Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ(8 Αυγούστου 1898- 11 Νοεμβρίου 1990)




Alexis Minotis.png

«στα παιδικά μου χρόνια δεν θυμάμαι να είχα ποτέ τη τάση να μεταμφιεστώ, ο νοητικός κόσμος, ο κόσμος της ψυχής με τραβούσε πάντα περισσότερο, σαν ήταν να βάλω τη φαντασία μου σε ενέργεια. Και η φαντασία με έκανε να βλέπω τον κόσμο των ανθρώπων όπως ήταν, και όχι όπως φαίνεται. Δηλαδή, τραγικός και υπέροχος γιατί συνειδητοποιεί την ύπαρξή του με
οδύνη, περηφάνια, πνευματικότητα. Έτσι με τράβηξε το θέατρο των μεγάλων συγγραφέων, το να γίνω ηθοποιός μου προέκυψε από την κλίση μου στην ποίηση. Ήμουν εσωστρεφής σαν ιδιοσυγκρασία και η νύχτα μου έδινε κάποια περιθώρια»
ΑΠΟhttp://stigmes.gr/gr/grpages/articles/minwtis.html


Γεννήθηκε στα Χανιά στις 8 Αυγούστου 1898. Το πραγματικό του όνομα ήταν Αλέξης Μινωτάκης. Από ηλικίας 15 χρόνων δημοσίευσε ποιήματα του στο φιλολογικό περιοδικό ΄΄Διόνυσος΄΄ της Κωνσταντινούπολης υιοθετώντας το επίθετο Μινωτής Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του στο γυμνάσιο διορίστηκε υπάλληλος στην Τράπεζα Αθηνών, μετέπειτα Εθνική Τράπεζα, των Χανίων.Το 1921 ήλθε στην Αθήνα και άρχισε ως ερασιτέχνης ηθοποιός να εμφανίζεται "επί σκηνής" με διάφορα θεατρικά συγκροτήματα - θιάσους. Αργότερα όμως επιδόθηκε ως επαγγελματίας ηθοποιός λαμβάνοντας μέρος και σε επαρχιακές θεατρικές περιοδείες με τους θιάσους Βεάκη και Νέζερ παρουσιάζοντας τον "Οιδίποδα τύραννο" Προκειμένου εν τω μεταξύ ν΄ αντιμετωπίσει τις οικογενειακές αντιρρήσεις για το επάγγελμα που είχε διαλέξει αναγκάσθηκε να κόψει (περιορίσει) το επίθετό του, αν και αυτό δεν μείωσε τη ρήξη που είχε με τον πατέρα του για πολλά χρόνια.


Βραδύτερα προσλήφθηκε από τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη με το θίασο της οποίας και σημείωσε το 1925 τη πρώτη του μεγάλη επιτυχία στο έργο του Αρτζιμπάσεφ "Πόλεμος" που υποδυόταν το ρόλο του βιολιστή, έτσι δεν άργησε αν και αυτοδίδακτος ν΄ αναγνωρισθεί η εξέχουσα καλλιτεχνική μορφή του μεταξύ των Ελλήνων πρωταγωνιστών της δραματικής σκηνής. Ιστορικής επιτυχίας θεωρήθηκαν οι παραστάσεις του στο πρωτοποριακό τότε συγκρότημα της "Ελεύθερης Σκηνής" το 1930. Στη συνέχεια αναγνωρίσθηκε από τους καλύτερους πρωταγωνιστές του Εθνικού Θεάτρου, στις παραστάσεις του οποίου στην Αγγλία (1939) με τον "Άμλετ" του Σαίξπηρ κρίθηκε από τους Άγγλους κριτικούς ως Παγκόσμιος καλύτερος Άμλετ των τελευταίων 50 ετών.


Ο Αλέξης Μινωτής υποδύθηκε σχεδόν όλους τους ρόλους σε όλα τα θεατρικά είδη, από φάρσες μέχρι μελοδράματα (όπερες) και από κωμωδία μέχρι τραγωδία, δημιουργώντας μια καριέρα διεθνούς ακτινοβολίας. Κυριότεροι δημιουργικοί ρόλοι του Αλέξη Μινωτή ήταν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους των έργων: "Ιούλιος Καίσαρ" και "Άμλετ" του Σαίξπηρ, "Δον Κάρλος" του Σίλλερ, "Ιβάν ο τρομερός", "Πέερ Γκυντ", "Μάκβεθ", "Βασιλιάς Ληρ", "Βρυκόλακες" κ.ά.


Το 1940 παντρεύτηκε την Κατίνα Παξινού και μαζί εμφανίζονταν στο Βασιλικό Θέατρο που δημιούργησαν. Στη περίοδο όμως της κατοχής στην Ελλάδα (1941) ο Αλέξης Μινωτής κατέφυγε στις ΗΠΑ. Το 1946 ο Μινωτής εισήλθε στο Χόλυγουντ και έλαβε μέρος στη κινηματογραφική ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ Υπόθεση Νοτόριους(Notorious) μαζί με τον Κάρι Γκραντ και την Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Την ίδια χρονιά συμμετείχε ακόμη στη ταινία "Chase" μαζί με την Μισέλ Μοργκάν. Από εκεί το 1952 προσκλήθηκε από το Εθνικό Θέατρο στην Αθήνα (μαζί με την Κατίνα Παξινού) για έκτακτες εμφανίσεις σε αρχαία δράματα και στους "Βρυκόλακες" του Ίψεν. Τότε ανταποκρινόμενος στο αίτημα της Βασίλισσας Φρειδερίκης για γύρισμα χολιγουντιανής ταινίας στην Ελλάδα συμμετείχε στο "Παιδί και το Δελφίνι" με την Σοφία Λόρεν που γυρίστηκε στην Ύδρα. Το ίδιο έτος μετά τις παραστάσεις στην Ελλάδα συμμετείχε στις παραστάσεις αρχαίων δραμάτων του Εθνικού Θεάτρου στη Νέα Υόρκη. Στις παραστάσεις εκείνες ο "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή ανεβάστηκε με δική του σκηνοθεσία. Επίσης σκηνοθέτησε στη συνέχεια τις τραγωδίες "Εκάβη" και "Μήδεια" του Ευριπίδη στις οποίες και πρωταγωνίστησε η Κατίνα Παξινού καθώς και τις τραγωδίες "Αντιγόνη" και "Οιδίπους επί Κολονώ" που πρωταγωνιστούσε ο ίδιος.


