Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018

Μωσαϊκό: Σήμερα...

Μωσαϊκό: Σήμερα...: ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ! ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΘΕΟΚΤΙΣΤΗ  http://el.wikipedia.org Άγιος Νεκτάριος Αιγίνης Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγ...

Σήμερα...


ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ
ΘΕΟΚΤΙΣΤΗ 



Άγιος Νεκτάριος Αιγίνης

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ο Άγιος Νεκτάριος ή Νεκτάριος Πενταπόλεως ή Νεκτάριος Αιγίνης (1846-1920) είναι σύγχρονος άγιος της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Το κατά κόσμον όνομά του ήταν Αναστάσιος Κεφαλάς και υπήρξε λαοφιλής ιεράρχης, ποιμενάρχης και παιδαγωγός στα τέλη του 19ου με αρχές του 20ου αιώνα. Ο Άγιος Νεκτάριος επίσης θεωρείται και θαυματουργός διότι όπως λέγεται από τις λαϊκές παραδόσεις, πραγματοποίησε θαύματα ενώ βρισκόταν ακόμα εν ζωή.

Πίνακας περιεχομένων

Ο βίος του

Παιδική ηλικία

Ο Αναστάσιος Κεφαλάς γεννήθηκε στις 1 Οκτωβρίου 1846, στην Σηλυβρία της Ανατολικής Θράκης. Γιος του Δημοσθένη και της Μαρίας Κεφαλά, ήταν το 5ο από τα 6 παιδιά, φτωχής οικογένειας, με αρχοντική, όμως, βυζαντινή καταγωγή. Σύντομα ήρθε αντιμέτωπος με την δύσκολη πραγματικότητα της εποχής, καθώς η οικογένειά του αδυνατούσε να συντηρήσει όλα τα μέλη της, ενώ η γενέτειρά του δεν είχε σχολείο μέσης εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να υποχρεωθεί να πάρει το δρόμο για μια καλύτερη ζωή στην Κωνσταντινούπολη, σε ηλικία 13 ετών.



Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ - Ο ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΣΤΟΡΓΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΓΝΩΜΗΣ

Ο Άγιος Νεκτάριος


Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ
Ο ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΣΤΟΡΓΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΓΝΩΜΗΣ
(Από τον φοιτητή Θεολογίας κ. Σοφό Μιχάλη)
Δεν θα παύση η Αγία του Χριστού Ορθόδοξος Εκκλησία, να αναδεικνύη αγίους έως της συντελείας του αιώνος. Χαίρει η Εκκλησία διά τους νεοφανείς αγίους, εξαιρέτως δε, διά το νέκταρ το γλυκύτατον της εναρέτου ζωής, το πολύτιμον σκεύος των δωρεών του Παναγίου Πνεύματος, τον Θεοφόρον Ιεράρχη, τον Άγιον Νεκτάριον επίσκοπον, Πενταπόλεως.

Ο Άγιος του Θεού, γεννήθηκε την 1 Οκτωβρίου του 1846 στην Σηλυβρία της Ανατολικής Θράκης κι έλαβε το όνομα Αναστάσιος. Οι γονείς του ήταν ο Δημοσθένης Κεφάλας κι η Μαρία Κεφαλά. Η μητέρα του ήταν πολύ ευσεβής και όταν ο Άγιος ήταν πέντε ετών του δίδαξε τον ν' ψαλμό του Δαβίδ. Όταν ο Αναστάσιος έφθανε στον στίχο "διδάξω ανόμους τας οδούς σου" τον επαναλάμβανε πολλές φορές, σαν να ήξερε πόσο καθοριστικός θα ήταν ο ρόλος του αργότερα.

Για λόγους οικονομικούς αφού τελείωσε το Δημοτικό και το Σχολαρχείο στην πατρίδα του, έφυγε σε ηλικία δεκατεσσάρων χρονών για την Κωνσταντινούπολη, και προσελήφθη ως υπάλληλος σε συγγενικό κατάστημα με μόνη αμοιβή στέγη και τροφή. Παρά τις δύσκολες συνθήκες βρίσκει καταφύγιο στη μελέτη, τη μόνιμη στη ζωή του συντροφιά και, μάλιστα, όσα από τα ρητά τα θεωρούσε ωφέλιμα για τους αγοραστές του, τα σημείωνε στα περιτυλίγματα του καπνού. Αργότερα εργάστηκε ως παιδονόμος στο Αγιοταφικό Μετόχι της Πόλης, όπου διευθυντής ήταν ο θείος του. Αγαπούσε και συμμετείχε σχεδόν κάθε ημέρα στις εκκλησιαστικές ακολουθίες. Ο πόθος διά την Μοναχική Πολιτεία ήταν διακαής.

Το 1868 σε ηλικία είκοσι ετών φεύγει από την Πόλη και μεταβαίνει στην Χίο και υπηρετεί ως γραμματοδιδάσκαλος στο Λιθί, έως το 1873, όπου προσέρχεται στην Νέα Μονή και μετά από τριετή δοκιμασία λαμβάνει στις 7 Νοεμβρίου 1876 το αγγελικό σχήμα με το όνομα Λάζαρος. Στις 15 Ιανουαρίου (ημέρα της βαπτίσεώς του) το 1877 χειροτονείται διάκονος από τον μητροπολίτη Χίου, Γρηγόριο και μετονομάζεται σε Νεκτάριο. Στην Χίο φοιτά στο Γυμνάσιο, αλλά ο σεισμός του 1881 τον αναγκάζει να έρθει στην Αθήνα, όπου στο Βαρβάκειο δίνει τις απολυτήριες εξετάσεις, ως κατ' οίκον διδαχθείς και παίρνει το απολυτήριο.

