Κυριακή 12 Αυγούστου 2012

Φαρμακευτικά φυτά

Αν προσέξετε, τα ημερολόγια τοίχου που κυκλοφορούν στις αρχές κάθε νέου έτους, συνήθως έχουν πολύ ενδιαφέρον, καθώς παρουσιάζουν διάφορα θέματα τα οποία  συνοδεύονται και από τις σχετικές εικόνες. Από ένα τέτοιο παλιό ημερολόγιο είναι το παρακάτω θέμα.
Πρόκειται για τα φυτά που χρησιμοποιούνται στην φαρμακευτική, σε γιατροσόφια κ.λ.π.  

Θέλω να επισημάνω ότι παραθέτω τα παρακάτω, μόνο από καθαρό φιλολογικό  ενδιαφέρον,  και  σε καμμιά περίπτωση δεν σας συνιστώ να εφαρμόσετε τα γραφόμενα

                             
Κενταύρια του γιαλού, κενταυρίδα    


Φυτό με βλαστούς πολύ κοντούς. Φύλλα έμμισχα, σκεπασμένα από ένα ελαφρύ λευκό χνούδι. Ανθίδια ρόδινα, με πορφυρές αποχρώσεις στις άκρες. Τη συναντάμε σε αμμώδεις παραλίες, στα βορειο-ανατολικά των νησιών. 
Ιδιότητες  Η κενταυρίδα , περιέχοντας
μια φυσική μπλέ χρωστική (κυανοκενταυρίνη), προλαμβάνει το κιτρίνισμα των λευκών ή γκρίζων μαλλιών.
Σε κατάπλασμα θεραπεύει τις τριγυρίστρες (φλεγμονές στις άκρες των δακτύλων, κάτω και γύρω από τα νύχια).



Απήγανος                


Ιδιότητες :Στην αρχαιότητητα χρησιμοποιούνταν ως αντίδοτο γενικά για τα δηλητήρια και για τα δαγκώματα φιδιών.
Οι Ιπποκράτειοι τον χρησιμοποιούσαν  για την υστερία, ο Διοσκουρίδης ως φάρμακο για τις δυσκολίες της αναπνοής. Φύλλα δάφνης ανακατεμένα με απήγανο και κοπανισμένα χρησιμοποιούνται ως έμπλαστρο κατά της συμφόρησης των ανδρικών γεννητικών οργάνων.
Σύμφωνα με ένα λαϊκό ρητό : " Κανείς δεν πεθαίνει στο σπίτι όπου υπάρχει    απήγανος"   
                                                                   
   
Βουζιά  


Οι ρίζες του περιέχουν οξέα, λιπώδεις ουσίες, ζάχαρη,κόμμι, μεγάλες ποσότητες φυτικού λευκώματος και πικρή ουσία.
Ιδιότητες Τα φύλλα του ανακατεμένα με φύλλα αψιθιάς σε κατάπλασμα στην κοιλιά των παιδιών απομακρύνουν, μέσω κενώσεων , τους σκώληκες των εντέρων . Στην αρχαιότητα χρησίμευε ως καθαρτικό . Τα άνθη σε έκχυμα είναι εφιδρωτικά, αντιβηχικά, αποχρεμπτικά και πάνω απ όλα αντισηπτικά για τα έντερα. Σε εξωτερική χρήση , τα φύλλα είναι αντιρρευματικά. 
Το βιολετί υγρό των καρπών χρησιμοποιήθηκε για  πολλά χρόνια στο χρωματισμό κρασιών και στη βαφή μαλλιών και δερμάτων.



Πασχαλιά   
                                                         
                                                                               
Φυτό με γυαλιστερά πράσινα φύλλαμε μώβ ή κάτασπρα λουλούδια Φτάνει
μέχρι τα 10 μέτρα ύψος. Τα μέρη του φυτού είναι πικρά. Σ'αυτό το γεγονός έγκειται και η φαρμακευτιή αξία του.
Ιδιότητες Είναι καλό αντιπυρετικό. Τονωτικό και κατάλληλο γι αυτούς που υποφέρουν από δυσπεψία, φούσκωμα και διάρροια, αλλά και όσους πάσχουν από ρευματισμούς.



Παπαρούνα                 

Ιδιότητες : Για θεραπευτικούς σκοπούς χρησιμοποιούμε τα λουλούδια της παπαρούνας , που από αυτά φτιάχνουμε ένα δυνατό αφέψημα κατά του βήχα και των κρυλογημάτων. Παλιά το έδιναν στα παιδιά για να κοιμούνται επειδή βοηθά στη μείωση της νευρικής υπερδραστηριότητας και είναι γνωστό και ως "Μάκου".
Καλλιεργείται για τους καρπούς του που από το χυμό τους λαμβάνεται το όπιο και για τα σπόρια του, που δεν έχουν υπνωτικές ιδιότητες και χρησιμοποιούνται σαν μπαχαρικό και ζωοτροφή. Εφαρμόζεται κυρίως σαν ήπιο αναλγητικό ενώ έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες.



                Νάρκισσοι , μανουσάκια                        

Ιδιότητες : Οι εμετικές ιδιότητες ήταν γνωστές  στους αρχαίους .                 Χρησιμοποιήθηκε για την επιληψία τους σπασμούς και τους διαλλείποντες πυρετούς.
Τα ωραία άνθη του με το μεθυστικό άρωμά τους αποτελούν μια ευχάριστη νότα. 
Μέσω απόσταξης δίνουν ένα εξαίσιο αιθέριο έλαιο που χρησιμοποιείται στην αρωματοποιϊα και την παραγωγή ποτών.



Μουριά , συκαμινιά          

Ιδιότητες: Ο φλοιός της ρίζας της είναι διαλυτικός και διουρητικός. Το ξύλο της είναι κατάλληλο για την αμαξοποιϊα και την εβενουργία. Από τα μούρα της παρασκευάζονται διάφορα ποτά οινοπνευματώδη .
Τα φύλλα της σε έκχυμα (40-8- γρ. σε 1lit νερό)αποτελούν καλό αντιπυρετικό
Το ίδιο έκχυμα πιο συμπυκνωμένο χρησιμοποιείται σε γαργάρες και καταπραϋνει τον πονόδοντο. Οι μαύρες ψευδορώγες τρώγονται για το διαβήτη.
Φτιάχνεται επίσης ένα σιρόπι για τις άφτρες των παιδιών και τον πονόλαιμο
Οι μαίες χρησιμοποιούσαν ένα έκχυμα από φύλλα για τη φροντίδα των γυναικών μετά τη γέννα.



       Αγιόκλημα , αξιόφυλλο                    

Ιδιότητες : Μελιτογόνο φυτό με οφθαλμικές διουρητικές  και     αντικαταρροϊκές
ιδιότητες.
Η λαϊκή ιατρική το χρησιμοποιεί για το άσπρισμα των δοντιών και την καταπράυνση των φλογισμένων ούλων.
Άν κάψουμε κλαδιά αγιοκλήμματος και θρυμματίσουμε τα κάρβουνα  θα φτιάξουμε μια σκόνη  με την οποία μπορούμε να τρίψουμε δόντια και ούλα.  Άν την σκόνη αυτή την ανακατέψουμε π.χ. 6 γρ σκόνη και 6 γρ. λιβάνι και 15 γρ. κερί έχουμε μια αλοιφή που τη χρησιμοποιούν για εκζέματα εγκαύματα και αιμορροϊδες.



