Ευτυχία Ψαλιδακη
Σήμερα 1/4 /2019 εορτάζουν:Καλό ΜΗΝΆ
☦Οσία Μαρία η Αιγυπτία
+Όσιος Μακάριος ο ομολογητής ηγούμενος ιεράς Μονής Πελεκητής
+Άγιοι Γερόντιος και Βασιλείδης
+Δίκαιος Αχάζ
+Άγιοι Αλέξανδρος, Διονύσιος, Ινγενιανή, Πάκερος, Παρθένιος και Σατουρνίνος
+Άγιος Πολυνίκης
+Άγιοι Ερμής και Θεοδώρα οι Μάρτυρες οι αυτάδελφοι
+Άγιος Αβραάμιος ο Νεομάρτυρας εκ Βουλγαρίας
+Όσιος Ευθύμιος Σαυζδαλίας
+Όσιος Γερόντιος ο Κανονάρχης
+Όσιος Ιωάννης ο Φιλόσοφος εκ Γεωργίας
+Όσιος Ευλόγιος ο διά Χριστόν σαλός
+Όσιος Βαρσανούφιος της Όπτινα
+Άγιος Μακάριος ο Ιερομάρτυρας ο Νέος
+Άγιος Μιχαήλ ο νεομάρτυς, ο Ρώσος
Ἡ Ὁσία Μαρία ἡ Αἰγύπτια

Στό Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας ἀναφέρονται ἄνθρωποι, ἄνδρες καί γυναῖκες, οἱ ὁποῖοι στή ζωή τους ἁμάρτησαν καί μάλιστα πολύ. Ἦλθε ὅμως ὁ καιρός πού δέχθηκαν τήν ἐπίσκεψη τῆς θείας Χάριτος, μετάνιωσαν καί ἐπέστρεψαν στόν Θεό. Ἔζησαν στό ἑξῆς ζωή θεάρεστη, ζωή ἁγνότητος καί ἁγιότητος. Ἡ Ἐκκλησία μας τούς ἀναγνώρισε ἁγίους καί τούς προβάλλει ὡς παράδειγμα μετανοίας. Κλασσική περίπτωση ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγύπτια. Αἰγύπτια ὀνομάζεται, διότι γεννήθηκε στήν Αἴγυπτο τόν Δ΄ μᾶλλον αἰώνα μ.Χ. (345;). Ὁ Θεός τήν προίκισε μέ σπάνια σωματικά προσόντα. Αὐτά ὅμως τά χαρίσματα τοῦ Θεοῦ δέν τά χρησιμοποίησε ἡ Μαρία γιά τή δόξα του, ἀλλά, ἐντελῶς ἀντίθετα, τά κατασπατάλησε στήν ἀσωτία. Ἀπό τήν ἡλικία τῶν δώδεκα ἐτῶν συνδέθηκε μέ τήν ἁμαρτία, ἔγινε ἡ περιβόητη ἁμαρτωλή γυναίκα τῆς Αἰγύπτου. Γονεῖς καί ἱερεῖς προσπάθησαν μέ κάθε μέσο νά πείσουν τή νεαρή κόρη νά σωφρονισθεῖ καί ν’ ἀλλάξει ζωή. Αὐτή ὅμως ὄχι μόνο δέν κατανόησε τή σημασία τῶν συμβουλῶν, ἀλλά μέ τήν πρόοδο τῆς ἡλικίας κάλπαζε πρός τήν ἁμαρτία, ὥστε νά ἀποτελεῖ γιά τήν Ἀλεξάνδρεια καί τήν Αἴγυπτο ἰσχυρότατο ἠθικό πειρασμό.
