Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

Λαϊκή απεικόνιση της τριανδρίας (Ρούφος - Βούλγαρης- Κανάρης)
1862: Καταλύεται η μοναρχία του Όθωνα. Την εξουσία αναλαμβάνει η επαναστατική Τριανδρία, αποτελούμενη από τους Δημήτριο Βούλγαρη, Κωνσταντίνο Κανάρη και Μπενιζέλο Ρούφο. (Μεσοβασιλεία)
1935: Καταλύεται με στρατιωτικό πραξικόπημα το δημοκρατικό πολίτευμα στην Ελλάδα. Επικεφαλής, οι στρατηγοί Παπάγος, Ρέππας και Οικονόμου, «εγκέφαλος» ο Γεώργιος Κονδύλης, θύμα ο πρωθυπουργός Παναγής Τσαλδάρης.
Τσιγγανόπουλα στο Άουσβιτς
1944: 800 τσιγγανόπουλα εξολοθρεύονται από τους ναζί στο κολαστήριο του Άουσβιτς.
Περισσότερα...

Άγιοι Ευλάμπιος και Ευλαμπία

Άγιοι Ευλάμπιος και Ευλαμπία

10 Οκτωβρίου 2014
Ήταν κατά σάρκα αδελφοί από τη Νικομήδεια. Κατά τη διάρκεια ενός από τους πιο φρικτούς διωγμούς των χρι­στιανών – επί βασιλείας του Μαξιμιανού (3ος αί.) – κάποιοι πιστοί διέφυγαν απ’ τη Νικομήδεια και προσπάθησαν να κρυφτούν. Ανάμεσα σ’ αυτές τις οικογένειες ήταν και του Ευλάμπιου. Κάποια ημέρα τον έστειλαν οι δικοί του να πάει στην πόλη για ν’ αγοράσει ψωμί. Εκεί, λοιπόν, στη Νικομήδεια, ο νεαρός Ευλάμπιος είδε τοιχοκολλημένο το αυτοκρατορικό διάταγμα για τον διωγμό των χριστιανών. Το περιγέλασε, το ξεκόλλησε και το καταξέσκισε. Αμέσως τον συνέλαβαν και τον οδήγησαν στο δικαστήριο. Ο δικαστής τον συμβούλευσε να αρνηθεί τον Χριστό· και εκείνος με τη σειρά του τον συμβούλευσε να αρνηθεί τα ψεύτικα είδωλα και να αναγνωρίσει τον Ένα και μοναδικό Ζωντανό Θεό. Τότε ο δικαστής πρόσταξε να μαστιγώσουν μέχρις αιμά­των τον νεαρό χριστιανό και να τον υποβάλουν σε φρικτά βασανιστήρια.
Πηγή:www.agioskosmas.gr
Πηγή:www.agioskosmas.gr
Όταν η αδελφή του Ευλαμπία άκουσε για τα δεινά του αδελφού της, έτρεξε να τον βρει και μαρτύρησε μαζί μ’ εκείνον για τον Χριστό. Τη μαστίγωσαν μέχρι που το αίμα ανάβλυζε από τη μύτη και το στόμα της. Κατόπιν τους έριξαν σε λέβητα με νερό που κόχλαζε και έπειτα επάνω σε πυρακτωμένη σχάρα· και στις δύο περιπτώσεις, δροσιζόμενοι μάλιστα οι δύο αδελφοί, διαφυλάχθηκαν αβλαβείς με τη δύναμη του σημείου του Σταυρού και του Ονόματος του Χριστού. Τελικώς, ο Ευλάμπιος αποκεφαλίστηκε, ενώ η αδελφή του ξεψύχησε προτού την καρατομήσει το σπαθί του δημίου.
Θανατώθηκαν επίσης διακόσιοι άλλοι χριστιανοί, οι οποίοι είχαν μεταστραφεί στην Πίστη, όταν έγιναν αυτόπτες μάρτυρες της θαυματουργίας των αυταδέλφων αγίων Ευλαμπίου και Ευλαμπίας. Όλοι στέφθηκαν με τούς στε­φάνους των αγίων μαρτύρων και πέρασαν στην αιωνιότητα της ουράνιας πατρίδας τους.
(Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Ο πρόλογος της Αχρίδος,Οκτώβριος,  εκδ. Άθως, σ.112-113)

Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2014

Χάστε 5 κιλά σε ένα μήνα και μείνετε αδύνατοι για πάντα

 
Υγεία - Χάστε 5 κιλά σε ένα μήνα και μείνετε αδύνατοι για πάντα - Αν θέλετε να ανανεωθείτε και να ...
biologikaorganikaproionta.com
 
