Τρίτη 28 Μαΐου 2013

πράσινα καρυδάκια



 

Όσο προλαβαίνουμε, πριν μεστώσουν τα πράσινα καρυδάκια, φτιάχνουμε γλυκό του κουταλιού. Έχω απλοποιήσει αρκετά τη διαδικασία αλλά και πάλι τον χρόνο του τον θέλει...
http://cretangastronomy.blogspot.gr/2013/05/blog-post_26.html



Καρυδάκι πράσινο γλυκό του κουταλιού

Μόλις προλαβαίνουμε!
 
 
Τα πράσινα καρυδάκια είναι στην ώρα τους για γλυκό αυτή την εποχή. Πρέπει να κόψουμε τα καρυδάκια μας από τα μέσα Μαΐου ως τις αρχές Ιουνίου εδώ στο Νότο , πριν μεστώσουν και αρχίζει να σκληραίνει το τμήμα που θα γίνει αργότερα καρυδότσουφλο. Ίσως σε ψυχρότερες περιοχές έχουν μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο .
 
 
Χρησιμοποίησα καμιά δεκαριά από τα ολοπράσινα και ολόφρεσκα
καρυδάκια που μου επέτρεψε ο γείτονάς μου να κόψω από την καρυδιά του για να
φτιάξω λικέρ (ήδη είναι στον ήλιο), και τα υπόλοιπα τα έφτιαξα γλυκό του
κουταλιού.

 
 
Το γλυκό αυτό θέλει το χρόνο του γιατί το καρυδάκι είναι αρκετά πικρό και στυφό και πρέπει να ξεπικρίσει
εντελώς πριν μπει στο σιρόπι. Η διαδικασία του ξεπικρίσματος είναι χρονοβόρα αλλά όχι δύσκολη. Ίσως το πιο δύσκολο ήταν το καθάρισμά του. Κι αυτό όμως το έχω απλοποιήσει, καθαρίζοντας τα καρυδάκια μου μετά το βρασμό
οπότε ο κόπος είναι λιγότερος. Εξάλλου μπορούμε να μη τα καθαρίσουμε καθόλου.

 
 
Το
μόνο μειονέκτημα σ’ αυτή την περίπτωση θα είναι κάποια απομεινάρια της μεμβράνης
τους στο σιρόπι. Το χρώμα τους όμως μπορώ να πω ότι είναι καλύτερο όταν δεν τα
καθαρίσουμε.
 
 
Κι εδώ η παλιά συνταγή λέει για 30 καρυδάκια 1 κιλό ζάχαρη, και αυτή την αναλογία τηρούσα μέχρι τώρα. Για να είμαι ακριβής όμως, φέτος  ζύγισα 30 καρυδάκια και ήταν περίπου 600 γραμμάρια. Έτσι υπολόγισα 1,5 φορά το βάρος τους δηλαδή 900 γραμμάρια ζάχαρη. Επειδή συνολικά είχα 1200 γραμμάρια καρυδάκια χρησιμοποίησα 1800 γραμμάρια ζάχαρη.
Καθάρισα το μισό (μετά το ξεπίκρισμα) και στο υπόλοιπο απλά έτριψα ελαφρά τις μεμβράνες των φλουδιών του γιατί βαρέθηκα. Και στις δυο περιπτώσεις έγινε πολύ ωραίο. Ας δούμε λοιπόν τη συνταγή.
 
 
Υλικά:
 
Για 1 κιλό καρυδάκια
1,5 κιλό ζάχαρη
3 ποτήρια νερό
10-15 γαρύφαλλα
1 ξυλάκι κανέλα
Λίγη λεμονόφλουδα
Χυμός ενός λεμονιού
Προαιρετικά 2 μεγάλες κουταλιές μέλι
 
Επί το έργον:
 
 
Διαλέγουμε καρυδάκια αμέστωτα. Το εσωτερικό τους είναι κάπως
έτσι:

 
 
Τα πλένουμε πολύ καλά
 
 
αφαιρούμε τη μυτούλα και την περιοχή που ενώνονται με το κοτσάνι τους και με ένα μαχαίρι
τα τρυπάμε σταυρωτά. Δεν τα κόβουμε, απλά τα τρυπάμε με δυο μαχαιριές.

