Τετάρτη 28 Αυγούστου 2019

Ελένη Σαραντίτη - Οι άνθρωποι του Βορρά – Βίκινγκς

 
bookbar.gr
 
Μια σύγχρονη Σάγκα για την Ιστορία πίσω από τον Μύθο /
Από τις ακτές της Αμερικής στο Βυζάντιο και στις πεδιάδες της Ρωσίας/
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΑΝΤΙΤΥΠΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ/
Οι Βίκινγκς “αυτοί οι υπέροχοι γνώστες των υδάτινων δρόμων”, οι ατρόμητοι θαλασσοπόροι, οι ακατάβλητοι εξερευνητές, οι σκληροτράχηλοι πολεμιστές, άφησαν ανεξίτηλη τη φήμη, το θρύλο και το όνομά τους στο δυτικό κόσμο μέχρι σήμερα. Ωστόσο είναι πολύ λίγα εκείνα που γνωρίζουμε γι αυτούς και τα περισσότερα βασίζονται σε φήμες, δοξασίες ή στα στερεότυπα και τις υπερβολές των κινηματογραφικών υπερπαραγωγών, που συνήθως απέχουν πολύ από την πραγματικότητα, αλλά δεν παύουν να μας γοητεύουν.
Διότι ο θρύλος των Βίκινγκς και τα κατορθώματα τους εξάπτουν τη φαντασία όχι μόνο των μικρών αλλά και των μεγάλων παιδιών, που κρύβουμε όλοι μέσα μας! Η Ελένη Σαραντίτη μια από τις πιο σημαντικές Ελληνίδες συγγραφείς στο χώρο του παιδικού και νεανικού βιβλίου, με το νέο της συγγραφικό πόνημα με τίτλο Οι άνθρωποι του Βορρά: Βίκινγκς και υπότιτλο Η Ιστορία τους από τις εκδόσεις Πατάκη αγγίζει και εξάπτει τη δική μας ενήλικη “παιδική φαντασία” και την τροφοδοτεί με πλούσιο, τεκμηριωμένο και ταυτοχρόνως γλαφυρό και συναρπαστικό ιστορικό υλικό, φωτίζοντας την πραγματικότητα πίσω από τον μακραίωνο μύθο.
Βασισμένο σε εκτεταμένη μελέτη και εντυπωσιακή έρευνα που παρουσιάζεται στη σχετική Βιβλιογραφία στις τελευταίες σελίδες, το βιβλίο Οι άνθρωποι του Βορρά: Βίκινγκς δεν είναι μια στεγνή ιστορική αφήγηση που θα κούραζε τον αναγνώστη, ούτε όμως και μυθοπλασία. Είναι τεκμηριωμένη Ιστορία που η συγγραφέας αφηγείται με λογοτεχνικό τρόπο, με τη γλαφυρή τεχνική ενός παραμυθιού για μεγάλους. Την ίδια στιγμή συνθέτει με πραγματική δεξιοτεχνία έναν τεράστιου όγκου πληροφοριών, αποδεικνύοντας πόσο καλά και σε βάθος γνωρίζει το υλικό της, αλλά και την προσωπική της ευρυμάθεια. . .(Διαβάστε επίσης: Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν – Στο σπίτι του μεγαλύτερου παραμυθά)
Ενώ λοιπόν όλοι γνωρίζουμε για τις επιδρομές των Βίκινγκς, ελάχιστοι γνωρίζουμε τις ακριβείς διαδρομές, το εύρος των ταξιδιών τους, τη συμβολή τους στις ανακαλύψεις νέων ηπείρων αλλά κι τη βαθύτατη επίδραση τους στην εξέλιξη των χωρών της Ευρώπης, όπως τις γνωρίζουμε σήμερα.
Με καφέ χρώμα εμφανίζονται οι κοιτίδες των Βίκινγκ. Με κόκκινο, πορτοκαλί και κίτρινο η εξάπλωσή τους κατά τον ένατο, δέκατο και ενδέκατο αιώνα αντίστοιχα. Το πράσινο χρώμα καταδεικνύει ξένα εδάφη, όπου πραγματοποιούσαν συχνά επιδρομές.
Οι Βίκινγκς αποτελούσαν τμήμα των Βορείων Λαών της Ευρώπης , με κοιτίδα τη Σκανδιναβία, που εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα ως εξερευνητές, πειρατές, έμποροι, μισθοφόροι ή και όλα μαζί και εξαπλώθηκαν σε ένα μεγάλο κομμάτι της Ευρώπης. Τέσσερα σημερινά έθνη έλκουν την καταγωγή τους από αυτούς, Νορβηγοί, Σουηδοί, Δανοί, Ισλανδοί. Όμως η εμφάνισή τους υπήρξε καταλυτική και για έξι ακόμη σημερινά κράτη: Μ. Βρετανία, Γαλλία, Φινλανδία, Ρωσία, Λευκορωσία, Ουκρανία.
