Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Robert Walser

http://www.ideostato.gr/2013/01/robert-walser.html

Robert Walser: ένας άγνωστος ποιητής


του Κυριάκου Χαλκόπουλου *

Όταν ο Robert Walser βρέθηκε, τις τελευταίες μέρες του 1956, νεκρός σε ένα χιονισμένο δρόμο λίγο έξω από το άσυλο όπου νοσηλευόταν, γραφόταν ο επικήδειος ενός συγγραφέα που παρόλο που δεν είχε ποτέ αληθινά πολλούς αναγνώστες, είχε τη διάκριση να τον εκτιμούν ορισμένοι από τους κυριότερους λογοτέχνες του 20ου αιώνα.

Ανάμεσα στους θαυμαστές του έργου του ήταν ο Έσσε και ο Κάφκα. Ο πρώτος μάλιστα είχε σημειώσει πως, κατά την εκτίμησή του, ο κόσμος θα ήταν καλύτερος αν ο Walser είχε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες.

Είναι χαρακτηριστικό πως το έργο του που είχε εντυπωσιάσει τον τότε ακόμα άσημο συγγραφέα της Πράγας, το Ινστιτούτο Μπενγιαμέντα (Jacob von Gunten), δεν έχει ακόμα μεταφραστεί στη γλώσσα μας. Ωστόσο υπάρχουν σε αυτήν μερικές μικρές συλλογές διηγημάτων του, καθώς και ένα άλλο του μυθιστόρημα, «Ο Παραγιός».

Παρόλο που φαίνεται ότι μπορούσε να ζήσει πλήρως μέσα στα μυθιστορήματά του, τα μικρά κείμενα παρουσιάζουν ένα πιο εντυπωσιακό εύρος στα θέματά τους. Ο Walser σε πολλά από αυτά εμφανίζεται σε πρώτο πρόσωπο ως κάποιος εγωκεντρικός χαρακτήρας, με μια σειρά από απορριπτικές γνώμες για τον κόσμο γύρω του. Δεν λείπουν όμως και οι αυτοκατηγορίες, και μάλιστα είναι τα κείμενα που είναι περισσότερο βουτηγμένα σε αυτές που ίσως να παρουσιάζουν μια πιο σπαρακτική θέα του λογοτέχνη.

«Είμαι λίγο ξεθωριασμένος, συμπιεσμένος...όλμοι με έχουν συντρίψει» αναφέρει σε ένα απο αυτά τα κομμάτια, με τον τίτλο «Νευρικός!». Ακολουθούν δύο άλλα, το «Ώστε σε έχω!» και «Ο Κινάστης», που μπορεί να ειπωθεί πως περιέχουν σε τέτοιο βαθμό μια βαθύτερη δυστυχία και ανημπορία, που δύσκολα διαβάζονται ήρεμα. Στο πρώτο από αυτά παρακολουθούμε την προσπάθεια ενός ανθρώπου να πορευτεί στη ζωή ενώ έχει αμφιβάλει σημαντικά για την αξία των αισθήσεών του. Αμφιβάλει για τα μάτια του, νομίζει ότι τον παραπλανούν, γι αυτό καταφεύγει σε διάφορα τεχνάσματα ώστε να αναπληρώσει αυτό το κενό που δημιουργήθηκε από την απόρριψη των ματιών. Στον Κινάστη παρουσιάζεται η εκλεπτυσμένη φύση του φερώνυμου χαρακτήρα, που όμως είναι στην πραγματικότητα γεμάτος με μίσος για όλους τους άλλους. Εξωτερικά συμπεριφέρεται με τυπικούς τρόπους, κατά βάθος όμως δε θέλει καμία σχέση με κανέναν και η στάση του αυτή είναι εμπεδωμένη και άτεγκτη. Μονάχα όταν επιχειρεί να συμπεριφερθεί με τον ίδιο προσποιητό και ψυχρό τρόπο σε έναν ιδιαίτερο ξένο, που αποκαλύπτεται ότι είναι ο ίδιος ο Θάνατος, τα λόγια δε βγαίνουν από το στόμα του, και όλη του η ψυχοσύνθεση καταρρέει, πριν και από το επόμενο σωματικό γκρέμισμα.

