Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2018

Το ελληνικό σκάφος "Οδυσσέας"

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.

Το ελληνικό σκάφος "Οδυσσέας" των 2.400 ετών ανακαλύφθηκε άθικτο στο βυθό της Μαύρης Θάλασσας.
Μια ανακάλυψη που θα μπορούσε να αλλάξει την κατανόηση της ναυπηγικής και της ναυτικής εργασίας στον αρχαίο κόσμο έγινε στο βυθό της Μαύρης Θάλασσας από Βρετανούς επιστήμονες που ανακάλυψαν το παλαιότερο άθικτο ναυάγιο που βρέθηκε ποτέ.
Το ελληνικό εμπορικό πλοίο των 75 ποδών βρέθηκε να βρίσκεται ολόκληρο με τους ιστούς, τα πηδάλια και τους πύργους κωπηλασίας μετά από περισσότερα από 2.400 χρόνια.
Το πλοίο βρίσκεται σε 1,3 μίλια βαθιά στη Μαύρη Θάλασσα, όπου το νερό είναι ανοξικό (χωρίς οξυγόνο) που μπορεί να διατηρήσει οργανικό υλικό για χιλιάδες χρόνια.
Ένα μικρό κομμάτι του σκάφους χρονολογείται με την μέθοδο του άνθρακα και επιβεβαιώνει ότι προέρχεται από το 400 π.Χ.- καθιστώντας το πλοίο το παλαιότερο άθικτο ναυάγιο γνωστό στην ανθρωπότητα.

ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΠΕΣΣΟΑ "Τέσσερις ωδές" και "Περί ετερωνύμων" του

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
Ο Φερνάντο Πεσσόα (1888 - 30 Νοεμβρίου 1935 ) ήταν Πορτογάλος ποιητής και συγγραφέας.


homouniversalisgr.blogspot.com

ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΠΕΣΣΟΑ "Τέσσερις ωδές" και "Περί ετερωνύμων" του



«Fernando Pessoa». Almada Negreiros

























 Να θέλεις λίγα: θα τα έχεις όλα.
Τίποτε να μη θέλεις: θα είσαι ελεύθερος.
Ο ίδιος ο έρωτας που νιώθουν
Για μας, μας απαιτεί, μας καταπιέζει.

* * *
Για να είσαι μεγάλος, να είσαι ακέραιος: Τίποτε
Δικό σου να μην υπερβάλλεις ή να μη διαγράφεις.
Να είσαι όλα σε κάθε πράγμα. Να βάζεις όσα είσαι
Και στο ελάχιστο που κάνεις.
Έτσι σε κάθε λίμνη ολόκληρη η σελήνη
Λάμπει, γιατί ζει ψηλά.

* * *
Αναρίθμητοι ζουν μέσα μας.
Αν σκέφτομαι ή αν νιώθω, αγνοώ
Ποιος μέσα μου σκέφτεται ή νιώθει.
Είμαι μονάχα ο τόπος*
Όπου νιώθουν ή σκέφτονται.

Έχω περισσότερες από μια ψυχές.
Υπάρχουν περισσότερα εγώ απ' το ίδιο το εγώ μου.
Υπάρχω ωστόσο
Αδιάφορος για όλους,
Τους κάνω να σιωπούν: εγώ μιλάω.

Οι διασταυρωμένες παρορμήσεις
Όσων νιώθω ή δεν νιώθω
Πολεμούν μες σ' αυτόν που είμαι.
Τις αγνοώ. Τίποτε δεν υπαγορεύουν
Σ' αυτόν που γνωρίζω ότι είμαι: εγώ γράφω.

* * *
Ο θεός Παν* δεν πέθανε,
Σε κάθε κάμπο που δείχνει
Στα χαμόγελα του Απόλλωνα
Τα γυμνά στήθη της Δήμητρας —
Αργά ή γρήγορα θα δείτε
Να εμφανίζεται εκεί
Ο θεός Παν, ο αθάνατος.

Όχι δε σκότωσε άλλους θεούς
Ο θλιμμένος χριστιανός θεός.
Ο Χριστός είναι ένας ακόμη θεός,
Ίσως ένας που έλειπε.
Ο Παν συνεχίζει να δίνει
Τους ήχους απ' τον αυλό του
Στ' αυτιά της Δήμητρας
Που καμαρώνει στους κάμπους.