Οι Βίκινγκς δεν αποτέλεσαν ενιαίο έθνος με τη μορφή που συνέβη αυτό κατά την ίδια περίοδο στην Νότια Ευρώπη, διέθεταν όμως πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Την γλώσσα, (αρχαία σκανδιναβική), μυθολογία και παραδόσεις, συναίσθηση της κοινής καταγωγής τους και πάνω από όλα τάση για εξερεύνηση και εποικισμό μακρινών εδαφών, οφειλόμενη κυρίως στην ανάγκη για εξεύρεση περιοχών πιο εύφορων από την παγωμένη Σκανδιναβία.
Κατάκτησαν σημαντικές και πλούσιες περιοχές. .’Όπως αναφέρει η Ελένη Σαραντίτη ”Για μεγάλη περίοδο η Βυζαντινή Αυτοκρατορία παρέμεινε ασφαλής και σε ειρήνη χάρη στους Βίκινγκς. Εκείνο όμως που έχει εντυπωσιάσει ιστορικούς και αρχαιολόγους είναι η εποίκηση ομάδων Βίκινγκς στην προκολομβιανή Αμερική ήδη από τα τέλη του 9ου αιώνα.”
Μια Ινδιάνα στην Ισλανδία και μια Βίκινγκ στην Αμερική
Υπάρχουν αρκετά ευρήματα που έχουν εξετασθεί από τους αρχαιολόγους και επιβεβαιώνουν την άποψη ότι από τις ακτές της Γροιλανδίας οι Βίκινγκς είχαν φτάσει στις ακτές του Καναδά γύρω στο 1000 μΧ και ήταν πιθανότατα οι ιδρυτές του οικισμού της νήσου Μπάφιν. Μια άλλη ομάδα Βίκινγκς γύρω στο 950 μ Χ. ξεκινώντας από την Ισλανδία έφτασε στις ακτές των σημερινών ΗΠΑ Οι άποικοι φαίνεται πως ήλθαν σε επαφή με τους ντόπιους, αλλά η σύγκρουση ανάμεσα τους ήταν αναπόφευκτη. Έτσι η συγκλονιστική αυτή ανακάλυψη της νέας Ηπείρου δεν έγινε γνωστή και η Αμερική περίμενε περίπου δύο αιώνες για να ανακαλυφθεί επίσημα για δεύτερη φορά από τον Χριστόφορο Κολόμβο!
Ο θρύλος λέει ότι σε ένα από τα ταξίδια τους στις ακτές των ΗΠΑ οι Σκανδιναβοί θαλασσοπόροι απήγαγαν μια πανέμορφη νεαρή Ινδιάνα και την έφεραν στην Ισλανδία. “Η κοπέλα αυτή του Νέου Κόσμου πάτησε με κλάματα το πόδι της στην Ευρώπη 500 χρόνια προτού ο Κολόμβος πράξει το ανάποδο.” Στην αντίπερα όχθη η Γκρούντιντουρ, ηρωίδα των ισλανδικών σάγκα και μία από τις πιο διάσημες εξερευνήτριες έφτασε στη Βόρεια Αμερική με την αποστολή του Λέιφ ‘Ερικσον και πέρασε έναν ολόκληρο χρόνο στη θρυλική αποικία των Βίκινγκς, τη Βίνλαντ.
Για τη θέση της γυναίκας στη κοινότητα των Βίκνγκς η Ελένη Σαραντίτη επισημαίνει: “Οι γυναίκες των Βίκινγκς είχαν απόλυτη ανεξαρτησία. Όταν οι άντρες απουσίαζαν αυτές φρόντιζαν τα παιδιά, όπως συμβαίνει με όλους τους ναυτικούς ή πολεμικούς λαούς. Οι όμορφες γυναίκες των Βίκινγκς δεν ανέχονταν τη χειροδικία, την κακομεταχείριση και -προπαντός- τη μοιχεία. Εγκατέλειπαν με την έγκριση των αρχών τον άξεστο και άπιστο σύζυγο.”
Αναφέρεται επίσης στη γενναιότητα αλλά και στη διαβόητη σκληρότητα των πολεμιστών Βίκινγκς και την αμφισβητεί τηρουμένων των αναλογιών της εποχής. “Πολλοί ισχυρίζονται ότι οι Βίκινγκς ήταν εξαιρετικά σκληροί και αιμοχαρείς. Α, ναι. Αρκετές φορές και υπερβολικά βίαιοι. Όχι όμως περισσότερο από τους υπόλοιπους λαούς της Ευρώπης της εποχής εκείνης – ο στρατός του Καρλομάγνου (742/47 – 814) , ο οποίος είχε στόχο να μην αφήσει κανέναν “εθνικό” ζωντανό, αφάνισε ολόκληρες φυλές.” Μιλά επίσης για την ανεξάρτητη ψυχή τους και την ατομική τους γενναιότητα. Θρυλείται πως όταν ο στόλος των Βίκινγκς με έναν από τους επικεφαλής τον πολέμαρχο Ρόλλο, πολιόρκησε το Παρίσι (885 μ.Χ.) ο βασιλιάς της Γαλλίας έστειλε κάποιον ‘έμπιστο να βρει τον αρχηγό τους για να συνθηκολογήσει Τότε έλαβε την απάντηση ότι “Οι Βίκινγκς δεν έχουν αρχηγό διότι κάθε στρατιώτης είναι αρχηγός του εαυτού του.”
Η Σάγκα και οι ρούνοι
Η κοινή καταγωγή των Βίκινγκς πέρα από τη γλώσσα επιβεβαιώνεται και από τις παραδόσεις και βέβαια τη διάσημη σήμερα σκανδιναβική μυθολογία. Στις πολιτιστικές τους παραδόσεις πρωταγωνιστική θέση έχουν οι υπέροχες σάγκα, μαγευτικές αφηγήσεις για τα κατορθώματά τους, τα έπη των λαών που καθόρισαν τη σύγχρονη δυτική λογοτεχνική παράδοση. Είναι επίσης οι έδδα, “συλλογές έμμετρων ποιημάτων, ανώνυμων μα και επώνυμων δημιουργών, οι οποίες αφηγούνται κατορθώματα θεών και ηρώων, και θεωρούνται κείμενα μεγάλης αξίας από τους λαούς της Σκανδιναβίας.”
Φυσικά ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο αλφάβητο τους. “Oι ρούνοι ή ρούνες είναι, κατά κάποιον τρόπο, το μυστικιστικό αλφάβητο των βόρειων λαών, των τευτονικών λαών και οπωσδήποτε των Βίκινγκς. Η ίδια η λέξη ρούνος προέρχεται από το «run» που σημαίνει «μυστικό» ή «ψίθυρος», η δε παράδοση των συμβόλων της μεταδιδόταν από ιερέα σε ιερέα της εποχής. Τα σύμβολα αυτά κρατούσαν ζωντανή και τη σοφία των φωτισμένων πνευμάτων.”
Το ρουνικό αλφάβητο χρησιμοποιήθηκε και κατά την εποχή των Βίκινγκς ως το βασικό εκφραστικό μέσον τους. Αρχαιολογικά ευρήματα απέδειξαν, ωστόσο, ότι η ρουνική γραφή χρησιμοποιήθηκε από πολλές εθνότητες. Οι περισσότεροι ρουνικοί λίθοι με χριστιανικό περιεχόμενο έχουν βρεθεί στη Σουηδία, αν και η κατασκευή τους ξεκίνησε με τον λίθο της Γιουτλάνδης της Δανίας, τον οποίο αφιέρωσε ο βασιλιάς Χάραλντ ο Κυανόδους όταν βαπτίστηκε χριστιανός, περίπου το 960 μ.Χ”
Ένα κλασσικό και σύνηθες δείγμα αφιέρωσης σμιλεμένης σε ρουνικό λίθο αναφέρει: “.Η Άστριντ έστησε αυτό τον λίθο στη μνήμη του συζύγου της Γιουστάιν, ο οποίος επιτέθηκε στην Ιερουσαλήμ και πέθανε στην Ελλάδα .”
Με τη διάδοση του χριστιανισμού, που παρά τις αντιδράσεις εξαπλώθηκε ραγδαία, σε διάφορες περιοχές οι ρούνοι θεωρήθηκαν κατάλοιπα της θρησκείας των ειδωλολατρών και απαγορεύτηκε παντελώς η χρήση ους. Ωστόσο σε απομονωμένες εκτάσεις η ρουνική γραφή χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα. “Μετά τον εκχριστιανισμό των Σκανδιναβών ορισμένοι μοναχοί παρέλαβαν τη ρουνική γραφή μετατρέποντας την σε αλφάβητο, απαλείφοντας όμως τα αρχαία και μυστικά νοήματά τους Έτσι έγιναν γνωστά και θαυμάστηκαν τα πεζά κείμενα, τα μεστά γεμάτα φαντασία και εκφραστικά ποιήματα που εκφράζουν μεν την αλληλουχία της ζωής των βόρειων λαών, αλλά όχι και τον συμβολισμό και την ουσία της.”
Στην αυλή Βυζαντινών αυτοκρατόρων
Οι Σκανδιναβοί είχαν ιδιαίτερη σχέση με το Βυζάντιο το οποίο αποκαλούσαν Ελλάδα. Μεταξύ των ΄άλλων αναφέρεται πως όταν ο βασιλιάς Σιγκιούρντ Μάγνουσον (1090 – 1130) γνωστός και ως Σιγκιούρντ ο Σταυροφόρος , μετά την Ιερουσαλήμ έφτασε στην Κωνσταντινούπολη έγινε δεκτός με τιμές από τον αυτοκράτορα Αλέξιο Α’ τον Κομνηνό, πατέρα της Άννας της Κομνηνής συγγραφέως της περίφημης Αλεξιάδας. Προς τιμήν του ο Αλέξιος διέταξε να ανοιχτεί η Χρυσή Πύλη, από όπου πέρασε έφιππος ο Σιγκιούρντ περιστοιχισμένος από τους Βίκινγκς πολεμιστές.” Άλλωστε “πριν αναχωρήσει από την Βασιλεύουσα ο Σταυροφόρος, δώρισε όλα του τα πλοία και πολλούς από τους θησαυρούς του στον Αλέξιο.” .
Οι Βίκινγκς Νορμανδοί πολεμιστές παρέμειναν στο Βυζάντιο προσφέροντας τις υπηρεσίας τους εξακριβωμένα μέχρι το 1286. Έζησαν άνετη ζωή ως στρατιώτες στη Βασιλεύουσα, αμείβονταν καλά σε χρυσά νομίσματα, έκαναν οικογένειες, παντρεύτηκαν με Βυζαντινές γυναίκες και ανέθρεψαν τα παιδιά τους σύμφωνα με τους κανόνες, τη θρησκεία και την παιδεία του Βυζαντίου.”
Στις πεδιάδες της Ρωσίας και στην Κριμαία.
Η μεγάλη περιπέτεια των Βίκινγκς δεν εξαντλείται με την επέκταση τους στα δυτικά. Αντιθέτως κατευθύνεται και ανατολικά όταν οι Βαράγγοι (φύλο συγγενές με τους Σουηδούς) πραγματοποιούν εμπορική διείσδυση που φτάνει μέχρι την Κριμαία και την πλουσιότερη πόλης της εποχής την Κωνσταντινούπολη. Η βαραγγική φυλή των Ρως μετεξελίχθηκε στο Κράτος των Ρως ενώ οι Βαράγγοι που κατευθύνθηκαν στην Κωνσταντινούπολη στρατολογήθηκαν ως επίλεκτοι μισθοφόροι στον Βυζαντινό στρατό και συγκρότησαν τη Βαραγγική Φρουρά. Και από κάποια “ειρωνεία της τύχης” ήταν ο αρχηγός της Βαραγγικής Φρουράς, ο Νορβηγός Χάραλντ Γ’ ο μοιραίος ηγεμόνας που πέρασε στην ιστορία ως ο τελευταίος Βίκινγκ βασιλιάς. Ο Χάραλντ Σίγκουρντσον (Χάραλντ Γ’ της Νορβηγίας) συνέλαβε το μεγαλόπνοο σχέδιο κατάκτησης της Αγγλίας στην οποία εισέβαλε το 1066 μ.Χ. Η εκστρατεία απέτυχε παταγωδώς, ο ίδιος σκοτώθηκε, και έριξε την αυλαία στην Εποχή των Βίκινγκς.
Εκ των υστέρων”
Στο επίμετρο του βιβλίο με τίτλο “Εκ των υστέρων” η Ελένη Σαραντίτη αποτίει εύφημη μνεία σε εμβληματικές προσωπικότητες, ανήσυχες μορφές των Γραμμάτων, των Επιστημών και των Τεχνών, που με το έργο τους φώτισαν τα “σκοτεινά” χρόνια του Μεσαίωνα και παρέδωσαν στην Αναγέννηση τη σκυτάλη. Ρότζερ Μπέικον ο γνωστός “Doctor Mirabillis”, o Πέρσης ποιητής, μαθηματικός, φιλόσοφος και αστρονόμος Ομάρ Καγιάμ, ο Άγγλος Φραγκισκανός μοναχός Γουίλιαμ του Όκαμ που έθεσε τις βάσεις της μεθοδολογικής απαγωγής, Γαλλοφλαμανδός Ζισκέν ντε Πρε ο επονομαζόμενος και “Πρίγκιπας των Μουσικών” αλλά και η Γερμανίδα Χίλντεγκαρντ του Μπίνγκεν μια από τις πιο θαρραλέες και πρωτοπόρες γυναίκες της εποχής της, δοκιμιογράφος και ποιήτρια. Μιλά επίσης για τα πρώτα Πανεπιστήμια, που δημιουργήθηκαν αρχής γενομένης με το Βυζαντινόν Πανεπιστήμιον της Κωνσταντινουπόλεως το Πανδιδακτήριον.
Με σπάνια λογοτεχνική μαεστρία και ιστορική εμβάθυνση η Ελένη Σαραντίτη ξεδιπλώνει τη δική της Σάγκα για τους Βίκινγκς, τους πολεμιστές του Βορρά. Τους ανήσυχους ταξιδευτές και ταξιδιώτες που οι διαδρομές τους ύφαναν την πολυδαίδαλη και “αόρατη” ιστορία της σημερινής Ευρώπης στα ατελείωτα και εξορκισμένα χρόνια του Μεσαίωνα.
INFO
Οι άνθρωποι του Βορρά : Βίκινγκς
Η Ιστορία τους
Εκδόσεις Πατάκη
Σελ.324, Τιμή € 15,50




 

του Αγίου Νεοφύτου του Εγκλείστου (1134 – 1219)

Τρίτη 27 Αυγούστου 2019

Μια εκδρομή με τις φίλες σου

Να αγκαλιάζεστε σφιχτά

Γυναίκα αρχηγός φυλής ...

Πιπεριές γεμιστές με τυρί φέτα


Πληροφορίες για αυτόν τον ιστότοπο
xrysessyntages.gr
Ωραιότατο και πρωτότυπο μεζεδάκι για το ουζάκι σας. Πιπεριές κέρατο…

Ωραιότατο και πρωτότυπο μεζεδάκι για το ουζάκι σας. Πιπεριές κέρατο γεμιστές με τυρί φέτα! Υλικά συνταγής 10-12 πράσινες γλυκές πιπεριές […]
Διαφήμιση
Ωραιότατο και πρωτότυπο μεζεδάκι για το ουζάκι σας. Πιπεριές κέρατο γεμιστές με τυρί φέτα!

Υλικά συνταγής

  • 10-12 πράσινες γλυκές πιπεριές (κέρατο) *
  • 250 γρ. τυρί φέτα (ή 150 γρ. φέτα και 100 γρ. ανθότυρο)

  • 2-3 ντομάτες κομμένες μικρά κομματάκια (χωρίς τα σπόρια της)
  • 1/2 ματάκι μαϊντανό ψιλοκομμένο
  • 150 γρ. μπέικον ή ζαμπόν ψιλοκομμένο (προαιρετικά)
  • αλάτι – πιπέρι
  • ελαιόλαδο

Εκτέλεση συνταγής

  1. Πλένετε τις πιπεριές και κόβετε, από τη πλευρά που είναι το κοτσάνι τους, ένα κομμάτι σαν καπάκι. Αφαιρείτε τα σποράκια τους και τις αφήνετε στην άκρη.
  2. Ρίχνετε σε ένα μπολ, τη φέτα και τη τρίβετε με πηρούνι ή με τα χέρια σας. Προσθέσετε το ζαμπόν ή το μπέϊκον (προαιρετικά) τις ντομάτες, 3 κ.σ. λάδι και πιπέρι.
  3. Με ένα μικρό κουταλάκι γλυκού ή με τα χέρια σας παίρνετε μικρές ποσότητες από το μείγμα και γεμίζετε τις πιπεριές. (για να μη χυθεί η γέμιση κατά το ψήσιμο, μπορείτε να στερεώσετε το άνοιγμα των πιπεριών μια μια οδοντογλυφίδα).
  4. Τοποθετείτε τις πιπεριές σε λαδωμένο ταψάκι ή πυρέξ, με ένα πινάλο τις αλείφετε με λάδι, τις πασπαλίζετε με λίγο αλάτι και τις ψήνετε στο φούρνο στους 190 βαθμούς για 30 περίπου λεπτά μέχρι να ροδίσουν. Για να πάρουν ωραίο χρώμα τα τελευταία 10 λεπτά ψήστε στο γκρίλ.
* Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και κόκκινες πιπεριές φλωρίνης ή ανάμικτες.
Πηγή

γευστικό μπισκοτογλυκό ψυγείου



xrysessyntages.gr
Για ένα δροσερό και πολύ γευστικό μπισκοτογλυκό ψυγείου με ανάλαφρη κρέμα και γλάσο σοκολάτας, που ακόμα και…

Υλικά για το μπισκοτογλυκό ψυγείου 1 πακέτο μπισκότα ‏Πτι Μπερ (θα χρειαστείτε 27-28 μπισκότα) 1 1/2 φλιτζ. τσαγιού ‏κρύο γάλα […]
Διαφήμιση
Υλικά για το μπισκοτογλυκό ψυγείου
1 πακέτο μπισκότα ‏Πτι Μπερ (θα χρειαστείτε 27-28 μπισκότα)
1 1/2 φλιτζ. τσαγιού ‏κρύο γάλα
95 γρ. ‏Άνθος Αραβοσίτου Στιγμής
220 γρ. ‏έτοιμη σαντιγί

Υλικά για το γλάσο σοκολάτας
200 γρ. ‏σοκολάτα κουβερτούρα μαύρη 55% κακάο τεμαχισμένη σε μικρά κομμάτια
200 ml ‏κρέμα γάλακτος 35-36%λιπαρά
1 κ.σ. ‏βούτυρο
1 κοφτή κ.σ. ‏μέλι

Εκτέλεση
1
Σε μεγάλο μπολ βάζετε τη σκόνη Άνθος Αραβοσίτου και το γάλα και το χτυπάτε το μείγμα για 2 λεπτά να πήξει. Την αφήνετε στην άκρη για 5 λεπτά να “σταθεί” και στη συνέχεια προσθέτετε τη σαντιγί και ανακατεύετε απαλά με μια μαρίζ μέχρι να ενσωματωθεί πλήρως.

2
Παίρνετε ένα τετράγωνο ταψάκι με διάσταση βάσης 20 εκ. και το στρώνετε στη βάση του 9 μπισκότα το ένα δίπλα στο άλλο. Από πάνω στρώνετε ισομερώς το μισό μείγμα κρέμας-σαντιγί. Επαναλαμβάνετε τη διαδικασία με στρώση μπισκότων, το υπόλοιπο μείγμα κρέμας-σαντιγί και τελειώνετε με μια στρώση μπισκότα. Βάζετε το γλυκό σας για 1 ώρα στο ψυγείο.

Για το γλάσο σοκολάτας
3
Ψιλοκόβετε τη κουβερτούρα και τη βάζετε σε πυρίμαχο μπολ. Βάζετε σε μια κατσαρολίτσα τη κρέμα γάλακτος, το βούτυρο και το μέλι και ανακατεύετε, σε μέτρια φωτιά, μέχρι να πάρει βράση. Μόλις πάρει βράση την αδειάζετε πάνω από τη τεμαχισμένη κουβερτούρα και ανακατεύετε με μια μαρίζ μέχρι να λιώσει η σοκολάτα και έχετε μια λεία σοκολατένια κρέμα.

4
Την αφαιρείτε από τη φωτιά και την αφήνετε σε θερμοκρασία δωματίου για να κρυώσει και να σφίξει τόσο, όσο να απλώνετε εύκολα. Με τη βοήθεια μιας μαρίζ στρώνετε το γλάσο πάνω από το γλυκό σας καλύπτοντας όλη την επιφάνεια και το βάζετε στο ψυγείο για άλλες 2 ώρες. Το κόβετε σε κομμάτια και σερβίρετε.

foodmaniacs.gr

Ο χρόνος είναι ανύπαρκτος ενώ τα άτομα είναι άφθαρτα και αιώνια!!!



Πληροφορίες για αυτόν τον ιστότοπο
olympospress.blogspot.com
Ο χρόνος είναι ανύπαρκτος ενώ τα άτομα είναι άφθαρτα και αιώνια!!!
Είναι εκεί που η αρχαία ελληνική σκέψη έρχεται και συναντά τη σύγχρονη επιστήμη σαν ένα θεμελιώδες μέρος της; Ή μήπως η σύγχρονη επιστήμη βαδίζει σε εκείνα που διατύπωσαν αιώνες πριν τα πιο ανεπτυγμένα μυαλά της αρχαίας Ελλάδας;-d-
“Το μνημειώδες έπος του Λουκρήτιου “Για την Φύση των Πραγμάτων”, προάγγελος και μοναδικός αρχαίος πρόγονος της σύγχρονης επιστήμης, είναι η ποιητική εκδοχή του χαμένου ελληνικού έργου Περί Φύσεως του Επίκουρου, της λαμπρότερης έκφανσης της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας: ένας αριστουργηματικός ύμνος στην ελευθερία από τα δεσμά της θρησκείας, του φόβου, των παθών, της άγνοιας”.
Διαβάστε ένα απόσπασμα για τον χρόνο και τα άτομα:
Χρόνος δεν υπάρχει από μόνος του’ μόνο από τα ίδια τα πράγματα βγαίνει η αίσθηση για το τι έγινε στο παρελθόν, τι γίνεται τώρα και τι θ’ ακολουθήσει μετά. Ας το παραδεχτούμε λοιπόν ότι κανείς ποτέ δεν μπόρεσε ν’ αντιληφθεί το χρόνο ξεκομμένο από την κίνηση ή την γαλήνια ακινησία των πραγμάτων.
Τέλος, όταν κάποιοι λένε πως η «αρπαγή της κόρης του Τυνδάρεω» και η «ήττα των Τρώων στον πόλεμο» είναι γεγονότα, ας προσέξουμε να μη μας κάνουν να δεχτούμε ότι τα γεγονότα αυτά έχουν αυτόνομη υπόσταση. Τα χρόνια που πέρασαν έχουν πάρει ανεπιστρεπτί μαζί τους τις ανθρώπινες γενιές για τις οποίες, στ’ αλήθεια, τα γεγονότα εκείνα υπήρξαν συμπτώματα, Γιατί οποιοδήποτε συμβάν μπορούμε κάλλιστα να το χαρακτηρίσουμε σύμπτωμα:-είτε της οικουμένης όλης είτε συγκεκριμένων τόπων.
Και πάλι, αν δεν υπήρχε η ύλη των πραγμάτων, ο χώρος και το κενό όπου συμβαίνει το καθετί, ποτέ δε θα έκαιγε μες στα φρυγικά τα στήθη του Πάρη η ερωτική φλόγα που του άναψε της Ελένης η ομορφιά, και πυροδότησε τον ξακουστό εκείνο κι άσπλαχνο πόλεμο’ μήτε ο Δούρειος Ίππος θα ’χε πυρπολήσει τα Πέργαμα, βγάζοντας νύχτα μεσ’ από τα σωθικά του τους Έλληνες κρυφά απ’ τους Τρώες.
Μπορείς, λοιπόν, να το δεις καθαρά: τα γεγονότα σε καμία περίπτωση δεν έχουν αυτόνομη υπόσταση όπως η ύλη, μήτε υπάρχουν με την έννοια που υπάρχει και το κενό. Σωστότερο θα ήταν να τα ονομάσεις συμπτώματα της ύλης και του χώρου στον οποίο συμβαίνουν.
Τα υλικά σώματα, λοιπόν, είναι εν μέρει πρωταρχικά στοιχεία, και εν μέρει ό,τι προκύπτει από τις ενώσεις των πρωταρχικών στοιχείων. Όμως τα αρχικά στοιχεία των πραγμάτων καμία δύναμη δεν μπορεί να τα εξαλείψει – υπερισχύουν τελικά* γιατί είναι στέρεα και συμπαγή. Κι όμως, σου φαίνεται δύσκολο να πιστέψεις ότι μες στα πράγματα υπάρχει κάποια ουσία συμπαγής’ τους τοίχους των σπιτιών, σκέφτεσαι, τους διαπερνά ο κεραυνός, ο ήχος κι οι φωνές’ το σίδερο στη φωτιά πυρακτώνεται, κι οι βράχοι σκάζουν στο φλογερό καύσωνα’ λυγίζει το σκληρό χρυσάφι δουλεμένο σε μεγάλη θερμότητα, ενώ ο ψυχρός χαλκός λιώνει κι αυτός νικημένος από τη φλόγα’ μέσα απ’ το ασήμι περνά η ζέστη και το διαπεραστικό κρύο’ κι εμείς συχνά έχουμε νιώσει και τη ζέστη και το κρύο, όταν κατά το συνήθιο κρατάμε στο χέρι ένα ποτήρι και μέσα του πέφτουν οι σταγόνες του νερού.
Κι έτσι σου φαίνεται πως δεν υπάρχει πράγμα συμπαγές και αδιαπέραστο. Επειδή όμως ο ορθός λογισμός και η φύση το επιβάλλει, κάνε υπομονή’ με λίγους στίχους θα σου εξηγήσω ότι όντως υπάρχουν σώματα με ουσία συμπαγή και αναλλοίωτη τα οποία, όπως λέει η διδασκαλία μας, είναι σπέρματα και πρωταρχικά στοιχεία των πραγμάτων και από αυτά συνίσταται το σύνολο των πραγμάτων που υπάρχουν σήμερα στο σύμπαν.
Κατ’ αρχήν, αφού βρήκαμε ότι η φύση είναι διττή και αποτελείται από δυο πράγματα τελείως ανόμοια μεταξύ τους -δηλαδή την ύλη και το κενό μες στο οποίο συμβαίνουν τα πάντα-, αναγκαστικά προκύπτει ότι και τα δύο έχουν ύπαρξη αυτόνομη και αμιγή’ ο άδειος χώρος που ονομάζουμε «κενό» υφίσταται εκεί όπου δεν υπάρχει ύλη’ κι από την άλλη, εκεί όπου διατηρείται η ύλη δεν μπορεί με κανένα τρόπο να υπάρξει το κενό. Επομένως, τα πρωταρχικά στοιχεία είναι συμπαγή και χωρίς κενό.
Επιπλέον, αφού εμπεριέχεται το κενό μέσα στα δημιουργημένα σώματα, θα πρέπει να το περιβάλλει στέρεη ύλη’ δεν μπορείς λογικά ν’ αποδείξεις ότι υπάρχει πράγμα που μάσα του κρύβει κενό, παρά μόνο αν δεχτείς ότι το κενό περικλείεται από κάτι στέρεο. Και το μόνο πράγμα που έχει τη δυνατότητα να περικλείει το κενό μες στα αντικείμενα, δεν μπορεί παρά να είναι μια συσσώρευση ύλης.
Με δυο λόγια: τη στιγμή που όλα τα σώματα υπόκεινται σε διάλυση, η ίδια η ύλη, που αποτελείται από στέρεα στοιχεία, παραμένει αιώνια.
Έπειτα, αν δεν υπήρχε καθόλου το κενό, το σύμπαν θα ήταν μια στέρεη μάζα’ κι από την άλλη, αν δεν υπήρχαν ορισμένα σώματα για να γεμίζουν το χώρο, τους τόπους που κατέχουν, ολάκερο το σύμπαν θα ήταν μόνο διάστημα, κενός χώρος. Δίχως άλλο, λοιπόν, η ύλη και το κενό αμοιβαία εναλλάσσονται, αφού τίποτα δεν είναι ολωσδιόλου πλήρες μήτε πάλι εντελώς κενό. Υπάρχουν λοιπόν συγκεκριμένα στοιχεία ύλης που χαράζουν τα όρια ανάμεσα στο κενό διάστημα και τον συμπαγή χώρο.
Αυτά τα στοιχεία είναι αδύνατο να τα διαλύσει κάποιο πλήγμα που θα δεχτούν απ’ έξω, κι είναι αδύνατο να διαπεραστούν και να αποσυντεθούν’ με κανένα τρόπο δε γίνεται να διαλυθούν από κάποια δοκιμασία, όπως και σου απέδειξα πριν λίγο. Γιατί είναι προφανές ότι δίχως να υπάρχει το κενό τίποτε δεν μπορεί να συντρίβει ,ούτε να κοπεί και να χωριστεί στα δύο, να πιάσει υγρασία ή να διαπεραστεί από το κρύο και την φωτιά – όλα εκείνα, δηλαδή, που φέρνουν το τέλος των πραγμάτων. Όσο περισσότερο κενό κλείνει μέσα του ένα πράγμα, τόσο πιο βαθιά προσβάλλεται από τα παραπάνω και αρχίζει να καταρρέει.
Αν, λοιπόν, είναι συμπαγή και χωρίς κενό τα αρχικά στοιχεία, όπως έδειξα, τότε κατ’ ανάγκη είναι και αιώνια. Αν δεν ήταν αθάνατη η ύλη, τότε προ πολλού τα πράγματα θα είχαν περιέλθει στην ανυπαρξία και ό,τι βλέπουμε σήμερα μπροστά μας θα είχε ξαναγεννηθεί από το τίποτα. Επειδή όμως, όπως σου έδειξα πιο πριν, τίποτα δεν μπορεί να γεννηθεί από το τίποτα, κι επίσης είναι αδύνατο ό,τι έχει γεννηθεί να επιστρέφει στο τίποτα, τότε θα πρέπει τα αρχικά στοιχεία να αποτελούνται από ουσία αθάνατη, στην οποία να καταλήγει το κάθε τι που διαλύεται σαν έρχεται η τελευταία του στιγμή, έτσι ώστε να υπάρχει αρκετό απόθεμα ύλης για να ξαναγεννιούνται τα πράγματα. Είναι, συνεπώς, τα αρχικά στοιχεία συμπαγή και ενιαία, διαφορετικά δεν θα διατηρούνταν στους αιώνες, ούτε θα συνέχιζαν, χρόνους αμέτρητους τώρα, να ξαναγεννούν τα πράγματα.
Κι έπειτα, αν δεν είχε θέσει η φύση ένα όριο στην διάλυση των πραγμάτων, τότε τα σωματίδια της ύλης θα είχαν τόσο πολύ μειωθεί απ’ τη φθορά στο διάβα των αιώνων, που θα ’ταν αδύνατο να συλλάβουν το παραμικρό και να το φτάσουν στην ακμή της ύπαρξής του μέσα σε ορισμένο χρόνο. Το βλέπουμε άλλωστε, πως γρηγορότερα καταστρέφονται τα πράγματα παρά ξαναγεννιούνται. Έτσι, οτιδήποτε συνέτριψε ο μακρύς, αμέτρητος χρόνος, μες στους αιώνες που πέρασαν φέρνοντας αφανισμό και διάλυση, δεν θα μπορούσε ποτέ να αποκατασταθεί μες στο χρόνο που απέμεινε.
Όπως έχουν τα πράγματα, όμως, είμαστε σίγουροι ότι έχει τεθεί ένα καθορισμένο τέρμα στην διάλυση των όντων, αφού βλέπουμε πως το κάθε τι ξαναγεννιέται και πως για όλα τα είδη έχουν οριστεί χρονικά όρια μες στα οποία να μπορούν να φτάνουν στην ακμή τους.
Πρόσθεσε εδώ επίσης πως αν και τα υλικά σώματα είναι τελείως συμπαγή, μπορεί παρ’ όλα αυτά να εξηγηθεί πώς γεννιούνται και με ποιες δυνάμεις κινούνται τα μαλακά πράγματα όπως ο αέρας, το νερό, το χώμα κι η φωτιά, άπαξ και σμίξει το κενό με την ύλη.
Από την άλλη, αν τα πρωταρχικά στοιχεία ήταν μαλακά, δεν θα μπορούσαμε να εξηγήσουμε πώς φτιάχτηκαν τα γρανιτένια βράχια και το σίδερο’ θα ’λείπε από τη φύση κάθε θεμέλιο και αφετηρία. Είναι λοιπόν τα πρωταρχικά στοιχεία στέρεα, συμπαγή και αδιαίρετα, κι όσο πιο πυκνές είναι οι ενώσεις τους, τόσο πιο σφιχτά σώματα προκύπτουν, με ανθεκτικές δυνάμεις.
Πέρα απ’ αυτό, έστω ότι η διάλυση των πραγμάτων δεν έχει όριο’ θα πρέπει παρ’ όλα αυτά να δεχτούμε πως μέχρι τα σήμερα επιβιώνουν κάποια αιώνια στοιχεία μέσα σε σώματα κάθε λογής, χωρίς να έχουν απειληθεί από κανένα κίνδυνο. Κι αν η φύση τους είναι φθαρτή, θα ήταν αντιφατικό να λέμε ότι κατάφεραν -αν και εκτεθειμένα σε αναρίθμητα πλήγματα ανά τους αιώνες-, να επιβιώσουν αιώνια στον χρόνο.
Και πάλι, αφού για κάθε είδος έχει τεθεί όριο στην ανάπτυξη και στη διάρκεια της ζωής, κι οι νόμοι της φύσης ορίζουν το τι μπορεί να πετύχει το κάθε είδος και τι όχι, κι αφού κανένα τους δεν αλλάζει και παραμένουν ίδια και απαράλλαχτα -τόσο που ακόμα και τα διάφορα είδη των πουλιών παρουσιάζουν από γενιά σε γενιά όλα τα γνωρίσματα του είδους τους-, τότε φυσιολογικά τα σώματά τους θα πρέπει να ’ναι από αμετάβλητη ύλη.
Γιατί αν μπορούσαν τα άτομα της ύλης να κατανικηθούν με οποιονδήποτε τρόπο και ν’ αλλοιωθούν, θα ήταν αβέβαιο τι μπορεί να προκύψει από αυτά και τι όχι, κοντολογίς, το πώς καθορίζονται τα όρια της δύναμης κι οι ακρογωνιαίοι λίθοι στο καθετί’ κι ούτε θα μπορούσαν οι νέες γενιές να αναπαράγουν τα φυσικά γνωρίσματα, τους τρόπους, τη ζωή και τις κινήσεις των γονιών τους σύμφωνα με το είδος τους.

Λουκρήτιος  – Για την φύση των πραγμάτων των Εκδόσεων Θύραθεν. Μεταφραστής: Αντωνιάδης, Θεόδωρος, Χαμέτη, Ρούλα

Δημοφιλείς αναρτήσεις