Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

ΟΣΑ ΔΕΝ ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ


Λεπτομέρειες


Ενώ τόσα είναι χιλιοειπωμένα για τον Κωνσταντίνο Πέτρου Φωτιάδη Καβάφη,  ούτε έφθειραν τη φήμη του ποιητή, ούτε ευτέλισαν τα ποιήματα του και τη νοηματική τους. Το αντίθετο συμβαίνει μάλιστα, κάθε φράση σε ποίημα του ή κάθε του λέξη, σε προχωρά σε άλλα επίπεδα κι διαφορετικές ερμηνείες που δεν   παραμένουν σε όρια ώστε να πάψουμε να ενδιαφερόμαστε για το έργο της ποίησης του Καβάφη.
Κινήθηκε όμως έξυπνα ο Καβάφης σε πολλά σημεία. Συγκεκριμένα επειδή έγραφε σε μια χρονική περίοδο που μεσουρανούσε ο Φερνάντο Πεσσόα, έκανε το εξής: Κοινοποιούσε ή έγραφε με πολλά ψευδώνυμα που εφεύρισκε, έτσι ώστε δεν ήξεραν πως ανήκουν σε έναν ποιητή, αλλά σε διαφορετικούς.
Όλα αυτά τα γραπτά του, είτε είχαν εκδοθεί, είτε όχι, τα βρήκαν σε ένα μπαούλο, τακτοποιημένα και συλλεγμένα μετά το θάνατο του, που το άνοιξαν. Κινήθηκε  λοιπόν ανώνυμα, μη γυρεύοντας τη δόξα και έγραφε μέσα στην ανυπαρξία, δίχως να μάχεται για τιμές και διακρίσεις.
Ως γνωστό σε όλους μας, ο Καβάφης κατέληξε στις 29 Απριλίου 1933, όπου κι έκλεινε τα εβδομήντα έτη ζωής του, από καρκίνο του λάρυγγα. Σε όλα του όμως ήταν λες κι είχε κάνει συμφωνία με το πεπρωμένο.  Απεβίωσε στη γενέτειρα του, είχε φροντίσει δέκα χρόνια πριν για τη διαθήκη του, χωρίς να σημαίνει πως ζούσε περιμένοντας το θάνατο, αλλά το αντίστροφο, έβλεπε την προοπτική του θανάτου με μια πολύ σοβαρά υπεύθυνη στάση προς την ετοιμότητα του συμβάντος.
Ο ποιητής μας, φαίνεται πως έχει δεχθεί τις απόψεις και τα πιστεύω του Φιλοσόφου Φρίντριχ  Νίτσε, γιατί και χρονολογικά ήταν ο πρώτος Έλληνας ποιητής που γίνονται αναφορές άμεσα στα γραπτά του. Από τη πρώτη μάλιστα δημιουργική του περίοδο, απ΄ την αρχή της δεκαετίας του 1890 κι ύστερα, οι έννοιες στα ποιήματα του χαρακτηρίζονται από όρους καθαρά νιτσεϊκούς. Παράδειγμα ισχυρό, η  επιθυμία για δύναμη, να αποκτήσει δηλαδή ο άνθρωπος τεράστια δύναμη, να γίνει κατά Νίτσε υπεράνθρωπος. 
Στο ποίημα του Καβάφη με τίτλο «Δυνάμωσις», φαίνεται απροκάλυπτα ο πόθος για την υπέρβαση απόκτησης δύναμης. Πιθανολογούν πως το συγκεκριμένο ποίημα γράφτηκε το 1903, όπου σ΄ αυτό βρίσκουν  λέξεις κλειδιά.

«Δυνάμωσις»

Όποιος το πνεύμα του ποθεί να δυναμώσει
να βγει από το σέβας κι από την υποταγή.
Από τους νόμους μερικούς θα τους φυλάξει,
αλλά το περισσότερο θα παραβαίνει
και νόμους κ΄ έθιμα απ΄ την παραδεγμένη
και την ανεπαρκούσα ευθύτητα θα βγει.
Απ΄ τες ηδονές πολλά θα διδαχθεί.
Την καταστρεπτική δεν θα φοβάται πράξι
το σπίτι το μισό πρέπει να γκρεμισθεί.
Έτσι θ΄ αναπτυχθεί ενάρετα τη γνώσι.

