Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

ΚΡΑΣΙ - ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ !!!

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2011/03/blog-post_3287.html?spref=fb

ΚΡΑΣΙ - ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ !!!


Το Κράσι είναι χωριό και ομώνυμο Δημοτικό διαμέρισμα της επαρχίας Πεδιάδας , σε υψόμετρο 600 μ. στο δήμο Μαλίων στο νομό Ηρακλείου. Βρίσκεται στις βορειοδυτικές υπώρειες του όρους Σελένα, που έχει υψόμετρο 1.559 μ. , σε απόσταση 46,3 χλμ. από την πόλη του Ηρακλείου. Η κύρια απασχόληση των κατοίκων είναι η ελαιοκαλλιέργεια και η κτηνοτροφία.






Στα βορειοανατολικά του χωριού, στις βόρειες υπώρειες της Σελένας σώζονται δάση αζιλάκων, πουρναριών και σφενδάμης. Στο ψηλότερο σημείο του χωριού είναι η «Μεγάλη Βρύση» , πηγή με άφθονα νερά, τα οποία αρδεύουν μια μεγάλη περιοχή, με πολλά καρποφόρα δέντρα, κυρίως καρυδιές.











 Κοντά στην πηγή βρίσκεται πελώριος πλάτανος με περιφέρεια κορμού 22 μέτρων και σκιάζει εκτεταμένη πλατεία, όπου η διαμονή κατά τους θερινούς μήνες είναι ευχάριστη. Ο πλάτανος είναι γνωστός για το μέγεθός του και για την ηλικία του  η οποία, όπως εκτιμάται από τους κατοίκους είναι πάνω από χιλίων ετών.











Το Κράσι αναφέρεται σε συμβόλαια του 1280 Crassi και το 1583 είχε 169 κατοίκους (Καστροφύλακας, Κ94). Στην περίοδο της Τουρκοκρατίας δεν κατοικούσαν Τούρκοι. Ο Καζαντζάκης παραθέριζε στο σημείο αυτό και τούτο διαφαίνεται στα έργα του, όπως στον «Καπετάν Μιχάλη», σκηνές των οποίων εκτυλίσσονται στη σκιά του γέρικου πλατάνου, στη Σελένα κλπ. Στη θέση Αρμί ανασκάφτηκε κυκλικός θολωτός τάφος με κυκλαδική επίδραση











Για την ιστορία του γεροπλάτανου...Το πιο περίεργο όμως χαρακτηριστικό του δεν είναι ούτε το μέγεθος ούτε η ηλικία του. Αυτό που κάνει το δέντρο αυτό ξεχωριστό είναι ότι σε κάποιο στάδιο της ανάπτυξης του, προκειμένου να στηρίξει μερικούς από τους τεράστιους και βάρους πολλών τόνων κλώνους του, ο ζωντανός αυτός οργανισμός κατέφυγε σε στρατηγικά τοποθετημένους στηρικτικούς «βραχίονες».













Πρόκειται στην ουσία για κλαδιά δίχως τελικό τμήμα, που φυτρώνουν και από τα δύο τους άκρα. Δεν έχουμε ξανασυναντήσει κάτι ανάλογο, και αποτελεί παράδοξο το ότι οι περισσότεροι επισκέπτες δε φαίνεται να προσέχουν το γεγονός. Αλλά, πως τελικά τα κατάφερε ο γέρο πλάτανος; Αισθάνθηκε το αυξημένο βάρος των κλάδων του και ένοιωσε τον κίνδυνο







ΚΡΑΣΙ ΕΤΟΣ 1950
ΚΡΑΣΙ ΕΤΟΣ 1950
ΚΡΑΣΙ ΕΤΟΣ 2010

Οι βραχίονες φύτρωσαν και αναπτύχθηκαν παράλληλα και από τα δύο τους άκρα, ενωνόμενοι στο ενδιάμεσο, ή ξεκίνησαν σαν απλά κλαδιά, που προεκτάθηκαν και ενώθηκαν στην άκρη τους με το προς στήριξη τμήμα; Ό,τι κι αν συνέβη, όπως κι αν έγιναν τα πράγματα, η διαδικασία αυτή απαιτεί την ανάπτυξη κάποιου βαθμού αυτοσυνείδησης από την πλευρά του δέντρου, δεν αρκεί ο απλός τροπισμός.