Συνεπώς θα ήταν δίκαιο να υποστηριχτεί οτι ο Walser κατανοούσε πως είχε μέσα του τους δικούς του λάκκους με τα φίδια. Παρά την ψυχρότητα που αποπνέουν πολλά από τα κείμενα του, αναγνώριζε ότι ακόμα και έτσι οι άμυνες του απέναντι σε ένα κόσμο που τον έκρινε ως πολύ άσκημο για να μπορέσει να επιβιώσει σε αυτόν μια εκλεπτυσμένη φύση, παρέμειναν άμυνες, και γεννούσαν τα δικά τους μειονεκτήματα, που επέστρεφαν για να ανατροφοδοτηθεί η θλίψη για τη ζωή. Μπορεί ποτέ να μην έφτασε στο σημείο της σφοδρότητας της αυτοκατηγορίας του μεγάλου του θαυμαστή, όμως και αυτός απλώθηκε στις τέσσερις πλευρές του ορίζοντα μεταφέροντας εκεί τις δικές του προσπάθειες για να βρεθεί μια λύση.

Ταυτόχρονα, όπως αποκαλύπτεται σε ένα άλλο κείμενο, ήταν της γνώμης πως δεν ωφελούσε να καταπονεί το μυαλό του (ή και αντίστροφα χλεύαζε αυτή την κρίση) διότι δεν θα έβγαινε από αυτή την προσπάθεια κανένα κέρδος. Έτσι, ποιητικά, θα γινόταν κανείς να ισχυριστεί για το θάνατό του πως το χιόνι που έπεσε πάνω στο άψυχο κορμί θα γινόταν να αποτελέσει το συμβολισμό των σκέψεων που τελικά ήρθαν, έστω με τη συντριβή κάθε αντίστασης (όπως στον Κινάστη) για να παρηγορήσουν την παραπονεμένη φύση εκείνου που ίσως να δημιούργησε μια ολόκληρη λογοτεχνία ακριβώς για να απομακρυνθεί απο αυτές.

* Ο Κυριάκος Χαλκόπουλος γεννήθηκε το 1979 στη Θεσσαλονίκη, όπου και ολοκλήρωσε τις βασικές του σπουδές. Κατόπιν σπούδασε στην Αγγλία και είναι πτυχιούχος της φιλοσοφικής σχολής του πανεπιστημίου του Έσσεξ. Διηγήματά του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα λογοτεχνικά περιοδικά (Ένεκεν, Εντευκτήριο, Δέκατα, Ίαμβος, Αντί επιλόγου κ.α.) και στο εξωτερικό (Αγγλία, Γερμανία). Σήμερα ζει στη Θεσσαλονίκη.

Γλυκό πορτοκάλι εύκολο



Γλυκό πορτοκάλι εύκολο

Από το ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ ΤΗΣ ΒΕΦΑΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΙΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΓΡΑΜΜΑ Π-Ρ

1 κιλό γλυκό
Χρόνος προετοιμασίας 20΄
Χρόνος βρασμού 40΄
Βαθμός δυσκολίας ++

1 κιλό πορτοκάλια
1 κιλό ζάχαρη
1 κούπα νερό
1 κουταλιά χυμό λεμονιού


1. Ξύστε ελαφρά τα πορτοκάλια στον τριφτή για μέτριο ξύσμα. Βάλτε σε μια κατσαρόλα νερό να βράσει, ρίξτε τα πορτοκάλια κι αφήστε τα 4΄. Επαναλάβετε αυτή την διαδικασία άλλες 2 φόρες, αλλάζοντας το νερό. Για να δείτε αν είναι έτοιμα τρυπήστε τα με ένα ξύλο από σουβλάκι και προσπαθήστε να βγάλετε ένα από το νερό. Εάν πέσει είναι έτοιμο.
2. Ρίξτε τα πορτοκάλια σε μια λεκάνη και καλύψτε τα με παγωμένο νερό. Αφού κρυώσουν κόψτε το κάθε ένα σε όγδοα.
3. Βάλτε τη ζάχαρη με το νερό σε κατσαρόλα και βράστε τα μέχρι να γίνουν βαρύ σιρόπι. Προσθέστε τα πορτοκάλια και συνεχίστε το βράσιμο για 40΄ περίπου, ή μέχρι να δέσει το γλυκό. Λίγο πριν το κατεβάσετε προσθέστε το χυμό λεμονιού. Διατηρείστε το γλυκό πορτοκάλι σε αποστειρωμένα βάζα.

Εύκολη κρέμα με λεμόνι


Εύκολη κρέμα με λεμόνι
Bαθμολογία:
       
20 ψήφοι
Προστέθηκε από , 22.02.09

Περιγραφή

Είναι μία εύκολη και γρήγορη κρέμα που μπορείτε να την προσφέρετε μετά απο ένα γεύμα (σε μικρά μπωλάκια) ή όταν θέλετε κάτι γλυκό και δροσερό.



Εύκολη κρέμα με λεμόνι

Τι χρειαζόμαστε:

  • 500 γρ. γιαούρτι (ή λίγο πααπάνω)
  • 1 κουτί γάλα συμπυκνωμένο ζαχαρούχο
  • το χυμό απο μισό λεμόνι
  • ξύσμα λεμονιού ή νές καφέ σκόνη
Στα γρήγορα
Κατηγορία
Μέθοδος
Διατροφή

 

 

 

 

 

Πως το κάνουμε:

Παραδοσιακή μακαρονόπιτα


Bαθμολογία:
       
5 ψήφοι
Προστέθηκε από , 27.03.12

Περιγραφή

Είναι η πιο απολαυστική πίτα. Χορταστική,νόστιμη,εμφανίσιμη και η αγαπημένη των παιδιών. Χρόνια τώρα γίνεται ανάρπαστη σε κάθε τραπέζι μας.
Παραδοσιακή μακαρονόπιτα

Τι χρειαζόμαστε:


Για τα φύλλα
  • 500 γρμ αλεύρι για ζύμωμα
  • Λίγο χλιαρό νερό
  • 2 κουταλιές της σούπας λάδι
  • 1 κουταλιά της σούπας ξύδι
  • 1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι

Για τη γέμιση
  • 800 γρμ φρέσκο γάλα πλήρες
  • 6 αυγά χτυπημένα ελαφρά
  • 100 γρμ μακαρόνια Νο 6 βρασμένα al dente
  • 2 κουταλιές σούπας φρέσκο βούτυρο
  • 1 κουταλιά σούπας λάδι
  • 500 γρμ χοντροτριμμένο χλωρό τυρί ή μαλακή φέτα.
  • Αλάτι (αν βάλετε φέτα,με προσοχή).
  • Πιπέρι
Στα γρήγορα
Κατηγορία
Μέθοδος
Διατροφή
Περιέχει
Ειδικές περιστάσεις
Φτιάχνει
1 ταψί νο 38

 

Πως το κάνουμε:


σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

"Το ταξίδι ενός χαρτονομίσματος"

http://www.ideostato.gr/2013/01/e-book_24.html

Ανοικτό e-book: "Το ταξίδι ενός χαρτονομίσματος"


Τίτλος: Το ταξίδι ενός χαρτονομίσματος
Συλλογή διηγημάτων με ελεύθερη διανομή / Εκδόσεις Σαΐτα

Όπως ταξιδεύουν οι ιδέες, οι νότες, οι άνθρωποι, ο νους, η σκέψη, έτσι και τα χρήματα ταξιδεύουν συνεχώς χωρίς να ενδιαφέρεται κανείς για την πορεία που ακολουθούν, τα προβλήματα που πιθανόν φέρνουν, τις συνειδήσεις τις οποίες αλλοιώνουν, την ανακούφιση από δυσάρεστες καταστάσεις, την αισιοδοξία, τη δύναμη, το κύρος, το πάθος, τη λύτρωση, την ενοχή, την εκμετάλλευση. Ταξιδέψτε με τα τριάντα διηγήματα που προέκυψαν από την ανοικτή πρόσκληση των Εκδόσεών Σαΐτα.

Συγγραφείς: Αγγελακοπούλου Εύη, Αγγελίδης-Γκέντζος Τάσος, Αλεξίου Γιούλη, Γαλιάσος Φίλιππος, Γραφανάκης Μάνος, Γρηγοριάδης Γιάννης, Δεληγιάννη-Τσιουλπά Άννα, Δερμιτζάκη Ειρήνη, Ελευθεριάδου Ελντίνα, Ζαράρης Λάσκαρης, Ζωντός Μιχαήλ, Καρυωτάκης Μίνως-Αθανάσιος, Κασιάρου Εύα, Κουντουράς Παναγιώτης, Κουτσοσπύρος Σπύρος, Λαμπρίδου Βασιλική, Λουλά Χριστίνα, Μαμαλιόγκας Γιάννης, Μητσοπούλου Δέσποινα, Οδυσσέας Γκρέι (ψευδώνυμο), Παναγιώτου Κυριάκος, Παπαδοπούλου Κάλλια, Παπαϊορδανίδης Θεοδόσης, Σαββανάκης Γιώργος, Σαββινίδης Λευτέρης, Σαλαβασίδης Πέτρος, Σκλαβενίτης-Πιστοφίδης Ρωμανός, Τριανταφυλλίδου Ευγενία, Φλώρου Παναγιώτα, Χουρσανίδης Μανόλης

