Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019

εδώ και 6.000 χρόνια!

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

kriti-channel.eu

Είναι διαδεδομένη η άποψη στην Κρήτη πως οι γνήσιοι κάτοικοι της είναι γαλανομάτες και ξανθοί ενώ οι μελαχρινοί προέκυψαν από ενδογαμίες στη διάρκεια των αιώνων με λαούς που ήλθαν για να κατακτήσουν το νησί.
Την άποψη αυτή καταρρίπτει, ως ένα βαθμό, η ανθρωπολογική έρευνα που έγινε από τον ανθρωπολόγο  Άρη Πουλιανό στην Κρήτη με τίτλο «Η καταγωγή των Κρητών», η οποία και δημοσιεύεται στον ομότιτλο τόμο των εκδόσεων «Κυρομάνος».
Η έρευνα ξεκίνησε το 1965 και εμπλουτίστηκε με νέα στοιχεία ως το 1996 αξιοποιώντας, ως αντικείμενο μελέτης, ένα σημαντικό αριθμό Κρητικών από τη μια γωνιά του νησιού μέχρι την άλλη.
Το e-storieskritis.blogspot.gr μελέτησε τα, πραγματικά ενδιαφέροντα, ευρήματα της συγκεκριμένης ανθρωπολογικής έρευνας και σας τα παρουσιάζει.
Οι Κρήτες σύμφωνα με την έρευνα, είναι αυτόχθονες της λεκάνης του Αιγαίου. Το νησί κατοικήθηκε κατά την Κατώτερη Παλαιολιθική Εποχή, δηλαδή πριν μερικά εκατομμύρια χρόνια, και έκτοτε δεν ερημώθηκε ποτέ, ούτε καν κατά τη μεγάλη καταστροφή που προκάλεσε η έκρηξη του Ηφαιστείου της Σαντορίνης.
Οι ποικιλίες του ανθρωπολογικού τύπου που παρουσιάζονται στη δυτική και ανατολική Κρήτη έχουν τις ρίζες τους στον ίδιο ανθρωπολογικό τύπο, στον Αιγαιακό. Οι μεταναστεύσεις που έγιναν σε διάφορα χρονικά διαστήματα έφεραν ελαφρές τροποποιήσεις αλλά δεν άλλαξαν τη μορφολογία του αρχικού τύπου.
Γενικότερα θα λέγαμε πως ο πιο μεγάλος αριθμός φυλετικών γνωρισμάτων στον άνθρωπο σχηματίστηκε, προφανώς όχι με την επίδραση του περιβάλλοντος, αλλά με επιμιξίες, με την απομόνωση και με άλλους παράγοντες ανεξάρτητους από το περιβάλλον.
Ένας, ελαφρά ανοικτός χρωματισμός που συναντάται μεταξύ των Κρητών, που είναι βασικά μελαχρινοί, μπορεί να συνδεθεί με την άφιξη από την Πίνδο φύλων, προφανώς ελληνικών, που γίνονται αισθητά γύρω στο 2.000 π.Χ Στη Μεσομινωική εποχή η διαδικασία σχηματισμού του ανθρωπολογικού τύπου που συναντάμε σήμερα στην Κρήτη έχει ολοκληρωθεί.
Οι Κρήτες δεν άλλαξαν σχεδόν καθόλου σε ένα διάστημα που πλησιάζει τα 6.000 χρόνια.
Γενικά χαρακτηριστικά των Κρητικών
Οι Κρητικοί και οι Κρητικές στο σύνολο τους, έχουν ανάστημα άνω του μετρίου. Είναι κυρίως μελαχρινοί με καστανά και μικρά μάτια. Μεταξύ τους επικρατούν τα μαύρα κυματιστά μαλλιά. Το δε τρίχωμα στους άνδρες είναι αρκετά αναπτυγμένο στο στήθος, στο πρόσωπο και στα φρύδια, όχι λιγότερο όμως από τα λοιπά νησιά και την υπόλοιπη παραλιακή Ελλάδα.

