Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2015

Το απολιθωμένο δάσος

http://maiandros-lykaon.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B8%CF%89%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF-%CE%B4%CE%AC%CF%83%CE%BF%CF%82-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B4%CF%8D%CE%BF-%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%BC%CF%85/

Το απολιθωμένο δάσος των δύο εκατομμυρίων ετών στην Ελλάδα

 
Οι εικόνες από το απολιθωμένο δάσος της Λέσβου είναι μοναδικές και κόβουν την ανάσα στον επισκέπτη… Το δύο εκατομμυρίων ετών δάσος βρίσκεται στη δυτική Λέσβο και περικλείεται από τους οικισμούς Σίγρι, Ερεσός και Άντισσα. Ένα αντίστοιχο δάσος είναι το Εθνικό Πάρκο Απολιθωμένου Δάσους στην Αριζόνα.
  Σύμφωνα με τους επιστήμονες το απολιθωμένο δάσος σχηματίστηκε από την έντονη ηφαιστειακή δραστηριότητα που έλαβε χώρα στη Λέσβο περίπου πριν 20 εκατομμύρια χρόνια. Η ηφαιστειακή δραστηριότητα δημιούργησε λάβα, πυροκλαστικά υλικά και στάχτη με συνέπεια να καλυφθεί η χλωρίδα της περιοχής σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Μετά από μια διαδικασία κατά την οποία υδροθερμικά διαλύματα εμπότισαν την ηφαιστειακή τέφρα που είχε καλύψει τους κορμούς των δένδρων ξεκίνησε η απολίθωσή τους και έφτασε να δίνει σήμερα αυτό το μοναδικό αποτέλεσμα.
  Το Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου, ένα από τα πιο γνωστά αξιοθέατα του νησιού είναι διατηρητέο μνημείο της φύσης από το 1985 και προστατευόμενο. Αν κάποιος έχει την τύχη να το επισκεφτεί μπορεί επίσης να δει και το Μουσείο, αλλά και τα διαφορετικά πάρκα στα οποία θα συναντήσει πολλές συγκεντρώσεις απολιθωμένων κορμών. Τα πάρκα αυτά είναι το Πάρκο Απολιθωμένου Δάσους, το Πάρκο Σιγρίου, το Πάρκο Πλάκας και το Πάρκο στη νησί Νισιώπη. Για όσους αγαπούν την πεζοπορία υπάρχουν διάφορες πεζοπορικές διαδρομές που συνδέουν τις απολιθωματοφόρες θέσεις.
  Η εμπειρία αν βρεθείτε εκεί θα σας μείνει αξέχαστη καθώς είναι ένα θέαμα που σπάνια μπορεί κανείς να συναντήσει παγκοσμίως. Σε κάποια σημεία του Πάρκου του Απολιθωμένου Δάσους, που έχει έκταση περίπου 500 στρέμματα, υπάρχουν οι κυριότερες συγκεντρώσεις κορμών και μέσω διάφορων διαδρομών μπορεί να το γνωρίσει όλο καλύτερα. Οι δεκάδες απολιθωμένοι κορμοί, αλλά και η άριστη κατάσταση διατήρησής τους, εντυπωσιάζουν τους επισκέπτες.
  Ήδη από τον 19ο αιώνα πολλοί επιστήμονες και γεωλόγοι έχουν ασχοληθεί με αυτό το μνημείο της φύσης αναφερόμενοι σε αυτό με θαυμασμό για τα χαρακτηριστικά και τη σπουδαιότητα του. Στο δάσος θα δει κανείς όρθιους και πεσμένους απολιθωμένους κορμούς δέντρων που φτάνουν σε ύψος ακόμη και τα τρία μέτρα. Το γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί όρθιοι κορμοί οδηγεί τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι τα δέντρα απολιθώθηκαν στη φυσική τους θέση και δεν έχουν μεταφερθεί στη θέση που τα βρίσκουμε σήμερα. Οι έρευνες στο μοναδικής ομορφιάς δάσος έδειξαν ότι στην περιοχή υπήρχε ένα δάσος με αρκετά κωνοφόρα δέντρα, αλλά και αγγειόσπερμα.
  Το νησί της Λέσβου είναι ιδανικό για επισκέπτες που θέλουν να εξερευνήσουν και να γνωρίσουν τη φυσική ιστορία ζώντας μια μοναδική εμπειρία.
 Δείτε φωτογραφίες από το Δάσος…
 

ΠΛΕΚΤΟ ΚΟΥΜΠΙ

 
σε αυτο το βιντεο μαθενουμε να πλεκουμε ενα κουμπι....
youtube.com

Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2015

Λάδι σκόρδου

 
Σκόρδο και λάδι. Ένας... τρομερά θεραπευτικός συνδυασμός! Γνωρίζετε τα οφέλη που έχει το λάδι σκόρδου στην υγεία μας και πόσο αποτελεσματικά μπορεί να…
www.defencenet.gr

09:08
20/10/2015
41
 
0
 
0
Google +
0
 
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
 
Σκόρδο και λάδι. Ένας... τρομερά θεραπευτικός συνδυασμός!
 
Γνωρίζετε τα οφέλη που έχει το λάδι σκόρδου στην υγεία μας και πόσο αποτελεσματικά μπορεί να μας προστατέψει από μολύνσεις στα αυτιά, αλλά ακόμα και να μας απαλλάξει από τους πόνους.
 
