Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012

Ι.Μ.ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ

Η Μονή του Τιμίου Προδρόμου, 12 περίπου χιλιόμετρα από τις Σέρρες, ιδρύθηκε μεταξύ των ετών 1270 και 1275 από τον μοναχό Ιωαννίκιο, μετέπειτα επίσκοπο Εζεβών. 50 περίπου χρόνια αργότερα επεκτάθηκε και οργανώθηκε από τον μετέπειτα μητροπολίτη Ζιχνών Ιωακείμ, ο οποίος τελείωσε οσιακά τη ζωή του στη Μονή, μετονομασθείς Ιωάννης. Μετά την παραίτησή του από τον οικουμενικό θρόνο, εφησύχασε εκεί ο Γεννάδιος Σχολάριος, ο πρώτος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως μετά την Άλωση. Ερημώθηκε το 1571, με επέμβαση των Τούρκων, αλλά ξανακατοικήθηκε και γνώρισε περιόδους ακμής. Το 1986, επειδή είχε μείνει χωρίς μοναχούς, μετατράπηκε σε γυναικεία κοινοβιακή μονή και σήμερα στεγάζει γυναικεία αδελφότητα με 30 περίπου μοναχές. To «καθολικό» (κεντρικός ναός) της Μονής χτίστηκε στις αρχές του 14ου αιώνα, ενώ οι αρχαιότερες τοιχογραφίες του χρονολογούνται στο 1319.
σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Σφολιατάκια με προσούτο



Σφολιατάκια με προσούτο  

Τραγανά σφολιατάκια με προσούτο, μοτσαρέλα και βασιλικό-featured_image2 φύλλα σφολιάτα
12 λεπτές φέτες προσούτο
2 μπάλες μοτσαρέλα μπούφαλα κομμένες σε λεπτές φέτες
12 φύλλα φρέσκος βασιλικός
πιπέρι φρεσκοτριμμένο
Διάλυμα αυγού
1 κρόκος
3 κ.σ. γάλα φρέσκο

1. Απλώνουμε τα φύλλα της σφολιάτας στον πάγκο της κουζίνας. Με κουπ πατ ή με ροδάκι κόβουμε 6 στρογγυλούς δίσκους από το κάθε φύλλο. Διπλώνουμε στη μέση 1 φέτα προσούτο και τη βάζουμε στο μισό σφολιατάκι. Τοποθετούμε επάνω 1 λεπτή φέτα μοτσαρέλα και 1 φύλλο βασιλικό. Τρίβουμε πιπέρι.

2. Αφού τα γεμίσουμε όλα βρέχουμε ελαφρά με τις άκρες των δακτύλων την περίμετρο και διπλώνουμε σε μισοφέγγαρο. Με πιρούνι πατάμε γύρω γύρω τις ενώσεις να κολλήσουν.

3. Τα αραδιάζουμε (12 σε σύνολο) σε λαμαρίνα με λαδόκολλα. Χτυπάμε τον κρόκο με το γάλα και τ’ αλείφουμε με πινέλο. Τα ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 200ο C 20΄-25΄ μέχρι να φουσκώσουν και να ροδίσουν.

argiro.gr


"Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι"



"Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι" του Γιάννη Σμαραγδή
11 Οκτωβρίου 2012 στους κινηματογράφους ...

Ο πρωταγωνιστής ( Ιωάννης Βαρβάκης ) , από πειρατής του Αιγαίου Πελάγους που ήταν, εξελίχθηκε σε ευνοούμενο της Μεγάλης Αικατερίνης της Ρωσίας, έδρασε στις ακτές της Κασπίας Θάλασσας και έγινε ζάπλουτος εξαγωγέας χαβιαριού, μέχρι που κατέληξε στην διχασμένη από εμφύλιες διαμάχες Ελλάδα, κατά την Επανάσ ταση του 1821.



Ο ίδιος έγινε και ένας από τους σημαντικούς ευεργέτες του ελληνικού κράτους, με τις γενναίες δωρεές του. Η ταινία - που ολοκλήρωσε τα γυρίσματά της το περασμένο Πάσχα- διαθέτει ένα εντυπωσιακό καστ με επικεφαλής τον Γερμανό ηθοποιό Σεμπάστιαν Κοχ («Οι ζωές των άλλων») και συμπρωταγωνιστές του τη Γαλλίδα σταρ Κατρίν Ντενέβ, τον Βρετανό Τζον Κλιζ και τον πρωταγωνιστή του «El Greco», Νικ ʼσντον. Επίσης, συμμετέχουν πολλοί Έλληνες, μεταξύ των οποίων ο Λάκης Λαζόπουλος, ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης.

Ο Aκης Σακελλαρίου, η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, ο Παύλος Κοντογιαννίδης, ο Αλέξανδρος Μυλωνάς και ο Μάνος Βακούσης. Την διεύθυνση φωτογραφίας υπογράφει ο Aρης Σταύρου, τα σκηνικά ο Νίκος Πετρόπουλος, τα κοστούμια η Ισπανίδα Λάλα Ουέτε, το μοντάζ ο Γιώργος Μαυροψαρίδης και τη μουσική ο Μίνως Μάτσας.
http://www.clickatlife.gr/story/cinema/o-theos-agapaei-to-xabiari-premiera-sto-festibal-tou-toronto?id=2224421



Ιμαρέτ - Γιάννης Καλπούζος



 Στη σκιά του ρολογιού

Ιμαρέτ: Στη σκιά του ρολογιού Άρτα 1854. Τουρκοκρατία. Δύο αγόρια γεννιούνται την ίδια νύχτα. Ένας Έλληνας και ένας Τούρκος που η μοίρα τους κάνει ομογάλακτους. Το μυθιστόρημα παρακολουθεί τη ζωή τους με φόντο την άγνωστη ιστορία της περιοχής. Ο Γιάννης Καλπούζος αναπαριστάνει με μοναδικό τρόπο μια ολόκληρη εποχή. Έλληνες, Τούρκοι, Εβραίοι, ο παππούς Ισμαήλ, η "μικρή" ακόμη Ελλάδα, η Οθωμανική Αυτοκρατορία, ο φανατικός Ντογάν, οι συγκρούσεις, οι επαναστάσεις, η συνύπαρξη, οι Απόκριες, το Ραμαζάνι, τα πρόσωπα και οι συνήθειες των κατοίκων των τριών φυλών, λαθρέμποροι, κολίγοι, τσιφλικάδες, ο πλούτος μαζί με την εξαθλίωση. Όλοι έχουν θέση στο ιμαρέτ του Θεού.


http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=183093

Baruch de Spinoza

πηγή : http://www.nea-acropoli-ioannina.gr/filosofias/o-eswterismos-ston-baruch-de-spinoza.html

Ο Εσωτερισμός στον Baruch de Spinoza

Η φιλοσοφία του Spinoza,αιτιότητα, αλήθεια, γνώση, ελευθερία, ηθική, Θεολογία, νους, πάθη,Σπινόζα,ψυχήΟ Μπαρούχ ντε Σπινόζα γεννήθηκε το 1632 στην εβραϊκή συνοικία του Άμστερναμ, από μία οικογένεια ευκατάστατων εμπόρων, ισπανικής ή πορτογαλικής καταγωγής. Στο σχολείο κάνει τις σπουδές του, θεολογικές και εμπορικές. Χωρίς να τις διακόψει εργάζεται στον εμπορικό οίκο του πατέρα του. Παρ'ότι στο χώρο όπου μεγάλωσε υπήρχε ένα έντονο ρεύμα σκεπτικισμού και φιλοσοφικών τάσεων , οι ομόθρησκοι του τον αφόρισαν λόγω της υποτιθέμενης αιρετικής διδασκαλίας του. Λίγοι είναι οι φιλόσοφοι της νεότερης εποχής που έχουν καταδιωχτεί και κυνηγηθεί όσο ο Σπινόζα. Και όλα αυτά επειδή είχε την τόλμη να ασκήσει κριτική στην επίσημη θρησκεία.

Ο Σπινόζα έλεγε ότι ο Χριστιανισμός και ο Ιουδαϊσμός επιβιώνουν μόνο χάρη σε απολιθωμένα δόγματα και κενές τελετουργίες, προτείνωντας πρώτος την "ιστορική-κριτική" ανάγνωση της Βίβλου. Αρνήθηκε να δεχτεί ότι η Βίβλος είναι βιβλίο εμπνευσμένο ή υπαγορευμένο από το Θεό. Θεωρούσε ότι η "κριτική ανάγνωση" θα μας επιτρέψει να διακρίνουμε μια σειρά αντιφάσεων μεταξύ των διαφόρων βιβλίων και Ευαγγελίων. Κάποια στιγμή ο Σπινόζα εγκαταλείφθηκε και από την ίδια την οικογένειά του. Και το παράδοξο είναι πως λίγοι άνθρωποι στον κόσμο υπερασπίστηκαν με τόσο σθένος την ελευθερία της γνώμης και αγωνίστηκαν με τόσο μεγάλο ζήλο για την ανεξιθρησκεία.

Ο Σπινόζα αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει τόσα εμπόδια, να ξεπεράσει πολλές αντιδράσεις όπου τελικά αποτραβήχτηκε κι αφιέρωσε τη ζωή του στη φιλοσοφία. Κέρδιζε το ψωμί του κατασκευάζοντας κάτοπτρα. Το επάγγελμα που ασκούσε για τις βιοποριστικές του ανάγκες έχει κάτι το συμβολικό. Όπως πράττουν οι φιλόσοφοι που οφείλουν να βοηθούν τους ανθρώπους να δουν τη ζωή και τον κόσμο κάτω από μια νέα προοπτική. Και το θεμέλιο της φιλοσοφίας του Σπινόζα είναι η επιθυμία του να θεωρήσει τα πάντα "από την άποψη της αιωνιότητας".