# Κατεβάστε ελεύθερα το e-book από τον ιστότοπο των Εκδόσεων Σαΐτα.

το δελφίνι που «ζήτησε» βοήθεια από δύτες

http://anoixti-matia.blogspot.gr/2013/01/blog-post_3567.html?spref=fb

Συγκλονίζει το δελφίνι που «ζήτησε» βοήθεια από δύτες

Τον γύρο των social media έχει κάνει η συγκλονιστική ιστορία του δελφινιού που «ζήτησε» βοήθεια από μια ομάδα δυτών, προκειμένου να ελευθερωθεί από ένα γάντζο που είχε πιαστεί στα πλευρά του.
Το εκπληκτικό συμβάν έλαβε χώρα σε θάλασσα της Χαβάη, όταν το δελφίνι εντόπισε μια ομάδα δυτών που απολάμβανε τα υποθαλάσσια τοπία και αμέσως κατευθύνθηκε προς το μέρος τους, σπρώχνοντας το σώμα του προς τον αρχηγό του γκρουπ, Κέλερ Λάρος.



Ο κ. Λάρος δήλωσε: «Ο τρόπος με τον οποίο ήρθε σε εμένα και άρχισε να με σπρώχνει με το σώμα του μου έδωσε να καταλάβω αμέσως πως κάτι δεν πήγαινε καλά. Το δελφίνι ήρθε και μου “ζήτησε” βοήθεια γιατί είχε πιαστεί από ένα γάντζο ψαρέματος. Ήταν πραγματικά εκπληκτικό. Όλη την ώρα που προσπαθούσα, το δελφίνι περίμενε υπομονετικά να τα καταφέρω. Είναι πραγματικά πανέξυπνα ζώα».

http://newingreece.blogspot.gr

Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ " Ετσι πολύ ατένισα"


Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ " Ετσι πολύ ατένισα"
Την εμορφιά έτσι πολύ ατένισα,
που πλήρης είναι αυτής η όρασίς μου.

Γραμμές του σώματος. Κόκκινα χείλη. Μέλη ηδονικά
Μαλλιά σαν από αγάλματα ελληνικά παρμένα∙
πάντα έμορφα, κι αχτένιστα σαν είναι,
και πέφτουν, λίγο, επάνω στ’ άσπρα μέτωπα.
Πρόσωπα της αγάπης, όπως τα ‘θελεν
η ποίησίς μου... μες στες νύχτες της νεότητός μου,
μες στες νύχτες μου, κρυφά συναντημένα.......

πίνακας - JOHN WILLIAM WATERHOUSE “Windflowers”

Μοσχάρι κοκινιστό κατσαρόλας με κρασί


Μοσχάρι κοκινιστό κατσαρόλας με κρασί
Bαθμολογία:
       
6 ψήφοι
Προστέθηκε από , 24.06.08

Τι χρειαζόμαστε:

  • 1+1/2 κιλό μοσχάρι ψαχνό
  • 3 κρεμμύδια ξερά
  • 6 σκελίδες σκορδο
  • 5 κουταλιές βούτυρο
  • 4 ντομάτες
  • λίγο λάδι
  • λίγο κρασί
  • αλατοπίπερο
  • 2,5 κουταλίες σούπας πελτέ ντομάτας
Στα γρήγορα
Κατηγορία
Μέθοδος
Περιέχει

 

 

 

Πως το κάνουμε:


Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά

http://anoixti-matia.blogspot.gr/2013/01/h.html?spref=fb

H Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά, υπόδειγμα σεβασμού από τους μουσουλμάνους

Στέκει εδώ και τουλάχιστον 17 αιώνες αγέρωχη στους πρόποδες του όρους όπου ο Μωυσής παρέλαβε τον Νόμο. Πρόκειται για την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά, το αρχαιότερο στην Ιστορία χριστιανικό καθίδρυμα.
Στο πέρασμα των αιώνων όχι μόνον απλοί προσκυνητές αλλά και μεγάλοι θρησκευτικοί και πολιτικοί ηγέτες προστάτευσαν τη μονή, όπως η Αγία Ελένη, Πάπες και Πατριάρχες,
ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός ακόμα και ο ιδρυτής του Ισλάμ Μωάμεθ, ο σουλτάνος Σελίμ Α’, η Μεγάλη Αικατερίνη της Ρωσίας, ο Μέγας Ναπολέων και άλλοι
Η Μονή της Αγίας Αικατερίνης πέρα από τη σημασία της για τους χριστιανούς όλου

του κόσμου είναι επίσης και ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς το οποίο αντέχει στον χρόνο και στην Ιστορία. Εκείνο όμως που προκαλεί σήμερα αλλά και διαχρονικά εντύπωση είναι το γεγονός ότι το μοναστήρι πέρα από τους ιδιαίτερους φυσιολογικούς δεσμούς που έχει με τους χριστιανούς προσκυνητές που το επισκέπτονται έχει μια ιδιαίτερη αξία και για τους μουσουλμάνους βεδουίνους που ζουν στην περιοχή και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι είναι οι αόρατοι και ορατοί «φρουροί» του μοναστηριού.