Αν θέλετε να ανανεωθείτε και να μειώσετε το σωματικό σας βάρος θα πρέπει να υιοθετήσετε για πάντα ένα μοντέλο διατροφής που θα σας κρατήσει στα κιλά σας!
Σας προτείνω να προσπαθήσετε να τηρήσετε τις καλές συνήθειες που χρειάζεται να υιοθετήσετε και θα διαβάσετε παρακάτω σε μόνιμη βάση και όχι μόνο ως έκτακτο μέτρο. Τι να κάνετε:
Ξεκινάτε τη μέρα σας με πρωινό:
Είναι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας αφού σας παρέχει ενέργεια για να αντεπεξέλθετε σε όλες τις δραστηριότητες της ημέρας.
Τα κύρια γεύματα της ημέρας πρέπει να είναι τρία τα οποία θα συμπληρώνονται από δύο σνακ. Με αυτό τον τρόπο δεν αδρανεί ο μεταβολισμός. Ένα μυστικό είναι να έχετε σταθερές ώρες γευμάτων γιατί έτσι μπορείτε να ελέγχετε καλύτερα την ποσότητα που θα φάτε.
Τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν καλή πηγή βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων που είναι απαραίτητα για τον οργανισμό. Επιπλέον σας προσφέρουν φυτικές ίνες οι οποίες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου.
Οι εξαντλητικές δίαιτες δεν είναι οι ενδεδειγμένες λύσεις για σωστό αδυνάτισμα του οργανισμού.
Μην καθυστερείτε το βραδινό σας: Αν ξέρατε πόσο καταστροφικό για την απώλεια κιλών είναι ένα γεύμα πριν από τον ύπνο θα μένατε νηστικοί! Το ιδανικό είναι να έχουν περάσει 4 ώρες από την ώρα που φάγατε το βραδινό σας μέχρι την στιγμή που θα κοιμηθείτε. Για το βράδυ είναι καλύτερο να επιλέγετε αμυλούχες τροφές και λαχανικά.
Καλή η δίαιτα για τον οργανισμό αλλά η άσκηση είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Μία ώρα επί τρεις φορές την εβδομάδα ή μισή ώρα κάθε μέρα θα σας δώσουν τα ίδια πολύ καλά αποτελέσματα για την ευεξία σας. Κυρίως αποτοξινωτικά δρουν το περπάτημα και η αερόβια άσκηση.
Αν θέλετε κάτι για τσιμπολόγημα προτιμήστε τα παρακάτω φρούτα τα οποία ενεργοποιούν τα όργανα που είναι υπεύθυνα για την αποτοξίνωση του οργανισμού σας: φράουλες, κεράσια, βατόμουρα, εσπεριδοειδή, σταφύλια και δαμάσκηνα.
Μυστικό!
Πολλοί διατροφολόγοι υποστηρίζουν ότι το καλύτερο διατροφικό μοντέλο δεν είναι άλλο από τη μεσογειακή διατροφή. Κι αυτό επειδή στην ουσία πρόκειται για μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης και ελαιόλαδο ως βασική πηγή λίπους φτωχή σε αλκοόλ και ζάχαρη, με προτίμηση στα λευκά (ψάρι, κοτόπουλο, πουλερικά) και όχι στα κόκκινα κρέατα.

Λατίνοι και Έλληνες

Λατίνοι και Έλληνες
Στην πραγματικότητα, η θρησκεία ήταν εκείνη που προκάλεσε την κοινωνική διάσπαση και το διαχωρισμό των Λατίνων και των ντόπιων . Οι δυτικοί κληρικοί που ήρθαν μαζί με τους κατακτητές ήσαν αποφασισμένοι να εκλατινίσουν ολόκληρη την Εκκλησία. Οι Έλληνες ορθόδοξοι επίσκοποι οδηγήθηκαν στην εξορία και στους καθεδρικούς ναούς τους γινόταν η Θεία Λειτουργία ακολουθώντας ένα περίεργο τυπικό σε μια ξένη γλώσσα. Ακόμη και τα μοναστήρια τα ανέλαβαν αυτοί και όλα τα εκκλησιαστικά κτήματα πέρασαν σε χέρια Λατίνων. Κυρίως χάρις στον πρίγκιπα Γοδεφρείδο, άφησαν τον ενοριακό ιερέα σε σχετική ησυχία. Αυτός μπορούσε να κάνει τη λειτουργία κατά τον παραδοσιακό τρόπο και ήταν απαλλαγμένος από κάθε φορολογία. Αλλά εικονικά υπαγόταν σε κάποιο Λατίνο ιερωμένο που ήταν ιεραρχικά ανώτερος. Δεν μπορούσε πια να ζητήσει πνευματική συμβουλή από ένα επίσκοπο της δικής του πίστης, ούτε να ανανεώσει τις γνώσεις του ως προς τα ιερά βιβλία της τοπικής μοναστηριακής βιβλιοθήκης. Αποστερημένη από τους αρχηγούς της, η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα άρχισε να χάνει τα πνευματικά της πρότυπα. Αλλά ποτέ δεν έχασε την αφοσίωση του λαού.
Sir Steven Runciman,
«Μυστράς: Βυζαντινή πρωτεύουσα της Πελοποννήσου»
Εικόνα: Αγία Βαρβάρα – Mάνη

8 “αθάνατες” τροφές

Υγεία - 8 “αθάνατες” τροφές που δεν έχουν ημερομηνία λήξης! - Το ξέρατε ότι υπάρχουν τρόφιμα κανονικοί… ...
biologikaorganikaproionta.com

Το ξέρατε ότι υπάρχουν τρόφιμα κανονικοί… highlanders; Κι όμως, ναι! Θα σας παρουσιάσουμε οκτώ είδη (κάποια, πρώτης ανάγκης και μεγάλης διατροφικής αξίας για τον άνθρωπο) που δεν διαθέτουν «ημερομηνία λήξεως» και μπορούν να διατηρηθούν για χρόνια, αν ακολουθήσετε πιστά τις οδηγίες συντήρησης τους!
Το ρύζι
Πολύ λίγα δημητριακά έχουν την θρεπτική του αξία και δεν είναι τυχαίο ότι το 50%-60% του παγκόσμιου πληθυσμού, το έχει ως βασική του διατροφή. Το ρύζι ως προϊόν κυκλοφορεί σε πολλές μορφές ανάλογα με τον τόπο και τον τρόπο παραγωγής του και περιέχει θησαυρό θρεπτικών ουσιών! Μπορεί να συντηρηθεί για καιρό στο ντουλάπι σας –εκτός από το καστανό ρύζι- ακόμα και αν η ημερομηνία κατανάλωσής του έληξε πριν λίγα χρονάκια!

Η ζάχαρη
Όταν ανοιχτεί η συσκευασία της, η ζάχαρη πρέπει να φυλαχθεί σε αεροστεγές δοχείο σε ξηρό και δροσερό μέρος, καλά κλεισμένο, για την αποφυγή «επισκεπτών» και υγρασίας. Με αυτό τον τρόπο, διατηρείται τουλάχιστον για έναν ακόμη χρόνο.

Το μέλι
Πρέπει να διατηρείται σε καλά κλειστά δοχεία, διότι απορροφά εύκολα εξωτερικές οσμές. Να το φυλάτε μακριά από τον ήλιο γιατί το φως καταστρέφει πολλά από τα ένζυμά του. Αν τηρήσετε τα παραπάνω, το μέλι σας θα παραμείνει φρέσκο και «ζωντανό» για αρκετά χρόνια!

Οινοπνευματώδη ποτά
Μπορεί να μείνουν αναλλοίωτα στο χρόνο, αρκεί να μην τα ζεσταίνει ο ήλιος ή κάποια εστία θέρμανσης. Ανοίξτε την παλιά σας βότκα και το «ληγμένο» λικέρ της γιαγιάς χωρίς φόβο…! Δοκιμάστε το καλού κακού όμως, πριν το προσφέρεται στην παρέα σας!

Καλαμπόκια – Καλαμποκάλευρο
Τα ολόκληρα καλαμπόκια διατηρούνται πολύ περισσότερο από τα σπυριά τού καλαμποκιού γι” αυτό να τα αποθηκεύετε ολόκληρα. Μπορεί να διατηρηθούν έτσι για αρκετά χρόνια.
Με το καλαμποκάλευρο θα ενθουσιαστείτε με το πόσο φρέσκο θα έχει διατηρηθεί, όταν ανοίξετε την χάρτινη σακούλα του! Το καλαμποκάλευρο πρέπει να είναι καλά φυλαγμένο σε δροσερό μέρος, όπως στα χαμηλά ράφια του ψυγείου.

Το αλάτι
Πρέπει να έχετε πάντα άφθονο αλάτι στο σπίτι σας τόσο για την γεύση όσο και για την συντήρηση τροφίμων και να θυμάστε ότι είναι υπεραιωνόβιο!

Άσπρο ξύδι
Εκτός του ότι δίνει άρωμα και γεύση στο φαγητό, το λευκό ξύδι είναι «σύμμαχος» και στις οικιακές δουλειές. Διαβάστε τις οδηγίες χρήσεις και θα το διατηρήσετε άψογο για πολύ πολύ καιρό.

Καθαρό εκχύλισμα βανίλιας
Το εκχύλισμα βανίλιας δεν έχει ημερομηνία λήξης και παλαιώνει σαν καλό κρασί! Κρατήστε το σε σκοτεινό ντουλάπι. Διατηρείτε άπειρο καιρό λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας αλκοόλ.

με λάσπη και μουχλιασμένο κασέρι


Στα 63 του χρόνια, ο μηχανικός Μάριο Ζόμερ, δεν χρειάζεται βοήθεια από το κράτος, την τρόικα ή την πολιτεία της παλιάς του πατρίδας. Εκπαιδεύτηκε ως...
candianews.gr

Χτίζει σπίτια στην Κρήτη με λάσπη και μουχλιασμένο κασέρι

Χτίζει σπίτια στην Κρήτη με λάσπη και μουχλιασμένο κασέρι
Στα 63 του χρόνια, ο μηχανικός Μάριο Ζόμερ, δεν χρειάζεται βοήθεια από το κράτος, την τρόικα ή την πολιτεία της παλιάς του πατρίδας. Εκπαιδεύτηκε ως ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Βερολίνο και βαδίζει εδώ και μια εικοσαετία στα χνάρια του Οδυσσέα και του Ζορμπά, στην Παλαιοχώρα Κρήτης. Έστρεψε το κέντρο της ζωής του μέσα και γύρω από αυτή τη μικρή πόλη που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό άκρο της Κρήτης στο νομό Χανίων, κάνοντάς την ταυτόχρονα το δικό του κέντρο του κόσμου.
Η Παλαιόχωρα είναι ένας τόπος με πολλούς Γερμανούς. Τυπικά Τεύτονες, έχουν οργανωθεί με την παραδοσιακή γερμανική αλληλεγγύη και εισάγουν μέσω διαδικτύου ή ακόμη και με φορτηγάκια, τα αναλώσιμα που χρειάζονται. Η οδοντόπαστα που προμηθεύονται για ένα ευρώ κοστίζει έως και τρία ευρώ στα τοπικά καταστήματα στην Παλαιόχωρα.

Έτσι κουβαλάνε από τις πατρίδες τους noodles, σαμπουάν, ξυριστικά, απορρυπαντικά και όποιο προϊόν έχει διάρκεια. Επίσης, όσον αφορά στη δυσπιστία προς τους μηχανισμούς του κράτους, οι Γερμανοί έχουν προσαρμοστεί πλήρως στις τοπικές συνθήκες. Μία Αυστριακή μασέρ μάλιστα, έχει δηλώσει ότι εξασκεί το επάγγελμα ως μέλος συλλόγου, σώζοντας έτσι το τομάρι της από τους φόρους. Ακόμη και αυτές οι συνήθειες των συμπατριωτών δεν αγγίζουν τον Ζόμερ. Δεν θέλει να μπλέκει. Ούτε και στρέφεται στον αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ξέρει το νησί και κερδίζει χρήματα μόνο από εργασίες με τις οποίες οι ίδιοι οι Κρητικοί δεν ασχολούνται. Την πρώτη επαφή του με το νησί την έκανε το 1976. Αφού ακόμα και το, κατά τα άλλα αξιόπιστο, Google Maps δεν διαθέτει σωστό χάρτη του τόπου, ο Ζόμερ ως μηχανικός έκατσε και δημιούργησε έναν.
Τον διέθεσε στους ντόπιους χωρίς να αποσκοπεί σε κέρδος.
_DSC1618
houses made by clash and wood in crete
Αγάπησε τον τόπο. Και όταν από το 1989 επιτράπηκε σε αλλοδαπούς η απόκτηση γης στην Ελλάδα, ο Ζόμερ αγόρασε χωράφια. Εγκαταστάθηκε εκεί και με μεγάλη εφευρετικότητα έφτιαξε ένα είδος πρότυπου χωριού. Ο Γερμανός έχει ειδικευτεί στο φυσικό κτίριο. Χτίζει σπίτια με λάσπη και ξύλα, παρασκευάζει ασβέστη όπως πριν 3000 χρόνια και με τυροκομικά προϊόντα, όπως το μουχλιασμένο κασέρι (το οποίο περιέχει την πρωτεΐνη καζεΐνη), τελειώνει το επίχρισμα των τοίχων. Με λίγα λόγια, ο σύγχρονος Κύρος Γρανάζης επανέφερε τεχνικές των προ Μινωϊκών χρόνων στο νησί της καρδιάς του. Αφού όμως ως τυπικός Γερμανός δεν ήθελε να μπλέξει με παρανομίες και αυθαιρεσίες έπρεπε να αποδείξει ότι η αρχαία μέθοδος τηρεί τις απαιτήσεις του σύγχρονου αντισεισμικού κώδικα. Το έθεσε ως στόχο και το κατάφερε. «Είναι θέμα οργάνωσης. Μου πήρε έναν χρόνο να βρω έναν πολιτικό μηχανικό που είχε ένα πρόγραμμα με το οποίο μπορέσαμε να υπολογίσουμε συμβατά με το κώδικα για τις ελληνικές αρχές, τα στατικά των κτιρίων και χρειάστηκε άλλος ένας χρόνος για να επαληθεύσουν οι αρχές τους υπολογισμούς», θυμάται ο ίδιος.
Το πρώτο του κτίριο το έχτισε μέσα σε ένα καλοκαίρι, με μικτή κατασκευή, σε κάποια σημεία δηλαδή συναντάμε και μοντέρνους τρόπους οικοδόμησης. Μέσα σε έξι χρόνια τελειοποίησε την κατασκευή του. Έτσι ήταν σε θέση να δημιουργήσει άλλα δύο κτίρια με έξι δίκλινα δωμάτια, μία αίθουσα σεμιναρίων, καθώς και έναν «θόλο» – όλα χτισμένα μόνο με φυσικά υλικά. Για την κατασκευή του θόλου, μάζεψε στο «χωριό» του μία διεθνή επιστημονική ομάδα με καθηγητές πανεπιστημίου. Ο μικρός οικισμός του Γερμανού έγινε παγκόσμιο πρότυπο για τους ειδικούς σε αυτό το είδος κατασκευής. «Έχουμε μηδενικής ενέργειας σπίτια που διαθέτουν ζεστό νερό και θερμότητα μόνο από τον ήλιο», αναφέρει, ο οποίος εν τω μεταξύ είχε πειραματιστεί και με μια ξηρή εγκατάσταση τουαλέτας τουFriedrich Hundertwasser, αλλά έφτασε στο συμπέρασμα ότι αυτό το βήμα προς τις παλιές συνθήκες ζωής δεν συμβαδίζει με τις απαιτήσεις του μοντέρνου ανθρώπου. Βέβαια, τον χειμώνα όταν έχει υπερβολική διάρκεια συννεφιάς, ακόμη και ο φανατικός οπαδός της αρχαίας ζωής στρέφεται σε μοντέρνες τεχνικές. Θερμαίνει τα σπίτια του με βιομάζα η οποία τονίζει ότι «παράγεται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες από την ίδια την έκταση εδώ και μάλιστα σε καυστήρα που κατασκεύασα μόνος μου».
To εσωτερικό του σπιτιού του Μάριο Ζόμερ
To εσωτερικό του σπιτιού του Μάριο Ζόμερ
houses made by clash and wood in cretehouses made by clash and wood in crete
To εσωτερικό του σπιτιού του Μάριο Ζόμερ
To εσωτερικό του σπιτιού του Μάριο Ζόμερ
houses made by clash and wood in cretehouses made by clash and wood in cretehouses made by clash and wood in crete_DSC1626_DSC1624_DSC1622_DSC1621_DSC1620_DSC1614

popaganda.gr

H αρχαία πόλη που πρέπει να..



Kρήτη: H αρχαία πόλη που πρέπει να κατασκευασθεί για χάρη του τουρισμού.freepen
freepen.gr

Ελιξίριο μακροζωίας!


Το κάνουμε μια φορά το χρόνο, καθαρίζει τις φλέβες από τη χοληστερίνη... Υλικά:300 γρ σκόρδο, 500 γρ κρεμμύδια, 1,5 λίτρο μηλόξυδο και 1 κιλό μέλι....
radiokalloni.gr

Το κάνουμε μια φορά το χρόνο, καθαρίζει τις φλέβες από τη χοληστερίνη…

Υλικά:300 γρ σκόρδο, 500 γρ κρεμμύδια, 1,5 λίτρο μηλόξυδο και 1 κιλό μέλι.

Διαδικασία:

Κόβουμε στο μούλτι τα κρεμμύδια και τα σκόρδα και τα βάζουμε για 24 ώρες μέσα σε μια κούπα μαζί με το μηλόξυδο. Κατά διαστήματα ανακατεύουμε το μείγμα.

Στη συνέχεια αφού περάσει ο χρόνος το στραγγίζουμε και στο ζουμί

προσθέτουμε το μέλι και το ανακατεύουμε για να διαλυθεί. Το βάζουμε σε μπουκάλια και το διατηρούμε στο ψυγείο.
Το βάζουμε στη σαλάτα αντί για ξίδι, 4 κουταλάκια τη φορά.

briefingnews.gr

ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ (Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ)

 
ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ (Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ)
Diogenis Laertius: Vitae pholosophorum Book2 cection14 line 1

Ἔδοξε δὲ πως καὶ Δημοκρὶτω ἀπεχθῶς ἐσχηκέναι ἀποτυχών τῆς αὐτόν κοινολογίας. καὶ τέλος ἀποχωρήσας εἰς Λάμψακον αὐτόθι κατέστρεψεν. ὅτε καὶ τῶν ἀρχόντων τῆς πόλεως ἀξιούντων τὶ βούλεται γενέσθαι, φάναι, τοὺς παῖδας ἐν ὧ ἄν ἀποθάνη μηνὶ κατ’ ἔτος παίζειν συγχωρεῖν. καὶ φυλάττεται το ἔθος και νῦν. τελευτήσαντα δὴ αῦτὸν ἔθαψαν ἐντίμως οἱ Λαμψακινοὶ καὶ ἐπέγραψαν.

ἐνθάδε, πλεῖστον ἀληθείας ἐπὶ τέρμα περήσας
ουρανίου κόσμου,κεῖται Ἀναξαγόρας.

ΕΡΜΗΝΕΙΑ Ευκλείδη Λιθοξόου.
Φάνηκε δε ότι και με τον Δημόκριτο δεν τα πήγε καλά διότι δεν έγινε κατορθωτό να συμφωνήσει μαζί του, και τέλος όταν αποχώρησε εις την Λάμψακο κατέστρεψε τα βιβλία του. Και όταν οι άρχοντες της πόλεως σκέπτονταν πώς να τον μεταχειρισθούν, αυτός είπε στα παιδιά όταν πεθάνει να παίζουν ένα μήνα κάθε χρόνο σε ανάμνησή του. Και διατηρείται το έθιμο ακόμη. Όταν πέθανε οι Λαμψακινοί τον έθαψαν με τιμές και χάραξαν επιγραφή:
Εδώ βρίσκεται ο Αναξαγόρας που απεκάλυψε
τις περισσότερες αλήθειες για τον ουράνιο κόσμο

ΣΧΟΛΙΟ: Ο Αναξαγόρας πρέσβευε την Ελληνική παράδοση της μίας Κοσμογονικής (Χάος-Ησίοδος, ή Αιθήρ-Ορφέας, η Στύγα-Όμηρος, "Εν-Παν"), ενώ ο Δημόκριτος την διαρχία (Καλό-κακό, κενό-άτομο, Θεός-Αριμάν κ.λ.π) των μάγων του Ζωροάστρη. Στην μητροπολιτική Ελλάδα ο Δημόκριτος ήταν ανεπιθύμητος γι αυτό και εξεδιώχθη, ενώ αντίστοιχα είχαν εκδιωχθεί από τυράννους πόλεων της Ιωνίας που υπεστηρίζοντο από τους βασιλείς των Περσών, οι Ηράκλειτος, Πυθαγόρας, Αναξιμένης κ.α.
Η θρησκεία των Ελλήνων ήταν πολυθεϊστική με κοινή θεία ουσία (Ενωθεϊστική) ενώ των Μάγων Δυθεϊκή (Θεός - Σατανάς). Στους Έλληνες η αιτία της Δημιουργίας είναι μία και απρόσωπη, ενώ στους Πέρσες μία Προσωπική θεότητα που "κτίζει εν κενώ", έξω από την δική του θεία υπόσταση.
Την παράδοση του Πυθαγόρα και του Ηράκλειτου (Ορφική) ακολουθούσαν και οι Πλάτων, Αριστοτέλης, Ζήνων κ.α. ενώ των Λεύκιπου και Δημόκριτου ο Επίκουρος, μετά την καταστροφή του Ζωροαστρικού ιερατείου από τον Μέγα Αλέξανδρο που το κατάργησε. Το ιερατείο των Μάγων, επανιδρύθηκε από την δυναστεία των Σασανιδών, κατά την περίοδο της Ρωμαιοκρατίας.Η Ρώμη εν τέλει απεδείχθη ευάλωτη στις ανατολικές δοξασίες.

Σπαρτιατική αγωγή

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Η «Σπαρτιατική αγωγή» στις περισσότερες λογοτεχνίες παρουσιάζεται ως ένας κατάλογος φρικιαστικών ενεργειών – πράξεων τις οποίες ουδείς γονέας θα επέτρεπε να συμβούν στα παιδιά του. Ο Paul Cartledge...
theancientweb.wordpress.com

Η «Σπαρτιατική αγωγή» στις περισσότερες λογοτεχνίες παρουσιάζεται ως ένας κατάλογος φρικιαστικών ενεργειών – πράξεων τις οποίες ουδείς γονέας θα επέτρεπε να συμβούν στα παιδιά του. Ο Paul Cartledge προκαλεί ακόμη περισσότερη αναστάτωση για τη λέξη αγωγή (raise) λέγοντας ότι προσομοιάζει σε μεταχείριση βοοειδών (Paul Cartledge, Σκέψεις για την Σπάρτη, Duckworth, Λονδίνο, 2001) – αν και η αγγλική λέξη «raise» χρησιμοποιείται τόσο για παιδιά, όσο και για ζώα (εκτροφή) χωρίς βέβαια τα παιδιά Αμερικανών, Βρετανών και Αυστραλών να εντάσσονται στην κατηγορία του ζωικού κεφαλαίου.


Αναδημοσίευση Άρθρου από http://chilonas.wordpress.com/
Η προσέγγιση στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο είναι……………ότι τα αγόρια της Σπάρτης (ενδεχομένως και τα κορίτσια) πάρθηκαν από τα σπίτια τους σε ηλικία επτά ετών και έκτοτε οι γονείς δεν αναμίχθηκαν στην ανατροφή τους. Υποτίθεται ότι ήσαν υπό την αποκλειστική κηδεμονία των παιδονόμων και των βοηθών τους «ειρένων» (εκλεγμένοι ηγέτες της αγέλης) οι οποίοι έφεραν μαστίγιο. Τα αγόρια όπως παρουσιάζεται, ουσιαστικά δεν μάθαιναν………. έτρεχαν συνεχώς γυμνά, έκλεβαν για να τραφούν, πάλευαν συνεχώς μεταξύ τους, ενώ ταυτόχρονα εκφοβίζονταν και εξαναγκάζονταν στην «δια της βίας» υπακοή στους μεγαλύτερους τους.
Ωστόσο εξ’ όσων γνωρίζουμε η Σπαρτιατική κοινωνία δεν ήταν σύμφωνη με ένα τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Κατ’ αρχάς, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι οι οικογενειακοί δεσμοί ήσαν το ίδιο ισχυροί στη Σπάρτη όσο και αλλού. Στην πραγματικότητα ουδεμία κοινωνία, έχει καταφέρει να πετύχει την καταστροφή του θεσμού της οικογένειας…………..ακόμη και όταν προσπάθησαν, όπως στη Σοβιετική Ένωση και την κομμουνιστική Κίνα. Από τη σύγχρονη εμπειρία γνωρίζουμε  ότι η συμμετοχή ακόμη και σε οικοτροφείο μακριά από την οικογενειακή εστία, δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη την έλλειψη γονικού ενδιαφέροντος στην ανατροφή ενός παιδιού. Συνεπώς είναι γελοίο να σκεφτόμαστε ότι οι Σπαρτιάτες γονείς δεν ενδιαφέρονταν για τα παιδιά τους μόνο και μόνο επειδή συμμετείχαν στην «αγωγή». Η «αγωγή» εξάλλου βρισκόταν στην καρδιά της Σπάρτης. Τα παιδιά της αγωγής έβλεπαν τους πατέρες τους (οι οποίοι ελάμβαναν μέρος στα κοινά και έτρωγαν στα συσσίτιά τους) στο σχολείο σχεδόν καθημερινά.
Ασχέτως της καθημερινής επαφής με τους πατέρες, τους αδελφούς και τις μητέρες, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η αγωγή δεν “λειτουργούσε 365 ημέρες το χρόνο”. Ακριβώς όπως και κάθε άλλο σχολείο στην ιστορία, η αγωγή είχε «διακοπές» καθότι γνωρίζουμε τουλάχιστον 12 περιόδους εορτών ανά έτος (βλ. Νικόλαος Κουλουμπής, «Η λατρεία και ο ρόλος της θρησκείας στη διαμόρφωση της σπαρτιατικής πολιτείας» Σπάρτη:.. Εφημερίδα της Αρχαίας Σπάρτης και Ελληνική Ιστορία, Τόμος 6, παρ. 1). Οι Σπαρτιάτες εξάλλου, ελάμβαναν πολύ σοβαρά τον εορτασμό των θρησκευτικών εορτών. Κατά τη διάρκεια εκστρατείας οι στρατιώτες είχαν τη δυνατότητα να επιστρέψουν στην πατρίδα τους για τις εορτές, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό γι’ αυτούς, όπως και το γεγονός ότι απαγορευόταν η προέλαση του στρατού κατά τη διάρκεια ορισμένων εορτών (εξ ου και η αργοπορία άφιξης του Σπαρτιατικού στρατού κατά τη μάχη του Μαραθώνα, όπως επίσης και η αποστολή μίας μικρής εμπροσθοφυλακής στις Θερμοπύλες.) Δεν είναι λογικό λοιπόν να υποθέσουμε ότι αυτό που εφαρμόζεται στον σπαρτιατικό στρατό δεν ίσχυε για το δημόσιο σχολείο! Το πιο πιθανό είναι ότι η «αγωγή» έκλεινε για διακοπές και όλοι οι μαθητές επέστρεφαν «σπίτι για τις διακοπές» όπως και οι είρενες (αρχηγοί της φυλής) οι εκπαιδευτές και όλο το προσωπικό της σχολής.

Η εξίσου κοινή παραδοχή η οποία βασίζεται σε αποσπασματικές αρχαίες πηγές ότι ποτέ τα αγόρια δεν χόρταιναν και ήσαν αναγκασμένα να κλέβουν για να συμπληρώσουν τη διατροφή τους δεν συνάδει με τη λειτουργία της οικονομίας. Ουδεμία κοινωνία μπορεί να λειτουργήσει εάν η κλοπή δεν αξιολογείται ως μεμονωμένη πράξη εγκληματιών, αλλά ως αναγκαιότητα για όλους τους νέους μεταξύ των ηλικιών 7 και 20. Αν όλοι οι νέοι έκλεβαν συνεχώς, η υπόλοιπη κοινωνία θα ήταν αναγκασμένη να δαπανά υπέρογκα ποσά σε χρόνο και πόρους για την προστασία των προϊόντων τους. Κάθε ακίνητο θα είχε μετατραπεί σε ένοπλο στρατόπεδο και θα υπήρχαν νυχτερινές συμπλοκές μεταξύ πεινασμένων νέων και απελπισμένων ειλώτων, προκειμένου να σώσουν τις καλλιέργειες και τα υπάρχοντά τους. Τίποτα από όλα αυτά συνέβαινε στη Σπάρτη………μιας κοινωνίας γνωστής για την εσωτερική αρμονία και τα χαμηλά επίπεδα κοινού εγκλήματος.
Ο Nigel Kennel υποστηρίζει πειστικά ότι η “κλοπή” επιτρεπόταν μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα, σε ένα μόνο στάδιο της ανατροφής ενός αγοριού (Nigel Kennel, Το Γυμνάσιο της Αρετής «Παιδεία και Πολιτισμός στην Αρχαία Σπάρτη» University of North Carolinas, Chapel Hill & London, 1995). Όσον αφορά στην τιμωρία εφόσον συλλαμβάνονταν, είναι πολύ φυσικό και αποδεκτό ακόμη και από την πλευρά του κλέφτη. Εξάλλου, ουδέποτε τιμωρήθηκε ανεξιχνίαστο έγκλημα…………και αυτό δεν έχει αλλάξει τα τελευταία 2.500 χρόνια.
Η αντίληψη ότι τα αγόρια συνεχώς πολεμούσαν μεταξύ τους και μάλιστα ενθαρρύνονταν να το πράξουν είναι εξίσου απαράδεκτο καθότι τα αγόρια της ίδιας ηλικιακής ομάδας αναπόφευκτα θα συνυπηρετούσαν στο στρατό. Ο Σπαρτιατικός στρατός εφημίζετο για την εξαιρετική συνοχή στις τάξεις του. Τέτοιου είδους συνοχή δεν επιτυγχάνεται με ενθάρρυνση ανταγωνισμού και άμιλλας σε υπερβολικό βαθμό. Η ισχυρή έμφαση στον υγιή ανταγωνισμό ήταν διαδεδομένη σε όλη την αρχαία Ελλάδα. Οι Σπαρτιάτες νέοι ασχολούνται με ομαδικά αθλήματα με σκοπό την ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος και υγιούς ανταγωνισμού. Είναι λογικό να υποθέσει κάποιος ότι ο ανταγωνισμός και η αντιπαλότητα μπορούσαν να εκφυλιστούν σε «πόλεμο». Αλλά η Σπάρτη, περισσότερο από ό, τι άλλες ελληνικές πόλεις – κράτη, διασφάλιζε ότι τέτοιου είδους αντιπαλότητες δεν ξέφευγαν εκτός ελέγχου, καθότι οι πολίτες έπρεπε να συνεργαστούν αρμονικά στην στρατιωτική φάλαγγα.

Όσο για το επιχείρημα ότι…………….. «η νεολαία της αγωγής ήταν αξιοθρήνητα εξαρτώμενη και υπάκουη στους μεγαλύτερους και μια τέτοια συμπεριφορά δεν συνάδει με το υψηλό πνεύμα – αυτοπεποίθηση των νέων»…………η απάντηση είναι ότι η Σπαρτιατική πειθαρχία αναδείκνυε εξαιρετικά ευγενικούς νεαρούς πειθαρχημένους, με σεβασμό στους μεγαλύτερους και σύμφωνα με τα αρχαία πρότυπα. Υπάρχει τεράστια διαφορά στο να είναι ευγενικοί από το να είναι φοβισμένα – πειθήνια – άβουλα πλάσματα. Σε παρόμοια περίπτωση οι Άγγλοι μαθητές του 19ου – αρχές του 20ου αιώνα ήσαν διαβόητοι για την ευπρέπεια και την ευγένειά τους χωρίς αυτό βέβαια να συνδυάζεται με βίαιο εξαναγκασμό σε πειθώ και υπακοή.

Ο ισχυρισμός ότι η νεολαία της Σπάρτης στο μόνο που εκπαιδευόταν ήταν η αντοχή, η κλοπή, ο ανταγωνισμός και οι τρόποι συμπεριφοράς, δεν ισχύει για μια κοινωνία που για εκατοντάδες χρόνια κυριάρχησε στην αρχαία Ελλάδα και της οποίας το σύστημα εκπαίδευσης υπήρξε αντικείμενο θαυμασμού από πολλούς Αθηναίους διανοούμενους. Ξεκινώντας με έμμεσες αποδείξεις, οι Σπαρτιάτες δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν τον σεβασμό του αρχαίου κόσμου, στον οποίο κυριαρχούσαν πολύπλοκοι διπλωματικοί ελιγμοί και να προσελκύσουν υιούς διανοουμένων, όπως ο Ξενοφών προκειμένου να φοιτήσουν στην «αγωγή» αν ήσαν «άξεστα και αναλφάβητα θηρία» όπως τους παρουσιάζουν κάποιοι σύγχρονοι συγγραφείς. Οι Σπαρτιάτες γνώριζαν τους νόμους και την διπλωματία πολύ καλά και τα λόγια τους, θεωρήθηκαν τόσο ευφυή που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τους συγχρόνους ιστορικούς – λόγιους. Ο Πλούταρχος ισχυρίζεται ότι τους Σπαρτιάτες χαρακτήριζε περισσότερο «η αφοσίωση στην πνευματική άσκηση από την αγάπη στην σωματική άσκηση» (Λυκούργος: 20) εξάλλου είναι γνωστό ότι οι Σπαρτιάτες είχαν γοητεύσει κορυφαίους φιλοσόφους, όπως ο Πυθαγόρας. Οι Σπαρτιάτες είχαν επίσης υψηλή εκτίμηση στην ποίηση, όπως αποδεικνύεται από τις εορτές και διαγωνισμούς, με τη μορφή στίχων και επιπλέον αρχαίες πηγές τονίζουν τη Σπαρτιατική έμφαση στη μουσική εκπαίδευση και τον χορό. Τέλος η πληθώρα των επιγραφών και αφιερωμάτων που βρέθηκαν στην Σπάρτη αποτελούν σαφή απόδειξη ύπαρξης μιας εγγράμματης κοινωνίας…………….εξάλλου ουδείς επαίρεται μέσω πέτρινων επιγραφών για τα επιτεύγματα του, όταν ζει σε κοινωνία αναλφάβητων.

Όλοι συμφωνούν ότι η Σπαρτιατική εκπαίδευση σχεδιάστηκε για να διαμορφώσει τους αποφοίτους της αγωγής σε ικανούς στρατιώτες, καθότι οι δεξιότητες – ικανότητες που απαιτούνται από έναν καλό στρατιώτη (διαχρονικά) περιλαμβάνουν πολύ περισσότερα από την επιδεξιότητα στα όπλα, την φυσική κατάσταση, την αντοχή και υπακοή. Ένας καλός στρατιώτης στον αρχαίο κόσμο έπρεπε να είναι σε θέση να ιχνηλατεί, να προβλέπει μελετώντας τα σύννεφα, να πλοηγείται ακολουθώντας τα άστρα, να αναγνωρίζει τα δηλητηριώδη φυτά, να εφαρμόζει πρώτες βοήθειες, να κατασκευάζει οχυρώσεις – τάφρους και πολλά άλλα . Όλη αυτή η γνώση εδιδάσκετο στην Σπαρτιατική νεολαία στην «αγωγή».
Τέλος, θα αναφερθώ στην πλέον διαστρεβλωμένη πτυχή της «αγωγής»………την υποτιθέμενη θεσμοθετημένη παιδεραστία. Χωρίς να εμπλακούμε σε αντιπαραθέσεις ως προς τη χρονολόγηση και την προέλευση των πηγών που υποστηρίζουν την θεσμοθετημένη παιδεραστία, πρέπει κατ’ αρχάς να αναφερθούμε στο αδιαμφισβήτητο γεγονός της εξέχουσας θέσης που κατείχαν οι γυναίκες της Σπάρτης στην κοινωνία. Ωστόσο, η εν λόγω υψηλή θέση είναι εντελώς ασυμβίβαστη με την εικόνα μιας κοινωνίας που αποτελείται από άνδρες οι οποίοι υπέστησαν κακοποίηση στην παιδική τους ηλικία.
Ο ίδιος ο Αριστοτέλης αντιτιθέμενος στην εξουσία των γυναικών το αποδίδει στην μιλιταριστική κοινωνία στην οποία ο ομοφυλοφιλικός έρωτας δεν ήταν αποδεκτός. Πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι η σύγχρονη ψυχολογία αποδεικνύει ότι τα κακοποιημένα αγόρια μεγαλώνοντας, περιφρονούν τις γυναίκες. Για οτιδήποτε άλλο μπορεί κανείς να κατηγορήσει τους Σπαρτιάτες εκτός από το ότι περιφρονούσαν τις γυναίκες.
Απαλλαγμένος από κοινότυπες παρανοήσεις σχετικά με τη φύση της Σπαρτιατικής αγωγής, ο θεσμός καθίσταται όχι μόνο αποδεκτός, αλλά ακόμη και αξιοθαύμαστος – κάτι που θα ήταν συνεπές με την ιστορική καταγραφή. Είναι γνωστό ότι πολλοί σοφοί άνδρες, όπως ο Σωκράτης, ήταν θαυμαστές της Σπαρτιατικής «αγωγής».
Οι σύγχρονοι μελετητές της αρχαίας Σπαρτιατικής κοινωνίας πρέπει να σταματήσουν να βασίζονται σε παράλογα σχόλια και να χρησιμοποιήσουν την κοινή λογική προκειμένου να αξιολογήσουν την «Σπαρτιατική αγωγή».
πηγή: http://spartareconsidered.blogspot.gr/

Δημοφιλείς αναρτήσεις