Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
Ο Nikos Pazaitis κοινοποίησε ένα σύνδεσμο στην ομάδα ΓΙΑ ΣΩΣΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΔΩ.
oraiokastromekatiallo.blogspot.com
Γαλάξια, Τρίεσπερο Ηρακλέους, Ισημερίες, Τροπή ηλίου, Ηλιοστάσιο.
Πρόκειται για μία πρωτίστως ελληνική εορτή με μικρές παραλλαγές βάση του τόπου και των εθίμων, που στην αρχή οι πρώτοι πολυθεϊστές αντιγραφείς των Ελλήνων, πχ. Ρωμαίοι την ‘’υιοθέτησαν’’, αλλά που στην συνέχεια, άλλοι λαοί, στην προσπάθειά τους να την προσαρμόσουν στα δικά τους μέτρα, την αντέγραψαν κακέκτυπα και συνεπώς την ευτέλισαν.
Ερώτηση: Θα τους την χαρίσουμε;
Σύμφωνα με τις διασωθείσες και εναπομείνουσες πηγές όπως μερικές εξ αυτών αναφέρονται κατωτέρω, η σύνδεση των λημμάτων του τίτλου (Γαλάξια, Τριέσπερο Ηρακλέους, Ισημερίες, Τροπή ηλίου, Ηλιοστάσιο), μας οδηγεί στην εθιμική εορτή των Ηλιοστασίων.
Συγκεκριμένα:
1) ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟ
Γαλάξια: Δύο εορτές φέρονται με την ονομασία Γαλάξια.
Η μία τελείται στην Αθήνα, την Θήβα και την Δήλο προς τιμήν του Απόλλωνα την 22α του μηνός Ποσειδεώνος (Δεκεμβρίου), δηλαδή την ημέρα του αστρονομικού φαινομένου, του χειμερινού ηλιοστασίου, και η άλλη, τελείτε (αντιθετικά της πρώτης) προς τιμήν της Ρέας-Κυβέλης τον μήνα Ελαφηβολιώνα (Μάρτιο).
‘’Εορτή Αθήνησι μητρί Θεών αγομένη’’ την ονομάζει ο Ησύχιος ο Αλεξανδρεύς στο γνωστό λεξικό του.
Οι πρόγονοί μας ονόμαζαν τριπλή νύχτα (τριέσπερο) την νύχτα του χειμερινού ηλιοστασίου διότι κατά την παράδοσή μας ‘’συνελήφθη’’ ο Ηρακλής (γνωστός ο μύθος περί Διός και Αλκμήνης) και η γιορτή ξεκινούσε την νύχτα της 21ης-22ας και κορυφωνόταν την 25η όταν μετά από την στασιμότητα του ηλίου άρχιζε να μεγαλώνει η ημέρα, για να φτάσει στην μεγαλύτερή της διάρκεια την ημέρα της 21ης Ιουνίου.
Για την χρήση του επιθέτου ‘’τριέσπερον’’ και την σύνδεσή του με τον Ηρακλή και τις ηλιακές θεότητες {Τιτάνες (Κρόνος), Ήλιος (αδελφές του Ήλιου Σελήνη και Ηώ)}, Απόλλων έχουμε τα ακόλουθα:
1) Ως επίθετο του Ηρακλέους, ‘’ου η σύληψης εγένετο εις τρεις κατά συνέχειαν νύκτας.’’ ΛΥΚΟΦΡΩΝ 33.
2) Κατά Διόδωρο Σικελιώτη. 4.9,2 ‘’τον γαρ Δία μισγόμενον Αλκμήνη τριπλασίαν την νύκτα ποιήσαι και τω πλήθει του προς την παιδοποιίαν αναλωθέντος χρόνου προσημήναι την υπερβολήν της του γεννηθησομένου ρώμης.’’
Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι τόσο τα προς τιμήν του Απόλλωνα και ηλιακών θεοτήτων (Γαλάξια), όσο και το τριέσπερο του Ηρακλέους, αναμφισβήτητα εορτάζονταν τον σημερινό Δεκέμβριο και δη συνέπιπταν τυχαία; με τις ημέρες του χειμερινού ηλιοστασίου. Όπως προαναφέρθηκε, ο Ησύχιος αποκαλεί την εορτή ‘’…Μητρί Θεών αγομένη’’.