Ποιός θά περίμενε μέσα στήν ἁμαρτωλή αὐτή γυναίκα καί παρά τίς φοβερές ἠθικές παρεκτροπές της νά διατηρεῖται κάποια ἀγαθή διάθεση; Αὐτή τήν ἀγαθή διάθεση εἶδε ὁ Θεός καί, ὡς εὔσπλαγχνος Πατέρας, τήν κάλεσε μέ τρόπο θαυμαστό σέ μετάνοια καί σωτηρία. Μιά μέρα τοῦ 375 εἶδε ἡ Μαρία στήν προκυμαία τῆς Ἀλεξανδρείας νά εἶναι συγκεντρωμένος κόσμος πολύς. Κι ὅταν πληροφορήθηκε, ὅτι ὅλος αὐτός ὁ κόσμος, ἄνθρωποι διαφόρων ἡλικιῶν, ἑτοιμάζονται νά ἐπιβιβασθοῦν σέ πλοῖα, γιά νά ἑορτάσουν στά Ἱεροσόλυμα τήν ἑορτή τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἀποφάσισε νά ἀκολουθήσει κι αὐτή. Δέν γνωρίζουμε τόν σκοπό καί τό κίνητρο, μέ τό ὁποῖο ἡ Μαρία θέλησε νά ἀκολουθήσει τούς προσκυνητές. Ἐκεῖνο πού γνωρίζουμε, εἶναι ὅτι ἀπό τή στιγμή ἐκείνη ὁ Θεός ὁδηγοῦσε τά βήματά της.
Τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τά πλήθη τῶν πιστῶν συνωστίζονται στόν ἱερό Ναό. Ἡ Μαρία φθάνει ἀργά, τήν ὥρα πού κι ὁ περίβολος ἀκόμη εἶναι γεμάτος. Προσπαθεῖ νά εἰσέλθει κι αὐτή νά προσκυνήσει τόν Τίμιο Σταυρό, ἀλλά τῆς εἶναι ἀκατόρθωτο. Μιά ἀόρατη δύναμη καθηλώνει τά πόδια της καί δέν τῆς ἐπιτρέπει οὔτε βῆμα νά προχωρήσει. Κινεῖται πρός ὅλες τίς ἄλλες κατευθύνσεις ἐλεύθερα, πρός τόν Τίμιο Σταυρό ὅμως τῆς εἶναι ἀδύνατον. Εἶναι ἡ ὥρα τῆς Χάριτος. Εἶναι ἡ ἀόρατη ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Μ’ αὐτά τά ἐξωτερικά σημεῖα ὁ Καλός Ποιμένας Κύριος θά ἐργασθεῖ τή σωτηρία της. Σ’ αὐτήν ἔχει στραμμένα τά βλέμματά του ἰδιαιτέρως, στό χαμένο του αὐτό πρόβατο, τό ὁποῖο χρόνια ὁλόκληρα περιπλανιόταν· κι ἐκεῖνος τό ἀναζητεῖ (Ματθ. ιη΄ 12 – 14).
Ἡ Μαρία καθώς βλέπει τόση εὐλάβεια στους χιλιάδες προσκυνητές, καί ἀκούει τέτοιους ἱερούς κατανυκτικούς ὕμνους, κατανύσσεται, συντρίβεται βαθύτατα. Τώρα, μόλις δέχεται τή θεία Χάρη, θυμᾶται τά πρῶτα της παιδικά χρόνια, τούς γονεῖς καί τίς συμβουλές τους, τίς παροτρύνσεις τῶν καλῶν ἱερέων. Τώρα συναισθάνεται τό βάρος τῆς μεγάλης της ἁμαρτωλότητος. Καί ἡ ἄσωτη αὐτή κόρη τοῦ οὐρανίου Πατρός, «εἰς ἑαυτήν ἐλθοῦσα» (Λουκ. ιε΄ 17), παίρνει τήν μεγάλη ἀπόφαση: Νά ἐγκαταλείψει τό δρόμο τῆς ἀποστασίας καί νά ἐπιστρέψει στήν Πατρική Στέγη. Ἀπομονώνεται στόν Ναό καί σέ μία γωνιά, ὅπως κάποτε ὁ Τελώνης, κτυπᾶ τό στῆθος της, γιά νά ἐκδηλώσει ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ τήν εἰλικρινή της μετάνοια. Ἀφήνει νά χυθοῦν ἀπό τά μάτια τῆς χείμαρροι δακρύων καί ἀπό τά βάθη τῆς καρδιᾶς της νά ἐξέλθουν στεναγμοί μετανοίας. Ποιά; Αὐτή πού μέχρι πρίν λίγο μόνο ἁμαρτωλά γέλια καί πονηρά βλέμματα εἶχε. Αὐτή τώρα ἐπικαλεῖται τίς πρεσβεῖες τῆς Παναγίας μας καί ἐπιχειρεῖ ξανά, μετανιωμένη ὅμως πλέον καί μέ νέες ἀποφάσεις, νά προχωρήσει πιό βαθειά μέσα στό Ναό· καί βρίσκει τόν δρόμο ἐλεύθερο. Μέ πολύ βαθειά εὐλάβεια ἀσπάζεται τόν Τίμιο Σταυρό τοῦ Κυρίου καί δίνει ἐνώπιόν του τή μεγάλη ὑπόσχεση. Στό ἑξῆς θά προσφέρει ὅλη της τή ζωή, τό σῶμα της καί τήν ψυχή της, γιά τή δόξα τοῦ Θεοῦ, ὡς θυσία εὐάρεστη σ’ αὐτόν.