Στο ποίημα αυτό διακρίνουμε τις απόψεις του που είναι καθαρά περί ελευθερίας και την περιγραφή  μιας προτροπής  προς την σκιαγράφηση για μία διαδρομή με κατεύθυνση τη γνώση και τη διανόηση. Ο στόχος του ήταν μόνιμα η κατάκτηση για γνώση και όντως η απόλυτη γνώση διακρίνουμε πως φωλεύει στην ποίηση του.
Για τον Καβάφη εκεί που είναι κρυμμένες οι αρνήσεις, είναι και οι καταφάσεις. Η γνώση είναι δύναμη, ισχύς, είναι  η σωτηρία από δεινά ανόητων καταστάσεων της ζωής. Μέσα στο αδύναμο, είναι κρυμμένο το δυνατό. Το δυνατό που έχει εξουσία στην δίωξη της
«Αθλιότητας»….

Χημικά – Βιολογικά Όπλα στην Αρχαία Ελλάδα

Χημικά – Βιολογικά Όπλα στην Αρχαία Ελλάδα

http://www.noesis.edu.gr/aet

Χημικά – Βιολογικά Όπλα στην Αρχαία Ελλάδα

αρχείο λήψης (21)
Οι κανόνες του πολέμου στην κλασσική αρχαιότητα απαιτούσαν αντιμετώπιση του εχθρού στη μάχη εκ του συστάδην, με χρήση συγκεκριμένων επιθετικών και αμυντικών όπλων. Παράλληλα, σε σχέση με τον πόλεμο στην αρχαιότητα ίσχυε και ένα σύνολο άγραφων κανόνων, όπως για παράδειγμα σχετικά με την κήρυξη του πολέμου, την ανακωχή, την απαγόρευση της θανάτωσης των αγγελιοφόρων κτλ., κανόνες οι οποίοι όμως δεν τηρούνταν πάντοτε στην πράξη. Παρ’ όλα αυτά όμως και αντίθετα προς τη στρατιωτική ηθική, από την εποχή του Τρωικού πολέμου ήδη και με αποκορύφωμα τον Πελοποννησιακό πόλεμο, χρησιμοποιήθηκαν διάφορα χημικά και βιολογικά όπλα, για τη δηλητηρίαση, το κάψιμο ή τη μόλυνση του εχθρού.

Περιγραφή

Βιολογικά Όπλα

Στον τομέα των αρχαίων βιολογικών όπλων εντάσσονται από διάφορα μικρά και μεγάλα θηλαστικά, όπως ποντίκια και ελέφαντες, μέχρι ποικίλοι μικροβιολογικοί παράγοντες, σαν την πανώλη. Πολύ δημοφιλή στους πολέμους ήταν τα δηλητηριώδη φίδια και οι σκορπιοί, ιδιαίτερα μέσω της εκτόξευσής τους μέσα σε καλάθια στις γραμμές του εχθρού. Ένα ζώο που χρησιμοποιούνταν στις μάχες, κυρίως από λαούς της Ανατολής, ήταν οι ελέφαντες. Ο Μέγας Αλέξανδρος είχε έρθει αντιμέτωπος με το στρατό των 200 ελεφάντων που κουβαλούσαν τους τοξότες, στη μάχη του Υδάσπη το 326 εναντίον του βασιλιά Πόρρου. Η στρατηγική του Αλέξανδρου αφορούσε αρχικά την εξόντωση των τοξοτών, ώστε τα ζώα να κατευθύνονται ανεξέλεγκτα, έπειτα την πρόκληση εγκαυμάτων στις προβοσκίδες τους, μέσω ορειχάλκινων πυρωμένων αγαλμάτων στην πρώτη γραμμή του μετώπου και έπειτα τη χρήση χοίρων οι οποίοι προκαλούν πανικό στους ελέφαντες, ιδιαίτερα με την τσιρίδα τους. Οι Μεγαρείς τελειοποιώντας την τεχνική του Αλέξανδρου ενάντια στον Αντίγονο Γονατά το 270 π.Χ., επάλειψαν χοίρους με πίσσα, τους έβαλαν φωτιά μετατρέποντάς τους έτσι σε ζωντανές τορπίλες και τρέποντας τους ελέφαντες του εχθρού και τελικά και ολόκληρο το στρατό τους σε φυγή. Ένα άλλο θηλαστικό που χρησιμοποιούνταν ως πολεμικό εργαλείο, ήταν οι πολεμικοί σκύλοι. Ο πολεμικός σκύλος μάλιστα που διακρίθηκε στη μάχη του Μαραθώνα, τιμήθηκε από την πόλη του μαζί με τους συμπολεμιστές του. Σε μικροβιολογικό επίπεδο αξιοποιήθηκε σε ένα βαθμό η μεταδοτικότητα των μολυσματικών ασθενειών, όπως η πανώλη, με τη ρήψη μολυσμένων πτωμάτων ή ενδυμάτων στις γραμμές του εχθρού. Κάτι τέτοιο για παράδειγμα σημειώνεται στην πολιορκία της Κυζίκου από το Μιθριδάτη το 67 π.Χ., οπότε με τον τρόπο αυτό εκδηλώθηκε επιδημία πανώλης σε όλη την πόλη. Ορισμένα εξαιρετικά θανατηφόρα μικρόβια φυλάσσονταν σε κρύπτες και ιερά των πόλεων για χρήση τους σε περίπτωση ανάγκης.