Διότι ο Σπινόζα πιστεύει πως οι αποδείξεις είναι "τα μάτια της Ψυχής". Πρόκειται για το τρίτο μάτι , εκείνο που μας επιτρέπει να δούμε τη ζωή πέρα απ' όλες τις ψευδαισθήσεις , τα πάθη και τους θανάτους. Για μια τέτοια παρατήρηση χρειάζονται η ανάπτυξη των αρετών όπως η ταπεινότητα, αγνότητα , λιτότητα, όχι ως αρετές που ακρωτηριάζουν τη ζωή, αλλά ως δυνάμεις που ενώνονται μαζί της και δεισδύουν μέσα της.

Ο Σπινόζα πίστευε στη χαρά και στη θέαση. Ήθελε μονάχα να εμπνεύσει , να αφυπνίσει, να ανοίξει τα μάτια. Η απόδειξη ως τρίτο μάτι δεν έχει στόχο να υπαγορεύσει ή να πείσει, αλλά απλώς να αποτελέσει το φακό ή να λειάνει το γυαλί για αυτή την εμπνευσμένη ελεύθερη θέαση.

Από τα πιο σημαντικά έργα του είναι η Ηθική που διαιρείται σε πέντε μέρη:

α) Περί Θεού,
β) Για τη φύση και την προέλευση του πνεύματος,
γ) Για την προέλευση και τη φύση των παθημάτων,
δ) Για την ανθρώπινη δουλεία,
ε) Για τη δύναμη της νόησης.

Η "Ηθική" είναι ένα βιβλίο που γράφτηκε δυο φορές συγχρόνως: μια φορά στη συνεχή ροή των ορισμών, των θεωρημάτων, των αποδείξεων και των πορισμάτων, που αναπτύσσουν τα μεγάλα θεωρητικά θέματα και μια δεύτερη στην τεθλασμένη αλυσίδα των σχολίων που εκφράζει την πολύμορφη οργή της καρδιάς του Σπινόζα και διατυπώνει τις πρακτικές θέσεις της καταγγελίας και της απελευθέρωσης.

Σκόπευε να δείξει ότι όχι μόνο η ελευθερία του φιλοσοφείν εναρμονίζεται με την ένθερμη ευσέβεια και με την ειρήνη της πολιτείας, αλλά και ότι η στέρηση της ελευθερίας αυτής καταστρέφει τη δημόσια ειρήνη και την ίδια αυτή την ευσέβεια.

Όταν η Ηθική συμπληρώθηκε το 1675, ο Σπινόζα αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την ιδέα να την εκδόσει, αν και χειρόγραφά της κυκλοφορούσαν μεταξύ των στενών του φίλων .

Επίσης έγραψε τη Θεολογικοπολιτική Πραγματεία και πληθώρα άλλων έργων όπως η "Σύνοψη" , "Υπολογισμός των πιθανοτήτων", πολλές επιστολές καθώς και έργα τα οποία ποτέ δεν δημοσίευσε για πολλούς και διάφορους λόγους.

Συμπλήρωσε ακόμη το μεγαλύτερο μέρος της γεωμετρικής απόδοσης των Αρχών της Φιλοσοφίας του Καρτεσίου, όπου οι απόψεις του Σπινόζα έδειχναν μια απομάκρυνση από τον Καρτεσιανισμό.

Ο Σπινόζα ήταν ένας αναζητητής της αλήθειας, διότι θεωρούσε ότι η αλήθεια οδηγεί στην ελευθερία, μας απαλλάσει από τις γνώμες, τους τρόπους, τις τυρρανίες και τα πάθη που προκαλεί ο φόβος της άγνοιας.
Όταν ο Σπινόζα μιλά για ηθική, εννοεί δύο πράγματα που εμείς σήμερα αποδίδουμε με δύο διαφορετικές λέξεις: ηθική και ευτυχία. Με την Ηθική του ήθελε να δείξει πως η ζωή του ανθρώπου ορίζεται και διέπεται από τους νόμους της φύσης. Πρέπει να μπορούμε να ελέγξουμε τα συναισθήματα και τις εντυπώσεις μας, για να μπορούμε να φτάσουμε στη γαλήνη και στην ευτυχία.
Κατά τον Σπινόζα δεν υπάρχει παρά μία και μόνη "ουσία" αφού όλα όσα υπάρχουν αποτελούνται από την ίδια ουσία και στηρίζονται στην ίδια βάση. Σε άλλα σημεία την ονομάζει "Θεό" η "Φύση".(Ηθική, Περί Θεού Θεώρημα 20).


ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Θεώρημα 20: Η ύπαρξη του Θεού και η ουσία του είναι ένα και το αυτό πράγμα).

Η φιλοσοφία του ονομάζεται μονιστική εφόσον η Φύση και η Ύπαρξη στο σύνολό τους στηρίζονται στην ίδια αρχή. Χρησιμοποιώντας τη λέξη "Φύση" δεν εννοεί μόνο τον φυσικό κόσμο γύρω μας. Όταν αναφέρει τις λέξεις Ουσία, Φύση, Θεός, εννοεί όλα όσα υπάρχουν, ακόμα κι αυτά που είναι από πνεύμα κι όχι από ύλη.

Όλα όσα υπάρχουν μέσα στη φύση είναι "Σκέψη" ή "Έκταση". Με τον όρο "modus", ο Σπινόζα εννοεί τον συγκεκριμένο τρόπο που ο Θεός ή η Ουσία διαλέγει κάθε φορά για να εκδηλωθεί. Ένα λουλούδι είναι ένα modus του κατηγορήματος Έκταση, ενώ το ποίημα που μιλάει γι' αυτό το λουλούδι είναι ένα modus του κατηγορήματος Σκέψη. Κατά βάση και τα δύο είναι εκδηλώσεις ενός και του ίδιου πράγματος: της Ουσίας που αλλιώς λέγεται Θεός ή Φύση.

Μπορούμε έτσι να πούμε ότι όλες οι σκέψεις των ανθρώπων είναι σκέψεις του Θεού ή της Φύσης. Θεωρούσε επίσης πως ο Θεός ή οι φυσικοί νόμοι είναι η εσωτερική αιτία όλων όσων συμβαίνουν διότι ο Θεός εκφράζεται αποκλειστικά μέσα από τους φυσικούς νόμους. Ένα από τα θεμελιώδη σημεία της Ηθικής συνίσταται στην άρνηση κάθε εξουσίας

Ο Σπινόζα έλεγε ότι τα ανθρώπινα πάθη, όπως π.χ η φιλοδοξία ή ο πόθος μας εμποδίζουν να φτάσουμε στην αληθινή ευτυχία και αρμονία. Αν όμως αναγνωρίσουμε ότι όλα συμβαίνουν κατ' ανάγκη τότε μπορούμε να αντιληφθούμε έστω και διαισθητικά ότι η Φύση είναι ένα σύνολο, ότι όλα συνδέονται μεταξύ τους, να συλλάβουμε όλα όσα υπάρχουν ταυτόχρονα σε μια στιγμή μέσα και αυτό το ονομάζει αντίληψη του κόσμου:
(Sub specie aeternitatis : Να βλέπεις τα πάντα από την οπτική γωνία της αιωνιότητας). Η αιωνιότητα είναι χαρακτήρας της ύπαρξης καθόσον αυτή εντυλίσσεται στην ουσία (Ηθική Ι, 8).


ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Θεώρημα 8: Κάθε υπόσταση είναι αναγκαία άπειρη).

Η ύπαρξη επομένως είναι "αιώνια αλήθεια", όπως ακριβώς είναι αιώνια και η ίδια η ουσία, διακρίνεται δε από αυτή μέσω μιας διάκρισης λόγου και μόνο. Η αιωνιότητα έτσι αντιτίθεται στη διάρκεια , ακόμη και την απροσδιόριστη, που χαρακτηρίζει την ύπαρξη του τρόπου δεν εντυλίσσεται στην ουσία.

Η ουσία του τρόπου είναι ωστόσο μια μορφή αιωνιότητας (species aeternitatis).

Και τούτο επειδή η ουσία ενός τρόπου έχει μια αναγκαία ύπαρξη που της προσιδιάζει, έστω κι αν δεν υπάρχει από την ίδια αλλά εκ του Θεού ως αιτίας. Άρα αιώνιος δεν είναι μόνο ο άμεσος άπειρος τρόπος, είναι και κάθε ενική ουσία που αποτελεί ένα του μέρος το οποίο συμφωνεί με όλα τα άλλα επ' άπειρον. Όσο για τον έμμεσο άπειρο τρόπο, που ρυθμίζει τις υπάρξεις στη διάρκεια, είναι και ο ίδιος αιώνιος, στο μέτρο που το σύνολο των κανόνων σύνθεσης και αποσύνθεσης είναι σύστημα αιώνιων αληθειών και κάθε μία από τις σχέσεις που αντιστοιχούν στους κανόνες αυτούς είναι αιώνια αλήθεια. Γι' αυτό και ο Σπινόζα λέει πως το πνεύμα είναι αιώνιο: το πνεύμα συλλαμβάνει την ενική ουσία του σώματος υπό κάποια μορφή αιωνιότητας, αλλά επίσης συλλαμβάνει τα υπαρκτά πράγματα μέσω κοινών εννοιών, δηλαδή υπό το πρίσμα των αιώνιων σχέσεων που καθορίζουν τη σύνθεση και την αποσύνθεσή τους μέσα στην ύπαρξη.

