Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
homouniversalisgr.blogspot.com
Ο ΜΗΝΑΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ( ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ .ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΜΟΥΣΙΚΗ, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ,ΘΡΗΣΚΕΙΑ )
Πίνακας -Γ. Τσαρούχης |
Ονομασία του μήνα Φεβρουαρίου
Ετυμολογία μήνα: Ο Φεβρουάριος παράγεται από το λατινικό ρήμα februare, που σημαίνει καθαίρω, αγνίζω, αποβάλλω τα καθάρματα.
Ο δεύτερος μήνας του έτους κατά τοΓρηγοριανό Hμερολόγιο είναι ο κουτσός Φεβρουάριος ή Φλεβάρης, ο Κουτσοφλέβαρος,
με 28 ημέρες στα κοινά έτη και 29 στα δίσεκτα, κάθε τέσσερα χρόνια
(χρονολογίες που διαιρούνται ακριβώς με το 4, όπως 2008, 2012, 2016
κ.ο.κ.).
Στα
λατινικά η λέξη Φεβρουάριος (februarius) προέρχεται από το ουσιαστικό
februum, που σημαίνει καθαρμός, κάθαρση, λόγω των θρησκευτικών εορτών
εξαγνισμού και καθαρμού (Februa ή Februatio) που τελούνταν στη Ρώμη στη
διάρκεια του μήνα. Στην Ελλάδα έχει πάρει και διάφορες άλλες ονομασίες
σχετικές τη μικρή του διάρκεια: Μικρός, Κουτσός, Φλιάρης, Γκουζούκης και Κούντουρον (< ποντιακά κοντή+ ουρά).
Το Φλεβάρης προέρχεται από τις «φλέβες»,
δηλαδή τα υπόγεια νερά που αναβλύζουν στη διάρκειά του από τις πολλές
βροχές, ενώ η γιορτή του Αγίου Τρύφωνα την 1η του μήνα του έδωσε και το
όνομα «Αϊ-Τρύφωνας».
Δίσεκτο Έτος
Η προσθήκη μιας επί πλέον ημέρας των δίσεκτων ετών ξεκίνησε το 44 π.Χ.
όταν οΙούλιος Καίσαρ άλλαξε το ρωμαϊκό ημερολόγιο με τη βοήθεια του
Έλληνα αστρονόμου Σωσιγένη από την Αλεξάνδρεια. Ο Σωσιγένης, βασισμένος
στους υπολογισμούς του πατέρα της αστρονομίας Ίππαρχου (ο οποίος έναν
αιώνα νωρίτερα είχε προσδιορίσει ότι το ηλιακό ή τροπικό έτος έχει
διάρκεια ίση με 365,242 ημέρες), θέσπισε ένα ημερολόγιο του οποίου τα
έτη είχαν 365 ημέρες, ενώ σε κάθε τέταρτο έτος πρόσθεταν ακόμη μία
ημέρα, μετά την «έκτη προ των καλενδών του Μαρτίου», που ονομαζόταν «bis sextus». Έτσι η ημέρα αυτή, επειδή μετριόταν δύο φορές, ονομάζεται ακόμη και σήμερα «δις έκτη» και το έτος που την περιέχει «δίσεκτο».
Η παρανόηση του λαού ότι τα δίσεκτα έτη είναι «γρουσούζικα» («κι αν
έρθουν χρόνια δίσεχτα και μήνες οργισμένοι» όπως λέει το δημοτικό
τραγούδι) ίσως να προέρχεται από τη λανθασμένη αντίληψη της ετυμολογίας
και της ορθογραφίας του πρώτου συνθετικού της λέξης «δίσεκτο». Δηλαδή
αντί του σωστού «δις» (που σημαίνει δύο φορές) να εννοείται λανθασμένα
το αχώριστο προθεματικό μόριο «δυς» που έχει την έννοια της δυστυχίας,
«της δυσκολίας, της κακής καταστάσεως ή του απευκταίου αποτελέσματος».
Αρχικά, πάντως, ο Φεβρουάριος είχε 29 ημέρες στα κοινά και 30 ημέρες στα
δίσεκτα έτη, το 4 π.Χ. όμως ο αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος που
αφαίρεσε μία ημέρα, την οποία πρόσθεσε στο μήνα Αύγουστο που έφερε το
όνομά του.
