Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

Σήμερα...



πηγή http://aktines.blogspot.gr/2011/10/27.html

Ο άγιος μάρτυς Νέστωρ (27 Οκτωβρίου)

Ο άγιος μάρτυς Νέστωρ (27 Οκτωβρίου)
Του Πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Δορμπαράκη
«Ο άγιος Νέστωρ ήταν πολύ νέος και ωραίος άνδρας, γνωστός στον Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο. Την εποχή του βασιλιά Μαξιμιανού κι ενώ αυτός είχε συλλάβει τον άγιο Δημήτριο και τον είχε κλείσει φυλακή, έτρεξε στον τόπο της φυλακής του κι έπεσε στα πόδια του: «Δούλε του Θεού, είπε, θέλω να μονομαχήσω με τον Λυαίο, και ευχήσου για μένα στο όνομα του Χριστού». Ο άγιος τότε τον σφράγισε με το σχήμα του τιμίου Σταυρού και του είπε: «Και τον Λυαίο θα νικήσεις και υπέρ Χριστού θα μαρτυρήσεις». Ήλθε λοιπόν ο Νέστωρ στο στάδιο, όταν βρισκόταν στο θεωρείο ο Μαξιμιανός, και είπε: «Θεέ του Δημητρίου, βοήθει μοι». Συνεπλάκη λοιπόν με τον βδελυρό Λυαίο, τον οποίο με καίριο πλήγμα στην καρδιά φόνευσε, γεγονός που δημιούργησε ψυχική σύγχυση στον βασιλιά. Αμέσως αυτός διέταξε να κτυπηθεί με λόγχες ο άγιος Δημήτριος, ως αίτιος της σφαγής του Λυαίου, ο δε άγιος Νέστωρ να φονευθεί με το δικό του ξίφος».
Με τον άγιο Νέστορα προεκτείνεται η εορτή του αγίου Δημητρίου. Δημήτριος και Νέστωρ είναι ευνόητο ότι βρίσκονται κάτω από τον ίδιο «παρονομαστή», αφού, πέραν της όποιας άλλης ενδεχομένως πνευματικής σχέσεώς τους: διδασκάλου προς μαθητή για παράδειγμα,   οι τελευταίες τους ώρες λειτούργησαν κατά τρόπο αντανακλαστικό: η ενέργεια του καθενός επηρέαζε άμεσα τον άλλον. Το γεγονός αυτό της κοινής πορείας των δύο αγίων κάνει και τον υμνογράφο να αντιμετωπίζει τον μαθητή Νέστορα κατά παρόμοιο δοξαστικό τρόπο με τον διδάσκαλο Δημήτριο: ως συμβασιλεύοντα δηλαδή με τον Κύριο. «Πορφύραν εξ αιμάτων βεβαμμένην σου ιερών, φορέσας και κατέχων δεξιά, ώσπερ σκήπτρον τον Σταυρόν, συμβασιλεύεις τω Χριστώ, Νέστορ μακάριε». (Αφού φόρεσες πορφύρα, που βάφτηκε από τα ιερά σου αίματα, Νέστορα μακάριε, και κατέχεις στο δεξί σου χέρι σαν σκήπτρο τον Σταυρό, συμβασιλεύεις με τον Χριστό). 
Από την άλλη, εξίσου τονίζει ο ποιητής και για τον άγιο Νέστορα  ό,τι αποτελούσε κριτήριο αγιότητος για τον άγιο Δημήτριο, όπως και για κάθε άλλον άγιο: τη μόνιμη επιλογή του θελήματος του Θεού, έστω κι αν απειλείτο και η ίδια η ζωή του: «ω, ψυχής σου θεοφιλούς, τον θάνατον τον πρόσκαιρον ουδέν ηγησαμένης, το δε ζην εν Κυρίω εκλεξαμένης!» (Ω,  θεοφιλής ψυχή, που δεν υπολόγισες καθόλου τον πρόσκαιρο θάνατο, εξέλεξες όμως να ζεις σύμφωνα με το θέλημα του Κυρίου!) Και βεβαίως, πίσω και από αυτό, υπήρχε η μεγάλη αγάπη προς τον Κύριο του αγίου Νέστορα, απόρροια της θέρμης της στοργής Εκείνου προς τον ίδιο: «Ζέσει της του Χριστού κρατυνόμενος στοργής, ένδον εισεπήδησας  εν τω σταδίω». (Μπήκες μέσα στο στάδιο, ενισχυόμενος από τη θέρμη της αγάπης του Χριστού). Όπως όλοι γνωρίζουμε, όπου υπάρχει η θερμή αγάπη προς τον Χριστό, εκεί υπερβαίνεται ακόμη και ο φόβος του θανάτου. 
Δεν είναι δυνατόν όμως ο υμνογράφος να μην επικεντρώσει την προσοχή του στο γεγονός που κατέστησε γνωστό και άγιο τον Νέστορα: την πάλη του με τον Λυαίο και τη νίκη του επ’  αυτού. Τι κάνει όμως; Μας ανοίγει τα πνευματικά μάτια, προκειμένου, μαζί με την αισθητή αυτή νίκη, να δούμε και την παράλληλη πνευματική νίκη του κατά του πονηρού διαβόλου. Κι είναι λογικό: δεν θα μπορούσε να υπερβεί το τεράστιο «τείχος», τον Λυαίο, ο Νέστορας, αν δεν είχε το πνευματικό σθένος από τις νίκες του κατά του Πονηρού: «αισθητώς Λυαίω μεν συμπλακείς, τούτον ώλεσας∙ ταις αοράτοις δε τον αόρατον λαβαίς Βελίαρ συ συνεπόδισας και εθανάτωσας». (Συνεπλάκης αισθητά με τον Λυαίο και τον εξολόθρευσες. Και με τις αόρατες λαβές της πάλης υπέταξες και θανάτωσες τον αόρατο Βελίαρ, τον διάβολο). 
Με ποιες δυνάμεις όμως κατόρθωσε να καταγάγει τη διπλή αυτή νίκη; Ο υμνογράφος είναι σαφέστατος: Πρώτον, με τη συμμαχία του Χριστού – «την του Θεού αοράτως συμμαχίαν εκέκτησο» - καθώς ήταν ντυμένος την πανοπλία Εκείνου. «Νέστορ αθλητά μακάριε, την πανοπλίαν Χριστού σεαυτώ περιθέμενος». Και δεύτερον, με την ενίσχυση του διδασκάλου και καθοδηγητή του αγίου Δημητρίου, κυρίως μέσω των ενισχυτικών θείων λόγων του και προφανώς των με παρρησία προς τον Θεό υπέρ αυτού προσευχών του. «Λόγοις ενθέοις νευρούμενος, Νέστορ σοφέ αληθώς, Δημητρίου του μάρτυρος». Όπου ο άνθρωπος έχει τον Χριστό παρόντα στη ζωή του και τον πιστό συνάνθρωπο ενισχυτή του, εκεί φανερώνεται η παντοδυναμία του Θεού. Πίστη στον Χριστό, ενότητα πίστεως: τα ανίκητα όπλα των Χριστιανών.