Στην έκφραση species aeternitatis, το species παραπέμπει πάντα σε μια έννοια ή σε μια γνώση. Είναι πάντα μια ιδέα που εκφράζει την ουσία ενός συγκεκριμένου σώματος ή την αλήθεια των πραγμάτων, (Sub specie aeternitatis). Αυτό δε σημαίνει πως οι ουσίες ή οι αλήθειες δεν είναι από μόνες τους αιώνιες. Όντας όμως αιώνιες εκ της αιτίας τους και όχι αφ' εαυτών, διαθέτουν αυτή την αιωνιότητα που προκύπτει από την αιτία μέσω της οποίας πρέπει αναγκαία να νοούνται. Species επομένως σημαίνει αδιαχώριστα μορφή και ιδέα, μορφή και νοητική σύλληψη.

Όταν η ψευδαίσθηση των αξιών μας εμποδίζει να μην καταλάβουμε τους νόμους της Φύσης μάς εμφανίζονται με τον ηθικό χαρακτήρα ενός πρέπει. Η συγκεχυμένη μορφή ενός ηθικού νόμου έχει πλήξει τόσο πολύ τον φυσικό νόμο, ώστε ο φιλόσοφος δεν πρέπει να μιλά για φυσικό νόμο αλλά μόνο για αιώνιες αλήθειες.

Όμως είναι εύκολο να μπορούμε να διαχωρίσουμε τις αιώνιες αλήθειες της Φύσης από τους θεσμοθετημένους ηθικούς νόμους.
 

Ένας ηθικός ή κοινωνικός νόμος δεν μας δίνει γνώση, δεν μας κάνει να γνωρίσουμε τίποτα που στην χειρότερη περίπτωση παρεμποδίζει το σχηματισμό της γνώσης
(π.χ ο νόμος ενός τυράννου).

Ο νόμος είναι πάντα η υπερβατική θεσμική βαθμίδα που καθορίζει την αντίθεση των αξιών (Καλό-Κακό), η γνώση όμως είναι πάντα η εμμενής δύναμη που καθορίζει την ποιοτική διαφορά των τρόπων ύπαρξης (Καλός-Κακός).

Στα έργα του ο Σπινόζα δεν παύει να καταγγέλει τριών ειδών πρόσωπα:
τον άνθρωπο με τα λυπημένα πάθη, τον ανθρωπο που εκμεταλλεύεται αυτά τα λυπημένα πάθη, που τα έχει ανάγκη προκειμένου να εδραιώσει την εξουσία του και για τον άνθρωπο που λυπάται για την ανθρώπινη κατάσταση και για τα πάθη του ανθρώπου εν γένει. Ο σκλάβος, ο τύραννος και ο ιερέας. Το μεγάλο μυστικό του μοναχικού πολιτεύματος κι αυτό κυρίως που το ενδιαφέρει είναι η εξαπάτηση των ανθρώπων , μεταμφιέζοντας με το όνομα της θρησκείας το φόβο με τον οποίο επιδιώκει να τους χαλιναγωγήσει, ώστε να μάχονται για τη σκλαβιά τους, σαν να επρόκειτο για τη σωτηρία τους. (Πρόλογος Θεολογικοπολιτικής Πραγματείας).

Υπάρχει σαφώς στον Σπινόζα μια φιλοσοφία της "ζωής" και συνίσταται ακριβώς στην καταγγελία όλων αυτών που μας χωρίζουν από τη ζωή.
Η ζωή είναι δηλητηριασμένη από τις κατηγορίες του Καλού και του Κακού, του παραπτώματος και της αξίας, της αμαρτίας και της άφεσης (Ηθική Ι, παράρτημα)

Αυτό που δηλητηριάζει τη ζωή είναι το μίσος, ο φόβος, η απελπισία, ο φθόνος, η οργή, η εκδίκηση, η σκληρότητα�.(Ηθική ΙΙΙ).
Δεν θεωρεί πως ένα λυπημένο πάθος έχει κάτι καλό μέσα του.
"Δεν ζούμε, δεν διάγουμε παρά ένα ομοίωμα ζωής, δεν συλλογιζόμαστε παρά πως να αποφύγουμε το θάνατο και όλη μας η ζωή είναι μια λατρεία του θανάτου".

Ένα επίσης από τα θεμελιώδη σημεία της Ηθικής συνίσταται στην άρνηση κάθε εξουσίας στο Θεό, εξουσίας ανάλογης με εκείνη ενός τυράννου ή και ενός φωτισμένου ηγεμόνα. Και τούτο διότι ο Θεός δεν είναι βούληση, έστω και βούληση φωτισμένη από κάποια νομοθετική νόηση. Ο Θεός δεν συλλαμβάνει στη νόησή του δυνατότητες, τις οποίες θα πραγματοποιούσε μέσω της βούλησής του. Η θεία νόηση είναι απλώς ένας τρόπος μέσω του οποίου ο Θεός δεν εννοεί τίποτε άλλο πέρα από την προσίδια ουσία του και όσα προκύπτουν από αυτήν, η βούλησή του είναι απλώς ένας τρόπος υπό τον οποίο όλες οι συνέπειες απορρέουν από την ουσία του ή απ' όσα αυτός εννοεί. Δεν έχει επομένως εξουσία, έχει μόνο μια δύναμη ταυτόσημη με την ουσία του. Μέσω της δύναμης αυτής, ο Θεός είναι αιτία όλων των πραγμάτων που προκύπτουν από την ουσία του καθώς και αιτία αυτού, δηλαδή αιτία της ύπαρξής του, όπως αυτή εντυλίσσεται στην ουσία. (Ηθική, Ι,34)


ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Θεώρημα 34: Η δύναμη του Θεού είναι αυτή η ίδια του η ουσία.)

Η νόηση ακόμη και η άπειρη δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας τρόπος του κατηγορήματος σκέψης (Ηθική, Ι,31). Υπό αυτή την έννοια, δεν συνιστά την ουσία του Θεού περισσότερο απ' ότι η βούληση. Όποιοι εντάσσουν τη νόηση και τη βούληση στην ουσία του Θεού, αντιλαμβάνονται τον Θεό ανθρωπολογικά ή και με ανθρωπομορφικά κατηγορικά γνωρίσματα: επόμενο είναι να μην μπορούν πλέον να περισώσουν τη διάκριση των ουσιών παρά επικαλούμενοι μια θεία νόηση που ξεπερνά τη δική μας, που έχει έναντι της δικής μας καταστατική θέση υπεροχής και απλώς σχέση αναλογίας. Περιπίπτουμε έτσι σε όλες τις συγχύσεις μιας αμφίσημης γλώσσας (όπως με τη λέξη κύων που δηλώνει και έναν ουράνιο αστερισμό και το ζώο που γαβγίζει, Ι,17,).

Η λέξη ψυχή δεν χρησιμοποιείται στην Ηθική, παρά μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις και ο Σπινόζα την αντικαθιστά με τη λέξη mens - πνεύμα, διότι η ψυχή είναι ιδιαίτερα βεβαρημένη με θεολογικές προκαταλήψεις και δεν εξηγεί:

α) Την αληθινή φύση του πνεύματος, δηλαδή ότι το πνεύμα είναι μια ιδέα και η ιδέα κάποιου πράγματος.
β) Την αληθινή σχέση με το σώμα, που είναι ακριβώς το αντικείμενο αυτής της ιδέας.
γ) Την πραγματική αιωνιότητα στο βαθμό που έχει διαφορά φύσεως με την ψευδοαθανασία.
δ) Την πολυαρχική (πλουραλιστική) σύνθεση του πνεύματος, ως σύνθεση ιδέας που όσα μέρη διαθέτει τόσες διαθέτει και ιδιότητες.

Το σώμα είναι τρόπος της έκτασης, το πνεύμα, τρόπος της σκέψης. Δεδομένου ότι το άτομο έχει μια ουσία, το πνεύμα του συνίσταται κατ' αρχάς από αυτό που είναι πρώτο στους τρόπους της σκέψης, δηλαδή από μια ιδέα (Ηθική, ΙΙ, αξ.3& θεώρ.11).

Το πνεύμα επομένως είναι η ιδέα του αντίστοιχου σώματος. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η ιδέα ορίζεται από την παραστασιακή της ικανότητα, αλλά η ιδέα που είμαστε είναι για τη σκέψη και για τις άλλες ιδέες ότι το σώμα που είμαστε είναι για την έκταση και για τα άλλα σώματα. Υπάρχει ένας αυτοματισμός της σκέψης (Πραγματεία για τη διόρθωση ^ 85), όπως υπάρχει και ένας μηχανισμός του σώματος άξιος να μας εκπλήξει (Ηθική, ΙΙΙ, 2, σχ.).

Επίσης ο Σιπνόζα τονίζει ότι μόνο ένα ον έχει τη δυνατότητα να "αποτελέσει την αιτία του εαυτού του" και να ενεργήσει με απόλυτη ελευθερία. Μόνο ο Θεός ή η Φύση μπορούν να ακολουθήσουν αυτή την ελεύθερη και "όχι τυχαία" εξέλιξη. Ο άνθρωπος λαχταρά την ελευθερία που θα του επιτρέψει να ζήσει χωρίς εξωτερικούς περιορισμούς. Ποτέ όμως δεν θα αποκτήσει "ελεύθερη βούληση". Δεν ορίζουμε όλα όσα συμβαίνουν στο σώμα μας, αφού το σώμα μας είναι ένας modus του κατηγορήματος Έκταση. Ούτε "διαλέγουμε" τις σκέψεις μας. Ο άνθρωπος, επομένως, δεν έχει μια ελεύθερη ψυχή που βρέθηκε φυλακισμένη μέσα σ' ένα σώμα-μηχανή.