Το 1881 ταξιδεύει στην Αλεξάνδεια, όπου συναντά τον πατριάρχη Σωφρόνιο, ο οποίος τον παροτρύνει να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο, κάτι που γίνεται εφικτό με την οικονομική υποστήριξη των αδελφών Χωρέμη. Το 1882 πήρε την υποτροφία του κληροδοτήματος Α.Γ. Παπαδάκη. Πήρε το πτυχίο του τον Οκτώβριο του 1885 με βαθμό "καλώς".

Στις 23 Μαρτίου του 1886 χειροτονείται πρεσβύτερος από τον Αλεξανδρείας Σωφρόνιο. Στις 6 Αυγούστου του ιδίου έτους χειροθετείται Μέγας Αρχιμανδρίτης και Πνευματικός και τοποθετείται στην Πατριαρχική Αντιπροσωπεία Καΐρου. Εργάζεται συνεχώς με ζήλο και αυταπάρνηση. Η Εκκλησία της Αλεξανδρείας τον αμείβει με το ύπατο αξίωμα. Στις 15 Ιανουαρίου του 1889 χειροτονείται μητροπολίτης Πενταπόλεως, στον Άγιο Νικόλαο Καΐρου (ο οποίος ανακαινίστηκε ριζικώς υπό του Αγίου), από τον Πατριάρχη Σωφρόνιο, τον πρώην Κερκύρας Αντώνιο και τον Σιναίου Πορφύριο. Ως μητροπολίτης συνέχισε να ασκεί τα ίδια καθήκοντα, χωρίς μάλιστα να πληρώνεται, λόγω της δεινής οικονομικής κατάστασης του Πατριαρχείου. Έλαβε ενεργό μέρος για τις εκδηλώσεις της 50ετηρίδος της αρχιερατείας του ευεργέτη και προστάτη του Πατριάρχη, που έμελλε να γίνει διώκτης του. Με μεγάλη ταπείνωση δέχτηκε το αξίωμα της αρχιερωσύνης και είναι αξιοσημείωτο να αναφέρωμεν τι έλεγε προς τον Κύριο: "Κύριε διατί με ανύψωσες εις τοσούτον μέγα αξίωμα; Εγώ σου εζήτησα να γίνω μόνον Θεολόγος κι όχι Μητροπολίτης. Εκ νεαράς ηλικίας Σου εζήτησα να γίνω ένας απλός εργάτης του Θείου Λόγου Σου, και Συ, Κύριε, τώρα με δοκιμάζεις με τόσα πράγματα. Αλλ' υποτάσσομαι, Κύριε, εις το θέλημα Σου, και δέομαι: καλλιέργησε εντός μου την ταπεινοφροσύνην και τον σπόρον των λοιπών αγίων αρετών, δι' ων τρόπων γνωρίζεις, και αξίωσόν με να ζήσω πάσας τας επί γης ημέρας μου συμφώνως προς τους λόγους του μακαρίου Παύλου, όστις λέγει: "Ζω Δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί Χριστός". Και ο Κύριος εισάκουσε τη δέηση του ταπεινού Ιεράρχου. Οι αρετές του Αγίου διεδόθηκαν παντού και όλοι μιλούσαν με θαυμασμό για το θησαυρό που τους χάρισε ο Θεός. Όμως ο δημιουργός της κακίας, ο διάβολος, δεν άργησε να κάνει την εμφάνισή του. Πράγματι κάποιοι φιλόδοξοι κληρικοί που είχαν εισχωρήσει στο περιβάλλον του ενενηντάχρονου Πατριάρχη διέβαλαν τον Άγιο ότι δήθεν ξεσηκώνει το λαό και επιδιώκει να αναλάβει τον Θρόνο της Αλεξανδρείας. Μάλιστα υπαινίχθησαν και ηθικές παρεκτροπές του δικαίου Νεκταρίου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την παύση του Αγίου από τη Διεύθυνση του Πατριαρχικού Γραφείου και … του επέτρεπαν να λαμβάνει μέρος τροφής εν τη κοινή τραπέζη μετά των ιερέων και να διαμένει στο οίκημα της Πατριαρχικής Επιτροπείας. Μετ' ολίγον αποπέμπεται από την Αίγυπτο με την αιτιολογία "μη δυνειθείς να εξοικειωθή προς το κλίμα της Αιγύπτου". Μάταια ζήτησε να συναντήσει τον Πατριάρχη. Οι πιστοί εθλίβησαν που στερήθησαν τον "συμπαθέστατον των Αρχιερέων και τον αγαθώτατον και δραστηριώτατον των κληρικών".