                                            Ρείκι του Φθινπώρου                                                                                                                                                               
Ιδιότητες Μελιτογόνο φυτό. Δρα ως αντισηπτικό και  αντιφλεγμονώδες,  ιδιαίτερα στο ουροποιητικό σύστημα. Είναι στυπτικό ελαφρώς ηρεμιστικό και υπνωτικό βότανο, γι αυτό όταν το πίνουμε βοηθά στη νευρική υπερδιέγερση στην νευρική εξάντληση και στην αϋπνία
Έχει διουρητικές , αποχρεμπτικές και εφιδρωτικές ιδιότητες. Βοηθά σε προβλήματα γαστρίτιδας, στις ασθένειες του συκωτιού και της χολής.
Ως αντιφλεγμονώδες βοηθά στις φλεγμονές του λαιμού και της στοματικής κοιλότητας , στο βήχα και τα κρυολογήματα



Νταμιάνα


Η Νταμιάνα θεωρείται ότι έχει καταπραϋντικές, ήπια καθαρτικές και αφροδισιακές ιδιότητες. 
Ιδιότητες : Έχει χρησιμοποιηθεί στην κατάθλιψη , στη νευρική δυσπεψία, στη δυσκοιλιότητα, στη συνουσιακή ανεπάρκεια και ειδικότερα στην αγχώδη νεύρωση με κυρίαρχο τον σεξουαλικό παράγοντα.
Έχει διουρητικές ιδιότητες καθώς τονώνει τα νεφρά. Παρέχει θεραπευτικές ιδιότητες σε αρκετές περιπτώσεις ασθενειών, κυρίως ορμονικών. Ανεβάζει τη λίμπιντο και δημιουργεί έντονη σεξουαλική επιθυμία. Χρησιμοποιόταν  και για να ισορροπεί τις ορμόνες των γυναικών κατά την εμμηνόπαυση.



             Καλακάνθη                                                                                                                                                            

Άλλη ονομασία του: κενταύριο. Διετές ή πολυετές φυτό με τα νεαρά φύλλα χνουδωτά και γκριζωπά, και τα άλλα πράσινα και αδενώδη.  Ανθίδια ροδινο-πορφυρά και κέντρο λευκό.
Ιδιότητες : Τα πέταλά της έχουν τονωτικές, επουλωτικές, αντιπυρετικές, διουρητικές και καθαρτικές ιδιότητες.
Χρησιμοποιείται πλατιά κατά της δυσκοιλιότητας, ενώ σε κομπρέσες κάνει πολύ καλό στο κριθαράκι και στους διάφορους ερεθισμούς των ματιών (οφθαλμίτιδες)



Αλεξανδριανό


Διαφορετική ονομασία σέννα αλεξανδρινή .
Ιδιότητες: Είναι γνωστή για τη βοήθεια που προσφέρει στον οργανισμό για τη δυσκοιλιότητα και τις καθαρτικές της ιδιότητες από τα αρχαία χρόνια. Αποτελεί ένα απλό αλλά εκτιμώμενο ευκοίλιο καθαρτικό. Οι καρποί που έχουν ηπιότερη δράση, χρησιμοποιούνται για τα παιδιά, καθώς και για τα άτομα που υποφέρουν από το στομάχι τους.
Τα φύλλα της βράζονται και αφήνονται στο νερό για αρκετές ώρες και αν δεν καταναλωθεί την ίδια μέρα μπορείτε να τη φυλάξετε στο ψυγείο έως και δύο μέρες. Δεν ενδείκνυται για πολύ συχνή χρήση.

Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας 12 Αυγούστου

πηγή : http://www.neolaia.gr/2012/08/12/12-avgoustou-pagkosmia-imera-neolaia/

12 Αυγούστου | Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας!

 
Επόμενη εκπομπή:
Irene Voutsa
Παίζει τώρα:
Bishop Onairnow
Κλείσε την εκπομπή σου!
 

Έχει καθιερωθεί από το 1990 και τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ η 12η Αυγούστου να είναι γνωστή ως η Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας.
Η γιορτή αφορά τους νέους και έχει στόχο να επισημάνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ανά τον κόσμο και την προσοχή που χρειάζονται.

Έτσι ακριβώς και εμείς ως…νεολαία θα γιορτάσουμε αναλόγως τη μέρα. Θα μας κάνετε παρέα;; :P

Read more:
http://www.neolaia.gr/2012/08/12/12-avgoustou-pagkosmia-imera-neolaia/#ixzz23L0y0mu3
------------------------------------------------------------
Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας σήμερα στον Πύργο: Έλα κι εσύ φέρε κι εσύ πάρε κι εσύ! 
     Μέγεθος Κειμένου μείωση μεγέθους μείωση μεγέθους
Πολιτισμός ( 12/08/2012 10:34 )
Με συναυλίες, ποδηλατοβόλτα, graffiti, προβολές κινηματογραφικών ταινιών, χορό, ανταλλακτική έκθεση βιβλίων αλλά και προσφορά ειδών και τροφίμων για το Κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου Πύργου θα εορταστεί στον Πύργο η Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας σήμερα Κυριακή 12 Αυγούστου.


Το πρωτότυπο και ταυτόχρονα πολυθεματικό event με κεντρικό του άξονα την νεανική δημιουργία και την κοινωνική αλληλεγγύη θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία Νικάκη στον Πύργο (σ.σ. λίγο πιο κάτω από την παλαιά Δημοτική Αγορά) με την διοργάνωση του Δήμου Πύργου και του «MAMA INTRISO».

Όσοι αποφασίσουν να συμμετάσχουν στο event θα πρέπει να γνωρίζουν ότι θα μπορούν να φέρουν μαζί τους οποιοδήποτε αντικείμενο δεν τους χρειάζεται αλλά μπορεί να φανεί χρήσιμο σε συμπολίτες που πλήττονται από την οικονομική κρίση  καθώς και τρόφιμα μακράς διαρκείας μιας και η εκδήλωση αποτελεί και δείγμα κοινωνικής αλληλεγγύης προς όσους έχουν ανάγκη.



Το πρόγραμμα της εκδήλωσης έχει ως εξής:


6 μ.μ. Στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο θα έχουν στηθεί πάγκοι προκειμένου να συγκεντρωθούν από τον κόσμο που θα δώσει το παρόν τρόφιμα μακράς διαρκείας καθώς και άλλα είδη (ρούχα, παιδικά παιχνίδια, λευκά είδη κ.α.). Όλα τα συγκεντρωθέντα υλικά θα προσφερθούν στο Κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου Πύργου. Κάτι ακόμα που έχει να κάνει με τον κόσμο που θα δώσει το παρόν είναι και το γεγονός ότι θα μπορεί να κρατά στα χέρια του ένα από τα αγαπημένα του βιβλία προκειμένου να λειτουργήσει ένα? ανταλλακτήριο βιβλίων!

7.30 μ.μ. Νεαροί-δημιουργοί γκράφιτι θα ξεκινήσουν να φτιάχνουν με τα σπρέι τους πάνω σε μουσαμάδες έργα που θα «μιλούν» για το περιβάλλον εκφράζοντας με τον δικό τους τρόπο την άποψη τους γι` αυτό το θέμα. Στο χώρο θα βρίσκονται επίσης και τα γνωστά «ζιζάνια» του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους που θα βιντεοσκοπούν ότι θα συμβαίνει στο χώρο.


9 μ.μ. Στην πλατεία Ιατρίδη θα ξεκινήσει ποδηλατοβόλτα στους κεντρικούς δρόμους του Πύργου η κατάληξη της οποίας θα είναι στο χώρο της εκδήλωσης. οι ποδηλάτες αναμένονται στο χώρο λίγο μετά τις 10 το βράδυ δίνοντας το δικό τους «χρώμα».


10.30 μ.μ. Στον προτζέκτορα που θα υπάρχει ξεκινούν οι προβολές με ταινίες μικρού μήκους που έχουν συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους και έχουν γυριστεί στην περιοχή του Πύργου.


11 μ.μ. Χορευτικές ομάδες νέων του Πύργου δίνουν το ρυθμό και «ζωντανεύουν» ακόμα περισσότερο την εκδήλωση με τις χορευτικές επιδείξεις τους.


11.30 μ.μ. Ξεχωριστό κομμάτι της εκδήλωσης αποτελεί η μουσική με την εμφάνιση τριών μουσικών σχημάτων του Πύργου.


Πιο συγκεκριμένα θα εμφανιστούν  οι «Blue Close» που αποτελούνται από τους Γιάννη Κορίζη, Μαρίνο Ξυνή, Γιώργο Γρηγορόπουλο και Παναγιώτη Κορίζη που θα παίξουν ροκ μπαλάντες.


Το 4μελές μουσικό σχήμα που αποτελείται από τους Χαράλαμπο Αθανασόπουλο, Βασίλη Συρογιάννη,  Ανδρεα Λαμπρόπουλο και το Θωμά Λιαπόπουλο θα παρουσιάσει ένα fusion πρόγραμμα με γνωστά ελληνικά και ξένα τραγούδια.


Η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με την εμφάνιση των Θανάση Μπούρη, Μπάμπη  Πολιτόπουλου, Γιώργου Καφετζή, Κανέλλας Πολιτοπούλου και Άννας Κακολύρη με παλιά ρεμπέτικα τραγούδια στο ρεπερτόριο τους.

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω 

Μπάρι Άνσγουορθ (1930 – 2012)


Μπάρι Άνσγουορθ (1930 – 2012)

 

Άγγλος συγγραφέας, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ιστορικού μυθιστορήματος. Έγινε γνωστός παγκοσμίως για την αφηγηματική του δεινότητα και την ικανότητά του να διαπραγματεύεται ολόκληρες περιόδους του παρελθόντος μ' έναν ξεχωριστό και ολοζώντανο τρόπο.

Γιος ανθρακωρύχου, ο Μπάρι Φόρστερ Άνσγουορθ (Barry Unsworth) γεννήθηκε στις 10 Αυγούστου 1930 στο Γουϊνγ
κέιτ της Βόρειας Αγγλίας. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και μετά την αποφοίτησή του το 1951 δούλεψε στο εξωτερικό, διδάσκοντας αγγλικά. Πρώτα στη Γαλλία και στη συνέχεια στην Ελλάδα και την Τουρκία τη δεκαετία του '60. Τότε ήταν που άρχισε να πειραματίζεται με το γράψιμο και το 1966 εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο, με τίτλο The Partnership (Ο Συνεταιρισμός), που αναφέρεται στην ιστορία δύο συνεταίρων μιας επιτυχημένης επιχείρησης, που φθάνουν στα πρόθυρα της ρήξης, εξαιτίας μιας μοιραίας γυναίκας.

Τον επόμενο χρόνο κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο Greeks have a word for it (Οι Έλληνες έχουν μια λέξη για αυτό), όπου περιγράφει τις διδακτικές του εμπειρίες στην Αθήνα, σατιρίζοντας ιδιαίτερα τους συναδέλφους του στο Βρετανικό Συμβούλιο. Το 1973 κέρδισε διεθνή φήμη, με το μυθιστόρημα Mooncranker's Gift, που τιμήθηκε με το βραβείο Χάινεμαν, για «την ευαισθησία της γραφής και τον πλούτο της εμπειρίας».

Το 1980 κυκλοφόρησε το πρώτο του ιστορικό μυθιστόρημα, με τίτλο Pascali’s Island (Το νησί του Πασχάλη), που εκτυλίσσεται σ' ένα ελληνικό νησί στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία και μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη, ενώ ήταν και υποψήφιο για το βραβείο Μπούκερ, το κορυφαίο λογοτεχνικό βραβείο της Μεγάλης Βρετανίας.

Για τη στροφή του στο ιστορικό μυθιστόρημα είπε σε μία συνέντευξή του:
                                              
"Δεν ήταν τόσο επιλογή μου, όσο μια βαθμιαία διαδικασία, που υπαγορεύτηκε από τις περιστάσεις. Πέρασα το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του '60, όταν άρχιζα να γράφω μυθιστορήματα, στην Ελλάδα και την Τουρκία. Είναι δυο χώρες, όπου το παρελθόν διαπλέκεται με το παρόν, και θυμάμαι πόσο κατάπληκτος έμεινα από την σταθερή αίσθηση της συνέχειας και της διασύνδεσης, που παραμονεύει σε κάθε βήμα σου"


Ο Άνσγουορθ τιμήθηκε το 1992 με το Μπούκερ για το μυθιστόρημά του Sacred Hunger (Ιερή πείνα), που αναφέρεται στο δουλεμπόριο του 18ου αιώνα, με παραλληλισμούς για τις αρχές της δεκαετίας του '90, όταν τη Μεγάλη Βρετανία κυβερνούσε η Μάργκαρετ Θάτσερ. Εκείνη τη χρονιά, μάλιστα, μοιράστηκε το βραβείο με τον Μάικλ Οντάατζε, τον συγγραφέα του μυθιστορήματος Ο Άγγλος ασθενής.

Το 2002 δημοσίευσε ένα ακόμη βιβλίο με ελληνικό περιεχόμενο, το μυθιστόρημα The Songs of the Kings (Τα τραγούδια των βασιλέων), που αναφέρεται στον Τρωικό Πόλεμο. Το τελευταίο του βιβλίο The Quality of Mercy, κυκλοφόρησε το 2011 και συνεχίζει την προβληματική της Ιεράς Πείνας. Είναι υποψήφιο για το βραβείο ιστορικού μυθιστορήματος Walter Scott, ο νικητής του οποίου θα ανακοινωθεί στις 16 Ιουνίου 2012.

Το έργο του, σύμφωνα με την κριτική, είναι μια παρατεταμένη μελέτη της ηθικής. Το ιστορικό μυθιστόρημα του άνοιξε ένα παράθυρο για να παρατηρήσει την ανθρώπινη ηθική συμπεριφορά και τις μυριάδες αποτυχίες της σε κάθε εποχή. Τα βιβλία του σφύζουν από την ανθρώπινη απληστία και ο ίδιος δείχνει συμπάθεια για τους ανθρώπους που καταπιέζονται απ’ όσους διψούν για εξουσία.

Ο Μπάρι Άνσγουρθ πέθανε στις 5 Ιουνίου 2012, χτυπημένος από την επάρατη νόσο. Τα τελευταία χρόνια ζούσε στην Περούτζια της Ιταλίας, με τη δεύτερη σύζυγό του, τη φιλανδέζα Αίρα, την οποία είχε γνωρίσει στο Ελσίνκι, όπου ζούσε στις αρχές της δεκαετίας του '90. Από την πρώτη του σύζυγο, την Βάλερι Μουρ, είχε αποκτήσει τρεις κόρες, οι οποίες του χάρισαν έξι εγγόνια.
Βιβλία του Μπάρι Άνσγουορθ στα Ελληνικά

Η γη των θαυμάτων (Πατάκης)
Ρουμπίνι στον αφαλό (Νεφέλη)
Τα τραγούδια των βασιλέων (Νεφέλη)
Χάνοντας τον Νέλσον (Νεφέλη)
Το νησί του Πασχάλη (Nεφέλη)
Θρησκευτικό δράμα (Νεφέλη)
Μετά τον Αννίβα (Καστανιώτης)
Ιερή πείνα (Nεφέλη)

Φιλμογραφία

Το νησί του Πασχάλη, σε σκηνοθεσία Τζέιμς Ντίαρντεν, με τους Μπεν Κίνγκσλεϊ και Έλεν Μίρεν. (1988)
Παράσταση για ένα ρόλο (The Reckoning ο πρωτότυπος τίτλος, βασισμένο στο μυθιστόρημα Morality Play), σε σκηνοθεσία Πολ ΜακΓκίγκαν, με τους Γουίλεμ Νταφόε και Πολ Μπέτανι. (2003)