Ο Σπινόζα έχει συγκεκριμένες προθέσεις όταν αρχίζει την Ηθική του με τον ορισμό της αιτίας εαυτού. Κατά παράδοση η έννοια της αιτίας εαυτού χρησιμοποιήθηκε με μεγάλη επιφύλαξη και κατά αναλογία προς το ποιητικό αίτιο (αιτία ενός διακεκριμένου αποτελέσματος), δηλαδή με παράγωγη και μόνο σημασία: αιτία εαυτού σήμαινε πάντα "σαν από μια αιτία". Ο Σπινόζα ανατρέπει την παράδοση αυτή αναγορεύοντας την αιτία εαυτού σε αρχέτυπο πάσης φύσεως αιτιότητας, στην πρωταρχική και αποκλειστική σημασία της αιτιότητας.

Δεν παύει ωστόσο να ισχύει η ποιητική αιτιότητα: είναι όταν το αποτέλεσμα είναι διακριμένο από την αιτία, είτε στην περίπτωση που η ουσία και η ύπαρξη του αποτελέσματος διακρίνονται από την ουσία και την ύπαρξη της αιτίας είτε στην περίπτωση που το αποτέλεσμα, έχοντας και το ίδιο μια ύπαρξη διακεκριμένη από την προσίδια την ουσία του, παραπέμπει σε κάτι άλλο ως αιτία ύπαρξης. Έτσι ο Θεός είναι αιτία όλων των πραγμάτων και κάθε υπαρκτό πεπερασμένο πράγμα παραπέμπει σ' ένα άλλο πεπερασμένο πράγμα σαν την αιτία που το κάνει να υπάρχει και να ενεργεί. Εφόσον η αιτία και το αποτέλεσμα διαφέρουν από άποψη ουσίας και ύπαρξης, μπορούμε να πούμε πως δεν υπάρχει τίποτα κοινό μεταξύ τους. (Ι, 17)

Ώστε λοιπόν, το γεγονός ότι ο Θεός παράγει μέσα σ' αυτά τα ίδια κατηγορήματα που συνιστούν την ουσία του, έχει τη συνέπεια ο Θεός να είναι αιτία όλων των πραγμάτων με την ίδια έννοια με την οποία είναι και αιτία εαυτού (Ι, 25)


ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Θεώρημα 25: Ο Θεός δεν είναι μόνο το ποιητικό αίτιο της ύπαρξης, αλλά επίσης και της ουσίας των πραγμάτων).

Παράγει όπως υπάρχει. Άρα η μονοσημία των κατηγορημάτων, καθόσον αυτά λέγονται με μία και την ίδια έννοια, την έννοια της υπόστασης την ουσία της οποίας συγκροτούν καθώς και των παραγώγων που τα περιβάλλουν στην ουσία τους, προεκτείνεται στη μονοσημία της αιτίας , καθόσον το "ποιητκό αίτιο" ταυτίζεται εννοιολογικά με την "αιτία εαυτού". Ακριβώς με αυτή την εννοιολογική ταύτιση ποιητικού αιτίου και αιτίας εαυτού ο Σπινόζα ανατρέπει διπλά την παράδοση: τώρα πλέον το ποιητικό αίτιο ούτε η πρωταρχική σημασία της αιτίας είναι ούτε και διαφέρει εννοιολογικά από την αιτία εαυτού.

Ένα υπαρκτό πεπερασμένο πράγμα παραπέμπει σ' ένα άλλο πεπερασμένο πράγμα ως αιτία. Δεν θα πούμε όμως ότι ένα πεπερασμένο πράγμα υπόκειται σε διπλή αιτιότητα, τη μια οριζόντια που συγκροτείται από την απροσδιόριστη σειρά των άλλων πραγμάτων, την άλλη κάθετη που συγκροτείται από τον Θεό.

Και τούτο διότι κάθε όρος της σειράς μας γυρίζει πίσω στον Θεό σαν σ' εκείνο που καθορίζει την αιτία να έχει το αποτέλεσμά της. (Ηθική Ι, 26)
Έτσι ο Θεός δεν είναι ποτέ απώτερη αιτία, αλλά τον προσεγγίζουμε ήδη από τον πρώτο όρο της σειράς.

Και αιτία είναι μόνον ο Θεός, ενώ επίσης μία μονάχα έννοια και μία μονάχα τροπικότητα ισχύουν για όλα τα σχήματα της αιτιότητας, παρ' όλη την ποικιλία των σχημάτων αυτών (αιτία εαυτού, ποιητικό αίτιο των άπειρων πραγμάτων, ποιητικό αίτιο των πεπερασμένων πραγμάτων των μεν σε σχέση με τα δε) .

Εννοούμενη στη μοναδική της έννοια και στη μοναδική της τροπικότητα, η αιτία είναι κατ' ουσία εμμενής, δηλαδή παραμένει στον εαυτό της προκειμένου να παράγει (σε αντιδαστολή προς τη μεταβατική αιτία), ενώ το αποτέλεσμα επίσης δεν εξέρχεται από αυτή (σε αντιδιαστολη προς την απορροϊκή αιτία).

Η όλη προσπάθεια της Ηθικής είναι να σπάσει τον παραδοσιακό δεσμό μεταξύ ελευθερίας και βούλησης - είτε η ελευθερία νοηθεί ως η ικανότητα μιας βούλησης να επιλέξει ή και να δημιουργήσει (ελευθερία της αδιαφορίας) είτε ως η ικανότητα μιας βούλησης να ρυθμιστεί σύμφωνα με ένα πρότυπο και να το πραγματώσει (πεφωτισμένη ελευθερία). Από τη στιγμή που νοούμε έτσι την ελευθερία του Θεού, δηλαδή σαν την ελευθερία ενός τυράννου ή ενός νομοθέτη, τη συνδέουμε με τη φυσικής τάξεως τυχαιότητα ή ακόμη με τη λογικής τάξεως δυνατότητα. Έτσι όμως εισάγουμε την αστάθεια στη δύναμη του Θεού, εφόσον θα μπορούσε να είχε δημιουργήσει κάτι άλλο, ή ακόμη χειρότερα την αδυναμία , εφόσον η δύναμή του περιορίζεται από πρότυπα δυνατότητας. Και επιπλέον δύνουμε ύπαρξη σε αφαιρέσεις, όπως το μηδέν στη δημιουργία ex nihilo ή το Καλό και το Καλύτερο στη πεφωτισμένη ελευθερία. ( Ηθική, Ι, 17, σχ.33, 2).

Η αρχή του Σπινόζα είναι ότι ουδέποτε η ελευθερία είναι ιδιότητα της βούλησης, "η βούληση δεν μπορεί να αποκληθεί ελεύθερη αιτία": η βούληση πεπερασμένη ή άπειρη, είναι πάντα ένας τρόπος που καθορίζεται από μιαν άλλη αιτία και αυτή η αιτία είναι η φύση του θεού υπό το κατηγόρημα σκέψης(Ι, 32).

Αφ' ενός, οι ιδέες είναι οι ίδιες τρόποι και η ιδέα του Θεού δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας άπειρος τρόπος υπό τον οποίο ο Θεός εννοεί την προσίδια φύση του και όλα όσα έπονται από αυτήν, χωρίς ποτέ να συλλαμβάνει στη νόησή του δυνατότητες, αφ' ετέρου οι βουλές είναι τρόποι που εντυλίσσονται στις ιδέες και συγχέονται με την κατάφαση ή την άρνηση που έπονται από την ίδια την ιδέα, χωρίς να υπάρχει ποτέ τίποτα τυχαίο σ' αυτές τις πράξεις (ΙΙ, 49).

Γι' αυτό ούτε η νόηση ούτε η βούληση εντάσσονται στη φύση ή στην ουσία του Θεού και δεν είναι ελεύθερες αιτίες ούτε η μία ούτε η άλλη. Δεδομένου ότι το αναγκαίο είναι η μοναδική τροπικότητα των όντων, πρέπει να ειπωθεί ελεύθερη αποκλειστικά η αιτία "που υπάρχει μόνον από την αναγκαιόητα της φύσης της και που καθορίζεται να ενεργήσει μόνον από τον εαυτό της": όπως ο Θεός, που συγκροτείται από απειρία κατηγορημάτων και είναι αιτία όλων των πραγμάτων με την ίδια έννοια με την οποία είναι και αιτία εαυτού.

Ο Θεός είναι ελεύθερος επειδή όλα απορρέουν κατά αναγκαιότητα από τηνπροσίδια ουσία του, χωρίς να συλλαμβάνει δυνατότητες και χωρίς να δημιουργεί τυχαιότητες. Αυτό που ορίζει την ελευθερία είναι ένα "εσωτερικό" και ένας "εαυτός" της αναγκαιότητας. Ποτέ δεν είναι κανείς ελεύθερος μέσω της βούλησής του και του προτύπου σύμφωνα με το οποίο η βούλησή του ρυθμίζεται, αλλά μέσω της ουσίας του και όλων όσα απορρέουν από την ουσία του.