Το 1958 ανέβασε στην Αμερική (Dallas Civil Opera) και στο Κόβεντ Γκάρντεν στο Λονδίνο την όπερα του Κερουμπίνι "Μήδεια" με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Κάλλας. Η παράσταση εκείνη κρίθηκε ως βάση υψηλού υποδείγματος σύγχρονης σκηνοθεσίας μελλοδράματος (όπερας). Επίσης εμφανίσθηκε και στο Μπροντγουέι στην "Ηλέκτρα" με την Μαρίκα Κοτοπούλη.


Ο Αλέξης Μινωτής είχε επίσης λάβει μέρος και στη ξένη κινηματογραφική επιτυχία "Γη των Φαραώ" με την Τζόαν Κόλινς.


Πέθανε στην Αθήνα στις 11 Νοεμβρίου 1990 μένοντας πιστός στη μνήμη της συζύγου του Κατίνας Παξινού μέχρι τον θάνατό του. ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Πρόσκληση σε ενημέρωση LR

Φίλες και φίλοι από Ρέθυμνο και περίχωρα

Σας προσκαλώ να παρευρεθείτε στην ενημερωτική συνάντηση της LR 
που θα γίνει στο Ρέθυμνο στο ξενοδοχείο ΤΖΟΑΝ του κήπου
την Κυριακή 11/11/2012 και ώρα 6:00 μ.μ. 
με ομιλία από την κυρία Εύα Ψιλλάκη-Μπαλοθιάρη.

Η είσοδος είναι ελεύθερη σε όποιον θέλει να ακούσει πώς; η aloe vera, 
το επί αιώνες θαυματουργό φυτό της ανθρωπότητας μπορεί να χαρίζει υγεία, ευεξία και καλύτερη ποιότητα ζωής σε όλους τους ανθρώπους, κάθε ηλικίας , 
με ή χωρίς θέματα υγείας.

Επίσης θα ενημερωθείτε για την προοπτική μιας επιχειρηματικής ιδέας που σας προσφέρει η LR και που πληρεί τις προϋποθέσεις ανάπτυξης και επέκτασης μέχρι εκεί που φτάνουν τα όνειρά σας .
Στην LR δεν υπάρχουν όρια!

Γυμνὸ σῶμα, Γιάννης Ρίτσος

Σαν σήμερα, 11 Νοεμβρίου του 1990 έφυγε ο Γιάννης Ρίτσος …

«Μέσα σε λίγες νύχτες πῶς πλάθεται καὶ καταρρέει ὅλος ὁ κόσμος;
Ἡ γλῶσσα ἐγγίζει βαθύτερα ἀπ᾿ τὰ δάχτυλα .. Ἑνώνεται.
Τώρα, μὲ τὴ δική σου ἀναπνοὴ ρυθμίζεται τὸ βῆμα μου κι ὁ σφυγμός μου [...]

Τί νὰ τὰ κάνω τ᾿ ἄστρα ἀφοῦ λείπεις; Μὲ τὸ κόκκινο τοῦ αἵματος εἶμαι. Εἶμαι γιὰ σένα.»

(Μονεμβασιά 1 Μαΐου 1909 - Αθήνα 11 Νοεμβρίου 1990)

ΜΠΡΕΧΤ «Ενάντια στους αντικειμενικούς»



ΜΠΡΕΧΤ «Ενάντια στους αντικειμενικούς»

Όταν αυτοί που αγωνίζονται ενάντια στο Άδικο
δείχνουν τα πληγωμένα τους πρόσωπα
είναι η ανυπομονησία εκείνων που ήταν ασφαλείς

μεγάλη.

Γιατί παραπονιέστε, ρωτάνε
παλέψατε το άδικο! τώρα
αυτό σας νίκησε: σωπάστε λοιπόν!



 Όποιος αγωνίζετε, λένε, πρέπει να ξέρει να χάνει
Όποιος ψάχνει τον καυγά, μπαίνει σε κίνδυνο.
Όποιος συμπεριφέρεται βίαια
δεν μπορεί να κατηγορεί τη βία.

Αχ, φίλοι, που είστε ασφαλείς

γιατί τόσο εχθρικοί; Εμείς είμαστε
οι εχθροί σας, που είμαστε οι εχθροί του Άδικου;
Αν οι αγωνιστές εναντίον στο Άδικο νικηθούν
το άδικο πράγματι δεν έχει δίκαιο!

Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν

τίποτα παραπάνω από το ότι
είμαστε λίγοι
αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό
και από τους θεατές περιμένουμε
τουλάχιστον να ντρέπονται.

ΠΙΝΑΚΑΣ - ΤΑΣΣΟΣ «ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ»

Traditional weavening in a cretan village


Ήθελε κουράγιο τα παλιά τα χρόνια η ζωή... Τα εύκολα και αυτονόητα του σήμερα τα αποκτούσαν οι προγόνοι μας με πολύ κόπο και αγώνα. Η ενδυμασία και γενικά ο ιμάτιος εξοπλισμός ενός νοικοκυριού έπρεπε να γίνει από τις γυναίκες του σπιτιού στο χέρι μέσα από μια αρκετά κοπιαστική και χρονοβόρα διαδικασία... αυτή της υφαντικής τέχνης.

