Πέμπτη
Ο ΕΡΥΘΡΟΜΟΡΦΟΣ ΚΡΑΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΠΕΛΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙΝΟΜΑΟΥ
.......................... .......................... .......................... ...
Ο ερυθρόμορφος κρατήρας του Πέλοπα και Οινομάου είναι αρχαιολογικό εύρημα που φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολι.
Βρέθηκε στην Σάντα Αγκάτα ντε Γκότι της Καμπανίας και μεταφέρθηκε από τους Βουβρώνους στο Παλέρμο. Επέστρεψε το 1816 στην Νάπολι, όπου και φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης.
Ως κρατήρας χρησίμευσε για την ανάμειξη κρασιού με νερό πριν σερβιριστεί. Είναι διακοσμημένος με ερυθρόμορφη αγγειογραφία με επιγραφές των ονομάτων. Αποδίδει τον μύθο του Πέλοπα και Οινομάου.
Στο κέντρο της εικόνας υψώνεται ένας κίονας ιονικού ρυθμού που ίσταται επάνω σε βωμό. Ο βωμός είναι διακοσμημένος με έλικες και ζωφόρο. Στον κίονα επάνω είναι τοποθετημένο ένα αρχαϊκό άγαλμα της θεάς Ήρας Ιππίας, όπως μαρτυράει η ξεθωριασμένη επιγραφή. Η θεά φοράει μακρύ χιτώνα με φαρδιά ζώνη και επίσης μακρύ μανδύα που είναι κουμπωμένος στο λαιμό. Η κεφαλή είναι στεφανωμένη με μόδιο. Κρατάει ομφαλικό κύλικα σπονδής στο δεξί χέρι και τόξο στο αριστερό.
Αριστερά και δεξιά της Ήρας παρίστανται ο καθήμενος Ποσειδώνας και η ορθή Αθηνά αντίστοιχα. Αριστερά του βωμού στέκει ο γενειοφόρος Οινόμαος με κράνος, θώρακα, δόρυ, κοντό χιτώνα και κοντό μανδύα. Ένας υπηρέτης στα δεξιά του βωμού του προσφέρει ένα μεγάλο ανθοπλεγμένο καλάθι και ένα κουτί με προσφορές, ενώ ένας άλλος υπηρέτης από αριστερά οδηγεί το κριάρι για την θυσία, κρατώντας το από τα σπειρωτά του κέρατα.
Στο αριστερό κάτω τέλος της εικόνας κάθεται επάνω στην χλαμύδα του ο νεαρός θεός Άρης με το σώμα στραμμένο προς τα αριστερά και το κεφάλι προς τα δεξιά, όπου εκτυλίσσεται η κυρίως σκηνή. Κρατάει δύο ακόντια στο αριστερό χέρι, ενώ η ασπίδα του είναι ακουμπισμένη στο έδαφος. Φοράει στο κεφάλι στεφάνι ελιάς.
Δεξιά του βωμού ο Πέλοπας με την Ιπποδάμεια σε τέθριππο που καλπάζει. Ο Πέλοπας κρατάει τα ηνία στα χέρια έχοντας την αγαπημένη του Ιπποδάμεια στην αγκαλιά του. Ο Πέλοπας φοράει κράνος λυδικού ρυθμού. Το βλέμμα τους με ανησυχία είναι στραμμένο στον βωμό.
Στο αριστερό επάνω τέλος της εικόνας εικονίζεται ο ηνίοχος του Οινομάου, Μυρτίλος. Φοράει μακρύ χιτώνα και αναμένει τον κύριό του, μετά το τέλος της ιερής τελετουργίας.
Στο δεξί επάνω τέλος της εικόνας εμφανίζονται ο Δίας που χαριετίζεται με τον Γανυμήδη που παίζει, ενώ παρευρίσκεται η θεά Αφροδίτη.
Πέλοπας από τη Φρυγία παππούς του Αγαμέμνονα και του Μενέλαου. Ο πατέρας του Τάνταλος τον έκοψε υποτίθεται κομμάτια και τον πρόσφερε στους θεούς οι οποίοι αμέσως αντιλήφθηκαν το ανουσιούργημα και δεν έφαγαν εκτός από τη Δήμητρα που εκείνο το διάστημα είχε χάσει την κόρη και αφηρημένη έφαγε τον ώμο του ο οποίος αντικαταστάθηκε με ελεφαντόδοντο όταν οι θεοί έδωσαν ζωή ξανά στον Πέλοπα. Πολύ γοητευτική η ιστορία αυτής της οικογένειας καθώς παιδιά του Πέλοπα ήταν ο Ατρέας και ο Θυέστης που εξ αιτίας τους ο Δίας παράλλαξε τη φορά της γης και έτσι ο ήλιος άρχισε να ανατέλλει από εκεί που έδυε.
Και όπως καταλαβαίνεις ένα "ούφο" όπως εμένα δεν μπορεί παρά να ψάχνει τι κρύβεται πίσω από τις τόσο ενδιαφέρουσες ιστορίες... Φρύγας και ο Μίδας με το χρυσάφι του αλλά και με την απόφαση του να δώσει στον Πάνα-Μαρσύα το βραβείο του καλύτερου μουσικού αντί να το δώσει στον Απόλλωνα που για την απόφαση του αυτή απόκτησε άκουσον άκουσον αφτιά όνου χαχα Τι σου είναι αυτοί οι θεοί. Λέγεται πως οι Φρύγες ήταν Θρακικό Μακεδονικό φύλο που κάποια στιγμή εγκαταστάθηκε στην κεντρική τουρκία όπου και ο Γόρδιος που έλυσε με τον υπέροχο τρόπο του ο αλέξανδρος
πριν από μία ώρα περίπου · Μου αρέσει! · 1
Ευαγγελία Τσακίρη Η Μουσική του Πανός - Παντός πιθανόν καλύτερη από του ήλιου Απόλλωνα.
πριν από 58 λεπτά · Μου αρέσει! · 1
Ευαγγελία Τσακίρη Η Φρυγική καταγωγή του Αγαμέμνονα αναφέρεται και στην τραγωδία του Σοφοκλή "Αίας". Όλη αυτή η ιστορία με τον τεμαχισμό του Πέλοπα δεν μπορεί να μην μου φέρει στο μυαλό και την ιστορία του Διόνυσου όπου οι Τιτάνες φέρονται να τον κατακερματίζουν με την Αθηνά να ενώνει τα κομμάτια του. Ελληνικότατη περιοχή η Φρυγία με τους Έλληνες να την αποικούν γύρω στα 2000 χρόνια π.χ. με πόλεις όπως η Διόσπολης κτλ.
..........................
Ο ερυθρόμορφος κρατήρας του Πέλοπα και Οινομάου είναι αρχαιολογικό εύρημα που φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολι.
Βρέθηκε στην Σάντα Αγκάτα ντε Γκότι της Καμπανίας και μεταφέρθηκε από τους Βουβρώνους στο Παλέρμο. Επέστρεψε το 1816 στην Νάπολι, όπου και φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης.
Ως κρατήρας χρησίμευσε για την ανάμειξη κρασιού με νερό πριν σερβιριστεί. Είναι διακοσμημένος με ερυθρόμορφη αγγειογραφία με επιγραφές των ονομάτων. Αποδίδει τον μύθο του Πέλοπα και Οινομάου.
Στο κέντρο της εικόνας υψώνεται ένας κίονας ιονικού ρυθμού που ίσταται επάνω σε βωμό. Ο βωμός είναι διακοσμημένος με έλικες και ζωφόρο. Στον κίονα επάνω είναι τοποθετημένο ένα αρχαϊκό άγαλμα της θεάς Ήρας Ιππίας, όπως μαρτυράει η ξεθωριασμένη επιγραφή. Η θεά φοράει μακρύ χιτώνα με φαρδιά ζώνη και επίσης μακρύ μανδύα που είναι κουμπωμένος στο λαιμό. Η κεφαλή είναι στεφανωμένη με μόδιο. Κρατάει ομφαλικό κύλικα σπονδής στο δεξί χέρι και τόξο στο αριστερό.
Αριστερά και δεξιά της Ήρας παρίστανται ο καθήμενος Ποσειδώνας και η ορθή Αθηνά αντίστοιχα. Αριστερά του βωμού στέκει ο γενειοφόρος Οινόμαος με κράνος, θώρακα, δόρυ, κοντό χιτώνα και κοντό μανδύα. Ένας υπηρέτης στα δεξιά του βωμού του προσφέρει ένα μεγάλο ανθοπλεγμένο καλάθι και ένα κουτί με προσφορές, ενώ ένας άλλος υπηρέτης από αριστερά οδηγεί το κριάρι για την θυσία, κρατώντας το από τα σπειρωτά του κέρατα.
Στο αριστερό κάτω τέλος της εικόνας κάθεται επάνω στην χλαμύδα του ο νεαρός θεός Άρης με το σώμα στραμμένο προς τα αριστερά και το κεφάλι προς τα δεξιά, όπου εκτυλίσσεται η κυρίως σκηνή. Κρατάει δύο ακόντια στο αριστερό χέρι, ενώ η ασπίδα του είναι ακουμπισμένη στο έδαφος. Φοράει στο κεφάλι στεφάνι ελιάς.
Δεξιά του βωμού ο Πέλοπας με την Ιπποδάμεια σε τέθριππο που καλπάζει. Ο Πέλοπας κρατάει τα ηνία στα χέρια έχοντας την αγαπημένη του Ιπποδάμεια στην αγκαλιά του. Ο Πέλοπας φοράει κράνος λυδικού ρυθμού. Το βλέμμα τους με ανησυχία είναι στραμμένο στον βωμό.
Στο αριστερό επάνω τέλος της εικόνας εικονίζεται ο ηνίοχος του Οινομάου, Μυρτίλος. Φοράει μακρύ χιτώνα και αναμένει τον κύριό του, μετά το τέλος της ιερής τελετουργίας.
Στο δεξί επάνω τέλος της εικόνας εμφανίζονται ο Δίας που χαριετίζεται με τον Γανυμήδη που παίζει, ενώ παρευρίσκεται η θεά Αφροδίτη.
Πέλοπας από τη Φρυγία παππούς του Αγαμέμνονα και του Μενέλαου. Ο πατέρας του Τάνταλος τον έκοψε υποτίθεται κομμάτια και τον πρόσφερε στους θεούς οι οποίοι αμέσως αντιλήφθηκαν το ανουσιούργημα και δεν έφαγαν εκτός από τη Δήμητρα που εκείνο το διάστημα είχε χάσει την κόρη και αφηρημένη έφαγε τον ώμο του ο οποίος αντικαταστάθηκε με ελεφαντόδοντο όταν οι θεοί έδωσαν ζωή ξανά στον Πέλοπα. Πολύ γοητευτική η ιστορία αυτής της οικογένειας καθώς παιδιά του Πέλοπα ήταν ο Ατρέας και ο Θυέστης που εξ αιτίας τους ο Δίας παράλλαξε τη φορά της γης και έτσι ο ήλιος άρχισε να ανατέλλει από εκεί που έδυε.
Και όπως καταλαβαίνεις ένα "ούφο" όπως εμένα δεν μπορεί παρά να ψάχνει τι κρύβεται πίσω από τις τόσο ενδιαφέρουσες ιστορίες... Φρύγας και ο Μίδας με το χρυσάφι του αλλά και με την απόφαση του να δώσει στον Πάνα-Μαρσύα το βραβείο του καλύτερου μουσικού αντί να το δώσει στον Απόλλωνα που για την απόφαση του αυτή απόκτησε άκουσον άκουσον αφτιά όνου χαχα Τι σου είναι αυτοί οι θεοί. Λέγεται πως οι Φρύγες ήταν Θρακικό Μακεδονικό φύλο που κάποια στιγμή εγκαταστάθηκε στην κεντρική τουρκία όπου και ο Γόρδιος που έλυσε με τον υπέροχο τρόπο του ο αλέξανδρος
πριν από μία ώρα περίπου · Μου αρέσει! · 1
Ευαγγελία Τσακίρη Η Μουσική του Πανός - Παντός πιθανόν καλύτερη από του ήλιου Απόλλωνα.
πριν από 58 λεπτά · Μου αρέσει! · 1
Ευαγγελία Τσακίρη Η Φρυγική καταγωγή του Αγαμέμνονα αναφέρεται και στην τραγωδία του Σοφοκλή "Αίας". Όλη αυτή η ιστορία με τον τεμαχισμό του Πέλοπα δεν μπορεί να μην μου φέρει στο μυαλό και την ιστορία του Διόνυσου όπου οι Τιτάνες φέρονται να τον κατακερματίζουν με την Αθηνά να ενώνει τα κομμάτια του. Ελληνικότατη περιοχή η Φρυγία με τους Έλληνες να την αποικούν γύρω στα 2000 χρόνια π.χ. με πόλεις όπως η Διόσπολης κτλ.