Αυτό που οι περισσότεροι ίσως δε γνωρίζετε είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός των λοιμώξεων που προκαλούνται στα αυτιά μας προέρχεται από ιούς, οι περισσότερες λοιμώξεις που εμφανίζονται στα αυτιά μας και προκαλούνται από ιούς που δεν αντιδρούν στα αντιβιοτικά.
 
Γι αυτό σήμερα σας παρουσιάζουμε την πιο αποτελεσματική φυσική θεραπεία για τις μολύνσεις στα αυτιά και δεν είναι άλλη από το λάδι σκόρδου. Πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι το λάδι σκόρδου έχει  και αντιβακτηριδιακές ιδιότητες, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμεύσει κατά τις ακμής, της τριχόπτωσης, αλλά ακόμα και ο έρπης μπορεί να εξαφανιστεί με το λάδι σκόρδου.
 
Πριν δούμε τη συνταγή για να φτιάξουμε μόνοι μας το λάδι σκόρδου, ας θυμηθούμε τις θεραπευτικές ιδιότητες που έχει το σκόρδο, καθώς είναι πολλές και πρέπει όλοι να τις γνωρίζουμε εμείς σήμερα θα παρουσιάσουμε μερικές από αυτές.
 
Το σκόρδο έχει αντιμυκητιασικές, αντιμικροβιακές και αντιβακτηριδιακές ιδιότητες καθώς είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά.
 
Το λάδι σκόρδου όμως αποτελείται και από άλλο ένα συστατικό που είναι σήμα κατατεθέν της μεσογειακής διατροφής και αυτό δεν είναι άλλο από το γνωστό σε όλους μας ελαιόλαδο.
 
Το ελαιόλαδο έχει προταθεί από πολλούς βοτανολόγους ως μία από τις καλύτερες επιλογές και ως η πιο αγνή βάση για την θεραπεία των λοιμώξεων του αυτιού.
 
 
Για το λάδι σκόρδου θα χρειαστείτε μόνο 2 υλικά:
 
    Μερικές σκελίδες σκόρδο
    Ελαιόλαδο
 
Διαδικασία:
 
– Ξεφλουδίστε το σκόρδο και πολτοποιήστε το, στη συνέχεια βάλτε το σε ένα βάζο και προσθέστε ελαιόλαδο.
 
– Κλείστε καλά το βάζο και αφήστε για μία ημέρα τουλάχιστον σε μέρος σκιερό.
 
– Μόλις περάσει η προθεσμία των 24 ωρών σουρώστε καλά το μείγμα και κράτιστε το λάδι.
 
– Θα πρέπει να το φυλάξετε σε σκοτεινό και σκιερό μέρος μακρυά από τον ήλιο.
 
Το λάδι σκόρδου είναι έτοιμο, μια εύκολη διαδικασία που δε θα σας δυσκολέψει καθόλου.
 
Οδηγίες:
 
Βάλτε μερικές σταγόνες από το λάδι στο αυτί που έχει το πρόβλημα και παραμείνετε σε αυτή τη θέση για περίπου 5 λεπτά.
 
Επαναλάβατε τη διαδικασία 3 φορές την ημέρα.
 
Αν και στις περισσότερες περιπτώσεις η χρήση του λαδιού είναι ασφαλής και αποτελεσματική, παρόλα αυτά πάντα να συμβουλεύεστε το γιατρό σας καθώς εκείνος γνωρίζει καλύτερα την πάθηση σας και θα σας δώσει την κατάλληλη θεραπεία.
- See more at: http://www.pronews.gr/portal/20151020/health/%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%b7/%ce%bb%ce%ac%ce%b4%ce%b9-%cf%83%ce%ba%cf%8c%cf%81%ce%b4%ce%bf%cf%85-%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%86%ce%ac%cf%81%ce%bc%ce%b1%ce%ba%ce%bf-%ce%b4%ce%b5%ce%af%cf%84%ce%b5-%cf%83%ce%b5-%cf%84%ce%b9-%ce%bf%cf%86%ce%b5%ce%bb%ce%b5%ce%af-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%80%cf%89%cf%82-%cf%86%cf%84%ce%b9%ce%ac%cf%87%ce%bd%ce%b5%cf%84%ce%b1%ce%b9#.ViXhF2aY8qo.facebook

μοτιφάκια

χωρίς τη βοήθεια κανενός

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε το βίντεο του χρήστη Charlotte Hosten.
 
Charlotte Hosten
Mon truc pour mettre un bracelet sans l'aide de personne :
Αυτό για να βάλει ένα βραχιόλι χωρίς τη βοήθεια κανενός:

