Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
ο
Ερνέστος Τσίλλερ (1837-1923) αποτελεί για τη νεοελληνική αρχιτεκτονική
ένα ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο. Το αρχιτεκτονικό του έργο, που
εκτείνεται χρονικά στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και στις αρχές του
20ου, χαρακτηρίζεται από δημιουργική πνοή και από αίσθηση καλλιτεχνικής
ελευθερίας.
homouniversalisgr.blogspot.com
ο Ερνέστος Τσίλλερ (1837-1923) αποτελεί για τη νεοελληνική…
ο Ερνέστος Τσίλλερ (1837-1923)
αποτελεί για τη νεοελληνική αρχιτεκτονική ένα ιδιαίτερα σημαντικό
κεφάλαιο. Το αρχιτεκτονικό του έργο, που εκτείνεται χρονικά στο δεύτερο
μισό του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου, χαρακτηρίζεται από
δημιουργική πνοή και από αίσθηση καλλιτεχνικής ελευθερίας.
Γεννήθηκε στις 22 Ιουνίου 1837 στο Oberloessnitz της Σαξωνίας. Το 1855
γίνεται δεκτός στην Βασιλική Σχολή της Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου
της Δρέσδης απ' όπου αποφοιτά το 1858. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του
εργάζεται για ένα διάστημα στη Βιέννη στο γραφείο του Δανού αρχιτέκτονα
Θεόφιλου Χάνσεν. Η γνωριμία μαζί του θα καθορίσει την καριέρα του. Λίγα
χρόνια αργότερα, το 1861, ο Τσίλλερ φθάνει στην Αθήνα ως εκπρόσωπος του
Χάνσεν και αναλαμβάνει την επίβλεψη της κατασκευής της Ακαδημίας Αθηνών.
Γρήγορα εντάσσεται στην αθηναϊκή κοινωνία και εγκαθίσταται στην Ελλάδα.
Παντρεύεται Ελληνίδα δημιουργεί οικογένεια και παραμένει στη χώρα μέχρι
τον θάνατό του το Νοέμβριο του 1923. Στα πρώτα χρόνια της παραμονής του
στη χώρα ο Τσίλλερ περιοδεύει την Ελλάδα για να γνωρίσει τους
αρχαιολογικούς της θησαυρούς. Μετά την έξωση του Όθωνα τα έργα στην
Ακαδημία διακόπτονται και ο Τσίλλερ θα επιστρέψει για ένα μικρό διάστημα
στη Βιέννη.
Μεταμόρφωση του Σωτήρος στα Βίλια
|
Το 1868 επανέρχεται στην Ελλάδα. Το 1872 διορίζεται καθηγητής στο
Σχολείο των Τεχνών, τον πρόδρομο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Οι
παραγγελίες έρχονται η μια μετά την άλλη. Ο Τσίλλερ έχει πια καθιερωθεί.
Η εύνοια του βασιλέως και η ανάθεση σ΄ αυτόν της μελέτης των θερινών
ανακτόρων στο Τατόι, στους Πεταλιούς και αργότερα του ανακτόρου του
Διαδόχου προσελκύει όπως είναι φυσικό πλήθος μεγαλοαστών που του
αναθέτουν τα μέγαρά τους ή τις εξοχικές τους επαύλεις. (Τα Μέγαρα
Σλήμαν, Σταθάτου, Πεσματζόγλου, οι επαύλεις των Θων, Συγγρού κ.α. είναι
έργα δικά του). Παράλληλα σχεδιάζει σειρά δημοσίων και δημοτικών κτιρίων
και ναών. Μικρό μόνο τμήμα της επαγγελματικής του δραστηριότητας
αποτελούν το Εθνικό (Βασιλικό) Θέατρο της Αθήνας, τα θέατρα της Πάτρας
και της Ζακύνθου (κατεδαφισμένα), το Μουσείο της Ολυμπίας, το Χημείο, η
Αγορά του Πύργου, ο ναός του Αγίου Λουκά Πατησίων, ο Ναός της
Φανερωμένης στο Αίγιο. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ακόμα δυνατή η πλήρης
καταλογογράφηση του συνόλου του έργου του.
Ανεξάρτητα όμως από το πλήθος των κτιρίων που μελέτησε, τα οποία πρέπει
να ξεπερνούν τα 600, ο Τσίλλερ αποτελεί για τη νεοελληνική αρχιτεκτονική
ένα ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο. Το αρχιτεκτονικό του έργο, που
εκτείνεται χρονικά στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και στις αρχές του
20ου, χαρακτηρίζεται από δημιουργική πνοή και από αίσθηση καλλιτεχνικής
ελευθερίας. Αυτή η κλασικιστική στην αρχή αίσθηση θα σφραγίσει τη φάση
του ώριμου αθηναϊκού νεοκλασικισμού για να προχωρήσει προς τον
εκλεκτισμό και το ρομαντισμό κυρίως στις ιδιωτικές κατοικίες. Στην
αρχιτεκτονική όμως των δημόσιων κτιρίων θα διατηρήσει το ελληνικό πνεύμα
του κλασικισμού, ενώ αντίστοιχα στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική θα
προσπαθήσει να διαφυλάξει τη βυζαντινή παράδοση.
Το Δημαρχείο Γυθείου |
Ο Ernst Ziller, επισημοποίησε την σύνδεση της Αναγέννησης με την
Αρχαιότητα, με διακριτές εκλεκτικιστικές τάσεις όπως την εφάρμοσε πρώτος
ο δάσκαλός του Theophil Hansen. Ο Ziller αποτελεί μια ιδιαίτερη
περίπτωση. Γερμανός, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα στα 1861 και
συνεργάστηκε με τον Th. Hansen στην περίπτωση του κτιρίου της Ακαδημίας
Αθηνών. Αυτός ο ξένος πολιτογραφήθηκε Έλληνας και μετέχοντας σε πολλές
δραστηριότητες (Αρχαιολογικές έρευνες, διδασκαλία στο Πολυτεχνείο,
Διεύθυνση Δημοσίων Έργων) έβαλε την σφραγίδα του στην Αρχιτεκτονική της
εποχής του (1863-1897).
Η προσωπική συμβολή του Ernst Ziller συνίσταται στον συνδυασμό ελληνικών
δομικών και διακοσμητικών στοιχείων με την αναγεννησιακή αρχιτεκτονική
ώστε να εξυπηρετηθούν οι ιδεολογικές ανάγκες της τότε ελληνικής
κοινωνίας. Ο Ziller κατόρθωσε να δημιουργήσει έργα ανάλογης ποιότητας με
εκείνα που χτίζονταν στην Βιέννη και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Εθνικό Θέατρο
Εθνικό θέατρο
Υπουργείο Εξωτερικών |
Προεδρικό Μέγαρο
|
Προεδρικό Μέγαρο
|
Το μέγαρο Δεληγεώργη
Μέγαρο Μελά |
Δημοτικό Θέατρο Ζακύνθου |
Θέατρο Απόλλων Πάτρας |
Σταθμός Πελοποννήσου |
Δημαρχείο της Σύρου |
Δικαστικό Μέγαρο Τρίπολης |
Villa Atlantis |
Η οικία του Σπύρου Μεταξά, ιδρυτή της ομώνυμης ποτοποιίαςMETAXA στον Πειραιά |
Το
Νομισματικό Μουσείο Αθηνών στεγάζεται σήμερα στο κτίριο «Ιλίου
Μέλαθρον», στην αρχοντική κατοικία του αρχαιολόγου Ερίκου Σλήμαν... ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΑΦΙΑΣ
ΠΗΓΕΣ
|