Σάββατο 10 Αυγούστου 2019

Αν φυτέψουμε 1 τρισ. νέα δένδρα...


Αν φυτέψουμε 1 τρισ. νέα δένδρα θα «φρενάρουμε» την κλιματική αλλαγή

Μια μαζική φύτευση και αποκατάσταση δένδρων σε όλο τον κόσμο, η οποία θα αυξήσει τον αριθμό τους σχεδόν κατά το ένα τρίτο σε σχέση με σήμερα – πράγμα που σημαίνει έως ένα τρισεκατομμύριο έξτρα δένδρα- θα αποτελέσει τον πιο αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο για να «φρενάρει» η ανθρωπότητα την κλιματική αλλαγή και να κερδίσει πολύτιμο χρόνο, εωσότου βρει άλλες λύσεις για να περιορίσει δραστικά την εκπομπή «αερίων του θερμοκηπίου».
Αυτό υποστηρίζει μια νέα επιστημονική μελέτη, αν και άλλοι επιστήμονες εμφανίσθηκαν σκεπτικιστές κατά πόσο μια τέτοια πρόταση είναι ρεαλιστική και όντως αποτελεσματική, κάνοντας λόγο για κάτι «πολύ καλό, για να είναι αληθινό».
Οι ερευνητές του Ελβετικού Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Ζυρίχης (ΕΤΗ), με επικεφαλής τον Ζαν-Φρανσουά Μπαστέν, που ανέλυσαν δορυφορικές παρατηρήσεις για περίπου 78.000 δάση και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», υπολόγισαν πόσα πρόσθετα δένδρα μπορεί να υποστηρίξει ο πλανήτης και ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγαλύτερος από προηγούμενες εκτιμήσεις.
Η μελέτη εκτιμά ότι είναι δυνατό να φυτευτεί ανά τη Γη μια έκταση δένδρων της τάξης ων εννέα δισεκατομμυρίων στρεμμάτων, δηλαδή περίπου όση είναι η έκταση των ΗΠΑ.
Αν αυτό συνέβαινε, τότε τα νέα δένδρα θα απορροφούσαν μια ποσότητα περίπου 205 γιγατόνων διοξειδίου του άνθρακα, που δεν θα κατέληγε στην ατμόσφαιρα (επιφέροντας μείωση κατά 25% των συνολικών εκπομπών) και έτσι θα συγκρατιόταν η άνοδος της θερμοκρασίας.
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι μια εκτεταμένη παγκόσμια δενδροφύτευση θα μπορούσε να οδηγήσει στη μείωση έως κατά τα δύο τρίτα των ανθρωπογενών εκπομπών άνθρακα.
Είναι γνωστό ότι τα δένδρα απορροφούν ατμοσφαιρικό διοξείδιο και συμβάλλουν στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής. Η Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) έχει πει ότι αν ο κόσμος θέλει να περιορίσει την άνοδο της θερμοκρασίας στον ενάμισι βαθμό Κελσίου έως το 2050, σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα, τότε χρειάζονται άλλα δέκα δισεκατομμύρια στρέμματα δασοκάλυψης.
Το πρόβλημα ήταν ότι επικρατούσε αβεβαιότητα μέχρι τώρα για το πόσα δένδρα ακόμη μπορεί να «σηκώσει» ο πλανήτης.
Η νέα μελέτη μεταφέρει το αισιόδοξο μήνυμα ότι-αν υπάρχει βούληση- είναι εφικτή η μαζική δενδροφύτευση και μάλιστα επισημαίνει σε ποιά σημεία θα ήσαν πιο χρήσιμο να φυτευτούν τα δένδρα κατά της κλιματικής αλλαγής.
Οι ερευνητές εντόπισαν έξι χώρες όπου θα έπρεπε να φυτευτούν τα περισσότερα δένδρα: Ρωσία (1.510 εκατομμύρια στρέμματα), ΗΠΑ (1.030 εκατ.), Καναδάς (780 εκατ.), Βραζιλία (500 εκατ.) και Κίνα (400 εκατ. στρέμματα).