Επιπλέον πηγές:
Πρόκειται για μία πρωτίστως ελληνική εορτή με μικρές παραλλαγές βάση του τόπου και των εθίμων, που στην αρχή οι πρώτοι πολυθεϊστές αντιγραφείς των Ελλήνων, πχ. Ρωμαίοι την ‘’υιοθέτησαν’’, αλλά που στην συνέχεια, άλλοι λαοί, στην προσπάθειά τους να την προσαρμόσουν στα δικά τους μέτρα, την αντέγραψαν κακέκτυπα και συνεπώς την ευτέλισαν.
Ερώτηση: Θα τους την χαρίσουμε;
Σύμφωνα με τις διασωθείσες και εναπομείνουσες πηγές όπως μερικές εξ αυτών αναφέρονται κατωτέρω, η σύνδεση των λημμάτων του τίτλου (Γαλάξια, Τριέσπερο Ηρακλέους, Ισημερίες, Τροπή ηλίου, Ηλιοστάσιο), μας οδηγεί στην εθιμική εορτή των Ηλιοστασίων.
Συγκεκριμένα:
1) ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟ
Γαλάξια: Δύο εορτές φέρονται με την ονομασία Γαλάξια.
Η μία τελείται στην Αθήνα, την Θήβα και την Δήλο προς τιμήν του Απόλλωνα την 22α του μηνός Ποσειδεώνος (Δεκεμβρίου), δηλαδή την ημέρα του αστρονομικού φαινομένου, του χειμερινού ηλιοστασίου, και η άλλη, τελείτε (αντιθετικά της πρώτης) προς τιμήν της Ρέας-Κυβέλης τον μήνα Ελαφηβολιώνα (Μάρτιο).
‘’Εορτή Αθήνησι μητρί Θεών αγομένη’’ την ονομάζει ο Ησύχιος ο Αλεξανδρεύς στο γνωστό λεξικό του.
Οι πρόγονοί μας ονόμαζαν τριπλή νύχτα (τριέσπερο) την νύχτα του χειμερινού ηλιοστασίου διότι κατά την παράδοσή μας ‘’συνελήφθη’’ ο Ηρακλής (γνωστός ο μύθος περί Διός και Αλκμήνης) και η γιορτή ξεκινούσε την νύχτα της 21ης-22ας και κορυφωνόταν την 25η όταν μετά από την στασιμότητα του ηλίου άρχιζε να μεγαλώνει η ημέρα, για να φτάσει στην μεγαλύτερή της διάρκεια την ημέρα της 21ης Ιουνίου.
Για την χρήση του επιθέτου ‘’τριέσπερον’’ και την σύνδεσή του με τον Ηρακλή και τις ηλιακές θεότητες {Τιτάνες (Κρόνος), Ήλιος (αδελφές του Ήλιου Σελήνη και Ηώ)}, Απόλλων έχουμε τα ακόλουθα:
1) Ως επίθετο του Ηρακλέους, ‘’ου η σύληψης εγένετο εις τρεις κατά συνέχειαν νύκτας.’’ ΛΥΚΟΦΡΩΝ 33.
2) Κατά Διόδωρο Σικελιώτη. 4.9,2 ‘’τον γαρ Δία μισγόμενον Αλκμήνη τριπλασίαν την νύκτα ποιήσαι και τω πλήθει του προς την παιδοποιίαν αναλωθέντος χρόνου προσημήναι την υπερβολήν της του γεννηθησομένου ρώμης.’’
Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι τόσο τα προς τιμήν του Απόλλωνα και ηλιακών θεοτήτων (Γαλάξια), όσο και το τριέσπερο του Ηρακλέους, αναμφισβήτητα εορτάζονταν τον σημερινό Δεκέμβριο και δη συνέπιπταν τυχαία; με τις ημέρες του χειμερινού ηλιοστασίου. Όπως προαναφέρθηκε, ο Ησύχιος αποκαλεί την εορτή ‘’…Μητρί Θεών αγομένη’’.
Επιπλέον πηγές:
συνεχεια