Οι θεοί είναι οι ίδιοι,
Πάντοτε λαμπεροί και γαλήνιοι,
Γεμάτοι από αιωνιότητα
Και περιφρόνηση για μας,
Φέρνοντας τη μέρα και τη νύχτα
Και τις χρυσαφένιες σοδειές
Όχι για να μας δώσουν
Τη μέρα και τη νύχτα και το στάρι
Μα για άλλον και θείο
Τυχαίο σκοπό.

μτφρ.: Ανδρεας Παγουλατος

Το ποίημα «Τέσσερις ωδές» ο Πεσσόα το εγγράφει στα έργα του «ετερώνυμου», του Ρικάρντο Ρέις.




   Ο Πεσσοα χρησιμοποιησε το τέχνασμα των διαφορετικών προσωπείων για τον εαυτό του δημιουργώντας φανταστικές μορφές με τις οποίες συμβίωνε και συνομιλούσε. Σ' αυτές τις μορφές, «τα ετερώνυμα», όπως τις αποκαλούσε, ανήκουν και οι ποιητές Αλβέρτο Καέιρο, —σαν ποιητής εκπροσωπεί τον «αντικειμενισμό»— ο Ρικάρντο Ρέις —αντιπρόσωπος μιας κλασικιστικής γλώσσας— και ο Αλβάρο δε Κάμπος — «ένας Γουίτμαν που κρύβει μέσα του έναν Έλληνα ποιητή». Οι τρεις αυτοί αντιπροσωπεύουν τις κατά καιρούς νέες τάσεις της πορτογαλικής λογοτεχνίας: ο Καέιρο τον «εντυπωσιασμό», ο Ρέις τον κλασικισμό και ο Κάμπος το φουτουρισμό και αργότερα έναν προδρομικό υπαρξισμό.

   Το 1935, χρονιά του θανάτου του, έγραφε σε έναν κριτικό τα εξής: «Απ' τα παιδικά μου χρόνια ακόμη είχα την τάση να φτιάχνω γύρω μου έναν κόσμο φανταστικό και να περιβάλλομαι από φίλους και γνωστούς που δεν υπήρξαν ποτέ (προφανώς δεν ξέρω ακόμη αν πράγματι υπήρξαν ή αν εγώ είμαι εκείνος που δεν υπάρχει. Σ' αυτά γενικώς τα πράγματα δε θα 'πρεπε να 'ναι κανείς δογματικός). Από τότε που με γνωρίζω ως αυτό που λέω εαυτό μου, θυμάμαι να σχεδιάζω ιδεατά τη μορφή, τις κινήσεις, το χαρακτήρα και την ιστορία της ζωής σε πολλές εξωπραγματικές φιγούρες, που ήταν για μένα τόσο ορατές και οικείες, όσο κι εκείνα τα πράγματα που λέμε, ίσως λαθεμένα, πραγματική ζωή».
Ο Άλβαρο δε Κάμπος και ο Ρικάρντο Ρέις, μαζί με τον Αλμπέρτο Καέιρο, αποτελούν τα κύρια και βασικά ετερώνυμα του Φερνάντο Πεσσόα, στο χώρο, κυρίως, της ποίησης. Ο ίδιος ο Πεσσόα, σε μια βιβλιογραφία του, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Παρουσία (Presence) 17, το 1928, γράφει: «Τα γραπτά του Φερνάντο Πεσσόα ανήκουν σε δύο κατηγορίες, που ονομάζουμε ορθώνυμα και ετερώνυμα έργα. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ανώνυμο ή για ψευδώνυμο, γιατί δεν πρόκειται γι' αυτό. Στην περίπτωση του ψευδωνύμου, το έργο είναι του δημιουργού προσωπικά, αλλά υπογεγραμμένο μ' ένα όνομα που δεν είναι το δικό του· το ετερώνυμο έργο είναι του δημιουργού έξω από το πρόσωπό του, είναι μιας πλήρους προσωπικότητας, που έπλασε ο ίδιος, όπως θα ήταν τα λόγια ενός προσώπου σ' ένα δράμα του». Και σημειώνουμε ακόμη πως «Pessoa» στα πορτογαλικά σημαίνει «Πρόσωπο».