Υπό αυτή την έννοια και δεδομένου ότι ένας τρόπος παραπέμπει πάντα σε κάτι άλλο, μπορούμε άραγε να πούμε ποτέ πως είναι ελεύθερος;
Η ελευθερία είναι θεμελιώδης ψευδαίσθηση της συνείδησης, στο μέτρο που η συνείδηση αγνοεί τις αιτίες, φαντάζεται δυνατότητες ή τυχαιότητες και πιστεύει στην εθελούσια επενέργεια της ψυχής στο σώμα. (Ι,παράρτημα ΙΙ. 35 σχ. ΙΙΙ,2 σχ.V ).

Είναι αδύνατο να συνδέσουμε την ελευθερία με τη βούληση και αυτό όχι μόνον όσο αφορά την υπόσταση αλλά κατά μείζονα λόγο όσον αφορά τον τρόπο. Αντί αυτού, ο τρόπος έχει μια ουσία, δηλαδή ένα βαθμό δύναμης. Όταν κατορθώνει να σχηματίσει εντελείς ιδέες, οι ιδέες αυτές είτε είναι κοινές έννοιες που εκφράζουν την εσωτερική συμφωνία του με άλλους υπαρκτούς τρόπους (δεύτερο είδος γνώσης) είτε είναι η ιδέα της προσίδιας ουσίας που συμφωνεί κατ' αναγκαιότητα με την ουσία του Θεού και όλες τις άλλες ουσίες (τρίτο είδος).

Ενεργητικά παθήματα ή αισθήματα απορρέουν κατά αναγκαιότητα από τις εντελείς αυτές ιδέες, ούτως ώστε να εξηγούνται μέσω της προσίδιας δύναμης του τρόπου.
(ΙΙΙ, ορ. 1 & 2)


ΠΕΡΙ ΠΑΘΩΝ

(Ορισμός 1: Ονομάζω αυτοτελή αιτία εκείνη που μπορούμε να αντιληφθούμε καθαρά και συγκεκριμένα το αποτέλεσμά της απ' αυτήν και μόνο , ατελή δε ή μερική αιτία ονομάζω εκείνη που δεν μπορούμε να γνωρίσουμε το αποτέλεσμα μόνο απ' αυτήν.

Ορισμός 2: Λέγω ότι ενεργούμε, όταν, μέσα μας ή έξω από μας, γίνεται κάτι που εμείς είμαστε η αυτοτελής αιτία του, δηλαδή όταν, από μέσα μας ή έξω από εμάς, απορρέει από την φύση μας - αντίθετα, λέγω πως πάσχουμε όταν συμβαίνει μέσα μας κάτι, ή απορρέει κάτι από την φύση μας που μόνο εν μέρει είμαστε εμείς η αιτία του).

Τότε ο υπαρκτός τρόπος λέγεται ελεύθερος: έτσι , ο άνθρωπος δεν γεννιέται ελεύθερος, αλλά γίνεται ελεύθερος ή ελευθερώνεται και το τέταρτο μέρος της Ηθικής φτιάχνει το πορτραίτο αυτού του ελεύθερου ή ισχυρού ανθρώπου (IV, 54 κ.ά).


ΠΕΡΙ ΔΟΥΛΕΙΑΣ
(Θεώρημα 54: Η μετάνοια δεν είναι αρετή, δηλαδή δεν προέρχεται από τον Λόγο, εκείνος όμως που μετανοεί για ότι κάνει είναι δυο φορές άθλιος και ανίσχυρος).

(Θεώρημα 56: Ο μεγαλύτερος βαθμός Αλαζονείας ή Αθυμίας φανερώνει τη μεγαλύτερη εσωτερική αδυναμία).

Ο άνθρωπος , ο πιο δυνατός από τους πεπερασμένους τρόπους, είναι ελεύθερος όταν πάρει στην κατοχή του τη δύναμή του να ενεργεί, όταν δηλαδή το conatus του καθοριστεί από εντελείς ιδέες απ' όπου απορρέουν ενεργητικά παθήματα, τα οποία εξηγούνται μέσω της προσίδιας ουσίας του. Πάντα η ελευθερία συνδέεται με την ουσία και ότι απορρέει από αυτήν, όχι με τη βούληση και ότι τη ρυθμίζει.

Ακόμη μεγάλη ήταν η έμφαση που δώθηκε σχετικά με το θέμα της γνώσης και τα είδη της τόσο στη Σύντομη Πραγματεία όσο και στην Ηθική.

Όταν τα αντικείμενα μάς παρουσιάζονται μέσω των αισθήσεων με τρόπο διαστρεβλωμένο, συγκεχυμένο και με δίχως τάξη για τη νόηση, έχουμε να κάνουμε με μια ασαφή εμπειρία των πραγμάτων. Το ίδιο συγκεχυμένη καθίσταται η γνώση όταν, μέσω συμβόλων, ακούγοντας ή διαβάζοντας κάποιες λέξεις, σχηματίζουμε ιδέες παρόμοιες με αυτές που έχουμε όταν φανταζόμαστε τα πράγματα.

Στη "Σύντομη Πραγματεία" υπάρχει η ίδια οριοθέτηση και σε ότι αφορά την επονομασία "γνώμη" για το πρώτο είδος της γνώσης, μαθαίνουμε πως χρησιμοποιήθηκε γιατί το είδος αυτό "είναι υποκείμενο στην πλάνη".
Η γνώση δεν είναι η νοητική ενέργεια ενός υποκειμένου, αλλά η κατάφαση μιας ιδέας στην ψυχή:
( Σύντομη Πραγματεία ΙΙ, 16,5)

" Δεν είμαστε ποτέ εμείς που καταφάσκουμε ή αποφάσκουμε σε κάτι από ένα πράγμα, είναι το ίδιο πράγμα που μέσα μας καταφάσκει ή αποφάσκει σε κάτι από αυτό".

Ο Σπινόζα απορρίπτει όλες τις αναλύσεις της γνώσης που θα έκαναν διάκριση μεταξύ δύο στοιχείων, νόησης και βούλησης. Η γνώση είναι αυτοκατάφαση της ιδέας, "εκπλοκή" ή εκτύλιξη της ιδέας, όπως ακριβώς μια ουσία εκπλέκεται στις ιδιότητές της ή μια αιτία εκπλέκεται στα αποτελέματά της. (Ηθική Ι, αξίωμα 4 Ι 17).


ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Αξίωμα 4: Η γνώση του αποτελέσματος εξαρτάται από τη γνώση του αίτιου και την περικλείνει).

(Θεώρημα 17: Ο Θεός δρα μόνο νε τους νόμους της φύσης του και δίχως να υπόκειται σε κανέναν εξαναγκασμό).
Νοούμενη έτσι, η γνώση ως κατάφαση της ιδέας διακρίνεται:

1) από τη συνείδηση ως αναδιπλασιασμό της ιδέας,
2) από τα παθήματα ως καθορισμούς του conatus από τις ιδέες.
 

Τα είδη γνώσης είναι ωστόσο τρόποι ύπαρξης, επειδή το γιγνώσκειν προεκτείνεται στους τύπους συνείδησης και παθημάτων που του αντιστοιχούν, ούτως ώστε όλη η ικανότητα ετεροπάθειας να πληρούται αναγκαία. Η έκθεση των ειδών γνώσης ποικίλλει σημαντικά στο έργο του Σπινόζα, κυρίως όμως επειδή η κεντρική καταστατική θέση των κοινών εννοιών πρωτοκαθιερώνεται στην Ηθική.

Στην οριστική διατύπωση (ΙΙ, 40, σχ.2), το πρώτο είδος ορίζεται πρώτα απ' όλα μέσω των αμφίσημων σημείων - ενδεικτικών σημείων που εντυλίσσουν την ανεντελή γνώση των νόμων.
 

Το πρώτο αυτό είδος εκφράζει τις φυσικές συνθήκες της ύπαρξής μας καθόσον δεν έχουμε εντελείς ιδέες, συγκροτείται δε μέσω της αλυσιδωτής σύνδεσης των ανεντελών ιδεών και των παθημάτων - παθών που απορρέουν από αυτές.

Το δεύτερο είδος ορίζεται μέσω των κοινών εννοιών: περιλαμβάνει τη σύνθεση των σχέσεων, την προσπάθεια του Λόγου προκειμένου να οργανώσει τις συναντήσεις ανάμεσα σε υπαρκτούς τρόπους υπό σχέσεις οι οποίες να συντίθενται και είτε το προσπέρασμα είτε την αντικατάσταση των παθητικών παθημάτων από ενεργητικά παθήματα που απορρέουν από τις ίδιες τις κοινές έννοιες.

Οι κοινές έννοιες όμως, χωρίς να είναι αφηρημένα, δεν παύουν να είναι γενικές ιδέες που δεν εφαρμόζονται παρά μόνο στους υπαρκτούς τρόπους υπό την έννοια, δεν μας οδηγούν στη γνώση της ενικής ουσίας.
 

Του τρίτου είδους έργο είναι να μας οδηγήσει στη γνώση των ουσιών: τότε πλέον το κατηγόρημα δεν συλλαμβάνεται ως κοινή (δηλαδή μονόσημη) στην υπόσταση της οποίας την ουσία συνιστά και στις ουσίες του τρόπου τις οποίες περιέχει ως ενικές ουσίες (V, 36 σχ.). Το σχήμα του τρίτου είδους είναι ένα τρίγωνο που συνενώνει τις εντελείς ιδέες του εαυτού μας, του Θεού και των άλλων πραγμάτων.
 