Ακολουθείν

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ "ΤΟ ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ"



ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ "ΤΟ ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ"
Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά

κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα-μάινα»

Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ’ τις δυο μεριές

Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ’ όνειρο

κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρό

Από τα βάθη φτάνει τους παλιούς καιρούς
βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούς

Έλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο

Χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε
χίλιους καπεταναίους τούς αλλάξαμε

Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε
μπήκαμε μέσ’ στα όλα και περάσαμε

Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα
παντοτινό τον Ήλιο τον Ηλιάτορα!

ΠΙΝΑΚΑΣ Γ. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ

Παγκόσμια Ημέρα Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς 27/10

πηγή http://www.techpress.gr/index.php/archives/33323

Παγκόσμια Ημέρα Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς

27 Οκτωβρίου, 2010


Tο Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο συμμετείχε και φέτος στον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας της UNESCO.

EOAΗ 27η Οκτωβρίου είναι αφιερωμένη στη διατήρηση της οπτικοακουστικής κληρονομιάς και το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο με αφορμή τον εορτασμό της έδωσε πρόσβαση σε σπάνια αρχειακά αποκτήματα από τη συλλογή ντοκιμαντέρ του (πάνω από 200 τίτλους), τα οποία μπορείτε να επισκεφτείτε μέσω της αναζήτησης στις συλλογές του Αρχείου στον ιστοσελίδα του www.avarchive.gr.

Η συλλογή ντοκιμαντέρ που δίνεται στο κοινό αποτελείται από ταινίες ελληνικής και ξένης παραγωγής που γυρίστηκαν την περίοδο 1950-1990. Θεματικά, αφορούν τους τομείς της ιστορίας, αρχαιολογίας, πολιτικής, φυσικού περιβάλλοντος, τουρισμού και βιομηχανίας της Ελλάδας.

Σκοπός της δράσης είναι η παροχή πρόσβασης και γνώσης στον πολίτη υλικού του παρελθόντος που ελάχιστα έχει προβληθεί στο ευρύ κοινό, αναδεικνύοντας έτσι την σπουδαιότητα της οπτικοακουστικής κληρονομιάς ως ανεκτίμητης πηγής πληροφοριών για την ιστορία και τον πολιτισμό του ανθρώπινου γένους.

ΕΛΛΗ ΠΑΠΠΑ (1920 - 27 Οκτωβρίου 2009)