ΠΗΓΗhttp://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL C131/594/3926,17212/




Θεοδόσης Τάσιος: «Παρηγορούμαι με τους νέους που δημιουργούν»

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
 
dinfo.gr
 
 
Ο Καθηγητής Θεοδόσης Τάσιος* συζητά με τον Ανδρέα Ζαμπούκα για τα πανεπιστήμια, την πολυπολιτισμικότητα, τους νέους και την αυτοσυνειδησία.
Αναφέρεται στην σπουδαία θέση του Δασκάλου έναντι του Πολιτικού, στην «Σοσιαλδημοκρατία της Μεσευρώπης» και προσεγγίζει το ηθικό δια μέσου της «ηδονής».
Εκφράζει την ανησυχία του για την σύγχρονη ελληνική κοινωνία αλλά παραμένει αισιόδοξος με τους νέους που αφιερώνονται στην δημιουργία και στην καινοτομία.
Συνέντευξη στον Ανδρέα Ζαμπούκα
Ο Βίλχελμ Ράιχ λέει κάπου: «Η ζωή σου θα γίνει ωραία και ασφαλής όταν οι δάσκαλοι των παιδιών σου, θα πληρώνονται καλύτερα από τους πολιτικούς». Συμμερίζεστε αυτή την «ουτοπική» άποψη;

Καλό ακούγεται. Πρώτα η Υπόσταση, κι ύστερα η Πράξη. Κι η υπόσταση «προσδίδεται» με την  π α ν τ ο ε ι δ ή  Παιδείαν, που είναι η «ανάπνευση Παρελθόντος κι η έκπνευση Μέλλοντος». (Κι εννοούμε βέβαια όλο το εύρος Παιδείας, απ’ την μετακένωση Γνώσεων και την ανάπτυξη Δεξιοτεχνιών, μέχρι την ριζιμιά Καλλιέργεια του Είναι για την Αυτοεπιβεβαίωσή-του μέσω της Φιλότητας προς τον Άλλον, και μέσω της αυτοανακάλυψης δια της Τέχνης). Με τέτοια δεδομένα, οι «Δάσκαλοι» (όλοι οι Δάσκαλοι, κι όλα τα Πρόσωπα-Παραδείγματα) μπορεί να είναι κοινωνικώς πολυτιμότεροι απ’ ό,τι οι αντιπρόσωποί-μας στο Νομοθετικό έργο και στη λήψη αποφάσεων αξιακών προτεραιοτήτων.
Παρα ταύτα, δέν συμμερίζομαι πλήρως την μεγαλοστομία του Β. Ράιχ διοτι τότε, στην Ελλάδα οι 150.000 επαγγελματίες Δάσκαλοι θα δημιουργούσαν αθελήτως οικονομικό πρόβλημα. Χάθηκε όμως ο ίσιος δρόμος; Στην Κύπρο (προ πολλών ετών) διπλασίασαν τους μισθούς των Δασκάλων, ενώ συγχρόνως διπλασίασαν και τις κοινωνικές απαιτήσεις απ’ αυτούς (σε όρους Προσόντων και αδιάκοπης Αξιολόγησης).
Η ηδονή για την απόδειξη του ηθικού είναι κάτι που διδάσκεται; O Aριστοτέλης λέει ότι το «έθος» είναι το μυστικό για να φτάσει κανείς στη ευχαρίστηση της καλής πράξης. Τι δεν πήγε καλά με την ευχαρίστηση των Νεοελλήνων;
Δέν διδάσκεται με «μετακένωση» γνώσεων βέβαια. «Διδάσκεται» μέσω  Μ α θ η τ ε ί α ς  δίπλα σε φωτεινά-πειστικά Παραδείγματα, και μέσω αυτενέργειας και εμπειρικής απογραφής των συναισθημάτων-μας που προκαλούμε μέσα μας λόγω των πράξεών-μας. Δύσκολη δουλειά ετούτη η μύηση στο γλυκό κρασί της Φιλότητας και «της θυσίας που παράγει Ικανοποίηση». Γι’ αυτό, θεωρώ ύψιστης πολιτικής σημασίας ενα 15-ετές Πλάνο Ηθοπαιδείας…
Τί δέν πήγε καλά μ’ εμάς; «Τολμάτε κύριε Ζαμπούκα και θίγετε τον Λαό;». Ελπίζω ότι η απάντησή-σας σε μια τέτοια μομφή θα είναι: Η κριτική της κοινωνικής ή αντικοινωνικής συμπεριφοράς σημαντικού μέρους Συμπολιτών-μας είναι καίριο Πολιτικό Καθήκον όλων μας. Κι είναι μέγας ο αριθμός των αντικειμενικών δεικτών για κάμποσες πρωτιές-μας σε αντικοινωνικότητα.
Προέχει λοιπόν η παραδοχή της Εθνικής Διάγνωσης, που ισοδυναμεί με Εθνική Διάσωση. Το τί έφταιξε, έρχεται μετά: Απ’ τις ιδιότυπες αδόμητες «κοινωνίες» του 1821-1830, απ’ το πλήθος των εμφυλίων και των δικτατοριών, έως και τους μεγαλόσχημους εθνικούς ναρκισσισμούς –που ίσως και να συνεχίζονται–, όλα οδηγούσαν στον εσωτερικό σχισμό, κι όχι στο ήθος.
Πιστεύετε στη συνέχεια του ελληνικού κράτους; Θέλετε εθνική κυριαρχία για το μέλλον ή Ενωμένες Πολιτείες της Ευρώπης με κοινότητες Ελλήνων να διαπρέπουν στην οικονομία και στο πνεύμα; Kάποιοι λένε ότι το έθνος- κράτος συρρίκνωσε τον ελληνισμό και τείνει να τον αφανίσει μέσα στον χρόνο.
Ζητώ συγγνώμην που δέν συμμερίζομαι τις οιονεί-μεταφυσικές αντιλήψεις περι της μοναδικότητας τού Ελληνισμού – εν συγκρίσει με τα (ελληνογενή άλλωστε) χαρακτηριστικά τού Ευρωπαϊσμού. Στο κάτω-κάτω, ποτέ (μα ποτέ) μέσα στην Ιστορία ο Ελληνισμός δέν ήταν Απομονωτισμός. Θυμηθείτε τον Ισοκράτη, καθώς και την Ελληνιστική Κοσμόπολιν…
Είστε το πρότυπο του Δασκάλου που τείνει να εκλείψει, μέσα στον κόσμο της εξειδίκευσης και της τεχνοκρατικής αντίληψης. Έχετε την ευλογία να συνδυάζετε θετική και θεωρητική σκέψη. Είστε ο άνθρωπος του Διαφωτισμού που ποτέ δεν έγινε στην Ελλάδα. Συναντάτε  νέους που σας μοιάζουν και θα μπορούσαν να αναπτύξουν μια συλλογική δυναμική στο μέλλον;
Αρνούμαι την (εκ καλής θελήσεως βέβαια) υπονόμευση της όποιας    σοβαρότητάς-μου μέσω των όρων «πρότυπο», «ευλογία» και τέτοια ηχηρά.
Χαίρομαι που δέν ακολουθείτε την απάνθρωπη μόδα της απαρέσκειας έναντι του Διαφωτισμού – μια μόδα που βγήκε απ’ τη σύγχυση ανάμεσα στον πυρήνα του Διαφωτισμού και σε κάμποσα ρετάλια «εν ονόματί του».
Οι γενιές οι δικές-μας έχουν την ευθύνη οτι φούντωσαν (30 χρόνια τώρα) το Δημόσιο Χρέος, παρά την προφανή και συνεχή βουτιά της Οικονομίας, «για να περνάμε εμείς καλά – και δεν πάνε να πνιγούνε τα παιδιά-μας και τα εγγόνια-μας που δέν θα μπορούν να το πληρώσουν». Το δυστύχημα όμως ειναι οτι η πρόσφατη νέα γενιά, γαλουχημένη μέσα σ’ ενα κλίμα μειωμένης πολιτικής αυτοσυνειδησίας, δέν διαθέτει (ή δέν τα ζητάει;) τα πραγματικά δεδομένα που προκάλεσαν την  α ν α π ό φ ε υ κ τ η  σημερινή δυστυχία της. Κι έχομε αντικειμενικά στοιχεία για τη συνέχιση της πολιτικής σύγχυσης, ακόμη κι απ’ τους Νέους…
Έτσι, εύχομαι απο καρδιάς να κάνω λάθος˙ να μήν είναι έτσι τα πράγματα. Και να ξυπνήσομε μια μέρα μ’ ενα θαυματουργό συλλογικό επίτευγμα των Νέων συμπολιτών-μας, το οποίο να μήν προϋποθέτει την επίγνωση της γένεσης του τερατουργήματος του Δημόσιου Χρέους, να μήν απαιτεί αύξηση εργατικότητας και αποδοτικότητας, να μήν απαιτεί διεθνικό ρεαλισμό.
Εντωμεταξύ, παρηγορούμαι ωστόσο με τις εκατοντάδες χιλιάδες νέων του Λαού-μας που δημιουργούν με εμμονή νέες μικρές καινοτομικές επιχειρήσεις, έχουν το ψυχικό κουράγιο να βγούν απ’ το κουκούλι και να ξενιτεύονται – ή ακόμη έχουν την ευαισθησία να γίνονται σωτήριοι εθελοντές κοινωνικού έργου μές στη Χώρα μας.
Αλλα δέν τη βλέπω την κρίσιμη μάζα…
Τι ακριβώς είναι αυτή η περίφημη «Σοσιαλδημοκρατία της Μεσευρώπης», και γιατί έσωσε τον κόσμο, μετά τον πόλεμο;
Είναι οτιδήποτε θετικό είδατε στην Ευρώπη, απ’ το 1945 έως το 1995. Είναι η άμεση και σχεδιασμένη στήριξη των μαζών, μέσα σε κατεστραμμένες Οικονομίες, για ν’ αποφευχθεί μια νέα Βαϊμάρη. Είναι η σωτήρια εναρκτική κρατική πρωτοβουλία για την Ανάπτυξη – αλλα και το βαθμιαίο πέρασμα στην ιδιωτική επιχειρηματικότητα. (Βλέπετε, η Σοσιαλδημοκρατία ήταν περήφανη για την υπέρ του Λαού προσαρμογή πολιτικής με βάση τα εξελισσόμενα δεδομένα της πραγματικότητας, εν αντιθέσει με τους περήφανους Παλαιοημερολογίτες οι οποίοι οδήγησαν πλήθος λαών στη δυστυχία, όπου επικράτησαν για λίγες δεκαετίες). Δέν κουράζομαι να επαναλαμβάνω οτι χάρις στην ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία, ο μέσος τέως κουρελής Σικελός απόχτησε 100% υψηλότερο βιοτικό επίπεδο απ’ τον προπολεμικό Τσέχο αστό – που τον φτωχήνανε οι «Λαϊκές» Δημοκρατίες (για το καλό του…).
Βέβαια, σήμερα μας κακοφαίνεται που στην Ευρώπη δέν μπορούμε να ζούμε όπως το 1975 κι ούτε νά ’χουμε τις ίδιες κοινωνικές παροχές. Αλλα οφείλομε να παρηγορούμαστε διοτι ό,τι χάσαμε το κέρδισαν οι κάτοικοι του Τρίτου Κόσμου – στους οποίους πουλάγαμε τα προϊόντα μας, ενω τώρα άρχισαν να πουλάνε αυτοί σ’ εμάς.
Για να μην καταστραφούμε από την γνώση έχουμε την τέχνη. Συμφωνείτε μ΄αυτή τη διαπίστωση;
Όχι.
Η γνώση δέν καταστρέφει. Η πολιτική ανηθικότητά-μας και η βαρβαρότητα της μονόχνωτης Παιδείας ενδέχεται να αυξάνει τις πιθανότητες αυτοκαταστροφής. Οσο για την υποστασιακή κι απελευθερωτική σημασία της Τέχνης, υποστηρίζω οτι είναι μείζον Πολιτικό θέμα να ανοίξομε τον Λαό προς την Τέχνη.
Έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό πτυχιούχων στην Ευρώπη. Λογικά, θα πρέπει να διοικήσουμε τον κόσμο… ή να τους εξάγουμε μαζικά, αφήνοντας πίσω μόνο τους χειρώνακτες. Αλήθεια, που μας οδηγεί η απαξίωση της χειρωνακτικής εργασίας;
Όπως λέγαμε και πρίν, η Γνώση προφανώς δέν βλάπτει. Το ζήτημα όμως είναι η βελτιστοποίηση ανάμεσα σε ιδεώδη όπως α) οι ανεμπόδιστες προτιμήσεις των Ατόμων, αφενός, και β) η συνεχής εμβάθυνση της πανεπιστημιακής αποδοτικότητας και η ευμάρεια του Λαού. Κι είναι αυτά τα ιδεώδη ενμέρει αντιφατικά μεταξύ τους.
Πράγματι, i) η μαζική τριτοβάθμια εκπαίδευση μειώνει την οικονομική κατάσταση των πανεπιστημίων και την δυνατότητα εντατικοποίησης και αριστείας. Ενώ, ii) η εγκατάλειψη της ρωμαλέας (και δαπανηρότατης) Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, συνεπάγεται άμεση σχεδόν πτώση της Οικονομίας της Χώρας, καθως και ανέλεγκτη ανεργία (ή εκτεταμένη ετεροαπασχόληση) πολύτιμου νεανικού κεφαλαίου πανεπιστημιακών αποφοίτων.
Όπως βλέπετε, το πρόβλημα είναι πολύ ευρύτερο της υποβάθμισης της «χειρωνακτικής» εργασίας.
Ο Δημήτρης Νανόπουλος επικαλείται την εμφάνιση μιας «Φιλικής Εταιρείας» που θα στρατευτεί στη διάσωση της Ελλάδας. Είναι τελικά η μόνη ελπίδα και πρέπει να μας έρθει από έξω;
Η Φιλική Εταιρεία πράγματι χρωστάει πολλά στους ξενητεμένους Έλληνες εμπόρους και λογίους. Ωστόσο, η Επανάσταση πραγματώθηκε μόνον όταν μεγάλα ποσοστά του Ελληνικού Λαού αποφάσισαν να θυσιάσουν το έχειν τους και τη ζωή τους. Έτσι και σήμερα, η «διάσωση» προϋποθέτει την ανάκτηση της χαμένης πολιτικής αυτοσυνειδησίας από μεγάλα τμήματα του Λαού μας. Και τούτο, μόνον εκ των έσω και εκ των κάτω και σταδιακώς ενδέχεται να επιτευχθεί – άν και δέν έχομε πολλές ενδείξεις που να τρέφουν την αγωνιστική μας αισιοδοξία.
Οι πολυπολιτισμικές κοινωνίες είναι μόνο αυτές που πλημμυρίζουν από μετανάστες; Και χωρίς αυτούς, δεν είμαστε ήδη τόσο διαφορετικοί μεταξύ μας, με τις ξεχωριστές μας κουλτούρες; Ας πούμε οι παραδομένοι στο «διονυσιακό» και οι άλλοι μόνο στο «απολλώνιο»..;
Πολύ ενδιαφέρουσα η παρατήρησή σας. Πολλοί απο μάς, με την ανεξήγητη ενίοτε συμπεριφορά-μας, απέχομε απ’ τους Άλλους πολύ περισσότερο απ’ ό,τι από ορισμένες ομάδες Μεταναστών. Η εργατικότητα λ.χ. των Αλβανών (και η νοικοκυροσύνη πολλών απ’ αυτούς) δέν μπορεί να διακριθεί απ’ την ελληνική.
Άλλο είναι το καίριο πρόβλημα με ορισμένες κατηγορίες Μεταναστών: Οτι ενθαρρύνονται απο μια πλευρά της «δυτικής» Επιστήμης να νομιμοποιούν αντιανθρωπιστικές συμπεριφορές (κατά των γυναικών και των παιδιών τους, λόγου χάρη) εν ονόματι, λέει, της Κουλτούρας τους. Όνειδος. Υπάρχει ενα ελάχιστον Αξιών μή διαπραγματεύσιμο – διοτι κείται αξιωματικώς στα ίδια τα θεμέλια της Ανθρωπικότητας.
Tι είναι η νεότητα κύριε καθηγητά; Είναι μόνο υγεία και ψευδαίσθηση αθανασίας;
Δέν ξέρω. Δέν αντιλαμβάνομαι ουσιώδεις διαφορές καταστάσεων μεταξύ ενηλίκων ανθρώπων: Μπροστά στη διάπλοκη αλληλεξάρτηση των ηλικιών, μπροστά στις τεράστιες υποχρεώσεις όλων-μας προς την Κοινωνία-μας, καθώς και μπροστά στο εύρος του φυσικού Κόσμου, επιτρέψτε-μου να θεωρώ επικίνδυνη υπεραπλοποίηση τη λεκτική διάκριση «νέος»/«ώριμος» – αντί για τα δίπολα «γνώστης»/«άσχετος» ή «υπεύθυνος»/«ανεύθυνος» ή «εθελουργός»/«βολεμένος».

*Ο Θεοδόσης Π. Τάσιος γεννήθηκε στην Καστοριά, το 1930, και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Είναι ομότιμος καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), ακαδημαϊκός και συγγραφέας. Έχει διδάξει επίσης στα πανεπιστήμια της Βαγδάτης (1979), Τονγκζί της Σαγκάης (Tongji University, 1982), στο Διεθνές Κολέγιο Επιστημών των Κατασκευών (College International des Sciences de Construction, 1979-1989), στο Πανεπιστήμιο της Ναντζίν και στο Πανεπιστήμιο της Παβίας (1986).
Είναι επίσης,  επίτιμος διδάκτωρ των εξής πανεπιστημίων: Ναντζίν, Λιέγης, Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει τιμηθεί με μετάλλιο από την Αμερικανική Εταιρεία Σκυροδέματος (American Concrete Society) και με το Μετάλλιο της Πόλεως των Παρισίων. Επίσης, έχει τιμηθεί με το τίτλο του μέλους της Ακαδημίας Επιστημών του Τορίνο (2004) και έχει διατελέσει επίτιμος πρόεδρος της Ευρωδιεθνούς Επιτροπής Σκυροδέματος (CEB, 1988), επίτιμο μέλος της Διεθνούς Ένωσης Εργαστηρίων και Υλικών (RILEM, 1989), επίτιμο μέλος της Ιταλικής Συνομοσπονδίας Υποβρύχιας Δραστηριότητας (CIAS, 1998), επίτιμο μέλος του Επιστημονικού Τεχνικού Επιμελητηρίου Κύπρου (1999) και της Ελληνικής Εταιρίας Ορολογίας (2008).
Το τελευταίο του βιβλίο εκδόθηκε το 2015 με τίτλο «5 μαθήματα ζωής» από τις Εκδόσεις  Αγγελάκη.
 **σ.σ. Η στίξη που χρησιμοποιεί ο κ. Τάσιος έχει διατηρηθεί αυτούσια.
 

Σφακιανές πίτες

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα βίντεο.


Paxxi
Το απόλυτο must των Κρητικών πιτών αποτελούν οι Σφακιανές πίτες.
Λεπτές και ξακουστές μέσα τους κρύβουν το υλικό της επιτυχίας τους: την Κρητική ξινομυζήθρα και από πάνω λούσμένες με αγνό μέλι.
ΥΛΙΚΑ
250 γρ ξινή μυζήθρα
250 γρ αλεύρι για όλες τις χρήσεις
50 ml ρακί
120 ml νερό
1 ΚΣ ελαιόλαδο
1 πρέζα αλάτι

Σε ένα μπολ αναμιγνύω το νερό, τη ρακή, το ελαιόλαδο, το αλάτι και σταδιακά προσθέτω το αλεύρι. Ζυμώνω και χωρίζω το μίγμα στα έξι.
Με την ξινή μυζήθρα φτιάχνω έξι μπάλες.
Σε αλευρωμένη επιφάνεια ανοίγω το ένα τμήμα ζύμης στρογγυλό, τοποθετώ την μπάλα της ξινής μυζήθρας στη μέση και κλείνω τυλίγοντας το με τη ζύμη.
Το ανοίγω ξανά με τον πλάστη σε στρογγυλό σχήμα.
Συνεχίζω όμοια με όλη τη ζύμη και τις μυζήθρες.
Ζεσταίνω σε μέτρια φωτιά το τηγάνι και βάζω μια μια τις πίτες, ψήνοντας τες και από τις δύο πλευρές.
Σερβίρω ζεστή ή κρύα με μέλι.

Δημοφιλείς αναρτήσεις