Ανάμεσα στο πρώτο είδος και το δεύτερο υπάρχει ρήγμα, δεδομένου ότι οι εντελείς ιδέες και τα ενεργητικά παθήματα αρχίζουν με το δεύτερο (ΙΙ 41 & 42).

ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ

(Θεώρημα 41: Η γνώση του πρώτου είδους είναι η μόνη αιτία του ψεύδους, ενώ η γνώση του δεύτερου και του τρίτου είναι αναγκαία αληθινή).

(Θεώρημα 42: Η γνώση του δεύτερου και του τρίτου είδους και όχι του πρώτου, μας μαθαίνει να ξεχωρίζουμε το αληθινό από το ψευδές).
Από το δεύτερο στο τρίτο υπάρχει μεν διαφορά φύσεως, αλλά το τρίτο βρίσκει μέσα στο δεύτερο μια causa fiendi (αιτία του γίγνεσθαι) (V, 28).

ΠΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
(Θεώρημα 28: Η προσπάθεια ή η επιθυμία να γνωρίσουμε τα πράγματα με το τρίτο είδος της γνώσης δεν μπορεί να γεννηθεί από το πρώτο είδος της γνώσης αλλά από το δεύτερο).

Και εκείνο που μας περνάειαπό το ένα είδος στο άλλο είναι η ιδέα του Θεού: η ιδέα του Θεού ανήκει κατά κάποιον τρόπο στο δεύτερο είδος, καθόσον συνδέεται με τις κοινές έννοιες αλλά, μη όντας αυτή κάθ' αυτήν κοινή έννοια, εφόσον συμπεριλαμβάνει την ουσία του Θεού, μας αναγκάζει υπ' αυτή τη νέα έκφανση να περάσουμε στο τρίτο είδος που αφορά την ουσία του Θεού, την ενική ουσία μας και όλες τις ενικές ουσίες των άλλων πραγμάτων.

Είναι αλήθεια ότι, όταν λέμε πως το δεύτερο είδος είναι causa fiendi του τρίτου, η έκφραση πρέπει να εννοείται με την έννοια του συντυχικού (occassionnel) αιτίου μάλλον παρά του τελεσιουργού ( effectif), επειδή το τρίτο είδος δεν επέρχεται στην κυριολεξία, αλλά είναι αιώνιο και βρίσκεται μόνον ως αιωνίως δεδομένο (V, 31&33).


ΠΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

(Θεώρημα 31: Το τρίτο είδος της γνώσης εξαρτάται από την ψυχή, ως μορφικής του ουσίας και εφ' όσον η ψυχή είναι καθεαυτή αιώνια)

(Θεώρημα 33: Η διανοητική αγάπη του Θεού, που γεννιέται από το τρίτο είδος της γνώσης είναι αιώνια).

Από το πρώτο στο δεύτερο είδος και παρά το ρήγμα, υπάρχει μια συντυχική σχέση που εξηγεί τη δυνατότητα του άλματος από το ένα στο άλλο. Αφ' ενός, όταν συναντάμε σώματα που συμφωνούν με το δικό μας, δεν έχουμε ακόμη την εντελή ιδέα ούτε αυτών των άλλων σωμάτων ούτε του εαυτού μας, δοκιμάζουμε όμως χαρούμενα πάθη (αύξηση της δύναμής μας να ενεργούμε) που εξακολουθούν μεν να ανήκουν στο πρώτο είδος, ωστόσο μας ωθούν να σχηματίσουμε τηνεντελή ιδέα εκείνου που είναι κοινό στα σώματα και το δικό μας.
 

Αφ' ετέρου η κοινή έννοια έχει από μόνη της πολύπλοκες αρμονίες με τις συγκεχυμένες εικόνες του πρώτου είδους, ενώ επίσης στηρίζεται σε ορισμένα χαρακτηριστικά της φαντασίας. Τα δύο αυτά σημεία στοιχειοθετούν ουσιώδεις θέσεις των κοινών εννοιών.

Ο Σπινόζα θέτει στο ίδιο επίπεδο έννοιες που αφορούν την ηθική, την αισθητική και την φυσική. Γιατί όλα όσα είναι ποιότητες έχουν ένα σχετικό χαρακτήρα και αυτή η σχετικότητα μπορεί να είναι υποκειμενική ή αντικειμενική. Ήδη από τη Σύντομη Πραγματεία υπογράμμιζε τον σχετικό και υποκειμενικό χαρακτήρα των αξιολογικών κρίσεων: "�δεν έχουμε το δικαίωμα να ισχυριστούμε ότι υπάρχει αταξία στη φύση, γιατί κανείς δεν γνωρίζει όλες τις αιτίες ώστε να μπορέσει να κρίνει".
 

Ο ίδιος δεν υπήρξε καθηγητής της Φιλοσοφίας , ούτε γοητευτικός συνομιλητής που παρέσυρε τα πλήθη. Η αγάπη του για την αναζήτηση της αλήθειας ήταν μοναδική. Παρ' όλα αυτά πολλοί ήταν αυτοί που εναντιώθηκαν στο πνεύμα του Σπινόζα τον κατηγόρησαν ως αθεϊστή,ή χρησιμοποιήθηκε αρκετές φορές ως κάλυμμα για την απαρίθμηση αθεϊστικών ιδεών. Ανάμεσα στα άλλα αφορίστηκε από τις Εβραϊκές Συναγωγές και ο αφορισμός του αυτός κατείχε μια σημασία πέρα από τη θρησκευτική, πολιτική και οικονομική.

Όμως εξίσου πολλοί ήταν και εκείνοι που επηρεάστηκαν και θαύμασαν αυτόν τον άνθρωπο γιατί έβρισκαν μια αυστηρή γοητεία στα έργα του, στα οποία έβλεπαν μια έκφραση τελείως διαχωρισμένη από τον θρησκευτικό δογματισμό. Πολλοί σχολιαστές τον επικαλούσαν "Άνεμο" ή ως "άσπρος ήλιος της υπόστασης" όταν μιλούσαν για εκείνον.

Και όπως ο ίδιος έλεγε, "η διαδικασία της λογίκευσης κα της γνώσης είναι μια ενέργεια που οδηγεί στη διατήρηση της φυσικής και ψυχικής υγείας και που συνοψίζεται στη "γνώση του Θεού". Η γνώση αυτή οδηγεί αναπότρεπτα στη μετατροπή των αρνητικών παθών, της Λύπης και του Μίσους, στα θετικά συναισθήματα της Χαράς και της Αγάπης, αυτά που συντηρούν τη Ζωή".


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

"Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ"
Jostein Gaarder
Εκδόσεις: ΝΕΑ ΣΥΝΟΡΑ-ΛΙΒΑΝΗ

"Ο ΣΠΙΝΟΖΑ ΚΑΙ Η ΒΟΥΛΗΣΗ"
Ι. Χριστοδούλου
Εκδόσεις: ΖΗΤΡΟΣ

"ΣΠΙΝΟΖΑ - ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ"
Gilles Deleuze
Εκδόσεις: ΝΗΣΟΣ

"ΣΠΙΝΟΖΑ - ΗΘΙΚΗ"
Εκδόσεις: ΠΕΛΛΑ

ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ:
ΠΑΠΥΡΟΣ-ΛΑΡΟΥΣ-ΜΠΡΙΤΑΝΝΙΚΑ - (ΣΠΙΝΟΖΑ)

INTERNET SITE: Books.mirror.org - Great Books Index - Spinosa

Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Οι σκέψεις αποφασίζουν

πηγή :  http://www.facebook.com/photo.php?fbid=513867055293966&set=a.197669460247062.59663.193914440622564&type=1&theater

                              Εμείς δημιουργούμε τη δική μας πραγματικότητα

Όχι μόνο φέρνουμε άτομα και κύτταρα στη ζωή, αλλά σύμφωνα με τους μεταφυσικούς χορογραφούμε και το χορό τους. Εφόσον η συνείδηση είναι πηγή για τα πάντα, τότε τίποτε δε συμβαίνει εκτός κι αν το κάνουμε εμείς να συμβεί. Οι σκέψεις αποφασίζουν ποια από έναν άπειρο αριθμό πιθανών και εφικτών γεγονότων θα εμφανιστούν τελικά στη δική μας πραγματικότητα. Έτσι η μεταφυσική λέει ότι τίποτε δε γίνεται τυχαία. Δημιουργούμε (ή επιτρέπουμε να εμφανιστεί) το κάθε συμβάν στη ζωή μας. Δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Δεν υπάρχει παραπομπή ή μικρά γράμματα, ούτε κρυμμένες έννοιες: εμείς τα δημιουργούμε όλα.
σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Γιαουρτογλυκό διαίτης

Γιαουρτογλυκό διαίτης με μπισκότα κανέλας

Μια δροσερή συνταγή για κορίτσια και αγόρια που κάνουν δίαιτα μεν, αλλά τρελαίνονται για τα γλυκά!


7 μεγάλες μπανάνες

3 κ.σ. καστανή ζάχαρη
3 κ.σ. θυμαρίσιο μέλι
300 γραμμ. γιαούρτι
2 κ.σ. χυμός λεμονιού
4 φλιτζάνια του τσαγιού σαντιγί
1 φλιτζάνια του τσαγιού μπισκότα κανέλας

Τοποθέτησε 2 μπανάνες καθαρισμένες σε ταψί, πασπάλισέ τες με ζάχαρη και βάλτες στο φούρνο στους 180 βαθμούς για να καραμελώσουν.

Σε μπολ, ρίξε τις υπόλοιπες μπανάνες καθαρισμένες μαζί με το χυμό λεμονιού και λιώσ' τες με πιρούνι.