Επίσης είναι λεπτοπρόσωποι και λεπτορρίνιοι, με ισχυρή κατατομή στο προφίλ του προσώπου. Η μύτη τους είναι στην απόλυτη πλειοψηφία των περιπτώσεων ευθεία, τα χείλη μέτρια, το μέτωπο όρθιο ή ελαφρά φευγαλέο. Τα γνωρίσματα αυτά, καθώς και άλλα που προέκυψαν από την έρευνα, τους κατατάσσουν στον Αιγαιακό Τύπο του νότιου κλάδου της ευρωπαιοειδούς φυλής.
Συχνά ακούμε πως οι Σφακιανοί, που διαφέρουν αρκετά στα χαρακτηριστικά τους σε σχέση με τους υπόλοιπους Κρητικούς, είναι απόγονοι των Δωριέων. Με βάση όμως την έρευνα του Πουλιανού προκύπτει πως είναι  δύσκολο να δεχτεί κανείς τη θέση ότι οι Δωριείς κατέληξαν στα νοτιοδυτικά της Κρήτης και οι Σφακιανοί είναι απόγονοι τους.
Ότι οι Σφακιανοί δέχτηκαν επιδράσεις και των Δωριέων, δεν πρέπει να γεννά αμφιβολίες. Αλλά αν δεχτούμε ότι οι Δωριείς κατέβηκαν γύρω στο 1.200 π.Χ, ο βασικός πυρήνας των Σφακιανών, σύμφωνα με τη γεωγραφικη κατανομή των γνωρισμάτων και την προέκταση τους στα παλαιοανθρωπολογικά δεδομένα, υπήρχε τουλάχιστον μερικές εκατοντάδες χρόνια πριν από αυτή τη χρονολογία.
Εξάλλου μέχρι σήμερα δε γνωρίζουμε ποιος ήταν ακριβώς ο μορφολογικός τύπος των Δωριέων. Μόνο υπόνοιες μπορούμε να εκφράσουμε γιατί λείπει σε μεγάλο βαθμό το οστεολογικό υλικό της περιόδου αυτής.
Επιμέρους χαρακτηριστικά των Κρητικών
ΜΑΤΙΑ
Σε ότι αφορά στα μάτια, το 43% των ανδρών και το 55% των γυναικών έχουν σκούρα μάτια. Το 50% των ανδρών και το 41% των γυναικών έχουν ανάμικτο χρώμα (καφέ-πράσινο, γκρίζο-πράσινο κτλ). Το υπόλοιπο 6,7% των ανδρών και 3,1% των γυναικών έχουν γαλανά μάτια. Από τις έρευνες έχει φανεί πως καμιά ομάδα πληθυσμού στην Ελλάδα δεν παρουσιάζει τόσο υψηλό δείκτη με καθαρά γαλανά μάτια όσο οι Κρήτης.
Το πιο μικρό ποσοστό με σκούρα μάτια 25% συναντάται στον Κρούστα. Ακολουθεί η Σητεία με 34% και τα Σφακιά με 36%. Οι πιο γαλανομάτες Κρητικοί είναι οι Σφακιανοί της Ανώπολης με 16%, το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και ίσως στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκείνο που μπορεί να ειπωθεί με σιγουριά είναι ότι στα Σφακιά έχουμε είτε διασταύρωση, τουλάχιστον 2 διαφορετικών φυλετικών στοιχείων, που σχημάτισαν αργότερα ένα ενιαίο σύνολο, είτε αυτό το σύνολο έφθασε κάποτε στα Σφακιά και με τη μακροχρόνια ενδογαμία βλέπουμε τα συστατικά του μέρη περισσότερο ανάγλυφα.
Ότι κι αν έγινε ένα πράγμα πρέπει να αποκλειστεί, ότι οι γαλανομάτες και ξανθοί είχαν την αρχική τους καταγωγή στην Κρήτη.
Στον αντίποδα, στην κατανομή του μικτού χρώματος ματιών την πρώτη θέση κατέχει το Λασίθι,που στον Κρούστα φθάνει το 62% και στη Σητεία το 60%. Εδώ φαίνεται πως έγιναν και οι μεγάλες προσμίξεις της Κρητικής ιστορίας.
ΤΡΙΧΕΣ
Το ξανθό χρώμα των τριχών κυμαίνεται γύρω στο 1,5% σε όλη την Κρήτη. Δεν παρουσιάζει όμως καμιά νομοτέλεια στην κατανομή του. Ξεπετιέται εδώ κι εκεί χωρίς να το περιμένει κανείς. Έτσι στον Κάντανο φτάνει το 9% ενώ στην Ανώπολη Σφακίων το 3,5% και στους καλόσειρους του Καλλικράτη το 8%.
Φαίνεται πως η επαρχία των Σφακίων κάποτε επεκτεινόταν και πέρα από τα σημερινά της όρια, τουλάχιστον ανθρωπολογικώς. Μόνο έτσι εξηγούνται τα κοινά σημεία που παρουσιάζουν συχνά τα Σφακιά με τη λοιπή δυτική Κρήτη.
Στον Άγιο Βασίλειο Ρεθύμνου το ποσοστό των ξανθομάλληδων φτάνει το 11,5% και είναι το υψηλότερο σε όλη την Κρήτη.
ΔΕΡΜΑ
Στο δέρμα οι Κρητικές είναι πιο λευκές από τους άνδρες. Μάλιστα στο πολύ λευκό χρώμα το ποσοστό τους είναι διπλάσιο από των ανδρών. Στο σκούρο οι άνδρες υπερτερούν με 7% έναντι 5% των γυναικών. Ένα 0,1% των ανδρών έχει πολύ σκούρο χρώμα, δείγμα επιδράσεων από τα νότια της Κρήτης.
Στις γυναίκες δεν παρατηρείται το ίδιο. Το μελαμψό χρώμα του δέρματος συναντάται κυρίως στο Ηράκλειο, χωρίς να εξαιρούνται τα Ανώγεια, και στην Ιεράπετρα. Μάλιστα στα Ανώγεια το σκούρο χρώμα φθάνει το 14,5%. Την ίδια ώρα  λείπει τελείως το σκούρο από το Μαλεβίζι, τους κακόσειρους του Καλλικράτη, τα Μεσκλά και το Ζούρβα στα Ριζίτικα.
Από τη γεωγραφική διαφοροποίηση προκύπτει το συμπέρασμα πως μάλλον το πολύ σκούρο χρώμα δέρματος είναι το τελευταίο επίστρωμα πάνω στον πληθυσμό της Κρήτης, το οποίο δεν υπήρχε στην αρχαιότητα. Οι Αιγύπτιοι ωστόσο δεν επέδρασαν στην Κρήτη ανθρωπολογικά, δεν ήσαν τόσοι που να αφήσουν ίχνη σημαντικά.
ΓΕΝΕΙΑΔΑ-ΤΡΙΧΩΜΑ ΣΤΟ ΣΤΗΘΟΣ
Σε ότι αφορά στη γενειάδα στο νησί είναι αρκετά αναπτυγμένη στα 70% περίπου των ανδρών, με το Λασίθι, τα Σφακιά, τον Αποκόρωνα, το Αμάρι και τη Ζούρβα να ξεχωρίζουν στο κομμάτι αυτό. Η ανάπτυξη του τριχώματος στο στήθος ακολουθεί επίσης τις ίδιες διακυμάνσεις με τη γενειάδα αλλά σε μικρότερη ένταση.
Με πολύ αναπτυγμένο τρίχωμα συναντάμε το 8%-10% περίπου των Κρητικών. Οι Σφακιανοί έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό της κατηγορίας με 17%, ακολουθούν το Ρέθυμνο, το Μαλεβίζι, ο Κρούστας και η Ιεράπετρα. Το μεγαλύτερο ποσοστό πολύ αδύνατης ανάπτυξης τριχώματος στο στήθος το συναντάμε στο Ηράκλειο .
ΧΕΙΛΙΑ
Το πάχος της βλεννογόνου μεμβράνης, του κάτω χείλους, είναι μέτριο στους Κρητικούς με το χοντρό να συναντάται πιο συχνά από το λεπτό. Το πολύ χοντρό είναι σπανιότερο και συναντάται στα Ριζίτικα, Αποκόρωνα, Κάντανο, Ασκύφου, Αμάρι, Ρέθυμνο Ηράκλειο και Λασίθι. Σε συνδυασμό με άλλα γνωρίσματα μπορεί να θεωρηθεί και δείγμα αφρικανικής επίδρασης. Στις γυναίκες πολύ χοντρά χείλη εμφανίζονται στον Κάντανο, τον Άγιο Βασίλειο, Ρεθύμνου και στις Αρχάνες.
Οι διαφορετικές ποικιλίες της Κρήτης
ΣΦΑΚΙΑ
Στην ορεινή και απομονωμένη περιοχή των Σφακίων ζουν οι πιο ψηλοί και ανοιχτόχρωμοι Κρητικοί. Διακρίνονται τόσο έντονα αυτά τα χαρακτηριστικά που δικαιολογούν την κατάταξη τους σε ξεχωριστή ποικιλία. Επίσης οι Σφακιανοί διαθέτουν ευρύ, σε επίπεδο Κρήτης, πρόσωπο.