Εδέχθη ο θείος πατήρ την αδικίαν ταύτην και πικρή δοκιμασία εν πολλή ευχαριστία προς τον Κύριον και ανεχώρησε από την Αίγυπτο κι ήλθε στην Αθήνα το 1889, χωρίς χρήματα και απογοητευμένος αναζητώντας εργασία, αδυνατώντας να πληρώσει ακόμη και τα ενοίκια στην Νεάπολη (Εξάρχεια). Μετά από αγώνες καταφέρνει να πάρει μία θέση ιεροκήρυκος στην Εύβοια. Τον Ιούλιο του 1893 μετατίθεται στην νομό Φθιωτοφωκίδος όπου εργάζεται ακάματα για μόλις έξι μήνες, αφήνοντας άριστες εντυπώσεις. Τον Μάρτιο του 1894 αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής. Εργάζεται με ζήλο Θεού για την εμφύτευση του ιερού ζήλου της ιεροσύνης στους ιεροσπουδαστές του, αλλά και την επαγγελματική τους αποκατάσταση, την αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος της σχολής, ακόμη και για την καλυτέρευση του φαγητού και την άθληση. Κατάφερε να χορηγούνται τέσσερις υποτροφίες κάθε χρόνο για μαθητές προερχόμενους από τη Μικρά Ασία. Το κυριότερο είναι ότι αποτελεί για αυτούς ένα ζωντανό παράδειγμα. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη λατρευτική ζωή και ανέδειξε ως λατρευτικό κέντρο το ναό του Αγίου Γεωργίου της Ριζαρείου και τη σχολή πνευματικό ίδρυμα προσκαλώντας επιστήμονες να δίνουν διαλέξεις. Η προσευχή του ήταν το σημαντικότερο λίπασμα για την άνθηση της σχολής. Παράλληλα ασκούσε και λειτουργικό, κηρυκτικό, εξομολογητικό και φιλανθρωπικό έργο. Σχετίζεται με τον παπα-Πλανά και παίρνει μέρος στις αγρυπνίες στο εκκλησάκι του Αγίου Ελισαίου όπου έψαλαν οι Παπαδιαμάντης και Μωραϊτίδης. Τον Ιούλιο του 1898 επισκέπτεται για πρώτη φορά το Άγιο Όρος. Διέμεινε για ένα μήνα και επισκέφτηκε τα κυριότερα μοναστήρια και σκήτες. Συνδέθηκε ιδιαίτερα με τον Γέροντα Δανιήλ με τον οποίο διατήρησε μία πολύχρονη φιλία. Επίσης συνεδέθη με τον π. Ιερώνυμο Σιμωνοπετρίτη ο οποίος αργότερα διαδέχθηκε τον Άγιο Σάββα της Καλύμνου στην πνευματική καθοδήγηση της μονής στην Αίγινα. Το επόμενο καλοκαίρι (Αύγουστος 1898) ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη και την γενέτειρά του Σηλυβρία. Είχε την ευκαιρία να προσκυνήσει την εικόνα της Παναγίας της Σηλυβριανής και τους τάφους των γονέων του. Το 1904 έγινε πραγματικότητα η επιθυμία του για ίδρυση γυναικείας μοναστικής αδελφότητος, αρχικά αποτελουμένης από τέσσερις αδελφές. Ο Άγιος δεν έπαυε να τις κατευθύνει πνευματικά, να τις στηρίζει ηθικά και οικονομικά. Στις 7 Φεβρουαρίου του 1908 υπέβαλε την παραίτησή του από τη διεύθυνση της Ριζαρείου λόγω ασθενείας.

Αφοσιώνεται στην καθοδήγηση των μοναχών, στην ανοικοδόμηση της μονής, στη συγγραφή και στην πνευματική και οικονομική στήριξη των αδυνάτων κατοίκων του. Οι δοκιμασίες όμως δεν σταμάτησαν. Για ποικίλους λόγους η επίσημη αναγνώριση της μονής δεν ήλθε παρά μόνο όταν ο Άγιος είχε κοιμηθεί. Επιπλέον, κατηγορήθηκε για ανηθικότητα από τη μητέρα μίας κοπέλας που κατέφυγε στη μονή να μονάσει. Όλες αυτές τις δοκιμασίες τις βίωνε με απόλυτη εμπιστοσύνη στο Θεό και είναι χαρακτηριστικό πως μία από τις προσφιλείς ασχολίες του ήταν η φιλοτέχνηση σταυρών στους οποίους έγραφε "Σταυρός μερίς του βίου μου".

Η υγεία του Αγίου ήταν πάντα εύθραυστη. Από τις αρχές του 1919 η πάθηση του προστάτη άρχισε να επιδεινώνεται. Μετά από παράκληση των μοναχών εισάγεται στις 20 Σεπτεμβρίου στο Αρεταίειο νοσοκομείο των Αθηνών, όπου νοσηλεύτηκε για πενήντα ημέρες. Την Κυριακή 8 Νοεμβρίου του 1920, προς το μεσονύκτιο παρέδωσε πλήρης ουρανίου γαλήνης την μακαρία ψυχή του εις χείρας Θεού ζώντος, τον οποίο αγάπησε εκ νεότητος και δι' όλου του βίου εδόξασεν, σε ηλικία 74 ετών. Το τίμιο λείψανο του Αγίου ευωδίαζε και ευώδες μύρον έκβλυζε από το πρόσωπό του. Αυθημερόν μεταφέρθηκε στην Αίγινα, στο Μοναστηράκι του κι εψάλη η εξόδιος ακολουθία και ετάφη εν συρροή κλήρου και λαού.