Πρόσθεσε το μέλι και ανακάτεψε καλά. Σε άλλο μπολ ανάμειξε τη σαντιγί και το γιαούρτι και ένωσέ τα με τον πολτό μπανάνας.

Σε 6 πολύχρωμα ποτήρια στρώσε μέχρι τη μέση το μείγμα με τις μπανάνες, το γιαούρτι και πασπάλισε με λίγα θρυμματισμένα μπισκότα κανέλας και μερικές φέτες από τις καραμελωμένες μπανάνες. Βάλ' τα στο ψυγείο να παγώσουν πριν τα σερβίρεις.

Shape.gr


Πίτες







Από παλιό περιοδικό
Στα τρυπημένα σημεία λέει " 2 κουταλάκια " "κασέρι γραβιέρα"
Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-


Διατροφικές συμβουλές

Από παλιό περιοδικό
 Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-

 


  

Σύμβολα

πηγή : http://www.nea-acropoli-ioannina.gr/eswterismou/h-mustikh-glwssa-twn-sumbolwn.html 

Αναδημοσίευση άρθρου από την Νέα Ακρόπολη

Η μυστική γλώσσα των συμβόλων

Η μυστική γλώσσα των συμβόλων

ΕΙΣΑΓΩΓΗ:

Το Ιερό πάντα θεωρήθηκε σαν ένας μεσολαβητής μεταξύ του Θείου στοιχείου και του ανθρώπινου, επιτρέπει την ανθρώπινη συνείδηση να ανυψωθεί, επιτρέπει μια ουσιαστική μετάλλαξη, μια υπέρβαση προς τα πάνω. Η εκδήλωση του Ιερού γίνεται με διάφορους τρόπους και όταν αυτό φανερώνεται, τότε μιλάμε για τη λεγόμενη Ιεροφάνεια. Η Ιεροφάνεια έχει 5 βασικές όψεις: τη Θεοφάνεια, το Σύμβολο, το Μύθο, την Τελετή και τη Μύηση.
Όσον αφορά το Σύμβολο, η Ε.Π.Μπλαβάτσκυ, μας λέει ότι «Το σύμβολο είναι ένα διαμάντι πολύεδρο και καθεμία από τις έδρες του δείχνει ποικίλες ερμηνείες, αλλά αναφέρεται και σε ποικίλες επιστήμες».
Ο Mircea Eliade, μας λέει ότι το σύμβολο δεν είναι σημαντικό μόνο γιατί παρατείνει μια ιεροφάνεια ή την υποκαθιστά, αλλά κυρίως  γιατί μπορεί να συνεχίσει τη διαδικασία ιεροφανοποίησης και ιδιαίτερα γιατί, περιστασιακά, είναι το ίδιο μια ιεροφάνεια, δηλαδή γιατί φανερώνει μια ιερή ή κοσμολογική αλήθεια που καμία άλλη «εκδήλωση» δεν έχει τη δυνατότητα να αποκαλύψει. Μας λέει επίσης ότι, αποκαλύπτει πάντα, όποιο κι αν είναι το περιεχόμενό του, τη βασική ενότητα πολλών τομέων της ύπαρξης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το σύμβολο εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο σε όλες τις κοινωνίες. Η αποστολή του παραμένει αναλλοίωτη: να μετατρέπει ένα αντικείμενο ή μια πράξη σε κάτι διαφορετικό από αυτό που φαινόταν να είναι. Είναι αυτό μέσω του οποίου γίνονται κατανοητά τα Αρχέτυπα στον άνθρωπο.
Υποστηρίζει ότι ένας συμβολισμός είναι ανεξάρτητος από το γεγονός της κατανόησης ή μη της έννοιάς του, διατηρεί τη σύστασή του παρόλους τους υποβιβασμούς και τη διατηρεί έστω και όταν λησμονηθεί, απόδειξη τα προϊστορικά αυτά σύμβολα που το νόημά τους χάθηκε για αιώνες, για να «ξανά – ανακαλυφθεί» πολύ αργότερα.

Ο Πλάτωνας μιλούσε για τα Σύμβολα, μέσα από τα Αρχέτυπα:  που βρίσκονται πολύ πιο πέρα από τον υλικό κόσμο που ζούμε σήμερα.

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ:

Η Λέξη σύμβολο προέρχεται από το ρήμα «συμβάλλω» που σημαίνει φέρνω μαζί μου, μέσα μου, σημαίνει «αυτό που παρέχει κάτι περισσότερο». Έτσι, παίζει το ρόλο του αγγελιοφόρου, του μεσολαβητικού στοιχείου μεταξύ δύο επιπέδων συνείδησης, μεταξύ του βέβηλου και του ιερού.

 

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ

Τα σύμβολα είναι τα σώματα, οι κρυσταλλοποιημένες μορφές μέσω των οποίων εκδηλώνονται τα Αρχέτυπα.
Βασικά χαρακτηριστικά του συμβόλου αποτελούν τα εξής:
· Ο συγχρονισμός των εννοιών που φανερώνει.
· Αποκαλύπτει πάντα, τη βασική ενότητα πολλών τομέων ύπαρξης.
· Είναι πολυδιάσταστο, κρύβει πολλές έννοιες και μιλάει στον καθένα με τη δική του «γλώσσα» ανάλογα με το επίπεδο συνείδησης και αντίληψης των πραγμάτων.
· Ένα αντικείμενο που μετατρέπεται σε σύμβολο, τείνει να συμπέσει με το Όλο.
· Επιτρέπει το πέρασμα, την κυκλοφορία από το ένα επίπεδο στο άλλο, από έναν τρόπο ζωής σε άλλον, ενώνοντας όλα τα επίπεδα, χωρίς να τα συγχωνεύει.
·Τα σύμβολα ανεξάρτητα από τη φύση τους, είναι πάντοτε συναφή και συστηματικά.
· Δεν είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, αλλά «φυσικό προϊόν», αλλά ταυτόχρονα και «μεταφυσικό» γιατί υπερβαίνει το φυσικό επίπεδο.

ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ– ΆΜΕΣΗ / ΈΜΜΕΣΗ ΓΝΩΣΗ

Η συμβολική λειτουργία, είναι μια γνώση και μια γλώσσα. Είναι ένας τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας. Σκοπός της είναι να εκφράσει τα πράγματα και να τα κάνει γνωστά και είναι νοητικής φύσης. Ο τρόπος γνώσης του συμβολισμού, είναι αυτός της έμμεσης γνώσης. Η άμεση γνώση αφορά ό,τι μαθαίνουμε με την άμεση επαφή και πρόσβαση που μπορούμε να έχουμε σε ένα αντικείμενο, όπου ο νους μπορεί να  ζυγίσει, να μετρήσει και να προσδιορίσει τα πράγματα. Αυτή τη γνώση συνήθως τη χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να μάθουμε τον υλικό κόσμο. Όταν όμως τα πράγματα απουσιάζουν, δεν τα βλέπουμε και δε μπορούμε να τα αγγίξουμε με άμεσο τρόπο, πρέπει να τα προσεγγίσουμε με έμμεσο. Όσο περισσότερο ο άνθρωπος αναπτύσσει την έμμεση γνώση, δηλαδή την αφαίρεση και τη φαντασία, τόσο περισσότερο εξανθρωπίζεται, διότι το ζωικό μας μέρος δεν μπορεί να κατανοήσει κάτι που είναι απόν.

ΣΥΜΒΟΛΑ - ΣΗΜΑΤΑ

Όταν χρησιμοποιεί κανείς έμμεσους τρόπους γνώσης, φτάνει στο πλαίσιο του σήματος, από όπου προέρχεται η λέξη σημάδι. Σημαδεύω σημαίνει δείχνω μια παρουσία.
Το σήμα είναι η πρώτη έκφραση του έμμεσου τρόπου γνώσης. Μπορεί να είναι εντελώς τυχαίο, συμβατικό και γενικά δείχνει αντικείμενα στα οποία μπορούμε να έχουμε άμεση πρόσβαση σε άλλες καταστάσεις. Είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, άρα είναι τεχνητό, χρονικό και περιστασιακό.
Το σύμβολο δεν είναι τυχαίο, γιατί είναι φυσικό. Οδηγεί άμεσα στη σημασία των πραγμάτων. Έχει διάφορες διαστάσεις. Είναι αρκετό για να εκφράσει αυτά που θέλουμε και ταυτόχρονα ποτέ δεν είναι αρκετό, γιατί πάντα φέρνει άλλες σημασίες. Είναι ένα άπειρο πρότυπο, ξεφεύγει από τα όρια του χρόνου, γιατί πάντα είναι Ένα και Πολύπλοκο ταυτόχρονα. Εκφράζει το Ιερό, το Αρχετυπικό. Για να μπορεί κανείς να έρθει πραγματικά σε επαφή με την έννοια που φέρνει ένα σύμβολο, πρέπει να ενωθεί μαζί του και αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε με λογική διεργασία, αλλά με συγκέντρωση, διαλογισμό και παρατήρηση.
Οδηγεί από το αισθητό, στο συμβολικό, αλλά εξαιτίας της φύσης του είναι απρόσιτο. Η εμβάθυνση στα σύμβολα είναι ένας δρόμος που οδηγεί στο βάθος της ψυχής. Η επαφή με το πραγματικό σύμβολο, μας αποκαλύπτει κάτι και τότε μας μεταλλάσσει. Αυτή η ανακάλυψη συμβαίνει μέσα από μια  βαθιά διαίσθηση και ταύτιση.
Τα σύμβολα μας θυμίζουν την αόρατη πλευρά μας. Μπορούν να μας θυμίσουν ότι έχουμε μια αθάνατη ψυχή, μπορούν να μας εμπνεύσουν.