Ποια όμως είναι η καταγωγή αυτών των ανθρώπων που, αν και μουσουλμάνοι, στέκουν ακοίμητοι παραστάτες της μονής μέσα στους αιώνες; Ποια είναι η ιδιαίτερη ιστορία τους;
Να σημειώσουμε εδώ ότι η λέξη βεδουίνος σημαίνει στα αραβικά ο άνθρωπος που ζει στη φύση. Οπως αναφέρει ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Ευτύχιος (9ος αι.), όταν ο Ιουστινιανός έκτισε τη μονή, εγκατέστησε κοντά σε αυτή 200 οικογένειες από τον Πόντο και την Αλεξάνδρεια για να φυλάσσουν, να υπερασπίζονται και να βοηθούν τους μοναχούς.

Οι σημερινοί βεδουίνοι που ζουν πέριξ της μονής θεωρούνται απόγονοι αυτών των οικογενειών, που κατά τον 7ο αιώνα εξισλαμίσθηκαν, αποτελούν δε σήμερα μια από τις έξι φυλές των βεδουίνων του Σινά, την φυλή των Ορεινών (Γκεμπελία). Οι βεδουίνοι της Γκεμπελίας δεν έπαυσαν να έχουν έως σήμερα συνείδηση της ελληνορωμαϊκής τους καταγωγής και θεωρούν τους εαυτούς τους Ρωμιούς, καυχώμενοι μάλιστα για αυτήν την πολιτιστική τους ταυτότητα.

Η μονή είναι αναπόσπαστο τμήμα της ζωής τους και προσβλέπουν στη φροντίδα της. Είναι φιλειρηνικοί, καλόκαρδοι, ευγενείς, εύθυμοι, ολιγαρκείς και φιλόξενοι, παρά τη φτώχεια τους. Θεωρούν τη μονή και τον Αρχιεπίσκοπο Σινά την παραδοσιακή διοικητική και δικαστική αρχή της φυλής τους. Είναι συνδεδεμένοι με τη μονή εργαζόμενοι και μετέχοντας στην καθημερινή της ζωή.

 http://europaikosnotos

"σερενάτα" ΖΟΥΛΦΙ ΛΙΒΑΝΕΛΙ



Όλα ξεκινούν μια κρύα ημέρα του Φεβρουαρίου του 2001, όταν η Μάγια Ντουράν, τριάντα έξι ετών, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων του Πανεπιστημίου της Ιστανμπούλ, υποδέχεται στο αεροδρόμιο της πόλης τον γερμανικής καταγωγής Αμερικανό καθηγητή Μαξιμίλιαν Βάγκνερ, ετών ογδόντα επτά. Εκτελώντας την επιθυμία του καθηγητή, ο οποίος δίδαξε στο ίδιο Πανεπιστήμιο τη δεκαετία του 30, η Μάγια τον οδηγεί σε μια παραλιακή κωμόπολη έξω από την Κωνσταντινούπολη. Εκεί όπου το 1941 ένα καράβι γεμάτο Εβραίους βυθίστηκε από τους Ρώσους στα παγωμένα νερά της Μαύρης Θάλασσας... Εκεί που θα αρχίσει τώρα να ξετυλίγεται το νήμα μιας μοναδικής ιστορίας αγάπης στη δίνη μιας μεγάλης τραγωδίας της ιστορίας του 20ού αιώνα. Και η Μάγια θα γίνει για πρώτη φορά κοινωνός μυστικών που αφορούν την ίδια της την οικογένεια... "Εάν το βραβείο Νόμπελ δινόταν σε ένα βιβλίο μονάχα, σίγουρα θα άξιζε να το κερδίσει με ομοφωνία το τελευταίο βιβλίο του Λιβανελί. Είναι συγκινητικό όπως το "Σινεμά ο Παράδεισος" και συγκλονιστικό όπως η "Λίστα του Σίντλερ". (Σελαχαττίν Ντουμάν, εφημ. "Βατάν")


Δημοφιλείς αναρτήσεις