Ο τάφος του ανοίχτηκε επανειλημμένα κατά τα επόμενα χρόνια και για είκοσι και πλέον έτη το σώμα του ήταν σώον και αδιάφθορον, εκχέον την άρρητον ευωδίαν της αγιότητος ως μυροθήκη του Αγίου Πνεύματος. Αλλ' ύστερον διελύθη, κρίμασιν οις οίδεν ο Θεός, ως διελύθησαν πολλά αδιάφθορα λείψανα αγίων. Στις 2 Σεπτεμβρίου του 1953 έγινε η ανακομιδή των χαριτόβρυτων λειψάνων του, υπό του Μητροπολίτη Ύδρας Προκοπίου, παρισταμένων και άλλων κληρικών, μοναχών και πλήθους λαού. Μια άρρητη ευωδία πλημμύρισε την περιοχή. Το 1961 έγινε η επίσημος αναγνώρισις του Αγίου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

"Μέγας ο Κύριος ημών και της μεγαλοσύνης Αυτού ουκ έσται πέρας, ο δοξάζων τους δοξάσαντας αυτού" ως αψευδώς επηγγήλατο. Όντως ο Άγιος Νεκτάριος είναι ο Άγιος του αιώνος μας, ο γλυκύς, ο πράος, ο ανεξίκακος, ο ταπεινός και διά τούτο έλαβε και λαμβάνει τόση χάρη από τον Κύριος της Δόξης. Ο συμπαθής Άγιος να παρέχει ενί εκάστω, εν παντί και πάντοτε την πατρική και σωστική αντίληψίν του και βοήθειαν. Αμήν.

Πηγή: http://www.i-m-patron.gr/agiosnektarios/bio.htm

Άγιος Νεκτάριος: «Ει εμέ εδίωξαν και υμάς διώξουσιν»
Πολλά όμως διεσπείροντο από τους κακούς ανθρώπους στην Αθήνα περί του Πενταπόλεως και της ανέγερσης της Μονής... (8/11/09)


  



Περὶ τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου
Βιογραφικὰ Στοιχεῖα
Ὁ Ἅγιος καὶ τὸ βίωμα τῆς Ὀρθοδοξίας

Διδάγματα ἀπὸ τὴν ζωὴ τοῦ ἁγίου
Πτυχιοῦχος τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
Διακονία εἰς τὴν Ῥιζάρειον Σχολήν
Προσκύνημα στὸ Ἅγιον Ὄρος
Ὁμολογία ἀσκητοῦ περὶ τῆς Ἁγιότητος
Κοίμησις καὶ ἐνταφιασμός
Πηγάζων ἰάσεις δαψιλεῖς
Πανθαύμαστη θεραπεία
Σύγχρονο θαῦμα στὴν Ἀθήνα
Ἐμφανίσεις τοῦ Ἁγίου
Θεολόγος, Συγγραφεύς, Ἐπιστήμων
Ὑμνογραφικὸν ἔργον
Ἡ ὁλοκλήρωση στὸν μοναχισμό
Δείκτης ἀληθοῦς προσανατολισμοῦ τοῦ ἀνθρώπου
Στάσις ἔναντι αἱρέσεων κ᾿ σχισμάτων
Πρόδρομος ὑγιοῦς οἰκολογικοῦ ἐνδιαφέροντος
Προστάτης τῆς γυμναστικῆς ἀθλήσεως
Ἀπόψεις περὶ γυμναστικῆς καὶ συλλόγων
Ἐκζήτηση συγνώμης ἀπὸ τὸν Ἅγιο
 
Ἔργα τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου
Περὶ ἀγάπης
Ὦ Θεία Ἀγάπη (ποίημα)
Υἱὸς ἀνθρώπου (Χριστολογία)
Περὶ τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου
Περὶ τῆς ἀειπαρθενίας τῆς Θεοτόκου
Περὶ βλασφημίας
Περὶ τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ
Περὶ τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου
Περὶ ὅρκου
Περὶ προσευχῆς
Τὰ ἱερὰ Μυστήρια (Ποιμαντική)
Περὶ Μυστηρίου Θείας Εὐχαριστίας
Περὶ ἐτησίων μνημοσύνων
Περὶ Ἑλλ. Φιλοσοφίας ὡς παιδαγωγοῦ
Περὶ σεβασμοῦ εἰς τὴν Θεοτόκον
Ἡ Πρώτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος
Ἀνατολικὴ κ᾿ Δυτικὴ Ἐκκλησία
Περὶ τῶν σχέσεων μὲ αἱρετικούς
Διδαχές
Ὁ χαρακτὴρ τοῦ μὴ κατ᾿ ἐπίγνωσιν ζηλωτοῦ
 
-------------------------------------------------------

Οσία Θεοκτίστη η Λέσβια
Ημερομηνία εορτής: 09/11/2012Οσία Θεοκτίστη η Λέσβια
Τύπος εορτής: Σταθερή.
Εορτάζει στις 9 Νοεμβρίου εκάστου έτους.
Άγιοι που εορτάζουν: Οσια Θεοκτιστη Η Λεσβια (; - 889)

Λέσβου τὸ θρέμμα, παρθένος Θεοκτίστη, Κτίστῃ Θεῷ πρόσεισι νύμφη παγκάλη.

Βιογραφία
Η Οσία Θεοκτίστη ήταν μια ενάρετη μοναχή από τη Μήθυμνα της Λέσβου που έζησε στα χρόνια του βασιλιά του Λέοντα του Σοφού (816 μ.Χ.).