Οι ειδικοί λένε ότι συγκαταλέγεται μέσα στα 5 μεγαλύτερα δέντρα της Ευρώπης.
Ο Πλάτανος εχει χαρακτηριστεί  ως μνημείο της φύσης και της ιστορίας του τόπου......
Όχι μόνο γιατί καλύπτει με το φύλλωμα του την πλατεία του χωριού και προσφέρει δροσιά στους κατοίκους, ούτε και για την ηλικία του μόνο, αλλά και γιατί κάτω από τη σκιά του έγραφε ο Καζαντζάκης όταν παραθέριζε εκεί.
Εκτός από τον Ν. Καζαντζάκη που πήγαινε στο Κράσι  τα καλοκαίρια , και άλλοι πνευματικοί άνθρωποι επέλεγαν για χώρο ανάπαυσης και δημιουργίας το χωριό Κράσι...Μάρκος Αυγέρης, Κώστας Βάρναλης και η οικογένεια Αλεξίου, που κατάγονταν από το Κράσι ήταν από τους σημαντικούς ανθρώπους που συγκρότησαν τη  "λογοτεχνική συντροφιά του Κρασίου".
Το χωριό, ο πλάτανος και η φύση αναφέρονται τακτικά σε έργα της Έλλης Αλεξίου και της Γαλάτειας Καζαντζάκη. 
Έτσι δημιουργήθηκε στο χωριό το Σπίτι της Λογοτεχνίας ,που στεγάστηκε σε ένα δημοτικό σχολείο που από το 1975 έπαψε να λειτουργεί.
Το κτίριο είναι του 1882 και  διαμορφώθηκε  εσωτερικά από την τεχνική διεύθυνση του δήμου, ώστε να μπορεί να φιλοξενεί νέους συγγραφείς  αλλά και άλλους ανθρώπους του πνεύματος που θέλουν ένα χώρο έμπνευσης και δημιουργίας για να εργαστούν.




Είναι το δεύτερο Σπίτι της Λογοτεχνίας στην Ελλάδα. Λειτουργεί ήδη ένα ,στην Πάρο, στο χωριό Λεύκες.
Στην Ευρώπη υπάρχουν 13 σπίτια για λογοτέχνες , κέντρα δηλ για τους πνευματικούς ανθρώπους όλων των χωρών. Έτσι στις 25 Μαρτίου 2000 δημιουργήθηκε , το Δίκτυο Διεθνών Κέντρων Μεταφραστών Λογοτεχνίας. Οι χώρες που συμμετέχουν είναι: Γερμανία, Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Μ. Βρετανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Σλοβακία, Σουηδία.
ΠΗΓΗ - ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΦΩΤ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

ΙΛΙΑ ΡΕΠΙΝ ( 5 Αυγούστου 1844 – 29 Σεπτεμβρίου 1930)

ΤΑ ΡΑΝΤΙΣΜΕΝΑ(Ομάδα καλλιτεχνικών, λογοτεχνικών, αναζητήσεων).

ΙΛΙΑ ΡΕΠΙΝ ( 5 Αυγούστου 1844 – 29 Σεπτεμβρίου 1930)
ΠΙΝΑΚΑΣ - Βαρκάρηδες του Βόλγα

Ρώσος ζωγράφος ιστορικών θεμάτων και μέγιστος προσωπογράφος.
Ο Ιλιά Ρέπιν, γιος φτωχής οικογένειας από την περιοχή του Χαρκόβου, πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από έναν αγιογράφο και κέρδιζε τα προς το ζην για τρία χρόνια ζωγραφίζοντας εικόνες. Το 1863 γράφτηκε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης, όπου κέρδισε χρυσό μετάλλιο και υποτροφία, που του έδωσε τη δυνατότητα να επισκεφθεί τη Γαλλία και την Ιταλία.
Μετά την επιστροφή του στη Ρωσία, επικεντρώθηκε στην απεικόνιση σκηνών από τη ρωσική ιστορία, ενώ φιλοτέχνησε τα πορτρέτα των πιο διάσημων προσώπων της εποχής του. Ο Ρέπιν συγκαταλέγεται στους πιο προικισμένους εκπροσώπους της «Ομάδας των Περιπλανώμενων» (Πιριντβίζνικι), που διοργάνωναν περιοδεύουσες εκθέσεις στη ρωσική ύπαιθρο, ως μια ιδεολογική πορεία προς το λαό. Το 1894 έγινε καθηγητής της Ιστορικής Ζωγραφικής στην Ακαδημία της Αγίας Πετρούπολης.
ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

29 Σεπτεμβρίου 1964 ...Μαφάλντα

Bigbook.gr.