Επειδή θα χρειασθούν 50 έως 100 χρόνια εωσότου τα νέα δέντρα μεγαλώσουν και ωριμάσουν αρκετά για να απορροφήσουν άνθρακα στο μέγιστο δυνατό βαθμό, οι επιστήμονες προτείνουν το φύτεμα να ξεκινήσει άμεσα, αλλά και να προστατευθούν πιο αποτελεσματικά τα δάση που ήδη υπάρχουν.
Σύμφωνα με τη μελέτη, περίπου τα δύο τρίτα της ξηράς του πλανήτη (87 δισεκατομμύρια στρέμματα) μπορούν σήμερα να στηρίξουν δένδρα, ενώ ήδη 55 δισεκατομμύρια στρέμματα έχουν δένδρα πάνω τους. Από τα 32 δισεκατομμύρια στρέμματα χωρίς καθόλου δένδρα, τα 15 δισεκατομμύρια χρησιμοποιούνται για γεωργικές καλλιέργειες, ενώ τα υπόλοιπα 17 δισεκατομμύρια στρέμματα αφορούν έδαφος με αραιά φύτευση ή υποβαθμισμένη γη. Από αυτά, οι ερευνητές θεωρούν ότι σχεδόν τα μισά (εννέα δισεκατομμύρια στρέμματα) θα μπορούσαν να στηρίξουν νέα δένδρα.
«Η δενδροφύτευση είναι μια λύση για την κλιματική αλλαγή που δεν απαιτεί από τον πρόεδρο Τραμπ να αρχίσει άμεσα να πιστεύει στην κλιματική αλλαγή ή από τους επιστήμονες να βρουν νέες τεχνολογικές λύσεις για αφαίρεση του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα. Είναι ήδη διαθέσιμη λύση και η πιο φθηνή», δήλωσε ο βασικός ερευνητής, καθηγητής Τόμας Κράουδερ του ΕΤΗ.
Ο ίδιος υπολόγισε ότι σήμερα υπάρχουν περίπου τρία τρισεκατομμύρια δένδρα στον κόσμο, σχεδόν τα μισά από όσα υπήρχαν πριν την εμφάνιση του ανθρώπινου πολιτισμού. Εκτιμά επίσης ότι κάθε χρόνο υπάρχει μια καθαρή απώλεια περίπου δέκα δισεκατομμυρίων δένδρων, σύμφωνα με τη «Γκάρντιαν».
Όμως ο σκεπτικιστής καθηγητής Σάιμον Λιούις του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL) εξέφρασε αμφιβολίες, σύμφωνα με το BBC, κατά πόσο «η δενδροφύτευση 900 εκατομμυρίων εκταρίων (σ.σ. εννέα δισεκατομμυρίων στρεμμάτων) μπορεί όντως να αποθηκεύσει 205 δισεκατομμύρια τόνους άνθρακα, μια πολύ υψηλή εκτίμηση που δεν υποστηρίζεται από προηγούμενες μελέτες ή κλιματικά μοντέλα».
«Το φύτεμα δένδρων που θα απορροφήσουν έως τα δύο τρίτα των ανθρωπογενών εκπομπών άνθρακα, ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό. Πιθανότατα ακριβώς επειδή είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό», σχολίασε ο καθηγητής Μάρτιν Λούκατς του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ.
«Η αποκατάσταση των δένδρων απέχει πάρα πολύ από το να αποτελεί την καλύτερη δυνατή λύση που είναι διαθέσιμη για την κλιματική αλλαγή», πρόσθεσε ο καθηγητής Μάιλς Αλεν του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Σε κάθε περίπτωση, η μελέτη δεν λέει πώς θα χρηματοδοτηθεί και πώς θα υλοποιηθεί η μαζική δενδροφύτευση. Οι ίδιοι οι ερευνητές υπολόγισαν σε 300 δισεκατομμύρια δολάρια το κόστος για το φύτεμα ενός τρισεκατομμυρίου δένδρων και θεωρούν ότι το ποσό, αν και όχι μικρό, είναι μέσα στις δυνατότητες μιας «συμμαχίας προθύμων» από δισεκατομμυριούχους φιλάνθρωπους, πολίτες και κυβερνήσεις.
Πηγή
ΑΠΕ

Πολίτικο Γαλακτομπούρεκο



xrysessyntages.gr
ΥΛΙΚΑ 600 γρ. φύλλο κρούστας 200 γρ. φρέσκο βούτυρο άριστης…

ΥΛΙΚΑ   600 γρ. φύλλο κρούστας 200 γρ. φρέσκο βούτυρο άριστης ποιότητας(στο βαζάκι,μα να είναι σίγουρα καλό,να μην ταγκίζει…μαργαρίνες και βούτυρα light ξεχάστε τα εδώ,αν θέλετε να φάτε ένα γαλακτομπούρεκο της προκοπής…)   Για την κρέμα:(Η κρέμα θέλει καλό σιμιγδάλι και φρέσκα-ολόφρεσκα αυγά.) 2+1/2 κούπες γάλα φρέσκο πλήρες 1/2 κούπας σιμιγδάλι ψιλό 1/2 κούπας ζάχαρη 4 αυγά 3 […]
Διαφήμιση
ΥΛΙΚΑ
600 γρ. φύλλο κρούστας
200 γρ. φρέσκο βούτυρο άριστης ποιότητας(στο βαζάκι,μα να είναι σίγουρα καλό,να μην ταγκίζει…μαργαρίνες και βούτυρα light ξεχάστε τα εδώ,αν θέλετε να φάτε ένα γαλακτομπούρεκο της προκοπής…)
Για την κρέμα:(Η κρέμα θέλει καλό σιμιγδάλι και φρέσκα-ολόφρεσκα αυγά.)
2+1/2 κούπες γάλα φρέσκο πλήρες
1/2 κούπας σιμιγδάλι ψιλό
1/2 κούπας ζάχαρη
4 αυγά
3 βανίλιες(προαιρετικά βάζουμε ξύσμα λεμονιού ή ό,τι άλλα εσπεριδοειδή αγαπάμε)
50 γρ.βούτυρο τύπου Κερκύρας ή αγελαδινό
Σιρόπι:
4+1/2 κούπες ζάχαρη
3 κούπες νερό
1 βανίλια
χυμό μισού λεμονιού
-Να μην ξεχάσουμε και στο τέλος την κανέλα!!!
ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Πρώτα από όλα κάνουμε,ως συνήθως, το σιρόπι
Βάζουμε όλα τα υλικά, εκτός λεμονιού, σε κατσαρόλα και από το σημείο βρασμού μετράμε 7 λεπτά ακριβώς!
Αποσύρουμε και ρίχνουμε το χ.λεμόνι.
Βουρ για την κρέμα τώρα.
Το μυστικό μιας  αφράτης κρέμας είναι οπωσδήποτε να χτυπήσουμε τα ασπράδια μαρέγκα σφιχτή και μετά χτυπώντας να προσθέτουμε τους κρόκους έναν έναν.
Αυτό είναι το πρώτο βήμα στην κρέμα.
Αφού τελειώσαμε με τ’αυγά,βάζουμε σε μεγάλη κατσαρόλα το γάλα με τη ζάχαρη και το αφήνουμε σε δυνατή φωτιά να ζεστάνει.
Ρίχνουμε το σιμιγδάλι ,σα βροχή,που σημαίνει όχι μεμιάς,ανακατεύοντας συνέχεια.Αφήνουμε τη κρέμα να δέσει,χωρίς να σταματήσουμε το ανακάτεμα με ξύλινη σπάτουλα και αποσύρουμε όταν αρχίσει να κάνει φουσκάλες.
Μακριά από τη φωτια ρίχνουμε το βούτυρο και τις βανίλιες(ξανά ανακάτεμα!).
Αφού αυτά γίνουν, έρχεται η ώρα των αυγών,τα οποία προσθέτουμε σιγά σιγά..Όταν πάει κι αυτό θα έχουμε μια αφράτη μυρωδάτη κρεμα να αχνίζει,την οποία θα αφήσουμε να περιμένει ώσπου να ετοιμάσουμε τα φύλλα,χωρίς να ξεχνάμε να την ανακατεύουμε κάθε τόσο για να μην κανει κρούστα.
Πάμε στα φύλλα τώρα και λιώνουμε το φρέσκο βούτυρο.
Απλώνουμε όλα τα φύλλα στον πάγκο(πρώτα τα 500 γρ.,γιατί μπορεί να μην τα χρειαστούμε όλα) και τα χωρίζουμε σε 3 λωρίδες κατά πλάτος.
(απο δω και πέρα αρχίζει  της υπομονής το έργο,μα όταν σκέφτεσαι τη μυρωδιά  καθώς θα ψήνεται,το άρωμά  καθώς το δαγκώνεις-τη δόξα όταν  θα το προσφέρεις!-..ε…χαλάλι λες και συνεχίζεις…)
Παίρνουμε μια μια λωρίδα και τη βουτυρώνουμε πολύ καλά.Τη διπλώνουμε στη μέση και ξανά βουτυρώνουμε.
Βάζουμε,στη μια άκρη της λωρίδας, μιάμισυ κουταλίτσα του γλυκού από την κρέμα,διπλώνουμε στα πλάγια και από πάνω,βουτυρώνουμε στα σημεία που διπλώσαμε και τυλίγουμε σε φλογέρα.
Τοποθετούμε σε βουτυρωμένο μεγάλο ταψί κάθε γαλακτομπουρεκάκι,αφήνοντας μια μικρή απόσταση ανάμεσα, γιατί θα φουσκώσουν.
Προσέχουμε να μη βάλουμε πολύ γέμιση γιατί θα σκάσουν τα φύλλα στο ψήσιμο και θα φανεί η κρέμα(το έχω πάθει,όταν από βιασύνη να τελειώσω,έβαζα με το κουτάλι της σούπας την κρέμα…είπαμε, της υπομονής το έργο!…)
Όταν πια τελειώσουμε,περιχύνουμε με το βούτυρο που έμεινε(αν έμεινε… αλλιώς βάζουμε κι άλλο να λιώσει…) και ψήνουμε σε προθερμασμένο στους 190 β. φούρνο για 15 λεπτά.
Στη συνέχεια χαμηλώνουμε στους 160 β. και αφήνουμε ώσπου να ροδίσουν καλά(περίπου 30 λ.)
Αφού έχει μυρίσει όλο το σπίτι( και οι γείτονες λένε…κάτι ψήνεται…),έρχεται η καλύτερη  στιγμή…το σιρόπιασμα.Λατρεύω το κρακ των φύλλων καθώς κουταλιά κουταλιά τα βρέχω με το κρύο σιρόπι, τρελαίνομαι να βλέπω τις μικρές σταγονίτσες του σιροπιού  να σκαλώνουν στα τραγανά ροδοκόκκινα φύλλα…
Μην σκεφτείτε να ρίξετε μεμιάς το σιρόπι…θα καταστρέψετε,μακροπρόθεσμα,την κριτσανιστή υφή των φύλλων…και θα χάσετε όλο το παιχνίδι(των εντυπώσεων και της μυστικής συνομιλίας με το δημιούργημά σας…)
Από εδώ και πέρα,αφού λάβει τέλος η τελετή του σιροπιού, εξαρτάται πόσο βαστούν οι αντοχές μας και τι τύπος είμαστε…
Άλλοι περιμένουν ευλαβικά,ή έστω στωικά,τη στιγμή που το σιρόπι θα νικηθεί από τα φύλλα…
…-Να μην ξεχάσουμε και στο τέλος την κανέλα!!!
Άλλοι αδιαφορούν παντελώς για τη μάχη που παίζεται στο ταψί(γιατί αν το σιρόπι δε μας “βγεί” στο βράσιμο,-το έχω πάθει και τούτο-αυτό θα είναι ο νικητής και τα γαλακτομπουρεκάκια ίσα που θα βραχούν και με τη γλύκα θα μείνουν…),οπότε βουτούν το χεράκι ,αρπάζουν και καταβροχθίζουν ένα γαλακτομπουρεκάκι…
Αποτέλεσμα εικόνας για Γαλακτομπούρεκο
Οι ευλαβείς όμως…ω…αυτοί το απολαμβάνουν και το υμνούν…
Καλή επιτυχία!!!! – constantinoupoli

Πως θα φτιάξετε την δικιά σας...



xrysessyntages.gr
Πως θα φτιάξετε την δικιά σας κέτσαπ, μουστάρδα και μαγιονέζα από το μηδέν. Εύκολο.

Πάμε να δούμε πως θα φτιάξουμε το «The Big Three» : κέτσαπ, μαγιονέζα και μουστάρδα. Η μουστάρδα είναι ίσως η […]
Διαφήμιση
Πάμε να δούμε πως θα φτιάξουμε το «The Big Three» : κέτσαπ, μαγιονέζα και μουστάρδα.
Η μουστάρδα είναι ίσως η πιο χρονοβόρα από τα τρία και η μαγιονέζα η πιο εύκολη. Για την κέτσαπ γνωρίζουμε ότι δεν είναι πολύ δύσκολο.
Δείτε το βίντεο :

https://www.youtube.com/watch?v=cw7CsucXRjg
ΠΗΓΗ

Τα Καλύτερα

με Ελληνικούς υπότιτλους ...

 
Παρακολουθήστε Ταινίες και τηλεοπτικές Σειρές σε απευθείας σύνδεση με Ελληνικούς υπότιτλους Δωρεάν!

Φανταστικά τηγανιτά ψωμάκια με κεφίρ



xrysessyntages.gr
Υλικά 500 ml κεφίρ 1 κουταλάκι του γλυκού σόδα 1 αυγό 5 κουταλιές της…
Υλικά 500 ml κεφίρ 1 κουταλάκι του γλυκού σόδα 1 αυγό 5 κουταλιές της σούπας ηλιέλαιο 500-600 g αλεύρι 50 […]
Διαφήμιση
Υλικά
500 ml κεφίρ
1 κουταλάκι του γλυκού σόδα
1 αυγό
5 κουταλιές της σούπας ηλιέλαιο
500-600 g αλεύρι
50 γρ. βούτυρο
Αλάτι
Γέμιση
1/2 κιλό πατάτες
λίγο άνηθο
Εκτέλεση
Βράζουμε τις πατάτες σε αλατισμένο νερό, ψιλοκόβουμε και ανακατεύουμε με τον ψιλοκομμένο άνηθο. Στη γέμιση μπορούμε να βάλουμε και τσιγαρισμένα κρεμμύδια..
Ρίχνουμε σε ένα μπολ το κεφίρ με τη σόδα, το αυγό και 2 κουταλιές της σούπας ηλιέλαιο.
Στη συνέχεια, ρίχνουμε το κοσκινισμένο αλεύρι και ζυμώνουμε μια μαλακή ζύμη, ελαφρώς κολλώδη στα χέρια. Πασπαλίστε με αλεύρι και καλύψτε με μια πετσέτα, αφήστε για 10 λεπτά.
Διαχωρίστε τη ζύμη σε 8-9 κομμάτια. Ανοίγουμε κάθε κομμάτι και βάζουμε λίγη γέμιση στο κέντρο.Ανοίγουμε πάλι τη ζύμη μας στο μέγεθος πιάτου. Αφήνουμε να ξεκουραστούν λίγα λεπτά.
Ζεστάνετε το υπόλοιπο λάδι και το βούτυρο σε ένα τηγάνι και τηγανίζετε τις πίτες και στις δύο πλευρές.
via
xrysessyntages.gr

Τα Ορφικά, τα Καβείρια Μυστήρια και ο Μέγας Αλέξανδρος…


Πληροφορίες για αυτόν τον ιστότοπο
olympospress.blogspot.com
Όλυμπος Ομάς - Όλυμπος Εφημερίδα - Όλυμπος Τηλεόραση, ΕΛΛΑΣ,…
«Τα ευρήματα του ψηφιδωτού της Αμφίπολης συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις Ορφικές τελετές…!!! »

Πολύ ενδιαφέρουσα δήλωση…!!! Η Ολυμπιάδα ήταν αρχιέρεια των Καβειρίων μυστηρίων, όπου μυήθηκε και ο Φίλιππος.!!! Άρα έχουμε Ορφικά και Καβείρια μυστήρια τα οποία τελούνταν σε σπήλαια φυσικά ή τεχνητά….!!!

Σύμφωνα λοιπόν με τον μύθο ο Φίλιππος και η βασιλοπούλα των Μολοσσών Ολυμπιάδα μυήθηκαν και ερωτεύτηκαν στη Σαμοθράκη, με αποτέλεσμα να πραγματοποιηθεί ένα νέος «θείος γάμος» και να γεννηθεί ο θεόπαις Αλέξανδρος κάτι που ενίσχυε την πολιτική ισχύ τους μέσα από τη θεοσέβεια, ενώ υπαινισσόταν ότι πραγματικός πατέρας του Αλέξανδρου ήταν ο Δίας με θνητό υποκατάστατο τον Φίλιππο, σχήμα γνωστό σε πολλούς γενεαλογικούς και ιδρυτικούς μύθους, πρώτα και κύρια στον προπάτορά του μακεδονικού οίκου Ηρακλή: θνητός πατέρας του λογαριαζόταν ο Αμφιτρύωνας, ενώ ο θεϊκός του πατέρας ήταν ο Δίας.

«Λέγεται ότι η Ολυμπιάδα, όταν κάποτε πήρε μέρος στα μυστήρια των Καβείρων που τελούνταν στη Σαμοθράκη, είδε στη διάρκεια της τελετής τον Φίλιππο και τον ερωτεύτηκε και συμφώνησε να τον παντρευτεί, αφού προσφέρει τις πρέπουσες θυσίες και προσφορές στη γαμήλια φωτιά». Ιμέριος, Or. I, 12

Η Ολυμπιάδα, μάλιστα, εμφανίζεται πολλές φορές με φίδια, σαν την κυρά των φιδιών της Κνωσού ή σαν Μαινάδα:

«Εκεί είδαν φίδια τεράστια σε μέγεθος, τόσο ήμερα και άκακα, που τρέφονταν από τις γυναίκες και κοιμόνταν μαζί με τα παιδιά· ακόμη κι όταν τα πατούσαν, δεν ερεθίζονταν, και όταν τα ενοχλούσαν, δεν οργίζονταν, και έπιναν γάλα από τη θηλή όπως ακριβώς και τα μωρά –υπάρχουν πολλά εκεί πέρα [στην Πέλλα], και από αυτά φαίνεται ότι προέκυψε από παλιά ο μύθος για την Ολυμπιάδα, ότι, δηλαδή, όταν κυοφορούσε τον Αλέξανδρο, κάποιο φίδι κοιμόταν μαζί της» Λουκιανός, Αλέξανδρος 7.1

Παρόμοια και ο Πλούταρχος σημειώνει:

«η Ολυμπιάδα […] έφερε στους βακχικούς θιάσους μεγάλα φίδια εξημερωμένα, τα οποία πολλές φορές έβγαιναν από τον κισσό και από τα κρυμμένα κάνιστρα, και καθώς τυλίγονταν γύρω από τις ράβδους των γυναικών και τα στεφάνια, τρόμαζαν τους άνδρες».

Ο Αλέξανδρος, λοιπόν, ήταν γιος του Δία, γεννήθηκε όπως ακριβώς ο Διόνυσος, με τον πατέρα τους Δία να έχει μεταμορφωθεί σε φίδι, και ήταν απόγονος σπουδαίων προγόνων, του Αχιλλέα και του Ηρακλή, με τον οποίο συνδεόταν και ως αδελφός μέσω του κοινού πατέρα τους Δία.

Εξάλλου, και ο ίδιος ο Αλέξανδρος τελειώνοντας την εκστρατεία του έστησε βωμούς ως ορόσημα με την εξής επιγραφή:

ΠΑΤΡΙ ΑΜΜΩΝΙ ΚΑΙ ΗΡΑΚΛΕΙ ΑΔΕΛΦΩΙ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΙ ΚΑΙ ΔΙΙ ΟΛΥΜΠΙΩΙ ΚΑΙ ΣΑΜΟΘΡΑΙΞΙ ΚΑΒΕΙΡΟΙΣ ΚΑΙ ΙΝΔΩΙ ΗΛΙΩΙ ΚΑΙ ΔΕΛΦΩΙ ΑΠΟΛΛΩΝΙ͵ Φιλόστρατος, Βίος Απόλλ. Τυαν. ΙΙ 43.

Ηρακλείδης και Αιακίδης από την πλευρά του πατέρα και της μητέρας του αντίστοιχα, και διογενής, ο Αλέξανδρος φρόντιζε να ανανεώνει τους δεσμούς με τους προγόνους και τους θεούς του τόπου του με κάθε τρόπο στη διάρκεια της εκστρατείας του, είτε περνώντας και κατακτώντας μέρη απ’ όπου μυθευόταν ότι είχαν περάσει εκείνοι είτε θυσιάζοντας σ’ αυτούς.

Για παράδειγμα, όταν έφτασε στο Ίλιο, κάνοντας την εκστρατεία του στην Ανατολή, τέλεσε θυσία και προς τιμή του Πριάμου στο βωμό του Ερκείου Διός, επειδή επιθυμούσε να απαλλαχτεί από την οργή του Πριάμου εναντίον του Νεοπτόλεμου, γιου του Αχιλλέα, ο οποίος είχε φονεύσει τον τρώα βασιλιά και στη γενιά του οποίου ανήκε ο Αλέξανδρος.

Ακολουθεί ή μυθεύεται ότι ακολουθεί τα βήματα του Ηρακλή θυσιάζοντας στον Ηρακλή Τύριο, επιχειρώντας να κατακτήσει το όρος Άορνος που απέτυχε να καταλάβει ο Ηρακλής, ενώ στις Παραπαμισάδες λέγεται ότι είδε το σπήλαιο όπου μυθεύεται ότι είχε δεθεί ο Προμηθέας και τον οποίο ελευθέρωσε ο Ηρακλής.

Αντίστοιχα, μυθεύεται ότι ακολούθησε την πορεία του Διόνυσου του κατακτητή των Ινδιών και ότι σταμάτησε την εκστρατεία του στο σημείο που είχε σταματήσει εκείνος στον Ινδό ποταμό.

Έναντι των δυο, του Διόνυσου και του Ηρακλή, ο φιλόσοφος Ανάξαρχος υποστήριξε ότι δικαιότερα θα θεωρούνταν θεός ο Αλέξανδρος, γιατί ο Διόνυσος ήταν Θηβαίος και ο δεύτερος Αργείος χωρίς συγγενική σχέση με τους Μακεδόνες παρά ως μακρινός πρόγονος του Αλεξάνδρου. Εξάλλου, μετά τον θάνατο του βασιλιά θα τον τιμούσαν σαν θεό (Αρριανός, Αλεξάνδρου ανάβασις 4.10.6).

Μία ακόμη επισήμανση για την προσπάθεια του Αλεξάνδρου να κρατά επαφή με το μυθικό του παρελθόν και να δείχνει τον σεβασμό του απέναντι σε αρχέγονες λατρείες που τιμούσαν οι πρόγονοί του: Ποιοι είναι οι θεοί στους οποίους ο Αλέξανδρος θυσιάζει;

Στην αρχή του ταξιδιού του και στη μέση του Ελλήσποντου θυσιάζει ταύρο προς τιμή του Ποσειδώνα και ρίχνοντας χρυσή φιάλη στη θάλασσα· το ίδιο τελετουργικό ακολούθησε και στη θάλασσα ανοιχτά των εκβολών του Ινδού ποταμού στο τέλος της εκστρατείας του θυσιάζοντας πάλι σε εκείνους τους θεούς που του είχε φανερώσει με προφητεία ο Άμμων, στους οποίους συγκαταλέγεται ο Ποσειδώνας.

Ο Αρριανός σημειώνει: Λέγεται, επίσης, ότι πρώτος αυτός αποβιβάστηκε ένοπλος από το πλοίο στην ασιατική γη και ότι ίδρυσε βωμούς στο μέρος της Ευρώπης, απ’ όπου αναχώρησε, και στο μέρος της Ασίας, όπου αποβιβάστηκε, προς τιμήν του Δία προστάτη των αποβάσεων, της Αθηνάς και του Ηρακλή. Αφού ανέβηκε στο Ίλιο, πρόσφερε θυσία στην Αθηνά προστάτιδα της πόλεως και αφιέρωσε τη δική του πανοπλία στον ναός και ως αντάλλαγμα γι’ αυτήν κατέβασε μερικά από τα ιερά όπλα τα οποία ακόμα σώζονταν από την εποχή του Τρωικού πολέμου.

Θυσιάζει επίσης στον Δία, τον Διόνυσο, στους Διόσκουρους αντί για τον Διόνυσο, στον Ηρακλή, στον Άμμωνα όταν φτάνει στην Ινδία, ενώ στο σημείο όπου θεωρεί ότι η εκστρατεία του τελειώνει ίδρυσε βωμούς του Ωκεανού και της Τηθύος. Στους Σόλους της Κιλικίας θυσίασε στον Ασκληπιό και οργάνωσε πομπή –συμμετείχε και ο ίδιος με όλο τον στρατό του–, λαμπαδηδρομία και αγώνες γυμνικούς και μουσικούς.

Σημειώνουμε ακόμη ότι ο Αλέξανδρος βρήκε και το Αγηνόριον, ναό της Τύρου αφιερωμένο στον ιδρυτή της Αγήνορα, γιο του Ποσειδώνα και της Λιβύης, βασιλιά της Φοινίκης και πατέρα του Κάδμου, που στην πορεία αναζήτησης της αδελφής του φτάνει στη Σαμοθράκη, όπου παντρεύεται την Αρμονία, πρώτος γάμος στον οποίο παρευρίσκονται θεοί και άνθρωποι· το ζεύγος συνδέεται με τα μυστήρια της Σαμοθράκης και με τον Διόνυσο.

Οι θεοί στους οποίους θυσιάζει ο Αλέξανδρος είναι κατ’ ουσίαν οι θεοί της Σαμοθράκης. Η πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ο μεγάλος Κάβειρος της Σαμοθράκης είναι ο Ποσειδών, ένας όμως Παλαιοποσειδών, με διευρυμένες ιδιότητες, όχι μόνο θαλάσσιος αλλά και χθόνιος, θεός τόσο του κάτω κόσμου όσο και του πάνω, Άδης αλλά και Δίας μαζί -στη Μακεδονία, εξάλλου, αλλά και στη Θεσσαλία, ο Ποσειδώνας λατρεύεται ως θεός των ποταμών και των πηγαίων υδάτων, οπότε εύλογη είναι η επίκλησή του για γονιμότητα, που απευθύνεται προφανώς στη χθόνια υπόστασή του. Έδειξε επίσης ότι συνοδοί των Μεγάλων Θεών ήταν οι Διόσκουροι, στους οποίους επίσης θυσιάζει ο Αλέξανδρος.

Ο Αλέξανδρος θυσιάζει στους θεούς που ο οίκος του αναγνώριζε ως αρχέγονους, και στο τέλος της εκστρατείας του στήνει βωμούς στο πρώτο θεϊκό ζευγάρι. Η Ολυμπιάδα είχε πει ότι ο Δίας Άμμων ήταν ο πατέρας του, διογενής δηλαδή και αυτός όπως και ο Ηρακλής και οι Διόσκουροι, θεόπαιδο, δημιούργημα ενός ιερού γάμου σαν αυτού που τελούνταν στα μυστήρια της Σαμοθράκης.

Τι όμως εννοούσε η Ολυμπιάδα ονομάζοντας τον Δία πατέρα του και γιατί ο Αλέξανδρος αρνιόταν τη θεϊκή καταγωγή του, ακόμη κι όταν μετά την επίσκεψή του στο μαντείο του Άμμωνα διαδόθηκε ότι κατάγεται από αυτόν;

Αν όμως εκλάβουμε τη λέξη πατέρας με τη σημασία του πατρώος, πατρογονικός, τότε η Ολυμπιάδα δεν κάνει τίποτε άλλο από το να μυεί τον γιο της στα Μυστήρια της Σαμοθράκης και της αρχέγονης λατρείας· εξάλλου, ο γάμος της με τον Φίλιππο στη Σαμοθράκη έγινε μέσα στα πλαίσια των Μυστηρίων καθιστώντας τον γιο της γόνο ενός ιερού γάμου.

Όταν λοιπόν επισκέπτεται το μαντείο του Άμμωνα, όταν ο Άμμων του αποκαλύπτει σε ποιους θεούς να θυσιάσει στο τέλος του ταξιδιού του, όταν ο Αλέξανδρος θυσιάζει συνεχώς στους προγόνους του και στον Διόνυσο, στην ουσία αναβαπτίζεται στην αρχέγονη θρησκεία.

Το ταξίδι προς τα μπρος είναι ταξίδι προς τα πίσω. Και σε αυτό εμμένουν και στα ελληνιστικά χρόνια μέσα και από τη θεοποίηση του Αλεξάνδρου ως Διονύσου μετά τον θάνατό του ως αποτέλεσμα πτολεμαϊκών γενεαλογικών δέντρων, οπότε ο Αλέξανδρος εμφανίστηκε σαν απόγονος του Διόνυσου, ως alium Liberum patrum. Στην περίπτωση του Διόνυσου, ο Αλέξανδρος λειτουργούσε ως πρότυπο που σαν κατακτητής γινόταν η μυθολογική ανύψωση του Αλεξάνδρου (Q. Curtius Rufus, IX 8,3):

και οι δυο γιοι του Αιγύπτιου Άμμωνα Δία, και οι δυο κατακτητές της Ινδίας. Όπως ο Ηρακλής και ο Διόνυσος, γιοι του Δία, ήταν και άνθρωποι και θεοί, η ίδια δυνατότητα παρουσιαζόταν και με τον Αλέξανδρο. Η μυθολογική αλληγορία της κατάκτησης συνέδεε το ιστορικό πρόσωπο με τον θεό και τον αποθέωνε. Βεβαίως, ως κατακτητής ο Αλέξανδρος δεν μπορούσε παρά να παρασταθεί και σαν Άρης.

Και οι δυο [Διόνυσος και Ηρακλής] είναι γιοι του Δία, και οι δυο Πολεμιστές, και οι δυο από τη Θήβα, ο πόλεμος έφερε και στους δυο τον θύρσο, το ρόπαλο, τη φήμη· κοντά βρίσκονται τα αγάλματα των δυο […]Και τους δυο η Ήρα εχθρευόταν, και οι δυο βγήκαν από τη φωτιά και ανυψώθηκαν από τον πλούτο της γης στους θεούς.(Sabellicus, B VI 9)

ΠΗΓΗ

Δημοφιλείς αναρτήσεις