Παιδί ακόμα έμεινε ορφανή και ανατράφηκε σε Παρθενώνα της πόλης. Κάποια μέρα πήγε να επισκεφθεί την αδελφή της, που ήταν σε μια κοντινή κωμόπολη. Τότε συλλήφθηκε μαζί με τους κατοίκους της κωμόπολης αυτής από τους πειρατές της Κρήτης και μεταφέρθηκε με τους άλλους αιχμαλώτους στην Πάρο για πώληση. Εκεί κατόρθωσε να δραπετεύσει και να κρυφτεί στα βουνά, όπου και παρέμεινε μόνη 35 χρόνια, τρεφόμενη με χόρτα. Ανακαλύφθηκε τυχαία από έναν κυνηγό, ο όποιος, μετά από παράκληση της, έφερε σ' αυτή τα θεία μυστήρια. Όταν δε κοινώνησε των Άχραντων Μυστηρίων, πέθανε και τάφηκε από τον ίδιο κυνηγό στον ναό της ιστορικής Μονής Εκατονταπυλιανής. Τα οστά της κατά θαυμαστό τρόπο ευρέθησαν στην Ικαρία και φυλάσσονται στην Ιερά Μονή Λευκάδος, όπου η αγία τιμάται δεόντως.

Για την Οσία αυτή, υπάρχει και μια διήγηση του μονάχου Συμεών του Πάριου, που μοιάζει πολύ με αυτή της Οσίας Μαρίας της Αιγύπτιας και είναι εντελώς φανταστική.

Ο Δημήτρης Κόκορης στο βιβλίο του «Ορθοδοξα Ελληνικά Μοναστήρια» (Επτάλοφος, 1997, σελ. 380) γράφει για την Ιερά Μονή της Οσίας Θεοκτίστης στην Ικαρία: «Άγνωστο πότε ιδρύθηκε. Πρέπει να υπήρχε προ του 1688. Βρίσκεται στην Ικαρία κοντά στο χωριό Φραντάτο, στο βόρειο μέρος της νήσου, δυτικά του χωριού Πηγή σε δασώδη περιοχή. Ο ναός είναι βασιλική αφιερώμενος στην Οσία Θεοκτίστη την Λεσβία. Εορτάζει στις 9 Νοεμβρίου, αλλά γίνεται περιφορά των λειψάνων της την 1η Κυριακή του Σεπτεμβρίου για τους λουόμενους. Υπάρχει επιγραφή στο ναό που λέγει ότι εκτίσθη από τον Χατζή Παντελή αναγνώστου από την Χίο το 1688. Έχει περί τα 15 κελλιά. Χρησιμοποιούνται ως ξενώνες. Άνευ μοναχών. Δρόμος καλός βατός».
---------------------------------------------------

Εγώ έχω να παραθέσω τα παρακάτω
 

Αυτή είναι μια κάρτα με την Αγία Θεοκτίστη, που την αγόρασα από την εκκλησία Εκατονταπυλιανή στην Πάρο το 2001.  Τότε λοιπόν άκουσα μια εκδοχή που αναφέρθηκε από τον ιστορικό ξεναγό που ενημέρωνε τους επισκέπτες, σύμφωνα με την οποία εκεί ήταν γυναικείο μοναστήρι και μια από τις μοναχές ήταν και η Θεοκτίστη. Κάποτε αποβιβάστηκαν πειρατές στο νησί και πήγαν στο μοναστήρι με άσεμνες διαθέσεις. Επικράτησε πανικός και οι μοναχές έτρεχαν να γλυτώσουν. Καθώς έτρεχε η μοναχή Θεοκτίστη πάτησε σ αυτό το μάρμαρο και το μάρμαρο βούλιαξε . Όταν το είδε αυτό ο πειρατής που την κυνηγούσε κατάλαβε ότι μια ανώτερη δύναμη υπάρχει εκεί και αμέσως φώναξε να σταματήσουν και να φύγουν. Έτσι κι έγινε. Εκεί μέσα στην Εκατονταπυλιανή υπάρχει το μάρμαρο αυτό στον τάφο της Αγίας Θεοκτίστης.

«Ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας 1750-2015

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Εκδότης
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
#NέαΚυκλοφορία: «Ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας 1750-2015 | Νέα αναθεωρημένη έκδοση», του Γ. Β. Δερτιλή, στη σειρά | Ιστορία. https://www.cup.gr/…/istoria-tis-neoteris-ke-sygchronis-el…/
Το ελληνικό κράτος δημιουργείται το 1828 εκ του μηδενός και αλλάζει ριζικά την ζωή των ανθρώπων που το δημιούργησαν με την φαντασία τους και με την επαναστατική τους πράξη.
Τους επιβάλλει την αυθεντία και την νομιμότητά του, την βία και την εξουσία του· ελέγχει την αναμεταξύ τους βία· τέμνει, δικάζει και τιμωρεί· εκπαιδεύει τους νέους και τις νέες, τους μαθαίνει τον νόμο, την τάξη, την υποταγή, τον πατριωτισμό.
Και εκείνοι, με την σειρά τους, απορρίπτουν αυτό το κράτος υποκύπτοντας, το στελεχώνουν για να το χρησιμοποιούν εναντίον αλλήλων, το περιβάλλουν με τα εθνικά σύμβολα και το στηρίζουν, το διεκδικούν και εξεγείρονται για να το καταλύσουν και να το θεσμίσουν εξ υπαρχής. Εκείνοι διατυπώνουν τις εθνικιστικές του φαντασιώσεις, εκείνες μεταδίδουν στα παιδιά τους τις αλυτρωτικές του προσδοκίες και, όλοι μαζί, ακολουθούν τις σημαίες του, τροφοδοτούν με φόρους τα ταμεία του και με αίμα τους πολέμους του.