ΣΥΜΒΟΛΟ – ΈΜΒΛΗΜΑ- ΠΑΡΑΒΟΛΗ - ΜΥΘΟΣ

Η αρμονική συγκρότηση συμβόλων αποτελεί το Έμβλημα. Το έμβλημα περιλαμβάνει μεγαλύτερη σειρά ιδεών, απ’ ότι το σύμβολο και χρησιμεύει για να διαφωτίσει μια μοναδική ειδική ιδέα. Είναι ένας «πίνακας» που αντιπροσωπεύει μια σειρά αρχών οι οποίες αναγνωρίζονται από εκείνους που έχουν εκπαιδευτεί ειδικά, δηλαδή τους μυημένους. Όλες οι εσωτερικές εταιρείες, χρησιμοποίησαν εμβλήματα και σύμβολα.
Η Παραβολή είναι ένα σύστημα εμβλημάτων σε κίνηση. Μια αλληγορική αναπαράσταση των πραγματικοτήτων της ζωής, των συμβάντων, των γεγονότων. Από μια παραβολή έβγαινε πάντα ένα ηθικό συμπέρασμα που ήταν ένα πραγματικό γεγονός της ανθρώπινης ζωής, έτσι, έβγαινε και ένα συμπέρασμα για ένα πραγματικό και ιστορικό συμβάν, από τα εμβλήματα και τα σύμβολα που διατηρούνταν στα παλιά αρχεία των ναών.
Όλες οι σκέψεις και οι συγκινήσεις, όλη η γνώση και η μάθηση που αποκαλύφθηκαν και κατακτήθηκαν από τις πρώτες φυλές, βρήκαν τη σκηνογραφική τους παράσταση στην αλληγορία και την παραβολή.
Ένα αρμονικό συγκρότημα παραβολών αποτελεί το Μύθο. Ο Μύθος μεταβιβάζει στον άνθρωπο τις αρχετυπικές αλήθειες, χάρη στην ποιοτική και συμβολική γλώσσα του που είναι προσιτή σε όλους.

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ

Τα σύμβολα έχουν επάνω μας κάποια δύναμη και εμείς μπορούμε να ασκήσουμε κάποια δύναμη επάνω σε αυτά. Η συμβολική λειτουργία διευκολύνει την αφύπνιση του εσωτερικού  ανθρώπου. Με το σύμβολο επίσης ξεπερνάει κάποιος την ατομική σκέψη, για να φτάσει σε συμπαντικές σκέψεις, σε αρχέτυπα, σε ιδέες για αιώνια θέματα, στο αμετάβλήτο. Η δύναμη των συμβόλων προκαλεί μια αποκάλυψη, μια κατανόηση όχι μόνο εννοιολογική ή λογική αλλά και συνολική και κοσμική. Μέσω αυτού ενωνόμαστε με ό,τι έχουμε κοινό με όλη την ανθρωπότητα: την κοινοποίηση του ανέκφραστου.
Δημιουργεί μια συνείδηση ταυτότητας πέρα από το χρόνο και το χώρο. Η ενσωμάτωση των συμβόλων από τα άτομα και την κοινωνία, επιτρέπει μια ένωση που ξεπερνάει τις ατομικότητες του κάθε μέλους της κοινωνίας. Όταν ένα άτομο φτάνει να ενσωματώσει μέσα του τη δύναμη ενός συμβόλου, επικοινωνεί με ολόκληρο το σύμπαν. Οι λαοί επικοινωνούν μέσω  των συμβόλων. Ταυτίζονται με τα σύμβολά τους και μετατρέπονται στα ίδια τους τα σύμβολα.
Η συμβολική διάσταση είναι αυτή που μπορεί να  οδηγήσει στο επίπεδο των ουσιών, των αρχετύπων. Η συμβολική λειτουργία απελευθερώνει το συμβολισμό, παρέχει μεγάλη εκφραστική ικανότητα στα ανθρώπινα συναισθήματα και επιτρέπει μια τέλεια διαισθητική κατανόηση. Αυτό επιτρέπει στο πλήθος να κατανοεί χωρίς πολλά λόγια, πράγμα που κάνει πιο ισχυρή την ένωση.
Επίσης το σύμβολο επιτρέπει τη μετάλλαξη, γιατί με τη φαντασία μπορεί να δει κανείς τον εαυτό του διαφορετικά, να σκέφτεται διαφορετικά. Αυτό ανοίγει το δρόμο για να γίνει διαφορετικός. Γι’ αυτό το λόγο το μέλλον εκφράζεται πάντα αινιγματικά ή με προφητείες σε συμβολική γλώσσα. Το σύμβολο επιτρέπει στο ον να μεταλλαχθεί για να δρα και δεν μπορεί κανείς να δρα χωρίς να έχει μεταλλαχθεί.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο ίδιος ο άνθρωπος είναι ένα σύμβολο.

Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥ

Στην αρχαιότητα, εκτός από την καθημερινή γλώσσα που χρησιμοποιούσε ο λαός, υπήρχε και μια άλλη γλώσσα, την οποία γνώριζαν μόνο οι ιερείς, οι μυημένοι στα μυστήρια της φύσης και της ζωής. Αυτή η γλώσσα ως έκφραση του ιερού, αντί για απλούς χαρακτήρες, χρησιμοποιούσε δυναμικά στοιχεία, ζωντανές εικόνες, παραστάσεις, ζώα, … με μια λέξη Σύμβολα.
Η αρχαία αυτή γλώσσα προκαλούσε με συγκεκριμένο τρόπο, σειρές ιδεών, νοητικά αντίγραφα αισθητών πραγμάτων, που μπορούσαν να διαταχθούν σε πίνακες και πραγμάτων που μπορούσαν να ταξινομηθούν σαν πραγματικά, χωρίς να είναι αισθητά.
Η γλώσσα του συμβολισμού μπορούσε να χρησιμεύει για την αποκρυπτογράφηση της φύσης. Η εικόνα ενός φυσικού πράγματος μπορεί να προκαλέσει τη γέννηση ιδεών που αναφέρονται σε αντικείμενα αυτής της τάξης και ακτινοβολούν σε διάφορες κατευθύνσεις, ακόμη και αντίθετες.
Σύμφωνα με την Ε.Π.Μπ, όλα τα αρχαία κείμενα γράφονταν σε μια γλώσσα που ήταν παγκόσμια και γνωστή και παρόμοια σε όλα τα έθνη, που τώρα μόνο πολύ λίγοι την κατανοούν.
Σύμφωνα με τον Σκίνερ (μυστικιστής και καμπαλιστής), η ιδιαιτερότητα της συμβολικής γλώσσας ήταν ότι μπορούσε να περιέχεται σε μια άλλη, κρυμμένη και να μην γίνεται αντιληπτή παρά μόνο με τη βοήθεια καθοδήγησης.
Το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της γλώσσας ήταν ότι μπορούσε να περιληφθεί σε μια άλλη και να κρυφτεί κατά κάποιον τρόπο που να μην μπορεί κανείς να υποψιαστεί, χωρίς τη βοήθεια ειδικής διδασκαλίας. Ήταν μια γλώσσα που αποκάλυπτε το μυστήριο και ξύπναγε τις Αλήθειες μέσα στον άνθρωπο.
Έτσι, και με βάση τη Σοφία που κρύβουν τα Σύμβολα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι: «Ο καλύτερος τρόπος για να φτάσει κανείς στα μυστικά των συμβόλων είναι να ακολουθήσει την ελληνική σύσταση του «Γνώθι σ’ αυτόν», που ισούται με το να ανακαλύψει το μυστήριο, που κρύβεται πίσω από ένα από τα μεγαλύτερα σύμβολα: το Ανθρώπινο Ον, το οποίο είναι ένα σύμβολο Αθάνατης Ψυχής και ένα Σύμβολο του Σύμπαντος» (Η δύναμη των συμβόλων, Alex Warren, περιοδικό Νέα Ακρόπολη, τεύχος 105, σελ 21).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:


1.Η Μυστική δοξασία, Ε.Π. Μπλαβάτσκυ., εκδόσεις Πνευματικός Ήλιος, Αθήνα 2002.
2.Λεξικό Συμβόλων, Κούπερ, εκδόσεις Πύρινος Κόσμος, Αθήνα 1992.
3.Πραγματεία πάνω στην Ιστορία των Θρησκειών, Mircea Eliade, εκδ. Ι. Χατζηνικολή, Αθήνα 1981.
4.Το Φιλοσοφικό Δέντρο, Karl Jung, εκδόσεις Γερ. Αναγνωστίδη, Αθήνα.
5.Ο Σμβολισμός στην Ελληνική Μυθολογία, Paul Diel, Εκδ. Χατζηνικολή, Αθήνα 1980.
6.Εγχειρίδιο Συμβολολογίας, Δρ. Χ.Α. Λιβράγκα.
7.Περιοδικό «Νέα Ακρόπολη», τεύχος 105.
8.Για την Ψυχολογία του Ασυνείδητου, Karl Jung, εκδόσεις Γερ. Αναγνωστίδη, Αθήνα.
9.Κάρλ Γιούνγκ, Η Ζωή και το Έργο του, Gerhard Wehr, Εκδόσεις Αρχέτυπο, Αθήνα 2003.
Joomla SEF URLs by Artio
 
 
 

Δημοφιλείς αναρτήσεις