Mafalda paseohist.jpg29 Σεπτεμβρίου 1964 ... Δημοσιεύεται από τον Αργεντινό κομίστα Κίνο η πρώτη γελοιογραφία με τη Μαφάλντα.

Η Μαφάλντα είναι η πρωταγωνίστρια μιας μακράς σειράς σχεδίων του Αργεντινού σκιτσογράφου Κίνο (Quino), αλλά και το όνομα αυτής της σειράς κόμικς.

Οι ιστορίες χαρακτηρίζονται από την ενήλικη αντίληψη της Μαφάλντας μαζί με μια παιδική αφέλεια και περιέργεια. Συχνά αναρωτιέται και προβληματίζεται για μεγάλα προβλήματα του κόσμου όπως ο πόλεμος και η πείνα (οι ιστορίες είναι γραμμένες το 1960-70 και έτσι κυριαρχούν ο Ψυχρός πόλεμος και ο Πόλεμος του Βιετνάμ στις ειδήσεις που ακούν οι ήρωες), άλλες φορές ειρωνεύεται τα προβλήματα της χώρας, τις κακές υποδομές και την κακή οικονομία (τα οποία συχνά μοιάζουν με παρόμοια διαχρονικά προβλήματα ανα χώρες και ανα εποχές) και συχνά απλά προσπαθεί να βρει τρόπο να αποφύγει να φάει την σούπα που τόσο σιχαίνεται και συνεχώς φτιάχνει η μητέρα της.

Η Μαφάλντα υπήρξε πολύ δημοφιλής στη Λατινική Αμερική και στην Ευρώπη. Στην Βόρεια Αμερική δεν διαδόθηκε τόσο, ίσως επειδή μερικοί την έβλεπαν παραπλήσια στον Τσάρλι Μπράουν, ή και ίσως επειδή έχει μία ιδιαίτερη αργεντίνικη οπτική που δεν γίνεται κατανοητή από βορειοαμερικανούς.
Κύριοι χαρακτήρες

Σουσανίτα: Φίλη της Μαφάλντας που θέλει όταν μεγαλώσει να παντρευτεί έναν πλούσιο και όμορφο άντρα, να κάνει πολλά παιδιά και να γίνει νοικοκυρά.
Φελίπε: Καλός φίλος, ένα χρόνο μεγαλύτερος. Έχει αιωνίως άγχος λόγω των σχολικών του υποχρεώσεων, είναι δειλός και δεν έχει αυτοπειθαρχία. Διαβάζει μονίμως το κόμικ "Μοναχικός Καβαλλάρης" και καμιά φορά μπερδεύει τη φαντασία με την πραγματικότητα.
Μανολίτο: Φίλος των Σουσανίτα και Φελίπε, γιος του μπακάλη Δον Μανόλο. Ονειρεύεται να ανοίξει όταν μεγαλώσει διεθνή αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Τα ενδιαφέροντα του είναι οικονομικά, είναι φιλοχρήματος και έχει μεγάλα προβλήματα σε οποιοδήποτε μάθημα εκτός των μαθηματικών. Συχνά λογομαχεί με τη Σουσανίτα, η οποία τον σνομπάρει.
Μιγκελίτο: Νεότερος και πιο αθώος από τους άλλους. Ταυτόχρονα πολύ εγωκεντρικός και με ιδιαίτερη προσωπικότητα.
Γκίγιε ή Νάντο: Ο μικρός αδερφός της Μαφάλντας. Είναι ακόμα νήπιο, αλλά του αρέσει η Μπριζίτ Μπαρντό.
Ελευθερία: Είναι κοντούλα και αποτελεί έμμεσο σχόλιο για την πολιτική κατάσταση της εποχής στην Αργεντινή.