Γράφοντας το βιβλίο αυτό, σκοπός μου δεν ήταν να διηγηθώ «τι έγινε», αλλά να κατανοήσω το «γιατί έγινε».
Δεν ήταν να διηγηθώ μια ιστορία, αλλά να την ερμηνεύσω. Να εξηγήσω την Ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας με τους Έλληνες να φαντάζονται μιαν από τις πρωιμότερες δημοκρατίες στον κόσμο και να την διαμορφώνουν βυθισμένοι σε εξάρσεις ενθουσιασμού και σε εμφύλια μίση, να παλεύουν με την αστάθεια που τους επέβαλλε η μοίρα της χώρας, η θέση της στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, και να σκορπούν το αίμα τους αντιμετωπίζοντας αυτοκρατορίες και αψηφώντας υπερδυνάμεις.
Και με αυτήν την Ιστορία, ήθελα να μιλήσω όχι μόνο στον ιστορικό, στον ανθρωπολόγο, στον οικονομολόγο, αλλά και στις μαθήτριες και στους φοιτητές και στους γενικούς αναγνώστες, αυτούς που αγαπούν το διάβασμα ή και όσους ακόμη δεν το συνηθίζουν. Είναι τα πρόσωπα που περιδιαβάζουν συνεχώς στην σκέψη του κάθε συγγραφέα και οδηγούν το χέρι και την καρδιά του. Είναι τα πρόσωπα που έχουν από τον συγγραφέα μόνο δύο απαιτήσεις: να μοιραστεί μαζί τους την όποια γνώση του, προσφέροντάς τους και ολίγη ευχαρίστηση.
Δύο μόνο απαιτήσεις, αλλά μεγάλες: επιβάλλουν στον συγγραφέα σαφήνεια, απλότητα και καλαισθησία γραφής. Επειδή αυτοί είναι οι μόνοι τρόποι που έχει ένας συγγραφέας για να πλησιάσει πραγματικά τον αναγνώστη, την αναγνώστρια – κοιτάζοντάς τους στα μάτια.

Ο ιστορικός Γ. Β. Δερτιλής, μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας και ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει εκλεγεί καθηγητής στην ÉHÉSS (Παρίσι, 2000-2010), καθώς και επισκέπτης καθηγητής στο Harvard, στην Οξφόρδη και στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Φλωρεντίας. Βιβλία και άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε διάφορες γλώσσες. (www.dertilis-history.gr)
Περισσότερα για το βιβλίο: https://www.cup.gr/…/istoria-tis-neoteris-ke-sygchronis-el…/

Carpe " Δωμάτιο Φοιτητικό "

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
Ένα τραπέζι,μια καρέκλα
κι ένα κρεβάτι ακουμπισμένα
σ'ένα ημιυπόγειο
το ξεκίνημα των ονείρων μου.
Πόσες ανάσες άραγε να χώραγαν αυτά;


homouniversalisgr.blogspot.com
Βαν Γκογκ - Υπνοδωμάτιο στην Αρλ , 1888 Ένα τραπέζι,μια καρέκλα…

Carpe " Δωμάτιο Φοιτητικό "




Βαν Γκογκ - Υπνοδωμάτιο στην Αρλ, 1888

Ένα τραπέζι,μια καρέκλα

κι ένα κρεβάτι ακουμπισμένα

σ'ένα ημιυπόγειο

το ξεκίνημα των ονείρων μου.

Πόσες ανάσες άραγε να χώραγαν αυτά;

Αναπνοές που πότισαν τους τοίχους

με δάκρυα όταν τα βράδια

οι σκιές ορθώνονταν

ανάμεσα απ'τα ξεθωριασμένα χρώματα.

Ένα δωμάτιο που ξέχασε

να μπει το φως του ήλιου.

Ο χρόνος το αγνόησε

το καθήλωσε σε μια γωνιά

εκεί που τα βράδια

σεργιανούσαν οι ιδέες οι μικροαστικές.

Ένα τραπέζι,μια καρέκλα κι ένα κρεβάτι

ενθύμια απ΄τα όνειρα που φυγαδεύτηκαν

μια νύχτα και σέρνονται πια χαμένα

μέσα στα ξέφωτα του νου.

Carpe.





ο πουρές γίνεται μόνο με πατάτα;