Traditional weavening in a cretan village.

Διατροφή: γιατί θέλουμε το απαγορευμένο;


Αποτέλεσμα εικόνας για Διατροφή: γιατί θέλουμε το απαγορευμένο;
Διατροφή: γιατί θέλουμε το απαγορευμένο;

Οι περισσότεροι άνθρωποι και κυρίως τα άτομα που ασχολούνται με δίαιτες έχουν κάνει (λίγο ή πολύ) έναν διαχωρισμό των τροφίμων σε αυτά που παχαίνουν (και άρα «πρέπει» να αποφεύγουν) και σε αυτά που δεν παχαίνουν (και άρα μπορούν να τρώνε με ασφάλεια όση ποσότητα θέλουν). Στην πράξη ποια είναι η αλήθεια;

Στην πράξη,η αλήθεια είναι ότι αυτά τα τρόφιμα που πιστεύουν ότι παχαίνουν είναι κι αυτά που είναι πιο επιθυμητά, που στην πραγματικότητα «θέλουν» να φάνε, αφού τα τρόφιμα με τα περισσότερα λιπαρά ή ζάχαρη είναι και πιο εύγευστα. Παράλληλα ο εγκέφαλος έχει καταγράψει ότι αυτά τα τρόφιμα έχουν την ιδιότητα να μας χορταίνουν πολύ γρήγορα, αν και μας χορταίνουν για λιγότερη ώρα.

Οι λόγοι όμως δεν είναι μόνο αυτοί. Έχοντας στο μυαλό τους ότι κάποιο τρόφιμο «δεν πρέπει» να το φάνε, αυτό και μόνο, κάνει αυτό το τρόφιμο πιο επιθυμητό. Είναι καθαρά ψυχολογικό, να θέλουμε το απαγορευμένο, να θέλουμε τον πειρασμό. Μέσα μας υπάρχουν 3 ειδών φωνές : η φωνή «του γονιού», η φωνή «του παιδιού» και αυτή «του ενήλικα».

Η φωνή «του γονιού» αντιπροσωπεύει τα «πρέπει» που έχει ο καθένας μας – όπως μας έλεγαν οι γονείς, «πρέπει να κάνεις αυτό για να είσαι καλό παιδί». Αντιπροσωπεύουν αυτά που πιστεύουμε ότι έχουμε υποχρέωση να κάνουμε ακόμα και αν δεν είναι αυτό που θέλουμε.

Παραδείγματα αυτής της φωνής όσον αφορά το φαγητό είναι :

«για να χάσω βάρος πρέπει να στερηθώ»

«δεν πρέπει να τρώω γλυκά και σοκολάτες»

«δεν πρέπει να τρώω ψωμί»

«δεν πρέπει να τρώω το βράδυ»

«αν υποτροπιάσω θα είμαι μια απόλυτη αποτυχία»

«αδύνατη σημαίνει δεν θα ξανά φάω υπερβολικά»

«οι παχείς άνθρωποι δε χρειάζεται να τρώνε όσο οι αδύνατοι»

«ποτέ δε θα φάω σοκολάτα ξανά»

«θα έπρεπε να μπορώ να έχω γλυκά στο σπίτι και να μην θέλω να τα φάω»

«άμα είμαι αδύνατη, θα είμαι χαρούμενη»

«το βράδυ θα φάω μόνο ένα γιαούρτι»

Η φωνή «του παιδιού» αντιπροσωπεύει τα «θέλω» μας. Αυτά που πραγματικά θέλουμε να κάνουμε – όπως κάνουν τα παιδιά, που μουτρώνουν και φωνάζουν στους γονείς, ότι «δεν με νοιάζει τι θέλεις, εγώ θέλω να κάνω αυτό!».

Για παράδειγμα:

-«έχω ολοκληρωτικά καταστρέψει την μέρα μου με ένα πακέτο τσιπς, οπότε ας συνεχίσω να τρώω»

-«αν δεν φάω όλες τις σοκολάτες από το ντουλάπι, δεν θα σταματήσω να τις σκέφτομαι»

-Μητέρα: «κι άλλο θα φας;»

Κόρη: «θα το φάω όλο»

-«είχα μία πολύ δύσκολη ημέρα και σήμερα θα αφήσω τον εαυτό μου να φάει ότι βρει μπροστά του»

Η φωνή «του ενήλικα», βάζει στην πράξη τα «πρέπει» και τα «θέλω» σε μία πιο λογική βάση – «ξέρω ότι θα ήταν καλό να κάνω αυτό, αλλά επειδή αυτήν την στιγμή για μένα το να κάνω το άλλο έχει περισσότερα πλεονεκτήματα, θεωρώ ότι είναι καλύτερο για μένα να κάνω το άλλο». Αυτό και μόνο είναι πολύ απενοχοποιητικό.

Για παράδειγμα:

-«ξέρω ότι θα ήταν καλύτερο για μένα να μην φάω τώρα, από την στιγμή που έφαγα πριν από λίγο, αλλά είναι πολύ νόστιμο»

-«θα ήταν καλύτερο να μην φάω τώρα αφού σε λίγο θα κοιμηθώ»

-«θα ήταν καλύτερο να μην φάω άλλο αφού έχω χορτάσει. Αλλά γιατί θέλω να φάω κι άλλο; Μήπως επειδή είμαι αγχωμένη; Ας κάνω κάτι για να ηρεμήσω»

-«είχα πει ότι το βράδυ θα έτρωγα μόνο ένα γιαούρτι, αλλά από την στιγμή που πεινάω πολύ, αν φάω ένα γιαούρτι, δεν θα χορτάσω και πολύ πιθανόν να καταλήξω να φάω πριν κοιμηθώ. Οπότε ας φάω κάτι άλλο που θα με χορτάσει περισσότερο»

Η φωνή του γονιού είναι πολύ έντονη στα άτομα που έχουν νευρική ανορεξία ή άτυπη νευρική ανορεξία, καθώς και στην νευρική βουλιμία περιοριστικού τύπου (τις ημέρες του περιορισμού). Είναι επίσης πολύ συνηθισμένη και στα άτομα που κάνουν για πρώτη φορά δίαιτα ή που έχουν βάλει τον εαυτό τους λίγες φορές σε αυτήν την διαδικασία. Στην νευρική βουλιμία και στην αδηφαγική διατροφική διαταραχή καθώς και στην παχυσαρκία, είναι πολύ έντονη η φωνή του παιδιού. Συνήθως αυτά είναι και τα άτομα που κάνουν πολύ συχνά δίαιτες, καθώς όταν μπαίνουν σε μία διαδικασία απώλειας βάρους (όπου για αυτούς η λέξη δίαιτα είναι συνυφασμένη με τη λέξη στέρηση), πιέζουν τον εαυτό τους να στερηθούν τρόφιμα τα οποία «παχαίνουν» (φωνή γονιού), αλλά όσο πιο έντονη γίνεται η φωνή του γονιού, τόσο πιο έντονα εκφράζεται και η φωνή του παιδιού και καταλήγουν σύντομα να «σπάνε» την δίαιτα και να απογοητεύονται.

Γι’ αυτόν τον λόγο και οι περισσότεροι τις πρώτες φορές που κάνουν δίαιτα συνήθως την φέρνουν εις πέρας, αλλά μετά επανακτούν το χαμένο βάρος αργά ή γρήγορα (αυτοί που έχουν κάνει πολλές φορές δίαιτα το βάρος επανακτάται πολύ πιο γρήγορα), καθώς μετά από μία περίοδο που ήταν πολύ έντονη η φωνή του γονιού, ακολουθεί μία περίοδος που είναι περισσότερο έντονη η φωνή του παιδιού και τρώνε τα τρόφιμα που πραγματικά επιθυμούν. Αλλά επειδή έχει προηγηθεί μία περίοδος στέρησης από αυτά, η επιθυμία να τα γευτούν γίνεται μεγαλύτερη και συνήθως η ποσότητα που καταναλώνουν είναι μεγαλύτερη από αυτή που πραγματικά χρειάζονται προκειμένου να χορτάσουν. Αυτό δημιουργεί τον φαύλο κύκλο της δίαιτας (έχω μιλήσει για αυτό σε προηγούμενο άρθρο) και σταδιακά κάνει και περισσότερο έντονο τον διαχωρισμό των τροφίμων πλέον σε αυτά που επιτρέπονται και σε αυτά που απαγορεύονται.

Για να σας απενοχοποιήσω λοιπόν, θα σας πω ότι κανένα τρόφιμο δεν παχαίνει και κανένα δεν αδυνατίζει. Αν θέλετε να πούμε κάτι που παχαίνει, είναι το να υποκαθιστώ ένα τρόφιμο που «επιθυμώ», με ένα άλλο που «πρέπει».

Πολύ συχνά βλέπω στην δουλειά μου να τρώνε πολλά φρούτα όταν ξεκινάνε δίαιτα και να μην τρώνε καθόλου όταν δεν κάνουν. Επίσης είναι σύνηθες το να υποκαθιστούν το γλυκό με φρούτα. Το αποτέλεσμα είναι ότι μπορεί να καταλήξουν να φάνε τόσα φρούτα (αφού πιστεύουν ότι δεν παχαίνουν), που θερμιδικά να φτάσουν τις θερμίδες που θα έπαιρναν εάν έτρωγαν τελικά ένα γλυκό. Στο τέλος όμως αυτό που τους μένει είναι η ανεκπλήρωτη επιθυμία για το γλυκό, που τελικά όταν κάποια στιγμή επιτρέψουν στον εαυτό τους να το φάνε, θα φάνε πολύ περισσότερο από αυτό που χρειάζονταν για να χορτάσουν, επειδή αισθάνονται ότι το έχουν στερηθεί. Και αυτό παχαίνει.

Συμπερασματικά λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι θα ήταν καλό πριν φάμε, να αντικαταστήσουμε τα «πρέπει» μας με αυτό που «θα ήταν καλό» για εμάς να κάνουμε. Να χρησιμοποιούμε δηλαδή την φωνή «του ενήλικα». Και θα δείτε ότι τότε όλα θα γίνουν πιο εύκολα και πιο συνειδητά, με λιγότερες ενοχές και άρα με μεγαλύτερη απόλαυση.

Όλοι και όλα είναι συνδεδεμένα

http://gerasimos-politis.blogspot.gr

Όλοι και όλα είναι συνδεδεμένα

Όλοι και όλα είναι συνδεδεμένα,connected, επίδραση κοινωνικών δικτύων, κοινωνία, κοινωνικά δίκτυα, Κοσμολογία, συνδεδεμένα, συνδεδεμένοι, Ψυχολογία
Στο βιβλίο τους με τίτλο Συνδεδεμένοι, oι συγγραφείς Nicholas Christakis και James Fowler παρουσιάζουν εκρηκτικά νέα στοιχεία σχετικά με το ότι τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν κάθε πλευρά της ζωής μας: το πώς αισθανόμαστε, το πόσα χρήματα κερδίζουμε, ποιον είναι πιθανότερο να παντρευτούμε, το αν θα αρρωστήσουμε ή αν τελικά θα πάμε να ψηφίσουμε —τα πάντα για εμάς σχετίζονται με το τι κάνουν, αισθάνονται και σκέφτονται οι άλλοι γύρω μας.