Απόρριψη της απογνώσεως

Απόρριψη της απογνώσεως
Δεν πρέπει όμως ν’ απελπιζόμαστε, όταν δεν είμαστε όπως πρέπει να είμαστε. Κακό είναι βέβαια, άνθρωπε, που αμάρτησες.
Γιατί όμως αδικείς το Θεό και από άγνοιά σου τον νομίζεις αδύνατο; Μήπως δεν μπορεί να σώσει την ψυχή σου Εκείνος που έκανε για σένα αυτόν τον τόσο μεγάλο κόσμο που βλέπεις; Κι αν πεις ότι «αυτό μάλλον καταδίκη μου είναι, όπως και η συγκατάβασή Του», μετανόησε και δέχεται τη μετάνοιά σου, όπως του ασώτου και της πόρνης.
Αν ούτε αυτό δεν μπορείς να κάνεις, αλλά από συνήθεια αμαρτάνεις σ’ εκείνα που δεν θέλεις, έχε ταπείνωση σαν τον τελώνη και αυτό είναι αρκετό για τη σωτηρία σου. Γιατί εκείνος που αμαρτάνει χωρίς να μετανοεί, αλλά δεν απελπίζεται, εξ ανάγκης βάζει τον εαυτό του κάτω απ’ όλη την κτίση και δεν τολμά να κατακρίνει ή να κατηγορήσει κανένα άνθρωπο. Θαυμάζει μάλλον τη φιλανθρωπία του Θεού και νιώθει ευγνωμοσύνη προς τον Ευεργέτη και άλλα πολλά καλά μπορεί να έχει. Και μ’ όλο που είναι υποχείριο του διαβόλου προς την αμαρτία, ωστόσο πάλι από το φόβο του Θεού παρακούει τον εχθρό που τον σπρώχνει στην απόγνωση, και γι’ αυτό είναι κάπως με το Θεό, αν έχει ευγνωμοσύνη, ευχαριστία, υπομονή, φόβο Θεού, και αν δεν κρίνει κανένα για να μην κριθεί, τα οποία είναι πάρα πολύ αναγκαία.
Όπως λέει ο Χρυσόστομος για τη γέενα, αυτή σχεδόν μας ευεργετεί περισσότερο από τη βασιλεία των ουρανών· γιατί εξαιτίας της πολλοί μπαίνουν στη βασιλεία, ενώ λόγω της βασιλείας λίγοι, με τη φιλανθρωπία βέβαια του Θεού. Αυτό γιατί η πρώτη μας διώχνει με το φόβο, ενώ η άλλη μας αγκαλιάζει, και σωζόμαστε και με τα δύο, με τη χάρη του Χριστού.
Όπως εκείνοι που πολεμούνται από πολλά πάθη, ψυχικά και σωματικά, στεφανώνονται αν κάνουν υπομονή και δεν παραδίνουν το αυτεξούσιό τους από αμέλεια, ούτε απελπίζονται, έτσι και εκείνος που πέτυχε την απάθεια με ασφάλεια και ανακούφιση, ξεπέφτει γρήγορα αν δεν ομολογεί τις ευεργεσίες πάντοτε με το να μην κατακρίνει κανένα.
Αν τολμήσει τέτοιο πράγμα, είναι σαν να δείχνει ότι με τη δική του δύναμη απέκτησε τον πλούτο της απάθειας, μας λέει ο άγιος Μάξιμος. Και όπως διατρέχει μεγάλο κίνδυνο όποιος είναι ακόμη εμπαθής και άμοιρος από το φωτισμό της γνώσεως, αν είναι πνευματικός οδηγός άλλων, λέει ο Δαμασκηνός, έτσι και εκείνος που έλαβε από το Θεό απάθεια και πνευματική γνώση, αν δεν ωφελήσει και άλλες ψυχές.
Τίποτε άλλο δεν συμφέρει στον ασθενή όσο η φυγή στην ησυχία, ούτε στον εμπαθή και στερημένο από γνώση όσο η υποταγή. Δεν υπάρχει άλλο καλύτερο από το να γνωρίζει κανείς την αδυναμία και άγνοιά του, ούτε χειρότερο από το να τα αγνοεί. Δεν υπάρχει άλλο πάθος πιο μισητό από την υπερηφάνεια, ούτε πιο γελοίο από τη φιλαργυρία, η οποία είναι ρίζα όλων των κακών (Α' Τιμ. 6,10)· και είναι γελοίο, γιατί άνθρωποι που με πολύ κόπο απέκτησαν χρήματα φτιαγμένα από το μέταλλο της γης, τα ξανακρύβουν πάλι στη γη άπρακτα.
Γι’ αυτό λέει ο Κύριος: «Μη μαζεύετε πλούτη στη γη κλπ.», και: «Όπου είναι τα πλούτη σας, εκεί θα είναι και η καρδιά σας». Γιατί σ’ εκείνα που πολυκαιρίζει ο νους του ανθρώπου, σ’ αυτά και σύρεται με πόθο από τη συνήθεια, είτε στα γήινα πράγματα, είτε στα πάθη, είτε στα ουράνια και αιώνια αγαθά.
Η συνήθεια, όταν πολυκαιρίσει, αποκτά δύναμη φύσεως, λέει ο Μέγας Βασίλειος. Κι όταν είναι κανείς ασθενής, τότε οφείλει να προσέχει περισσότερο στη μαρτυρία της συνειδήσεως, για να ελευθερώσει την ψυχή του από κάθε καταδίκη, μήπως φτάσει το τέλος της ζωής και μέλλει να μετανοεί ανώφελα και να θρηνεί αιώνια. Εκείνος λοιπόν που δεν μπορεί να υποστεί για το Χριστό αισθητό θάνατο, όπως Εκείνος, πρέπει να υπομένει τουλάχιστον τον κατά προαίρεση θάνατο νοητώς.
Και θα είναι μάρτυρας κατά τη συνείδηση, με το να μην υποταχθεί στους δαίμονες και στα θελήματα που τον πολεμούν, αλλά να τους νικά, όπως οι άγιοι Μάρτυρες και οι όσιοι Πατέρες· γιατί οι πρώτοι μαρτύρησαν αισθητά, ενώ οι άλλοι νοητά. Λίγο λοιπόν αν βιάσει κανείς τον εαυτό του, νίκησε τον εχθρό· ή λίγο αν αμελήσει και σκοτισθεί, χάθηκε.
-Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού-

Τέλος η βενζίνη


 
Η παρουσίαση αυτής της εφαρμογής έγινε το πρωί της Πέμπτης στη Σαλαμίνα, με τηλεοπτικό συνεργείο να καταγράφει από την πρώτη στιγμή όλες τις διαδικασίες…
katohika.gr|Από stranger


το μήκος των δακτύλων σας

http://www.koyzoylo.gr/2015/04/blog-post_56.html

468
Γνωρίζατε ότι το μήκος των δακτύλων σας μπορεί να αποκαλύψει κάτι για την προσωπικότητά σας;
Συγκρίνετε το μήκος του δείκτη και του παράμεσου και δείτε αν ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά σας.

Η εικόνα δείχνει τρεις τύπους μήκη δαχτύλων, σημειώνονται Α, Β και C. Ελέγξτε τα δάχτυλά σας και και δείτε την ερμηνεία ανάλογα με τον δικό σας τύπο δακτύλων.
Α) Λένε ότι οι άνθρωποι που ο παράμεσος τους είναι μεγαλύτερος από το δείκτη, έχουν όμορφη εμφάνιση. Ακτινοβολούν με τη γοητεία τους και οι άλλοι τους βρίσκουν ακαταμάχητους. Επιπλέον, είναι πιο επιθετικοί και αποφασιστικοί και δεν είναι πρόβλημα για αυτούς να αναλάβουν τον κίνδυνο. Το επάγγελμα που έχουν συνήθως είναι: στρατιώτης, μηχανικός, σκακιστής. Επίσης έχουν επιτυχία στην επίλυση σταυρόλεξων. Οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι τα άτομα με μεγαλύτερο παράμεσο, κερδίζουν περισσότερα από ό, τι τα άτομα με μικρότερο παράμεσο.
Β) Τα άτομα με μικρότερο παράμεσο από το δάχτυλο του δείκτη, έχουν μεγάλη αυτοπεποίθηση και ίσως να εμφανίσουν διάθεση αλαζονική. Απολαμβάνουν τη μοναξιά και δεν επιθυμούν να διαταραχθεί ο ελεύθερος χρόνος τους. Δεν είναι το είδος του ατόμου που θα κάνει το πρώτο βήμα όταν πρόκειται για σχέσεις, αλλά πάντα αποδέχονται και εκτιμούν την προσοχή που λαμβάνουν.

Γ) Τα πρόσωπα στα οποία το μήκος του παράμεσου και του δείκτη είναι η ίδια, η ειρήνη και η αγάπη είναι απαραίτητες. Αισθάνονται άβολα όταν βρίσκονται σε σύγκρουση. Είναι καλά οργανωμένοι και προσπαθούν να τα έχουν καλά με όλους. Χαρακτηρίζονται από το γεγονός ότι έχουν την τάση να είναι πιστοί σε μια σχέση, γεμάτοι με φροντίδα και τρυφερότητα προς τους συνεργάτες τους.

"προηγμένη τεχνολογία"

 
Eίναι μερικές αλήθειες που κάνουν την διαφορά.Είναι αλήθειες και μυστικά που αφορούν την Ελλάδα και τον κόσμο.
thesecretrealtruth.blogspot.com|Από The Secret Real Truth
http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2015/11/blog-post_8105.html

Η "προηγμένη τεχνολογία" των Αρχαίων Σπαρτιατών ...

Τα Ομηρικά έπη, πριν απ’ όλα, δίδαξαν την Ελληνική γλώσσα, σε τέτοιο μάλιστα σημείο εξοχότητας, ώστε να αποτελούν κορυφαία λογοτεχνικά αριστουργήματα. Υπήρξαν ένα ευαγγέλιο για τον ελληνικό λαό, ένα ευαγγέλιο απαλλαγμένο γενικά από στοιχεία μαγείας, μεταφυσικής ή δεισιδαιμονίας. Επιπλέον μέσα από αυτά οι Ελληνες διδάχθηκαν πρότυπα τιμής, ευγενούς ανατροφής και ορθής γλώσσας.
Τα Ομηρικά έπη δίδαξαν επίσης ιστορία -την ιστορία των αρχών της μινωικής και της μυκηναϊκής εποχής- ενώ αποτελούν τον προάγγελο μιας νέας εποχής, δίνοντας στον αναδυόμενο ελληνικό λαό το στέρεο εκείνο θεμέλιο, πάνω στο οποίο οικοδόμησε έναν καινούριο πολιτισμό, παρέχοντας του ταυτόχρονα πρότυπα ορθής συμπεριφοράς, περηφάνια κι αξιοπρέπεια.
ΟΜΗΡΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
H παλαιά αντίληψη, ότι η αναζήτηση επιστημονικού γνωστικού περιεχομένου στα Ομηρικά έπη είναι άσκοπη, αποδεικνύεται από τα πράγματα ανυπόστατη. Είναι γεγονός ότι σε ένα επικό ποίημα υπάρχουν πολλά δυσεπίλυτα προβλήματα στη σωστή απόδοση εννοιών, πραγμάτων και γεγονότων, ενώ η ανάμιξη του παλαιού με το νέο είναι αναπόφευκτη. Όμως υπάρχουν περιγραφές, οι οποίες για ένα ειδικό επιστήμονα ή τεχνικό, είναι αναμφίβολα εξαιρετικά αποκαλυπτικές. Το επιστημονικό περιεχόμενο των Ομηρικών επών καταγράφεται από τον Κ. Ζέγγελη ήδη το 1911. Σήμερα όμως, μετά από ένα αιώνα και με δεδομένη την πρόοδο των επιστημών που συντελέστηκε σ’ αυτό το διάστημα, είναι βέβαιο ότι τα επιστημονικά στοιχεία που περιέχονται στα έπη είναι πολύ περισσότερα από όσα αναφέρονται. Δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι τα πελώρια αυτά μνημεία της ανθρωπότητας πρέπει, τουλάχιστον κάθε εκατό χρόνια, να επανεξετάζονται από τους επί μέρους ειδικούς, με τη βεβαιότητα ότι θα ανακαλυφθεί καινούρια γνώση!


Όπως μάλιστα αποδεικνύεται στη συνέχεια, δεν πρόκειται για απλές καταγραφές που υπαινίσσονται την ύπαρξη επιστημονικής γνώσης, αλλά σχεδόν για ουσιαστική επιβεβαίωση ότι οι Έλληνες της ομηρικής εποχής ήταν κάτοχοι προηγμένης τεχνολογικής γνώσης. Οι υπάρχουσες περιγραφές επιτρέπουν όχι μόνο τη διαπίστωση αυτή, αλλά καθιστούν δυνατή την ανακατασκευή των εξεταζομένων στοιχείων, ώστε να μπορούν να μελετηθούν πειραματικά για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων σχετικά με την απόδοση και τις δυνατότητες τους. Η παρούσα έρευνα ασχολείται με τα αμυντικά όπλα των Ελλήνων και συγκεκριμένα με δύο περιγραφές ασπίδων, οι οποίες εμφανίζουν στοιχεία μιας τεχνογνωσίας που αγγίζει τα επίπεδα της σύγχρονης τεχνολογικής γνώσης! Τα παραδείγματα αυτά βρίσκονται στο κατ’ εξοχήν πολεμικό έπος, την Ιλιάδα. Ή Ιλιάδα, ως υπέροχο “λογοτεχνικό μνημείο, φαίνεται να έχει συσσωρεύσει τις πολιτιστικές προσπάθειες πολλών γενεών μέσα σε πολλούς αιώνες. Το αξιοσημείωτο είναι ότι δεν εμφανίστηκε κατά το τέλος ή το απόγειο του ελληνικού πολιτισμού, αλλά μάλλον κατά το ξεκίνημα του. Ο Όμηρος εμφανίζεται ως κήρυκας ή προάγγελος του πνευματικού πολιτισμού της Ελλάδας, της Ευρώπης και της Δύσης γενικότερα – ένας κήρυκας με ανάστημα τόσο γιγάντιο που ακόμα και σήμερα μας επισκιάζει. Η Ιλιάδα είναι ένα πολεμικό αφήγημα: οι συγκρούσεις ανάμεσα σε πρόσωπα και εμπολέμους είναι τρομακτικές. Αντίστοιχα το τεχνολογικό περιεχόμενο της είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς τα επινοήματα, τα τεχνάσματα αλλά και η βαθιά γνώση τεχνικών μεθόδων, που σχεδόν ακουμπούν τα σύνορα της σύγχρονης τεχνολογίας, βρίσκονται εκεί σε αφθονία.
ΟΙ ΑΣΠΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΜΗΡΙΚΟΥΣ ΣΤΙΧΟΥΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ!
Τα εν λόγω παραδείγματα αφορούν στις ασπίδες του Αχιλλέα και του Αίαντα του Τελαμώνιου. Και οι δύο είναι κατασκευές πολύστρωτες (laminatedstructures), αποτελούνται δηλαδή από επάλληλα ελάσματα ή στρώσεις υλικών με διαφορετικές ιδιότητες, κατάλληλα συνδεδεμένες μεταξύ τους, με τρόπο που τελικά οι ιδιότητες της κατασκευής είναι εξαιρετικά αναβαθμισμένες έναντι μιας κατασκευής, φτιαγμένης από ένα και μοναδικό υλικό. Τέτοιες κατασκευές χρησιμοποιούνται σήμερα κατά κόρον στις σύγχρονες βιομηχανικές αλλά και αεροδιαστημικές κατασκευές. Όμως η λειτουργία κάθε μιας από τις ασπίδες αυτές στηρίζεται σε διαφορετική αρχή της μηχανικής επιστήμης. Για να μελετηθεί κάθε ασπίδα ως πολύστρωτη κατασκευή, απαιτήθηκε η ανάπτυξη ενός θεωρητικού μοντέλου. Ειδικά για την ασπίδα του Αίαντα, τα απαιτούμενα υλικά δεν ήταν απαγορευτικά από οικονομική άποψη, όπως για την ασπίδα του Αχιλλέα. Έτσι μπόρεσε να κατασκευαστεί και το φυσικό μοντέλο, δηλαδή μια πλήρης σειρά δοκιμίων, η συμπεριφορά των οποίων δοκιμάστηκε πειραματικά! Η ανάπτυξη των μοντέλων βασίστηκε σε μια σειρά παραδοχών, οι οποίες όμως ήταν απόλυτα ρεαλιστικές. Π.χ., ότι οι επάλληλες στρώσεις ήταν ισοπαχείς, ότι το συνολικό βάρος της ασπίδας δεν ξεπερνούσε τις δυνατότητες του ανθρώπου που τη χρησιμοποιούσε, έστω κι αν ήταν ημίθεος, ότι η κινητική ενέργεια του δόρατος, τη στιγμή που κτυπούσε την ασπίδα, ήταν όση περίπου και του ακοντιστή που κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ στο αντίστοιχο άθλημα κ.λπ. Τα κείμενα της Ιλιάδας είναι, όπως θα δούμε, εξαιρετικά διαφωτιστικά και παρέχουν επαρκή δεδομένα, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως σημείο εκκίνησης για την αριθμητική προσομοίωση του κάθε όπλου και της συμπεριφοράς του: Ένα δόρυ με αιχμή από σκληρό μπρούντζο (ορείχαλκο του κασσιτέρου) έκρουσε την ασπίδα. Αν και η ακριβής γεωμετρία της ασπίδας και του δόρατος δεν είναι επακριβώς γνωστή, από τα αρχαιολογικά ευρήματα προκύπτουν σημαντικά στοιχεία, καθώς σχηματικές και ζωγραφικές αναπαραστάσεις μπορούν να είναι εξαιρετικά εύγλωττες. Οι ακριβείς ιδιότητες των σχετικών υλικών προσδιορίστηκαν σχετικά εύκολα, είτε μέσα από την αντιστοιχία προς σύγχρονα υλικά με ανάλο γη σύνθεση και μεθόδους παραγωγής είτε μέσα από πειραματικό προσδιορισμό. Τέλος, η διερεύνηση των ιδιοτήτων και της συμπεριφοράς των ασπίδων έγινε με την αριθμητική επίλυση του προβλήματος της δυναμικής επαφής ανάμεσα σ’ αυτές και το δόρυ. Το πρόβλημα αυτό συγκεντρώνει την προσοχή των ερευνητών κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες, καθώς αφορά στην κρούση βλημάτων με μεγάλες ταχύτητες, τον σχεδιασμό και ανάλυση πυρηνικών όπλων, την ασφάλεια πυρηνικών αντιδραστήρων, την ταχεία διαμόρφωση μετάλλων και πολλά άλλα, οδήγησε δε στην ανάπτυξη νέων, προηγμένων αλγορίθμων και κωδίκων υπολογιστών.

Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ

Οι πληροφορίες που δίνονται στην Ιλιάδα για την ασπίδα του Αχιλλέα, εκτός από τη μακρά περιγραφή των εξωτερικών της παραστάσεων, είναι οι εξής:
α) Η πρώτη περιγραφή ρομπότ στην ιστορία (άποψη του Isaac Asimov για τα χρυσά κορίτσια που βοηθούσαν τον Ήφαιστο, 1412-422): Και τες φυσούνες μάκρυνεν απ’ την φωτιά και όλα \ Εσύναξε τα σύνεργα σ’ εν’ αργυρό λαρνάκι, \ Και με σφουγγάρι εκάθαρε το πρόσωπο, τα χέρια,\ Τον τράχηλον τον δυνατόν, τα δασερά του στήθη. \ Χιτώνα ενδύθη, εφούχτωσε σκήπτρο παχύ κι εβγήκε \ χωλαίνοντας και ανάλαφρα τον κύριον εστηρίζαν \ θεράπαινες ολόχρυσες, σαν ζωντανά κοράσια. \ Δύναμιν έχουν και φωνήν, νουν έχουν εις τες φρένες, \και τεχνουργήματ’ έμαθαν από τους αθανάτους. \ Εκείνες τον επρόσεχαν. Κι εσυρθη αυτός πλησίον \ στη Θέτιδα κι εκάθησε σ’ ένα θρονί ωραίο. β) Η πρώτη περιγραφή πλήρως αυτοματοποιημένου εργαστηρίου (Σ 468-473): Είπε και αυτού την άφησε και πήγε στες φυσούνες, \ στο πυρ τες στρέφει και γοργά να εργάζονται προστάζει. \ Φυσούνες είκοσι φυσούν στες κάψες τους και βγάζουν \ ευκολοφύσητην πνοήν σφοδρήν ή μετρημένην, \ πότε με βία πότε σιγά να υπηρετούν, ως θέλει \ ο Ήφαιστος, ώστ’ εύκολα το έργο να τελειώσει. γ) Οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες της ασπίδας (1474-481): Σκληρόνχαλκόν, κασσίτερον, πολύτιμο χρυ σάφι \ και ασήμι βάζει στη φωτιά, κατόπιν μέγ’ αμόνι \ εις τον κορμόν τοποθετεί και στο δεξί του χέρι \ σφύραν αδρανεί δυνατήνκαι το διλάβι στ’ άλλο. \ Κι έπλασε πρώτα δυνατήν ασπίδα και μεγάλην \ όληνμε τέχνηνκαι τριπλόν λαμπρόν τριγύρω κύκλον \ με πέντε διπλές έγινεν η ασπίδα και σ’ εκείνην \ λογιών εικόνες έπλαθε με την σοφήν του γνώσιν. δ) Η συμπεριφορά της ασπίδας στη μονομαχία με τον Αινεία {Υ 261-272): Κι από το σώμα του μακράν την κράτησε ο Πηλείδης \ Φοβούμενος μην εύκολα τη σπάσει πέρα ως πέρα \Του Αινείου τομακρόσκιον κοντάρι του ανδρειωμένουζ \ Και δεν εννόησε ο μωρός ότι τα δοξασμένα \ Των θεών δώρ’ από θνητούς ευκόλως δεν νικούνται, \ Μηδέ ποσώς υποχωρούν και τότε την ασπίδα \ Δεν έσπασε το δυνατό κοντάρι του ανδρειωμένου. \ Ότι την φύλαξε ο χρυσός, δώρο του Ηφαίστου θείον \ δύο δίπλες εδιαπέρασεν και τρεις ήσαν ακόμη, \ Τι πέντε δίπλες ο χωλός τεχνίτης είχε στρώσει, \ δύο χάλκινες και μέσαθε του κασσιτέρου δύο, \μιανχρυσήν, που κράτησε το φράξινο κοντάρι. ε) Η συμπεριφορά της ασπίδας στη μονομαχία με τον Αστεροπαίο (Φ 161-164): Εις τες φοβέρες σήκωσεν ο θείος Αχιλλέας \την λόγχην και τες δύο του ο Αστεροπαίος ήρως, \ Ότι του ερχόταν βολικά και με τα δύο του χέρια. \ Με τηνμιανλόγχη κτύπησε τον κύκλον της ασπίδος, \ αλλά την κράτησε ο χρυσός, το δώρημα το θείο. Όπως λοιπόν προκύπτει, η ασπίδα αποτελείται από δύο εξωτερικά ελάσματα από σκληρό μπρούντζο (ορείχαλκο κασσίτερου), δύο ελάσματα κασσίτερου και ένα κεντρικό έλασμα από (μαλακό) χρυσό. Πρόκειται δηλαδή για υλικά με πολύ διαφορετικές -μηχανικές και άλλες- ιδιότητες, γεγονός που επιτρέπει την αναστολή διάδοσης της διάτρησης μέσα στα υλικά της ασπίδας. Αυτό το «εμπόδισμα» του τρυπήματος επι τυγχάνεται κατά κύριο λόγο μέσα από την απορ ρόφηση της κρουστικής ενέργειας του δόρατος, από την πλαστική παραμόρφωση του κεντρικού ελάσματος από χρυσό!
Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΙΑΝΤΑ
Στην Ιλιάδα υπάρχουν οι ακόλουθες περιγραφές για την ασπίδα του Αίαντα του Τελαμώνιου από τη μονομαχία του με τον Έκτορα (Η 219-232, 244-248, 258-267): Και ο Αίας επροχώρησε μ’ ασπίδα ωσάν πύργον, \ χάλκινην μ’ επτά δέρματα, που του έκαμε ο Τυχίος \ των σκυτοτόμων έξοχος, εγκάτοικος στην Ύλην, \ λαμπρήν την ετεχνούργησεν εφτά-διπληνμε δέρμα \ δυνατών ταύρων, κι έβαλεν δίπλαν χαλκού ογδόην. \ Αυτήν στα στήθη επρόβαλεν ο Τελαμώνιος Αίας. \ Κι εστάθη εμπρός στον Έκτορα και τούπε με φοβέρες: \ «Ω Έκτωρ, θα γνωρίσεις συ, μόνος με μόνον τώρα, \ αν άλλοι εδώ των Δαναών ευρίσκονται ανδρει ωμένοι, \ έξω από τον λεοντόκαρδον Πηλείδην ανδροφόνον, \ Αλλ’ αυτός μένει στα κυρτά θαλασσοπόρο πλοία, \ Αφού στον πρώτον αρχηγόν Ατρείδην εχολώθη. \ Αλλ’ εμείς είμεθ’ αρκετοί με σε να μετρηθούμε \ Και πάμπολλοι, αλλ’ άρχισε πρώτος εσύ την μάχην». [Ο Έκτορας] είπε και το μακρόσκιον ετίναξε κοντάρι. \ Και την φρικτήν του Αίαντος εκτύπησεν ασπίδα \ Και τον χαλκόν που όγδοος επτά σκεπάζει δίπλες. \Τες έξι δίπλες έσχισε κι εστάθη στην εβδόμην \ Της λόγχης ο σκληρός χαλκός και ο Έκτωρ πρώτος έκρουσε στηνμέσην την ασπίδα, \ και η λόγχη δεν την έσπασε, ώστ’ εκυρτώθ’ η άκρη \ τότε πηδώντας έμπηξε την λόγχην στην ασπίδα \ του Έκτορος και απ’ την ορμήν τον έκοφεν ο Αίας, \ και τονλαιμόν του λάβωσε η λόγχη κι έσταξ’ αίμα. \ Και όμως ο Έκτωρ μ’ όλ’ αυτά την μάχην δεν αφήνει. \ Τραβιέται οπίσω κι απ’ την γην με το τρανό του χέρι \ Πέτραν σηκώνει ολόμαυρην, μεγάλην και τραχείαν \ Του Αίαντος την φοβερήν επτάδιπλην ασπίδα \ Μ’ αυτήν κτυπά στον ομφαλόν κι εβρόντησε ο χαλκός της. Η ασπίδα του Αίαντα περιγράφεται ως αποτελούμενη από επτά επάλληλα στρώματα από βόειο δέρμα και ένα όγδοο εξωτερικό από σκληρό ορείχαλκο. Αναφέρεται και ο κατασκευαστής της, ο Τυχίος από την Ύλη, που ήταν ονομαστός τεχνίτης του δέρματος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο μηχανισμός λειτουργίας της ασπίδας βασίζεται στην τριβή. Κατά την κρούση του δόρατος, η ασπίδα παρα μορφώνεται και η τριβή ανάμεσα στα στρώματα του δέρματος απορροφά την ενέργεια της κρούσης. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη ικανού αριθμού στρώσεων και, όπως αποδείχθηκε, οι επτά στρώσεις αποτελούν τον ελάχιστο (και ιδανικό) αριθμό, που κάνει την ασπίδα άτρωτη κάτω από τις δοσμένες συνθήκες (Εικ. 4). Το γεγονός αυτό, που επίσης επιβεβαιώνει απόλυτα τις ομηρικές περιγραφές, επαληθεύεται με τα παρόντα αποτελέσματα τόσο αριθμητικά όσο και πειρα ματικά με βάση τα μοντέλα της προηγούμενης περίπτωσης. Εκτός από την αριθμητική έγινε και πειραμα τική μελέτη, κατά την οποία τα μοντέλα της ασπίδας κατασκευάστηκαν και δοκιμάσθηκαν σε διάτρηση, με τη βοήθεια αεροβόλου όπλου (Εικ. 5), του οποίου το βλήμα περιείχε ενέργεια όση και το δόρυ, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Δοκιμάστηκαν διάφοροι συνδυασμοί αριθμού και πάχους στρώσεων, με ίο συνολικό πάχος της ασπίδας να παραμένει σταθερό. Επιβεβαιώθηκε απόλυτα ότι ο αριθμός των επτά στρώσεων είναι αναγκαίος για τη μη διά τρηση της ασπίδας και επίσης η ακρίβεια της ομηρικής περιγραφής ότι η τελευταία (όγδοη) στρώση του δέρματος συγκράτησε το δόρυ».
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η μέχρι κεραίας επαλήθευση των (εξαιρετικά λεπτομερειακών) περιγραφών της Ιλιάδας για την κατασκευή και τη συμπεριφορά στη μάχη των ασπίδων του Αχιλλέα και του Αίαντα του Τελαμώνιου αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό γεγονός στην περιοχή της λεγόμενης πειραματι κής αρχαιολογίας. Αποδεικνύεται ότι οι Έλληνες της εποχής εκείνης κατείχαν τεχνολογικές γνώσεις εξαιρετικά προηγμένες ακόμη και με σημε ρινά κριτήρια. Ασφαλώς δεν υπάρχουν αποδείξεις επιστημονικής γνώσης που να στήριζε τις τεχνολογικές αυτές δυνατότητες και πάλι όμως εγείρονται ερωτηματικά που δύσκολα μπορούν να αγνοηθούν. Ιδιαίτερα εν όψει του τρόπου, με τον οποίο οι περιγραφές αυτές έχουν φτάσει μέχρι τις μέρες μας, δηλαδή προφορικά (τουλάχιστο μέχρι να εφευρεθεί η γραφή) από γενεά σε γενεά, χωρίς όμως να χάσουν την ακρίβεια και την αξιοπιστία τους. Έτσι η ύπαρξη ενός θαυμαστού κόσμου, όχι μόνο γεμάτου με αρμονία και κάλλος αλλά και τεχνολογικά προηγμένου σε εκπληκτικό βαθμό, δεν αποτελεί προϊόν φαντα σίας ή ποιητικής έμπνευσης, αλλά φαίνεται να ήταν απόλυτα χειροπιαστή πραγματικότητα. Πηγές 1. Η επιστήμη της φύσεως παρ’ Ομήρω, Αθήνα 1891. Βλ. έκδοση 1977 από τις Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών με εκτενή εισαγωγή υπό Σ. Α. Παϊτιέτη και πρόλογο, μεταφράσεις χωρίων και παρατηρήσεις υπό Σ. Λ.Σκατσή 2. Τα κείμενα της Ιλιάδας που ακολουθούν είναι από τη μετάφραση του Ιακώβου Πολυλά. Η ιδέα πρωτοπα ρουσιάστηκε στο Πρώτο Συμπόσιο Ποίησης στο Πανεπιστήμιο Πατρών το 1980 (βλ. Πρακτικά, Σ. Α. Παϊπέτη, Ποίηση και τεχνολογία) 3. Οι αριθμητικοί κώδικες που χρησιμοποιήθηκαν στην παρούσα μελέτη βασίζονται σε κώδικες που ανα πτύχθηκαν από το Methods Development Group στο Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) των ΗΠΑ, ίδρυμα που επί τριάντα σχεδόν χρόνια κατέχει τα αναμφισβήτητα πρωτεία στο πεδίο. (Βλ. Κ. Williams, Simulation of Damage Progression in Laminated Composite Plates, 5th International LSDYNA Users Conference. Ed. John Mc Kinney & Tony Taylor. September 21-22,1998. Southfield, Michigan) 4. S. A. Paipetis and V. Kostopoulos, Defensive Weapons in Homer’s Poetry, Part A: The Shield of Achilles, Proceedings, 1st International Symposium on Extraordinary Machines and Structures in Antiquity, International Olympic Academy, Ancient Olympia, 19-24 August 2001 5. S. A. Paipetis and V. Kostopoulos, Defensive Weapons in Homer’s Poetry, Part B: The Shield of Ajax Proceedings, 1st International Symposium on Extraordinary Machines and Structures in Antiquity, International Olympic Academy, Ancient Olympia, 19-24 August 2001.

Του Σ.Α Παϊπέτη Kαθηγητή Μηχανικής του Πανεπιστημίου Πατρών 

arxaia-ellinika 

ευκολη πλεξη

Πολυ ευκολη πλεξη με τραβηγμενη κλωστη.
youtube.com

Δημοφιλείς αναρτήσεις