Ο
Άρτσιμπαλντ Αλεξάντερ Λιτς (18 Ιανουαρίου 1904 – 29 Νοεμβρίου 1986),
γνωστότερος με το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο Κάρι Γκραντ ήταν Άγγλος
ηθοποιός που πρωταγωνίστησε σε μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες
της χρυσής περιόδου του αμερικανικού κινηματογράφου. Οι γνωστότερες του
ταινίες είναι οι εξής: Διαζύγιο με προθεσμία (The Awful Truth, 1937), Η
Γυναίκα με τη Λεοπάρδαλη (Bringing Up Baby, 1938),
Κοινωνικά σκάνδαλα (The Philadelphia Story, 1940), Ξαναπαντρεύομαι τη
γυναίκα μου (His Girl Friday, 1940), Υπόθεση Νοτόριους (Notorius, 1946)
και Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων (North By Northwest, 1959). Η
συμμετοχή του σ' αυτές τις ταινίες σε συνδυασμό με τον άνετο χαρακτήρα
του και τη γοητευτική του εμφάνιση έδωσαν στο όνομά του θρυλική
υπόσταση. Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου τον έχει κατατάξει
δεύτερο στη λίστα με τους 25 μεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών.
[1]
Το 1970 τιμήθηκε με ειδικό βραβείο Όσκαρ για την προσφορά του στην 7η
τέχνη[Ο Άρτσιμπαλντ Λιτς γεννήθηκε στο Χόρφιλντ του Μπρίστολ στην Αγγλία
από τον Ιλάια Τζέιμς Λιτς και την Έλσι Μαρία Κίνγκντον[4][5]. Ήταν
μοναχογιός και η παιδική του ηλικία δεν ήταν ιδιαίτερα ευτυχισμένη. Η
μητέρα του, που είχε χάσει ένα παιδί, το οποίο πέθανε πριν τη γέννηση
του Γκραντ, έπασχε από κατάθλιψη. Ο πατέρας του την έκλεισε σε ίδρυμα
και είπε στον εννιάχρονο Άρτσι ότι έφυγε για μακρινό ταξίδι. Ο Γκραντ
έμαθε την αλήθεια και συνάντησε την έγκλειστη σε ίδρυμα μητέρα του
αφότου έκλεισε τα τριάντα. Το 1918 απεβλήθη από το σχολείο και αποφάσισε
να ακολουθήσει τον θίασο του Μπομπ Πέντερ σε περιοδείες ανά την Αγγλία,
ως ακροβάτης. Το 1920 ο θίασος ταξίδεψε στην Αμερική και μαζί και ο
Γκραντ. Ο θίασος επέστρεψε στην Αγγλία, αφήνοντας πίσω του τον Γκραντ
που αποφάσισε να κάνει πατρίδα του τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στις ΗΠΑ ο
Γκραντ συνέχισε να περιοδεύει με πλανόδιους θιάσους δουλεύοντας ως πότε
ως ακροβάτης, πότε ως ζογκλέρ και ενίοτε ως τραγουδιστής και χορευτήΜετά
από κάποιες επιτυχίες σε κωμωδίες του Μπρόντγουεϊ ο Γκραντ πήγε στο
Χόλιγουντ όπου υπέγραψε συμβόλαιο με την εταιρία παραγωγής Paramount. Το
όνομα Κάρι Λόκγουντ που είχε διαλέξει για καλλιτεχνικό ψευδώνυμο δεν
άρεσε στους παραγωγούς και τον ανάγκασαν να το αλλάξει. Τότε υιοθέτησε
το επίθετο Γκραντ, παρατηρώντας ότι τα αρχικά του ήταν τα ίδια με εκείνα
των ονομάτων του Κλαρκ Γκέιμπλ και του Γκάρι Κούπερ ανερχόμενων
κινηματογραφικών αστέρων της εποχής. Οι πρώτες ταινίες που γύρισε ήταν
αδιάφορες, με πιο αξιόλογες το Ξανθή Αφροδίτη (Blonde Venus) πλάι στη
Μάρλεν Ντίτριχ και το Τον έβγαλε λανθασμένο (She Done Him Wrong) πλάι
στη σεξοβόμβα Μέι Γουέστ[6]. Το She Done Him Wrong ήταν μεγάλη επιτυχία
του 1934 κι έσωσε την Paramount από χρεωκοπία. Την ίδια χρονιά
παντρεύτηκε την πρώτη του σύζυγο Βιρτζίνια Τσέριλ, ο γάμος τους όμως δε
διήρκεσε πολύ καθώς ένα χρόνο αργότερα η δυο τους χώρισαν. Το 1937