ΔΥΤΙΚΟ ΛΑΣΙΘΙ
Τα πιο μικρά μεγέθη τα συναντάμε στο οροπέδιο του δυτικού Λασιθίου και ιδιαίτερα στον Κρούστα. Είναι οι πιο κοντοί Κρητικοί, με το μικρότερο πλάτος κεφαλής και σε αυτούς παρατηρούμε το μικρότερο ποσοστό σε σκούρα μάτια και μαλλιά σε όλο το νησί. Είναι ανοιχτόχρωμοι αλλά έχουν ένα ολότελα διαφορετικό συνδυασμό των λοιπών τους γνωρισμάτων. Η διαφοροποίηση τους είναι τόσο έντονη που δε γεννά αμφιβολίες για το διαφορετικό ιστορικό τους δρόμο.
ΣΗΤΕΙΑ
Εδώ τα μεγέθη είναι ενδιάμεσα των δύο προηγούμενων. Τα στοιχεία που ενώνουν αυτή την ποικιλία με τα Σφακιά είναι βασικά ο χρωματισμός, το πλάτος της κεφαλής, το ελάχιστο πλάτος του μετώπου κ.α. Με τη δεύτερη ποικιλία, του δυτικού Λασιθίου, τη συνδέει το πλάτος του προσώπου, το ανάστημα κ.α. Στη Σητεία έχουμε επίσης εξωτερικές επιδράσεις αλλά η όλη σύνθεση της δείχνει πως διετέλεσε σε πιο μακροχόνια απομόνωση, ακόμα και σε σχέση με τους Σφακιανούς, επομένως πρέπει να θεωρηθεί αρχαιότερη κι από αυτήν.
ΡΙΖΙΤΙΚΑ
Στην περιοχή αυτή οι άνθρωποι έχουν το μήκος της κεφαλής του Κρούστα, το πλάτος της κεφαλής της Πόμπιας, το ανάστημα των Σφακίων, το πλάτος προσώπου του Καντάνου όπως και τα καστανά μάτια αυτής της περιοχής και επίσης τα ξανθά μαλλιά του Ρεθύμνου. Αντικατοπτρίζουν δηλαδή όλα τα φυλετικά στοιχεία της Κρήτης.
Ομοιότητες με άλλους λαούς
Πέρα από τη λεκάνη του Αιγαίου οι Κρητικοί, σύμφωνα με την ανθρωπολογική έρευνα, μοιάζουν με ορισμένες εθνότητες του Καυκάσου. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα κοντά με τους Αντιγκαίους, που ζουν βορειοανατολικά της Μαύρης Θάλασσας, στην περιοχή του Κουμπάν. Οι ομοιότητες τους αφορούν στο ανάστημα, στο μήκος και πλάτος της κεφαλής, στο πλάτος του προσώπου, στο ύψος της μύτης, στην ανάπτυξη του τριχώματος στο χρωματισμό κ.α
Άλλος λαός που μοιάζει με τους Κρητικούς, στη Μαύρη Θάλασσα, είναι οι Αμπχάζιοι της Γάγρας.
Η παρουσία των Αιγύπτιων στα χαρακτηριστικά των Κρητικών δεν είναι πάντως αισθητή και υπάρχει μόνο ένα πολύ μικρό «πέρασμα» που μάλλον συνδέεται με την αραβική κατάκτηση της Κρήτης. Οι Άραβες Σαρακινοί ,που κατέκτησαν το νησί μας ,είχαν εκπατρισθεί από την Κόρδοβα της Ισπανίας και κατέλαβαν την Αλεξάνδρεια. Από εκεί εκδιώχθηκαν και κατέφυγαν στην Κρήτη ως την εποχή του Νικηφόρου Φωκά. Κατά την αραβοκρατία στην Ισπανία πολλοί Ισπανοί είχαν εξαραβιστεί. Δεν αποκλείεται λοιπόν ένα ποσοστό από τους Σαρακηνούς της Κρήτης να ήταν Ισπανοί στην καταγωγή γι αυτό και η αραβική επίδραση να μην γίνεται πλήρως αντιληπτή στα ανθρωπολογικά δεδομένα.
Γενικότερα το ποσοστό της βορειοαφρικάνικης επίδρασης είναι πολύ μικρό στο νησί και κυμαίνεται από 0,2% για το πολύ σκούρο δέρμα ως 2,1% για τα πολύ κατσαρά μαλλιά και 2,4% για τα πολύ χοντρά χείλια.
Της Ελένης Βασιλάκη 





πηγή: cretedoc.gr

Μωσαϊκό: Σαλάτα με πλιγούρι και πιπεριές

Μωσαϊκό: Σαλάτα με πλιγούρι και πιπεριές: Σαλάτα με πλιγούρι και πιπεριές  Φρέσκια σαλάτα για όλη την οικογένεια με πλούσια γεύση και θρεπτική αξία. 1 κουταλιά της σούπα...

 ΣΑΛΑΤΑ ΠΛΙΓΟΥΡΙ

Σάμαλι με μαστίχα

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
xrysessyntages.gr
Υλικά 600 γραμ. γιαούρτι 1 ½ φλ. ζάχαρη 2 κοφτά κ.γλ σόδα μαγειρική 1 φλ.…
 
Υλικά
600 γραμ. γιαούρτι
1 ½ φλ. ζάχαρη
2 κοφτά κ.γλ σόδα μαγειρική
1 φλ. νερό
1 κοφτό κ.γλ μαστίχα (κοπανισμένη σε σκόνη)
500 γραμ. σιμιγδάλι χονδρό
ξύσμα από 1 λεμόνι
1 κ.σ βούτυρο για το ταψί
 

Για το σερβίρισμα
παγωτό καϊμάκι
φιστίκι Αιγίνης ψίχα
 

Για το σιρόπι
4 φλ. ζάχαρη
3 φλ. νερό
φλούδα λεμόνι
3 κ.γλ χυμό λεμόνι
1 ξύλο κανέλα

Εκτέλεση
Ξεκινάμε το πολίτικο σάμαλι, ανακατεύοντας σε ένα μεγάλο μπολ το γιαούρτι με το 1 ½ φλιτζάνι ζάχαρη.

Αραιώνουμε τη σόδα στο νερό και τα ρίχνουμε στο μείγμα. Προσθέτουμε τη μαστίχα, το ξύσμα λεμονιού και το σιμιγδάλι, βροχηδόν, ανακατεύοντας λίγο λίγο με το χέρι ή με κουτάλι για να μην σβολιάσει.

Φροντίζουμε να ομογενοποιηθούν τα υλικά και να διαλυθεί το σιμιγδάλι χωρίς να κάνει κόμπους.
Βουτυρώνουμε καλά ταψί 24×30 εκατοστά. Αδειάζουμε το σάμαλι στο ταψί και ισιώνουμε την επιφάνειά του.
Το αφήνουμε να σταθεί για 30 λεπτά και να φουσκώσει καλά το σιμιγδάλι μέσα στα υπόλοιπα υλικά.
Προθερμαίνουμε το φούρνο. Θα ψήσουμε στις αντιστάσεις στους 180 βαθμούς C, στην κάτω σχάρα. Αν ψήσετε σε αέρα, χαμηλώστε την θερμοκρασία κατά 20 βαθμούς και ψήστε στη μεσαία σχάρα.
Το βάζουμε στον φούρνο και το ψήνουμε μέχρι να ροδίσει πολύ καλά, να ψηθεί σωστά και να σκάσει ο κόκκος από το χονδρό σιμιγδάλι. Θα χρειαστεί περίπου 45-50 λεπτά.
Για το σιρόπι
Σε μία κατσαρόλα, βάζουμε τη ζάχαρη, το νερό, τη φλούδα λεμόνι, το χυμό και την κανέλα.

Βράζουμε το σιρόπι για 5 λεπτά σε μέτρια φωτιά, να γίνει παχύ. Το διατηρούμε ζεστό και βγάζουμε το γλυκό από το φούρνο. Έτσι όπως είναι ζεστό το γλυκό, το χαράζουμε γρήγορα σε κομμάτια βρέχοντας κάθε φορά ,το μαχαίρι σε καυτό νερό για να μην χαλάσει η επιφάνεια του σάμαλι . Το περιχύνουμε με το καυτό σιρόπι λίγο-λίγο, θα το απορροφήσει όλο.
Αφήνουμε το σάμαλι να σταθεί μια νύχτα και να κρυώσει τελείως. Σερβίρουμε με παγωτό καϊμάκι και ψιλοκομμένο φιστίκι Αιγίνης.
Μυστικά για τέλειο σάμαλι
Το πολίτικο σάμαλι με μαστίχα και σιμιγδάλι, είναι ένα από τα πιο ωραία παραδοσιακά σιροπιαστά γλυκά ταψιού. Είναι εύκολο γρήγορο και οικονομικό. Όμως για να γίνει το σάμαλι με μαστίχα, σπυρωτό και σωστά σιροπιασμένο μέχρι και τον τελευταίο κόκκο σιμιγδαλιού έχει κι αυτό τα μυστικά του.

-Για να κόψετε σωστά το σάμαλι, αφού περάσουν τα 30 λεπτά ψησίματος και έχει αρχίσει να ροδίζει για τα καλά, βγάλτε το ταψί από το φούρνο, χαράξτε γρήγορα σε κομμάτια και ξαναβάλτε το στο φούρνο. Συνεχίστε το ψήσιμο μέχρι να ροδίσει καλά.
-Καλά ροδισμένο σάμαλι σημαίνει καλά σιροπιασμένο γλυκό. Μόνο το καλοψημένο γλυκό ρουφάει σωστά το σιρόπι.
-Χρησιμοποιήστε μεγάλο ταψί ώστε το σάμαλι να γίνει λεπτό και ροδοκόκκινο.
-Καλό επίσης είναι, να κόβουμε τα γλυκά ταψιού που έχουν σιρόπι, την επόμενη ημέρα, ώστε να σιροπιάζονται και να ποτίζουν σωστά.
-Ένα ωραίο κόλπο για να σιροπιάζετε σωστά όλα τα γλυκά ταψιού είναι το εξής. Αφού σιροπιάσετε το γλυκό σας, αφήστε το να κρυώσει τελείως. Τότε, τυλίξτε αεροστεγώς το ταψί σας με μεμβράνη κουζίνας, ώστε να μην τρέξει καθόλου σιρόπι κι αναποδογυρίστε το ταψί στον πάγκο της κουζίνας. Αφήστε για 1 ώρα. Έτσι το πολύ σιρόπι που έχει μείνει στην βάση του σάμαλι ή της καρυδόπιτας ή του ρεβανί θα διατρέξει όλο το γλυκό από κάτω προς τα πάνω. Μετά από μία ώρα ξαναγυρίστε το, αφήστε για λίγο να καθίσει το σιρόπι και αφαιρέστε την μεμβράνη.
argiro.gr
 

Ρακόμελο το Κρητικό!

Ο χρήστης George Papadakis κοινοποίησε ένα βίντεο.
1.189.073 προβολές
 
Η αυτού μεγαλειότης....Ρακόμελο το Κρητικό!

Μωσαϊκό: Το μυστικό του αιώνα

Μωσαϊκό: Το μυστικό του αιώνα: http://www.apocalypsejohn.com/2013/02/iatriki-ippokrati-mesa-apo-ti-fysi.html Το μυστικό του αιώνα - Η πραγματική Ιατρική του Μέγα Ιπ...

 

Μια στήλη χωρίς nakida

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
203.127 προβολές
Larisa Tsurkan
Столбик без накида, многоликий и бесконечный😀😀😀 и ещё 6 вариантов его вязания здесь: https://youtu.be/lVG45THT0W8
Μια στήλη χωρίς nakida, ποικίλες και ατελείωτες 😀😀😀 και 6 ακόμα επιλογές του πλέξιμο του εδώ: https://youtu.be/lVG45THT0W8

Μωσαϊκό: Ολυμπιακά δρώμενα 9

Μωσαϊκό: Ολυμπιακά δρώμενα 9: Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-  Στα τρυπημένα σημεία λέει: στο , την , της

Δεσποτικό, η μεγάλη έκπληξη των Κυκλάδων

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση της Aimilia Letta.

Η Aimilia Letta κοινοποίησε ένα σύνδεσμο στην ομάδα ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ.
Ελλάδα μας όμορφη.... σαν κι'εσένα καμία!!

timeout.gr

Δεσποτικό, η μεγάλη έκπληξη των Κυκλάδων

Στο ακατοίκητο αυτό νησάκι  βρίσκονται ίσως οι ωραιότερες παραλίες του κόσμου. Όλες τους στον ίσκιο σπουδαίων αρχαιολογικών ανασκαφών που έχουν έρθει στο φως και βρίσκονται στο κέντρο του Δεσποτικού.
Πριν από λίγες ημέρες, έγινε γνωστό ότι το ΚΑΣ έδωσε το πράσινο φως στη μελέτη για την αναστήλωση των αρχαίων, ευρημάτων σημαντικών, που κατά τον αρχαιολόγο Γιάννη Κουράγιο -που έχει κάνει και τις ανασκαφές- αποδεικνύουν ότι το Δεσποτικό στην αρχαιότητα ήταν μια… μικρή Δήλος! Η σημασία του αρχαϊκού ιερού, που ήταν αφιερωμένο στον Απόλλωνα, αλλά και το πλήθος των ευρημάτων που έχουν έρθει στο φως ενισχύουν τον ισχυρισμό αυτό.
Μάλιστα, όπως έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο Πολιτισμού, η ολοκλήρωση του έργου έχει ως απώτερο σκοπό την οργάνωση και ανάδειξη του χώρου σε ένα πρότυπο αρχαιολογικό πάρκο στις Κυκλάδες, αφού πρόκειται για ένα από τα μοναδικά ακατοίκητα νησιά στις Κυκλάδες, με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος. Με απλά λόγια, το Δεσποτικό θα μετατραπεί σε… ανοιχτό μουσείο!
depsotiko3-1024x639


image002
Τοπίο σεληνιακό… 
Το νησί είναι αδόμητο και τα αρχαιολογικά ευρήματα συνδυάζονται με ένα παρθένο τοπίο. Και ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, το Δεσποτικό μετατρέπεται σε έναν τόπο ιδιαίτερο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο. Σεληνιακό, βραχώδες, επιβλητικό. Μια μπεζ κουκκίδα μέσα στο βαθύ μπλε. Βαθύ μπλε, γιατί το βάθος των νερών που περιβάλλουν το Δεσποτικό, με εξαίρεση κάποια σημεία, είναι αχανές.
Οι παραλίες του, αμμουδερές, άλλες μικρότερες περικυκλωμένες από βράχους, άλλες μεγαλύτερες, ατελείωτες, αλλά όλες τους ήσυχες.
Από τα αξιοσημείωτα είναι ότι το στενό που χωρίζει το Δεσποτικό από την Αντίπαρο έχει βάθος μόνο ένα μέτρο, ενώ ανάμεσα στα δύο νησιά παρεμβάλλεται η νησίδα Κοιμητήρι.
antiparos-despotiko-9
Despotiko_b
despotiko-arxaia-1
Πώς… δημιουργήθηκε το Δεσποτικό;
Το Δεσποτικό και η Αντίπαρος ήταν κάποτε ενωμένα με την Πάρο. Όπως είπε ο καθηγητής-μέλος του ΚΑΣ, Μανόλης Κορρές, το σύνολο μέσα σε δύο χιλιετίες έχει βυθιστεί περίπου 6 μέτρα, με αποτέλεσμα η αρχική ενότητα να έχει χωριστεί σε τρία μέρη!
Despotiko_b
despotiko1
despotiko9
Η ιστορία του νησιού
Αν και ακατοίκητο σήμερα, υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις ότι το Δεσποτικό κατά τους προϊστορικούς και αρχαίους χρόνους -λόγω της κεντρικής θέσης του στις Κυκλάδες και του μεγάλου όρμου ανάμεσα στο νησί και στην Αντίπαρο, που παρείχε ασφαλές αγκυροβόλιο- έπαιξε σημαντικό ρόλο στον τομέα των θαλάσσιων οδών επικοινωνίας.
Το Δεσποτικό ταυτίζεται με την αρχαία Πρεπέσινθο. Άλλη ονομασία του νησιού είναι Επισκοπή. Όπως αποκαλύπτουν οι ανασκαφές, στο Δεσποτικό βρισκόταν ένα ιερό -πιθανώς της Άρτεμης και του Απόλλωνα- με πανελλήνια ακτινοβολία.
Τα πλουσιότατα αρχαιολογικά ευρήματα σε διάφορες θέσεις του νησιού (Ζουμπάρια, Μάντρα, Χειρόμυλος, Λιβάδι κ.α.) χρονολογούνται σε διάφορες εποχές (Πρωτοκυκλαδική, Γεωμετρική, Αρχαϊκή, Κλασσική, Ρωμαϊκή κ.α.) και δείχνουν τη σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική Ελλάδα, την Ανατολική Μεσόγειο, ακόμα και τη Βόρεια Αφρική. Ανάμεσα στα ευρήματα αυτά περιλαμβάνονται τάφοι, λείψανα και αρχιτεκτονικά μέλη (σπόνδυλοι, κιονόκρανα, τρίγλυφα κ.λπ.) από οικίες και άλλα κτήρια (π.χ. βοηθητικοί χώροι ιερού), ερείπια δωρικού ναού (περίπου 500 π.Χ.), βωμός αφιερωμένος στην Εστία Ίσθμια (των Κλασσικών χρόνων), πήλινα ειδώλια, αλάβαστρα, κοτύλες, αρύβαλλοι, σφραγιδόλιθοι κ.α.
Γκραβούρες του 15ου και του 17ου αιώνα, οι οποίες σημειώνουν την ύπαρξη κάστρου στη θέση Μάντρα, και ευρήματα που χρονολογούνται στους Μεσαιωνικούς χρόνους πιστοποιούν την κατοίκηση του νησιού και κατά την περίοδο αυτή.
Το 1675, ο διαβόητος Γάλλος πειρατής Ντανιέλ, όταν ηττήθηκε από τους Οθωμανούς στη ναυμαχία που έγινε στη θαλάσσια περιοχή της Αντιπάρου και του Δεσποτικού, έβαλε φωτιά στο πλοίο του και αποβιβάστηκε στο Δεσποτικό. Οι κάτοικοι του νησιού τον παρέδωσαν όμως στις οθωμανικές δυνάμεις. Στη συνέχεια, ο Υγκό ντε Κρεβαλιέ, ο Οράνζ, ο Ονορά και άλλοι Γάλλοι πειρατές, για να εκδικηθούν, λεηλάτησαν το νησί και κατέσφαξαν τους κατοίκους του. Έκτοτε παραμένει ακατοίκητο και χρησιμοποιείται ως βοσκότοπος.
nisi-kiklades-aigaio-1
nisi-kiklades-aigaio-10
nisi-kiklades-aigaio-14


Πηγή: www.iefimerida.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις