Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
protothema.gr
Η διαίρεση της Αθήνας επί τουρκοκρατίας - Οι ενορίες της Αθήνας (1824) -…
Σήμερα θα ασχοληθούμε διεξοδικά με τον καθορισμό και την ονοματοδοσία των συνοικιών της πόλης, που έγιναν επί δημαρχίας Σπυρίδωνος Μερκούρη, αλλά και με παλαιότερες «διαιρέσεις» της Αθήνας σε «πλατώματα» και ενορίες.
Η Αθήνα επί τουρκοκρατίας
Σύμφωνα με τον Δημήτριο Καμπούρογλου(s), στα χρόνια της τουρκοκρατίας, η Αθήνα χωριζόταν σε τετράπλευρα διαμερίσματα που ονομάζονταν πλατώματα. Το κάθε πλάτωμα είχε το δικό του προστατευτικό τοιχίο με κοινή πύλη, η οποία έκλεινε το απόγευμα. Ο Καμπούρογλου(s) αναφέρει ότι τα πλατώματα ήταν οχτώ και διαιρούνταν σε μαχαλάδες, σε συνοικίες δηλαδή, οι οποίες με τη σειρά τους διαιρούνταν σε ενορίες.
Οι ενορίες–μαχαλάδες της Αθήνας το 1824
Το 1824, Αστυνόμος της Αθήνας είχε διοριστεί ο Μόσχος Αθανασιάδης, ο οποίος ανέλαβε το δύσκολο έργο να καταγράψει κατοίκους και σπίτια. Τον Οκτώβριο του 1824, συνέταξε τον «Κατάλογο των Μαχαλάδων, οσπιτίων, εργαστηρίων, κατοίκων και παροίκων της πόλεως Αθηνών». Οι μαχαλάδες αυτοί, ήταν:
1) Αγίου Αποστόλου, 2) Παναγίας Βλασαρούς, 3) Χριστοκοπίδη, 4) Σωτήρας Δικαίου, 5) Αγίου Φιλίππου, 6) Αγίων Αναργύρων, 7) Αγίου Αθανασίου (Ψυρρή), 8) Μισο-Σπηλιώτισσας, 9) Καθολικού (Αγίου Παντελεήμονος), 10) Μεγάλου Μοναστηρίου, 11) Αγίας Ειρήνης, 12) Νέου Αγίου Δημητρίου, 13) Αγίου Ιωάννου Προδρόμου, 14) Αγίας Ελεούσας, 15) Αγίου Νικολάου Χτενά (Κτενά), 16) Αγίας Κονόμας, 17) Παναγίας Ρόμπης (Ρόμβη), 18) Καμοκαρέας (Καπνικαρέα), 19) Αγίων Θεοδώρων, 20) Αγίου Γεωργίου Καρύτζη, 21) Παναγίας Αγγέλου, 22) Σωτήρας Αγίας Γοργοπιού (Παναγία Γοργοεπήκοος), 23) Ασωμάτων στα Σκαλιά, 24) Αγίου Νικολάου (Καλογριώνη), 25) Ραδακιού, 26) Σωτήρας Κωτάκη (Αγία Σωτήρα Πλάκας), 27) Αγίου Νικολάου Κοντίτου, 28) Κανδήλας, 29) Καμουκάτη, 30) Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, 31) Δουβέργινας, 32) Αγίου Δημητρίου Κατεφορίτη, 33) Ιωάννη Μαγγούτη, 34) Αγίου Θωμά και 35) Αγέας Υπαπαντής.
συνέχεια https://www.protothema.gr/stories/article/829533/oi-sunoikies-tis-athinas-kai-i-proeleusi-ton-onomaton-
Η διαίρεση της Αθήνας επί τουρκοκρατίας - Οι ενορίες της Αθήνας (1824) - Η δημαρχία του Σ. Μερκούρη και ο καθορισμός των συνοικιών της πόλης (1908)
Με την Αθήνα, τις συνοικίες, τα προάστιά της και το πώς αυτά πήραν τα ονόματά τους, έχουμε ασχοληθεί σε αρκετά άρθρα, τα οποία είχαν μεγάλη απήχηση στις αναγνώστριες και τους αναγνώστες του protothema.gr.Σήμερα θα ασχοληθούμε διεξοδικά με τον καθορισμό και την ονοματοδοσία των συνοικιών της πόλης, που έγιναν επί δημαρχίας Σπυρίδωνος Μερκούρη, αλλά και με παλαιότερες «διαιρέσεις» της Αθήνας σε «πλατώματα» και ενορίες.
Σύμφωνα με τον Δημήτριο Καμπούρογλου(s), στα χρόνια της τουρκοκρατίας, η Αθήνα χωριζόταν σε τετράπλευρα διαμερίσματα που ονομάζονταν πλατώματα. Το κάθε πλάτωμα είχε το δικό του προστατευτικό τοιχίο με κοινή πύλη, η οποία έκλεινε το απόγευμα. Ο Καμπούρογλου(s) αναφέρει ότι τα πλατώματα ήταν οχτώ και διαιρούνταν σε μαχαλάδες, σε συνοικίες δηλαδή, οι οποίες με τη σειρά τους διαιρούνταν σε ενορίες.
Οι ενορίες–μαχαλάδες της Αθήνας το 1824
Το 1824, Αστυνόμος της Αθήνας είχε διοριστεί ο Μόσχος Αθανασιάδης, ο οποίος ανέλαβε το δύσκολο έργο να καταγράψει κατοίκους και σπίτια. Τον Οκτώβριο του 1824, συνέταξε τον «Κατάλογο των Μαχαλάδων, οσπιτίων, εργαστηρίων, κατοίκων και παροίκων της πόλεως Αθηνών». Οι μαχαλάδες αυτοί, ήταν:
1) Αγίου Αποστόλου, 2) Παναγίας Βλασαρούς, 3) Χριστοκοπίδη, 4) Σωτήρας Δικαίου, 5) Αγίου Φιλίππου, 6) Αγίων Αναργύρων, 7) Αγίου Αθανασίου (Ψυρρή), 8) Μισο-Σπηλιώτισσας, 9) Καθολικού (Αγίου Παντελεήμονος), 10) Μεγάλου Μοναστηρίου, 11) Αγίας Ειρήνης, 12) Νέου Αγίου Δημητρίου, 13) Αγίου Ιωάννου Προδρόμου, 14) Αγίας Ελεούσας, 15) Αγίου Νικολάου Χτενά (Κτενά), 16) Αγίας Κονόμας, 17) Παναγίας Ρόμπης (Ρόμβη), 18) Καμοκαρέας (Καπνικαρέα), 19) Αγίων Θεοδώρων, 20) Αγίου Γεωργίου Καρύτζη, 21) Παναγίας Αγγέλου, 22) Σωτήρας Αγίας Γοργοπιού (Παναγία Γοργοεπήκοος), 23) Ασωμάτων στα Σκαλιά, 24) Αγίου Νικολάου (Καλογριώνη), 25) Ραδακιού, 26) Σωτήρας Κωτάκη (Αγία Σωτήρα Πλάκας), 27) Αγίου Νικολάου Κοντίτου, 28) Κανδήλας, 29) Καμουκάτη, 30) Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, 31) Δουβέργινας, 32) Αγίου Δημητρίου Κατεφορίτη, 33) Ιωάννη Μαγγούτη, 34) Αγίου Θωμά και 35) Αγέας Υπαπαντής.
συνέχεια https://www.protothema.gr/stories/article/829533/oi-sunoikies-tis-athinas-kai-i-proeleusi-ton-onomaton-