Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013

Αρχαίες Ελληνικές Ενδυμασίες...

http://arxaia-ellinika.blogspot.gr/2013/10/arxaies-ellhnikes-endymasies.html

Αρχαίες Ελληνικές Ενδυμασίες...

Τα ρούχα των αρχαίων Ελλήνων ράβονταν και φοριόνταν πολύ εύκολα. Συνήθως ήταν ένα τετράγωνο κομμάτι υφάσματος που δε χρειαζόταν ιδιαίτερη δουλειά για να φτιαχτεί.
Το πιο συνηθισμένο ένδυμα που φορούσαν τόσο οι γυναίκες, όσο και οι άνδρες έμοιαζε με μακριά πουκαμίσα και λεγόταν πέπλος ή χιτώνας. Πάνω απ’ αυτό φορούσαν ένα μανδύα που λεγόταν ιμάτιο.
Το ιμάτιο ήταν ένα τετράγωνο ύφασμα, συνήθως μάλλινο, το οποίο έφεραν οι άνδρες κατάσαρκα και ενίοτε πάνω από τον χιτώνα, οι δε γυναίκες πάντοτε σχεδόν... ως πανωφόρι, πάνω από τον χιτώνα ή τον πέπλο.
Εισαχθέν κατά τον Ζ’ π.χ. αιώνα από την Ιωνία, το ιμάτιο θεωρείται ανατολικής προέλευσης. Μέχρι τα μέσα του ΣΤ’ π.χ. αιώνα ρίπτονταν επί του αριστερού ώμου λοξά από μπροστά προς τα πίσω, κάλυπτε δε την ράχη, πλην του δεξιού ώμου, διέρχονταν κάτω από την δεξιά μασχάλη και η άκρη αυτού κρατιόταν με το αριστερό χέρι ή και αυτή έπεφτε πάνω στον αριστερό ώμο.
Ενίοτε όμως, ιδίως από τις γυναίκες, περνώντας το ιμάτιο κάτω από τη δεξιά μασχάλη ρίχνονταν πάνω από τον δεξί ώμο, αφήνοντας ακάλυπτο το μπροστινό μέρος του σώματος. Και στις δύο περιπτώσεις αυτός ο τρόπος ενδύσεως λέγονταν «επιδέξια αναβάλλεσθαι». Από δεξιά προς τα αριστερά έφεραν συνήθως το ιμάτιο οι βάρβαροι και οι δούλοι.
Από τα μέσα του Ε’ π.χ. αιώνα, το ιμάτιο καθίσταται από τις γυναίκες στενότερο, φοριόνταν κατά τον ίδιο τρόπο αλλά από τον αριστερό ώμο, ενώνονταν το μέσον αυτού με την πρώτη άκρη με πόρπες, το υπόλοιπο τυλίγονταν γύρω από τον βραχίονα και σχημάτιζε κομψότατες πτυχές. Στην αρχή ο τρόπος αυτός επικρατούσε στην ανατολική Ελλάδα (ευρήματα Δορυλαίου, Κλαζομενών, Δήλου κ.ά.).
Στην κυρίως Ελλάδα εισήχθη αργότερα, χωρίς να λάβει μεγάλη διάδοση και εξαφανίσθηκε πριν από τους Περσικούς. Παρεμφερής με το ιμάτιο ήταν ο πέπλος. Οι πτυχές και των δύο αυτών ενδυμάτων, κατ’ άλλους, σχηματίζονταν μέσω του σιδερώματος ή του ραψίματος, όπως οι σύγχρονοι πλισέδες.
Από τις αρχές του Δ’ αιώνα π.α.χ.χ. ιμάτιο φέρουν μερικές φορές και έφηβοι. Οι δε άνδρες, και από προηγούμενους χρόνους, συνηθίζουν να καλύπτουν και τους δύο ώμους με το ιμάτιο και κρατούν τις δύο άκρες με το αριστερό χέρι. Έτσι η δεξιά πλευρά, που πριν ήταν ελεύθερη, τώρα καλύπτεται και ο τρόπος αυτός καλούνταν «εντός την χείραν έχειν».
Σε μεταγενέστερες εποχές έχοντας επικρατήσει ποικίλοι τρόποι, ιδίως από τις γυναίκες, καλύπτονταν μερικές φορές το κεφάλι με το ιμάτιο, άλλοτε αυτό έφθανε μέχρι το έδαφος αρχίζοντας από το λαιμό ή τέλος φέρονταν υπό τις καθισμένες γυναίκες από τη μέση προς τα κάτω, αφήνοντας ελεύθερο το πάνω μέρος του σώματος.
Η διακόσμηση του ιματίου στην αρχή ήταν απλούστατη, μονόχρωμη με απλό κέντημα στις άκρες. Από την ελληνιστική όμως εποχή αυτό κατέστη πολυτελέστατο (πορφυρό, χρυσοποίκιλτο). Το ελληνικό ιμάτιο σε ευρύτερη κλίματα χρησιμοποιήθηκε στην Ετρουρία, στην Ρώμη που μόλις τον Α’ π..χ. αιώνα κατέστη ισότιμο με την Ρωμαϊκή αμφίεση.
