Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

H λατρεία της Παναγίας στη Βασιλεύουσα

Θεομητορικοί ναοί: H λατρεία της Παναγίας στη Βασιλεύουσα
H Θεοφύλαχτη Πόλη διέθετε εκατόν είκοσι θεομητορικές εκκλησίες αφιερωμένες στη λατρεία της Παναγιάς, αναδεικνύοντας έτσι την ειδική λατρευτική σχέση που συνέδεε τη Θεοτόκο με την Βασιλεύουσα.
Άλλες μετατράπηκαν σε τζαμιά, άλλες καταστράφηκαν, κάηκαν ή κατέρρευσαν από σεισμούς…
εικόνα: χάρτης της Κωνσταντινούπολης με τους ναούς της πόλης.
Η ιστορία και η κατάσταση όλων αυτών των εκκλησιών …
Κείμενο και εικόνες στο…
http://vizantinaistorika.blogspot.gr/

http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2014/08/h.html

Θεομητορικοί ναοί: H λατρεία της Παναγίας στη Βασιλεύουσα

του Ακύλα Μήλλα, ιστορικού - συγγραφέα
 
 
 
Η Παναγία η Μουχλιώτισσα, ο μόνος ναός της Πόλης που παραμένει στα χέρια των χριστιανών
 
 
 

Χριστός ένθρονος - Μιχαήλ Η' Παλαιολόγος και ο γιος του Ανδρόνικος Β' στεφόμενοι από το Χριστό
 
                     Βαθιά μεσάνυχτα έφταναν τα νέα στο στρατόπεδο του κυρ Μιχαήλ Παλαιολόγου πέρα εκεί στο Μετεώριον. Ο Αλέξιος Κομνηνός ο Στρατηγόπουλος έλεγαν, από παραπυλίδα αφύλαχτη που βρήκαν οι θεληματάριοι στα πέριξ της Θεοτόκου της Πηγής, μπήκε στην Πόλη, κατέλαβε τους Πύργους και έδιωξε τους Φράγκους. Πρώτη έμαθε τα νέα η Ευλογία, η αδελφή του αυτοκράτορα, που έσπευσε στον κοιτώνα του αυτοκράτορα: “Κατέσχες ω! βασιλεύ την Κωνσταντινούπολιν”» του έκραξε.
«Ανάστηθι! Ο Χριστός σοι εχάρισε την Κωνσταντινούπολιν»
             Λίγες μέρες αργότερα ο Μιχαήλ Παλαιολόγος με τους παλατιανούς και την κούρτη όλη εγγύς των Βλαχερνών, στρατοπέδευσε στη μονή Κοσμιδίου και την 15η Αυγούστου του 1261, ανήμερα της Παναγιάς,   πραγματοποιήθηκε η όντως «θεοπρεπέστατη» και «βασιλικωτάτη» διά της χρυσής πύλης θριαμβική είσοδος των Βυζαντινών. Προτού ξεκινήσουν, «αφ΄υψηλού των πύργων» ο Γεώργιος Κλειδάς, μητροπολίτης Κυζίκου, εξεφώνησε «γεγωνύια η φωνή» ευχές που επ΄ευκαιρία είχε συνθέσει ο Γεώργιος Ακροπολίτης.
            «Κατά την εκφώνησιν δ΄εκάστης, γινομένου διαλείμματος μικρού, ο αυτοκράτωρ αποβάλλων την καλύπτραν αυτού έπιπτε χαμαί γονυκλινής και μετ΄ αυτού όλον το παριστάμενον αναρίθμητον πλήθος. Ότε δε ο διάκονος εσήμαινε την ανέγερσιν, πάντες ανιστάμενοι εβόων εκατοντάκις ‘’ Κύριε ελέησον’’.
            Της πομπής προπορευόταν η εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας και ακολουθούσε ο βασιλεύς πεζός μετά της Αυγούστης και των μεγιστάνων και μετά αυτούς σύμπας ο συρρεύσας λαός. Βάδισαν έτσι μέχρι της Μονής του Στουδίου, όπου εναπόθεσαν την εικόνα στα χέρια του ηγουμένου και, έφιπποι πλέον, πορεύτηκαν στην Αγιά Σοφιά, όπου τέλεσαν δοξολογία.
            Η μεγαλόπρεπη αυτή πομπή αποτυπώθηκε σε αυτοκρατορικό μολυβδόβουλο που εικονίζει τον Μιχαήλ ολόσωμο, με διβητήριο και λώρο, να υψώνει στα χέρια του την εικόνα της Παναγιάς, ενώ τα  χρυσά υπέρπυρα που έκοψε λίγο αργότερα, έφερναν εγχάρακτη στη σκυφωτή τους όψη τη δεόμενη Θεοτόκο τη Βλαχερνίτισσα, περιστοιχισμένη από τα τείχη και τους πύργους της Βασιλεύουσας.
           Η θαυμαστή εκείνη εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας η ιστορημένη διά χειρός του Ευαγγελιστή Λουκά, φυλασσόταν στην ομώνυμη μονή των Οδηγών, που είχε ανεγείρει περίλαμπρη ο Μιχαήλ ο Μέθυσος, στη θέση παλαιότερου ναού στα χρόνια της Πουλχερίας. Τα ερείπια του καθολικού της, κτίσματος εξαγώνου, ήρθαν στο φως το 1923  από Γάλλους αρχαιολόγους και σώζονται πλάι στις στρατιωτικές αποθήκες και πλησίον των Μαγγάνων, μεταξύ της Αγίας Σοφίας και της Προποντίδας όπου και η ομώνυμη θαλάσσια, μοναστηριακή παραπυλίδα της Οδηγήτριας.
           Την εικόνα, που μετά την απεγνωσμένη εκείνη λιτανεία που έγινε στα τείχη του Αγίου Ρωμανού είχαν εναποθέσει οι υπερασπιστές της Πόλης στην πλησίον μονή της Χώρας, κατατεμάχισαν οι στρατιές των Γενιτσάρων «χωρίσαντες εις τέσσερα» κατά τον Δούκα, «και γυμνώσαντες του πολλού αυτής κόσμου»
η συνέχεια στο σύνδεσμο

Οι περιπλανήσεις της Ψυχής-πεταλούδας προς την Αθανασία

Οι περιπλανήσεις της Ψυχής-πεταλούδας προς την Αθανασία.
<..Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο
μεταμόρφωσης από την κάμπια, «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού» μέσα από το οποίο βγαίνει η πεταλούδα/ψυχή..http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2014/08/blog-post.html

Βουτήματα πετιμεζιού

Βουτήματα πετιμεζιού. Χωρίς ζάχαρη , πανεύκολα , υγιεινά και πεντανόστιμα! http://cretangastronomy.blogspot.gr/2014/08/blog-post.html

Η Πλατυτέρα των Ουρανών

Η Πλατυτέρα των Ουρανών, Αγία Σοφία
Η ονομασία προέρχεται από τον χαρακτηριστικό στίχο του Ακάθιστου Ύμνου:
"Χαίρε σκέπη του κόσμου, πλατυτέρα νεφέλης "

ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ (4 Μαρτίου 1904 -3 Αυγούστου 1973 )

ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ (4 Μαρτίου 1904 -3 Αυγούστου 1973 )
ΟΤΑΝ παραμέρισαν τα κύματα του Αιγαίου κι άρχισαν ν' αναδύονται απ' το βυθό τα βουνά της Λέσβου υγρά, στιλπνά και γαλήνια, τα κύματα είδαν ξαφνιασμένα το νησί, το νέο τους φίλο. Ήταν συνηθισμένα να ταξιδεύουν απ' τα μέρη του Κρητικού πελάγου και να σβήνουν στις ακρογιαλιές της Ανατολής, και ό,τι ξέρανε από στεριά ήταν σκληρά βουνά, κοφτοί θεόρατοι βράχοι, γη από κίτρινη πέτρα. Τούτο δω, με το νέο νησί, ήταν κάτι άλλο - ω, πόσο διαφορετικό! Γι' αυτό είπαν τα κύματα:
«Ας πάμε το μήνυμα στην πιο κοντινή γη, στη γη της Αιολίδας. Ας της πούμε για το νησί, τη νέα γη που έδεσε το φως με τη γαλήνη, για τη γραμμή και την κίνηση του που είναι τόσο ήμερη σα να έχει μέσα της τη σιωπή, ας της πούμε για το θαύμα του Αιγαίου!»
Ήρθαν τα κύματα και φέραν το μήνυμα του πελάγου στην αιολική ακτή. Ήρθαν και άλλα κύματα, κι άλλα - όλα τα κύματα. Όλα λέγαν για το παιχνίδι της γραμμής του νησιού, για το παιχνίδι της αρμονίας και της σιωπής.
Τ' άκουσαν την πρώτη μέρα τα σκληρά βουνά της Ανατολής και μείνανε αδιάφορα. Τ' άκουσαν και την άλλη, και πάλι δεν ταράχτηκαν. Όμως όταν το κακό παράγινε και κάθε στιγμή άλλο δεν ακούγανε παρά τη βουή του πελάγου να τους λέει για το θαύμα, τα βουνά παράτησαν την αταραξία τους και, περίεργα, σκύψανε πάνω απ' τα κύματα να δουν το νησί του Αιγαίου. Ζηλέψανε την αρμονία του και είπαν:
«Ας κάμουμε κ' εμείς έναν τόπο γαλήνης στη γη της Αιολίδας, που να 'ναι σαν το νησί!»
Παραμερίσανε τότε τα βουνά, τραβήχτηκαν στο βάθος, κι ο τόπος που άφησαν έγινε ο τόπος της Γαλήνης.
Τα βουνά κείνα της Ανατολής τα λένε Κιμιντένια.
Αιολική Γη (απόσπασμα)
ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/