υπέγραψε συμβόλαιο με την Columbia και η συμμετείχε στις ταινίες Αόρατο
ζεύγος (Topper) και Διαζύγιο με προθεσμία (The Awful Truth) τον έκανε
αστέρα πρώτου μεγέθους. Ακολούθησαν οι ταινίες: Η Γυναίκα με τη
Λεοπάρδαλη (Bringing Up Baby, 1938), Μαζί σου για πάντα (Holiday, 1938)
και Κοινωνικά σκάνδαλα (The Philadelphia Story) με συμπρωταγωνίστρια την
Κάθριν Χέπμπορν καθώς και τα: Ποια απ' τις δυο; (My Favorite Wife) και
Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου (His Girl Friday, 1940). Στα τέλη της
δεκαετίας του 30 παντρεύτηκε για δεύτερη φορά.Μετά τις συνεργασίες του
με την Κάθριν Χέπμπορν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 30, ο Γκραντ
θεωρήθηκε ο καταλληλότερος ηθοποιός για τις σοφιστικέ κομεντί της
περιόδου. Πολλές από τις ταινίες που γύρισε κατά τη δεκαετία του 40 ήταν
κωμωδίες. Με γνωστότερες το Ανθρώπινη δικαιοσύνη (The Talk Of The Town,
1942) του Τζορτζ Στίβενς, το Αρσενικό και παλιά δαντέλα (Arsenic and
old lace, 1944) του Φρανκ Κάπρα και το Ένας Άγγελος στη Γη (The Bishop's
Wife, 1947). Παρά την επιτυχία του, οι μόνες φορές που προτάθηκε για
όσκαρ ήταν εκείνες που πρωταγωνίστησε σε μελοδράματα. Έλαβε την πρώτη
του υποψηφιότητα για όσκαρ το 1941 για την ταινία του Τζορτζ Στίβενς
Νύχτα γεμάτη έρωτα (Penny Serenade), έχασε όμως από το Γκάρι Κούπερ. Η
δεύτερη υποψηφιότητα που έλαβε ήταν για το Στο διάβα της ζωής (None But
The Lonely Heart) το 1944 σε σκηνοθεσία του δραματουργού Κλίφορντ
Όντετς, εκείνη τη χρονιά το όσκαρ πήγε στον Μπινγκ Κρόσμπι για την
ταινία Ο Δρόμος της Αγάπης (Going My Way). Το 1945 χώρισε και από τη
δεύτερη σύζυγό του Μπάρμπαρα Χάτον. Οι δυο τους παρέμειναν φίλοι και
μετά το διαζύγιο, όμως οι φήμες που ήθελαν τον Γκραντ αμφισεξουαλικό
πλήθαιναν.[7]Το 1941 ξεκίνησε μια μακρά συνεργασία με τον Άλφρεντ
Χίτσκοκ, αρχίζοντας από τις Υποψίες (Suspicion), όπου συμπρωταγωνιστούσε
με την Τζόαν Φοντέιν, περνώντας από την Υπόθεση Νοτόριους (Notorious,
1946) και από Το Κυνήγι του Κλέφτη (To Catch A Thief, 1955), όπου
συμπρωταγωνιστούσε με τις Ίνγκριντ Μπέργκμαν και Γκρέις Κέλι αντίστοιχα
και καταλήγοντας Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων (North By Northwest,
1959). Ο Χίτσκοκ ήθελε τον Γκραντ για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην
ταινία Σχισμένο παραπέτασμα (Torn Curtain, 1966), αλλά ο ίδιος είχε
αποφασίσει να αποσυρθεί μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων του Περπάτα,
μην τρέχεις (Walk, Don't Run, 1966). Έτσι ο Χίτσκοκ προσέλαβε τον Πολ
Νιούμαν για να εμφανιστεί στο πλευρό της Τζούλι Άντριους[8]. Η
σημαντικότερη υπηρεσία που προσέφερε στον Χίτσκοκ ήταν ότι έπαιζε τους
δραματικούς ρόλους με μια δόση κωμωδίας και αστικής εκλέπτυνσης. Ο
Γκραντ ήταν ο αγαπημένος ηθοποιός του Χίτσκοκ, ο οποίος ήταν γνωστός για
την αντιπάθεια που έτρεφε για τους ηθοποιούς. Κάποτε είχε δηλώσει για
τον Γκραντ ότι ήταν ο μοναδικός ηθοποιός που αγάπησε σε ολόκληρή του τη
ζωή[9].Στα τέλη του 1949 ο Γκραντ παντρεύτηκε για τρίτη φορά, με την
ηθοποιό Μπέτσι Ντρέικ, με την οποία εμφανίστηκε σε δυο ταινίες. Αυτός ο
γάμος διήρκεσε 13 χρόνια κι οι δυο τους χώρισαν το 1962. Η Ντρέικ ώθησε
τον Γκραντ στη χρήση του LSD και στις αρχές της δεκαετίας του 60 ανέφερε
πόσο πολύ τον βοήθησε η θεραπεία με το συγκεκριμένο ναρκωτικό, που η
χρήση του ήταν ακόμα νόμιμη στις ΗΠΑ να βρει εσωτερική γαλήνη. Πέρα από
τη συνεργασία του με τον Χίτσκοκ κατά τη δεκαετία του πενήντα συμμετείχε
στις κωμωδίες Αποπλάνησις ενηλίκου (People Will Talk, 1951) σε
σκηνοθεσία Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς, στην ταινία Ο Βαρνάβας, η Εντβίνα, η
μαϊμού και το μπογκομόλετς (Monkey Business, 1952) σε σκηνοθεσία του
Χάουαρντ Χοκς και πλάι στις Τζίντζερ Ρότζερς και Μέριλιν Μονρόε και στην
ταινία Μεγάλε μου Έρωτα (An Affair To Remember, 1957) στο πλευρό της
Ντέμπορα Κερ. Το 1956 ίδρυσε δική του εταιρία παραγωγής, την Grantley
Productions, για τις οποίες τη διανομή είχε αναλάβει η εταιρία
Universal. Ταινίες που κυκλοφόρησαν από την εταιρία του Γκραντ ήταν οι
Αδιακρισίες (Indiscreet, 1958), το Επιχείρησις κομπινεζόν (Operation
Petticoat, 1959), το Η ωραία και ο εκατομμυριούχος (That Touch of Mink,
1962) και το Ο γερόλυκος φωνάζει (Father Goose, 1964).Το 1963 ο Γκραντ
πρωταγωνίστησε στην ταινία Ραντεβού στο Παρίσι (Charade, 1963) πλάι στην
Όντρεϊ Χέπμπορν και την επόμενη στο Ο γερόλυκος φωνάζει (Father Goose,
1964) πλάι στην Λέσλι Καρόν. Τελευταία του ταινία έμελλε να είναι το
Περπάτα, μην τρέχεις (Walk, Don't Run, 1966). Το 1965 κλέφτηκε και
παντρεύτηκε στο Λας Βέγκας την ηθοποιό Ντάιαν Κάνον με την οποία
απέκτησε μια κόρη που γεννήθηκε πρόωρα το 1966, τη Τζένιφερ Γκραντ. Ο
γάμος του με την Κάνον έληξε το 1967 όταν οι δυο τους υπέγραψαν τα
χαρτιά του διαζυγίου. Στα τέλη της δεκαετίας δέχτηκε μια θέση στο
διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας καλλυντικών Fabergé, η θέση αυτή σε
συνδυασμό με το επιχειρηματικό του μυαλό του απέφερε πολλά
εκατομμύρια.Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Γκραντ, έγινε διοικητικό
μέλος και των εταιριών Hollywood Park Inc., Western Airlines και
Metro-Goldwyn-Mayer. Το 1970 του απένειμαν Τιμητικό Όσκαρ για την
προσφορά του στο χώρο του κινηματογράφου. Στα τέλη της δεκαετίας του 70
έκανε περιοδείες ανά τις ΗΠΑ, όπου προβάλλονταν στιγμιότυπα από τις
ταινίες του κι απαντούσε σε ερωτήσεις από το κοινό. Το 1981 παντρεύτηκε
για πέμπτη φορά τη Μπάρμπαρα Χάρις που έμεινε στο πλευρό του μέχρι και
το θάνατό του από εγκεφαλική αιμορραγία το 1986. Για τρεις δεκαετίες
περίπου, ο Γκραντ δούλεψε τους ρόλους με όπλο αυτή την ξεχωριστή,
προσωπική χάρη. Η επιρροή του ήταν τόσο σημαντική ώστε να θεωρείται
πρότυπο για πολλούς άνδρες της εποχής του. [10]Κάποτε μάλιστα δήλωσε
ειρωνευόμενος <<Όλοι θέλουν να γίνουν Κάρι Γκραντ. Ακόμα κι εγώ
θέλω να γίνω Κάρι Γκραντ>
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%AC%CF%81%CE%B9_%CE%93%CE%BA%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%84