Το βιβλίο εξηγεί ότι ο κόσμος μας διέπεται από τον Κανόνα των Τριών Βαθμών. Επιρροής: επηρεάζουμε και επηρεαζόμαστε από άτομα που απέχουν από εμάς μέχρι και τρεις βαθμούς διαχωρισμού, τα περισσότερα από τα οποία δεν τα γνωρίζουμε καν. Για παράδειγμα, η φίλη της φίλης της φίλης σας επιδρά περισσότερο στην ευτυχία σας απ’ ό,τι ένα φουσκωμένο πορτοφόλι στην τσέπη σας. Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν τη βάση των οικονομικών μας σκανδάλων, των διατροφικών ολισθημάτων μας, της κατάχρησης ουσιών και των επιδημιών αυτοκτονίας, αλλά επίσης της εκλογική συμπεριφοράς μας, της καινοτομίας, του αλτρουισμού και της «όλως τυχαίας» επίδειξης καλοσύνης.


Προκλητικό, διορατικό, τερπνό και ωφέλιμο, το Συνδεδεμένοι εξηγεί γιατί τα συναισθήματα είναι μεταδοτικά, πώς εξαπλώνεται η παχυσαρκία, γιατί οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι, και πολλά άλλα. Καταρρίπτοντας την άποψη της πρωτοκαθεδρίας του ατόμου, το βιβλίο προτείνει μια επαναστατική νέα ιδέα: ότι καθοδηγούμαστε ασυναίσθητα από τους ανθρώπους που μας περιστοιχίζουν, σαν τα πουλιά ενός σμήνους που κινούνται σε πλήρη συμφωνία.

Το Συνδεδεμένοι είναι ένα βιβλίο που θα αλλάξει για πάντα τον τρόπο με τον οποίο βλέπετε τους άλλους και τον εαυτό σας.



Μερικά σχόλια για το βιβλίο:

● «Το βιβλίο ασχολείται με τη συναρπαστική νέα επιστήμη των κοινωνικών δικτύων. Με ενθουσιασμό και σαφήνεια, οι δύο διεθνώς αναγνωρισμένοι επιστήμονες ανακαλύπτουν τους αόρατους ιστούς που μας συνδέουν μεταξύ μας και, στην πορεία, αποκαλύπτουν συναρπαστικές πτυχές της κοινωνικής μας ζωής. [...] Αν κάποιος που γνωρίζετε ελάχιστα διαβάσει το Συνδεδεμένοι, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει για πάντα τη δική σας ζωή. Πώς; Μα, διαβάστε στο βιβλίο».
―Daniel Gilbert, καθηγητής ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Harvard

● «Από την υγεία και την ευτυχία έως τις εποχικές μόδες και τις χρηματοοικονομικές αγορές, οι Christakis και Fowler μάς προσφέρουν ένα εντυπωσιακό ταξίδι στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων. Και δείχνοντας τη σημασία αυτών των δικτύων για την προσωπική μας ζωή, οι συγγραφείς αναδεικνύουν κάτι ακόμη πιο σημαντικό: ότι η προοπτική του δικτύου αποτελεί κλειδί για την κατανόηση της ύπαρξής μας μέσα στην κοινωνία».
―Duncan Watts, καθηγητής κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Columbia

● «Αυτό που μας κάνει ανθρώπινους ―για καλό ή για κακό― είναι η κοινωνική φύση μας. Πουθενά αλλού δεν φανερώνεται σαφέστερα αυτή η πολύπλοκη, υπέροχη και συχνά σκοτεινή πλευρά μας απ’ ό,τι σε τούτο το βιβλίο. Σε έναν κοινωνικό κόσμο ο οποίος κατακλύζεται από νέους τρόπους αλληλεπίδρασης, το Συνδεδεμένοι είναι ένα εγχειρίδιο της ανθρώπινης ύπαρξης στον εικοστό πρώτο αιώνα».
―Dan Ariely, καθηγητής συμπεριφορικής οικονομικής, Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης

● «Ίσως να πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα βιβλία της δεκαετίας. Με ξεκάθαρο και γλαφυρό τρόπο, οι συγγραφείς χρησιμοποιούν τα πρωτοποριακά ευρήματά τους σχετικά με τα κοινωνικά δίκτυα για να κατανοήσουν όχι μόνο τις κοινωνικές σχέσεις, αλλά και τις δυνάμεις που διαμορφώνουν τον κόσμο μας. Γεμάτο με συναρπαστικές ιστορίες και παραδείγματα, το βιβλίο είναι απαραίτητο για την κατανόηση της ίδιας μας της φύσης. [...] Πρέπει να το διαβάσουν άπαντες».
―Ed Diener, καθηγητής ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο του Ιλινόις

● «Ένα παλιό ρητό λέει: “Τους συγγενείς δεν τους διαλέγουμε”. Μόλις διαβάσετε αυτό το βιβλίο, θα δείτε ότι δεν μπορείτε να επιλέξετε πολλά πράγματα στη ζωή σας. Αλλοι τα επιλέγουν για εσάς! Οι Christakis και Fowler δίνουν νέα πνοή σε μια παλιά ιδέα: το ότι έχει μεγάλη σημασία με ποιον συναναστρέφεστε. [...] Πολύπλοκες ιδέες γίνονται εύκολα κατανοητές και τα μυστήρια της επιστήμης ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια σας. [...] Ο κόσμος θα γίνει πιο μικρός και θα αποκτήσει μεγαλύτερο νόημα μόλις διαβάσετε αυτό το συναρπαστικό βιβλίο».
―Sudhir Venkatesh, καθηγητής κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Columbia