OPENBOOK

 
 
 
Η Ανοικτή Βιβλιοθήκη OPENBOOK χαρίζει σε όλους τα καλύτερα βιβλία της. Πεζογραφία, ποίηση, δοκίμια, ξένη κλασική και παιδική λογοτεχνία. Κατεβάστε τα στον υπολογιστή σας σε pdf.
enallaktikos.gr|Από http://www.enallaktikos.gr

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Παγκόσμια ημέρα 12/10/2014

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

Κύρος ο Μέγας
539: Ο βασιλιάς της Περσίας Κύρος ο Μέγας καταλαμβάνει τη Βαβυλώνα και απελευθερώνει τους Εβραίους, που βρίσκονταν στην πόλη για 70 χρόνια εξόριστοι από την Ιουδαία.
1847: Ο γερμανός εφευρέτης και βιομήχανος Βέρνερ φον Ζίμενς ιδρύει στο Βερολίνο την εταιρία Siemens AG & Halske.
1862: Ο Όθωνας εγκαταλείπει οριστικά την Ελλάδα, με το αγγλικό ατμόπλοιο «Σκύλλα».
Περισσότερα...

οι τηλεπικοινωνίες έχουν την ιστορία τους

Σήμερα φαίνεται αδιανόητο να μην έχει κάποιος τηλέφωνο. Για τη δική μας γενιά (στο τέλος της δεκαετίας του '80, οι εκκρεμείς αιτήσεις για τηλέφωνο ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο), οι τηλεπικοινωνίες έχουν την ιστορία τους
Ας τη θυμηθούμε !
Ενα χρόνο μετά τη λήξη του εμφυλίου πολέμου ξεκινά η ιστορία του ΟΤΕ. Η ιδιωτική Ανώνυμη Ελληνική Τηλεφωνική Εταιρεία (ΑΕΤΕ) που είχε ιδρυθεί το 1926 έδωσε τη θέση της στον Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος.
O νέος ΟΤΕ ξεκίνησε μέσα από δύσκολες συνθήκες. Τα όποια τηλεπικοινωνιακά δίκτυα (τηλεφώνου και τηλεγράφου) είχαν καταστραφεί στη διάρκεια της κατοχής των Γερμανών, ενώ ο εμφύλιος πόλεμος που είχε λήξει λίγο πριν δεν είχε επιτρέψει την ανακατασκευή του δικτύου. Συνολικά την περίοδο εκείνη λειτουργούσαν στη χώρα κάτι περισσότερο από 60.000 συσκευές αυτόματης τηλεφωνίας - ήτοι ένα τηλέφωνο ανά 100 κάτοικους.
Με την βοήθεια του σχεδίου Μάρσαλ, ύψους 9 εκατ. δολ. ΗΠΑ, ο ΟΤΕ κατάφερε μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '50 σχεδόν να τριπλασιάσει τη διείσδυση φτάνοντας στις 2,88 τηλεφωνικές συνδέσεις ανά 100 κάτοικοι. Στη δεκαετία του '60 ξεκινά η ανάπτυξη των διεθνών τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων με την ανάπτυξη υποθαλάσσιων ζεύξεων και την αυτοματοποίηση του υπεραστικού δικτύου, το οποίο μέχρι τότε λειτουργούσε μέσω των χειριστριών.
Παράλληλα ο ΟΤΕ σκάβει όλες τις πόλεις προκειμένου να περάσει καλώδια που θα συνδέσουν τους κατοίκους μεταξύ τους. Οι γειτονιές με τους χωμάτινους δρόμους, πνίγονται στη σκόνη και στη λάσπη και άλλοι «καταριούνται» τον ΟΤΕ και άλλοι υπομονετικά, αναμένουν για την τοποθέτηση τηλεφώνου. Είναι η εποχή όπου η χώρα επιτυγχάνει έναν από τους υψηλότερους στόχους ανάπτυξης στον κόσμο.
Οι εκκρεμείς αιτήσεις τηλεφωνικής σύνδεσης ανέρχονται σ' όλες τις περιόδους σε εκατοντάδες χιλιάδες με αποκορύφωμα το τέλος της δεκαετίας του '80, όπου οι εκκρεμείς αιτήσεις ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο. Την εποχή εκείνη, για να αποκτήσει τηλέφωνο κανείς στα βόρεια προάστια της Αττικής που αναπτύσσονται αλματωδώς, έπρεπε να έχει ως μέσον... υπουργό. Τη ζήτηση αυτή, τελικά θα ικανοποιήσουν οι αμφιλεγόμενες συμφωνίες της δεκαετίας του '90 με τις εταιρείες Siemens και Ιntracom.
Οι εκκρεμείς αιτήσεις μειώνονται για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του '90, όπου αρχίζει η εφαρμογή του Επείγοντος Προγράμματος Ανάπτυξης Τηλεπικοινωνιών (ΕΠΑΤ) με έμφαση στην Αττική. Τα υπόλοιπα αποτελούν τη σημερινή πραγματικότητα.

Τα παραμύθια του Σαββάτου…

Τα παραμύθια του Σαββάτου…γράφει, προτείνει, παρουσιάζει και σχολιάζει η Ελένη Μπετεινάκη....
http://www.cretalive.gr/culture/view/ta-paramuthia-tou-sabbatou34/179713
Μια αχώριστη παρέα τριών παιδιών. Εφηβικοί έρωτες και παντοτινές φιλίες. Η ζωή στα μαθητικά χρόνια με όλα της τα προβλήματα, τις αγωνίες αλλά και τις χαρές. Μια ιστορία που εξελίσσεται στον σύγχρονο κόσμο με πρωταγωνιστή τον Θέμη, έναν πανέξυπνο νέο που όμως η ζωή το θέλησε να ζει πάνω σε ένα αναπηρικό καροτσάκι. Αυτό δεν θα τον εμποδίσει να εξελιχθεί και να ζει μια απόλυτα φυσιολογική κατάσταση, όπως όλα τα παιδιά της ηλικίας του. Θα βοηθήσει πολύ σε ακραίες καταστάσεις που συχνά, δυστυχώς, συναντούμε στα σημερινά σχολεία. Καταστάσεις βίαιες απέναντι σε πιο αδύναμα παιδιά, τη λεγόμενη σχολική βία, τον αποκλεισμό και τον ρατσισμό. Θα δώσει προτάσεις και λύσεις και ο ίδιος θα καταφέρει πράγματα που ίσως να μην έκαναν παιδιά που δεν είχαν το δικό του κινητικό πρόβλημα.
Βιβλίο άρρηκτα δεμένο με την εφηβική φιλία αλλά και με τον έρωτα. Τον έρωτα που φοβάται να φανερωθεί σ αυτήν την ηλικία , μήπως και υπάρχει απόρριψη αλλά που σαν « ειπωθεί» γίνεται ακόμα δυνατότερος και συχνά παντοτινός. Ο Θέμης , η Όλγα, η Ειρήνη, ο Γρηγόρης και οι τρεις « Νταήδες» συνθέτουν ένα υπέροχο νεανικό μυθιστόρημα κατάλληλο για εφήβους και μεγάλους, ύμνο στην φιλία, στον έρωτα και στην αντιμετώπιση δυσκολιών. Γραμμένο με μαεστρία και πλοκή τέτοια που μόνο οι πολύ μεγάλοι συγγραφείς ξέρουν. Κι εμείς ξέρουμε επίσης πόσο πιο δύσκολο είναι να γράφει κανείς βιβλία για παιδιά και νέους .
Γιατί όπως πολύ όμορφα λέει η κ. Λότη στο βιβλίο της :
« Τα παιδιά τις νοιώθουν τις λέξεις. Είναι απαλές ; Σκληρές; Στρογγυλές; Αιχμηρές; Τα παιδιά τις γεύονται τις λέξεις. Είναι γλυκές; Αλμυρές; Ξινές; Πικρές; Τα παιδιά τις μυρίζουν τις λέξεις. Οι λέξεις είναι η γύρη στ΄άνθη των πραγμάτων… Μπόρις Νόβακ»

Δημοφιλείς αναρτήσεις