 
 
 
Αν δεν τρυπιούνται είναι μεστωμένα. 
 
 
Τα βάζουμε να βράσουν σε κατσαρόλα με άφθονο νερό. Μετά από 10 λεπτά βρασμού αλλάζουμε το νερό και
ξαναβράζουμε 10 λεπτά. Το κάνουμε αυτό άλλες δυο φορές.Αν μαλακώσουν πολύ τα δυο τελευταία βρασίματα ας είναι πεντάλεπτα. Χύνουμε το τελευταίο νερό και τα βάζουμε σε κρύο νερό για 24 ώρες τουλάχιστον.

Το αλλάζουμε 3-4 φορές. Δοκιμάζουμε ένα καρυδάκι αν έχει ξεπικρίσει. Προτιμώ να θυσιάσω ένα καρυδάκι παρά να μην γίνει καλό το γλυκό. Αν δεν έχουν ξεπικρίσει συνεχίζουμε τις αλλαγές του νερού μέχρι να «γλυκάνουν»εντελώς (εγώ τα βάζω στο ψυγείο μετά την πρώτη μέρα για να μη βουρκιάσει το νερό). Όταν είναι πια εντάξει, καθαρίζουμε τα καρυδάκια
 
Η μεμβράνη είναι σαν ζελατίνα
 
Τρίβουμε ελαφρά τα μέρη της επιφάνειάς  τους που έχουν ήδη ξεφλουδίσει και είναι  σαν ζελατίνα για να μη λερώσουν αργότερα το σιρόπι μας. 
 
Τα καθαρισμένα 
 
Αν δεν βαρεθούμε απομακρύνουμε εντελώς αυτή τη μεμβράνη με τη βοήθεια ενός μαχαιριού, όχι καθαρίζοντας  αλλά ξύνοντας την «επιδερμίδα». Στραγγίζουμε τα καρυδάκια και τα αφήνουμε για 3-4 ώρες
στο στραγγιστήρι.Αν βιαζόμαστε τα απλώνουμε σε χαρτί κουζίνας να φύγει η πολλή υγρασία.

 
Τα ακαθάριστα
Βάζουμε τη ζάχαρη με το νερό και τα μυρωδικά να βράσουν 5-7 λεπτά και ρίχνουμε μέσα τα καρυδάκια.
 
 
Σκεπάζουμε την κατσαρόλα και μετράμε 10
λεπτά από την ώρα που θα αρχίσει ο βρασμός. Κατεβάζουμε από το μάτι και
αφήνουμε να μείνει 24 ώρες . Την επομένη λοιπόν μέρα προσθέτουμε το μέλι (αν βάλουμε) και δένουμε
οριστικά το γλυκό μας. Όσο βράζει αφαιρούμε τον αφρό που δημιουργείται στις άκρες της κατσαρόλας με ένα κουτάλι.

Το δέσιμο των γλυκών σαν διαδικασία περιγράφεται εδώ
 
 
Προσθέτουμε το χυμό λεμονιού λίγο πριν το κατεβάσουμε
από το μάτι. Βάζουμε το γλυκό ζεστό σε ζεστά αποστειρωμένα βάζα , τα
σφραγίζουμε και τα αφήνουμε να κρυώσουν αναποδογυρισμένα.

 
Αριστερά το καθαρισμένο, δεξιά το ακαθάριστο
Παρατηρήσεις:
 
1)Το μαύρισμα των χεριών από τα καρυδάκια είναι πολύ
επίμονο. Δεν βγαίνει ούτε με χλωρίνη. Γι αυτό καλό είναι να φοράμε γάντια κατά
την επεξεργασία τους.
2)Αν θέλουμε, 10 λεπτά πριν κατεβάσουμε το γλυκό οριστικά
από το μάτι, προσθέτουμε μια χούφτα ασπρισμένα αμύγδαλα στην κατσαρόλα και
φροντίζουμε να ισομοιραστούν στα βάζα.
3)Μπορούμε να αρωματίσουμε με βανίλια το γλυκό αλλά κατά τη
γνώμη μου τα κανελογαρύφαλλα είναι το ιδανικό άρωμα για το καρυδάκι.
4)Το καρυδάκι- όπως τα περισσότερα γλυκά του κουταλιού-
ταιριάζει πολύ με γιαούρτι  και με παγωτό

Αργαλειός: καλύτερος κι από γιόγκα



Αργαλειός: καλύτερος κι από γιόγκα

της Βαρβάρας Τερζάκη - Παλλήκαρη  
Μεγάλωσα στο ορεινό Ρέθυμνο, στον Μυλοπόταμο. Εκεί γεννήθηκα, εκεί ανατράφηκα. Σε έναν τόπο που είχε τότε μικροαγίους. Χόρευαν και τραγουδούσαν σαν να ήταν αθάνατοι. Ζούσαν την κάθε τους στιγμή σαν να ήταν η τελευταία. Και τα σπίτια τους ήταν ένας ολόκληρος κόσμος. Δεν τους έλειπε τίποτα. Η μητέρα μου ύφανε πέντε προίκες, οι θειάδες μου το ίδιο. Στα σπίτια τότε πρώτα έμπαινε το αργαστήρι και μετά το νυφικό κρεβάτι. Ήταν η κινητήριος δύναμη του σπιτιού. Αν δεν είχες ράψει σεντόνια, δε θα κοιμόσουν σε σεντόνια. Αν δεν είχες υφάνει προσόψιο, δεν είχες να σκουπιστείς.
Αν δεν είχες κάνει κουβέρτες, θα κρύωνες τον χειμώνα.
φωτο: Παλαιό υφαντό με γεωμετρικά σχέδια, Έφη Παρούτσα
φωτο: Παλαιό υφαντό με γεωμετρικά σχέδια, Έφη Παρούτσα
Τα αγόρια έπαιρναν τα κτήματα και τα κορίτσια τα προικιά τους, τα ρούχα που οι ίδιες είχαν υφάνει.Οι κοπέλες φεύγανε από τον Μυλοπόταμο και πηγαίνανε στα Σελινιώτικα για να μαζέψουν λάδι.Και με λάδι πληρώνονταν. Και μετά το πουλούσαν και παίρνανε κλωστές και μπογιές. Απίστευτο δεν είναι; Δεν παίρνανε μήτε φουστάνια, μήτε παπούτσια. Παίρνανε μόνο κλωστές. Ύφαιναν ακόμη και τα νυφικά τους και τα εσώρουχά τους και όλα. Και ανάλογα με το πόσο καλή προίκα είχαν - μαθευόταν αυτό - ήταν και ο γάμος τους. Το σπίτι το καλό φαινόταν από το πόσο μετάξι είχε και πόσα ξεχωριστά ξόμπλια είχαν.
Τα ξόμπλια είναι τα μοτίβα, τα σχέδια που έχει επάνω του ένα υφαντό. Διαφορετικά ήταν τα χρώματα και τα σχέδια στον Ομαλό κι άλλα στις παραλίες, όπου μπορείς να βρεις πατανίες με καράβια. Υπάρχουν 50 τεχνικές, τις οποίες όμως τις ξέρουν 200 γυναίκες 75 χρονών και άνω, οι νεώτερες δεν τις ξέρουμε. Και τώρα προσπαθούμε πριν πεθάνουν να μας μάθουν τις τεχνικές. Παλαιότερα δε θέλανε να τις δώσουνε, τώρα βλέπουν ότι πρέπει να παραδώσουν αυτή τη γνώση στις νεώτερες γυναίκες.
φωτο: Κρητικό γεωμετρικό υφαντό, Έφη Παρούτσα
φωτο: Κρητικό γεωμετρικό υφαντό, Έφη Παρούτσα
Με το που ξεκίνησαν οι επιδοτήσεις οι γυναίκες σταμάτησαν να υφαίνουν στην Κρήτη.Μετά συνέχισαν λίγες στους τουριστικούς τόπους. Στα Ανώγεια, ας πούμε, είχε καλά αργαστήρια, έρχονταν οι τουρίστες και τρελαίνονταν με αυτά που έβλεπαν και τα αγόραζαν τότε φτηνά, όχι ακριβά.Πολλές φορές η οικονομία του σπιτιού κρατιόταν απ' τα υφαντά. Το είπα τις προάλλες και μου είπαν «μα υποτιμάς τους άντρες». Μα στα ορεινά χωριά οι άντρες βγάζανε λεφτά μια φορά τον χρόνο, από τα χωράφια ή τα ζώα.
Σήμερα πετούν τις προβιές των ζώων ενώ παλιά οι νύφες από το Λασίθι έως και τον Αποκόρωνα περιμένανε να κουρέψουν τα ζα, να πάρουν το μαλλί, να το πάνε στα Χανιά και σε έξι μήνες να πάρουν την κουβέρτα. Θέλουμε λοιπόν να ξαναπαραχθεί μαλλί, λινάρι - όχι μπαμπάκι, γιατί θέλει πολύ νερό - και μετάξι. Ήδη υπάρχουν κάποιοι μερακλήδες που βγάζουν ξανά μετάξι. Εκατό ευρώ η πλεξούδα, πολύ ακριβό, αλλά υπέρ-πολύτιμο.
φωτο: Μοτίβο υφαντού, Έφη Παρούτσα
φωτο: Μοτίβο υφαντού, Έφη Παρούτσα
Το 90% των υφαντών που κυκλοφορούν σήμερα σε όλες τις τουριστικές περιοχές είναι made in China. Όχι μόνο στην Κρήτη αλλά παντού. Οι Κινέζοι πήραν τα σχέδιά μας, τα επεξεργάστηκαν και τα φέρνουν και τα πουλούν ως κρητικά. Και βέβαια πια δεν τα αγοράζει κανείς, γιατί ο τουρίστας θέλει να αγοράσει κάτι αληθινό.Τα υφαντά της Κρήτης είναι περιζήτητα σε όλο τον κόσμο. Γίνονται δημοπρασίες σε γκαλερί και «χτυπιούνται» σε απίστευτες τιμές. Αφήστε που οι έρευνες που έγιναν στην Αμερική σε μοναστήρια δείχνουν ότι η υφαντική είναι θεραπευτική. Οι υφάντρες δεν παθαίνουν άνοια. Κάθε χτένι έχει γύρω στις δυο χιλιάδες κλωστές και η υφάντρα πρέπει να «συνομιλήσει» με μία-μία τις κλωστές και να τις φέρει σε επαφή με τις άλλες. Είναι δηλαδή άσκηση πνευματική, δε χρειάζεται να κάνεις γιόγκα.Η Βαρβάρα Τερζάκη - Παλλήκαρη εμπνεύστηκε και έστησε το
Πηνελόπη Gandhi – η Ιερή Τέχνη της Υφαντικής στην Κρήτη σήμερα.
panoreon.gr/gandhi