ΕΛΛΗ ΠΑΠΠΑ (1920 - 27 Οκτωβρίου 2009)
Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΗ ΠΑΠΠΑ (1920 - 27 Οκτωβρίου 2009)"
Η Έλλη Παππά ήταν Ελληνίδα δημοσιογράφος και συγγραφέας, κόρη του Ευάγγελου Παππά και της Μαριάνθης Παπαδοπούλου.
Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1920 (η μικρότερη από πέντε παιδιά: Ηρώ, Δέσποινα, Διδώ, Έλλη και Γιώργος). Αδελφή της ήταν η συγγραφέας Διδώ Σωτηρίου. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή η οικογένεια εγκαταστάθηκε στον Πειραιά. Φοίτησε αρχικά στη Φιλοσοφικ
ή και στη συνέχεια στη Νομική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, χωρίς όμως να ολοκληρώσει τις σπουδές της, λόγω της κατοχής, ενώ παράλληλα εργαζόταν ως δημοσιογράφος. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής έλαβε μέρος στην Εθνική Αντίσταση ως μέλος του ΕΑΜ. Κατά την ίδια περίοδο έγινε και μέλος του ΚΚΕ. Εργάστηκε στην παράνομη έκδοση του Ριζοσπάστη μέχρι το 1949, οπότε άρχισε η συνεργασία της με τον Νίκο Πλουμπίδη και από τον Ιούνιο του 1950 με τον Νίκο Μπελογιάννη που έγινε σύντροφός της.
Η Έλλη Παππά και ο Νίκος Μπελογιάννης συνελήφθησαν τον Δεκέμβριος του 1950 και παρέμειναν σε απομόνωση έως την πρώτη δίκη τους (Νοέμβριος 1951). Στη φυλακή γεννήθηκε ο γιος τους, Νίκος (Αύγουστος 1951). Ακολούθησε δεύτερη δίκη (Φεβρουάριος 1952). Καταδικάστηκαν σε θάνατο, ο Μπελογιάννης εκτελέστηκε, αλλά η Έλλη όχι, λόγω του βρέφους, και τελικά αποφυλακίστηκε την πρωτοχρονιά του 1964. Εργάστηκε στην ΕΔΑ και από το 1965 ήταν αρθρογράφος και μέλος της συντακτικής επιτροπής της εφημερίδας Δημοκρατική Αλλαγή. Με το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 συνελήφθη και εξορίστηκε στη Γυάρο (αποφυλακίστηκε τον Ιούλιο του 1968, λόγω σοβαρής ασθένειας).
Ως δημοσιογράφος εργάστηκε στην Εγκυκλοπαίδεια Χάρη Πάτση, στην εφημερίδα Μακεδονία, στο περιοδικό Γυναίκα, στην εφημερίδα Εξπρές και στην εφημερίδα Έθνος. Δραστηριοποιήθηκε στη μεταπολιτευτική ΕΔΑ και στο ΚΚΕ. Λόγω των πολιτικών διώξεων της Έλλης Παππά κατά την περίοδο της κατοχής και του Εμφυλίου, μεγάλο μέρος του αρχείου της έχει χαθεί. Από την περίοδο της φυλάκισής της σώζεται αλληλογραφία, κείμενα και ενθυμήματα, πολλά από τα οποία φυλάχθηκαν από τον γιο της και την αδελφή της, Διδώ Σωτηρίου. Σε δεκατρία χρόνια φυλακής δεν έπαψε να δημιουργεί –κατάλληλα για την εκάστοτε ηλικία του– βιβλία για το παιδί που μεγάλωνε με τη φροντίδα της αδελφής της, Διδούς. Γραμμένα ή διασκευασμένα από την ίδια, ζωγραφισμένα και βιβλιοδετημένα στο χέρι με λεπτομέρεια, τα βιβλία που φιλοτέχνησε για τον γιο της η Έλλη Παππά αποτελούν ακραία μορφή αντίστασης στη βαρβαρότητα της φυλάκισης για πολιτικούς λόγους.
Το 2002 η Έλλη Παππά εμπιστεύθηκε στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο το σύνολο του αρχείου της, που, ταξινομημένο πλέον, προστίθεται στις διαθέσιμες πηγές της μεταπολεμικής ιστορίας.
Πέθανε στις 27 Οκτωβρίου του 2009.
Το έργο της
Το έργο της Έλλης Παππά "ΜΙΚΡΟΓΡΑΦΙΕΣ – Βιβλία από τη Φυλακή" (Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο - Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο) παρουσιάστηκε την 1η Δεκεμβρίου 2006 στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα, με ομιλητές την Έλλη Παππά, τη συγγραφέα Άλκη Ζέη και το δημοσιογράφο Στέλιο Κούλογλου. Μελέτες
Ο Πλάτωνας στην Εποχή μας (1981, 1998) Οι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς στο Κεφάλαιο του Μαρξ (1983, 1984) Σπουδή στο θέμα της Ελευθερίας - Η έννοια της ελευθερίας στον προσωκρατικό υλισμό (1985) Μύθος και ιδεολογία στη Ρωσική Επανάσταση - Οδοιπορικό από τον ρωσικό αγροτικό λαϊκισμό στον λαϊκισμό του Στάλιν (1990) Ο Λένιν χωρίς λογοκρισία και εκτός μαυσωλείου (1991) Κομμούνα του 1871: Επανάσταση του 21ου αιώνα; (1992)
Λογοτεχνικά έργα
Το ημερολόγιο ενός φυλακισμένου (Μυθιστόρημα, Βουκουρέστι 1961) Δουλειά της φυλακής (Διηγήματα και ποιήματα, 1979)
Άλλα έργα
Βίος και έργα της γάτας της Σοφής (1984) Σελίδες από τον τύπο της Αντίστασης (1985) Νίκος Κιτσίκης - Ο επιστήμονας, ο άνθρωπος, ο πολιτικός (1986) ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Παγκόσμια Ημέρα των Τεχνών του Δρόμου 27 /10

Παγκόσμια Ημέρα των Τεχνών του Δρόμου και της Ελεύθερης Έκφρασης στο Δημόσιο Χώρο

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 27 Οκτωβρίου 2012, 02:13
Ads by Google
Δια Βίου Μάθηση12 Προγράμματα Σπουδών. Θεωρία Online. Εργαστήρια Αθήνα και Θεσ/κη
www.MasterD.gr/StudyOnLine