Χρονολογία

15 Μαρτίου 1962: Ο Κίνο πρωτοσχεδιάζει την Μαφάλντα για μια διαφημιστική εκστρατεία πλυντηρίων, η οποία τελικά δεν εκδίδεται.
1964. Τα πρώτα στριπ της Μαφάλντας στο ένθετο Γρεγόριο του περιοδικού Λεοπλάν.
29 Σεπτεμβρίου 1964: Το στριπ "Μαφάλντα" αρχίζει να εκδίδεται δυο φορές την εβδομάδα στο περιοδικό Πριμέρα Πλάνα. Εμφανίζονται η Μαφάλντα και ο πατέρας της.
6 Οκτωβρίου 1964: Εμφανίζεται η μητέρα.
19 Ιανουαρίου de 1965: Εμφανίζεται ο Φελίπε.
15 Μαρτίου de 1965: Ο Κινο πάει στην εφημερίδα Ελ Μούντο και η Μαφάλντα πάει στο νηπιαγωγείο.
29 Μαρτίου 1965: Εμφανίζεται ο Μανολίτο.
6 Ιουνίου de 1965: Εμφανίζεται η Σουσανίτα.
Φεβρουάριος 1966: Εμφανίζεται ο Μιγκελίτο.
Αύγουστος 1967: η μητέρα της Μαφάλντας είναι έγκυος.
22 Δεκεμβρίου 1967: Κλείνει η Ελ Μούντο (πραξικόπημα στην Αργεντινή) και η Μαφαλντα εξαφανίζεται για έξι μήνες.
21 Μαρτίου 1968: γεννιέται ο Γκίγιε.
2 Ιουνίου 1968: 'Επανεμφανίζεται η Μαφαλντα στο “Siete Días Ilustrados” 4 φορές την εβδομάδα.
Τέλη 1969: Ο πατέρας αγοράζει αυτοκίνητο.
Φεβρουάριος 1970: Εμφανίζεται η Λιμπερτάδ.
25 Ιουνίου 1973:Το τελευταίο στριπ της σειράς.
1976: Ο Κίνο φτιάχνει μια αφίσα με τα δικαιώματα του ανθρώπου με χαρακτήρες της Μαφάλντας.
http://el.wikipedia.org/wiki/Μαφάλντα

Η ΑΘΕΑΤΗ ΠΟΛΗ ΕΓΙΝΕ ΓΝΩΣΤΗ

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/09/blog-post_1348.html?spref=fb

Σάββατο, 28 Σεπτεμβρίου 2013

Η ΑΘΕΑΤΗ ΠΟΛΗ ΕΓΙΝΕ ΓΝΩΣΤΗ ΣΤΟΥΣ ΗΡΑΚΛΕΙΩΤΕΣ



Αξέχαστη ήταν η περιπλάνηση, στις 12:00 μ.μ., για Ηρακλειώτες και τουρίστες που συμμετείχαν στην ξενάγηση  στη γειτονιά του Λάκκου (περιοχή υγειονομικού) από το Σύλλογο Εμψυχωτών Θεατρικού Παιχνιδιού και το Σύλλογο Εκτάκτων και Ελλήνων Αρχαιολόγων.




Η ξενάγηση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των εκδηλώσεων που διοργάνωσε ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Νομού Ηρακλείου, προτείνοντας  μια διαφορετική περιπλάνηση στο Ηράκλειο, με εικαστικά, μουσικά, θεατρικά δρώμενα, με αρχιτεκτονικέs ιστορικές και κοινωνιολογικέs προσεγγίσειs και την πεποίθηση ότι η ξεχασμένη περιοχή του Λάκκου μπορεί να πάρει και πάλι ζωή. Σύμφωνα με το Σύλλογο μέσα από τις εκδηλώσεις αυτές αναδεικνύονται μηνύματα και αξίες που  εμπεριέχουν αυτοί οι τόποι, επαναπροσδιορίζοντας παράλληλα την πρόταση του  Συλλόγου για την πόλη του Ηρακλείου.







Σημαντική στη σημερινή ξενάγηση ήταν η παρουσία του Σύλλογο Εμψυχωτών Θεατρικού Παιχνιδιού που μέσα από τα θεατρικά δρώμενα που παρουσίασαν μέλη της ομάδας του έγινε γνωστή η καθημερινότητα των κατοίκων της περιοχής εκείνης της εποχής.








Σήμερα το βράδυ στις 21: 00 μ.μ. στην οδό Γιαννίκου & Μυλοποτάμου πίσω από το παρκάκι του Υγειονομικού θα πραγματοποιηθεί η Κεντρική Εκδήλωση, όπου ο Γιάννης Ζαϊμάκης (καθηγητή Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης) θα μας κάνει μία περιπλάνηση στον πολιτισμό της καθημερινότητας του Λάκκου. Τα κείμενα του θα συνοδευτούν από ένα μουσικό ταξίδι από τους Γιάννη Παξιμαδάκη,  Βαγγέλη  Συλιγάρδο,  Μαρία Φασουλάκη, Βαγγελιώ Φασουλάκη και Γιάννη,Κρητικό.









Στις «αθέατες» γειτονιές του Λάκκου υπάρχει πληθώρα εικαστικών δρώμενων.
Στο τριήμερο φεστιβάλ που τελειώνει αύριο Κυριακή  29-9-2013 εκτός  των παραπάνω Συλλόγων συμμετέχουν οι minoistas, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λάκκου, ο Θαλασσόκοσμος, η Θεατρική Ομάδα ο ΙΥΤΤΟΣ, η Eικαστική Oμάδα fourground,  το Πανεπιστήμιο Κρήτης Τμήμα Κοινωνιολογίας και άλλες ομάδες πολιτών.
 Το πρόγραμμα αναλυτικά του φεστιβάλ βρίσκεται στην ιστοσελίδα











Στην αυγή του εικοστού αιώνα το Hράκλειο είναι ένα αναπτυσσόμενο εμπορικό κέντρο που συνδέεται διά θαλάσσης με τις σημαντικότερες πόλεις-κόμβους της ανατολικής Mεσογείου.






H διασταύρωση του ανατολικού και δυτικού πολιτισμικού στοιχείου είναι συνεχής και εξαιρετικώς ενδιαφέρουσα. H ανάπτυξη του φαινομένου της πορνείας παίρνει μεγάλες διαστάσεις λόγω της φτώχειας και της ταυτόχρονης παρουσίας των στόλων των Mεγάλων Δυνάμεων, που οδηγεί νέες κοπέλες για λόγους επιβίωσης προς αυτή την κατάσταση






. Ο Λάκκος αρχίζει να παρακμάζει στα χρόνια της δικτατορίας του Mεταξά και σύμφωνα με το μελετητή σταματά να λειτουργεί τη δεκαετία του 1960 με την εφαρμογή διατάγματος για την αποσυμφόρηση αστικών περιοχών


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΑΘΗΝΑ.ΑΝΔ / ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ - http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2011/03/blog-post_6373.html

Πώς να αντιδράσουμε

Bigbook.gr.

http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=218674
Φωτογραφία: http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=218674

Πώς να αντιδράσουμε στη συντελεσμένη καταστροφή της Ελλάδας και της ζωής μας; Τί μπορούμε να κάνουμε, τί περνάει από το χέρι μας; Το ψάξιμο για τα πραγματικά αίτια του σημερινού εφιάλτη και η συνειδητοποίησή τους είναι η ρεαλιστική δυνατότητα να συνεργήσουμε στη λύση. Η λύση δεν μπορεί να είναι συνταγή, δεν θα προκύψει από «ευφυείς» οικονομολόγους. Η λύση θα γεννηθεί όσο μεγαλώνει το πλήθος των πολιτών που συνειδητοποιούν, με καθαρή ματιά, τα αίτια της καταστροφής και τους στόχους της ανάκαμψης. Περνάει από το χέρι σου να διαβάσεις το βιβλίο που κρατάς. Και να το κάνεις να περάσει σε πολλούς, από χέρι σε χέρι.

Ο Χρήστος Γιανναράς γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Αθήνας, της Βόννης και της Σορβόννης (Παρίσι). Δίδαξε Φιλοσοφία, Πολιτιστική Διπλωματία και Συγκριτική Οντολογία σε πανεπιστήμια της Γαλλίας, της Ελβετίας, της Ελλάδας. Επιφυλλιδογραφεί σε εφημερίδες παρεμβαίνοντας στην πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα.

Πώς να αντιδράσουμε στη συντελεσμένη καταστροφή της Ελλάδας και της ζωής μας; Τί μπορούμε να κάνουμε, τί περνάει από το χέρι μας; Το ψάξιμο για τα πραγματικά αίτια του σημερινού εφιάλτη και η συνειδητοποίησή τους είναι η ρεαλιστική δυνατότητα να συνεργήσουμε στη λύση. Η λύση δεν μπορεί να είναι συνταγή, δεν θα προκύψει από «ευφυείς» οικονομολόγους. Η λύση θα γεννηθεί όσο μεγαλώνει το πλήθος των πολιτών που συνειδητοποιούν, με καθαρή ματιά, τα αίτια της καταστροφής και τους στόχους της ανάκαμψης. Περνάει από το χέρι σου να διαβάσεις το βιβλίο που κρατάς. Και να το κάνεις να περάσει σε πολλούς, από χέρι σε χέρι.

Ο Χρήστος Γιανναράς γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Αθήνας, της Βόννης και της Σορβόννης (Παρίσι). Δίδαξε Φιλοσοφία, Πολιτιστική Διπλωματία και Συγκριτική Οντολογία σε πανεπιστήμια της Γαλλίας, της Ελβετίας, της Ελλάδας. Επιφυλλιδογραφεί σε εφημερίδες παρεμβαίνοντας στην πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις