Σάββατο 3 Ιανουαρίου 2015

Ζαχαρίας Παπαντωνίου «Θεία τιμωρία»

Ζαχαρίας Παπαντωνίου «Θεία τιμωρία»
Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου στο διήγημα του «Θεία τιμωρία», αναφέρεται στην εικόνα της Γέννησης θίγοντας ένα πολύ σοβαρό ζήτημα της Ορθόδοξης εικονογραφίας γενικότερα και της αναφερομένης στην παράσταση της Γέννησης του Χριστού ειδικότερα. Κάνει λόγο για ξενισμούς και νεωτερισμούς που ξεφεύγουν απο την Ορθόδοξη Παράδοση.
«Ο Αγιορείτης καλόγερος Ιωνάς είναι στο κελί του και ζωγραφίζει τη Γέννηση του Κυρίου. Τι ησυχία! Ακούγεται μόνο το κομπολόγι δύο άλλων καλόγερων που, καθισμένοι σε χαμηλά σκαμνιά, περνούν τις ατελείωτες ώρες των κοιτάζοντας το πινέλο του ζωγράφου ν’ ανασταίνει με υπομονή τη θεία ιστορία. Μα, μόλις ο Ιωνάς άρχισε να χρωματίζει έξω από τη σπηλιά της Βηθλεέμ τον μικρό βοσκό που κάθεται σε βράχο και παίζει φλογέρα στα πρόβατα του, έξαφνα θυμήθηκε τον εχθρό του… Το αίμα του ανέβηκε στο κεφάλι. Θυμήθηκε τον Καυσοκαλυβίτη αγιογράφο Αμβρόσιο, που ζωγραφίζει συχνά τη Γέννηση εντελώς αλλιώτικα, με αλλόκοτα πρόσωπα και ζώα πολλά, σαν τους Ευρωπαίους. Δεν τον υποφέρει αυτόν τον άνθρωπο… Τ ήταν τώρα δα, στην ησυχία της δουλειάς του, να τον θυμηθεί; Ερεθισμένος, άρχισε να μιλεί γι’ αυτόν ενώ ζωγράφιζε. »Τα πατροπαράδοτα, έλεγε στους άλλους, σκυμμένος στην εικόνα του, εμείς οι εικονογράφοι έχομε καθήκον να τα κρατούμε, επειδή από μας οι πιστοί βλέπουν τα μυστήρια της Ορθοδοξίας. Μολαταύτα επούλησε προχτές ο Αμβρόσιος δια την Τήνο μια Γέννηση με δυο τσοπάνους που παίζουν όργανα με ασκιά. Ακούτε; Με τρεις σκύλους εις το ποίμνιο! Και κοντά στ’ άλλα κ’ ένα μαύρο κατσίκι, που πηγαίνει και τρώγει κλαράκι απ’ το χέρι του Ιωσήφ. Αν γίνεται αυτό ποτέ! Κ’ έπειτα, προς τι το λουτρόν του βρέφους; Τι πράγματα είναι αυτά; Πώς βρέθηκεν εκεί η γυναίκα που το βυθίζει στο νερό; Ο Χριστός εγεννήθη εις τον αχερώνα και ως μόνη περιποίησιν έλαβε τα χνώτα των ζώων πού έσκυβαν και τον εζέσταναν. Τούτο πρέπει να παραστήσει ο άξιος ορθόδοξος ζωγράφος! Όχι τους ξενισμούς των Ιταλών και των Ρώσων…»
εικόνα : Η Γέννηση του Χριστού, τοιχογραφία από το ναό της Περιβλέπτου στο Μυστρά

Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015

Εκεί που δεν περιμένουμε,

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμος.
 
 
Γράφει ο π.Νεκτάριος Πόκιας Σ΄ένα παλιό πνευματικό βιβλίο τον Ευεργετινό, εμπεριέχονται ιστορίες απ...
allaksogolies.gr

Νικηφόρος Βρεττάκος (Κροκεές Λακωνίας 1 Ιανουαρίου 1912 – Πλουμίτσα 4 Αυγούστου 1991) Εἶχα

Νικηφόρος Βρεττάκος (Κροκεές Λακωνίας 1 Ιανουαρίου 1912 – Πλουμίτσα 4 Αυγούστου 1991)
Εἶχα
Εἶχα ἕνα ἐγώ πού τό χρησιμοποίησα πολύ,
εἶχα μιά νιότη πού ἔφτιαχνε χρώματα ἀπό τό τίποτα,
εἶχα μιά ἀγάπη πού τραγούδαγε στά πληγωμένα ζῶα,
μιά πίστη πού περιέκλεινε καί τίς πέτρες ἀκόμη
μέσα στ’ ἅγια τῶν ἁγίων της. Τώρα, ὄχι πώς ἔχασα
τά πράγματά μου καθώς βάδιζα, ἀλλά
θά διπλώθηκαν μέσα μου κάπου, βαθιά
περιμένοντας ἴσως τη σάλπιγγα
τῆς ἀνάστασης.

Κ’ ἡ Ἑλλάδα,
τώρα, σάν ἕνα μακρινό φεγγάρι ἁπό κιμωλία,
φέγγει, ἀμυδρά, στῆς μνήμης τό διάστημα.

{ΕΙΚΟΝΑ :pelopsnews.gr}

Ο ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμος.
 
 
ΘΡΑΚΗ Ο ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ (1/9/1905-31/12/1906) 30 Δεκεμβρίου 2014 ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ Σχολιάστε , . Ο Ίων Δραγούμης...
ellinoistorin.gr

ΕΡΙΣ ΥΨΗΛΑΝΤΟΥ – ΠΡΟΚΡΙΤΩΝ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμος.
 
 
1821 Η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΗ ΓΕΡΟΥΣΙΑ ΚΑΙ Η ΕΡΙΣ ΥΨΗΛΑΝΤΟΥ – ΠΡΟΚΡΙΤΩΝ (1821) 7 Δεκεμβρίου 2014 ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ Σχολιάστε , , Xenmrvfra...
ellinoistorin.gr

ο Θεμιστοκλής ο Αθηναίος

Σαν σήμερα, μεταξὺ 461 καὶ 459 π.Χ., πεθαίνει ἤ αυτοκτονεί, ο Θεμιστοκλής ο Αθηναίος.
[Κείμενο: Θεμιστοκλής – Ο βίος του εν συντομία (http://www.e-istoria.com/00_ARXAIOTHTA_2012/arx_2012159.html)]
Ο διορατικός πολιτικός, στρατιωτικός άνδρας και μεγαλοφυής ηγέτης, το 490 π.Χ.,έλαβε μέρος στην μάχη του Μαραθώνος, ως στρατηγός της φυλής του, της Λεοντίδος, υπό τον Αρχιστράτηγο Μιλτιάδη, όπου παρά το νικηφόρο αποτέλεσμα, χάρη στην έμφυτη οξυδέρκειά του, ήταν από τους ελαχίστους που διέκριναν ότι ο Περσικός κίνδυνος δεν είχε εκλείψει.
[Κείμενο: Η μάχη του Μαραθώνα (http://www.e-istoria.com/00_ARXAIOTHTA_2012/arx_2012122.html)]
Γι’αυτό, όταν το 493 π.Χ. εκλέχθηκε άρχων των Αθηνών, πρότεινε την κατασκευή των Μακρών Τειχών [που ολοκληρώθησαν επί Περικλέους] και την ναυπήγηση ισχυρού στόλου· επέμεινε δε σ’αυτό, παρά την αντίθεση της αντιπάλου πολιτικής παρατάξεως.
[Κείμενο: Αι Αθήναι του Περικλέους (http://www.e-istoria.com/00_ARXAIOTHTA_2012/arx_20123.html)]
Χρησιμοποιώντας την Αίγινα [ναυτική αντίπαλο των Αθηνών] ως πρόφασι, έπεισε τους Αθηναίους να διαθέσουν τα έσοδα του αργυρορυχείου στην Μαρώνεια Λαυρίου, για την ναυπήγηση του νέου στόλου, ο οποίος θα καθιστούσε την πόλη των Αθηνών θαλασσοκράτειρα και θα έπαιζε καθοριστικό ρόλο στον πόλεμο με την Περσική αυτοκρατορία.
[Κείμενο: Η οργάνωση του Αθηναϊκού ναυτικού (http://www.e-istoria.com/00_ARXAIOTHTA_2012/arx_2012134.html)]
Χαρακτηριστική έχει μείνει η ρήσις του κατά την διαφωνία μετά του Ευρυβιάδου, πριν την ναυμαχία της Σαλαμίνος· «Πάταξον μὲν, ἄκουσον δὲ».
[Κείμενο: Η ναυμαχία της Σαλαμίνας (http://www.e-istoria.com/00_ARXAIOTHTA_2012/arx_2012129.html)]
Υπήρξαν και φορές που για να επιτύχει το σχέδιό του, έδρασε ριψοκίνδυνα και ερήμην των συμπολεμιστών του. Μετά την δημιουργία της Συμμαχίας της Δήλου και της επικρατήσεως των πολιτικών του αντιπάλων, υπέπεσε σε δυσμένια και κατηγορήθηκε ως κατάσκοπος των Περσών,με αποτέλεσμα αρχικώς τον εξοστρακισμό του και κατόπιν την αναγκαστική του διαφυγή και κατάληξι στην περσική Αυλή του Αρταρξέρξου Α’. Λέγεται ότι όταν διαπίστωσε την πρόθεσι του πέρσου να τον χρησιμοποιήσει κατά Ελληνικών πόλεων, επέλεξε την αυτοκτονία.
[Ελληνικό Ημερολόγιο http://ellinoistorin.gr/]

Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά

Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά
ψηλή μου δεντρολιβανιά
κι αρχή καλός μας χρόνος
εκκλησιά με τ' άγιο θρόνος.

Αρχή που βγήκε ο Χριστός
άγιος και Πνευματικός,
στη γη να περπατήσει
και να μας καλοκαρδίσει.

Αγιος Βασίλης έρχεται,
άρχοντες το κατέχετε (ή "και δε μας καταδέχεται"),
από την Καισαρεία,
συ' σαι αρχόντισσα κυρία.

Βαστά εικόνα και χαρτί,
Ζαχαροκάντιο ζυμωτή
χαρτί, χαρτί και καλαμάρι
δες και, δες και με το παλικάρι.

Το καλαμάρι έγραφε,
την μοίρα του την έλεγε
και το, και το χαρτί ωμίλει
Αγιε μου καλέ Βασίλη.

Κάλαντα Πρωτοχρονιάς της Μακεδονίας
ΉΡΘΕ ΠΆΛΙ ΝΈΟ ΈΤΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΡΏΤΗ ΤΟΥ ΜΗΝΌΣ
ήρθα να σας χαιρετίσω δούλος σας ο ταπεινός.
Ο Βασίλειος ο Μέγας, ιεράρχης θαυμαστός
εις την οικογένειά σας να ‘ναι πάντα βοηθός.
Τα παιδιά εις το σχολείο να πηγαίνουνε συχνά
να μαθαίνουνε το βίο, της πατρίδας τα ιερά.
Και για τους ξενιτεμένους έχω να σας πω πολλά
σας αφήνω καληνύχτα και του χρόνου με υγειά.

Πρωτοχρονιάτικα κάλαντα Προσοτσάνης Δράμας
Άγιους Βασίλης έρχιτι από την Γκαισαρεία
σέρνει μουλάρια δώδικα καμίλια δικαπέντι.
Η μούλα η κανακαριά που σκώνει τουν αφέντη
σηκώνει τουν κι θέτει ντον σι πράσινα λιβάδια
λιβάδια κι δρουσουπηγές κι αυλές μαρμαρουμένις
κι βάλι του χιράκι σου στην αργυρή σου τσέπη
και δώς στα παλικάρια σου πεντ' έξ ουχτώ δουκάτα
για να τα φάν, για να τα πιούν και να τα τραγουδήσουν
για να τα φάν, για να τα πιούν να πούνι κι του χρόνου.
(Από την ιστοσελίδα του Θρακομικρασιατικού Πολιτιστικού Συλλόγου του Δήμου Προσοτσάνης)

Κερκυραϊκά κάλαντα Πρωτοχρονιάς
Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά πρώτη του Γεναρίου
αύριο ξημερώνεται τα’ Αγίου Βασιλείου.
Άγιος Βασίλης έρχεται από την Καισαρεία,
βαστά εικόνα και χαρτί, χαρτί και καλαμάρι.
Το καλαμάρι έγραφε και το χαρτί μιλούσε.
Βασίλη πόθεν έρχεσαι και πόθεν κατεβαίνεις;
Από τη μάνα μ’ έρχομαι και στο σχολειό πηγαίνω,
να μάθω τα’ άγια γράμματα και τα’ άγιο ευαγγέλιο.
Σ’ αυτήν την πόρτα που ‘ρθαμε πέτρα να μη ραγίσει
και ο νοικοκύρης του σπιτιού χρόνια πολλά να ζήσει.
Να ζήσει χρόνους εκατό και να τους απεράσει
και στων παιδιών του τις χαρές κουφέτα να μοιράσει.
Κυρά χρυσή, κυρά αργυρή, κυρά μαλαματένια,
που σε χτενίζουν άγγελοι με τα χρυσά τους χτένια,
άνοιξε το κουτάκι σου το μαργαριταρένιο
και δώσε με ένα τάλιρο, ας είναι κι ασημένιο.
Και τώρα καληνύχτα σας, καλό ξημέρωμά σας
κι ο Άγιος Βασίλειος να ‘ναι βοήθειά σας.
(Από το CD «Να τα πούμε; Χριστουγεννιάτικα – Πρωτοχρονιάτικα τραγούδια και κάλαντα» των εκδόσεων Καψάσκη)