Η Παγκόσμια Ημέρα των Τεχνών του Δρόμου και της Ελεύθερης Έκφρασης στο Δημόσιο Χώρο ξεκίνησε το 2007 στη Γαλλία, με πρωτοβουλία της Ομοσπονδίας Καλλιτεχνών των Τεχνών του Δρόμου (Federation des Arts de la Rue) και έκτοτε γιορτάζεται κάθε χρόνο το τελευταίο Σάββατο του Οκτωβρίου, που συμπίπτει με την αλλαγή της ώρας σε πολλές χώρες του κόσμου.  Στόχος των εκδηλώσεων είναι να εκφραστεί η αναγκαιότητα της ύπαρξης της Τέχνης στο δημόσιο χώρο και η επικοινωνία των καλλιτεχνών με το κοινό, μέσα σε ένα φυσικό πλαίσιο που διαφέρει από αυτό των παραδοσιακών καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Στην Ελλάδα η Παγκόσμια Ημέρα των Τεχνών του Δρόμου και της Ελεύθερης Έκφρασης στο Δημόσιο Χώρο γιορτάζεται από το 2008, με επίκεντρο την Αθήνα. Θέατρο, τσίρκο, μουσική, χορός, ποίηση, εικαστικά, μαριονέτες, ξυλοπόδαροι, Καραγκιόζης «κατεβαίνουν» στο δρόμο, γεμίζοντας για μία ολόκληρη ημέρα με χρώμα και ζωντάνια τους δρόμους της πόλης. Παραστάσεις και δρώμενα από εκατοντάδες ανεξάρτητους καλλιτέχνες σε απόσταση αναπνοής και χειραψίας από τους θεατές.


Το Μανιφέστο της Ημέρας

«Υπάρχουμε γιατί είναι ανάγκη,
γεννηθήκαμε πριν από 2500 χρόνια,
οι άνθρωποι μας συναντούν τις πιο πολλές φορές κατά τύχη,
κάποιες φορές χωρίς να το καταλαβαίνουν,
υπάρχουμε για όλα τα αυτιά και τα μάτια,
ζωντανεύουμε κάθε είδους τόπους: δρόμους, παρατημένους χώρους, δάση,
αγρούς, αυλές, πόλεις, χωριά…
Μας λένε του δρόμου,
είναι η σκηνή μας, το δικό μας ρινγκ, η επιλογή μας,
καλλιεργούμε το δρόμο…
Καλλιτέχνες, δημιουργοί, παραγωγοί, τεχνικοί…!
Σήμερα, που οι έμποροι πιάνουν όλο το χώρο,
που ο φόβος ανεμίζει για να μας κάνει να σκεφτόμαστε χαμηλόφωνα
και για να μας βάλει παρωπίδες,
που οι διαχωριστικές γραμμές, οι οδηγίες, οι φραγμοί πολλαπλασιάζονται,
που δεν επιτρέπεται να στεκόμαστε παρά μόνο να προχωράμε,
δηλώνουμε επίμονα και δυνατά πως υπάρχει κάτι για να δούμε,
να μοιραστούμε,
να συναντήσουμε,
εκατοντάδες γλέντια και συναντήσεις, χιλιάδες καλλιτέχνες,
εκατομμύρια θεατές,
αυτό το κάτι που εμείς,
καλλιτέχνες πολίτες ενεργά μέλη της κοινωνίας βαλθήκαμε να φτιάξουμε,
μέρα με την ημέρα!
Απαιτούμε το δικαίωμα να ζούμε από τη δουλειά μας,
Πιστεύουμε ότι η τέχνη μπορεί να σώσει τον κόσμο,
αλλά, αν γίνεται, αμέσως…
Κι ότι πρέπει να ξεδιπλωθεί…
Σε δρόμο ανοιχτό…».
Επιμέλεια: Μίτση Σκέντζου
Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 27 Οκτωβρίου 2012, 02:55


Αντώνιος Μπετεινάκης, Συντ/ρχης ( 7-6-1886 έως 27-10-1943)


Αντώνιος Μπετεινάκης, Συντ/ρχης ( 7-6-1886 έως 27-10-1943)

"Να το θυμάσαι ...μoυ λεγε ..."

.....Μόλις χάραζε , ακόμα δεν μπορούσε κανείς να διακρίνει φιγούρες. Ψιλόβρεχε, το χώμα μύριζε έντονα, τα σκυλιά γαύγιζαν σαν να χαλούσε ό κόσμος…Βαρύ , πολύ βαρύ τούτο το ξημέρωμα …27 Οκτωβρίου 1943…ώρα 6.00…κι ύστερα απλώθηκε σιωπή παντού…κάτι πλανιόταν στον αέρα όμως τίποτα δεν κουνιόταν , ούτε ο νους τους ήθελε να το σκεφτεί.. Όλοι μαζί με μια φωνή άρχισαν να τραγουδούν …

« Σε γνωρίζω από την κόψη
του σπαθιού την τρομερή
σε γνωρίζω από την όψη
που με βία μετράει τη γη.»

κι ύστερα πάλι φωνές και γερμανικά παραγγέλματα για να σταματήσουν, όμως αυτοί συνέχιζαν ακόμη πιο δυνατά. Τίποτα δεν τους τρόμαζε πια , απολύτως τίποτα. …
Καμιά εικοσαριά στρατιώτες με ειδικό βηματισμό παρατάχθηκαν στον αύλιο χώρο της φυλακής . Η βροχή συνέχιζε να πέφτει κι αυτή ρυθμικά και τότε… ώ θεέ μου! έξι άνδρες με συνοδεία Γερμανών αξιωματικών βγήκαν έξω . Οι άνδρες φανερά κουρασμένοι όμως με το κεφάλι ψηλά συνέχιζαν να λένε τον εθνικό ύμνο. Τους έβαλαν να ακουμπήσουν στον τοίχο και τους έδεσαν τα χέρια. Τους έκλεισαν τα μάτια με ένα άσπρο πανί. Ο παππούς γύρισε το κεφάλι του στο πλάι. Δεν ήθελε να του δέσουν τα μάτια , ήθελε να βλέπει κατάματα το μεγαλύτερο θεριό , αυτό που κανένας δεν νίκησε ποτέ , ήθελε να χορτάσει και την τελευταία σταγόνα της ζωής , το αμυδρό φως της μέρας που μόλις είχε αρχίσει να ξυπνά. …κι ύστερα ακούστηκε μια πολύ δυνατή φωνή και ο αέρας γέμισε από τους πυροβολισμούς …Οι κρατούμενοι μέσα από τα μικρά τους παράθυρα έκλαιγαν σιωπηλά…δεν ακούστηκε τίποτα άλλο …απόλυτη σιωπή …όλα είχαν τελειώσει …

Αυτό το παραμύθι μου έλεγε ο πατέρας μου κάθε χρόνο τέτοια μέρα. .. «Να το θυμάσαι » μου λεγε, « να το λες και στα παιδιά σου κι αυτά να το λένε στα δικά τους…κάθε χρόνο στις 27 Οκτωβρίου …»

Ο συνταγματάρχης Αντώνιος Μπετεινάκης εκτελέστηκε από τους Γερμανούς στις φυλακές της Αγυιάς Χανίων στις 27 Οκτωβρίου 1943 . Το γερμανικό στρατοδικείο συνεδρίασε μέσα σ΄ αυτές τις φυλακές και τον καταδίκασε σε θάνατο μαζί με άλλους πέντε . Οι υπόλοιποι δεκαέξι που είχαν συλληφθεί τότε αθωώθηκαν .

Στο κελί των φυλακών ( στην Αγυιά Χανίων ) ο Αντώνιος Μπετεινάκης είχε γράψει τα παρακάτω : « Προσφέρω τη ζωή μου με ευχαρίστηση για την Πατρίδα , εάν οι εχθροί μας μου την αφαιρέσουν. Θεωρώ τον εαυτόν μου ευτυχή γιατί πεθαίνω για να μην την βλέπω σκλάβα και τυρανούμενη ».

Επίσης σ΄ένα άλλο σημείωμα του έγραψε :

« Δεν το λυπούμαι το κορμί σάρκα είναι και θα λιώσει
μόνο λυπούμαι ταρφανά ποιος θα τα μεγαλώσει »
Από τότε έχουν περάσει 69 χρόνια …σαν σήμερα !!!

από Ελένη Μπετεινάκη
( δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο cretalive.gr την 26 -10-2011)

Πηγές :http://zhtunteanagnostes.blogspot.gr/2012/10/7-i-1886-27-1943.html

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CF%8E%CE%BD%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%93._%CE%9C%CF%80%CE%B5%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82
— με Ελένη Μπετεινάκη

Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2012

Εκκλησίες Αγίου Δημητρίου

πηγή http://www.explorers.gr

Θεσσαλονίκη: η χριστιανοκρατούμενη πόλη της Ελλάδας.
Η Θεσσαλονίκη είναι ασφυκτικά γεμάτη με εκκλησίες, σε πολύ μεγαλύτερη συχνότητα(αναλογικά) από ότι η Αθήνα. Αρκετές μάλιστα εξ αυτών κτίστηκαν αιώνες πριν. Ως εκ τούτου, είναι λογικό να περιμένουμε να βρούμε αρκετές παράξενες ανάμεσα τους..
Και όντως, δεν χρειάζεται καν να ψάξουμε σε μικρές και ξεχασμένες σε κάποια μικρή γειτονιά της πόλης, μιας και η πιο παράξενη ίσως εκκλησία της Θεσσαλονίκης είναι ο ναός του πολιούχου της.. η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Εξωτερική άποψη του ναού του Αγίου Δημητρίου, του πολιούχου 'Αγιου της Θεσσαλονίκης.

Κάθε επισκέπτης μπορεί να κατέβει στις κατακόμβες του και να περιηγηθεί σε μία περιορισμένη έκταση. Από εκεί και πέρα όμως, θα συναντήσει αρκετές σφραγισμένες διόδους που οδηγούν στο υπόλοιπο δίκτυο των στοών, το οποίο εκτείνεται κατά μήκος ολόκληρης της παλιάς πόλης. Μάλιστα, μία εξ αυτών οδηγεί στα κάστρα της πόλης, ενώ η άλλη στις κατακόμβες του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, ακριβώς απέναντι από την Αγία Σοφία της Θεσσαλονίκης.

Μία από τις στοές στις κατακόμβες του ναού του Αγίου Δημητρίου.


Επίσης, με μία απλή περιπλάνηση στα όσα εκτίθενται στις κατακόμβες, θα συναντήσετε κάποια εξαιρετικά περίεργα σημεία, όπως αυτό της εικόνας. Αποτελεί κομμάτι από μαρμάρινο ιερό, ενώ το σύμβολο που φέρει είναι το ίδιο με αυτό που διακοσμεί το πίσω μέρος της μαρμάρινης Πύλης του Παραδείσου και της Κόλασης στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, και ίσως αποτελεί στοιχείο- σύνδεσμο μεταξύ του θρυλικού μύθου και της Θεσσαλονίκης!(βλ. σχετική συζήτηση στο φόρουμ του Μεταφυσικού, www.metafysiko.gr/forum, και σχετικό άρθρο στο περιοδικό mystery, τεύχος 17.)
Σύμβολα χαραγμένα πάνω σε πλάκες, εκτίθενται πλέον ως μουσειακά αντικείμενα, φέρουν όμως πάνω τους πρωτοχριστιανικούς συμβολισμούς που πλέον δεν συναντάμε σε εκκλησίες.


Τέλος, στο εσωτερικού του ναού αναζητήστε και το μέρος όπου φυλάσσονται τα οστά του Αγίου Δημητρίου, ενός εκ των 3 σημαντικότερων αγίων της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Μεταφέρθηκαν στο ναό πριν λίγα χρόνια, από το αβαείο του S. Lorenzo στη μικρή πόλη Campo της Ιταλίας.

Αναζητήστε επίσης την αινιγματική εικόνα όπου οι 'Αγιοι Πέτρος και Παύλος ανταλλάσουν το πολύκροτο φιλί. Σαφώς και η επίσημη θέση της Ορθόδοξης και Καθολικής εκκλησίας είναι ότι πρόκειται για φιλί συμφιλίωσης(για περισσότερα αναζητήστε στοιχεία για το παρελθόν των δύο αγίων και τις μεταξύ τους διαφωνίες). Βέβαια, έχουν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες, όπως ότι το φιλί αποτελεί "ανταλλαγή" κάποιας γνώσης ή ενός υλικού θρυλικού αντικειμένου, κλπ.



Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου στη Νάουσα


Ο Άγιος Δημήτριος στη ΝάουσαΗ εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, βρίσκεται στην οδο Αγίου Δημητρίου, δίπλα από το ιστορικό και λαογραφικό μουσείο της Νάουσας. Το τηλέφωνο της εκκλησίας είναι 2332022705.











Ο ΙΕΡΟΣ  ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΣΤΗ ΝΕΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΑ

Στη Χριστιανική Εκκλησία από νωρίς ο ναός  γίνεται το κέντρο της λατρείας αλλά και ο συμβολικός χώρος ο οποίος μυστικά ενώνει τον άνθρωπο με τον Θεό. Η Ορθόδοξος αρχιτεκτονική με το συμβολικό χαρακτήρα τον  οποίο προσδίδει στους Ιερούς Ναούς επιζητεί με την μορφολογία της την όλη ανάταση, την εξύψωση και τέλος την εξαΰλωση του χώρου.
Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου ΒόλουΗ Ορθοδοξία με τους σταυρόσχημους ναούς δημιούργησε και πέτυχε το κατόρθωμα της πνευματοποιήσεως του χώρου.
Την κατασκευή ενός τρισυπόστατου σταυροειδή μετα τρούλου ναού, η ευσέβεια των ανθρώπων της περιοχής της Νέας Δημητριάδος οικοδόμησε δίδοντάς του το όνομα του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλύτου και των Αγίων: στο βόρειο κλίτος  του Αγίου Φανουρίου και στο νότιο κλίτος του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.

1. ΙΣΤΟΡΙΚΑ
Α. Μέχρι το έτος 1937 δεν υπήρχε στην περιοχή της Νέας Δημητριάδος κάποιος ναός η  ναήδριο έτσι οι πιστοί αναγκάζονταν να εκκλησιάζονται σε παρακείμενους Ι. Ναούς .Ο  Εξωραϊστικός Σύλλογος της περιοχής  παίρνει την πρωτοβουλία να αγοράσει το οικόπεδο για να χτιστεί  ναός .Μετά από έρανο στην πόλη του Βόλου και στην γύρω περιοχή συγκεντρώνεται το απαραίτητο ποσό για την αγορά του οικοπέδου και την  ανοικοδόμηση του ναού.
 Προς το τέλος του 1937 θεμελιώνεται και χτίζεται ο πρώτος Ιερός Ναός  σε τρίκλιτη Βασιλική. Τα μέλη του Εξωραϊστικού συλλόγου διαφώνησαν στο όνομα που θα έπρεπε να έχει ο ναός .Άλλοι  μεν υποστήριξαν ότι θα έπρεπε να φέρει το όνομα του Αγίου Φανουρίου, γιατί έλεγαν ότι τέτοια εκκλησία υπήρχε κάτω από την παλαιά ακρόπολη της Δημητριάδος, άλλοι  δε  πρότειναν να αφιερωθεί στον Άγιο Δημήτριο όπου και υπερίσχυσαν. Είχε εμβαδόν 100 τ. μ. και στο νάρθηκα  υπήρχε εντοιχισμένη πλάκα όπου έγραφε ότι ο Ναός θεμελιώθηκε επί Μητροπολίτου Δημητριάδος  Ιωακείμ.
Στις 9 Μαρτίου του έτους 1938 δημιουργείται   η πρώτη Εκκλησιαστική επιτροπή και στις 11 Δεκεμβρίου 1939 διορίζεται ο πρώτος εφημέριος π. Δημήτριος Ντότσιας. Στις 2 Μαρτίου του έτους 1940  όπου μέχρι τότε ο  Ναός του Αγίου Δημητρίου ήταν παρεκκλήσιο του Αγίου Κωνσταντίνου  αποστέλλεται το πρώτο έγγραφο προς την Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος  με πρόταση για την  ίδρυση ενορίας. Το αίτημα γίνεται αποδεκτό και στις 13 Ιουλίου 1940 δημοσιεύεται το σχετικό Βασιλικό Διάταγμα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η ενορία έχοντας πλέον και νομική ισχύ συνεχίζει το δύσκολο έργο της ιδίως την περίοδο της κατοχής όπου και προσπαθεί να ανακουφίσει τους πεινασμένους και δυστυχείς αδελφούς μας. Μέσα από τα πρακτικά της εποχής διαβάζουμε την απόφαση του τότε Εκκλησιαστικού Συμβουλίου να ενισχύσει τους φτωχούς με το ποσό των πέντε χιλιάδων δραχμών. Από την απελευθέρωση και μετά η ενορία του Αγίου Δημητρίου συνεχίζει  κανονικά το έργο της έως το έτος 1957 όπου ο καταστροφικός σεισμός έπληξε την περιοχή. Ο Ναός κρίνεται ακατάλληλος και το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο αποφασίζει να κατασκευάσει ξύλινο παράπηγμα για την εξυπηρέτηση των θρησκευτικών αναγκών των πιστών με απώτερο στόχο την αναζήτηση χώρου για την κατασκευή νέου Ναού. Στη θέση τοιυ πρώτου Ναού σήμερα υπάρχει μικρό ναίδριο που περιβάλει ότι απέμεινε απ'αυτόν δηλαδή την Αγία Τράπεζα αφιερωμένο στον συναθλητή του Αγίου Δημητρίου Άγιο Νέστορα.  
Β. Την 29 Σεπτεμβρίου του έτους 1960 με την υπ¨αρίθμ. 6η  Πράξη  του εκκλησιαστικού συμβουλίου ολοκληρώνονται οι προσπάθειες για την συγκέντρωση των απαραίτητων τετραγωνικών μέτρων   του οικοπέδου, οι οποίες είχαν αρχίσει από το 1959, σε δύο τμήματα, αγορά του πρώτου και δωρεά του δεύτερου από τον κ. Παρίση  Κουτσογιώργη, όπως απαιτούνταν από το σχέδιο.
Οι εργασίες θεμελίωσης  πραγματώνονται   υπο την τεχνική επίβλεψη του κ. Δ. Καλαμάτα και του εργολάβου κ Ευαγγέλου Γκίκα φθάνοντας έτσι στην πιο σημαντική στιγμή της ενορίας την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 1963 και  μετά την Θεία Λειτουργία που τελέσθηκε από τον Μακαριστό  Σεβασμιώτατο  Δημητριάδος Κυρό Δαμασκηνό και με την παρουσία όλων των αρχών της πόλεως του Βόλου τελείται ο Αγιασμός της θεμελίωσης του νέου  Ιερού Ναού.
Ύστερα  από δώδεκα χρόνια και μετά από πολλούς κόπους, στερήσεις και φιλότιμες προσπάθειες όλων των κατοίκων της περιοχής της Ν. Δημητριάδος με πρωτοστάτες τους εκάστοτε ιερείς του Ναού και τους Εκκλησιαστικούς Συμβούλους, το Σεπτέμβριο του ¨ετους 1975 μέσα σε επίσημη και φορτισμένη συναισθηματικά ατμόσφαιρα, παρουσία των πολιτικών και πολιτειακών αρχών του τόπου τελούνται τα Εγκαίνια του Ιερού Ναού του Αγίου Δημητρίου Βόλου από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος Κ.Κ. Χριστόδουλο σημερινό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος .Αυτή η ημερομηνία των Εγκαινίων σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας ιστορικής εποχής για την περιοχή που τώρα έχει ως κέντρο αναφοράς το νέο Ιερό Ναό με την δεσπόζουσα μεγαλόπρεπη θέση του και την καλαίσθητη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.
                                ---------------------------------------