Ὁ Θεός ὅμως τῆς δίνει κι ἄλλη εὐκαιρία, γιά νά ὁλοκληρώσει τήν μετάνοιά της καί τήν ἱερή της ἀπόφαση. Τήν ὁδηγεῖ ἐνώπιον πνευματικοῦ ἱερέως, στόν ὁποῖο μέ βαθυτάτη συγκίνηση ἐξομολογεῖται τά ἁμαρτήματα καί ἀνομήματα, τά σκάνδαλα τῆς πολυτάραχης νεότητάς της. Κι ὅταν ὁ ἱερεύς διαπιστώνει τήν εἰλικρίνεια τῆς μετανοίας της, τῆς δίνει τήν ἄφεση τοῦ πολυευσπλάγχνου Θεοῦ.
Ἀπό τή στιγμή ἐκείνη ἀρχίζει μία νέα ζωή γιά τή μετανιωμένη Μαρία τήν Αἰγυπτία. Δέν ἐπιστρέφει πλέον στήν Ἀλεξάνδρεια, ἀλλά περνᾶ τόν Ἰορδάνη καί ἔρχεται στήν ἔρημο. Ἐδῶ θά μείνει στό ἑξῆς τά ὑπόλοιπα χρόνια τῆς ζωῆς της καί θά προσεύχεται ἀσταμάτητα γιά τόν ἑαυτό της καί γιά τούς ἄλλους ἀνθρώπους πού ἀγωνίζονται μέσα στούς πειρασμούς τῆς κοινωνίας. Σαράντα ὁλόκληρα χρόνια ἐξαγνίζεται καί ἐξαγιάζεται στά ἀγωνίσματα τῆς προσευχῆς καί τῆς ἀσκήσεως.
Στήν ἔρημο αὐτή τήν συνάντησε ὁ Ἀββᾶς Ζωσιμᾶς, ὁ ὁποῖος τήν Μεγάλη Πέμπτη ἦλθε ἀπό τό Μοναστήρι του καί τήν κοινώνησε. Ὅταν ὅμως τήν ἴδια μέρα τοῦ ἑπομένου ἔτους πῆγε πάλι μέ τά Ἄχραντα Μυστήρια νά τήν κοινωνήσει, τήν βρῆκε νεκρή. Μέ εὐλάβεια πολλή ὁ ὅσιος ἱερεύς ἐνταφίασε τό ἐξαγνισμένο πλέον σῶμα τῆς Ὁσίας, τῆς ὁποίας ἡ ψυχή ἀναπαύθηκε κοντά στόν φίλο τῶν ἁμαρτωλῶν, τόν Σωτήρα Χριστό.
Ἡ ἁγία μας Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία τιμᾶ τή μνήμη τῆς Ὁσίας τήν 1η Ἀπριλίου καί τήν Ε΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν. Καί τήν προβάλλει στό τέλος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ὡς πρότυπο μετανοίας. Γιά νά διασαλπίσει μέ τό παράδειγμά της, ὅτι ὁ Θεός δίνει εὐκαιρίες μετανοίας καί δέχεται τόν ἁμαρτωλό πού ἐπιστρέφει σ’ Αὐτόν, σέ ὁποιαδήποτε κατάσταση κι ἄν βρίσκεται. Δέχεται καί συγχωρεῖ. Κι ὄχι μόνον συγχωρεῖ, ἀλλά καί ἐξαγνίζει καί ἐξαγιάζει. Ὅπως τήν ἁγία Μαρία τήν Αἰγυπτία.
Απολυτίκιο. Ήχος πλ. α'. Τον συνάναρχον Λόγον.
Φωτισθείσα ένθέως Σταυρού τη χάριτι, της μετανοίας έδείχθης φωτοφανής λαμπηδών, των παθών τον σκοτασμόν λιπούσα πάνσεμνε· όθεν ως άγγελος Θεού, Ζωσιμά τω ίερώ, ώράθης εν τη έρήμω, Μαρία "Οσιε Μήτερ* μεθ' ου δυσώπει υπέρ πάντων ημών.
Ὁ Ὅσιος Μακάριος ὁ ὁμολογητὴς ἡγούμενος ἱερᾶς Μονῆς Πελεκητῆς
Ἔζησε στὰ τέλη τοῦ 8ου καὶ τὶς ἀρχὲς τοῦ 9ου αἰῶνα μ.Χ. Γεννήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ὀνομαζόταν Χριστοφόρος. Μικρὸς ἀκόμα, ἔχασε τὸν πατέρα καὶ τὴν μητέρα του. Τὸν ἀνέθρεψε ἕνας θεῖος του, μὲ πολλὴ ἐπιμέλεια καὶ στοργή. Ἡ προκοπή του στὰ γράμματα ὑπῆρξε θαυμάσια, καὶ ἡ ζωή του ἦταν γεμάτη σωφροσύνη καὶ χρηστότητα, ὑπόδειγμα σὲ πολλοὺς συνομηλίκους του. Ὅταν ὡρίμασε στὴν ἡλικία, ἔφυγε ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολη καὶ πῆγε στὸ μοναστήρι τῆς Πελεκητῆς, ποὺ βρίσκεται στὴν Τρίγλεια τῆς Προῦσας. Ἐκεῖ ἔγινε μοναχὸς καὶ μετονομάστηκε Μακάριος. Ἡ παιδεία του, καὶ οἱ ὑπέροχες προσωπικὲς καὶ διοικητικὲς ἀρετές του, δὲν ἄργησαν νὰ τὸν ἀναδείξουν ἡγούμενο τῆς Μονῆς, μετὰ ἀπὸ θερμὴ παράκληση τῶν μοναχῶν. Ὁ δὲ Πατριάρχης Ταράσιος, ὅταν ἄκουσε ὅτι ὁ Μακάριος θεράπευε μὲ τὴν προσευχή του ἀσθενεῖς, τὸν προσκάλεσε στὴν Κωνσταντινούπολη, ὅπου θεράπευσε ἕνα πατρίκιο, τὸν Παῦλο. Ἐκτιμῶντας τὴν προσωπικότητα τοῦ Μακαρίου ὁ Ταράσιος, τὸν χειροτόνησε ὁ ἴδιος Ἱερέα. Ἀργότερα, ἐπὶ αὐτοκρατόρων Λέοντος τοῦ Ἀρμενίου καὶ Μιχαὴλ τοῦ Τραυλοῦ, φυλακίστηκε καὶ ἐξορίστηκε ποικιλοτρόπως. Τελικὰ πέθανε ἐξορισμένος στὸ νησὶ Ἀφουσία, ὑπέρμαχος τοῦ ὀρθοῦ δόγματος τῆς Ἐκκλησίας.
Οἱ Ἅγιοι Γερόντιος καὶ Βασιλείδης
(ἢ κατ΄ ἄλλους Βασιλειάδης). Μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Ὁ Δίκαιος Ἄχαζ
Ἀπεβίωσε εἰρηνικά.
Ὁ Ἅγιος Πολυνίκης
Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται ἐπιγραμματικὰ στὸ «Μικρὸν Εὐχολόγιον ἢ Ἁγιασματάριον», ἔκδοση Ἀποστολικῆς Διακονίας 1956, χωρὶς ἄλλες πληροφορίες. Πουθενὰ ἀλλοῦ δὲν ἀναφέρεται ἡ μνήμη του.
Ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος Σαυζδαλίας
Ὁ θαυματουργός, Ῥῶσος.
Ὁ Ἅγιος Μιχαὴλ ὁ νεομάρτυς, ὁ Ῥῶσος
Διὰ Χριστὸν σαλός.
Οἱ Ἅγιοι Ἀλέξανδρος, Διονύσιος, Ἰνγενιανή. Πάκερος (ἢ Πάνταινος), Παρθένιος καὶ Σατουρνῖνος
Μαρτύρησαν στὴ Θεσσαλονίκη, πιθανότατα κατὰ τοὺς πρώτους χριστιανικοὺς χρόνους.
☦Οσία Μαρία η Αιγυπτία
+Όσιος Μακάριος ο ομολογητής ηγούμενος ιεράς Μονής Πελεκητής
+Άγιοι Γερόντιος και Βασιλείδης
+Δίκαιος Αχάζ
+Άγιοι Αλέξανδρος, Διονύσιος, Ινγενιανή, Πάκερος, Παρθένιος και Σατουρνίνος
+Άγιος Πολυνίκης
+Άγιοι Ερμής και Θεοδώρα οι Μάρτυρες οι αυτάδελφοι
+Άγιος Αβραάμιος ο Νεομάρτυρας εκ Βουλγαρίας
+Όσιος Ευθύμιος Σαυζδαλίας
+Όσιος Γερόντιος ο Κανονάρχης
+Όσιος Ιωάννης ο Φιλόσοφος εκ Γεωργίας
+Όσιος Ευλόγιος ο διά Χριστόν σαλός
+Όσιος Βαρσανούφιος της Όπτινα
+Άγιος Μακάριος ο Ιερομάρτυρας ο Νέος
+Άγιος Μιχαήλ ο νεομάρτυς, ο Ρώσος
Ἡ Ὁσία Μαρία ἡ Αἰγύπτια

Στό Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας ἀναφέρονται ἄνθρωποι, ἄνδρες καί γυναῖκες, οἱ ὁποῖοι στή ζωή τους ἁμάρτησαν καί μάλιστα πολύ. Ἦλθε ὅμως ὁ καιρός πού δέχθηκαν τήν ἐπίσκεψη τῆς θείας Χάριτος, μετάνιωσαν καί ἐπέστρεψαν στόν Θεό. Ἔζησαν στό ἑξῆς ζωή θεάρεστη, ζωή ἁγνότητος καί ἁγιότητος. Ἡ Ἐκκλησία μας τούς ἀναγνώρισε ἁγίους καί τούς προβάλλει ὡς παράδειγμα μετανοίας. Κλασσική περίπτωση ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγύπτια. Αἰγύπτια ὀνομάζεται, διότι γεννήθηκε στήν Αἴγυπτο τόν Δ΄ μᾶλλον αἰώνα μ.Χ. (345;). Ὁ Θεός τήν προίκισε μέ σπάνια σωματικά προσόντα. Αὐτά ὅμως τά χαρίσματα τοῦ Θεοῦ δέν τά χρησιμοποίησε ἡ Μαρία γιά τή δόξα του, ἀλλά, ἐντελῶς ἀντίθετα, τά κατασπατάλησε στήν ἀσωτία. Ἀπό τήν ἡλικία τῶν δώδεκα ἐτῶν συνδέθηκε μέ τήν ἁμαρτία, ἔγινε ἡ περιβόητη ἁμαρτωλή γυναίκα τῆς Αἰγύπτου. Γονεῖς καί ἱερεῖς προσπάθησαν μέ κάθε μέσο νά πείσουν τή νεαρή κόρη νά σωφρονισθεῖ καί ν’ ἀλλάξει ζωή. Αὐτή ὅμως ὄχι μόνο δέν κατανόησε τή σημασία τῶν συμβουλῶν, ἀλλά μέ τήν πρόοδο τῆς ἡλικίας κάλπαζε πρός τήν ἁμαρτία, ὥστε νά ἀποτελεῖ γιά τήν Ἀλεξάνδρεια καί τήν Αἴγυπτο ἰσχυρότατο ἠθικό πειρασμό.
Ποιός θά περίμενε μέσα στήν ἁμαρτωλή αὐτή γυναίκα καί παρά τίς φοβερές ἠθικές παρεκτροπές της νά διατηρεῖται κάποια ἀγαθή διάθεση; Αὐτή τήν ἀγαθή διάθεση εἶδε ὁ Θεός καί, ὡς εὔσπλαγχνος Πατέρας, τήν κάλεσε μέ τρόπο θαυμαστό σέ μετάνοια καί σωτηρία. Μιά μέρα τοῦ 375 εἶδε ἡ Μαρία στήν προκυμαία τῆς Ἀλεξανδρείας νά εἶναι συγκεντρωμένος κόσμος πολύς. Κι ὅταν πληροφορήθηκε, ὅτι ὅλος αὐτός ὁ κόσμος, ἄνθρωποι διαφόρων ἡλικιῶν, ἑτοιμάζονται νά ἐπιβιβασθοῦν σέ πλοῖα, γιά νά ἑορτάσουν στά Ἱεροσόλυμα τήν ἑορτή τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἀποφάσισε νά ἀκολουθήσει κι αὐτή. Δέν γνωρίζουμε τόν σκοπό καί τό κίνητρο, μέ τό ὁποῖο ἡ Μαρία θέλησε νά ἀκολουθήσει τούς προσκυνητές. Ἐκεῖνο πού γνωρίζουμε, εἶναι ὅτι ἀπό τή στιγμή ἐκείνη ὁ Θεός ὁδηγοῦσε τά βήματά της.
Τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τά πλήθη τῶν πιστῶν συνωστίζονται στόν ἱερό Ναό. Ἡ Μαρία φθάνει ἀργά, τήν ὥρα πού κι ὁ περίβολος ἀκόμη εἶναι γεμάτος. Προσπαθεῖ νά εἰσέλθει κι αὐτή νά προσκυνήσει τόν Τίμιο Σταυρό, ἀλλά τῆς εἶναι ἀκατόρθωτο. Μιά ἀόρατη δύναμη καθηλώνει τά πόδια της καί δέν τῆς ἐπιτρέπει οὔτε βῆμα νά προχωρήσει. Κινεῖται πρός ὅλες τίς ἄλλες κατευθύνσεις ἐλεύθερα, πρός τόν Τίμιο Σταυρό ὅμως τῆς εἶναι ἀδύνατον. Εἶναι ἡ ὥρα τῆς Χάριτος. Εἶναι ἡ ἀόρατη ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Μ’ αὐτά τά ἐξωτερικά σημεῖα ὁ Καλός Ποιμένας Κύριος θά ἐργασθεῖ τή σωτηρία της. Σ’ αὐτήν ἔχει στραμμένα τά βλέμματά του ἰδιαιτέρως, στό χαμένο του αὐτό πρόβατο, τό ὁποῖο χρόνια ὁλόκληρα περιπλανιόταν· κι ἐκεῖνος τό ἀναζητεῖ (Ματθ. ιη΄ 12 – 14).
Ἡ Μαρία καθώς βλέπει τόση εὐλάβεια στους χιλιάδες προσκυνητές, καί ἀκούει τέτοιους ἱερούς κατανυκτικούς ὕμνους, κατανύσσεται, συντρίβεται βαθύτατα. Τώρα, μόλις δέχεται τή θεία Χάρη, θυμᾶται τά πρῶτα της παιδικά χρόνια, τούς γονεῖς καί τίς συμβουλές τους, τίς παροτρύνσεις τῶν καλῶν ἱερέων. Τώρα συναισθάνεται τό βάρος τῆς μεγάλης της ἁμαρτωλότητος. Καί ἡ ἄσωτη αὐτή κόρη τοῦ οὐρανίου Πατρός, «εἰς ἑαυτήν ἐλθοῦσα» (Λουκ. ιε΄ 17), παίρνει τήν μεγάλη ἀπόφαση: Νά ἐγκαταλείψει τό δρόμο τῆς ἀποστασίας καί νά ἐπιστρέψει στήν Πατρική Στέγη. Ἀπομονώνεται στόν Ναό καί σέ μία γωνιά, ὅπως κάποτε ὁ Τελώνης, κτυπᾶ τό στῆθος της, γιά νά ἐκδηλώσει ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ τήν εἰλικρινή της μετάνοια. Ἀφήνει νά χυθοῦν ἀπό τά μάτια τῆς χείμαρροι δακρύων καί ἀπό τά βάθη τῆς καρδιᾶς της νά ἐξέλθουν στεναγμοί μετανοίας. Ποιά; Αὐτή πού μέχρι πρίν λίγο μόνο ἁμαρτωλά γέλια καί πονηρά βλέμματα εἶχε. Αὐτή τώρα ἐπικαλεῖται τίς πρεσβεῖες τῆς Παναγίας μας καί ἐπιχειρεῖ ξανά, μετανιωμένη ὅμως πλέον καί μέ νέες ἀποφάσεις, νά προχωρήσει πιό βαθειά μέσα στό Ναό· καί βρίσκει τόν δρόμο ἐλεύθερο. Μέ πολύ βαθειά εὐλάβεια ἀσπάζεται τόν Τίμιο Σταυρό τοῦ Κυρίου καί δίνει ἐνώπιόν του τή μεγάλη ὑπόσχεση. Στό ἑξῆς θά προσφέρει ὅλη της τή ζωή, τό σῶμα της καί τήν ψυχή της, γιά τή δόξα τοῦ Θεοῦ, ὡς θυσία εὐάρεστη σ’ αὐτόν.
Ὁ Θεός ὅμως τῆς δίνει κι ἄλλη εὐκαιρία, γιά νά ὁλοκληρώσει τήν μετάνοιά της καί τήν ἱερή της ἀπόφαση. Τήν ὁδηγεῖ ἐνώπιον πνευματικοῦ ἱερέως, στόν ὁποῖο μέ βαθυτάτη συγκίνηση ἐξομολογεῖται τά ἁμαρτήματα καί ἀνομήματα, τά σκάνδαλα τῆς πολυτάραχης νεότητάς της. Κι ὅταν ὁ ἱερεύς διαπιστώνει τήν εἰλικρίνεια τῆς μετανοίας της, τῆς δίνει τήν ἄφεση τοῦ πολυευσπλάγχνου Θεοῦ.
Ἀπό τή στιγμή ἐκείνη ἀρχίζει μία νέα ζωή γιά τή μετανιωμένη Μαρία τήν Αἰγυπτία. Δέν ἐπιστρέφει πλέον στήν Ἀλεξάνδρεια, ἀλλά περνᾶ τόν Ἰορδάνη καί ἔρχεται στήν ἔρημο. Ἐδῶ θά μείνει στό ἑξῆς τά ὑπόλοιπα χρόνια τῆς ζωῆς της καί θά προσεύχεται ἀσταμάτητα γιά τόν ἑαυτό της καί γιά τούς ἄλλους ἀνθρώπους πού ἀγωνίζονται μέσα στούς πειρασμούς τῆς κοινωνίας. Σαράντα ὁλόκληρα χρόνια ἐξαγνίζεται καί ἐξαγιάζεται στά ἀγωνίσματα τῆς προσευχῆς καί τῆς ἀσκήσεως.
Στήν ἔρημο αὐτή τήν συνάντησε ὁ Ἀββᾶς Ζωσιμᾶς, ὁ ὁποῖος τήν Μεγάλη Πέμπτη ἦλθε ἀπό τό Μοναστήρι του καί τήν κοινώνησε. Ὅταν ὅμως τήν ἴδια μέρα τοῦ ἑπομένου ἔτους πῆγε πάλι μέ τά Ἄχραντα Μυστήρια νά τήν κοινωνήσει, τήν βρῆκε νεκρή. Μέ εὐλάβεια πολλή ὁ ὅσιος ἱερεύς ἐνταφίασε τό ἐξαγνισμένο πλέον σῶμα τῆς Ὁσίας, τῆς ὁποίας ἡ ψυχή ἀναπαύθηκε κοντά στόν φίλο τῶν ἁμαρτωλῶν, τόν Σωτήρα Χριστό.
Ἡ ἁγία μας Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία τιμᾶ τή μνήμη τῆς Ὁσίας τήν 1η Ἀπριλίου καί τήν Ε΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν. Καί τήν προβάλλει στό τέλος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ὡς πρότυπο μετανοίας. Γιά νά διασαλπίσει μέ τό παράδειγμά της, ὅτι ὁ Θεός δίνει εὐκαιρίες μετανοίας καί δέχεται τόν ἁμαρτωλό πού ἐπιστρέφει σ’ Αὐτόν, σέ ὁποιαδήποτε κατάσταση κι ἄν βρίσκεται. Δέχεται καί συγχωρεῖ. Κι ὄχι μόνον συγχωρεῖ, ἀλλά καί ἐξαγνίζει καί ἐξαγιάζει. Ὅπως τήν ἁγία Μαρία τήν Αἰγυπτία.
Απολυτίκιο. Ήχος πλ. α'. Τον συνάναρχον Λόγον.
Φωτισθείσα ένθέως Σταυρού τη χάριτι, της μετανοίας έδείχθης φωτοφανής λαμπηδών, των παθών τον σκοτασμόν λιπούσα πάνσεμνε· όθεν ως άγγελος Θεού, Ζωσιμά τω ίερώ, ώράθης εν τη έρήμω, Μαρία "Οσιε Μήτερ* μεθ' ου δυσώπει υπέρ πάντων ημών.
Ὁ Ὅσιος Μακάριος ὁ ὁμολογητὴς ἡγούμενος ἱερᾶς Μονῆς Πελεκητῆς
Ἔζησε στὰ τέλη τοῦ 8ου καὶ τὶς ἀρχὲς τοῦ 9ου αἰῶνα μ.Χ. Γεννήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ὀνομαζόταν Χριστοφόρος. Μικρὸς ἀκόμα, ἔχασε τὸν πατέρα καὶ τὴν μητέρα του. Τὸν ἀνέθρεψε ἕνας θεῖος του, μὲ πολλὴ ἐπιμέλεια καὶ στοργή. Ἡ προκοπή του στὰ γράμματα ὑπῆρξε θαυμάσια, καὶ ἡ ζωή του ἦταν γεμάτη σωφροσύνη καὶ χρηστότητα, ὑπόδειγμα σὲ πολλοὺς συνομηλίκους του. Ὅταν ὡρίμασε στὴν ἡλικία, ἔφυγε ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολη καὶ πῆγε στὸ μοναστήρι τῆς Πελεκητῆς, ποὺ βρίσκεται στὴν Τρίγλεια τῆς Προῦσας. Ἐκεῖ ἔγινε μοναχὸς καὶ μετονομάστηκε Μακάριος. Ἡ παιδεία του, καὶ οἱ ὑπέροχες προσωπικὲς καὶ διοικητικὲς ἀρετές του, δὲν ἄργησαν νὰ τὸν ἀναδείξουν ἡγούμενο τῆς Μονῆς, μετὰ ἀπὸ θερμὴ παράκληση τῶν μοναχῶν. Ὁ δὲ Πατριάρχης Ταράσιος, ὅταν ἄκουσε ὅτι ὁ Μακάριος θεράπευε μὲ τὴν προσευχή του ἀσθενεῖς, τὸν προσκάλεσε στὴν Κωνσταντινούπολη, ὅπου θεράπευσε ἕνα πατρίκιο, τὸν Παῦλο. Ἐκτιμῶντας τὴν προσωπικότητα τοῦ Μακαρίου ὁ Ταράσιος, τὸν χειροτόνησε ὁ ἴδιος Ἱερέα. Ἀργότερα, ἐπὶ αὐτοκρατόρων Λέοντος τοῦ Ἀρμενίου καὶ Μιχαὴλ τοῦ Τραυλοῦ, φυλακίστηκε καὶ ἐξορίστηκε ποικιλοτρόπως. Τελικὰ πέθανε ἐξορισμένος στὸ νησὶ Ἀφουσία, ὑπέρμαχος τοῦ ὀρθοῦ δόγματος τῆς Ἐκκλησίας.
Οἱ Ἅγιοι Γερόντιος καὶ Βασιλείδης
(ἢ κατ΄ ἄλλους Βασιλειάδης). Μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Ὁ Δίκαιος Ἄχαζ
Ἀπεβίωσε εἰρηνικά.
Ὁ Ἅγιος Πολυνίκης
Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται ἐπιγραμματικὰ στὸ «Μικρὸν Εὐχολόγιον ἢ Ἁγιασματάριον», ἔκδοση Ἀποστολικῆς Διακονίας 1956, χωρὶς ἄλλες πληροφορίες. Πουθενὰ ἀλλοῦ δὲν ἀναφέρεται ἡ μνήμη του.
Ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος Σαυζδαλίας
Ὁ θαυματουργός, Ῥῶσος.
Ὁ Ἅγιος Μιχαὴλ ὁ νεομάρτυς, ὁ Ῥῶσος
Διὰ Χριστὸν σαλός.
Οἱ Ἅγιοι Ἀλέξανδρος, Διονύσιος, Ἰνγενιανή. Πάκερος (ἢ Πάνταινος), Παρθένιος καὶ Σατουρνῖνος
Μαρτύρησαν στὴ Θεσσαλονίκη, πιθανότατα κατὰ τοὺς πρώτους χριστιανικοὺς χρόνους.