Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

11 λόγοι για να ερωτευτείς έναν βιβλιόφιλο

 
Πώς αναγνωρίζεις έναν άνθρωπο που διαβάζει; Ας ξεχάσουμε επιτέλους τα στερεότυπα.
thessalonikiartsandculture.gr

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ «ΤΟ ΕΓΚΩΜΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ»


ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ «ΤΟ ΕΓΚΩΜΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ»
Ι
Ἡ θάλασσα εἶναι ἡ μόνη μου ἀγάπη. Γιατί ἔχει τὴν ὄψη τοῦ ἰδανικοῦ. Καὶ τ᾿ ὄνομά της εἶναι ἕνα θαυμαστικό.
Δὲ θυμᾶμαι τὸ πρῶτο ἀντίκρισμά της. Χωρὶς ἄλλο θὰ κατέβαινα ἀπὸ μία κορφή, φέρνοντας ἀγκαλιὲς λουλούδια. Παιδὶ ἀκόμα, ἐσκεπτόμουν τὸ ρυθμὸ τοῦ φλοίσβου της. Ξαπλωμένος στὴν ἀμμουδιά, ἐταξίδευα μὲ τὰ καράβια ποὺ περνοῦσαν. Ἕνας κόσμος γεννιόταν γύρω μου. Οἱ αὖρες μοῦ ἄγγιζαν τὰ μαλλιά. Ἄστραφτε ἡ μέρα στὸ πρόσωπό μου καὶ στὰ χαλίκια. Ὅλα μοῦ ἦταν εὐπρόσδεκτα: ὁ ἥλιος, τὰ λευκὰ σύννεφα, ἡ μακρινὴ βοή της.

Ἀλλὰ ἡ θάλασσα ἐπειδὴ ἤξερε, εἶχε ἀρχίσει τὸ τραγούδι της, τὸ τραγούδι της ποὺ δεσμεύει καὶ παρηγορεῖ.
Εἶδα πολλὰ λιμάνια. Στοιβαγμένες πράσινες βάρκες ἐπήγαιναν δῶθε κεῖθε σὰν εὔθυμοι μικροὶ μαθητές. Κουρασμένα πλοῖα, μὲ ὀνόματα περίεργα, ἐξωτικά, ὕψωναν κάθε πρωὶ τὴ σκιά τους. Ἄνθρωποι σκεφτικοί, ὥριμοι ἀπὸ τὴν ἅλμη, ἀνέβαιναν σταθερὰ τὶς ἀπότομες, κρεμαστὲς σκάλες. Ἄγρια περιστέρια ζυγίζονταν στὶς κεραῖες.
Ὕστερα ἐνύχτωσε. Μιὰ κόκκινη γραμμὴ στὸν ὁρίζοντα, μόλις ἔβρισκε ἀπάντηση στὶς ράχες τῶν μεγάλων, ἀργῶν κυμάτων. Ἐσάλευαν σὰν ἀπὸ κάποια μυστική, ἐσωτερικὴ αἰτία, καὶ ἅπλωναν πλησιάζοντας, γιὰ νὰ σπάσουν ἀπαλά, βουβά. Ὅλα τ᾿ ἄλλα -- ὁ οὐρανός, τὰ βουνὰ ἀντίκρυ, τὸ ἀνοιχτὸ πέλαγος -- ἕνα τεράστιο μαῦρο παραπέτασμα.

ΙΙ
Ἔζησε κανεὶς θλιβερὰ πράγματα. (Σπίτια μαῦρα, κλειστά. Ἀναιμικά, ἐξόριστα δέντρα τοῦ δρόμου. Ἡ «μαντάμα» μετράει ἀπογοητευμένη τὶς μάρκες της. Στὴν πλατεία οἱ λοῦστροι, κουρασμένοι νὰ κάθονται, σηκώνονται καὶ παίζουν μεταξύ τους. Ὁ νέος νομάρχης, μὲ μονόκλ, ἐπροσφώνησε τοὺς ὑπαλλήλους. Δίπλα ἐξύπνησαν γιὰ νὰ πάρουν τὸ τρένο. Ποτὰ ἀνδρῶν 10 δρ., ποτὰ γυναικῶν 32,50 δρ.) Στὸν ἄνεμο ἀνοίγει ἕνα παράθυρο, κ᾿ ἔρχεται μπροστά μας. Ὅλα ξεχνιοῦνται. Εἶναι ἐκεῖ, ἄσπιλη, ἀπέραντη, αἰώνια. Μὲ τὸ πλατύ της γέλιο σκεπάζει τὴν ἀσχήμια της. Μὲ τὴ βαθύτητά της μυκτηρίζει. Ἡ ψυχὴ τοῦ ἐμπόρου πεθαμένη καὶ περπατεῖ. Ἡ ψυχὴ τῆς κοσμικῆς κυρίας φορεῖ τὰ πατίνια της. Ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου λούζεται στὴν ἁγνότητα τῆς θαλάσσης. Βρίσκει ἡ νοσταλγία μας διέξοδο καὶ ὁ πόνος μας τὴν ἔκφρασή του.

ΠΗΓΗ http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/kwstas_karywtakhs/06_index.htm

έντεκα βιβλία του Αντόνιο Γκράμσι

 
Κατεβάστε δωρεάν έντεκα βιβλία του Αντόνιο Γκράμσι (PDF) Τα εργοστασιακά συμβούλια. – Αντόνιο Γκράμσι Σοσιαλισμός και κουλτούρα Παρελθόν και Παρόν...
eranistis.net

O Θουκυδίδης, η προέλευση των Ελλήνων και το όνομα Ελλάς

 
O Θουκυδίδης, η προέλευση των Ελλήνων και το όνομα Ελλάς «Καί ἐπέπεσε πολλά και χαλεπά κατά στάσιν ταῖς πόλεσιν, γιγνόμενα μέν καί ἀεὶ ἐσόμενα, έως άν ἡ αὐτή...
eranistis.net

Γ, ΣΕΦΕΡΗΣ - Φωτιὲς τοῦ Ἅϊ-Γιάννη

Γ, ΣΕΦΕΡΗΣ - Φωτιὲς τοῦ Ἅϊ-Γιάννη
Ἡ μοίρα μας, χυμένο μολύβι, δὲν μπορεῖ ν᾿ ἀλλάξει
δὲν μπορεῖ νὰ γίνει τίποτε.
Ἔχυσαν τὸ μολύβι μέσα στὸ νερὸ κάτω ἀπὸ τ᾿ ἀστέρια κι ἂς ἀνάβουν οἱ φωτιές.

Ἂν μείνεις γυμνὴ μπροστὰ στὸν καθρέφτη τὰ μεσάνυχτα βλέπεις
βλέπεις τὸν ἄνθρωπο νὰ περνᾶ στὸ βάθος τοῦ καθρέφτη
τὸν ἄνθρωπο μέσα στὴ μοίρα σου ποὺ κυβερνᾶ τὸ κορμί σου,
μέσα στὴ μοναξιὰ καὶ στὴ σιωπὴ τὸν ἄνθρωπο
τῆς μοναξιᾶς καὶ τῆς σιωπής
κι ἂς ἀνάβουν οἱ φωτιές.

Τὴν ὥρα ποὺ τέλειωσε ἡ μέρα καὶ δὲν ἄρχισε ἡ ἄλλη
τὴν ὥρα ποὺ κόπηκε ὁ καιρός
ἐκεῖνον ποὺ ἀπὸ τώρα καὶ πρὶν ἀπὸ τὴν ἀρχὴ κυβερνοῦσε τὸ κορμί σου
πρέπει νὰ τὸν εὕρεις
πρέπει νὰ τὸν ζητήσεις γιὰ νὰ τὸν εὕρει τουλάχιστο
κάποιος ἄλλος, ὅταν θά ῾χεις πεθάνει.

Εἶναι τὰ παιδιὰ ποὺ ἀνάβουν τὶς φωτιὲς καὶ φωνάζουν μπροστὰ στὶς φλόγες μέσα στὴ ζεστὴ νύχτα
(Μήπως ἔγινε ποτὲς φωτιὰ ποὺ νὰ μὴν τὴν ἄναψε κάποιο παιδί, ὦ Ἠρόστρατε)
καὶ ρίχνουν ἁλάτι μέσα στὶς φλόγες γιὰ νὰ πλαταγίζουν
(Πόσο παράξενά μας κοιτάζουν ξαφνικὰ τὰ σπίτια, τὰ χωνευτήρια τῶν ἀνθρώπων, σὰν τὰ χαϊδέψει κάποια
ἀνταύγεια).

Μὰ ἐσὺ ποὺ γνώρισες τὴ χάρη τὶς πέτρας πάνω στὸ θαλασσόδαρτο βράχο
τὸ βράδυ ποὺ ἔπεσε ἡ γαλήνη
ἄκουσες ἀπὸ μακριὰ τὴν ἀνθρώπινη φωνὴ τῆς μοναξιᾶς καὶ τῆς σιωπῆς
μέσα στὸ κορμί σου
τὴ νύχτα ἐκείνη τοῦ Ἅι-Γιάννη
ὅταν ἔσβησαν ὅλες οἱ φωτιές
καὶ μελέτησες τὴ στάχτη κάτω ἀπὸ τ᾿ ἀστέρια.

Λονδίνο, Ἰούλιος 1932

Η Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής

Η Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής
<..Ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης και άλλοι φιλόσοφοι εμβαθύνουν στην αισθητική και ψυχολογία της μουσικής και διαμορφώνουν τη θεωρία του ήθους ή ηθική θεωρία της μουσικής, που
διαπραγματεύεται την επίδραση της μουσικής στη συναισθηματική και ψυχική σφαίρα του ανθρώπου. Σύμφωνα με τη θεωρία του ήθους ή..http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2014/06/blog-post_23.html

σχέδιο για μαξιλαράκι

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ΜΑΪΝΗ Ή ΜΑΝΗ


Το όνομα <<Μάνη>>
Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΕ ΜΑΪΝΗ Ή ΜΑΝΗ ΤΟΝ 9ο ΑΙ. μ.Χ.
Για πρώτη φορά το όνομα της Μαϊνης περιέχεται στο τακτικό του Λέοντα ΣΤ΄ του Σοφού (886-911) στο οποίο γίνεται μνεία για την Επισκοπή της Μαϊνης.
Αναφορά του ονόματος,γίνεται και από τον Κων/νο τον Πορφυρογέννητο στο βιβλίο προς το γιο του Ρωμανό όπου αναφέρει τα εξής: «ιστέον ότι οι του κάστρου Μαϊνης οικήτορες ουκ εισίν από γενεάς των προρρηθέντων των Σκλάβων...»
Η ονομασία της Μάνης,σύμφωνα με τον καθηγητή Ε. Πεζόπουλο προέρχεται από το επίθετο μανή που σημαίνει αραιή, άδενδρη, φαλακρή.
η ιστορία της Βυζαντινής Μάνης... συνεχίστε την ανάγνωση... http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2014/06/blog-post_8.html

Αλφρέντ Ραμπώ, "Σπουδές πάνω στην Βυζαντινή Ιστορία"

H Aνατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία είναι ένας από τους μεγάλους παράγοντες της παγκόσμιας ιστορίας με μια διαρκή και έντονη προσπάθεια οργάνωσης του βάρβαρου συνονθυλεύματος των όμορων λαών, μια εστία απαυγάσματος φωτός που η λάμψη του έφτανε μέχρι τη Ρωσία του Νόβγκοροντ και του Κιέβου, μέχρι τους πειρατικούς πληθυσμούς της Αδριατικής, μέχρι τα άμορφα κράτη του Καυκάσου, του Ευφράτη και του Ιορδάνη, μέχρι την μακρινή Αβησσυνία, τη σφηνωμένη ανάμεσα στη μουσουλμανική Αίγυπτο και το άγριο Σουδάν, αλλά επιβιώνουσα χάρις στις εξασθενημένες ακτίνες του βυζαντινού ήλιου που έφτανε μέχρις αυτήν.
Αλφρέντ Ραμπώ, <<Σπουδές πάνω στην Βυζαντινή Ιστορία>>

Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014

Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ

 
. . . . Ἡ τετάρτη σταυροφορία καὶ ἡ πρώτη ἄλωσις… . Στὰ τέλη τοῦ 12ου αἰῶνος ἡ πολιτικὴ άτμόσφαιρα στὴν Kωνσταντινούπολη ἦταν βαριὰ. Ἡ παρουσία μεγάλου ἀριθμοῦ Λατίνων - κάπου 80.000 συνολικὰ - π...
eistorias.wordpress.com

Δημοφιλείς αναρτήσεις