Επιστημονικά το γεγονός ότι ο μήνας Φεβρουάριος έχει 28 ημέρες και στα
δίσεκτα έτη έχει 29 ημέρες είναι απολύτως σαφές. Έχει να κάνει με την
ταχύτητα περιστροφή της Γης. Κατά την Ιουρασική περίοδο (την εποχή που
οι δεινόσαυροι κυριαρχούσαν στην Γη, πριν από 145 εκατομμύρια χρόνια), ο
πλανήτης Γη έκανε μια πλήρη περιστροφή σε σχέση με το άξονά της σε 22
ώρες αντί σε 24 που είναι σήμερα. Το ότι με την πάροδο των χιλιετηρίδων
φτάσαμε στο γεγονός του 24ώρου οφείλεται στις παλιρροϊκές δυνάμεις που
ασκούνται στους ωκεανούς της Γης από την Σελήνη και τον Ήλιο κατά πρώτο
λόγο και τους υπόλοιπους πλανήτες κατά δεύτερο λόγο. Η παλίρροια των
ωκεανών λειτουργεί σαν ένα κολοσσιαίο σφυρί. Με την περιστροφή της Γης,
οι φουσκωμένοι ωκεανοί λόγω των παλιρροϊκών δυνάμεων συγκρούονται
συνεχώς με την ξηρά (για την ακρίβεια με τα στέρεα τμήματα του φλοιού
της γης) και αυτό σιγά σιγά φρενάρει λίγο λίγο την ιδιοπεριστροφή της
Γης
Αν πάμε λίγο παρακάτω, ο γήινος χρόνος (εννοούμε την αίσθηση του έτους
όπως την εννοούμε ημερολογιακά εδώ στον πλανήτη Γη) δεν είναι ακριβώς
365 ημέρες όπως έχει επικρατήσει με την παγιωμένη πεποίθηση. Για την
ακρίβεια το ημερολογιακό έτος είναι 365 ημέρες και 6 ώρες. Αυτές τις
πλεονάζουσες 6 ώρες τις αθροίζουμε κάθε 4 χρόνια και τις κάνουμε μια
ολόκληρη ημέρα στο τέλος του μήνα Φεβρουαρίου, κάνοντας το συγκεκριμένο
έτος δίσεκτο. Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνεται μια σταθερή αίσθηση της
ροής του χρόνου με τις 4 εποχές του έτους να συμπίπτουν και ημερολογιακά
μεταξύ τους.
Λαογραφία
Ο Φεβρουάριος έγινεΦεβράρης>Φρεβάρης>Φλεβάρηςπαρετυμολογήθηκε από τη λέξη φλέβα.
Στην Τύρναβο δικαιολογούν το όνομα του μήνα με το ότι τότε ανοίγουν οι
φλέβις απ' τη γης κι φέρνουν τα πηγάδια νιρό και στην Κρήτη-όπου λέγεται
και Φλεγάρης για΄τι ανοίγει τις φλέγες του νερού. Δημοτικά τραγούδια
έχουν στίχο τους Φλεβάρη φλέβες άνοιξες. Παρ’ όλα αυτά ο Φεβρουάριος με
τις ανθισμένες αμυγδαλιές είναι επίσης και προπομπός της άνοιξης, όπως
μας λέει και η παροιμία: «Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα
μυρίσει». Και μαζί με την οργιάζουσα φύση έρχονται και οι οργιαστικές τελετουργίες της Αποκριάς. Όπως αναφέρει ο Χριστόφορος Μηλιώνης:
«Κύριο χαρακτηριστικό των εορτών αυτών είναι η μεταμφίεση
(μασκαράδες, καρναβάλια), το γλέντι, οι βωμολοχίες και τα σκώμματα, που
σκοπό έχουν να ξυπνήσουν τις δυνάμεις της γονιμότητας. Αρχίζουν με το
Τριώδιο, κορυφώνονται τιςΑποκριές (την Κυριακή της Κρεοφάγου και,
κυρίως, της Τυρινής) και τερματίζονται την Καθαρή Δευτέρα, με έξοδο στο
ύπαιθρο, με φαγοπότι και “σαρακοστιανά” (λαγάνες, δηλαδή άζυμα, παστά
ψάρια, ταραμά, τουρσιά, φρέσκα κρεμμυδάκια και σκόρδα), με χορούς και
χαρταετούς».
— Χριστόφορος Μηλιώνης
Η αρχή του Τριωδίου αναγγελλόταν με πυροβολισμούς και με ταμπούρλα και γινόταν ιδιαίτερα αισθητή την Τσικνοπέμπτη. Όπως αναφέρει ο Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης,
«την Τσικνοπέμπτη, σφάζονται σε πολλά μέρη τα χοιρινά, κυρίως στη
νότια Ελλάδα και σε ορισμένα νησιά. Το Σάββατο όμως της ίδιας εβδομάδας,
καθώς και τα δύο επόμενα Σάββατα, της Τυρινής και εκείνο της πρώτης
εβδομάδας τηςΣαρακοστής, των Αγίων Θεοδώρων, είναι αφιερωμένα στη μνήμη
των πεθαμένων. ΣταΨυχοσάββατα αυτά φαίνεται ότι συνεχίζεται αρχαία
συνήθεια, αν λάβουμε υπόψη ότι σταΑνθεστήρια, που τελούνταν στηναρχαία
Αθήνα την ίδια περίπου εποχή που σήμερα είναι οιΑποκριές, η τρίτη ημέρα,
οι Χύτροι, ήταν ημέρα των ψυχών, με προσφορές πανσπερμίας στους νεκρούς
και σπονδές από νερό πάνω στους τάφους».
— Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης
Στα Ψυχοσάββατα οι ψυχές
κάθονται επάνω στα δέντρα και τα βλαστάρια του αμπελιού, γι’ αυτό δεν
κόβουν ως τότε βλαστάρια, μήπως πέσουν οι ψυχές που είναι καθισμένες
επάνω σε αυτά και κλάψουν. Σύμφωνα με τον Γεώργιο Δημητροκάλλη, «τούτο
το κάθισμα των ψυχών πάνω στα δέντρα έχει ρίζες προχριστιανικές, κι
έχουμε παραστάσεις αρχαίες, κι ακόμα και χριστιανικές, κι ας μην το ‘χει
στις διδαχές του ο χριστιανισμός. Αυτό γιατί αυτές οι δοξασίες είναι
πανάρχαιες και οικουμενικές, αποκαλούν μάλιστα των φύλλων του δάσους το
θρόισμα, ψυχοθρόισμα, μουρμούρισμα των ψυχών».
Τα έθιμα της Αποκριάς έχουν όμως πολλές προεκτάσεις πέρα από τον
ανανεωτικό, γόνιμο και θρησκευτικό χαρακτήρα τους. Όμως αναφέρει ο Λευτέρης Αλεξάκης, «ιδιαίτερα
η τελευταία μεγάλη Αποκριά (της Τυρινής) δίνει την ευκαιρία να
αναζωογονηθούν και να ενισχυθούν οι οικογενειακοί και γενικότερα οι
συγγενικοί δεσμοί, να εκφραστεί ο σεβασμός των νεοτέρων προς τους
ηλικιωμένους, ιδιαίτερα των νυφάδων προς τα πεθερικά, να σμίξουν
απομακρυσμένοι συγγενείς και να περάσουν ευχάριστα λίγο πριν από τη
μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής».
Αλλά και η επόμενη ημέρα, η Καθαρά Δευτέρα,
παρ’ όλα τα νηστίσιμα φαγητά της, δεν είναι παρά «μία προέκταση της
αποκριάτικης περιόδου, με κύρια στοιχεία την αθυροστομία, τα
αλληλοπειράγματα, τα σκώμματα, τη σάτιρα, που σε κανέναν δεν προκαλούν
ενόχληση, αλλά, αντίθετα, όλοι τα επιδιώκουν, για το καλό», όπως
αναφέρει ο Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης. Κι έτσι με γέλιο και τραγούδια και
το πέταγμα χαρταετών αποχαιρετούσαν την Αποκριά: «Επέρασε η Αποκριά με
λύρες με παιχνίδια/ και μπήκε η Σαρακοστή μ’ ελιές και με κρομμύδια» και
«Τ’ ακούτε τι παράγγειλε η Καθαρή Δευτέρα;/ Πεθαίν’ ο Κρέας, πέθανε,
ψυχομαχάει ο Τύρος/ σηκώνει ο Πράσος την ουρά κι ο Κρέμμυδος τα γένεια/
Μπαλώστε τα σακούλια σας, τροχίστε τα λεπίδια/ στον τρανό τον πλάτανο να
μάσουμε Στεκούλα».
ΕΟΡΤΕΣ
συνέχεια