Κεφαλλονίτικα κάλαντα Πρωτοχρονιάς (1)
Καλήν εσπέραν άρχοντες καλήν να σας ειπούμε
ότι και αύριον εστί ανάγκη να χαρούμε
και να πανηγυρίσομεν Περιτομήν Κυρίου
και εορτήν του μάκαρος Μεγάλου Βασιλείου.
Άγιος Βασίλης έρχεται, Γενάρης ξημερώνει
ο μήνας που μας έρχεται το χρόνο φανερώνει.
Εκοίταξα τον ουρανό και είδα δυο στεφάνια
και με το καληνύχτισμα καλά σας Θεοφάνια.
Σ’ αυτό το σπίτι που ήρθαμε πέτρα να μη ραγίσει
και ο νοικοκύρης του σπιτιού χρόνια πολλά να ζήσει.
Δώστε κι εμάς τον κόπο μας ό,τι είναι ορισμός σας
και ο Άγιος Βασίλειος να είναι βοηθός σας.
(Από το CD της UNICEF «Χριστουγεννιάτικα κάλαντα και τραγούδια για τα παιδιά του κόσμου»)

Κεφαλλονίτικα κάλαντα Πρωτοχρονιάς (2)
ΆΓΙΟΣ ΒΑΣΊΛΗΣ ΈΡΧΕΤΑΙ, ΓΕΝΆΡΗΣ ΞΗΜΕΡΏΝΕΙ
ο μήνας που μας έρχεται τον χρόνο φανερώνει.
Την άδεια γυρεύουμε στο σπίτι σας να μπούμε
τον Άγιο με όργανα και με φωνές να πούμε.

Εκοίταξα στον ουρανό και είδα δυο λαμπάδες
και με το καλωσόρισμα καλές σας εορτάδες
και πάλι ξανακοίταξα και είδα δυο στεφάνια
και με το καληνύχτισμα καλά σας θεοφάνια.
(Από το CD «Να τα πούμε; Χριστουγεννιάτικα – Πρωτοχρονιάτικα τραγούδια και κάλαντα» των εκδόσεων Καψάσκη)

Ζακυνθινά κάλαντα Πρωτοχρονιάς
Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά κι αρχή καλός μας χρόνος
υγεία, αγάπη και χαρά να φέρει ο νέος χρόνος.
Να ζήσει ο κύρης ο καλός, να ζήσει κι η κυρά του
όλα του κόσμου τα αγαθά να έχει η φαμελιά του.
Να ζήσει τα’ αρχοντόπουλο που ‘χει καρδιά μεγάλη
σε μας και στην παρέα μας ένα φλουρί να βάλει.
(Από το CD «Να τα πούμε; Χριστουγεννιάτικα – Πρωτοχρονιάτικα τραγούδια και κάλαντα» των εκδόσεων Καψάσκη)
ΠΗΓΗ http://dim-rizou.pel.sch.gr/

ΠΙΝΑΚΑΣ Augustus Edward Mulready-Carols

Μέγας Βασίλειος-Απολυτίικιο

Μέγας Βασίλειος
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: (από το βασιλεύς, εκ της βάσις = το θεμέλιο + λαός) = ο βασιλικός, ο φερόμενος ως βασιλεύς, ο θεμελιωτής της ευτυχίας του λαού.
Απολυτίικιο
<<Εις πάσαν την γην εξήλθεν ο φθόγγος σου, ως δεξαμένην τον λόγον σου, δι'ου θεοπρεπώς εδογμάτισας, την φύσιν των όντων ετράνωσας, τα των ανθρώπων ήθη κατεκόσμησας. Βασίλειον ιεράτευμα, Πάτερ Όσιε, πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ, σωθήναι τας ψυχάς ημών>>

Θάργηλος άρτος: Η μετέπειτα Βασιλόπιτα

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμος.
 
 
Η αναζήτηση για τις ρίζες του εθίμου της βασιλόπιτας, μας οδηγεί πίσω, στην αρχαιότητα, στις προσφορές άρτου ή και μελιπήκτων των αρχαίων ημών προγόνων, προς τους θεούς, κατά τη διάρκεια εορτών. Το...
theancientweb.wordpress.com

Γεώργιος Στανωτάς

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμος.
 
 
Γεώργιος Στανωτάς 01/01/2015Το πρόσωπο της ημέραςistorikos Μία σημαντική προσωπικότητα της στρατιωτικής ιστορίας, που διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, έρχεται στον...
istorikoiperipatoi.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις