Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017

Πάνω στον Γιούχτα


Ελένη Μπετεινάκη
"...Πάνω στον Γιούχτα, τούτο το ιερό βουνό, που στους πρόποδές τους είναι κτισμένες οι Αρχάνες, λένε πως υπήρχε ιερός βωμός από τα πανάρχαια χρόνια αφιερωμένος σε μια χθόνια θηλυκή θεότητα, πρόγονο της μινωικής θεάς των φιδιών. Στον βωμό αυτόν μέσα στο Ιερό Κορυφής βρεθήκαν στάχτες και αναθήματα κι αργότερα όταν άλλαξε μορφή η λατρεία το Ιερό αυτό και σε σύνολο δύο από τις κορυφές του ανθρωπόμορφου βουνού, αφιερώθηκαν στον Προφήτη Ηλία που αγαπήθηκε σαν Άγιος των Βουνών.... http://zhtunteanagnostes.blogspot.gr/2016/07/20.html
καληνύχτα σας...

Κι ήταν 20 του Ιούλη, του Προφήτη Ηλία!



Της Ελένης Μπετεινάκη

Κι έφτασε μια απλή καλημέρα που είναι τόσο πολύτιμη πια και ένα μάτσο ανεμόμυλοι για να μπει  μπροστά το γρανάζι της θύμησης…

Παραξένες μέρες…Είναι και μια επέτειος, σήμερα,  που μας έφερε κοντά και για πρώτη φορά στη λέξη πόλεμος, όπως την βιώσαμε τότε. Τι και ποιος να φταίει απ όλα….  Ίσως να φταίει ο ίδιος ο Ιούλιος που λένε πως είναι ο πιο καυτός μήνας του καλοκαιριού μιας και  βράζει στην κυριολεξία από τη ζέστα και τα γεγονότα. Πάντα κάτι πολύ σοβαρό συνέβαινε τούτον τον μήνα. Να ΄ναι η  αιτία  η καλοκαιρινή ραστώνη πολλών, να φταίει η θάλασσα ή ακόμα και το φεγγάρι που αρχίζει να γίνεται μεγάλο, πιο φωτεινό και πιο ονειροπόλο; Ίσως να φταίνε τα άστρα κι οι πλανήτες, οι μάγισσες και τα ξωτικά που αποτρελαίνονται  … 
Δύσκολος μήνας  ο Ιούλιος, κι  ίσως ακόμα να μην  έχουμε δει και ζήσει τίποτα… Τα γεγονότα των τελευταίων χρόνων και ημερών,  είναι δουλειά άλλων να τα σχολιάσουν, να τα κρίνουν , να τα αναλύσουν. Εμείς απλά θυμόμαστε, μικρές στιγμές της καθημερινότητας  απλών ανθρώπων, που έζησαν, ένοιωσαν και είδαν  χωρίς να το καλοκαταλάβουν  τις αλλαγές που έρχονταν. Έγραψαν ιστορία, χωρίς να το ξέρουν, γιατί  η ιστορία δεν αφορά μόνο τους πολιτικούς και τα συμβάντα που υπερτονίζονται αλλά και τους απλούς τους καθημερινούς ανθρώπους που την βίωσαν καλύτερα ή χειρότερα από όλους τους προηγούμενους…

«...Ήταν 20 του Ιούλη, πανηγύρι μεγάλο και πάλι στο χωριό. Του Προφήτη Ηλία, και γιόρταζε πάνω στο λόφο, το μικρό εκκλησάκι. Μέρες πριν ετοιμαζόμασταν , είχαμε πολλή δουλειά να κάνομε. Έπρεπε να κατέβουμε στον ποταμό, στον Κάτω Μύλο, στον Παράδεισο,  εκεί που ζούσαν οι νεράιδες και τα ξωτικά και φοβόμασταν γιατί είχαμε ακούσει πως έπαιρναν τη λαλιά όσων συναντούσαν. Όμως μόνο εκεί θα βρίσκαμε τα καλάμια  που ήταν τα καλύτερα. Έπρεπε να είναι ξερά, με ρόζους, για να μπορούν εύκολα να χαραχτούν. Κι έτσι με μπόλικη πραμάτεια και τρεχάλα, λίγο πιο μετά,  κλεινόμασταν  στο μικρό πλυσταριό για να ξεκινήσουμε την συναρμολόγηση. Κόβαμε κάθε καλάμι περίπου σαράντα εκατοστά και στην κορυφή του κάναμε δυο τρύπες και περνούσαμε ένα σύρμα που έδενε στρουφιχτά. Λίγο πριν το δέσιμο είχαμε έτοιμα τα πολύχρωμα χαρτιά, διπλωμένα με απίστευτη τέχνη και με προσοχή. Τελευταία μας δουλειά ήταν να κόψουμε από την παλιά καρέκλα της μάνας μου αυτήν με το πλαστικό δέσιμο σαν μακαρόνι, μικρά  κομμάτια πολύχρωμα και να τα περάσουμε στο σύρμα για να ‘χει απόσταση από το χαρτί και να μπορεί να γυρίζει με τον αέρα.
Τέχνη ήθελε κι αυτό το τόσο απλό παιχνίδι, ο «σβούρος», έτσι τον λέγαμε ή «μύλος». Αργότερα η λέξη τούτη χάθηκε και όλοι τον έλεγαν ανεμόμυλο. Ύστερα παίρναμε ένα μεγάλο καλάθι και το γεμίζαμε με όλα όσα είχαμε φτιάξει. Μέρες κρατούσε η «δουλειά», όλα μας τα πρωινά δουλεύαμε και σαν έφτανε η παραμονή του προφήτη Ηλία μιας και ήξερα πια να γράφω και να διαβάζω έφτιαχνα την ταμπέλα. «Σβούρος μικρός, 1 δραχμή - Σβούρος μεγάλος, 2 δραχμές.» Την άλλη μέρα από το ξημέρωμα περιμέναμε τον θείο Μιχάλη να μας βάλει πάνω στο γαϊδούρι και να ανηφορήσουμε για το πανηγύρι. Πουλούσαμε όλη μας την πραμάτεια, όλη! Αμέσως μετά η μάννα, μας έκοβε μια φλούδα πεπόνι του καθενός γιατί ήταν η μέρα που γιόρταζε τούτο το φρούτο και καθόμασταν πάνω στο πεζούλι το φρεσκοασπρισμένο πεζούλι  να το απολαύσουμε. Τρώγαμε χαρούμενοι κι άτσαλα από το ζόρι και τη ζέστη, στάζοντας ζουμιά πάνω στα δάκτυλα και τις μπλούζες μας. Τα μάτια ορθάνοιχτα από περιέργεια κι ικανοποίηση, κοίταζαν τα πιο μικρά παιδιά που κρατούσαν τους δικούς μας τους σβούρους και προσπαθούσαν να τα βρουν με τον άνεμο, κατά που φυσούσε,  μήπως και  τον κατάφερναν να τους « γυρίσει».  Κι ήταν τα πρόσωπά τους φωτεινά, τα δικά τους μάτια τους γελούσαν, εμάς όπως έλεγε ο πατέρας μου γελούσαν και τα μουστάκια μας. Θα ΄μουν δεν θα ‘μουν εφτά χρόνων κείνο το καλοκαίρι αλλά εγώ νόμιζα πως ήμουν «μεγάλη» γιατί όταν κάναμε τη μοιρασιά με τον αδελφό μου το μερίδιο μου ήταν πάνω από 20 δραχμές, κι ήταν αρκετό σαν γυρίζαμε πίσω στο χωριό να σταματήσουμε στο περίπτερο και να αγοράσω την αγαπημένη μου «Μανίνα», περιοδικό αποκλειστικά για κορίτσια εκείνη την εποχή... Ήταν 20 Ιουλίου 1973...
Την επόμενη χρονιά δεν ανεβήκαμε στο εκκλησάκι, μείναμε με τους σβούρους μας να τους κοιτάμε σαν χαμένοι. Είχε κηρυχτεί η επιστράτευση και δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε γιατί είχαν συμβεί όλα αυτά ...

Ναι, έναν χρόνο μετά στις  20 Ιουλίου 1974,μείναμε με την απορία στο πρόσωπο μας κι ένα μεγάλο ψάθινο καλάθι γεμάτο με τον κόπο ενός μήνα, με νέα σχέδια και σχήματα. Όλα έτοιμα για το πανηγύρι. Από τα χαράματα είχαμε σηκωθεί, η αναστάτωση ήταν απερίγραπτη, να προλάβουμε να φύγουμε  για το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία. Μας πρόλαβαν όμως τα γεγόνοτα …Ο πατέρας μας είχε φύγει για το παντοπωλείο, νύχτα ακόμα, όπου κι εκεί επικρατούσε μια αλλόκοτη εικόνα. Ουρές οι άνθρωποι, από τις 6.00 το πρωί , γέμιζαν τσάντες με πράγματα. Κι όλοι συζητούσαν με μια φοβερή ανησυχία στα πρόσωπά τους. «Πόλεμος» ήταν η λέξη που ξεχωρίσαμε και ο φόβος μας παρέλυσε τα πόδια. Μέσα σε πολύ λίγη ώρα άδειασαν τα ράφια του καταστήματος κι έβλεπα μόνο τους ασβεστωμένους τοίχους… Και τότε αντήχησε εκείνο το κουδούνισμα από το τηλέφωνο που όσα  χρόνια και αν περάσουν θα μείνει  πάντα στ αυτιά μου... Σε ελάχιστα λεπτά ο πατέρας έπρεπε να φύγει. Είχε κηρυχθεί γενική επιστράτευση κι έπρεπε να παραδώσει και το φορτηγό μας στον στρατό. Ούτε σκέψη πια για το πανηγύρι, ούτε σκέψη για τίποτα!
Δεν ξέραμε, δεν καταλαβαίναμε καλά και κανείς δεν μπορούσε να μας εξηγήσει τι ακριβώς θα γινόταν σε λίγες ώρες ή την επόμενη μέρα. Θυμάμαι σαν να ΄ταν χθες , το φορτηγό σαν έστριψε στην  κατηφόρα και χάθηκε από τα μάτια μου. Καθόμουν στο πεζούλι, μπροστά στην μεγάλη ξύλινη πόρτα του μαγαζιού και κοίταζα.  Κρατούσα έναν από τους σβούρους μου και τον φυσούσα να γυρίσει . Κάτι με εμπόδιζε όμως,  ένα δάκρυ στην άκρη του ματιού ήθελε κι εκείνο να βρει το δρόμο του για όλα όσα συνέβαιναν.  Δεν καταλάβαινα, δεν μου εξηγούσε κανείς. Σκεφτόμουν τον μπαμπά μου που για πρώτη φορά μας άφηνε μόνους και όπως έλεγε δεν ήξερε πότε θα μας έβλεπε ξανά.

 Για μένα ήταν ήδη ένας ήρωας , ανήμερα του Προφήτη Ηλία, μεγάλη η Χάρη Του!»*.

Κι ας έχουν περάσει 42 χρόνια από τότε… μοιάζει σα να΄ταν χθες!

*Λόγια του αέρα, Ιδ.Συλλογή διηγημάτων, Ελένη Μπετεινάκη, 2014
Δημοσιεύτηκε στις 20 Ιουλίου 2016 στο Cretalive.gr : http://www.cretalive.gr/opinions

Βαλσαμόχορτο – Σπαθόχορτο – Υπερικό

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση του Dimitris Kallimanis.

Dimitris Kallimanis
Σπαθόχορτο ( Hypericum p.) στον Άγιον Όρος. Τα τρια καλύτερα σπαθόλαδα που έχω δοκιμάσει, χωρίς σειρά προτεραιότητος, είναι Αγίου Όρους, Μυτιλήνης και Κρήτης. Όπως βλέπετε οι 2 τελευταίοι είναι καθαρά λαδότοποι. Το Άγιον Όρος όχι. Έχει ,όμως, τον καλύτερο υπέρικο. Γιαυτό όταν λέω προσοχή στην πρώτη ύλη επιμένω με πάθος. Για τα καλύτερα, για τα ασύγκριτα να δουλεύετε πάντα με τα καλύτερα και τα ασύγκριτα.
Καλές επιτυχίες!!
(photo by Dimitris Kallimanis).

-----------------------------------------------------------------
http://enallaktikidrasi.com/2016/03/spathoxorto-valsamoxorto/

Σπαθόχορτο – Βαλσαμόχορτο – Υπερικό: Ιδιότητες, τρόποι χρήσης και θεραπευτικές συνταγές

Βαλσαμόχορτο – Σπαθόχορτο – Υπερικό

Όνομα: Σπαθόχορτο – Βαλσαμόχορτο – Υπερικό
Επιστημονική ονομασία: Υπερικόν το διάτρητον – Hypericum Perforatum
Οικογένεια: Υπερικοειδών – Hypericaceae
Άλλα ονόματα: Βάλσαμο, βαλσαμόχορτο, υπερικόν, λειχηνόχορτο, περίκι, βότανο του προδρόμου, βότανο του Αγ.Ιωάννη, χελωνόχορτο

Περιγραφή του Βαλσαμόχορτου

Πολυετές φυτό που φύεται σε ξηρές περιοχές. Θα το συναντήσουμε ακόμη και στις άκρες των δρόμων, σε κάμπους, λόφους, φράκτες, αμπελώνες, με άλλα λόγια, σχεδόν παντού, σε καλλιεργημένους και ακαλλιέργητους τόπους.
Το σπαθόχορτο φυτρώνει σε όλη την Ευρώπη, Ασία, Βόρεια Αφρική και αλλού. Στην Ελλάδα φύεται σε πολλές περιοχές και σαν θεραπευτικό βότανο χαίρει μεγάλης εκτίμησης. Είναι μικρό φυτό που φτάνει σε ύψος τα 80 cm. Τα φύλλα του είναι πολλά, μικρά, ωοειδή, ωχροπράσινα και φέρουν σκούρα στίγματα στις άκρες.
Τα άνθη του συγκεντρώνονται στην κορυφή των βλαστών. Έχουν πέντε μεγάλα πέταλα με έντονο χρυσοκίτρινο χρώμα. Η εποχή της άνθησης είναι από Ιούνιο-Σεπτέμβριο, της συλλογής από Ιούλιο-Αύγουστο και χρησιμοποιούμενα μέρη, όλο το φυτό. Σημειώνουμε ότι τα άνθη πρέπει να χρησιμοποιούνται νεαρά και λίγο ξερά κι όχι μετά από μακροχρόνια φύλαξη. Επίσης, όταν μείνουν πολύ χρόνο, τα φύλλα κιτρινίζουν, τα άνθη αποχρωματίζονται και όλο το φυτό παίρνει ένα καστανό χρώμα.

Σπαθόχορτο - Βαλσαμόχορτο - Υπερικό: Ιδιότητες, τρόποι χρήσης και θεραπευτικές συνταγές

Συστατικά του σπαθόχορτου

Το σπαθόχορτο περιέχει τανίνη, φλαβονοειδή, κόκκινη χρωστική ουσία (υπερικίνη), ρητίνη, πτητικά έλαια, γλυκοσίδες κ.α
Να σημειώσουμε ότι το ένα από τα συστατικά του, το κίτρινο, διαλυτό στο νερό, βρίσκεται στα πέταλα του άνθους ενώ το άλλο, το κόκκινο, με ρητινώδη φύση, ανάλογη με τη κιγχονίνη, διαλυτό στο οινόπνευμα και στο λάδι, υπάρχει μέσα στα στίγματα και στον καρπό.
Τα δύο αυτά συστατικά χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη (όχι στην Ελλάδα) για τη βαφή μάλλινων και μεταξωτών κλωστών.

Σπαθόχορτο: Ιστορία και παράδοση

Η παράδοση λέει ότι το όνομά του, το πήρε από τους Ιππότες του Αγίου Ιωάννου της Ιερουσαλήμ, που θεράπευαν με αυτό, τις πληγές των τραυματισμένων σταυροφόρων. Πίστευαν επίσης, ότι ξόρκιζε το κακό, για αυτό το λόγο, υποχρέωναν τους τρελούς, να πίνουν το έγχυμά του.
Την εποχή των Δρυίδων, το σπαθόχορτο (υπερικό) θεωρούνταν τόσο ευλογημένο φυτό, που αρκούσε μόνο το άρωμά του για να εκδιώξει τα δαιμονικά πνεύματα.
Κατά τον 13ο αιώνα οι χειρουργοί του Μονπελιέ, θεωρούσαν ότι δεν υπήρχε τίποτα όμοιο του.
Τις πολύτιμες ιδιότητες του γνώριζαν επίσης και οι Πέρσες και οι Άραβες.

Από που προέρχεται το όνομα Υπερικό

Το όνομα Hypericum έχει αρχαίες ρίζες και μπορεί να προέρχεται από διάφορες πηγές. Ο όρος “Υπερικό” αναφέρεται από τον Ευρύφωνα τον Κνίδιο, ο οποίος ήταν γιατρός το 288 π.Χ. Πιθανότατα, σύμφωνα με τον Λινναίο, η ονομασία προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων υπέρ (πάνω από) και εικών (εικόνα), γιατί κατά τους αρχαίους χρόνους το βότανο τοποθετούνταν πάνω από θρησκευτικές εικόνες για να εξορκίσει το κακό.
Τα κοκκινόμαυρα στίγματα από πέταλα του άνθους του Υπερικού συμβολίζουν, σύμφωνα με την παράδοση, το αίμα που έχυσε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής κατά τον αποκεφαλισμό του και η διάτρητη επιφάνεια των φύλλων δημιουργήθηκε από τα δάκρυα που χύθηκαν από αυτή την αποτρόπαια πράξη.

Το Υπερικό για τους αρχαίους

Ο Διοσκουρίδης, περίφημος βοτανοθεραπευτής της αρχαίας Ελλάδας, αναφέρει τέσσερα είδη Υπερικού, τα οποία προτείνει κατά τις οσφυοϊσχιαλγίας, σε πόσιμο μείγμα με υδρομέλι (μέλι+νερό). Ισχυρίζεται ότι η τοπική χρήση του βοτάνου βοηθάει σημαντικά στην επούλωση των εγκαυμάτων και η κατανάλωση του υπό μορφή αφεψήματος ανακουφίζει από τη δυσπεψία και τους κολικούς πόνους, αλλά πρέπει να χορηγείται έως την πλήρη ίαση.
Αναφορές στις θεραπευτικές ιδιότητες ελληνικών ενδημικών ειδών Υπερικού έχουν γίνει και από τον Ιπποκράτη, τον Θεόφραστο, τον Πλίνιο και τον Γαληνό.
Πολλοί διακεκριμένοι Άγγλοι βοτανολόγοι – θεραπευτές έχουν αναφερθεί στην αποτελεσματικότητα του Υπερικού. Για παράδειγμα, ο Τζέραρντ αναφέρεται στην αλοιφή που παρασκεύασε από το βότανο, ως την πιο πολύτιμη θεραπεία για βαθιές πληγές και προσθέτει ότι δεν υπάρχει καλύτερο φυσικό βάλσαμο για την επούλωση των πληγών.
Ο Κάλπεπερ, διάσημος βοτανολόγος, επισημαίνει ότι είναι ένα μοναδικό βότανο για την επούλωση πληγών υπό μορφή αλοιφής. Επίσης υποστηρίζει ότι είναι ευεργετικό κατά των τσιμπημάτων και δαγκωμάτων δηλητηριωδών ζώων, ενώ αποτελεί και πολύ καλό διουρητικό.
Οι πρώτες αποτελεσματικές και ευρέως διαδεδομένες φαρμακευτικές χρήσεις του Υπερικού στην Ευρώπη μετά το 16ο αιώνα περιλαμβάνουν το έλαιο του ως επουλωτικό των πληγών και των οιδημάτων. Ήταν τόσο ευεργετική η δράση του, ώστε όχι μόνο το χρησιμοποιούσαν οι χειρουργοί στον καθαρισμό των τραυμάτων, αλλά συμπεριλαμβανόταν επίσης στην πρώτη επίσημη Φαρμακοποιία του Λονδίνου ως Oleum Hyperici.

Για Τον Ιπποκράτη Ήταν:

Ψυκτικό…
Αναλγητικό Σε Περιπτώσεις Λυγγώδους Πυρετού…
Αναλγητικό Σε Περιπτώσεις Ρήξης Της Πνευμονικής Αρτηρίας…

Για Τον Γαληνο Ήταν:

Διουρητικό…
Εμμηναγωγό…
Ξηραντικό…
Κατά Των Εγκαυμάτων…
Αποτελεσματικό Ίαμα Για Την Αντιμετώπιση Της Ισχυαλγίας…

Για Τον Πλίνιο Ήταν:

Βελτιωτικό Της Ροής Των Ούρων…
Απαραίτητο Στην Αντιμετώπιση Των Προβλημάτων Της Κύστης…

Για Τον Αέτιo…

ο οποίος βασίστηκε στα γραπτά του Γαληνού καταπολεμούσε:
Τη Θλίψη…
Την Ημικρανία…
Την Ατονία…
Την Ανορεξία…
Την Επιληψία…
Τη Μανία…
Τα Εξανθήματα…
Τις Στομαχικές Διαταραχές…
Τους Πυρετούς Και..
Όλα Τα Κακοήθη Και Καρκινώδη Έλκη…

Για Τον Παράκελσο Ήταν:

άριστο ίαμα για την κατάθλιψη και όλες τις παρόμοιες παθήσεις…
άριστο επουλωτικό…
Το Hypericum Των Λατίνων…
Το Βαλσαμόχορτο Των Ελλήνων Και…
Λόγω Της Μεγάλης Επουλωτικής Και Αντισηπτικής Του Δράσης….
Το Βάλσαμο Της Ψυχής…
Το Λειχηνόχορτο…
Το Σπαθόχορτο…
Το Βοτάνι Των Πληγών…
Το Βοτάνι Των Γυναικών…
Το Χελωνόχορτο…
Το Βοτάνι Του Προδρόμου…
Το Βάλσαμο…
Το Βαλσαμάκι…

Ο ρόλος του βαλσαμόχορτου ήταν γνωστός από πολύ-πολύ παλι και τα γραπτά κείμενα από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα πάμπολλα…
Η θέση του στις δοξασίες των λαών ξεχωριστή. Οι προφορικές παραδώσεις που έχουν βρεθεί καταγεγραμμένες και αυτές πάμπολλες…
Το χρησιμοποιούσαν..

Οι Έλληνες…
Οι Πέρσες…
Οι Άραβες…
Οι Λατίνοι…

Έτσι στην πορεία των χρόνωνη λέξη “βάλσαμο“ αποκτά την έννοια της ανακούφισης από κάθε πόνο…
Ήταν το βαλσαμόχορτο που επούλωνε τις πληγές των τραυματισμένων από σπαθιά κατά την αρχαιότητα…..
Ήταν το βάλσαμο των αρχαίων Σπαρτιατών…
Ήταν το βάλσαμο των ανθρώπων των μεσαιωνικών χρόνων που γιάτρευε:

Την Αμηνόρροια…
Τους Πυρετούς…
Την Πλευρίτιδα…
Την Υδρωπικία…
Την Χρόνια Καταρροή…
Τη Μανία…
Την Επιληψία…
Τις Πληγές…

Τα Έλκη…

Ενεργά συστατικά του Βαλσαμόχορτου

α) κατεχίνες
β) επικατεχίνη
γ) κερκετίνη
δ) ρουτίνη
ε) υπεροσίδη
Φλωρογλουκινόλες..
Πτητικά έλαια…
Ρητίνες…
Ξανθόλες…
Υπερικίνες…οι πολύτιμες οργανικές ενώσεις…
Ψευδο-υπερικίνες…
hyperforin…
Φαινολικά οξέα…
Αιθέρια έλαια…
Λουτεολίνη…
Διαπιγενίνη…
Ανθρακινόνες…
Καρβοξυλικά οξέα…
Κουμαρίνη..
Καροτενοειδή…
τόσα πολλά;….ναι τόσο πολλά και τόσο πολύτιμα…

Υπερικό, βαλσαμόχορτο, σπαθόχορτο

ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΒΑΛΣΑΜΟΧΟΡΤΟ

1) για τη θεραπεία νευρικών και συναισθηματικών διαταραχών κάτι…
που τα τελευταία χρόνια οδήγησε ειδικά στις Η.Π.Α στην αλόγιστη χρήση του υπό μορφή χαπιών για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης και… έφτασε να ονομάζεται “εναλλακτικό Prozac”…
οπωσδήποτε το βαλσαμόχορτο βοηθά ουσιαστικά στην αντιμετώπιση των μορφών της κατάθλιψης -αυτό έχει επιβεβαιωθεί και σε πρόσφατες έρευνες τόσο στην Ευρώπη,όσο και στην Αμερική-και….
είναι γεγονός ότι φαίνεται να είναι πιο ασφαλές από τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα αλλά είπαμε….
“Παν μέτρον άριστον”μην το ξεχνάμε αυτό…

2) για ήρεμο και αναζωογονητικό ύπνο καθώς και για την θεραπεία της αϋπνίας…
3) για την προστασία των κυττάρων του εγκεφαλικού φλοιού….σε in vitro έρευνες έχει φανεί ότι το βαλσαμόχορτο έχει νευροπροστατευτικέςιδιότητες στα κύτταρα του εγκεφαλικού φλοιού…
4) για την προστασία από την νόσο Αλτσχάιμερ καθώς φαίνεται νακαθυστερεί την εμφάνιση της νόσου…
ίσως μελλοντικά -λένε οι ερευνητές -να συμβάλει και στη θεραπεία της…
5) για τον έλεγχο της ελαφριάς επιληψίας…τα εκχυλἰσματα του βοτάνου χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της…

6) για την θεραπεία τοπικών φλεγμονών καθώς ανακουφίζει από τη φαγούρα του δέρματος και…
από τις φλεγμονές οι οποίες έχουν προέλθει από νευροδερματίτιδες.

Διαβάστε:  Πώς να χρησιμοποιήσετε το τσάι από βαλσαμόχορτο (Υπερικό)

Σπαθόχορτο και βασικές δράσεις

Αντικαταθλιπτικές…
Νευροπροστατευτικές…
Αντιεπιληπτικές…
Αντισπασμωδικές…
Καταπραϋντικές…
Διεγείρει Την Κυκλοφορία Της Χολής…
Διουρητικές…
Ηρεμιστικές…
Παυσίπονες…
Αντιϊικές…
Αποχρεμπτικές…
Εμμηναγωγές…
Αντιφλογιστικές…
Αιμοστατικές…
Επουλωτικό Των Πληγών Και ΤωνΕλκών…
Αντισηπτικές…
Αντιμικροβιακές…
Στυπτικές…
Σπασμολυτικές…
Ισχυρές Αντινεοπλασματικές -Έχει
Δειχθεί Σε In Vivo Έρευνες…
Αντιφλεγμονώδεις…
Αντιοξειδωτικές…
Αντιαγγειογενετικές…

Το βαλσαμόλαδο είναι επίσης ιδανικό ίαμα για:

την κατάθλιψη…
τις αγχώδεις διαταραχές…
τη δυσεντερία…
το έλκος του στομάχου..
τις παθήσεις του γαστρεντερικού σωλήνα…
τις παθήσεις των αναπνευστικών αυλών…
τους ρευματισμούς και τα αρθριτικά…
τις πνευμονικές ενοχλήσεις και σε τουςκολικούς…
τις παθήσεις του συκωτιού…
τις πληγές και τα έλκη…
τους σκώληκες…
τους ελώδης πυρετούς…
τη χρόνια κόπωση…
τη χρόνια καταρροή..
τις θρομβώσεις…
τον έρπητα….

Σπαθόχορτο και θεραπευτικές δράσεις

Το Σπαθόχορτο (Υπερικό) όταν ληφθεί εσωτερικά, έχει ηρεμιστική και αναλγητική δράση. Χρησιμοποιείται στη θεραπεία της νευραλγίας, της ανησυχίας, της έντασης και παρόμοιων προβλημάτων.
-βοηθά κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης για να ανακουφίσει από την ευερεθιστικότητα και την ανησυχία
-έχει αντικαταθλιπτικές ιδιότητες. Συνιστάται στην ελαφριά και μέτρια κατάθλιψη
-είναι τονωτικό του ήπατος και της χολής. Το έγχυμά του συνιστάται για τα προβλήματα της πέψης
-έχει πολύ φανερή θεραπευτική δράση σε πληγές, εγκαύματα και μώλωπες
-εκτός από τη νευραλγία, καταπραϋνει τη συνδετικίτιδα, την ισχιαλγία και τους ρευματικούς πόνους
-το έλαιό του είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τα ηλιακά εγκαύματα
-εσωτερικά είναι σπασμολιτικό, ήπια διουρητικό και διεγείρει τις γαστροεντερικές εκκρίσεις
-χρήσιμο κατά του χρόνιου κατάρρου
-το Υπερικό είναι γενικά καταπραϋντικό, ενεργεί ενάντια στην εξασθένηση του σώματος
-είναι αντιδιαρροϊκό
-χρησιμοποιείται και σαν αιμοστατικό και ακόμη κατά των θρομβώσεων και κατά των ελωδών πυρετών
-σαν λοσιόν βοηθά στους κιρσούς και στις φλέβες
-μασάζ με βαλσαμέλαιο ανακουφίζει από τις κράμπες

Υπερικό: Τρόποι παρασκευής – Δοσολογία

Έγχυμα: σε ένα φλιτζάνι βραστό νερό ρίχνουμε 1-2 κουταλάκια του γλυκού ξηρό βότανο και το αφήνουμε για 10-15 λεπτά. Το ρόφημα πρέπει να πίνεται τρεις φορές την ημέρα.
Βάμμα: 1-4 ml βάμματος τρεις φορές την ημέρα.
-καταπλάσματα με κοπανισμένα φύλλα ανακουφίζουν από μώλωπες, τσιμπήματα εντόμων, καψίματα, γδαρσίματα.
-αφέψημα (για εξωτερική χρήση) χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό πληγών
-σε μορφή ζεστής λοσιόν καταπραϋνει τον ερεθισμό των λεπτών και υπερευαίσθητων δερμάτων.
-για να το χρησιμοποιήσετε σαν τονωτικό της επιδερμίδας, προσθέστε στο νερό του μπάνιου 4-5 lt αφέψημα του φυτού.
Διαβάστε επίσης

Υπερικό και Φαρμακολογία



Η δρόγη αποτελείται από τις ανθισμένες κορυφές του φυτού και έχει επιδείξει πληθώρα εργαστηριακών αποτελεσμάτων, όπως η αντικαταθλιπτική δράση, η επουλωτική δράση κατά των εγκαυμάτων και των τραυμάτων, οι αντιβακτηριακές και διουρητικές ιδιότητες και η αντιϊκή δράση.
Υπάρχουν πολλές κλινικές μελέτες που κάνουν επιτακτική την ανάγκη για περαιτέρω έρευνες που θα συντελέσουν στην επιστημονική και νομική κατοχύρωση της φαρμακευτικής αποτελεσματικότητας του Hypericum perforatum.

Αντικαταθλιπτική δράση Βαλσαμόχορτου: Κλινικές μελέτες

Οι Μούλντερ και Ζόλλερ σε κλινική μελέτη 6 γυναικών, 56-55 χρόνων, με διαταραχές διάθεσης μανιοκαταθλιπτικού τύπου, διαπίστωσαν ότι μετά τη χορήγηση υπερικίνης αυξήθηκαν τα επίπεδα μίας ουσίας που είναι δείκτης αντικαθλιπτικής αντίδρασης.
Η ίδια ερευνητική ομάδα έδειξε σε μελέτη 15 ασθενών συμπτώματα άγχους, δυσθυμίας (έλλειψη διάθεσης), υποβουλίας (έλλειψη θέλησης), ανορεξίας, διαταραχής ύπνου (αϋπνίας και υπνηλίας) και κατάθλιψης (τις πρωινές ώρες). Δεν παρατηρήθηκαν παρενέργειες.

Κλινικές μελέτες της επουλωτικής και αντιφλογιστικής δράσης του Σπαθόχορτου.

Σε πολλές μελέτες τα εκχυλίσματα Υπερικού έχουν επιδείξει αντιβακτηριακή και επουλωτική δράση. Για παράδειγμα, δύο παράγωγα του Υπερικού, που συνταγογραφούνται ευρέως στη Ρωσία και των οποίων το κύριο συστατικό είναι η υπερφορίνη, ερευνήθηκαν και διαπιστώθηκε ότι είναι πιο αποτελεσματικά από τη σουλφονιλαμίνη κατά της μόλυνσης από χρυσίζοντα Σταφυλόκοκκο (Staphylococcus aureus).
Επίσης ένα γερμανικό σκεύασμα υπό μορφή αλοιφής έδειξε αντισηπτική δράση και μείωσε των χρόνο επούλωσης εγκαυμάτων 1ου βαθμού σε 48 ώρες, ενώ τα εγκαύματα 2ου και 3ου βαθ- μού επουλώθηκαν τρεις φορές γρηγορότερα από κλασικές μεθόδους αντιμετώπισης και χωρίς τη δημιουργία μετα-εγκαυματικών ουλών.

Κλινικές μελέτες της αντιικής δράσης του Υπερικού.

Το διεθνές ενδιαφέρον για το Υπερικό μεγάλωσε όταν ερευνητές του ιατρικού κέντρου του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και του Γουάισμαν Ινστιτούτου Επιστημών του Ισραήλ, απέδειξαν ότι δύο ενεργά συστατικά του βοτάνου είναι πολύ δραστικά κατά των ρετροϊών και in vivo.
Τα παρακάτω αποσπάσματα της αναφοράς τους αξίζουν προσοχής και περαιτέρω έρευνας.
• Όταν τα ενεργά συστατικά του Υπερικού αντιδρούν με μολυσματικά μέρη του ιού, αμέσως μετά την χορήγηση γίνεται πλήρως αναστολή της νόσου.
• Προκαταρτικές μελέτες in vitro με ψευδοϋπερικίνη έδειξαν ότι μπορεί να περιοριστεί η εξάπλωση του ΗIV ιού (ιός AIDS).
• Καμία σοβαρή τοξική παρενέργεια δεν παρατηρήθηκε ύστερα από τη χορήγηση των συστατικών σε 800 πειραματόζωα, στα οποία δεν παρατηρήθηκαν δυσλειτουργίες .
• Η υπερικίνη δείχνει τοξικότητα σε μερικά ανθρώπινα κύτταρα σε πολύ μεγάλες συγκεντρώσεις. Η ψευδοϋπερικίνη είναι λιγότερο τοξική. Ευτυχώς τα ενεργά συστατικά του βοτάνου δείχνουν αξιοσημείωτη αντιική ισχύ μετά από τη χορήγηση μικρής δόσης .
• Το μίγμα των ενεργών συστατικών διαπερνά τον εγκεφαλονωτιαίο φραγμό (γεγονός πολύ σημαντικό στη μόλυνση από ΗΙV ιό).
Προσοχή: Πρέπει να τονιστεί το γεγονός ότι δεν υπάρχουν κλινικές αποδείξεις της αποτελεσματικότητας του Υπερικού σε ασθενείς μολυσμένους με τον ιό ΗIVκαι πολλά ερωτήματα συνεχίζουν να παραμένουν αναπάντητα. Το υπουργείο υγείας της Γερμανίας έχει συντάξει επίσημη μονογραφία για το Hypericum perforatum και συνοψίζει τις κλινικές του εφαρμογές και τις αντενδείξεις.
Το βαλσαμόχορτο (St. John’s Wort) χρησιμοποιείται από άτομα με έντονη ευερεθιστικότητα, για άλγη νευρικής φύσεως, για μυϊκό ρευματισμό, ισχιαλγία, νευρικότητα και/ή κατάθλιψη κατά την έμμηνο ρύση. Το St. John’s Wort έχει αντιβακτηριδιακές ιδιότητες ενάντια στην Bordetella pertussis (προκαλεί κοκίτη), το Staphylococcus aureus (χρυσίζων σταφυλόκοκκος, προκαλεί δερματικές λοιμώξεις και καλόγερους-δοθιήνες), τη shigellae και την E.coli (εντεροβακτηρίδιο, προκαλεί ουρολοιμώξεις). Τα εκχυλίσματα έχουν αντιικές ιδιότητες κατά της γρίπης.

Ενδιαφέροντα στοιχεία για το βαλσαμόχορτο

Φτιάξτε έγχυμα από τα επίγεια τμήματα του φυτού για το άγχος, τη νευρική υπερένταση, την ευερεθιστότητα, τις συναισθηματικές διαταραχές, ιδιαίτερα αν συνδέονται με την εμμηνόπαυση ή το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο.
-πάρτε το βάμμα για 2 τουλάχιστον μήνες σε περιπτώσεις μακροχρόνιας νευρικής έντασης που οδηγεί σε εξάντληση και κατάθλιψη. Για την νυχτερινή ενούριση των παιδιών δώστε τους 5-10 σταγόνες το βράδυ.
-φτιάξτε κρέμα χρησιμοποιώντας τις ανθοφόρες κορυφές και χρησιμοποιήστε την για εντοπισμένους πόνους των νεύρων όπως ισχιαλγία, εξαρθρήματα και κράμπες ή για να ανακουφίσετε τη διόγκωση του στήθους κατά τη γαλουχία. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν αντισηπτικό και στυπτικό σε εκδορές, ερεθισμούς και έλκη.
-το έλαιο μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε εγκαύματα και φλεγμονές των μυών και των αρθρώσεων, σε νευραλγίες και την ισχιαλγία. Μπορείτε να προσθέσετε και μερικές σταγόνες ελαίου λεβάντας για τα εγκαύματα ή ελαίου αχιλλαίας για φλεγμονές των αρθρώσεων.
-φτιάξτε το θεραπευτικό λάδι σας, εμποτίζοντας για 3 εβδομάδες σε 1 λίτρο αγνό ελαιόλαδο 450 γρ. νωπά άνθη. Τα αφήνετε στον ήλιο και μετά το διάστημα των τριών εβδομάδων, το σουρώνετε και στη συνέχεια αδειάζετε το κόκκινο πλέον λάδι σας σε μικρά μπουκαλάκια και είναι έτοιμο για χρήση.

Προφυλάξεις – Παρενέργειες του σπαθόχορτου

Το Υπερικό πρέπει να αποφεύγεται να συνδυάζεται με τη Βαλεριάνα, τη δαχτυλίτιδα και την πικροδάφνη
Το σπαθόχορτο δεν πρέπει να χρησιμοποιείται συγχρόνως με φάρμακα καρδιοτονωτικά, αντιασθματικά ή αντισυλληπτικά που λαμβάνονται από το στόμα καθώς μειώνεται η δράση τους.
Το βότανο μπορεί να προκαλέσει δερματίτιδα αν ληφθεί εσωτερικά και μετά εκθέσετε το δέρμα στον ήλιο.
Εντούτοις, στην εσωτερική χρήση, δεν έχει διαπιστωθεί κάτι τέτοιο, σε περιπτώσεις κατανάλωσης των συνηθισμένων δόσεων του αφεψήματος.
Η Υπερικίνη που περιέχει είναι δυνατόν να προκαλέσει φωτοευαισθησία, η οποία με τη σειρά της προκαλεί φλεγμονές στο δέρμα όταν αυτό εκτεθεί στον ήλιο.
Τοξική δερματίτιδα μπορεί συνήθως να προκληθεί αν κορφολογείτε ή μαζεύετε το φυτό σε υγρό καιρό και υπό τον ήλιο.
Το βαλσαμόχορτο (St. John’s Wort) δεν θα πρέπει να λαμβάνεται σε συνδυασμό με φαρμακευτική αγωγή για κατάθλιψη. Υπερβολικές δόσεις μπορεί να αυξήσουν τη δραστικότητα της εκάστοτε θεραπείας (όπως τα φάρμακα με αναστολείς της MAO: φάρμακα με αναστολείς της μονοαμινοξειδάσης) και μπορεί να προκαλέσει αλλεργικές αντιδράσεις σε ευαίσθητα άτομα. Το St. John’s Wort μπορεί επίσης να αλληλεπιδράσει με τα φάρμακα που περιέχουν αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης (SSRI), π.χ. Prozac.
Έχει αποδειχθεί ότι το St. John’s Wort αυξάνει τη δραστηριότητα μιας ομάδας ηπατικών ενζύμων που εμπλέκονται στο μεταβολισμό ενός σημαντικού αριθμού συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Τα εν λόγω φάρμακα είναι η theophylline (θεοφυλλίνη, βρογχοδιασταλτικό), η cyclosporine (κυκλοσπορίνη, ανοσοκαταστολέας), η indinavir (αντιιική θεραπεία ενάντια στον HIV), η warfarin (βαρφαρίνη), η digoxin και τα αντισυλληπτικά χάπια. Τα άτομα που λαμβάνουν τέτοιου είδους φάρμακα θα πρέπει να συμβουλευτούν το γιατρό τους ή ένα φαρμακοποιό πριν χρησιμοποιήσουν προϊόντα με St. John’s Wort, καθώς το βότανο μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητά τους.
Προσοχή: Πάντα να συμβουλεύεστε τον γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε συνταγή. Εάν λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή, βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν αλληλεπιδράσεις
ΒΟΤΑΝΟΠΡΑΚΤΙΚΗ – ΦΥΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΩΣΤΑΡΑ
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΑ ΒΟΤΑΝΑ & ΥΓΕΙΑ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΕΥΘ. ΜΠΟΥΚΑΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΛΗΡΗΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΜΕ ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΙΧΑΛΟΥ
ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΙΜΠΗΣ
PETIT LAROUSSE ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΑ ΦΥΤΑ GERARD DEBUIGNE & FRANCOIS COUPLAN
ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΦΟΙ ΝΑΣΤΟΥ
ΟΔΗΓΟΣ ΒΟΤΑΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΓΙΑ 120 ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ
1. Sakar MK et al. Antimicrobial activities of some hypericum species growing in Turkey. Fitotherapie, 59:49-52, 1988.
2. Zakharova NS et al. Action of plant extracts on the natural immunity indices of animals. Zh Mikrobiol Epidemiol Immunobiol, ,3:75-78, 1986.
3. Mishenkova EL et al. Antiviral properties of St John´s Wort and preparations produced from it. Tr S’ezda Mikrobiol Ukr,:222-223, 1975.
4. Müldner VH, Zöller M. Antidrepressive effect of a hypericum extract standardised to the active hypericine complex/biochemistry and clinical studies. Arzneimittelforschung, 34:918, 1984.
5. Panijel M. Die behandlung mittlshwerer angstzustände. Therapewoche, 41:4659-4668, 1985.
6. Müller WE, Rolli M, Schäfer C, Hafner U. Effects of hypericum extract (LI 160) in biochemical models of antidepressant activity. Pharmacopsychiatry 1997;30(suppl):102-7. 7. Müller WE, Singer A, Wonnemann M, et al. Hyperforin represents the neurotransmitter reuptake inhibiting constituent of hypericum extract. Pharmacopsychiatry 1998;31(suppl):16-21.
8. Vasilchenko EA et al Analgesic action of flavonoids of Rhododendron luteum Sweet, hypericum perforatum L., Lespedeza bicolor Turcz and L. hedysaroides (Pall.) Kitag. Rastit Resur, 22:12-21, 1986.
9. Berghöfer R, Hölzl J. Isolation of I3´,II8-biapigenin (amentoflavone) from hypericum perforatum. Planta Med, 5:91, 1989.
10. “Herbal Medicines A Guide to Health-Care Professionals”, C A Newall, L A Anderson, J D Phillipson, The Pharmaceutical Press, 1996.

Αγία Παρασκευή κοντά στην Κνωσσό

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Στην Αγία Παρασκευή κοντά στην Κνωσό με τη μαγευτική θέα!! φωτογραφίες: Βασιλική Παπουτσάκη Λίγα χιλιόμετρα έξω από το Ηράκλειο, μετά την Κνωσσό,…
iscreta.gr
http://iscreta.gr/2017/02/%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%85%CE%AE-%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%AC-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CE%BD%CF%89%CF%83%CF%8C-%CE%BC/
Στην Αγία Παρασκευή κοντά στην Κνωσσό  με τη μαγευτική θέα!!


φωτογραφίες: Βασιλική Παπουτσάκη

Λίγα χιλιόμετρα έξω από το Ηράκλειο, μετά την Κνωσσό, υπάρχει το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής. Η θέα κόβει την ανάσα!!
Βλέπουμε τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού , μέχρι το λιμάνι του Ηρακλείου



Η πρόσβαση είναι εύκολη, από τον οικισμό Βλυχιά, περνάμε τον ποταμό Κέρατο και ανηφορίζουμε.


.


Ο χώρος είναι διαμορφωμένος και κατάλληλος για μικρές αποδράσεις.

 

,

Αγία Παρασκευή: Η γιάτρισσα των ματιών ψυχής και σώματος

 http://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/agia-paraskevi-i-giatrissa-ton-mation-psychis-kai-somatos/

Αγία Παρασκευή: Η γιάτρισσα των ματιών ψυχής και σώματος




Η αγιωσύνη είναι μαρτυρία Ιησού Χριστού. Οι άγιοι δηλαδή, με το βίο τους και με το θάνατο τους, μιμούνται, μαρτυρούν και επιβεβαιώνουν το θείο πρόσωπο και το απολυτρωτικό έργο του Ιησού Χριστού, που είναι η διδασκαλία του, τα θαύματά του, το Πάθος και η Ανάστασή του.


Αύτη η μαρτυρία, καθώς γράφει ο Απόστολος, γίνεται «είτε διά ζωής είτε διά θανάτου». Το ίδιο δηλαδή μάρτυρες είναι και εκείνοι που «ξίφει τελειούνται» και εκείνοι που «εν ειρήνη τελειούνται». Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός την μαρτυρία των οσίων ασκητών την ονομάζει «χρονιώτερον και επιπονώτερον μαρτύρων». Αυτό, παράλληλα προς το μαρτύριο του αίματος, είναι το μαρτύριο της συνειδήσεως.
Aλλά στη χορεία των Αγίων της Εκκλησίας είναι πολλοί όχι μόνο όσιοι ασκητές, αλλά και καλλίνικοι μάρτυρες. Αυτοί είναι και λέγονται οσιομάρτυρες. Και τέτοια είναι η αγία οσιομάρτυς Παρασκευή, της όποιας σήμερα η Εκκλησία εορτάζει και τιμά την ιερή μνήμη. Η αγία Παρασκευή ήταν από τα περίχωρα της Ρώμης, στα χρόνια του αυτοκράτορα Αντωνίνου, δηλαδή στα 138 έως 161. Ο πατέρας της λεγότανε Αγάθων και η μητέρα της Πολιτεία, ήσαν δε και οι δύο ευσεβείς χριστιανοί. Αλλά δεν είχαν παιδιά, γι’ αυτό και προσεύχονταν και παρακαλούσαν το Θεό να τους δώσει ένα παιδί. Ο Θεός άκουσε την προσευχή των ευσεβών γονέων και γέννησαν ένα κορίτσι. Ήμερα Παρασκευή γεννήθηκε το παιδί και Παρασκευή το είπαν.



Με την προσευχή των γονέων της γεννήθηκε η Παρασκευή και με την προσευχή και τη θεοσέβεια τους ανατράφηκε. Όταν ήλθε σε ηλικία, η Παρασκευή ήταν μια ωραιότατη νέα, πίστευε όμως πως η αληθινή ομορφιά της χριστιανής γυναίκας είναι «ο κρυπτός της καρδίας άνθρωπος», όπως διάβαζε στην πρώτη επιστολή του αποστόλου Πέτρου. Όταν πέθαναν οι γονείς της, η Παρασκευή μοίρασε την περιουσία της και αφιέρωσε τον εαυτό της στο έργο της ιεραποστολής. Οι Εβραίοι τότε την κατηγόρησαν ότι κηρύττει το Χριστό και ότι προσελκύει πολλούς στην Εκκλησία. Οι Εβραίοι πάντα στάθηκαν και μέχρι σήμερα είναι οι πρώτοι εχθροί της Εκκλησίας· δεν μπόρεσαν ακόμα να καταλάβουν ότι πλανήθηκαν στο πρόσωπο του Μεσσία.
Ο ίδιος ο αυτοκράτορας θέλησε να ανακρίνει την αγία Παρασκευή. Βλέποντας την ωραιότητά της και τη σύνεση, της είπε· «Αν θυσιάσεις στους θεούς, θα κερδίσεις πολλά· αλλιώς θα βασανισθεις». Εκείνη σεμνά και σταθερά του απάντησε- «Δεν θα αρνηθώ ποτέ το Χριστό. Οι θεοί σας είναι είδωλα. Ένας είναι ο αληθινός Θεός, εκείνος που δημιούργησε τον ουρανό και τη γη». Όταν οι ισχυροί βλέπουν την αδυναμία τους να μεταπείσουν τους ομολογητές, τότε χρησιμοποιούν τη βία κι αρχίζουν τα βασανιστήρια. Φόρεσαν λοιπόν στην κεφαλή της Αγίας πυρωμένη σιδερένια περικεφαλαία, αλλά δεν έπαθε τίποτε. Την έρριξαν σε βρασμένη πίσσα, αλλά και πάλι δεν έπαθε κακό. Κάποιες σταγόνες πίσσας έπεσαν στα μάτια του βασιλιά και τον τύφλωσαν, αλλά η αγία Παρασκευή τον θεράπευσε.
Ο Αντωνίνος ή Μάρκος Αυρήλιος, καθώς μαρτυρεί και η ιστορία, ήταν κατά τα άλλα αγαθός άνθρωπος, γι’ αυτό, όταν είδε το θαύμα, αφήκεν ελεύθερη την Αγία. Έφυγε λοιπόν η Παρασκευή σε άλλη πόλη κι εκεί συνέχισε το ιεραποστολικό της έργο. Αλλά την συνέλαβαν κι εκεί και την οδήγησαν στο Διοικητή. Όταν εκείνος της πρότεινε να αρνηθεί την πίστη της, εκείνη έκαμε το σταυρό της και με θάρρος ομολόγησε το Χριστό. Έξω από την πόλη σε μια σπηλιά κρυβότανε ανήμερο θηρίο. Εκεί λοιπόν έρριξαν την αγία Παρασκευή, αλλ’ όταν το θηρίο πήγε φυσομανώντας να πέσει επάνω της, εκείνη φύσηξε επάνω του και το θηρίο έμεινε νεκρό. Βλέποντας το θαύμα, ο Διοικητής και οι δήμιοι πίστεψαν, κι αφήκαν πάλι ελεύθερη την αγία Παρασκευή.



Ο Ιησούς Χριστός δεν παρέλειψε να πει για τους Αγίους, που στέλνει να κηρύξουν το Ευαγγέλιο και οι άνθρωποι τους διώκουν «από πόλεως εις πόλιν». Αυτό πραγματοποιήθηκε και στην αγία Παρασκευή. Σε άλλη πόλη που έφυγε κι εκεί την έπιασαν και πάλι την ανέκριναν και πάλι εκείνη με παρρησία ομολόγησε το Χριστό. Όταν είδαν πως δεν την έπειθαν για να αρνηθεί το Χριστό, την βασάνισαν πάλι και στο τέλος την αποκεφάλισαν. Στην ορθόδοξη εικονογραφία η αγία Παρασκευή, όπως και ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, εικονίζεται να κρατάει σ’ ένα πιάτο τη σφαγμένη κεφαλή της. Και σε μια του ομιλία ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει πως οι άγιοι Μάρτυρες έτσι πρεσβεύουν για μας στο Χριστό, κρατώντας στις παλάμες των τις σφαγμένες κεφαλές των. Αμήν.
+ Μητροπ. Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου, Εικόνες έμψυχοι, Εκδ. Αποστ. Διακονίας, σ. 421-423



 Σχετικά άρθρα

Γιατί είναι προστάτιδα για τα μάτια

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Η Αγία Παρασκευή είναι προστάτιδα για τα μάτια και κάθε αναπηρία. Η Αγία γεννήθηκε στην Ρώμη, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Αντωνίνος. Γεννήθηκε με την…
vimaorthodoxias.gr

Η Αγία Παρασκευή είναι προστάτιδα για τα μάτια και κάθε αναπηρία. Η Αγία γεννήθηκε στην Ρώμη, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Αντωνίνος. Γεννήθηκε με την Χάρη του Θεού, ύστερα από πολυετείς παρακλήσεις των γονέων της.


Μετά τον θάνατό τους, η Αγία μοίρασε την περιουσία της στους φτωχούς της Ρώμης και άρχισε να περιδιαβαίνει τα δρομάκια της διδάσκοντας στον λαό τον λόγο του Κυρίου. Συνελήφθη και καλέστηκε να προσφέρει θυσία στα είδωλα.
Φυσικά αρνήθηκε και καταδικάστηκε σε μαρτυρικό θάνατο. Χαρακτηριστικά οι διώκτες της έβαλαν την Αγία μέσα σε ένα βαρέλι με καυτό λάδι, αλλά αυτή δεν έπαθε τίποτα. Λέγεται ότι ο βασανιστής της θέλησε να δοκιμάσει πόσο καυτό ήταν το λάδι, αλλά τυφλώθηκε ο ίδιος. Με θαυματουργική παρέμβαση της Αγίας ο βασανιστής ξαναβρήκε το φως του και πίστεψε στον Κύριο.
Από αυτό το θαύμα η Αγία Παρασκευή απέκτησε και την σχέση της με τους τυφλούς. Λίγο αργότερα αποκεφαλίστηκε. Στο αγίασμα της Αγίας στην Αλικαριά της Αγχιάλου όσοι είχαν άρρωστο έσκαβαν ένα λάκκο, έκαιγαν σε αυτόν ξύλα, τον καθάριζαν και τοποθετούσαν τον άρρωστο σε αυτόν «να ιδρώσει».
Επικαλούνταν το όνομα της Αγίας και ο άρρωστος γίνονταν καλά. Η Αγία Παρασκευή προστατεύει τους ασθενείς με οφθαλμολογικές παθήσεις και τους οφθαλμίατρους. Η Αγία (όπως και ο Άγιος Παντελεήμων) προστατεύει και τους χωλούς (κουτσούς) († 26 Ιουλίου).

ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ-26/07/2017

ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ-26/07/2017
Η Αγία Παρασκευή γεννήθηκε στη Ρώμη στα χρόνια του αυτοκράτορα Αντωνίνου (138 - 160 μ.Χ.). Ήταν κόρη των ευσεβών Χριστιανών, Αγάθωνα και Πολιτείας, οι οποίοι φρόντισαν για την χριστιανική αγωγή της, όπως είχαν υποσχεθεί στο Θεό στην περίπτωση που θα τους έδινε ένα παιδί. Επειδή το παιδί γεννήθηκε ημέρα Παρασκευή έλαβε αυτό το όνομα.
Μετά το θάνατο των γονέων της, η Παρασκευή μοίρασε όλη την περιουσία της στους φτωχούς και ανέπτυξε ιεραποστολική δραστηριότητα στην Ρώμη και στα περίχωρα της πόλης, κηρύσσοντας το λόγο του Χριστού. Η δράση της προκάλεσε τον ειδωλολάτρη αυτοκράτορα Αντωνίνο, ο οποίος την συνέλαβε και της υποσχέθηκε υλικά αγαθά στην περίπτωση που θα θυσίαζε στα είδωλα. Βλέποντας όμως πως η Αγία παρέμενε σταθερή στην πίστη της, την υπέβαλε στο βασανιστήριο της πυρακτωμένης περικεφαλαίας, το οποίο υπέμεινε με καρτερικότητα. Τότε ο Αντωνίνος διέταξε και την έβαλαν σε ένα λέβητα με καυτό λάδι και πίσσα. Επειδή όμως είδε την Αγία άθικτη, πλησίασε το πρόσωπο του στον λέβητα - καθώς δεν μπορούσε να εξηγήσει πώς η αγία είχε μείνει ανέπαφη - για να δοκιμάσει αν πράγματι είναι καυτό, και αμέσως τυφλώθηκε. Η Αγία με προσευχή έδωσε στον Αντωνίνο το φως του, με αποτέλεσμα να πιστέψει στο Χριστό ή κατ' άλλους να σταματήσει τους διωγμούς εναντίον τους. Ελευθέρωσε πάντως την Αγία Παρασκευή, η οποία συνέχισε να κηρύττει το Ευαγγέλιο σε άλλα μέρη, μέχρι που έφτασε στην Ελλάδα.
Στα Τέμπη ένας ειδωλολάτρης άρχοντας την υπέβαλε σε φρικτά βασανιστήρια, τα οποία υπέμεινε καρτερικά, για να τελειωθεί με δια αποκεφαλισμού θάνατο.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’.
Τὴν σπουδήν σου τῇ κλήσει κατάλληλον, ἐργασαμένη φερώνυμε, τὴν ὁμώνυμόν σου πίστιν εἰς κατοικίαν κεκλήρωσαι, Παρασκευὴ ἀθλοφόρε· ὅθεν προχέεις ἰάματα, καὶ πρεσβεύεις ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν.




Δημοφιλείς αναρτήσεις