Το ιμάτιο που είχε εισαχθεί στην Ρώμη από τον Γ’ αιώνα π.χ. περιφρονούνταν και οι πολίτες που έφεραν αυτό καλούνταν graeci palliati. Ο Σκηπίων ο Αφρικανός, ο Ραβίριος, ο Ουέρρης κ.ά. κατηγορήθηκαν δημόσια ότι έφεραν το ελληνικό ιμάτιο.
Πέπλος κατά τους αρχαίους χρόνους καλούνταν το περίβλημα ή επίβλημα, το οποίο διέφερε από τη χλαμύδα ως ευρύτερο και από το ιμάτιο ως μεγαλύτερο, ωραιότερο και πολυτελές. Κατά τους ομηρικούς χρόνους ήταν γυναικείο ένδυμα, ύφασμα πολύπτυχο, πολυτελές μάλλινο έγχρωμο, πλατύ, αχειρίδωτο, άφηνε τους βραχίονες γυμνούς, συγκρατούνταν από τους ώμους με πόρπες και έφθανε μπροστά μέχρι την βάση των ποδιών και το πίσω μέρος σέρνονταν στο έδαφος. Τέτοιον πέπλο έφεραν οι Τρωάδες «ελκεσίπεπλοι» (Ομ. Ιλ. Ζ 442) και η Ελένη «τανύπεπλος» (Ομ. Οδ. δ 305).
Κατά τον Όμηρο αναγράφεται ο πέπλος ως «ποικίλος» που ήταν κεντητός (Ιλ. Ε 735), «παμποίκιλος», ολοκέντητος (Ιλ. Ζ 289), αναφέρονται πολλά επίθετα όπως: «κυανόπελος», «κροκόπεπλος» κλπ. Από τα έργα τέχνης αλλά και από τις γραπτές πηγές αρχαίων ποιητών και συγγραφέων φαίνεται πως ο πέπλος φορεμένος συγκρατούνταν από πόρπες.
Φορούνταν όμως και άνευ πόρπων ή πόρπης από την ανοιχτή πλευρά, ο οποίος συγκρατούνταν με ζώνη απ’ τα πλευρά, από όπου και τα επίθετα του Ομήρου «βαθύζωνος» (Ιλ. Ι 594, Οδυσ. Γ 154 κ.ά.), «εύζωνος» (Ζ 467 κ.ά.) ενώ στο στήθος το ύφασμα προσέπεφτε διπλό ως «απόπτυγμα». Με τον πέπλο κάλυπταν πολλές φορές όχι μόνο το σώμα αλλά και το κεφάλι. Τέτοιον πέπλο έφεραν συνήθως κατά τις κηδείες.
Επίσης και κατά τους γάμους, όταν η νύφη ενδεδυμένη με λαμπρό πέπλο παραδίδονταν στον σύζυγο στην πόρτα του νυφικού θαλάμου. Με αυτό καλυμμένη περιγράφεται από τον Όμηρο η «κροκόπεπλος Ηώς» (Ιλ. Θ 1, Ψ 227) και από τον Ευριπίδη η «μελάμπεπλος Νυξ» (Ίων. 1150). Κατά τους ιστορικούς χρόνος ο πέπλος ήταν το κυρίως Ελληνικό ένδυμα, όχι μόνο των γυναικών αλλά και των ανδρών, είδος μανδύα, με τον οποίο ήταν δυνατό να καλυφθεί όλο το σώμα και το κεφάλι και το πρόσωπο και τα χέρια.
Στους πέπλους υφαίνονταν ποικίλες και θαυμαστές παραστάσεις αλλά η αρχή της τέχνης αυτής της υφάνσεως ήταν ανατολική (Ευριπ. Ίων. 1159). Οι άριστα βαμμένοι και κεντημένοι πέπλοι κομίζονταν από την Τύρο και τη Σιδώνα (Ιλιάδ. Ζ 289).
Πολλές περιγραφές πέπλων έχουμε από τους ποιητές όπως ο Ευριπίδης (π.χ. Ίων 1141) όπου περιγράφεται πέπλος έχοντας υφασμένα τον ήλιο, τη σελήνη, τους αστέρες. Μεταξύ διαφόρων άλλων περιέχονταν άγρια θηρία και άλλες ποικίλες παραστάσεις που ανήκαν στον εν Δελφοίς ναό του Απόλλωνος και χρησίμευε ως μεγαλοπρεπή σκηνή, στην οποία γίνονταν εστιάσεις.
Πέπλους δεν είχαν μόνον οι πλούσιοι ιδιώτες (Ομ. Οδυς. Σ. 104) αλλά και οι ναοί, τους οποίους προσέφεραν λατρευτές (Ιλ. Ζ 274). Τον πέπλο τον διατήρησαν οι Δωριείς μέχρι τον 5ο αιώνα, ο οποίος διατηρήθηκε και από τους Ρωμαίους, ενώ οι Ίωνες σιγά σιγά τον αντικατέστησαν με τον λινό χιτώνα.

ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας, Ιωάννης Καποδίστριας.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!!!
 
 
 
 
Φωτογραφία: Σαν σήμερα 9 Οκτωβρίου 1831 

Δολοφονήθηκε στο Ναύπλιο ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας, Ιωάννης Καποδίστριας.

Διετέλεσε πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας κατά τη μεταβατική περίοδο και ενώ τελούσε υπό την προστασία των Μεγάλων Δυνάμεων και νωρίτερα υπουργός εξωτερικών της Ρωσικής Αυτοκρατορίας.

Καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια με πολιτική παράδοση γι' αυτό και αναμείχθηκε με την πολιτική ήδη από το 1803, οπότε και διορίστηκε γραμματέας της επικράτειας της Ιονίου Πολιτείας. Με την κατάληψη των Επτανήσων από τους Γάλλους αποσύρθηκε και εντάχθηκε στη ρωσική διπλωματική υπηρεσία. Εκεί ανέλαβε σημαντικές θέσεις καταφέρνοντας να αναδειχθεί σε υπουργό εξωτερικών της Ρωσικής Αυτοκρατορίας από το 1815 έως το 1822, οπότε και υποχρεώθηκε σε παραίτηση λόγω της επανάστασης του 1821. Στις 14 Απριλίου 1827 η Εθνική Συνέλευση της Τροιζήνας τον επέλεξε πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας, θέση από την οποία ήρθε σε τριβή με τους τοπικούς αξιωματούχους με αποτέλεσμα την δολοφονία του στις 9 Οκτωβρίου 1831 στο Ναύπλιο από τον αδελφό και τον υιο του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, σε αντίποινα της φυλάκισης του τελευταίου. Ως κυβερνήτης της Ελλάδας προώθησε σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την ανόρθωση της κρατικής μηχανής, καθώς και για τη θέσπιση του νομικού πλαισίου της πολιτείας, απαραίτητου για την εγκαθίδρυση της τάξης. Επίσης, αναδιοργάνωσε τις ένοπλες δυνάμεις υπό ενιαία διοίκηση.

Σαν σήμερα 9 Οκτωβρίου 1831

Δολοφονήθηκε στο Ναύπλιο ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας, Ιωάννης Καποδίστριας.

Διετέλεσε πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας κατά τη μεταβατική περίοδο και ενώ τελούσε υπό την προστασία των Μεγάλων Δυνάμεων και νωρίτερα υπουργός εξωτερικών της Ρωσικής Αυτοκρατορίας.

Καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια με πολιτική παράδοση γι' αυτό και αναμείχθηκε με την πολιτική ήδη από το 1803, οπότε και διορίστηκε γραμματέας της επικράτειας της Ιονίου Πολιτείας. Με την κατάληψη των Επτανήσων από τους Γάλλους αποσύρθηκε και εντάχθηκε στη ρωσική διπλωματική υπηρεσία. Εκεί ανέλαβε σημαντικές θέσεις καταφέρνοντας να αναδειχθεί σε υπουργό εξωτερικών της Ρωσικής Αυτοκρατορίας από το 1815 έως το 1822, οπότε και υποχρεώθηκε σε παραίτηση λόγω της επανάστασης του 1821. Στις 14 Απριλίου 1827 η Εθνική Συνέλευση της Τροιζήνας τον επέλεξε πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας, θέση από την οποία ήρθε σε τριβή με τους τοπικούς αξιωματούχους με αποτέλεσμα την δολοφονία του στις 9 Οκτωβρίου 1831 στο Ναύπλιο από τον αδελφό και τον υιο του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, σε αντίποινα της φυλάκισης του τελευταίου. Ως κυβερνήτης της Ελλάδας προώθησε σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την ανόρθωση της κρατικής μηχανής, καθώς και για τη θέσπιση του νομικού πλαισίου της πολιτείας, απαραίτητου για την εγκαθίδρυση της τάξης. Επίσης, αναδιοργάνωσε τις ένοπλες δυνάμεις υπό ενιαία διοίκηση.

Σχέδια για κέντημα

Bagia Karadima.
οκτωβριος 2013 (104 φωτογραφίες)


Φωτογραφία

Κεντείστε ! είναι αγχολυτικό ! Καλή επιτυχία!

... ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΨΙΛΑΚΗ - ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/10/blog-post_8750.html?spref=fb

Τρίτη, 8 Οκτωβρίου 2013

... ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΨΙΛΑΚΗ - ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ


Τα βότανα στην κουζίνα

Μαγειρική με επιλογές από το φαρμακείο της φύσης


Ας αξιοποιήσομε καλύτερα το ανεξάντλητο φαρμακείο της φύσης! Και ας παρασκευάσομε εδέσματα που θα συνδυάζουν την υπέροχη γεύση με την υγιεινή διατροφή. 


Αυτό το βιβλίο φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν κρίκο που θα επανασυνδέσει τον σύγχρονο άνθρωπο με τη φύση, δηλαδή με τον τρόπο διατροφής που ακολούθησε ο άνθρωπος του μεσογειακού χώρου για χιλιάδες χρόνια. 
Σε ειδικό κεφάλαιο παρατίθενται όλες οι πληροφορίες που αφορούν στα πιο χαρακτηριστικά βότανα, καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα για να γίνεται πιο εύκολη η αναγνώρισή τους. Παράλληλα, 250 συνταγές για φαγητά, ροφήματα, αρωματισμένο ελαιόλαδο, ξίδι, ποτά κ.α. μας ξεναγούν στον υπέροχο κόσμο της φυσικής γεύσης. Πρόκειται για εδέσματα που έχουν επιλεγεί από την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου ή αποτελούν δημιουργικές γαστρονομικές εμπνεύσεις. 


Κι ακόμη, ιστορικά, ιατρικά, λαογραφικά και μυθολογικά στοιχεία συμπληρώνουν την έκδοση που φιλοδοξεί να βοηθήσει τον σύγχρονο άνθρωπο να αντλήσει ιδέες για καλύτερη διατροφή και υγεία! 

Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

μηλο-νοστιμιές

Elizabeth Pentheroudaki.
Φωτογραφία: Ποιά μηλόπιτα σας αρέσει περισσότερο;

Αναζητήστε αυτές και πολλές ακόμα μηλο-νοστιμιές στο

http://bettyscuisine.blogspot.gr/
Ποιά μηλόπιτα σας αρέσει περισσότερο;

Αναζητήστε αυτές και πολλές ακόμα μηλο-νοστιμιές στο

http://bettyscuisine.blogspot.gr/

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΦΩΤΙΕΣ...

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/04/blog-post_1335.html?spref=fb

Τετάρτη, 3 Απριλίου 2013

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΦΩΤΙΕΣ... ΤΗΣ ΗΡΑΚΛΕΙΩΤΙΣΣΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΑΝΝΑΣ ΓΑΛΑΝΟΥ

Άννα Γαλανού γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Πεζά Ηρακλείου Κρήτης. Σπούδασε Οικονομικά και ασχολήθηκε με τη Διαφήμιση και το σχεδιασμό εντύπων. Έχει πάρει το δεύτερο βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα σε πανελλήνιο διαγωνισμό, με το Θεατρικό έργο Το τέλος μιας κωμωδίας. Επίσης έχει γράψει ποίηση, πεζογραφήματα και παιδικά παραμύθια. 


Τρία αδέρφια… Ο Μάριος, ο Ιάκωβος, ο Αργύρης.

Ο Μάριος ζει το παραμύθι ενός μεγάλου έρωτα στο Παρίσι με την Υβόν. Μια χορεύτρια κλασικού μπαλέτου, που τον εγκαταλείπει ξαφνικά για τη μεγάλη καριέρα που ονειρεύεται. Απογοητευμένος, φεύγει για το Κορκ της Ιρλανδίας. Η Σάλλυ είναι συγγραφέας και ζει εκεί. Η σχέση τους, φιλική στην αρχή, εξελίσσεται σ’ ένα μονόπλευρο παθιασμένο έρωτα. Κάποτε οι ψευδαισθήσεις τελειώνουν και οΜάριος κάνει τη μεγάλη ανατροπή όταν συνειδητοποιεί ότι κινδυνεύει να τη χάσει για πάντα.



Ο Ιάκωβος στη Νέα Υόρκη απολαμβάνει πλούτο, εξουσία, δύναμη και μεγάλο κύρος. Ξαφνικά ο παράδεισος γίνεται κόλαση και βρίσκεται απολογούμενος, φυλακισμένος, με ελάχιστες ελπίδες και μπροστά σε αδιέξοδο. Ηττημένος, επιστρέφει στην Ελλάδα και πηγαίνει στο Ρέθυμνο. Η Κατερίνα ζει εκεί. Μια αγωνίστρια της ζωής που ανατρέφει μόνη της το μικρό Σήφη και που παρά τις δυσκολίες δεν σκύβει ποτέ το κεφάλι. Οι δρόμοι τους συναντιούνται και μια αληθινή σχέση ζωής δημιουργείται ανάμεσά τους. 
  



