Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

Αν δε φας θεριό δε θεριεύεις!

  1. Αν δε φας θεριό δε θεριεύεις!


    Η Λωξάντρα, η Μαρία Ιορδανίδου και η ζωή στην Πόλη
    Η Μαρία Ιορδανίδου είναι η συγγραφέας ενός  από τα πιο πολυδιαβασμένα βιβλία της κλασσικής πια ελληνικής πεζογραφίας   της γνωστής «Λωξάντρας ». Πάνω από 60 εκδόσεις αριθμεί το βιβλίο που ή ίδια ξεκίνησε να γράφει στα 65 της χρόνια και πολύ περισσότεροι από πεντακόσιες χιλιάδες άνθρωποι το έχουν διαβάσει. Η μεταφορά του βιβλίου στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά έδωσε την πλήρη εικόνα μιας εποχής στην Πόλη που πολλοί άνθρωποι έζησαν , δεν ξέχασαν ποτέ και άλλοι  γνώρισαν την ζωή μιας γυναίκας, τα ήθη και έθιμα της εποχής, αλλά και την καθημερινότητα της  γιαγιά της Μαρίας  Ιορδανίδου .
    Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1897, κόρη του Υδραίου Νικολάκη Κριεζή, μηχανικού του εμπορικού ναυτικού και της Πολίτισσας Ευφροσύνης Μάγκου. Ήλθε για λίγο στον Πειραιά για να επιστρέψει πάλι στην Κωνσταντινούπολη όπου και φοίτησε στο Αμερικάνικο Κολέγιο. Το 1914 βρέθηκε στο Βατούμ της τέως Ρωσικής Αυτοκρατορίας καλεσμένη από ένα θείο της για διακοπές αλλά αποκλείστηκε εκεί με το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και την Οκτωβριανή Επανάσταση στη συνέχεια. Έμεινε πέντε χρόνια στη Ρωσία και σ΄αυτό το διάστημα φοίτησε στο γυμνάσιο της Σεβαστουπόλεως.
    Το 1919 επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη και εργάστηκε σε αμερικανική εμπορική εταιρεία. Το 1920 πήρε μετάθεση για την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου ήρθε σε επαφή με τους πνευματικούς κύκλους, έγινε μέλος του κομμουνιστικού κόμματος Αιγύπτου και το 1923 παντρεύτηκε τον εκπαιδευτικό Ιορδάνη Ιορδανίδη, καθηγητή στο «Βικτόρια Κόλετζ». Μετά το γάμο της εγκαταστάθηκε με το σύζυγο και τη μητέρα της στην Αθήνα, όπου εργάστηκε στην πρεσβεία της Σοβιετικής Ένωσης. Το 1931 χώρισε από τον Ιορδανίδη, με τον οποίο είχε στο μεταξύ αποκτήσει δυο παιδιά. Το 1939 απολύθηκε από την πρεσβεία και ξανάρχισε να ασχολείται με τα μαθήματα ξένων γλωσσών. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής καταστράφηκε το σπίτι της και η ίδια διώχτηκε και κλείστηκε σε διάφορα στρατόπεδα.
    Εξαιτίας των συνθηκών της ζωής της η Ιορδανίδου απέκτησε μεγάλη γλωσσομάθεια και εργάστηκε ως ιδιωτική υπάλληλος.  Η Λωξάντρα που εκδόθηκε το 1962 για πρώτη φορά,  περιγράφει με μεγάλη ζωντάνια και χιούμορ τα έθιμα και τη ζωή των Ελλήνων της Πόλης και βασίζεται στις αναμνήσεις της Ιορδανίδου πριν από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τη ζωή της στη Ρωσία περιγράφει η Ιορδανίδου στο βιβλίο της Διακοπές στον Καύκασο (1965), ενώ στο Σαν τα τρελά πουλιά (1978) μιλά για τα χρόνια στην Αλεξάνδρεια και την Αθήνα κατά το Μεσοπόλεμο. Τελευταίο της έργο είναι Η αυλή μας (1981).
    Τα έργα της γνώρισαν μεγάλη εκδοτική επιτυχία. Βραβεύτηκε το 1978 από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως με τον Χρυσό Σταυρό και το Οφίκιο της Αρχόντισσας του Οικουμενικού Θρόνου.
    Πέθανε στις 6 Νοεμβρίου του 1989 και κηδεύτηκε στο νεκροταφείο της Νέας Σμύρνης.
    Ο Δημήτρης Φωτιάδης περιγράφει πως ξεκίνησε να γράφει η Μαρία Ιορδανίδου: 
    «… Συχνά μας έλεγε ιστορίες της Πόλης σκιαγραφώντας τη γιαγιά της, τη Λωξάντρα.
    -Μαρίκα, δεν κάθεσαι να τα γράψεις όλ’ αυτά που μας ανιστοράς, της έλεγα.
    -Λωλάθηκες! μου αποκρινόταν. Εγώ το μόνο που έμαθα να κάνω είναι να γράφω αιτήσεις.
    -Γράψε τα όπως τα λες, κι αυτό φτάνει.
    Η Μαρίκα τίποτα. Αμετάπειστη! Μια μέρα με παίρνει στο τηλέφωνο.
    -Δημήτρη, έγραψα τη Λωξάντρα.
    -Τι;
    -Να, τα όσα σου ανιστορούσα για την Πόλη.
    -Μπράβο, Μαρίκα.
    Τι μπράβο κάθεσαι και μου λες. Κανείς εκδότης δεν το βγάζει.
    -Να το τυπώσεις μόνη σου.
    -Και πού θα βρεθούν τα λεφτά;
    -Να δανειστείς.
    Έπειτα από κάμποσο καιρό έρχεται η Μαρίκα μ’ ένα βιβλίο στο χέρι. Ήταν η Λωξάντρα. Το διάβασα και συναρπάστηκα. Η αφήγησή της ή, πιο σωστά, ο τρόπος που ζωντάνευε τα περασμένα, ξεπέρασε κάθε προσδοκία μου.
    Ύστερα από δυο μήνες, η Μαρίκα μου τηλεφωνά.
    -Πούλησα 200 βιβλία. Έβγαλα τα μισά μου έξοδα.
    -Θα τα πουλήσεις όλα, Μαρίκα.
    -Από το στόμα σου και στου Θεού τ’ αυτί.
    Πέρασαν ακόμη λίγοι μήνες και με παίρνει στο τηλέφωνο.
    -Δημήτρη, τα πούλησα όλα!»


    ΠΗΓΕΣ
    logomnimon.wordpress.com
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ “ΕΝΘΥΜΗΜΑΤΑ” Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
    Λωξάντρα , Μαρία Ιορδανίδου, εκδ. Εστία
    Wikipedia.org

Το Σχολείο της Ζωής

  1. Μπορούμε να κάνουμε καλύτερη τη ζωή μας; Το Σχολείο της Ζωής (The School of Life), η σειρά του Alain de Botton, θα µας βοηθήσει να εισέλθουµε στο θησαυροφυλάκιο της ανθρώπινης γνώσης!

    φωτό: Τυποβιβλιοχαρτεμπορική Πελεκανάκη

Ανανεώστε το παλιό σας τζην!


  1. Η Maria Dimitriou κοινοποίησε μια φωτογραφία του χρήστη Απλές λύσεις.

  2. Ανανεώστε το παλιό σας τζην!

    Με την προσθήκη 2 κομματιών δαντέλας, το τζην σας θα ανανεωθεί ολοκληρωτικά!

    Ένα εύκολο και γρήγορο diy project, τα υλικά που θα χρειαστείτε είναι:

    Ψαλίδι, το τζην που θέλετε να ανανεώσετε, δαντέλα, κλωστή και βελόνα!

    Βήμα 1: Ράψτε εσωτερικά την δαντέλα γύρω από το μπατζάκι του παντελονιού σας, αφού το καρφιτσώσετε για να είναι σταθερό.

    Βήμα 2: Διπλώστε την δαντέλα, εξωτερικά και ράψτε και πάλι.

    Πηγή: stylemotivation.com

ΤΑ ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΝ -ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ

  1. Η Maria Dimitriou κοινοποίησε μια φωτογραφία του χρήστη Μυθικη Αναζητηση.

    "Πόση ηρεμία κερδίζει εκείνος που δεν κοιτάζει,
    τι είπε και τι έκαμε και τι σκέφτεται ο διπλανός του,
    αλλά μόνο τι κάνει ο ίδιος ώστε να είναι δίκαιη και ευσεβής η πράξη του.
    Τη γνώμη που έχει ένας αλαζόνας μη την ενστερνίζεσαι κι εσύ,
    μήτε να κρίνεις όπως θέλει αυτός,
    MONO βλέπε τα πράγματα, ΟΠΩΣ ΣΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ..".

    ΤΑ ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΝ -ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ

Σαν σήμερα, έφυγε απο την ζωή ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος

... στην ρίζα του Ψηλορείτη ...