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

Aκούγοντας τη λέξη «πουρέ» οι περισσότεροι σκέφτονται τον πουρέ…
Aκούγοντας τη λέξη «πουρέ» οι περισσότεροι σκέφτονται τον πουρέ πατάτας. Εμείς πάλι όχι…
Τα λαχανικά που μπορούν με μεγάλη επιτυχία να γίνουν πουρές και να συνοδέψουν στο τραπέζι κρεατικά ή να γίνουν βάση για άλλες συνταγές είναι πολλά. Πειραματιστείτε με τα υλικά, τα μυρωδικά, τους συνδυασμούς, και δοκιμάστε να φτιάξετε τον δικό σας, τέλειο πουρέ λαχανικών που θα κάνει το τραπέζι σας ξεχωριστό.
ARAKASKOUNOUPIDI
Με ποια λαχανικά κάνουμε πουρέ
Μελιτζάνα, κολοκύθι, μπρόκολο, κουνουπίδι, κολοκύθα, καρότο, σελινόριζα, παντζάρια, αρακά, γλυκοπατάτα, καλαμπόκι… Όλα μπορούν να γίνουν πουρές και να δώσουν γεύση και χρώμα στο πιάτο σας.
Τα καθαρίζω ή όχι;
Για να πετύχετε την καλύτερη γεύση στον πουρέ λαχανικών πρέπει να ξέρετε πως θα μαγειρέψετε το κάθε ένα από αυτά. Τις πατάτες, τα καρότα, τις γλυκοπατάτες, τις μελιτζάνες, τα παντζάρια, τα πλένετε εξωτερικά αλλά δεν τα ξεφλουδίζετε. Ο αρακάς, το καλαμπόκι, η σελινόριζα, το μπρόκολο και το κουνουπίδι, απλά τα ξεπλένετε με άφθονο νερό. Η κολοκύθα, λόγω του μεγέθους της, πρέπει να καθαριστεί εξωτερικά από τη σκληρή φλούδα της και από τα σπόρια και να τη χρησιμοποιήσετε καθαρή.
Κατσαρόλα, φούρνος ή ατμός;
Αρκετά λαχανικά είναι αυτά που είναι καλύτερα να τα ψήσετε αντί να τα βράσετε. Έτσι, αποβάλλουν την υγρασία τους αλλά κρατούν όλη τη γεύση. Την κολοκύθα, τη μελιτζάνα και τα παντζάρια αλείψτε τα με λίγο ελαιόλαδο, τυλίξτε τα με αλουμινόχαρτο και ψήστε τα στο φούρνο. Για να δοκιμάσετε αν είναι ψημένα θα τα τρυπήσετε με ένα πιρούνι και, αν βυθίζεται εύκολα στη σάρκα του λαχανικού, είναι έτοιμα, ενώ, αν βρίσκει αντίσταση, θα πρέπει να συνεχίσετε το ψήσιμο για λίγη ώρα ακόμα. Αφήστε τα να κρυώσουν λίγο, καθαρίστε τα και πολτοποιήστε τα.
ERGALEIO-GIA-POURE
Τα καρότα, τις πατάτες, τις γλυκοπατάτες, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, τον αρακά, γίνονται ιδανικά στο ατμό. Έτσι δεν θα τραβήξουν καθόλου υγρασία και η γεύση τους θα παραμείνει δυνατή. Αν επιλέξετε να τα βράσετε, βάλτε τα σε μια κατσαρόλα με κρύο νερό που έχετε προσθέσει αλάτι. Αφήστε τα να βράσουν τόσο όσο χρειάζονται για να μαλακώσουν. Τρυπήστε τα με ένα πιρούνι και, αν βρείτε αντίσταση στο κέντρο τους, συνεχίζετε το βράσιμο για λίγο ακόμα. Θα πρέπει να είναι μεν μαλακά αλλά όχι λιωμένα. Αν τα παραβράσετε ή τα τρυπάτε συνέχεια, θα τραβήξουν υπερβολικό νερό και ο πουρές θα έχει νερουλή όψη.
Γευστικοί συνδυασμοί
Με την πατάτα ταιριάζουν όλα τα λαχανικά, οπότε μη διστάσετε σε έναν απλό πουρέ πατάτας να προσθέσετε 2 καρότα ή 1 παντζάρι ή λίγη κολοκύθα. Αν αποφασίσετε να κάνετε πουρέ οποιοδήποτε άλλο λαχανικό, καλό θα ήταν να προσθέσετε και μια μικρή πατάτα. Το άμυλό της θα τους βοηθήσει να γίνουν πιο απαλοί και κρεμώδεις. Στον πουρέ σελινόριζας προσθέστε λίγο μήλο που ταιριάζει πολύ και στον πουρέ κολοκύθας μπορείτε να προσθέσετε λίγο ξύσμα πορτοκαλιού. Θα δώσει μια δροσερή νότα.
mosxokarydo-olivemagazinegr1
Μπαχαρικά – μυρωδικά – αρτύματα
Το μοσχοκάρυδο είναι το «must» που ταιριάζει σχεδόν σε όλα. Το κύμινο θα δώσει εξωτικό τόνο στον πουρέ καρότου, το σαφράν «σπάει» τη βαριά μυρωδιά του μπρόκολου, η κανέλα δίνει άρωμα Ανατολής στην κολοκύθα, το κόλιανδρο ταιριάζει απίστευτα στον πουρέ μελιτζάνας και λίγη καπνιστή πάπρικα ταιριάζει πολύ με τον πουρέ κολοκύθι…
Το καλύτερο είναι να μαγειρέψετε, να δοκιμάσετε και να αποφασίσετε τι ταιριάζει καλύτερα στη δική σας γλώσσα. Σε όλους τους πουρέδες μπορείτε να προσθέσετε και τη φρεσκάδα κάποιου μυρωδικού. Μαϊντανός, φρέσκος κόλιανδρος, σχοινόπρασο, φρέσκα κρεμμυδάκια, φρέσκο εστραγκόν, φρέσκια ρίγανη μπορείτε να τα προσθέσετε ανάλογα με τα γούστα σας. Η μουστάρδα είναι επίσης ένα υλικό που μπορεί να μπει σε μικρή ποσότητα στους πουρέδες και να δώσει πικάντικη γεύση. Ταιριάζει πολύ στα καρότα, τις γλυκοπατάτες, το κουνουπίδι, το καλαμπόκι.
Γάλα, κρέμα ή ζωμός
Ανάλογα με το λαχανικό αλλά και το γούστο σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τα τρία αυτά υλικά είτε μόνο τους είτε σε συνδυασμό (μισό γάλα, μισό ζωμό). Το γάλα και η κρέμα γάλακτος δίνουν απαλή και κρεμώδη υφή, ο ζωμός δίνει ιδιαίτερη γεύση. Επίσης, μπορείτε να βράσετε τα λαχανικά σε ζωμό και στην πολτοποίηση να χρησιμοποιήσετε γάλα ή κρέμα γάλακτος.
Βούτυρο ή ελαιόλαδο;
Η τέλεια επιλογή είναι το βούτυρο. Ταιριάζει με όλα τα λαχανικά και κάνει τον πουρέ πλούσιο στη γλώσσα. Το ελαιόλαδο δίνει το λιπαρό που χρειάζεται και κάνει τον πουρέ απλώς πιο ελαφρύ.
POUREDES
Πώς ζεσταίνουμε τον κρύο πουρέ
Σε καμία περίπτωση δεν τον βάζετε στα μικροκύματα. Αν ο πουρές είναι σφιχτός, τον βγάζετε από το ψυγείο μισή ώρα πριν τον καταναλώσετε. Προσθέτετε λίγο καυτό γάλα ή ζωμό και ανακατεύετε καλά. Αν ο πουρές είναι σχετικά αραιός, τον τοποθετείτε σε ένα μπολ και τον ζεσταίνετε με τη μέθοδο του μπεν μαρί. Βάζετε μια κατσαρόλα με νερό να βράζει και τοποθετείτε ένα μπολ με τον πουρέ επάνω στα χείλη της κατσαρόλας. Ανακατεύοντας με το σύρμα ο πουρές θα ζεσταθεί από τον ατμό.
Τα εργαλεία
Όπως και στις πατάτες τα σωστά εργαλεία είναι ένα πρες πουρέ ή ένας μύλος λαχανικών. Αν δεν έχετε κάτι από τα δύο, πιέστε τα λαχανικά με πιρούνι μέσα στην ίδια κατσαρόλα που τα βράσατε. Αποφύγετε μπλέντερ ή μίξερ. Ο πουρές σας θα μεταμορφωθεί σε νερουλή, αδιάφορη γλίτσα.
Πώς τους χρησιμοποιούμε
Συνοδεύουν όλα τα κρεατικά, μοσχάρι, χοιρινό, κοτόπουλο, κυνήγι… Γίνονται η βάση για τέλειες κροκέτες… Πατατοκροκέτες, μελιτζανοκροκέτες, κουνουπιδοκεφτέδες.
TIPS
-Βάλτε τον σφιχτό πουρέ λαχανικών σε σακούλα ζαχαροπλαστικής και δημιουργήστε μικρές ροζέτες, επάνω σε λαμαρίνα στρωμένη με αντικολλητικό χαρτί. Ψήνετε για 5-6 λεπτά στο γκριλ και σερβίρετε σαν μεζεδάκια.
-Φτιάξτε χρωματιστά γκρατέν χρησιμοποιώντας 2 διαφορετικούς πουρέδες (π.χ. κολοκύθα και παντζάρι).
-Αν σας περισσέψει κοτόπουλο μαγειρεμένο, κιμάς, ή μοσχαράκι κοκκινιστό, μπορείτε να τα βάλετε σε ένα πυρίμαχο σκεύος και να τα καλύψετε με ένα πουρέ λαχανικών. Ψήνετε για 15 λεπτά και έχετε ένα καινούριο, φρεσκομαγειρεμένο φαγητό αξιοποιώντας τα περισσεύματα.
POYRES-ANOIGMA
Και 6 ξεχωριστές συνταγές για πουρέ
Πουρές από ψητές πατάτες πιρουνάτος
Πουρές με ελιές σε 3 χρωματικές παραλλαγές
Πουρές σελινόριζας
Πουρές πατάτας με καρότα
Αρνάκι με πουρέ μελιτζάνας
Φιλέτο σολομού με σουσάμι και πουρέ αρακά

τη δεκαετία του ΄50

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.

Λεβέτι
Δυό παιδιά, τη δεκαετία του ΄50 στη Μακεδονία, σβαρνίζουν τα γεννήματα με τη βοήθεια δύο αλόγων και η σπουδαία Βούλα Παπαϊωάννου τα φωτογραφίζει. Τους ακολουθεί ένα πουλάρι, προφανώς ακολουθεί τη μητέρα του που σέρνει τη σβάρνα.
Η σβάρνα ήταν ένα εργαλείο που σερνόταν από ζυγό. Συνήθως ήταν ένα μακρόστενο ξύλο με πριόνια στην κάτω μεριά. Πάνω στο ξύλο στεκόταν ένα παιδί έτσι ώστε με το βάρος του να θρυμματίζει τα στάχυα βγάζοντας τον καρπό τον οποίο ξεχώριζαν στη συνέχεια με το λίχνισμα. Η φωτογραφία μας επιβεβαιώνει ότι η χειρωνακτική εργασία και η χρήση των ζώων αποτελούν την κύρια δύναμη της γεωργίας και της αγροτικής παραγωγής ακόμα και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.
Η Βούλα Παπαϊωάννου, φωτογράφισε πολλές τέτοιες καθημερινές εικόνες της ελληνικής υπαίθρου μεταπολεμικά. Μέσα από το έργο της αυτό περνάει ένα αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον μετά τη φρίκη του πολέμου.
Πηγή: Μακεδονία, 1950-1955 Βούλα Θεοχάρη Παπαϊωάννου

Δημοφιλείς αναρτήσεις