Ο Αργύρης από την εφηβεία κουβαλά ένα τραγικό οικογενειακό μυστικό, που του αλλάζει χαρακτήρα και στόχους, και το σκληρό πρόσωπο της μοναξιάς γίνεται συγκάτοικός του. Κάνει δουλειές του ποδαριού, περιπλανιέται δεξιά κι αριστερά για να ξεφύγει από την τραγικότητα της διαλυμένης του οικογένειας. Όταν αρρωσταίνει σοβαρά και κινδυνεύει να πεθάνει, τότε συνειδητοποιεί το μεγαλείο της ζωής και ανακαλύπτει αξίες κι ομορφιές που δεν γνώριζε… Τον αληθινό έρωτα στο πρόσωπο της Όλγας και την πατρότητα στην αγνή καρδιά του μικρού Χασάν. Τότε αρχίζει να αισθάνεται, να αγαπά, να δημιουργεί… Επιτέλους να ζει!
Τρία αδέλφια, που η ζωή τα χωρίζει για πολλά χρόνια και τα ενώνει ξανά με το πιο αληθινό και δυνατό συναίσθημα… την αγάπη.

8 Oκτωβρίου 1998 - Το Νόμπελ Λογοτεχνίας για πρώτη φορά απονέμεται σε Πορτογάλο, το Ζοζέ Σαραμάγκου.

Bigbook.gr.
8 Oκτωβρίου 1998 - Το Νόμπελ Λογοτεχνίας για πρώτη φορά απονέμεται σε Πορτογάλο, το Ζοζέ Σαραμάγκου.
O Ζοζέ (Ιωσήφ) ντε Σόζα Σαραμάγκου (José de Sousa Saramago, πορτογαλική προφορά: ʒuˈzɛ sɐɾɐˈmaɡu, Ζουζέ Σαραμάγκου, 16 Νοεμβρίου 1922 - 18 Ιουνίου 2010), ήταν Πορτογάλος συγγραφέας, ποιητής, σεναριογράφος και δημοσιογράφος, τιμημένος με Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Τα έργα του, μερικά από τα οποία μπορούν να θεωρηθούν αλληγορικά, γενικά παρουσιάζουν ανατρεπτικές όψεις πάνω στα ιστορικά γεγονότα, δίνοντας έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα. Ο Σαραμάγκου κέρδισε το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1998. Ίδρυσε το Εθνικό Μέτωπο για την Προάσπιση του Πολιτισμού (Λισσαβώνα, 1992) μαζί με τον Αρμίντο Φρέιτας-Μαγκαλιάες και άλλους. Ζούσε στο νησί Λανθαρότε των Κανάριων Νήσων της Ισπανίας.

http://el.wikipedia.org/wiki/Ζοζέ_Σαραμάγκου

Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΚΡΟΥΣΩΝΑ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ


http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/04/blog-post_2757.html?spref=fb

Τετάρτη, 3 Απριλίου 2013

Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΚΡΟΥΣΩΝΑ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ


Μια σημαντική αρχαιολογική θέση είναι ο λόφος Κούπος,  της περιοχής  Κρουσώνα Μαλεβιζίου, όπου από δεκαετίες είχε εντοπιστεί οικισμός των γεωμετρικών, αρχαϊκών, μυκηναϊκών χρόνων, έχουν γίνει ανασκαφικές έρευνες και τα αποτελέσματα της έρευνας υπήρξαν ενδιαφέροντα. Τα ευρήματα (αρχιτεκτονικά λείψανα και κινητά ευρήματα) ήταν ιδιαίτερα σημαντικά.



Αποκαλύφτηκαν τμήματα από τρία κτήρια των αρχαϊκών χρόνων (7ου – 6ου αιώνα π.Χ.) με καλοχτισμένα ευρύχωρα ορθογώνια ή τετράγωνα δωμάτια, που ορισμένα σώζουν τις εισόδους με παραστάδες και κατώφλια από καλοδουλεμένες ορθογώνιες πλάκες και διατηρούν στο εσωτερικό τους τις πέτρινες στρογγυλές βάσεις από ένα ή δύο ξύλινους κίονες που στηρίζουν την οροφή. Λόγω της κλίσης της πλαγιάς του λόφου η μία πλευρά της τοιχοδομίας των κτιρίων, έχει στηριχθεί στο φυσικό βράχο που λαξεύτηκε ως τοίχωμα ακολουθώντας μια οικοδομική τεχνική που έχει εφαρμοστεί και  σε άλλους αρχαϊκούς οικισμούς της Κρήτης.
Ενδιαφέρον είναι ότι σε δύο κτίρια βρέθηκε και το εγκαίνιο τους. Πρόκειται  για μικρό στρογγυλό λάκκο, λαξευμένο στο βράχο, σε μια γωνιά των κτιρίων, που στο βάθος του είχε τοποθετηθεί μια μικρή στρογγυλή πέτρινη πλάκα και επάνω της είχε αποτεθεί ένα μικρό αγγείο. Μέσα στο λάκκο το χώμα ήταν μαύρο και καμμένο.
Το ένα από τα τρία κτίρια που χρονολογείται στον 6ο αιώνα π.Χ, είναι ένα ιδιαίτερα καλοχτισμένο οίκημα με άριστη τοιχοδομία από καλοπελεκημένες και καλά αρμοσμένες πέτρες. Αποκαλύφθηκε ένα ορθογώνιο δωμάτιο διαστάσεων 10,50 επί 5.00 μ. με καλοφτιαγμένη είσοδο και μια στεγασμένη αυλή ανοιχτή προς την απότομη πλαγιά του λόφου, που η στέγη  της στηριζόταν σε δύο κολόνες, των οποίων βρέθηκαν οι βάσεις και τμήμα της μίας. Το κτίριο αυτό, έχει κτιστεί επάνω σε  λείψανα παλαιότερου κτίσματος, ίσως πρωϊμότερων  αρχαϊκών  χρόνων, που παρουσιάζει ανάλογη εικόνα: καλοχτισμένο τοίχο στηριγμένο στο λαξευμένο φυσικό βράχο και βάση κίονα που στήριζε τη στέγη.
Από τα ευρήματα που αποκαλύφτηκαν στα κτίρια αυτά αναφέρονται: ενδιαφέρουσα κεραμική των αρχαϊκών χρόνων (αρυβαλλοειδές ληκύθιο, σφαιρικός αρύβαλλος, κρατήρας σκύφοι, λυχνάρι, ορθογώνιο σκεύος με λαβές, κ.λ.π.), δύοπήλινα ειδώλια ζώων, σιδερένια εργαλεία, ένας πήλινος κύβος, πήλινα σφονδύλια και ψήφοι, κομμάτι πιθαριού με ανάγλυφο κεφάλι αιλουροειδούς κ.α. επίσης βρέθηκαν: ένα μικρό χάλκινο επιχρυσωμένο μετάλλιο με ανάγλυφο γοργόνιο, ένα μικρό ομοίωμα φτερωτής μορφής από  περίτμητο χάλκινο επιχρυσωμένο έλασμα και μια ασημένια αγκιστροειδής περόνη και τα τρία κοντά σε πρόχου των ελληνιστικών χρόνων, καθώς και η προτομή ενός ζωδίου αλόγου των υστερογεωμετρικών χρόνων.


Σημαντική τέλος επιτυχία της ανασκαφής ήταν ο εντοπισμός ενός αποθέτη των αρχαϊκών χρόνων, που αν και διαταραγμένος και διασκορπισμένος από τους αρχαιοκάπηλους απέδωσε σπουδαία ευρήματα: σειρά από δεκάδες ακέραια και ελλιπή πήλινα πλακίδια με ανάγλυφη πα΄ρασταση γυναικείας θεότητας που φέρνει το ένα χέρι στο στήθος ή και τα δύο κατά μήκος των μηρών, έχει τη χαρακτηριστική δαιδαλική κόμμωση και φέρει ψηλό πόλο. Βρέθηκαν ακόμη, ανάλογα πλακίδια με ανάγλυφη πα΄ρασταση γυμνής θεάς, πλακίδια με ανάλγυφο άλογο και τμήματα δύο γυναικείων ειδωλίων. Όλα τα παραπάνω ευρήματα χρονολογούνται σε διάφορες φάσεις του 7ου αιώνα π.Χ.
Σπουδαιότατο όμως εύρημα στον ίδιο χώρο ήταν τα κομμάτια από το λαιμό ενός πιθαριού, του 6ου αιώνα π.Χ  που διακοσμείται με επαναλαμβανόμενη μυθολογική σκηνή σε ελαφρότατο ανάγλυφο: παριστάνεται ο φόνος μιας γυναίκας ντυμένης με πολυποίκιλτα ενδύματα (χιτώνα, ζωσμένο πέπλο και ωμοφόριο) και με πόλο στο κεφάλι με τη δαιδαλική κόμμωση, από δύο γυμνούς άνδρες που την πλαισιώνουν, από τους οποίους ο ένας την συγκρατεί ενώ ο άλλος υψώνει κατά πάνω της ένα ξίφος. Μια δεύτερη γυναίκα στο πλάι, ντυμένη ανάλογα με την πρώτη και με όμοιο κάλυμμα στο κεφάλι παρακολουθεί τη σκηνή. Η παράσταση πιθανότατα αποδίδει σκηνή της Ορέστειας, ίσως του φόνου της Κλυταιμνήστρας.


ΠΗΓΗ - http://www.rizaonline.gr

"Τιμωρούμε τους εαυτούς μας διαπράττοντας μια τεράστια ύβρι"

http://www.antifono.gr/portal/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82/%CE%A4%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B5%CF%82/%CE%86%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/4559-o-poiitis-mixalis-gkanas-syzita-me-ton-poiiti-dimitri-kosmopoylo-gia-tin-poiisi-kai-toys-kairoys-mas.html

"Τιμωρούμε τους εαυτούς μας διαπράττοντας μια τεράστια ύβρι"

E-mailΕκτύπωσηPDF

ganasmΣυνέντευξη του  Μιχάλη Γκανά  στη Νέα Ευθύνη*
Η Άψινθος είναι το καινούργιο ποιητικό σας βιβλίο μετά από πολλά χρόνια.Πρόκειται για εννιαίο συνθετικό ποίημα ή για συναγωγή επι μέρους ποιημάτων;
Η(Ο) Άψινθος εκδόθηκε πριν από ένα χρόνο περίπου και απέχει 9 χρόνια από το προηγούμενο ποιητικό μου βιβλίο (Ο ύπνος του καπνιστή, 2003).
Είναι μια ποιητική σύνθεση όπως και το προηγούμενο και το προπροηγούμενο (Παραλογή, 1993) και όλα τα βιβλία μου θα έλεγα.
Υπάρχει σε όλα ένας ευδιάκριτος θεματικός πυρήνας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται τα ποιήματα ακολουθώντας το καθένα την δική του τροχιά και δημιουργώντας, θέλω να πιστεύω, ένα μικρό σύμπαν με κεντρομόλες και φυγόκεντρες τάσεις.
Μέσα σε μια τέτοια σύνθεση εντάσσονται συνήθως και κάποια σκόρπια ποιήματα που είναι γραμμένα σε διάφορες περιόδους και δεν «χωρούσαν» σε άλλα βιβλία μου, ενώ στο νέο περιβάλλον συνομιλούν και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει και στην Άψινθο, ειδικά στην τρίτη ενότητα.
Ποιός είναι ο πυρήνας αυτής της σύνθεσης;
Δύσκολο να το πω με άλλα λόγια. Μάλλον πρέπει να διαβάσει το βιβλίο κανείς ...
Στην Άψινθο ο αναγνώστης και γνώστης του προγενέστερου ποιητικού σας έργου παρατηρεί δύο πράγματα: το πρώτο είναι η συμπύκνωση των κεντρικών στοιχείων του ποιητικού σας σύμπαντος. Το δεύτερο είναι μια συνεχής συνομιλία με άλλους ποιητές, από τον Σεφέρη και τον Ελύτη μέχρι τον Παυλόπουλο, την Δημουλά και ποιητές της ευρωπαικής γραμματείας. Πώς προέκυψε αυτό; 
Αυτό δεν είναι νέο, πάντα συνέβαινε. Τα ποιήματα που με έχουν αναστατώσει, αυτά, δηλαδή, που ζηλεύω και θα ήθελα πολύ να έχω γράψει, από το πολύ να τα διαβάζω και να τα μουρμουρίζω, δίκην άσματος, έχουν γίνει πιο δικά από τα δικά μου, και πιο αγαπημένα, γιατί είναι και πιο... καλογραμμένα από τα δικά μου, έτσι νιώθω συχνά διαβάζοντας ποιήματα άλλων.
Γι’ αυτό παραθέτω συχνά στίχους ποιητών με τους οποίους έχω ανοιχτούς λογαριασμούς, αλλά και ολόκληρα ποιήματα, όπως αυτό του Γιώργη Παυλόπουλου, «Πού είναι τα πουλιά» που έβαλα στην Άψινθο.

Ποιά είναι η σχέση της Αψίνθου με το κείμενο της Αποκαλύψεως του Ιωάννου;
Η πιο εμφανής σχέση είναι ο εσχατολογικός χαρακτήρας τους. Όλοι ξέρουμε ότι ο κόσμος μας κάποτε θα τελειώσει «μ’έναν πάταγο» ή «μ΄έναν λυγμό», με φωτιά ή με πάγο... Δεν ξέρω αν μας τιμωρεί ο Θεός για τις αμαρτίες μας ή αν εμείς τιμωρούμε τους εαυτούς μας διαπράττοντας μια τεράστια Ύβρι απέναντι στον κόσμο που μας χαρίστηκε.
Δανείζομαι φράσεις από την Αποκάλυψη, που με έχουν σημαδέψει νοηματικά και ποιητικά, και προσπαθώ να επινοήσω ένα είδος συνέντευξης, όπου αυτές οι φράσεις είναι οι ερωτήσεις και τα ποιήματά μου οι, τραυλές ίσως, απαντήσεις.

Οι καιροί μας είναι -πιστεύετε-κατά έναν τρόπο αποκαλυπτικοί; Και γιατί;
Οι καιροί μας είναι σημαδιακοί. Έχουν πολλά στοιχεία «Αποκάλυψης Τώρα». Τα σημάδια είναι εμφανή στην δραματική αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών. Τα πυρηνικά ατυχήματα στο Τσερνόμπιλ(που στα ρώσικα σημαίνει Άψινθος λένε) και στην Φουκουσίμα δείχνουν ότι έχουμε στα χέρια μας μια τεράστια δύναμη, που δεν ελέγχουμε πλήρως και αυτό μπορεί να έχει ανυπολόγιστες συνέπειες για μας αλλά και για τον ίδιο τον πλανήτη.
Οι περίφημες «Αγορές» κάνουν ό,τι θέλουν και φαίνεται να μην μπορεί κανείς να τις αντιμετωπίσει, ούτε μεγάλα κράτη (ΗΠΑ) ούτε συνασπισμοί κρατών (Ευρωπαϊκή Ένωση).
Αποτέλεσμα; Ποτέ τόσοι πολλοί δεν χρωστούσαν τόσο πολλά σε τόσο λιγους. Πού θα πάει αυτό; Δεν ξέρω. Ανάθεμα κι αν ξέρει κανένας.

Και στην Άψινθο συναντά κανείς μόνιμα στοιχεία της ποιητικής σας. Εννοώ την συνεχή συνομιλία με το δημοτικό τραγούδι και με την εμμετρότητα, την ρυθμική τάξη του ποιητικού λόγου και την ομοιοκαταληξία. Πώς σχολιάζετε την τοποθέτηση κάποιων ότι όλα αυτά σήμερα είναι παρωχημένα;
Με τρομάζει η βεβαιότητα κάποιων ανθρώπων για το τι είναι παρωχημένο και τι πρωτοποριακό.Τόση αγωνία να προσηλυτίσουν το μέλλον στις απόψεις τους!
Δεν σχολιάζω αυτά που λένε. Γράφω ποιήματα. Με τον τρόπο μου φυσικά.

Κατά κοινή ομολογία και εμπειρία ζούμε σε μια κοινωνία όπου πολλά αυτονόητα καταρρέουν. Η Ελλάδα της κρίσης είναι γόνιμή πρόκληση για την ποιητική δημιουργία; Πώς βλέπετε τα ποιητικά μας πράγματα σήμερα;
Η ποιητική δημιουργία και οι τέχνες γενικότερα ανθίζουν και στα «πεδινά» της ευμάρειας και στο «ορεινά» της κρίσης.
Μαθημένα τα βουνά στα χιόνια λοιπόν αν είχαμε να κάνουμε με μια απλή οικονομική κρίση. Αυτό που ζούμε σήμερα, ειδικά στην Ελλάδα, είναι κάτι πολύ περισσότερο. Είναι μια κρίση σε όλα τα επίπεδα κι αυτό θα έχει και διάρκεια και ένταση και θύματα φοβάμαι.

Επίκειται η Συγκεντρωτική έκδοση του έργου σας. Ποιό νόημα έχει για σας; 
Μέσα Νοεμβρίου περίπου θα κυκλοφορήσει η συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων μου, «Ποιήματα 1975-2012», από τις εκδόσεις «Μελάνι», με τη φροντίδα και την ιδιαίτερη αισθητική της Πόπης Γκανά.
Εφτά ποιητικές συλλογές(εξίμισι για τη ακρίβεια) μέσα σε 37 χρόνια, ένα βιβλίο κάθε πενταετία περίπου κατά μέσο όρο.
Θα προτιμούσα να κυκλοφορούν οι συλλογές μόνες τους αλλά αυτό είναι πολυτέλεια σήμερα, έτσι θα στεγαστούν σε έναν τόμο. Ίσως αυτή η συνύπαρξη να κάνει τα ποιήματα πιο αλληλέγγυα μεταξύ τους και να διαβάζονται διαφορετικά στο νέο τους περιβάλλον από τους αναγνώστες των συλλογών.Τι σημαίνει για μένα αυτή η έκδοση; Είναι η έκφραση βαθύτατης ευγνωμοσύνης στην γραφή, που με συντρόφεψε τόσα χρόνια, ακόμη και όταν δεν έγραφα.
Αυτό γιορτάζω και θέλω να το μοιραστώ με τους συνοδοιπόρους αυτής της πορείας πρώτα αλλά και με νέους αναγνώστες εφόσον προκύψουν.

*Με τον Μιχάλη Γκανά συζήτησε ο Δημήτρης Κοσμόπουλος.

πηγή: Aντίφωνο, Από το περιοδικό "Νέα Ευθύνη" τ. 19, (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2013)

Cottage pie με μανιτάρια

Elizabeth Pentheroudaki.
Φωτογραφία: Τι θα λέγατε για μια λαχταριστή

Cottage pie με μανιτάρια

http://bettyscuisine.blogspot.gr/2011/01/cottage-pie.html
Τι θα λέγατε για μια λαχταριστή

Cottage pie με μανιτάρια

http://bettyscuisine.blogspot.gr/2011/01/cottage-pie.html

Δημοφιλείς αναρτήσεις