Διαβάστε περισσότερα: http://www.sansimera.gr/biographies/485#ixzz237i0ruuY


Σάββατο 11 Αυγούστου 2012

Νηστίσιμη σταφιδόπιτα

Η σταφιδόπιτα της Πόπης
Bαθμολογία:
       
13 ψήφοι
Προστέθηκε από , 02.03.07

Περιγραφή

Νηστίσιμη σταφιδόπιτα

Photo 

Τι χρειαζόμαστε:

  • 1,5 ποτηρι λαδι
  • 1,5 ποτηρι σταφιδες (κομμενες αλευρωμενες)
  • 2 ποτηρια ζαχαρη
  • 2 ποτηρια νερο
  • 1 ποτηρι φρεσκο χυμο πορτοκαλι
  • 1 φλυτζανακι κονιακ
  • 1 κουταλακι σοδα
  • λιγη κανελλα
  • γαρυφαλλο
  • μοσχοκαρυδο
  • 1 μπεικιν παουντερ
  • αλευρι οσο σηκωσει
  • σισαμι.
Στα γρήγορα
Κατηγορία
Μέθοδος
Διατροφή

 

 

 

 

 

 

Πως το κάνουμε:


”Στην οδό Ευμολπιδών”


Ευάγγελος Τζάνος – 
“Στην οδό Ευμολπιδών” 
(εκδ. Αρχίγραμμα)

Με χαρά σας παρουσιάζουμε το πρώτο καθαρόαιμο ebook των ανοικτών εκδόσεων “Αρχίγραμμα”, ένα διήγημα που σε ταξιδεύει στην παλιά Αθήνα, του συγγραφέα Ευάγγελου Τζάνου.

               --------------------------------


Από τον σύνδεσμο πηγή μπορείτε να διαβάσετε ή να κατεβάσετε το εν λόγω διήγημα 

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω   

Ανδρέας Γεωργιάδης ο Κρης


Ανδρέας Γεωργιάδης ο Κρης 
( 1892- 11 Αυγούστου 1981), Ζωγράφος



1892 : Γεννιέται στα Χανιά. Ο πατέρας του μόλις έχει επιστρέψει στην Κρήτη, μετά από την αμνήστευσή του από καταδικαστική απόφαση της Πύλης και έχει καταφύγει στην Αθήνα στέλνοντας τους δικούς του στη Μήλο.

1896 : Ο Ανδρέας φτάνει στην Αίγυπτο μετά την πυρπόληση της πόλης των Χανίων. Στην Ισμαηλία και το Κάιρο ζει τα παιδικά του χρόνια. Δουλεύει στην αρχή στα συνεργεία του εργολάβου Β.Βερνάρδου που αναλαμβάνει διακοσμήσεις οικοδομών. Με την εμπειρία που αποκτά εργάζεται αργότερα κοντά στον ζωγράφο – διακοσμητή Orlando και στην συνέχεια στο αρχιτεκτονικό γραφείο των αδελφών Nistri, μέχρι που συμπλήρωσε τα 18 του χρόνια.

1910 : Έρχεται στη Αθήνα.

1912 : Δίνει εξετάσεις στην Σχολή Καλών Τεχνών («Σχολή Γραφικών Τεχνών» τότε) και κατατάσσεται στην τρίτη τάξη με δάσκαλο τον Γερανιώτη.

1912-13 : Πολεμά ως εθελοντής με το σώμα των Γαριβαλδίνων («Ερυθροχιτώνων»), στους Βαλκανικούς Πολέμους. Στη μάχη του Δρίσκου τραυματίζεται και χάνει το ένα του μάτι.

1914 : Ξαναρχίζει τις σπουδές του στη Σχολή για μια επταετία με δασκάλους του τους Ιακωβίδη, Ροϊλό και Βικάτο.

1922 : Παίρνει το πρώτο βραβείο του Υπουργείου Τ.Τ.Τ. στον Πανελλήνιο Καλλιτεχνικό Διαγωνισμό για τη δημιουργία έργου με θέμα την Έξοδο του Μεσολογγίου.

1924 : Αποσπά το πρώτο βραβείο στον Αβερώφειο διαγωνισμό του Πολυτεχνείου και εξασφαλίζει τετραετή υποτροφία για το Παρίσι (1925 – 1929). Εκεί φοιτά στην Ecole des Beaux Arts και στις ελεύθερες Ακαδημίες Julian, Colarossi και Grande Chaumiere. Μελετά παράλληλα τα έργα των μεγάλων δασκάλων της Αναγέννησης στα μουσεία του Παρισιού, της Μαδρίτης, του Τολέδο και του Εσκοριάλ. Ταξιδεύει επίσης στις Βρυξέλες, στην Αμβέρσα και στην Γάνδη. Εκπονεί μια σειρά από εικοσιπέντε μελέτες με ελεύθερες αφομοιώσεις από τα έργα των Ριμπέρα, Καρένιο, Τισιανού, Βελάσκεθ, Ρούμπενς, Βαν Ντάικ και Ρενουάρ.

1929 : Επιστρέφει στην Ελλάδα και παρουσιάζει την πρώτη ατομική του έκθεση με σαράντα έργα στην αίθουσα «Παρνασσός». Του χορηγείται υποτροφία Ηρακλέους Βόλτου του Πανεπιστήμιου Αθηνών και συνεχίζει για τρία χρόνια τις σπουδές του πάνω στις τεχνοτροπικές και τεχνικές εξελίξεις της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής. Μελετά τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο στο Λούβρο και στην Γκαλερία Κορσίνι.

1930 : Το έργο του «Μάνα» γίνεται δεκτό από κριτική επιτροπή ζωγράφων και παρουσιάζεται στην έκθεση του Grand Palais στο Σαλόν της χρονιάς, όπου εκθέτουν κατ’εξαίρεση και μη γάλλοι ζωγράφοι.
Φοιτά για ένα χρόνο στην Βασιλική Ακαδημία Regia Scuola per Industria Arte στην Μπολόνια και ειδικεύεται στην τεχνική της νωπογραφίας με καθηγητή τον Μάριο Ροβέρσι.

1931 : Του απονέμεται «τιμής ένεκεν» μετάλλιο και δίπλωμα για τα εκατό χρόνια της απελευθέρωσης του ελληνικού έθνους.

1933 : Ανακηρύσσεται επίτιμο μέλος της Ενώσεως Παλαιών Πολεμιστών και του δίνεται δίπλωμα για τις υπηρεσίες του προς το έθνος και την τέχνη.

1934 : Παίρνει μέρος στην Διεθνή Έκθεση της Βενετίας και μαζί με τον Δημήτριο Δήμα αποσπούν το ενδιαφέρον του κριτικού τέχνης Ούγκο Οτζέτι.

1935 : Διορίζεται, μαζί με τον Φώτη Κόντογλου, από το Υπουργείο Παιδείας, μέλος της Επιτροπής για την επισκευή και αποκατάσταση των τοιχογραφιών στην Αίθουσα Τροπαίων στα Παλιά Ανάκτορα.

1936 : Εκλέγεται από την Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών να αποστείλει έργο του στη Διεθνή Έκθεση του Σίδνεϋ της Αυστραλίας.

1938 : Διορίζεται από την ολομέλεια των καλλιτεχνικών σωματείων μέλος της Κριτικής Επιτροπής της Πανελληνίου Εκθέσεως.

1947 : Εκλέγεται καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών όπου διδάσκει χρώμα και σύνθεση στην έδρα της ζωγραφικής μέχρι το 1961.

1957 : Συμμετέχει στην Β’ Μεσογειακή έκθεση της Αλεξάνδρειας.

1965 : Επιλέγεται πρόεδρος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου και μένει στη θέση αυτή μέχρι το 1970.

1981 : Πεθαίνει στην Αθήνα.

-----------------------------------------------------------
http://zhtunteanagnostes.blogspot.gr/2015/08/1892-11-1981.html

Ανδρέας Γεωργιάδης ο Κρης …1892 - 11 Αυγούστου 1981




O Χανιώτης  ζωγράφος που τον χαρακτήρισε ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου : «…Ένας παρ’ ολίγο μοντέρνος».

Σαν σήμερα, πριν από 34 χρόνια, έφυγε από τη ζωή ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους ζωγράφους που ανέδειξε η Κρήτη. O Ανδρέας Γεωργιάδης που υπέγραφε τα έργα του ως "Κρης".

Μαθητής,του Γεωργίου Ροϊλού,του Δημήτρη Γερανιώτη,του Γεωργίου Ιακωβίδη και του Σπυρίδωνος Βικάτου στη Σχολή Καλών Τεχνών, συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι (Académie Julian και Académie de la Grande Chaumière) και στη Μπολόνια (Regia Scuola per Industria dArte, 1930-1931). Δίδαξε στη Σχολή από το 1947 ώς το 1961. Υπήρξε ο κατεξοχήν θιασώτης της μεγάλης δυτικής καλλιτεχνικής παράδοσης.

Ο πατέρας του μόλις έχει επιστρέψει στην Κρήτη το 1892, μετά από την αμνήστευσή του από καταδικαστική απόφαση της Πύλης και έχει καταφύγει στην Αθήνα στέλνοντας τους δικούς του στη Μήλο.

O Εργάτης

Το 1896 ο Ανδρέας φτάνει στην Αίγυπτο μετά την πυρπόληση της πόλης των Χανίων. Στην Ισμαηλία και το Κάιρο ζει τα παιδικά του χρόνια. Δουλεύει στην αρχή στα συνεργεία του εργολάβου Β.Βερνάρδου που αναλαμβάνει διακοσμήσεις οικοδομών. Με την εμπειρία που αποκτά εργάζεται αργότερα κοντά στον ζωγράφο – διακοσμητή Orlando και στην συνέχεια στο αρχιτεκτονικό γραφείο των αδελφών Nistri, μέχρι που συμπλήρωσε τα 18 του χρόνια.

Έρχεται στη Αθήνα το 1910 και δίνει εξετάσεις στην Σχολή Καλών Τεχνών («Σχολή Γραφικών Τεχνών» τότε) και κατατάσσεται στην τρίτη τάξη με δάσκαλο τον Γερανιώτη.

Πολεμά ως εθελοντής με το σώμα των Γαριβαλδίνων («Ερυθροχιτώνων»), στους Βαλκανικούς Πολέμους.  



Στη μάχη του Δρίσκου τραυματίζεται και χάνει το ένα του μάτι.

οι δύο φιλοι, 1950

Ξαναρχίζει τις σπουδές του στη Σχολή το 1914 για μια επταετία με δασκάλους του τους Ιακωβίδη, Ροϊλό και Βικάτο. Παίρνει το πρώτο βραβείο του Υπουργείου Τ.Τ.Τ. το 1922 στον Πανελλήνιο Καλλιτεχνικό Διαγωνισμό για τη δημιουργία έργου με θέμα την Έξοδο του Μεσολογγίου.

Αποσπά το πρώτο βραβείο στον Αβερώφειο διαγωνισμό του Πολυτεχνείου και εξασφαλίζει τετραετή υποτροφία για το Παρίσι (1925 – 1929). Εκεί φοιτά στην Ecole des Beaux Arts και στις ελεύθερες Ακαδημίες Julian, Colarossi και Grande Chaumiere. Μελετά παράλληλα τα έργα των μεγάλων δασκάλων της Αναγέννησης στα μουσεία του Παρισιού, της Μαδρίτης, του Τολέδο και του Εσκοριάλ. Ταξιδεύει επίσης στις Βρυξέλες, στην Αμβέρσα και στην Γάνδη. Εκπονεί μια σειρά από εικοσιπέντε μελέτες με ελεύθερες αφομοιώσεις από τα έργα των Ριμπέρα, Καρένιο, Τισιανού, Βελάσκεθ, Ρούμπενς, Βαν Ντάικ και Ρενουάρ.

Επιστρέφει στην Ελλάδα το 1929 και παρουσιάζει την πρώτη ατομική του έκθεση με σαράντα έργα στην αίθουσα «Παρνασσός». Του χορηγείται υποτροφία Ηρακλέους Βόλτου του Πανεπιστήμιου Αθηνών και συνεχίζει για τρία χρόνια τις σπουδές του πάνω στις τεχνοτροπικές και τεχνικές εξελίξεις της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής. Μελετά τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο στο Λούβρο και στην Γκαλερία Κορσίνι.



Μάνα

Το έργο του «Μάνα» γίνεται δεκτό από κριτική επιτροπή ζωγράφων και παρουσιάζεται στην έκθεση του Grand Palais στο Σαλόν της χρονιάς, όπου εκθέτουν κατ’εξαίρεση και μη γάλλοι ζωγράφοι. Φοιτά για ένα χρόνο στην Βασιλική Ακαδημία Regia Scuola per Industria Arte στην Μπολόνια και ειδικεύεται στην τεχνική της νωπογραφίας με καθηγητή τον Μάριο Ροβέρσι.

Του απονέμεται «τιμής ένεκεν» μετάλλιο και δίπλωμα για τα εκατό χρόνια της απελευθέρωσης του ελληνικού έθνους το 1931. Ανακηρύσσεται επίτιμο μέλος της Ενώσεως Παλαιών Πολεμιστών και του δίνεται δίπλωμα για τις υπηρεσίες του προς το έθνος και την τέχνη. Το 1934  παίρνει μέρος στην Διεθνή Έκθεση της Βενετίας και μαζί με τον Δημήτριο Δήμα αποσπούν το ενδιαφέρον του κριτικού τέχνης Ούγκο Οτζέτι.

Το 1935  διορίζεται, μαζί με τον Φώτη Κόντογλου, από το Υπουργείο Παιδείας, μέλος της Επιτροπής για την επισκευή και αποκατάσταση των τοιχογραφιών στην Αίθουσα Τροπαίων στα Παλιά Ανάκτορα. Εκλέγεται από την Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών να αποστείλει έργο του στη Διεθνή Έκθεση του Σίδνεϋ της Αυστραλίας.

Διορίζεται από την ολομέλεια των καλλιτεχνικών σωματείων μέλος της Κριτικής Επιτροπής της Πανελληνίου Εκθέσεως και το 1947 εκλέγεται καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών όπου διδάσκει χρώμα και σύνθεση στην έδρα της ζωγραφικής μέχρι το 1961.Το 1965 επιλέγεται πρόεδρος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου και μένει στη θέση αυτή μέχρι το 1970.


«…Ο Ανδρέας Γεωργιάδης ο Κρης, ή Ανδρέας ο Κρης όπως συνήθιζε να υπογράφει τα έργα του, γεννήθηκε στα Χανιά το 1892 και πέθανε στην Αθήνα το 1981. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών (1914-1923) και κατόπιν με υποτροφία του Πολυτεχνείου Αθηνών στο Παρίσι (1924-1929). Από τότε ταξίδεψε συστηματικά στην Ισπανία, στο Βέλγιο, στην Ολλανδία και στην Ιταλία,μελετώντας και αναπαράγοντας τα έργα των μεγάλων ζωγράφων της Ευρώπης. Εξελέγη καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1947, εξέθεσε τα έργα του τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό αποσπώντας θετικές κριτικές και δραστηριοποιήθηκε επίσης στο Καλλιτεχνικό Επιμελητήριο ως πρόεδρός του ενώ έγραφε και θεωρητικά κείμενα για την τέχνη της εποχής του. Το γεγονός ότι ο Γεωργιάδης υπήρξε ιδρυτικό και δραστήριο μέλος της« Ομάδας Ακαδημαϊκών Ζωγράφων», που ιδρύθηκε το 1937 και υποστήριξε την αναπαραστατική τέχνη, μαζί με τους Σ. Βικάτο, Α. Γεραλή, Γ. Προκοπίου,Κ. Αρτέμη, Σ. Παπαναγιώτου, Π. Λύτρα, Δ. Πελεκάση και Α. Χριστοφή,88 συνέβαλε ενδεχομένως στην κατάταξή του από πολλούς σύγχρονους Έλληνες ιστορικούς τέχνης στις τάξεις των ακαδημαϊκών ζωγράφων συντηρητικών τάσεων με πίστη στην παράδοση και στις κλασικές αξίες της ζωγραφικής.

Πράγματι, ο Γεωργιάδης δουλεύει προσωπογραφίες, νεκρές φύσεις και ιστορικές σκηνές με μεγάλη εμβρίθεια, κάνοντας αναφορές σε μεγάλες μορφές της παραδοσιακής Ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Παρά την αγάπη και τη φιλοπατρία με την οποία αποτυπώνει θέματα από την ελληνική ιστορία, η έννοια της παράδοσης που επαγγέλλεται δεν είναι γεωγραφικά περιορισμένη στα όρια της ελληνικής επικράτειας, όπως στην περίπτωση του Φώτη Κόντογλου, μια και φαίνεται πως διαπνεόταν από την πεποίθηση ότι ο Ευρωπαϊκός ανθρωπισμός είναι ουσιαστικά ελληνοκεντρικός από τη σκοπιά της καταγωγικής του προέλευσης.


Είναι επίσης αποκαλυπτικό το γεγονός, το οποίο δεν έχει προσεχθεί όσο του αξίζει, ότι ο Γεωργιάδης δεν εμπνέεται από τις κλασικές αξίες της Ιταλικής Αναγέννησης αλλά ούτε από το κληροδότημα της κλασικής ή νεοκλασικής ορθολογιστικής ζωγραφικής του τύπου του Πουσέν. Οι επίμονες αναφορές του είναι στους Τισιάνο, Γκρέκο, Ρέμπραντ, Χαλς, Βελάσκεθ,Ντελακρουά, Ανγκρ, Κουρμπέ, Μανέ, Πισαρό, Κορό και Ρενουάρ. Οι αναφορές αυτές, οι οποίες αναγνωρίζονται στην ίδια τη ζωγραφική του πρακτική,τόσο στη χειρονομιακή αλλά και απόλυτα ελεγχόμενη πινελιά, στην πληθωρική αλλά συγκροτημένη και ζυγισμένη σύνθεση, όσο και στην πλούσια χρωματική και τονική γκάμα, θεσπίζουν μιαν αμφίσημη σχέση με τις αξίες της κλασικής παράδοσης, ειδικά όταν αυτές εννοηθούν με αυστηρό τρόπο και αναφορικά με την Ιταλική Αναγέννηση και τα ρεύματα του κλασικισμού και νεοκλασικισμού του 18ου και 19ου αιώνα. Το παραπάνω σε συνδυασμό με τη συστηματική κριτική που διατυπώνει στα κείμενά του για την καταλυτική επέλαση του μοντερνισμού και τις δυσμενείς αναφορές του σε ζωγράφους όπως οφορών των ζωγράφων και των σχολών από τις οποίες εμπνέεται. Η απόπειρά του να επωμιστεί τη συνολική υπεράσπιση της ζωγραφικής σε μια εποχή που η πρωτοκαθεδρία της απειλείται, τον οδηγεί σε μια εκλεκτικιστική και συγκρητική αντιμετώπισή της από επάλξεις οι οποίες αργότερα, τη δεκαετία του 1980, θα καταληφθούν από τους μεταμοντέρνους υπερασπιστές της. Έτσι εξηγείται και ο επιτυχημένος χαρακτηρισμός που ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου προφητικά του απέδωσε το 1929 επισημαίνοντας στην κριτική του το παράδοξο των πηγών του: «ένας παρ’ ολίγο μοντέρνος». Επομένως το έργο του Γεωργιάδη δεν είναι συντηρητικό, διότι δεν υπακούει στα κελεύσματα της εποχής του αλλά έχει την τραγικότητα κάποιου που τολμά να ορθώσει το ανάστημά του ενάντια σε αυτά.


Ούτε ακαδημαϊκό είναι, με τις έννοιες του ψυχρού, τυποποιημένου, στείρου και ψεύτικου, διότι διέπεται από μια ζέση και ένα πάθος που τολμά ένα μεγαλεπήβολο συγκερασμό ρευμάτων και τεχνικών κι έχει γι’ αυτό μιαν αλήθεια, όπως αποδεικνύουν αφενός η τροπή που πήραν τα πράγματα προς το τέλος του εικοστού αιώνα, αφετέρου η μαρτυρία των πολυάριθμων μαθητών του…»*





ΠΗΓΕΣ:

*Το παραπάνω κείμενο είναι από το βιβλίο της Ντενιζ Χλόης Αλεβίζου : Η Κρήτη των Καλλιτεχνών 19ος - 20ος αιώνας, Αγιογραφία - Ζωγραφική - Γλυπτική, εκδ. Δοκιμάκης.

 desiris

nikias.gr

politeianet.gr

Δημοσιεύτηκε στο cretalive.gr στις 11 Αυγούστου 2015 :http://www.cretalive.gr/history

 

Ι.Μ. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΙΝΤΖΑΣ

Η μονή Αγ. Νικολάου Σίντζας έχει κτιστεί μέσα σε σπηλαιώδεις κοιλότητες σε απόσταση 6 χιλιομέτρων βορειοδυτικά του Λεωνιδίου.
Το Λεωνίδιο, πρωτεύουσα της Τσακωνιάς, στην εύφορη κοιλάδα που τη διασχίζει ο χείμαρρος Δαφνώνας, διαδέχτηκε την πόλη των αρχαίων Βρασιών ή Πρασιών. Αυτή υπήρξε μία από τις δεκαοκτώ πόλεις των Ελευθερολακώνων και είχε ιερά αφιερωμένα στον Ασκληπιό και τον Αχιλλέα. Το Λεωνίδιο αναφέρεται για πρώτη φορά σε χρυσόβουλλο του Ανδρόνικου Β΄ Παλαιολόγου το 1293, στο οποίο γίνεται μνεία του ναού του Αγίου Λεωνίδη, από τον οποίο η πόλη πήρε το όνομά της. Η νέα πόλη ιδρύθηκε από Πραστιώτες μετά την καταστροφή του Πραστού το 1826. Η μονή Αγίου Νικολάου κτίστηκε στο βάθος της κοιλάδας του Λεωνιδίου, σε ένα μονοκόμματο κοκκινόχρωμο βράχο, στον οποίο διακρίνονται κατά τόπους σκήτες που φιλοξένησαν ασκητές. Η διαμόρφωση του βράχου σε σκήτες υπολογίζεται ότι πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 16ου ή στις αρχές του 17ου αιώνα. Η ευφυής χρησιμοποίηση των σπηλαιωδών ανοιγμάτων στο σημείο που επελέγη για να κτιστεί το μοναστήρι, επέτρεψε να τεθούν τα θεμέλια της μονής σε χώρο στερεό, στεγανό και ευρύχωρο και εκεί θεμελιώθηκε η αρχική μονή· ανατολικότερα είναι ευδιάκριτες οι αβαθείς σπηλιές των ασκηταριών. Καθ΄ ύψος σχηματίστηκαν δύο πτέρυγες κτισμάτων για κελιά και ξενώνες, ενώ το κεντρικό τμήμα της μονής κατέλαβε το καθολικό. Σπηλαιώδεις διαμορφώσεις χρησιμοποιήθηκαν ως αποθηκευτικοί και βοηθητικοί χώροι.


ΧΡΩΜΑΤΑ της Ευαγγελίας Μουτούση *

πηγή :   http://www.onestory.gr/post/29176856387

ΧΡΩΜΑΤΑ                       

της Ευαγγελίας Μουτούση *

.
Κυριακή! Μια ηλιόλουστη Κυριακή του Μάρτη! Η θάλασσα ήρεμη σαν λάδι κι ένα αεράκι που θύμιζε κάτι από την γλύκα του καλοκαιριού. Περπατώντας στην αμμουδιά η ματιά της έπεσε σ’ ένα μικρό πετραδάκι. Το σήκωσε αργά- αργά και το κοίταξε στον ήλιο σαν να ήταν διάφανο και να ήθελε να το δει μέσα του καλύτερα. Της θύμισε τα έντονα μαύρα μάτια του. Η ανάμνηση αυτών των δύο ματιών…. Έκλεισε το πετραδάκι σφιχτά στο χέρι της σαν κάτι πολύτιμο.
Της άρεσε να τον επισκέπτεται σ’ εκείνο το διαμέρισμα της πιο γραφικής συνοικίας της πόλης. Αν και μικρό ήταν πολύ λειτουργικό. Ένα καθιστικό, μία μικρή κουζίνα, ένα υπνοδωμάτιο και το μπάνιο. Μπαίνοντας και κοντά στην πόρτα δεξιά υπήρχε ένας παλαιός διθέσιος καναπές. Τον είχε φέρει από ένα ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη. Τον είχε στην κατοχή του κάποιος Έλληνας από το Αϊβαλή. Από την ίδια χαμένη πατρίδα ήταν ο παππούς του, τον οποίο υπεραγαπούσε. Μπροστά από τον καναπέ υπήρχε ένα μικρό στρογγυλό χαλί. Το είχε αγοράσει από ένα σύντομο ταξίδι του στην Ινδία. Λίγο πιο πέρα δύο μεγάλα κίτρινα βάζα. Σε κάποιον άλλο χώρο μπορεί να έμοιαζαν παράταιρα, όμως εκεί ήταν ιδανικά. Έδεναν αρμονικά με το καφέ ανοιχτό του τοίχου. Ποτέ δεν τον ρώτησε πως τα απέκτησε αυτά. Πίσω ακριβώς από τα βάζα υπήρχε μία χρυσή κορνίζα. Άδεια χωρίς κάποια ζωγραφιά. Την είχε βρει κάποιο βράδυ ακουμπισμένη δίπλα σ΄ ένα κάδο σκουπιδιών. Ήταν εκεί θαρρείς και κάποιος να την περίμενε και να της δώσει σημασία. «Ήταν γραφτό μας να συναντηθούμε» της είχε πει χαρακτηριστικά χαμογελώντας γλυκά γι΄ αυτή την κορνίζα. Αριστερά της ένα παλαιό ντουλάπι μ΄ έναν στρογγυλό καθρέπτη. Λίγο πιο πέρα και προς το παράθυρο το στρογγυλό τραπέζι όπου συνήθιζε να γράφει. Επάνω σ’ αυτό η γραφομηχανή και ένα τασάκι γεμάτο αποτσίγαρα. Γύρω του τρεις μεγάλες ψάθινες καρέκλες. Λίγο πιο πέρα η μικρή κουζίνα με τα τελείως απαραίτητα και ακριβώς δίπλα το μπάνιο. Η τελευταία πόρτα οδηγούσε στην κρεβατοκάμαρα. Ένα λιτό και μικρό υπνοδωμάτιο, με ένα διπλό κρεβάτι και δύο κομοδίνα. Υπήρχε ένα ξυπνητήρι χωμένο ανάμεσα σε δύο στοίβες βιβλία στο ένα και στο άλλο ένα κασετόφωνο και αρκετές κασέτες του διάσημου μέτρ του Αργεντίνικου τάνγκο Αστόρ Πιατσόλα.
Πάνω από το κεφαλάρι του κρεβατιού μία τεράστια φωτογραφία ενός ηλικιωμένου γκριζομάλλη με έντονο βλέμμα. Το ίδιο ακριβώς με εκείνου. Τα χειμωνιάτικα απογεύματα ο ήλιος έλουζε το υπνοδωμάτιο με το φως του. Ποτέ δεν θέλησε να βάλει κουρτίνες.
Μισούσε τις κουρτίνες.
Αγαπημένη του συνήθεια να βλέπει από το παράθυρο του καθιστικού την ζωή στην πόλη. Υπήρχε μία μικρή τέντα σ’ αυτό το παράθυρο που ήταν πάντα μισοκατεβασμένη. Τοu άρεσε να καπνίζει νωχελικά και να παρατηρεί τους ανθρώπους. Το παράθυρο έβλεπε σ’ έναν πεζόδρομο όπου υπήρχαν παλαιά μαγαζιά που πουλούσαν βότανα, ξύδι και κοφίνια. Υπήρχαν και μερικά καφενεδάκια σε παραδοσιακό στυλ. Μια γειτονιά με τους δικούς της ρυθμούς, ήχους και χρώματα.
Της άρεσε να τον βλέπει να καπνίζει και να κοιτάζει από το ανοιχτό παράθυρο.
Κάποια μέρα και ενώ αυτός συνέχιζε να κοιτάζει έξω τον ρώτησε:
-«Τι χρώμα έχει η χαρά;»
Γύρισε και την κοίταξε λίγο λοξά. Χαμογέλασε και φάνηκαν τα δύο αραιά μπροστινά του δόντια.
Αυτή καθόταν σε μία από τις ψάθινες καρέκλες και έβγαλε από μία σακούλα μερικά μεγάλα τετράγωνα κανσόν σε πολλά χρώματα.
-«Κόκκινο;» τον παρότρυνε αυτή και σούφρωσε λίγο τα χείλη. Στη συνέχεια κράτησε το κόκκινο κανσόν μπροστά της.
Αυτός δεν απάντησε.
-«Μήπως κίτρινο;» συνέχισε αυτή.
Της έγνεψε καταφατικά.
Σαν μικρό παιδί που μάντεψε σωστά το αίνιγμα αυτή χειροκρότησε και συνέχισε:
-«Τι χρώμα έχει η λύπη;»
-«Mωβ», απάντησε αυτός διασκεδάζοντας.
-«Το ήξερα», είπε αυτή και κράτησε στο χέρι της το μωβ τετράγωνο.
Αυτός είχε αρχίσει να διασκεδάζει και ήταν η σειρά του να την ρωτήσει.
-«Τι χρώμα έχει η αγάπη;»
-«Πράσινο», του απάντησε αυτή και έπιασε με τα ακροδάχτυλά της το πράσινο χαρτόνι. Το ακούμπησε στην συνέχεια απαλά στο στήθος της και τον κοίταξε στα μάτια.
-«Ο θάνατος τι χρώμα έχει;» την ρώτησε.
-«Μαύρο, κατάμαυρο». Με μία κίνηση έδιωξε το πράσινο και πήρε στα χέρια της το μαύρο τετράγωνο.
Δεν είπε τίποτε. Γύρισε και συνέχισε να κοιτάζει έξω από το ανοιχτό παράθυρο, καπνίζοντας.
Της είχε πει πως ο χωρισμός θα ήταν προσωρινός. Εκείνη ήξερε πως ο χωρισμός δεν θα μπορούσε να είναι πιο μόνιμος.