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε μια φωτογραφία του χρήστη Festivalaki: Cretan festival of Arts & Culture.
  1. Ώρα μας είναι... για τσικουδιές στην ρίζα του Ψηλορείτη και το χωριό Κάτω Ασίτες. Περισσότερη αυθεντική Κρήτη στο www.fb.com/festivalaki.gr

    Tsikoudia & cretan tastes by the fire in the village of Kato Asites, East Psiloritis, Earino guesthouse.
    Photo: Nikos Kefalogiannis

Μαρία Ιορδανίδου (1897 - 6 Νοεμβρίου 1989) Η αυλή μας (απόσπασμα)


Μαρία Ιορδανίδου (1897 - 6 Νοεμβρίου 1989)
Η αυλή μας (απόσπασμα)
Ζούμε στην εποχή του τσιμέντου και της πολυκατοικίας.
Κι εγώ τώρα κάθομαι σε πολυκατοικία. Έχω ένα εσωτερικό δυάρι στον τρίτο όροφο. Εσωτερικά τα λένε τώρα τα διαμερίσματα που δε βλέπουν στο δρόμο αλλά στην αυλή. Μα και η αυλή πια δε λέγεται αυλή αλλά ακάλυπτος χώρος.
Στις περισσότερες απ' αυτές τις πολυκατοικίες, που χτίζονται η μια ύστερα απ' την άλλη, σπάνια θα δεις παράθυρο. Είναι όλο μπαλκονόπορτες και βγαίνουν σ' ένα μπαλκόνι, που ζώνει την πολυκατοικία ένα γύρο και θυμίζει κατάστρωμα βαποριού.
Όταν ήρθαμε σ' αυτό το σπίτι, το πρώτο πράμα που πήρε το μάτι μου, σαν βγήκα στο μπαλκόνι, ήταν το αντικρινό μπαλκονάκι, που το είχαν περιτριγυρισμένο με σύρμα ως απάνω και έμοιαζε με κοτέτσι ή κλουβί άγριου ζώου. Μέσα σ' αυτό το κλουβί τριγύριζε σαν φυλακισμένο αγριμάκι ένα παιδί κάπου τριών χρονών. Σε μια γωνιά του μπαλκονιού ήταν στοιβαγμένα καταγής παιχνίδια. Παναγιά μου και Χριστέ μου! Τι παιχνίδια και κακό είναι αυτό; Μεγάλα αυτοκίνητα από πλαστικό, κούκλες πελώριες, ελέφαντες, άλογα, όλα νεκρά και άψυχα. Το παιδί όμως δε γυρίζει να τα δει. Με τα δυο του χέρια κρατά το κάγκελο και χώνει το μουτράκι του ανάμεσα, προσπαθώντας να δει τις γάτες που τριγυρίζουν κάτω στην πρασιά. 'Η προσπαθεί να καντζαρώσει το κάγκελο, να γαντζωθεί από το σύρμα, να σκαρφαλώσει πιο ψηλά. Σίγουρα, αν βγάλουν το σύρμα απ' αυτό το μπαλκόνι, το παιδάκι θα σκαρφαλώσει στο κάγκελο και θα βρεθεί κάτω, γιατί του έχουν αφαιρέσει την αίσθηση του κινδύνου.
Καλέ, γιατί αυτό το παιδάκι το κρατούνε κλειδωμένο ώρες ολόκληρες πίσω από τα σύρματα;

«Η Τέχνη του Πολέμου»


  1. «Η Τέχνη του Πολέμου» αποτελεί πλούσια πηγή άντλησης μαθημάτων για την επιβίωση, την αποδοτικότητα, την επίτευξη στόχων στο σημερινό απαιτητικό περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό.

    Ο φιλόσοφος Σουν Τσου συμβούλευε Κινέζους στρατηγούς της αρχαιότητας, ενώ σήμερα μας βοηθά να αντλήσουμε χρήσιμα διδάγματα σε μια σειρά από τομείς που αφορούν από την επαγγελματική μας ζωή μέχρι και τη διακυβέρνηση της χώρας.

    http://www.minoas.gr/book-3727.minoas #διαβάζω #diavazo

Το κομμάτι που λείπει

Απλές λύσεις.

Το κομμάτι που λείπει συναντά το μεγάλο Ο


Ο μύθος της αναζήτησης και της ολοκλήρωσης.... Όλοι μας ψάχνουμε την ολοκλήρωση μέσα από την αγάπη. Το ταξίδι είναι συνάμα πραγματικό και μεταφορικό, το τέλος αναμενόμενο, αλλά με μια συγκινητική μεταφορική διάσταση. Την ολοκλήρωση και την αγάπη θα τα βρούμε πρώτα μέσα μας.

Το Κομμάτι-που-λείπει καθόταν μοναχό του… περιμένοντας κάποιον να έρθει να το πάει κάπου. Κάποιοι του ταίριαζαν… αλλά δε μπορούσαν να κυλήσουν. Άλλοι μπορούσαν να κυλήσουν, αλλά δε του ταίριαζαν. Ένας δεν είχε ιδέα τι σημαίνει ταίριασμα. Και ένας άλλος δεν ήξερε τίποτα από οτιδήποτε. Ένας ήταν πολύ ευαίσθητος. Ένας άλλος το ανέβασε σε βάθρο… και το άφησε εκεί.
Σε κάποιους έλειπαν πολλά κομμάτια. Και, τέλος πάντων, κάποιοι άλλοι είχαν παραπάνω κομμάτια.

Έμαθε να κρύβεται από τους πεινασμένους. Ήρθαν κι άλλοι.
Μερικοί το κοίταξαν από πολύ κοντά. Άλλοι κυλούσαν και το ξεπερνούσαν χωρίς να το αντιληφθούν. Προσπάθησε να γίνει πιο ελκυστικό… Άδικος κόπος… Προσπάθησε να γίνει πιο φανταχτερό… αλλά το μόνο που κατόρθωσε ήταν να φοβίσει τους ντροπαλούς.
Τελικά ήρθε κι ένας που του ταίριαζε απόλυτα.

Ξαφνικά… το Κομμάτι-που-λείπει άρχισε να μεγαλώνει… Και να μεγαλώνει!

“Δεν ήξερα ότι θα μεγαλώσεις”
“Ούτε κι εγώ το ήξερα” είπε το Κομμάτι-που-λείπει.
“Ψάχνω για το κομμάτι που μου λείπει, ένα κομμάτι που δε θα μεγαλώσει…”είπε κι έφυγε…

Ώσπου μια μέρα, ήρθε κάποιος που φαινόταν διαφορετικός.
“Τι θέλεις από μένα;” ρώτησε το Κομμάτι-που-λείπει.
“Τίποτα”.
“Τι έχεις ανάγκη να σου δώσω;”
“Τίποτα”.

“Ποιος είσαι;” ρώτησε το Κομμάτι-που-λείπει
“Είμαι το Μεγάλο Ο” είπε το Μεγάλο Ο.
“Νομίζω πως αυτός που περίμενα είσαι εσύ”, είπε το Κομμάτι-που-λείπει. “Μήπως είμαι το κομμάτι που σου λείπει;”
“Όμως, δε μου λείπει κανένα κομμάτι” είπε το Μεγάλο Ο. “Δεν υπάρχει χώρος που θα μπορούσες να ταιριάξεις…”
“Κρίμα…” είπε το Κομμάτι-που-λείπει, “ήλπιζα πως θα μπορούσα να κυλήσω μαζί σου…”
“Δε μπορείς να κυλήσεις μαζί μου” είπε το Μεγάλο Ο. “Αλλά ίσως να μπορέσεις να κυλήσεις μόνο σου”
“Μόνο μου; Ένα Κομμάτι-που-λείπει δεν μπορεί να κυλήσει μόνο του”.
“Αλήθεια, προσπάθησες ποτέ;” ρώτησε το Μεγάλο Ο.
“Οι γωνίες μου είναι πολύ μυτερές” είπε το Κομμάτι-που-λείπει. “Δεν είμαι φτιαγμένο για να κυλάω μόνο μου!”
“Οι γωνίες και τα σχήματα αλλάζουν” είπε το Μεγάλο Ο. “Τέλος πάντων, πρέπει να σε αποχαιρετήσω. Ίσως να ξανασυναντηθούμε κάποια μέρα”.
Και κύλησε μακριά.

Το Κομμάτι-που-λείπει έμεινε πάλι μόνο του. Για πολύ καιρό απλώς καθόταν… Μετά σιγά-σιγά, σηκώθηκε στη μια του γωνία… Και έπειτα σωριάστηκε πάλι.

Μετά, σήκω-τράβα-πέσε… άρχισε να προχωράει… Σύντομα οι γωνίες του άρχισαν να στρογγυλεύουν… Σήκω-τράβα-πέσε, σήκω-τράβα-πέσε… Και το σχήμα του άρχισε να αλλάζει… και συνάμα να τινάζεται αντί να σέρνεται… και έπειτα να αναπηδάει αντί να τινάζεται… και στο τέλος να κυλάει αντί να αναπηδάει…
Δεν ήξερε προς τα που πήγαινε, και δε το ένοιαζε.
Κυλούσε!

Shel Silverstein

Πηγή: 5gym-irakl.ira.sch.gr

οικία της οδού Κορίνθου 241


Πως φτάσαμε στο πωλητήριο της οικίας του Κ. Παλαμά;
"Μπήκε πωλητήριο στην οικία της οδού Κορίνθου 241, η οποία είναι ένα όμορφο νεοκλασικό κτίσμα στην Πάτρα. Ποια η σημαντική παράμετρος που δημοσιοποιείται αυτό το γεγονός; Εκεί γεννήθηκε στις 13 Ιανουαρίου του 1859, ο νεότερος εθνικός μας ποιητής, Κωστής Παλαμάς. Πως φτάσαμε σε αυτή την εξέλιξη και ποιες οι ευθύνες του κράτους; ...http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2013/11/blog-post_8200.html#more

Δημοφιλείς αναρτήσεις