Βυζαντινή Aττική : Άγιος Πέτρος Καλυβίων
Βρίσκεται στο Δήμο Σαρωνικού στα Καλύβια σε μια περιοχή που είναι γνωστή με την ονομασία Εννέα Πύργοι και πολύ κοντά στην επίσης βυζαντινή εκκλησία της Παναγίας της Μεσοσπορίτισσας.
Χρονολογείται στα τέλη του 12ου ή τις αρχές 13ου αι. και είναι αφιερωμένη στον Αγ. Πέτρο.
Πρόκειται για δικιόνιο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό. Στην τοιχοδομία του από αργούς λίθους έχουν ενσωματωθεί πολλά μέλη από παλαιότερα κτήρια και επιτύμβιες πλάκες.
Έχει θαυμάσιες τοιχογραφίες και διασώζεται μια επιγραφή με τη χρονολογία των τοιχογραφιών (1232 μ.Χ.) Ο ναός ωστόσο είναι προγενέστερος. Οι καλύτερα σωζόμενες είναι αυτές στο νάρθηκα του ναού και ειδικά εκείνες που παρουσιάζουν σκηνές οπό τη Δευτέρα Παρουσία.
Στη βόρεια καμάρα του σταυρού διακρίνονται οι τοιχογραφίες των Αγίων: Μάμα και Τρύφωνα, αγίων που σχετίζονται με την αγροτική παραγωγή, την κτηνοτροφία και την αμπελουργία, γεγονός που δικαιολογείται από τον αγροτικό χαρακτήρα της περιοχής.
Η είσοδος του ναού είναι εξαιρετικά χαμηλή όπως και της παρακείμενης Παναγίας Μεσοσπορίτισσας. Έχει υπέρθυρο πλίνθινο τοξωτό προσκυνητάρι (ημικυκλική κόγχη πάνω από την πόρτα) το οποίο απαντάτε και σε αρκετούς άλλους αττικούς ναούς, όπως στην γειτονική Παναγία Μεσοσπορίτισσα. Στα προσκυνητάρια αυτά συνήθως εικονίζεται ο τιμώμενος άγιος. Στο υπέρθυρο της συγκεκριμένης εκκλησίας σώζονται τμήματα από τοιχογραφία.
Εντύπωση προκάλεί το γεγονός ότι έχει μόνο ένα μικρό παράθυρο στους τοίχους της και πολύ μικρά παράθυρα στον τρούλο. Η έλλειψη παραθύρων παρατηρείται και σε άλλες εκκλησίες της ίδιας εποχής όπως στον παρακείμενο Αγ. Πέτρο ή στην Όμορφη Εκκλησιά στο Γαλάτσι.
Βρίσκεται στο Δήμο Σαρωνικού στα Καλύβια σε μια περιοχή που είναι γνωστή με την ονομασία Εννέα Πύργοι και πολύ κοντά στην επίσης βυζαντινή εκκλησία της Παναγίας της Μεσοσπορίτισσας.
Χρονολογείται στα τέλη του 12ου ή τις αρχές 13ου αι. και είναι αφιερωμένη στον Αγ. Πέτρο.
Πρόκειται για δικιόνιο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό. Στην τοιχοδομία του από αργούς λίθους έχουν ενσωματωθεί πολλά μέλη από παλαιότερα κτήρια και επιτύμβιες πλάκες.
Έχει θαυμάσιες τοιχογραφίες και διασώζεται μια επιγραφή με τη χρονολογία των τοιχογραφιών (1232 μ.Χ.) Ο ναός ωστόσο είναι προγενέστερος. Οι καλύτερα σωζόμενες είναι αυτές στο νάρθηκα του ναού και ειδικά εκείνες που παρουσιάζουν σκηνές οπό τη Δευτέρα Παρουσία.
Στη βόρεια καμάρα του σταυρού διακρίνονται οι τοιχογραφίες των Αγίων: Μάμα και Τρύφωνα, αγίων που σχετίζονται με την αγροτική παραγωγή, την κτηνοτροφία και την αμπελουργία, γεγονός που δικαιολογείται από τον αγροτικό χαρακτήρα της περιοχής.
Η είσοδος του ναού είναι εξαιρετικά χαμηλή όπως και της παρακείμενης Παναγίας Μεσοσπορίτισσας. Έχει υπέρθυρο πλίνθινο τοξωτό προσκυνητάρι (ημικυκλική κόγχη πάνω από την πόρτα) το οποίο απαντάτε και σε αρκετούς άλλους αττικούς ναούς, όπως στην γειτονική Παναγία Μεσοσπορίτισσα. Στα προσκυνητάρια αυτά συνήθως εικονίζεται ο τιμώμενος άγιος. Στο υπέρθυρο της συγκεκριμένης εκκλησίας σώζονται τμήματα από τοιχογραφία.
Εντύπωση προκάλεί το γεγονός ότι έχει μόνο ένα μικρό παράθυρο στους τοίχους της και πολύ μικρά παράθυρα στον τρούλο. Η έλλειψη παραθύρων παρατηρείται και σε άλλες εκκλησίες της ίδιας εποχής όπως στον παρακείμενο Αγ. Πέτρο ή στην Όμορφη Εκκλησιά στο Γαλάτσι.