● «Μια πανοραμική οπτική των κοινωνικών σχέσεων που μπορεί να σας δημιουργήσει ίλιγγο. Κάθε δάσκαλος και κάθε γονιός, κάθε επιχειρηματίας και κάθε πολιτικός, όλοι οι πολίτες θα πρέπει να δουν τη ζωή τους από αυτή την οπτική γωνία».
―Chip Heath, καθηγητής οργανωσιακής συμπεριφοράς, Πανεπιστήμιο Stanford



Τα σημαντικά θέματα του βιβλίου με μορφή ερωτημάτων:

Στην καρδιά του προβλήματος

1. Θα δωρίζατε τον νεφρό σας σε έναν άγνωστο; Και αν ο σύντροφός σας ή ο καλύτερος φίλος σας αποδεχόταν την προσφορά σας, εσείς θα μπορούσατε να αλλάξετε την άποψή σας; Και θα επηρεαζόταν η απόφασή σας αν γνωρίζατε ότι η δωρεά σας θα παρακινούσε και άλλους να γίνουν δωρητές οργάνων;

2. Θα λέγατε για σας ότι έχετε πολλούς γνωστούς ή απλώς λίγους κοντινούς φίλους; Αν κάνατε ένα πάρτι, οι καλεσμένοι σας θα γνωρίζονταν ήδη μεταξύ τους ή θα έπρεπε να συστήσετε τους πάντες για πρώτη φορά; Πόσο διαφορετικό νομίζετε ότι θα ήταν τo πάρτι σε ένα διαφορετικό κοινωνικό δίκτυο;

3. Ποιος είναι ο γνωστός σας που σας επηρεάζει περισσότερο; Μπορούν να υπάρχουν και άλλοι, άγνωστοι σε εσάς άνθρωποι, οι οποίοι να σας επηρεάζουν ακόμη περισσότερο;

Όταν χαμογελάτε εσείς, χαμογελά και όλος ο κόσμος

4. Έχετε ποτέ «προσβληθεί» από πολύ γέλιο, άγχος ή άλλα συναισθήματα, όπως τα κορίτσια στην Τανζανία; Γελάτε δυνατά όταν είστε μόνοι σας;

5. Πώς σας επηρεάζει η διάθεση των φίλων σας; Με ποιους τρόπους τα συναισθήματα των ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένης της χαράς, αντικατοπτρίζουν μια ομαδική συμπεριφορά ―σαν τη συμπεριφορά των πουλιών όταν πετούν σε σμήνη;

6. Πιστεύετε ότι οι άνδρες και οι γυναίκες αντιδρούν διαφορετικά στη μοναξιά ή στην κατάθλιψη; Πώς οι διαφορές αυτές θα επηρέαζαν τη μετάδοση των συναισθημάτων στους άνδρες και τις γυναίκες;


Αγάπα τον πλησίον σου

7. Ο Νίκολας και η σύζυγός του, η Έρικα, κάποτε ζούσαν σε απόσταση τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων, αλλά έπρεπε να βρεθεί ο ένας στην άλλη άκρη του κόσμου προτού το κοινωνικό τους δίκτυο τους φέρει κοντά. Πώς γνωρίσατε το έτερόν σας ήμισυ; Ήταν μια τυχαία συνάντηση ή «βοήθησαν» οι φίλοι και οι συγγενείς σας; Μήπως η «τυχαία συνάντηση» δεν ήταν τελικά και τόσο τυχαία;

8. Αν μετρούσαμε την ελκυστικότητα από το 1 έως το 10, θα προτιμούσατε να βρίσκεστε στο 6 όταν όλοι οι άλλοι είναι στο 4, ή στο 8 όταν οι άλλοι είναι στο 10; Γιατί; Θα προτιμούσατε να κερδίζετε 32.000 δολάρια όταν όλοι οι άλλοι κερδίζουν 30.000 δολάρια ή θα προτιμούσατε 33.000 δολάρια όταν οι άλλοι κερδίζουν 35.000; Θα προτιμούσατε να έχετε 2 εβδομάδες άδεια τον χρόνο όταν οι άλλοι έχουν 1, ή θα προτιμούσατε 3 εβδομάδες άδεια όταν οι άλλοι έχουν 4; Ποια είναι η διαφορά μεταξύ αυτών των «αγαθών» (ελκυστικότητα, εισόδημα και χρόνος διακοπών);

9. Πιστεύετε ότι οι φίλοι σας επηρεάζουν το πόσο συχνά κάνετε έρωτα ή το είδος του σεξ που κάνετε; Και τι συμβαίνει με τους γονείς, σας επηρεάζουν και αυτοί; Ποιοι νομίζετε ότι επηρεάζουν περισσότερο τους εφήβους, οι γονείς ή οι συνομήλικοί τους;

10. Ξέρετε κανέναν που να πέθανε από “ραγισμένη καρδιά”; Πώς πιστεύετε ότι θα αντιδρούσε ο σύντροφός σας αν πεθαίνατε; Θεωρείτε ότι αυτό είναι πιο δύσκολο για τους άνδρες ή για τις γυναίκες, και γιατί;

11. Έχετε ποτέ συνάψει σχέση με τον εραστή της πρώην φίλης σας; Θα σας φαινόταν αφύσικο κάτι τέτοιο, και γιατί;


Ο ίδιος πόνος

12. Γιατί πιστεύετε ότι οι στενοί σας φίλοι που ζουν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά μπορεί να επηρεάζουν τις συνήθειές σας ως προς τη διατροφή και τη σωματική άσκηση τόσο όσο και αυτοί που ζουν δίπλα σας; Δεδομένου του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν τα κοινωνικά δίκτυα, τι θα μπορούσατε να κάνετε για να αλλάξετε τις συνήθειες αυτές;

13. Αν βγείτε για δείπνο με τους φίλους σας, είστε ο μόνος που παραγγέλνει αλκοόλ (ή που δεν παραγγέλνει αλκοόλ); Σας επηρεάζουν οι φίλοι σας ως προς την ποσότητα του αλκοόλ που καταναλώνετε ή ως προς το αν καπνίζετε; Και τι συμβαίνει με πολλές άλλες συνήθειες που σχετίζονται με την υγεία; Θα επηρεαζόσασταν από τη σεξουαλική ζωή κάποιου φίλου σας; Ενός γείτονά σας; Μιας διασημότητας;

14. Έχετε ποτέ ακούσει ένα άσχημο νέο ―ας πούμε, για μια αυτοκτονία― και ανησυχήσατε μήπως άλλοι άνθρωποι θα μπορούσαν να παρασυρθούν από αυτό; Θεωρείτε ότι θα μπορούσατε προσωπικά να επηρεαστείτε από μια τραυματική ταινία, ένα βιβλίο ή κάποια είδηση;


Η ροή του χρήματος

15. Έχετε ποτέ προσπαθήσει να μαντέψετε πόσες καραμέλες βρίσκονται μέσα σε ένα βάζο; Πώς τα πήγατε; Θεωρείτε ότι θα προβλέπατε καλύτερα αν μπορούσατε να δείτε το τι μάντεψαν οι άλλοι; Γιατί; Αν βρίσκατε ένα καταπληκτικό σπίτι που ανταποκρινόταν πλήρως στις ανάγκες της οικογενείας σας, αλλά βλέπατε ότι ήταν απούλητο επί 18 μήνες, θα αλλάζατε γνώμη; Και το θεωρείτε σωστό αυτό;

16. Πώς βρήκατε την τωρινή σας δουλειά; Σας βοήθησαν κάποιοι φίλοι; Ήταν φίλοι κοντινοί ή απλώς γνωστοί σας; Γιατί μπορεί οι κοντινοί φίλοι να είναι λιγότερο χρήσιμοι στην εύρεση εργασίας;

17. Υπάρχει ένα μείγμα στενών και χαλαρών σχέσεων στο εργασιακό σας περιβάλλον; Με ποιον τρόπο νομίζετε ότι επηρεάζει αυτό την εργασία και τη δημιουργικότητά σας;


Πολιτικά συνδεδεμένοι

18. Ψηφίσατε στις τελευταίες εκλογές; Πιστεύετε ότι μπορεί να ενεργούσατε διαφορετικά την επόμενη φορά αν γνωρίζατε ότι η συμπεριφορά σας θα επηρέαζε την ψήφο άλλων ανθρώπων; Έχετε προσπαθήσει ποτέ να αλλάξετε την άποψη κάποιου για ένα πολιτικό ζήτημα; Τα καταφέρατε;

19. Αποτελεί προσόν ή όχι για έναν πολιτικό να είναι «καλά δικτυωμένος»; Θα μπορούσε πιθανόν να είναι υπερβολικά δικτυωμένος;

20. Θεωρείτε ότι τα διάφορα ιστολόγια, το MySpace, το Facebook, το Twitter, έχουν επίδραση στην πολιτική; Ποιον βοηθούν περισσότερο, τις «παλιές καραβάνες» ή τους νέους πολιτικούς; Έχει αλλάξει τη φύση της δημοκρατίας μας αυτού του είδους η τεχνολογία;


Είναι στη φύση μας

21. Παρακολουθείτε εκπομπές «ριάλιτι» όπου οι συμμετέχοντες ανταγωνίζονται μεταξύ τους; Έχετε δει ποτέ μια πράξη πραγματικής γενναιοδωρίας στην εκπομπή, ή πιστεύετε ότι ο καθένας κοιτάει το συμφέρον του; Πόσο σημαντικός είναι ο αλτρουισμός αν θέλετε να κερδίσετε σε μια τέτοια εκπομπή; Πόσο σημαντικός είναι ο αλτρουισμός αν θέλετε να κερδίσετε στην πραγματική ζωή;

22. Θα περιγράφατε τον εαυτό σας ως κατά βάση εγωιστή ή συνεργάσιμο; Πώς θα περιγράφατε τα μέλη της οικογενείας σας ή τους συναδέλφους σας; Ποια άποψη έχετε: αυτά τα χαρακτηριστικά είναι έμφυτα, επίκτητα ή κάποιο είδος συνδυασμού;

23. Αν είστε θρησκευόμενος, ο Θεός αποτελεί μέλος του κοινωνικού σας δικτύου, και γιατί;


Υπερσυνδεδεμένοι

24. Πόσο μακριά έχετε ταξιδέψει στη ζωή σας; Πόσο μακριά ταξίδεψαν οι γονείς και οι παππούδες σας; Θεωρείτε ότι έχετε περισσότερους φίλους επειδή ταξιδέψατε σε πολλά μέρη του κόσμου;

25. Πόσο διαφέρει η εικονική από την πραγματική ζωή; Πιστεύετε ότι ο κόσμος στο κοινωνικό περιβάλλον σας θα σας αντιμετώπιζε διαφορετικά αν είχατε διαφορετική εξωτερική εμφάνιση; Θεωρείτε ότι εσείς θα συμπεριφερόσασταν διαφορετικά αν είχατε διαφορετική εξωτερική εμφάνιση;

26. Θεωρείτε ότι ο κόσμος τους Διαδικτύου έχει βελτιώσει ή μήπως έχει θέσει σε κίνδυνο τις σχέσεις που έχετε αναπτύξει στη ζωή σας; Και αν ναι, με ποιον τρόπο;

27. Πιστεύετε ότι οι άνθρωποι έχουν υπερβολικά πολλούς «φίλους» στο Facebook και σε άλλα ηλεκτρονικά κοινωνικά δίκτυα; Πρόκειται για πραγματικούς φίλους; Πώς ανταποκρινόμαστε σε όλη αυτή την κοινωνική δραστηριότητα;

28. Εμπιστεύεστε τις πληροφορίες που βρίσκετε στη Wikipedia; Είναι αληθινές ή απλώς «φαινομενικά αληθινές»; Έχουν επηρεάσει τη ζωή σας οι μεγάλης κλίμακας συνεργασίες όπως αυτή στη Wikipedia;


Το συνολικό είναι καλό

29. Μπορείτε να θυμηθείτε μια περίπτωση όπου κάποιος σας βοήθησε με τρόπο ώστε αυτό να σας επιτρέψει να βοηθήσετε και εσείς κάποιον άλλο; Αυτού του είδους η συμπεριφορά είναι σπάνια ή συνηθισμένη; Πόσο μακριά θεωρείτε ότι μπορεί να μεταδοθεί η ευγένεια ενός ανθρώπου σε ένα κοινωνικό δίκτυο;

30. Τα κοινωνικά δίκτυα βοηθούν τους πλούσιους να γίνουν πλουσιότεροι; Αν ναι, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους που βρίσκονται στην περιφέρεια αυτών των δικτύων να μη «μείνουν πίσω»; Με ποιον τρόπο νομίζετε ότι μας βοηθούν τα κοινωνικά δίκτυα στο να κατανοήσουμε την κοινωνικοοικονομική ανισότητα της κοινωνίας μας;

31. Πιστεύετε ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι εγγενώς αγαθά; Αν ναι, γιατί κυκλοφορούν μέσα τους τόσα άσχημα πράγματα (όπως ασθένειες, παραπληροφόρηση και βία); Στη δική σας ζωή, το όφελος από τη σύνδεση είναι μεγαλύτερο από το κόστος;

32. Η εκπληκτική δύναμη των κοινωνικών δικτύων έγκειται στο ότι μπορεί να ελέγχουμε λιγότερο τις αποφάσεις μας από όσο νομίζουμε. Παράλληλα όμως, μπορεί να επηρεάζουμε άλλους ανθρώπους περισσότερο από όσο νομίζουμε. Έχει κάποια αξία να γνωρίζουμε ότι, ενώ μας επηρεάζουν οι άλλοι, ταυτόχρονα τους επηρεάζουμε και εμείς ―ότι είμαστε, δηλαδή, μέρος ενός ανθρώπινου υπεροργανισμού;

Καθολική ευημερία κατά τον Κομφούκιο

http://gerasimos-politis.blogspot.gr

Καθολική ευημερία κατά τον Κομφούκιο



Καθολική ευημερία κατά τον Κομφούκιο - αυτογνωσία, ευημερία, Κινεζική Φιλοσοφία, κοινωνία, Κομφούκιος
Ο μοναδικός δρόμος προς την καθολική ευημερία αρχίζει από τον εαυτό μας. 

Ο Κομφούκιος έλεγε πως παλιά οι άνθρωποι (ακόμα και τότε βασίζονταν στο παρελθόν), επειδή ήθελαν να κυριαρχήσει η αρετή και η τάξη στην κοινωνία άρχιζαν τις αλλαγές στην περιοχή τους. Προσπαθώντας να επιβάλλουν την τάξη στην περιοχή τους, πρώτα απ' όλα έβαζαν τις δυνάμεις τους να επιβάλλουν τάξη και ηρεμία στην οικογένειά τους.

Επιθυμώντας να επιβάλλουν τάξη στην οικογένειά, άρχιζαν να βάζουν τάξη μέσα τους. Προσπαθώντας να επιβάλλουν τάξη μέσα τους ερευνούσαν και μελετούσαν την ψυχή τους και προσπαθούσαν να την καθαρίσουν. 

Επιθυμώντας να καθαρίσουν την ψυχή τους, προσπαθούσαν να είναι πάντα ειλικρινείς στις σκέψεις τους. Θέλοντας να είναι πάντα ειλικρινείς στις σκέψεις τους, πρώτα απ' όλα προσπαθούσαν να αποκτήσουν τη γνώση: τι είναι το καλό και τι είναι το κακό. Και όταν αυτές οι γνώσεις τους γίνονταν βαθιές άρχισαν να καταλαβαίνουν τη φύση των πραγμάτων. 

Όταν οι άνθρωποι κατανοούσαν την φύση των πραγμάτων, τότε ερχόταν η καθαρή γνώση. Και όταν οι γνώσεις τους ήταν καθαρές, τότε και οι σκέψεις τους γίνονταν ειλικρινείς. Όταν οι σκέψεις τους ήταν καθαρές, τότε και η ψυχές τους γίνονταν καθαρές και αγνές. Όταν οι καρδιές τους ήταν καθαρές, αποκτούσαν νέες αρετές και γίνονταν έντιμοι άνθρωποι. Όταν αυτοί ήταν έντιμοι στις οικογένειες τους ερχόταν η ειρήνη και η αγάπη και μέσα στην οικογένεια κυριαρχούσε η αρμονία και η τάξη. Όταν στις οικογένειες ερχόταν η τάξη, αντίστοιχα και στις περιοχές τους ερχόταν η τάξη. Και όταν στις περιοχές ερχόταν η τάξη, τότε σ' ολόκληρο το κράτος ερχόταν η αρμονία και η ευτυχία.

Δημοφιλείς αναρτήσεις