Ξαφνικά έχασε με μιας όλο το ουράνιο τόξο που είχε στην καρδιά της. Δεν υπήρχε κανένα χρώμα και ούτε επιτυχημένη συνταγή για να συνθέσει ένα. Προσπάθησε να βάλει μπλε και κίτρινο για να συνθέσει το αγαπημένο της πράσινο αλλά τίποτε δεν έγινε. Δεν μπορούσε να καλύψει με τίποτε το κόκκινο που έσταζε από την αντλία της καρδιάς της. Είχε πια τρυπήσει και το κόκκινο χρώμα έπεφτε στο πάτωμα διαρκώς και ήταν τόσο έντονος ο λεκές που κανένα ακριβό καθαριστικό πατώματος δεν θα μπορούσε να το καθαρίσει.
Κάποτε της είχε πει ότι δεν υπάρχουν φτηνά ή ακριβά αντικείμενα, αλλά αντικείμενα στην σωστή τιμή για να αγοράσεις. Και ποια είναι άραγε η σωστή τιμή για την αγορά μίας αντλίας καρδιάς;
Aναφέρθηκε κάποτε και στην θεωρία του χρηστικού αντικειμένου, όπως την είχε ορίσει ένας Γερμανός φιλόσοφος. Η θεωρία αυτή υποστηρίζει, ότι η αγάπη ή το ενδιαφέρον που δείχνει ο ένας για τον άλλο έχει ως βάση την χρηστικότητα του ατόμου……. Κατά συνέπεια όταν τα αποθέματα του συμφέροντος που καλύπτουν μία σχέση εξαντλούνται, τότε ο άλλος ούτε λίγο ούτε πολύ τοποθετείται έτσι απλά στον ψυχικό κάδο των αχρήστων ή στην καλύτερη περίπτωση γεύεται την πλήρη αδιαφορία και ολοκληρωτική απόρριψη.
Τότε η θεωρία αυτή της είχε φανεί εγκληματικά κυνική.
Το έβλεπε ότι βιβλιο-ονειρεύονταν- αλλά ο καθένας το δικό του βιβλίο. Εκείνος το βιβλίο της λογικής και εκείνη το βιβλίο της αγάπης. Το κάθε βιβλίο με τους δικούς του ήρωες, το δικό του εξώφυλλο, το δικό του βιβλιοδέσιμο και την δική του χοντρή γραμματοσειρά σε κάθε σελίδα. ‘Ήθελαν και οι δύο να πιστεύουν στην κοινή δεξαμενή σκέψης.
Ποτέ δεν την ρωτούσε που ήταν και τι έκανε.
Είχε λείψει αρκετό καιρό. Άνοιξε την πόρτα με το αντικλείδι που της είχε δώσει. Προχώρησε με σταθερά βήματα μέχρι την μέση του δωματίου και εκεί κοντοστάθηκε. Τα μακριά σγουρά μαλλιά της ήταν νωπά. Η όψη της γαλήνια.
Αυτός ακουμπισμένος νωχελικά στο παράθυρο. Γύρισε. Την κοίταξε αλλά δεν της μίλησε. Ύστερα την πλησίασε και την αγκάλιασε. Τότε τα μάτια του άστραψαν. Την φίλησε.
-«Ω!! Θεέ μου!!!», αναφώνησε αυτός, ξεκολλώντας απαλά τα χείλη του από τα δικά της. Τον πλημμύρισε με την αλμύρα και την αύρα της θάλασσας. Ακούμπησε την μύτη του στα νωπά της μαλλιά και έμεινε εκεί κολλημένος για μερικά δευτερόλεπτα. Στην συνέχεια την πήρε στα στιβαρά του χέρια και την σήκωσε ψηλά. Αυτό έκανε την κοπέλα να χαμογελάσει πλατιά. Αμέσως μετά την άφησε κάτω με αργές κινήσεις σαν να τοποθετούσε ένα εύθραυστο αλλά πολύτιμο αντικείμενο πάλι στην θέση του.
Έκανε μερικά βήματα πίσω και την κοίταξε πάλι. Αυτή την φορά όμως μ’ ένα βλέμμα διαφορετικό, σαν να την αντίκριζε για πρώτη φορά.
Κάθισε αμέσως μπροστά από την γραφομηχανή. Δεν σήκωσε ούτε λεπτό το κεφάλι του από εκεί.
Της φάνηκε εκείνη την στιγμή πως τα πλήκτρα είχαν απομακρυνθεί από την γραφομηχανή και την χτυπούσαν αλύπητα και το χειρότερο γελούσαν και την κορόιδευαν μαζί καθώς εκτοξεύονταν αριστερά δεξιά. Ένιωθε πως το κεφάλι της θα σπάσει.
‘Αργησε πολύ να τον επισκεφτεί.
‘Ήξερε πως η μεγάλη του αγάπη ήταν η συγγραφή. Δεν είχε ιδέα όμως τι έγραφε. Απάντηση πήρε όταν αγόρασε το βιβλίο του. Διαβάζοντάς το την πρώτη φορά ένιωσε μεγάλο θυμό. ‘Ηθελε να το κάνει χίλια κομμάτια.
Την δεύτερη φορά που το διάβασε πλημμύρισε από ένα σωρό πελώρια ΓΙΑΤΙ μαζί με τεράστια ερωτηματικά δίπλα τους. Τα γιατί ήταν παρμένα θαρρεί κανείς από χέρι μαγικό και βαμμένα έντονο κίτρινο. Σκέφτηκε πως θα ήταν καλύτερα να βρει μία καφέ σακούλα για να βάλει μέσα και ίσως κάποια μέρα να άφηνε κάνα δύο ελεύθερα στο καλά ξεσκονισμένο δωμάτιο του μυαλού της.
Το βιβλίο του έγινε μπεστ-σέλερ σύντομα.
Υπήρχαν στιγμές που τον έφερνε στο μυαλό της και κυρίως τα λόγια του για την μεγάλη του αγάπη την συγγραφή.
Δεν μιλούσε συχνά γι’ αυτό. Τον είχε παρατηρήσει όμως, κάθε φορά που αναφερόταν σ’ αυτό το θέμα έλαμπε ολόκληρος.
«Μου αρέσει να κάνω την τρέλα μου με την συγγραφή. Δεν πάω για τα νούμερα και τους αριθμούς. Δεν ζητάω να γίνω κυνηγός των μπεστ-σέλερ φτιάχνοντας ένα βιβλίο για τον πολύ κόσμο. Δεν φτιάχνω ένα βιβλίο προς κατανάλωση» της έλεγε.
Συχνά η ίδια χαμογελούσε και ήταν σαν να άκουγε τα γρανάζια του μυαλού του να δουλεύουν, ψάχνοντας απεγνωσμένα την έμπνευση για το επόμενο μπεστ-σέλερ.
Αυτός την έψαξε παντού μα δεν την βρήκε.
Η ίδια του έκλεισε όλες τις πόρτες.
Στο χέρι της κρατούσε ακόμη το πετραδάκι. Το κοίταξε πάλι και χαμογέλασε. ‘Υστερα το παρατήρησε να χάνεται στο απέραντο γαλάζιο της θάλασσας.
.
Η Ευαγγελία Μουτούση ζει στην Πάτρα και εργάζεται ως καθηγήτρια Αγγλικών. Βιβλιο-ονειρεύεται έναν κόσμο γεμάτο καλοσύνη, αγάπη και έναν από μηχανής θεό ο οποίος θα είναι πάντα εκεί για να σώζει την κατάσταση.
[ facebook ] [ e-mail ]



   

Δημοφιλείς αναρτήσεις