Ένας κλέφτης…



Ένας κλέφτης…

Μία εργάτρια μέλισσα, καθώς μπαινόβγαινε στα άνθη του κάμπου, είδε έναν άγγελο να κοιμάται στην σκιά του πεύκου και σάστισε. Λευκοντυμένος, με μακριά μαύρα μαλλιά, είχε προσκέφαλο μία πέτρα. Τα φτερά του προσεχτικά διπλωμένα…
Όταν ο άγγελος άνοιξε τα μάτια του, οι ουρανοί τής φάνηκαν τρεις.

- Είστε ένας άγγελος του Θεού;
- Ναι, είμαι ένας άγγελος του Θεού.
- Και είστε αγόρι ή κορίτσι;
- Δεν είμαι, είπε και γύρισε αλλού το κεφάλι.
- Ούτε εγώ είμαι. Η βασίλισσα τα πήρε όλα. Όμως, ήθελα να σας ρωτήσω. Εκεί στους ουρανούς που γυρνάτε, τον έρωτα τον έχετε δει; Πώς είναι;
- Ένας κλέφτης. Από σένα πήρε το κεντρί και το μέλι κι από μένα τα φτερά…

Γιώργη Δραμουντάνη, ( Λουδοβίκος των Ανωγείων), από το βιβλίο ‘Το πηγάδι του κρίνου’, από τις εκδόσεις ΙΑΝΟΣ.

Πίνακας . Αρχάγγελος Ραφαήλ, Νότα Κυμοθόη, ελαιογραφία σε μουσαμά

Δημοφιλείς αναρτήσεις