Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
homouniversalisgr.blogspot.com
Ο Φραγκίσκος της Ασίζης (1182 – 3 Οκτωβρίου 1226) είναι άγιος της Καθολικής εκκλησίας, ιδρυτής του Τάγματος των Φραγκισκανών.
Γεννήθηκε στην Ασίζη της Ιταλίας, από πλούσια οικογένεια. Πήρε μέρος σε
εμφύλιους πολέμους. Κατά τη διάρκεια μιας αρρώστιας του είδε δύο όνειρα
τόσο συγκλονιστικά, που τον οδήγησαν στην αμετάκλητη απόφαση να
αφιερωθεί ολοκληρωτικά στο έργο της φιλανθρωπίας. Στόχος της φροντίδας
του ήταν οι φτωχοί και σε αυτούς έδειχνε έμπρακτα την αγάπη του. Κάποτε
μάλιστα ενώθηκε μαζί τους σε μια εξέγερση κατά των ευγενών και αυτό του
στοίχισε ένα χρόνο φυλάκιση. Διωγμένος και αποκληρωμένος από τον πατέρα
του, έγινε ερμηνευτής των αισθημάτων που ήταν διαδεδομένα στην εποχή
του: κήρυξε την ισότητα, την ειρήνη, την περιφρόνηση του πλούτου και την
υπεροχή της φτώχειας, την αγάπη προς όλα τα δημιουργήματα του Θεού,
έμψυχα και άψυχα, τη στοργή στους λεπρούς. Ο ίδιος κυκλοφορούσε ντυμένος
με ένα χιτώνα, δεμένο στη μέση με ένα σκοινί (αυτό το είδος ενδυμασίας
έχουν και σήμερα οι μοναχοί του τάγματός του).
Για τρία χρόνια αποσύρθηκε στην ησυχία της ασκητικής ζωής, ώσπου το 1209
ίδρυσε χωριστό μοναχικό τάγμα. Οι οπαδοί του ολοένα πλήθαιναν και
αποτέλεσαν το τάγμα των Φραγκισκανών, που είχε την έγκριση και του Πάπα
Ιννοκέντιου Γ΄. Ο Φραγκίσκος της Ασίζης επισκέφθηκε τη Γαλλία, την
Ισπανία, την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο. Επιστρέφοντας στην Ιταλία έθεσε
κανονισμούς για την καλύτερη λειτουργία του τάγματος, του οποίου η
οργάνωση έγινε αρτιότερη. Το 1224, ύστερα από σαράντα ημέρες προσευχής
και νηστείας, είδε να αποτυπώνονται πάνω στο σώμα του τα στίγματα των
πληγών του Ιησού.
Όταν πέθανε, τον έθαψαν σε ναό που μόλις είχε χτιστεί. Ανακηρύχτηκε
άγιος το 1228 από τον Πάπα Γρηγόριο Θ΄. Η μνήμη του τιμάται στις 4
Οκτωβρίου.
Η ζωή του
Ο άγιος Φραγκίσκος, κατά κόσμον Τζοβάνι ντε Μπερναντόνε, γεννήθηκε στην
Ασίζη το 1182 και ήταν γιος του Πιέτρο ντι Μπερναντόνε, πλούσιου
εμπόρου. Ο πατέρας του, σε ένα ταξίδι του στη Προβηγκία, γνώρισε την
όμορφη Γαλλίδα Πίκα, την ερωτεύτηκε, τη νυμφεύθηκε και απέκτησε από αυτή
ένα γιο, που τον ονόμασε Φραγκίσκο. Ο νεαρός Φραγκίσκος έμαθε να μιλάει
τα ιταλικά και τα γαλλικά από τους γονείς του και τα λατινικά από τον
ιερέα της ενορίας. Δεν συνέχισε παραπάνω τις σπουδές του αλλά αναμίχτηκε
με τη δουλειά του πατέρα του. Το 1202 πολέμησε με το στρατό της Ασίζης
εναντίον της Περούτζια, συνελήφθη και παρέμεινε αιχμάλωτος για ένα
χρόνο.
Η αφιέρωσή του στον Θεό
Το 1204 κατετάγη στον στρατό του Πάπα Ιννοκέντιου του Γ’ για να
πολεμήσει τους άπιστους. Φτάνοντας στο Σπλίτστη Δαλματία, έπεσε βαριά
άρρωστος και έτσι εγκατέλειψε τον στρατό και ξαναγύρισε στην πόλη του,
όπου και εκδήλωνε μέρα με τη μέρα μεγαλύτερο θρησκευτικό ζήλο.
Προσευχόμενος μια μέρα του 1207, στο φτωχικό παρεκκλήσι του Αγίου
Δαμιανού, είδε σε όραμα τον Θεό, που του ζήτησε να προσφέρει τη ζωή του
σε αυτόν. Από αυτή τη στιγμή αφιερώθηκε στον Θεό.
Αφού κατ’ αρχήν έδωσε στον ιερέα του παρεκκλησιού όλα τα χρήματα που
είχε πάνω του, άρχισε η νέα καθημερινότητά του, που περιλάμβανε πολλές
δωρεές στους φτωχούς, επισκέψεις στα άσυλα των λεπρών, προσευχές και
νηστείες. Προκάλεσε όμως την κοινή γνώμη της Ασίζης που στην αρχή τον
θεώρησαν τρελό. Αυτή η συμπεριφορά προκάλεσε τον θυμό του πατέρα του,
και ο Φραγκίσκος τότε, εγκατέλειψε το σπίτι του, πήρε όλα τα υπάρχοντά
του και πήγε να μείνει στο αγαπημένο του παρεκκλήσι του Αγίου Δαμιανού.
Ακόμα και όταν ο πατέρας του, τον πήγε μπροστά στο δικαστή – στο
επισκοπικό δικαστήριο- για να του ζητήσει τον λόγο για τα χρήματα της
πατρικής περιουσίας που είχε έτσι «άσκοπα» ξοδέψει, εκείνος απαρνήθηκε
το οικογενειακό του όνομα, και έδωσε ότι είχε και δεν είχε, ακόμα και το
ράσο του, μένοντας εντελώς γυμνός μπροστά στο κοινό του δικαστηρίου για
να ξεπληρώσει αυτά που χρωστούσε στον πατέρα του.
Ο καιρός της πενίας
Τον Φεβρουάριο του 1209 σε μια στιγμή έμπνευσης, κατά τη διάρκεια της θείας λειτουργίας, και ακούγοντας τα λόγια του Ευαγγελίου
«….και υπάγοντες κηρύττετε λέγοντες, Ότι επλησίασεν η βασιλεία των
ουρανών. Ασθενούντες θεραπεύετε, λεπρούς καθαρίζετε, νεκρούς εγείρετε,
δαιμόνια εκβάλλετε, δωρεάν λάβατε, δωρεάν δότε. Μην έχετε χρυσόν, μηδέ
άργυρον, μηδέ χαλκόν εις τας ζώνας σας. Μη σακκίον δια την οδόν, μηδέ
δυο χιτώνας, μηδέ υποδήματα, μηδέ ράβδον….» (Ματθαίου Ι,7-9)
κατάλαβε πως αυτό ήταν που έπρεπε να κάνει. Πίστεψε ότι αυτή ήταν η
θέληση του Χριστού για εκείνον αλλά και για όλο τον κόσμο, και ότι η
επιστροφή στο καιρό της αποστολικής πενίας ήταν ο δρόμος για τη σωτηρία
της ψυχής. Από εκείνη τη μέρα, γύριζε την Ασίζη αλλά και στις γειτονικές
πόλεις κηρύττοντας την πενία και την αξία της, καλώντας τους ανθρώπους
να πουλήσουν όλη τη περιουσία τους και να την μοιράσουν στους φτωχούς,
καταδίκαζε τους πλούσιους και τους μοναχούς που ζούσαν μέσα στη χλιδή,
και καταράστηκε το χρήμα σαν την αιτία για όλες τις συμφορές. Σύντομα,
παρόλο που ο περισσότερος κόσμος ακόμα τον χλεύαζε, βρέθηκαν οι πρώτοι
12 που αποφάσισαν να τον ακολουθήσουν. Εκείνος τους δέχτηκε και τους
έδωσε σαν κανόνα, τα παραπάνω λόγια του Ευαγγελίου.
Giotto, Ο Άγιος Φραγκίσκος προσφέρει ένα ρούχο σε έναν φτωχό
Η κοινοβιακή ζωή του
Αυτοαποκαλούνταν fratres minores ή οι ελάχιστοι αδερφοί, φορούσαν σκούρα
ενδύματα, έχτισαν καλύβες από κλαδιά και ζούσαν όλοι μαζί και κάθε μέρα
κατέβαιναν στις πόλεις για να κηρύξουν. Η αγάπη του επεκτείνονταν και
προς τα ζώα και όλα τα πλάσματα της φύσης, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό
του που συγκινεί τον κόσμο ακόμα και σήμερα.
Είναι γνωστή η ιστορία του, της ομιλίας με τα σπουργίτια που αναφέρεται
στο «Μικρά Άνθη του Αγίου Φραγκίσκου», αν και βέβαια οι ιστορικοί
θεωρούν ότι αυτό το βιβλίο συμπλέκει αξεδιάλυτα τον μύθο και τη
πραγματικότητα.
«….μικρά μου αδέρφια πουλιά, πρέπει να ευγνωμονείτε το Θεό, το δημιουργό
σας, και παντού και πάντοτε να τον δοξάζετε γιατί σας έδωσε διπλό και
τριπλό ένδυμα. Σας έδωσε την ελευθερία να πετάτε παντού…χωρίς να
σπέρνετε, χωρίς να θερίζετε, ο Θεός σας τρέφει και σας δίνει ποτάμια και
πηγές για να δροσίζεστε, σας δίνει βουνά και κοιλάδες ως καταφύγιο και
μεγάλα δέντρα για να χτίζετε εκεί τη φωλιά σας. Χωρίς να γνωρίζετε να
ράβετε και να πλέκετε, ο Θεός φροντίζει να σας ντύνει εσάς και τα παιδιά
σας… έτσι μικρά μου αδέρφια και μικρές μου αδερφές, φυλαχτείτε από το
αμάρτημα της αχαριστίας και δοξάζετε το Θεό…»
Ζωγραφιά του Αγίου Φραγκίσκου από εκκλησία στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης
Το Τάγμα των Φραγκισκανών αδελφών
Το 1210 ο Φραγκίσκος μαζί με τους 12 μαθητές του πήγε στη Ρώμη για να
ζητήσει την έγκριση του Πάπα (όπως ήταν αναγκαίο σύμφωνα με τους κανόνες
της Εκκλησίας) για τη δημιουργία του Τάγματός του. Ο Ιννοκέντιος ο Γ’,
διαβάζοντας τους αυστηρούς κανόνες του αγίου Φραγκίσκου, τους
συμβούλευσε να αναβάλουν την ίδρυση του Τάγματος μέχρι ο καιρός να
αποδείξει την εφαρμοσιμότητα του κανόνα. Ο Πάπας τελικά, υποχώρησε στην
αποφασιστικότητα του Φραγκίσκου, και απεδέχθη τον κανονισμό. Οι μοναχοί
χειροτονήθηκαν, δέχτηκαν την υπακοή στην ιεραρχία της Εκκλησίας και οι
Βενεδικτίνοι μοναχοί τους παραχώρησαν το παρεκκλήσι της Παναγίας των
Αγγέλων, ένα μικροσκοπικό εκκλησάκι 3 μέτρων μήκους μόνο. Οι αδερφοί
έχτισαν τις καλύβες τους δίπλα στο παρεκκλήσι και έτσι σχηματίστηκε το
πρώτο μοναστήρι του Πρώτου Τάγματος των Φραγκισκανών.
Σύντομα νέοι μαθητές συνέρρευσαν και ανάμεσά τους η 18χρονη Κλάρα ντε
Σκίφφι, το 1212, η οποία και ζήτησε από τον Φραγκίσκο να της επιτρέψει
να ιδρύσει και ένα τάγμα γυναικών. Έτσι ιδρύθηκε και το Δεύτερο (το
γυναικείο) τάγμα των Φραγκισκανών και η μετέπειτα Αγία Κλάρα έχτισε το
μοναστήρι της γύρω από το παρεκκλήσι του Αγίου Δαμιανού. Το 1221
ιδρύθηκε και το Τρίτο τάγμα των Φραγκισκανών από λαϊκούς που είχε σαν
έργο του να βοηθά το Πρώτο και το Δεύτερο τάγμα, μια που οι λαϊκοί θα
συνέχιζαν την κατά κόσμο ζωή τους και δεν θα ζούσαν με τους μοναστικούς
κανόνες. Το 1212 ο Φραγκίσκος θέλησε να πάει στους μουσουλμάνους και να
τους προσηλυτίσει στον χριστιανισμό. Πραγματικά έφυγε από κάποιο ιταλικό
λιμάνι για τη Συρία αλλά μια θύελλα ναυάγησε το καράβι στις δαλματικές
ακτές και έτσι ο Φραγκίσκος γύρισε πίσω. Το 1220 παραιτήθηκε από τη
διεύθυνση του τάγματος εντελώς για να μπορέσει να αφιερωθεί απερίσπαστος
στη πνευματική ζωή.Το 1221 όμως όταν κατάλαβε τη χαλάρωση που
δημιουργήθηκε στις τάξεις του τάγματος, ξαναέγραψε το κανόνα του – την
περίφημη Διαθήκη του- με την ίδια αυστηρότητα που υπήρχε και στο κανόνα
του 1210 και τον υπέβαλλε για έγκριση στην ιεραρχία της εκκλησίας που
τον δέχτηκαν μεν αλλά κάνοντας αρκετές αλλαγές προς μετριασμό της
αυστηρότητάς του. Παρόλο που δυσαρεστήθηκε, ωστόσο πειθάρχησε στις
αποφάσεις της εκκλησίας.
Το 1224 εγκατέλειψε την Ασσίζη με 3 μαθητές και εγκαταστάθηκε στις
ερημιές, στο βουνό Βέρνα. Στις 14 του Σεπτέμβρη του 1224, την ημέρα της
γιορτής της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού είδε το περίφημο όραμά του και
εμφάνισε τα στίγματα στο σώμα του.Είδε την εικόνα του σταυρωμένου
Χριστού να κατεβαίνει από τον ουρανό και όταν το όραμα έσβησε είδε
σαρκώματα στα χέρια, στα πόδια του, και στα πλευρά του, που έμοιαζαν με
τις πληγές του Ιησού από τα καρφιά του σταυρού και το τρύπημα της
λόγχης.
Ο Θάνατός του
Τον επόμενο χρόνο ο Φραγκίσκος είχε επιστρέψει στην Ασίζη,όταν άρχισε
σιγά-σιγά να χάνει την όρασή του. Τα επόμενα χρόνια, ξαναβρήκε κάπως την
όρασή του και συνέχιζε να κηρύττει αλλά στο τέλος κουρασμένος από τις
κακουχίες της ασκητικής ζωής του, την ελονοσία αλλά και την υδρωπικία
που τον έπληξε, πέθανε στις 3 Οκτωβρίου 1226 σε ηλικία 45 χρονών. Μετά
από δυο χρόνια, το 1228 η Εκκλησία τον ανακήρυξε άγιο.
Η μέρα που γιορτάζεται η μνήμη του είναι η 4η Οκτωβρίου.
Μια δεύτερη μέρα εορτής της μέρας που εμφανίστηκαν τα στίγματα ορίστηκε η
17η Σεπτέμβρη, και πρωτο -εισήλθε στο αγιολόγιο της Καθολικής Εκκλησίας
το 1585.
Κατά το χρόνο του θανάτου του, το τάγμα του αριθμούσε ήδη γύρω στους
5000 μοναχούς σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, όπως στην Ουγγαρία, στη
Γερμανία, τη Γαλλία, την Αγγλία και την Ισπανία
Νίκος Καζαντζάκης " Ο φτωχούλης του Θεού "
Το υπερβατικό πορτραίτο του φλογερού και φυσιολάτρη Αγίου Φραγκίσκου της
Ασίζης από τον Νίκο Καζαντζάκη, για πρώτη φορά σε σχολιασμένη έκδοση
(Μάρτιος 2008). Στην ανατύπωση του μυθιστορήματος προστίθεται επίμετρο,
όπου ο εκδότης-επιμελητής δρ. Πάτροκλος Σταύρου σκιαγραφεί τη σχέση τού
Καζαντζάκη με τον Άγιο Φραγκίσκο, και με τον μεγάλο ανθρωπιστή Άλμπερτ
Σβάιτσερ, τον οποίον θεωρεί ως τον "Άγιο Φραγκίσκο του καιρού μας".
Περιλαμβάνεται, ακόμη, άρθρο του Καζαντζάκη για τον Σβάιτσερ, στον
οποίον αφιερώνει το βιβλίο.
"Αυτός ο βίος τού Αγίου Φραγκίσκου τής Ασσίζης, αφηγούμενος από τον
αδελφό Λέοντα, τον ταπεινό του σύντροφο της πρώτης και της τελευταίας
του ώρας, χρειάστηκε όλο το βαθιά ανθρώπινο ταλέντο και τη χριστιανική
ζέση τού Νίκου Καζαντζάκη για να τον επικαλεσθεί με αυτή την απλότητα
και με αυτή τη μυστηριακή αίσθηση, κάποτε τρομακτική, άλλοτε ακτινοβόλα.
Ορίστε, μπροστά μας, η ιταλική ύπαιθρος, οι δρόμοι που καίγονται από
τον ήλιο, τα δάση κάτω από τη βροχή, οι μεσαιωνικές πολιτείες που
αντηχούν ολόκληρες από τη βουή τού πλήθους και τις κωδωνοκρουσίες των
εκκλησιών. Ορίστε ο δρόμος τής Ρώμης, η θάλασσα, οι Άγιοι Τόποι, κι
έπειτα η επιστροφή τού Φραγκίσκου στη γη που τον γέννησε, σ' αυτή τη γη
που τόσο αγαπά και στην οποία τόσο λίγο ανήκει αφότου ο Θεός τον θέλησε
ολόκληρο για λογαριασμό Του.
Η τέλεια φτώχια, η περιπέτεια στην οποίαν ανεπιφύλακτα αφήνεται ο
Φραγκίσκος, έχει κάτι το ιλιγγιώδες - ιλιγγιώδες όπως η αγάπη που ο
Φραγκίσκος ανακαλύπτει προοδευτικά, μέχρι να την ενσαρκώσει ο ίδιος: η
ανεξάντλητη και απρόβλεπτη αγάπη τού Θεού.
Ο αναγνώστης θα ξαναβρεί στο φλογερό αυτό βιβλίο, του οποίου ο τόνος
είναι εκείνος των πιο ευγενών και πιο οικείων συναξαριών, όχι μόνο τον
λυρισμό ενός ποιητή παθιασμένα κυριευμένου από την ομορφιά τού κόσμου,
αλλ' επίσης όλα τα βαθιά θέματα της σκέψης τού Καζαντζάκη, του πιστού
και εξεγερμένου, του ανήσυχου και γαλήνιου, του μοναχικού κι ωστόσο σε
ενότητα με όλους τούς συνανθρώπους του."
(από τη γαλλική έκδοση Nikos Kazantzaki, "Le Pauvred' Assise, Plon, Paris 1970)
"Η σεραφική γλυκύτητα του Αγίου Φραγκίσκου μπαίνει σε μιαν ακατάπαυστη
μάχη κόντρα στον πατέρα, κόντρα στην πολιτεία, κόντρα στη λοιδορία, την
κακότητα και την αδιαφορία, κόντρα στις διαβολικές παγίδες, που
γλιστρούν μέχρι και μέσα στον περίβολο του μοναστηριού, όπου οι αδελφοί
προσεύχονται στα καλυβάκια τους τα φτιαγμένα από κλαδιά."
(Μαρσέλ Μπριόν της Γαλλικής Ακαδημίας - La Revuede Paris)
"Δεν πρόκειται εδώ για ένα μυθιστόρημα, αλλά για ένα γνήσιο πάθος, που
το ζει σε όλη του την ένταση ο συγγραφέας του... Ο συγγραφέας
δικαιολογείται: χαρακτηρίζει το βιβλίο του ως "μυθιστόρημα", αλλά το
αποκαλεί Ο δικός μου "Άγιος Φραγκίσκος της Ασσίζης". Πράγματι, ο
Φραγκίσκος είναι αυτός, ο Καζαντζάκης, ο οποίος έζησε την "Ασκητική" ως
τα άκρα και επέζησε."
(Αζίζ Ιζέτ, από το βιβλίο του "Nikos Kazantzaki")
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
Αν παράλειψα πολλά από τα λόγια κι από τα έργα του Φραγκίσκου κι αν
παράλλαξα άλλα κι αν πρόσθεσα κι άλλα που δεν έγιναν μα μπορούσαν να
έχουν γίνει, δεν το έκανα από αμάθεια, ή από αναίδεια ή ασέβεια, παρά
από ανάγκη να συνταιριάξω, όσο είναι μπορετό πιο σύμφωνα με την ουσία,
το βίο με το μύθο του αγίου. Η τέχνη έχει αυτό το δικαίωμα. Όχι μονάχα
το δικαίωμα, παρά και το χρέος: να υποτάζει τα πάντα στην ουσία.
Θρέφεται από την Ιστορία, την αφομοιώνει αργά, πονετικά και την κάνει
παραμύθι. Αγάπη κι ευλάβεια και θαμασμός για τον ήρωα και μεγαλομάρτυρα
με κατείχε γράφοντας το παραμύθι ετούτο, πιο αληθινό και από την αλήθεια
συχνά χοντρές στάλες δάκρυα μουντζάλωναν το χειρόγραφο συχνά ένα χέρι
με μια αιώνια ανανεούμενη πληγή σα να το κάρφωσαν , σαν να το κάρφωναν
αιώνια, διάνευε μπροστά μου μέσα στον αγέρα, ένιωθα ολούθε γύρα μου, όσο
έγραφα, την αόρατη παρουσία. Γιατί για μένα ο Άγιος Φραγκίσκος είναι το
πρότυπο του στρατευόμενου ανθρώπου, που με ακατάπαυστο σκληρότατον
αγώνα κατορθώνει κι επιτελεί το ανώτατο χρέος του ανθρώπου, ανώτερο κι
από την ηθική κι από την αλήθεια κι από την ωραιότητα: να μετουσιώνει
την ύλη που του εμπιστεύθηκε ο Θεός και να την κάνει πνέμα.
Η τέχνη έχει αυτό το δικαίωμα όχι μονάχα το δικαίωμα, παρά και το χρέος: να υποτάζει τα πάντα στην ουσία.
Για ν' ανέβεις στον ουρανό, πήρες φόρα από τον τάφο της Κόλασης.
- Όσο από πιο χαμηλά παίρνεις φόρα, μου ΄λεγες συχνά, τόσο πιο αψηλά μπορείς να φτάσεις.
μπορεί το λοιπόν η αμαρτία να γίνει κι αυτή μονοπάτι που να μας πηγαίνει στο Θεό; Μπορεί κι ο αμαρτωλός να περιμένει σωτηρία;
το να ζητάς το Θεό, αυτό 'ναι ο Θεός!
Είπα στη μυγδαλιά: "Αδερφή, μίλησέ μου για το Θεό". Κι η μυγδαλιά άνθισε.
«-Θεέ μου, τέντωσέ με, αλλιώς θα σαπίσω.
–Θεέ μου, μη με παρατεντώσεις, γιατί θα σπάσω.
–Θεέ μου, παρατέντωσέ με κι ας σπάσω».
-Πολύ ψηλά 'ναι ο ουρανός, δεν τον φτάνω, καλή 'ναι η γη, περίκαλη κοντά
μου. -Δεν υπάρχει πράμα πιο κοντά μας από τον ουρανό. Η γη είναι κάτω
από τα πόδια μας και την πατούμε. Ο ουρανός είναι μέσα μας».
✦ ✦ ✦ ✦
"Πήγαινα από μοναστήρι σε μοναστήρι, από χωριό σε χωριό, από ερημιά σε
ερημιά και ζητούσα το Θεό. Δεν παντρεύτηκα, δεν έκαμα παιδιά, γιατί
ζητούσα το Θεό. Κρατούσα μια φέτα ψωμί στο χέρι μου και μια χούφτα
ελιές, πεινούσα και ξεχνούσα να φάω, γιατί ζητούσα το Θεό.
Όσο από πιο χαμηλά παίρνεις φόρα τόσο πιο αψηλά μπορείς να φτάσεις. Η
μεγαλύτερη αξία του αγωνιζόμενου χριστιανού δεν είναι η αρετή του, είναι
ο αγώνας του να μετουσιώσει την αδιαντροπιά, την ατιμία, την απιστία,
την κάκητα μέσα του και να τα κάμει αρετή. Μιά μέρα, ο πιο ένδοξος
αρχάγγελος που θα στέκεται πλάι στο Θεό, δε θα 'ναι μήτε ο Μιχαήλ, μήτε ο
Γαβριήλ, μήτε ο Ραφαήλ, θα 'ναι ο Εωσφόρος, όταν πια θα 'χει
μετουσιώσει το φοβερό σκοτάδι του σε φως.
Γλυκιά ψαλμωδία,μοσκολίβανο, και στο ταγάρι ψωμί, ελιές, κρασί, τι άλλο
θαρείτε πως είναι η Παράδεισος; Γιατί εγώ, ο Θεός να με συγχωρέσει,αυτά
που λεν οι σοφοί θεολόγοι για φτερούγες και πνέματα και ψυχές χωρίς
κορμί, δεν τα καταλαβαίνω , κι ένα ψίχουλο να πέσει κάτω, σκύβω,το
περμαζώνω και το φιλώ, γιατίτο ξέρω θετικά, το ψίχουλο αυτό είναι ένα
κομμάτι από την Παράδειο... Μα αυτά μονάχα ο ζητιάνος μπορεί να τα
καταλάβει και σε ζητιάνους μιλάω.
Αυτό θα πει ελευτερία! Ποιος είναι λεύτερος αν σε ρωτήσουν, φράτε Λεόνε,
τι θα πεις; Αυτός που είναι σκλάβος του Θεού! Ολες οι άλλες ελευτερίες
είναι σκλαβιές!
✦ ✦ ✦ ✦
– Αρχοντόπουλο μου, είπα, να με συμπαθάς· ένα ήθελα να σε ρωτήσω,
ετούτο: τρώς, πίνεις είσαι ντυμένος στο μετάξι, τραγουδάς κάτω από τα
παραθύρια, γλέντι η ζωή σου· τίποτα λοιπόν δε σου λείπει;
Ο νέος στράφηκε απότομα, αναμέρισε βίαια το μπράτσο, να μην τον αγγίξω.
– Τίποτα δε μου λείπει, αποκρίθηκε πεισματωμένος· γιατί με ρωτάς; Δε θέλω να με ρωτούν.
Έδεσα κόμπο την καρδιά μου.
– Γιατί σε λυπούμαι αρχοντόπουλό μου, αρχοντόπουλό μου, του αποκρίθηκα.
Ο νέος να το ακούσει, τίναξε με αλαζονεία το κεφάλι:
– Εμένα; Είπε, εσυ;! – και γέλασε.
Μα σε λίγο, χαμηλώνοντας τη φωνή του:
– Γιατί με λυπάσαι, γιατί; Ρώτησε λαχανιασμένος.
Δεν αποκρίθηκα.
– Γιατί; Ξαναρώτησε.
Έσκυψε, με κοίταξε στα μάτια.
– Ποιός είσαι ντυμένος σα ζητιάνος; ποιός; Ποιός σ’ έπεψε να με βρεις, εδώ στους δρόμους της Ασίζης τα μεσάνυχτα;
Αγρίεψε:
– Μολόγα την αλήθεια! κάποιος σε στέλνει, ποιός;
Και μην παίρνοντας απόκριση:
– Τίποτα δε μου λείπει! έκαμε χτυπώντας το πόδι του στη γης, δε θέλω να
με λυπούνται· θέλω να με ζηλεύουν. Ναι, ναι, τίποτα δε μου λείπει!
– Τίποτα; έκαμα, μήτε ο ουρανός;
Έσκυψε το κεφάλι, σώπασε· και σε λίγο:
– Πολύ αψηλά ‘ναι ο ουρανός, δεν τον φτάνω·καλή ‘ναι η γης, περίκαλη, κοντά μου!
– Δεν υπάρχει πράμα πιο κοντά μας από τον ουρανό· η γης είναι κάτω από τα πόδια μας και την πατούμε· ο ουρανός είναι μέσα μας.
Το φεγγάρι είχε αρχίσει να χαμηλώνει, λίγα άστρα στον ουρανό· ανάρια
ακούγονταν κοι καντάδες, όλο πάθος, από τις αλαργινές γειτονιές· ήταν
γεμάτος ο νυχτερινός ετούτος καλοκαιριάτικος αέρας μυρωδιές κι έρωτα.
Κάτω η πλατεία βουίζε.
– Ο ουρανός είναι μέσα μας, αρχοντόπουλό μου, ξανάπα εγώ.
– Πως το ξέρεις; με ρώτησε και με κοίταξε αλαφιασμένος.
– Πείνασα, δίψασα, πόνεσα – το ‘μαθα.
Ενα τραγούδι για τον Άγιο Φραγκίσκο της Ασίζης , τον Φτωχούλη του Θεού.
Ο Αγιος Φραγκίσκος είναι ο Προστάτης των Ζώων και του Περιβάλλοντος
Η 4η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων, γι’ αυτό
συμπίπτει με την εορτή της μνήμης του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, Αγίου
της Καθολικής Εκκλησίας, η οποία τον ανακήρυξε ως προστάτη των ζώων και
του περιβάλλοντος.
Αρκετές είναι οι απεικονίσεις του παρέα με ζώα.