζουμε το περιβάλλον μας
http://el.wikipedia.org/wiki/Κοσμάς_Πολίτης

Δημοφιλείς αναρτήσεις