Άγιος Δημήτριος

Άγιος Δημήτριος

Διασχίζοντας τα πανέμορφα δρομάκια του χωριού μπορεί να φτάσει κανένας στην εκκλησία του Άγίου Δημητρίου η οποία βρίσκεται στην μέση του χωριού.
Η εκκλησία ξανακτίστηκε στα 1835 γιατί είχε καταστραφεί από πυρκαγιά. Εδώ μπορεί κανείς να θαυμάσει σπάνιες βυζαντινές τοιχογραφίες Αγίων αλλά και το καμπαναριό, που μαζί με αυτό της Κοίμησης της Θεοτόκου αποτελούν πραγματικά στολίδια για το χωριό και όχι μόνο.

-------------------------------------------------
Άγιος Δημήτριος 

Το εκκλησάκι που βρίσκεται στον ομώνυμο λοφίσκο, απέναντι από την πόλη χτίστηκε το 1886 από το Δημήτριο Σαφρά και είναι ένα πραγματικό στολίδι για το Καρπενήσι. Δίπλα στο εκκλησάκι βρίσκεται και ο τάφος του κτήτορα.
Ο λόφος του Αγίου Δημητρίου είναι ίσως η ιδανικότερη τοποθεσία για να επισκεφτεί κανείς και να έχει μια συνολική εικόνα της πόλης του Καρπενησίου. 
 
Δεσπόζει στην αρχή της κοιλάδας της Ποταμιάς και από εκεί μπορεί να δει κανείς τα πάντα. Η ησυχία που επικρατεί, καθώς και η ομορφιά του τοπίου μπορούν να συνεπάρουν τον επισκέπτη και να τον φέρουν ακόμα πιο κοντά στην αίσθηση του Θείου και της Αρμονίας














Τόσο κοντά στην πόλη, αλλά συνάμα και τόσο απομακρυσμένη από την φασαρία της, μια βόλτα στον μικρό λόφο απομονώνει τη ζωή από την καθημερινότητα και της δίνει μιαν άλλη διάσταση. 

Σήμερα...




Άγιος Δημήτριος

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
O Άγιος Δημήτριος σε μωσαϊκό μοναστηριού του Κιέβου, το οποίο βρίσκεται τώρα σε μουσείο της Μόσχας
Ο Άγιος Δημήτριος γεννήθηκε περί το 280-284 μ.Χ. και πέθανε το 303 ή το 305 μ.Χ. στη Θεσσαλονίκη και αποτελεί έναν από τους Μεγαλομάρτυρες της Χριστιανοσύνης. Ο Δημήτριος ήταν γόνος αριστοκρατικής οικογένειας στη Θεσσαλονίκη. Σύντομα ανελίχθηκε στις βαθμίδες του Ρωμαϊκού στρατού με αποτέλεσμα σε ηλικία 22 ετών να φέρει το βαθμό του χιλιάρχου. Ως αξιωματικός του ρωμαϊκού στρατού κάτω από τη διοίκηση του Τετράρχη (και έπειτα αυτοκράτορα) Γαλερίου Μαξιμιανού, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Διοκλητιανός, έγινε χριστιανός και φυλακίστηκε στην Θεσσαλονίκη το 303, διότι αγνόησε το διάταγμα του αυτοκράτορα Διοκλητιανού «περί αρνήσεως του χριστιανισμού». Μάλιστα λίγο νωρίτερα είχε ιδρύσει κύκλο νέων προς μελέτη της Αγίας Γραφής.
Σύμφωνα με την παράδοση, μέσα στη φυλακή ευλόγησε τον μαθητή του Νέστορα "κατασφραγίσας το μέτωπο αυτού δια του σταυρού", να νικήσει τον ειδωλολάτρη παλαιστή Λυαίο "μεγέθει σώματος και ρώμη τους κατ΄ αυτόν υπεβάλλων". Η νίκη του Νέστορα εξόργισε τον Αυτοκράτορα Μαξιμιανό που παρευρίσκετο στο στάδιο και έτσι ο μεν Νέστορας αποκεφαλίστηκε, ο δε Δημήτριος δολοφονήθηκε με λογχισμό στα πλευρά ("λόγχη τρωθείς την πλευράν").
Στη συνέχεια οι παρευρισκόμενοι χριστιανοί παρέλαβαν το μαρτυρικό λείψανο και το έθαψαν και πάνω στο τάφο το 412 ο έπαρχος του Ιλλυρικού Λεόντιος "την τε δόξαν λαμπρός, την τε προς τον Χριστόν πίστιν μάλα θερμός", έκτισε ναό "μέσον του σταδίου και του δημοσίου λουτρού κάλλιστα διηρημένου".
Οι συγγραφείς εγκωμίων του Αγίου Δημητρίου, Ευστάθιος Θεσσαλονίκης, Γρηγόριος ο Παλαμάς και Δημήτριος Χρυσολωράς, αναφέρουν ότι το σώμα του Αγίου ετάφη στον τόπο του μαρτυρίου, ο δε τάφος μετεβλήθη σε βαθύ φρέαρ που ανέβλυζε μύρο, εξ ου και η προσωνυμία του Μυροβλήτου.
Στις βυζαντινές εικόνες αλλά και στη σύγχρονη αγιογραφία ο Άγιος Δημήτριος παρουσιάζεται αρκετές φορές ως καβαλάρης με κόκκινο άλογο, σε αντιδιαστολή του λευκού αλόγου του Αγίου Γεωργίου, να πατά τον άπιστο Λυαίο.
Είναι πολιούχος της Θεσσαλονίκης, όπου βρίσκεται ο ομώνυμος ναός πάνω από τον τάφο του. Εορτάζει στις 26 Οκτωβρίου. Στο Μηνιαίον της 26ης Οκτωβρίου αναγράφεται η μνήμη του μετά μικρής βιογραφίας και ιδίας ακολουθίας που περιέχει δύο κανόνες των οποίων ποιητές φέρονται ο Θεοφάνης ο Γραπτός και ο Πατριάρχης Φιλόθεος της Κωνσταντινούπολης.

Πίνακας περιεχομένων

Θεατρίνοι, Μ. Α.


 
 
Θεατρίνοι, Μ. Α.
Στήνουμε θέατρα καὶ τὰ χαλνοῦμε

ὅπου σταθοῦμε κι ὅπου βρεθοῦμε
στήνουμε θέατρα καὶ σκηνικά,

ὅμως ἡ μοίρα μας πάντα νικᾶ.

Καὶ τὰ σαρώνει καὶ μᾶς σαρώνει

καὶ τοὺς θεατρίνους καὶ τὸ θεατρώνη
ὑποβολέα καὶ μουσικοὺς
στοὺς πέντε ἀνέμους τοὺς βιαστικούς.

Σάρκες, λινάτσες, ξύλα, φτιασίδια,
ρίμες αἰσθήματα, πέπλα στολίδια,
μάσκες, λιογέρματα, γόοι καὶ κραυγὲς
κι ἐπιφωνήματα καὶ χαραυγὲς

ριγμένα ἀνάκατα μαζὶ μ᾿ ἐμᾶς
(πές μου ποῦ πᾶμε; πές μου ποῦ πᾶς;)
Πάνω ἀπ᾿ τὸ δέρμα μας γυμνὰ τὰ νεῦρα
σὰν τὶς λουρίδες ὀνάγρου ἢ ζέβρα

γυμνὰ κι ἀνάερα, στεγνὰ στὴν κάψα
(πότε μᾶς γέννησαν; πότε μᾶς θάψαν!)
Καὶ τεντωμένα σὰν τὶς χορδὲς
μιᾶς λύρας ποὺ ὁλοένα βουίζει. Δὲς

καὶ τὴν καρδιά μας ἕνα σφουγγάρι,
στὸ δρόμο σέρνεται καὶ στὸ παζάρι
πίνοντας τὸ αἷμα καὶ τὴ χολὴ
καὶ τοῦ τετράρχη καὶ τοῦ ληστῆ.
Γ. Σεφέρης

Δημοφιλείς αναρτήσεις