Χημικά Όπλα

Εδώ συμπεριλαμβάνονται κυρίως οι τοξικές ουσίες και τα εμπρηστικά συστήματα. Οι τοξικές ουσίες ήταν τριών ειδών: φυτικής προέλευσης, όπως ο μανδραγόρας, ζωικής, όπως τα δηλητήρια των φιδιών, ή ορυκτής, όπως ο κινναβαρίτης. Η ίδια η λέξη μάλιστα,τοξικός, προέρχεται από την εμβάπτιση των αιχμών των τόξων αλλά και των βελών σε δηλητήρια για να προκαλέσουν το θάνατο των εχθρών. Το βεληνεκές των ελληνικών τόξων με τα δηλητηριασμένα βέλη έφτανε τα 300μ. Οι Σπαρτιάτες κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου είχαν χρησιμοποιήσει κατά των Αθηναίων τοξικό καπνό, καίγοντας ξύλα εμποτισμένα σε ένα μείγμα πίσσας και θείου. Η πιο συχνή χρήση χημικών όπλων της αρχαιότητας αφορά τα εμπρηστικά όπλα. Στα όπλα αυτά συγκαταλέγονται απλά συστήματα εκτόξευσης φλεγόμενων υλικών, όπως τόξα και καταπέλτες. Οι καταπέλτες επινοήθηκαν από μηχανικούς της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Καρχηδόνας περίπου το 400 π.Χ. με χρηματοδότηση του Διονυσίου των Συρακουσών. Ως εύφλεκτα υλικά από τους αρχαίους χρησιμοποιούνταν το ακατέργαστο πετρέλαιο, η νάφθα και η άσφαλτος από τη Ζάκυνθο, τη Μεσοποταμία, την Περσία και την Κασπία θάλασσα. Πιο εξελιγμένα πάλι φορητά εμπρηστικά όπλα ήταν οι χειροβομβίδες κεραμικών αγγείων με νάφθα και φυτίλι για έναυση κατά τη στιγμή της θραύσης τους, κάτι αντίστοιχο των σημερινών Μολότοφ. Μηχανές & Βιολογικά όπλα στην πολιορκία της Τροίας

ΠΗΓΗ Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ»   http://www.noesis.edu.gr/aet

"Το κόκκινο παραμύθι" του Κώστα Στοφόρου

http://www.ideostato.gr/2013/06/e-book_9294.html

Ανοικτό e-book : "Το κόκκινο παραμύθι" του Κώστα Στοφόρου



Ένα παραμύθι που δημιουργήθηκε μέσα από το facebook με έμπνευση από τις ζωγραφιές της Στεφανίας Βελδεμίρη. Ο Κώστας Στοφόρος είδε την πρώτη ζωγραφιά με την κοπέλα που κοιμάται με αγκαλιά την κούκλα της. Φαντάστηκε μια βροχή από μπιζέλια και το παραμύθι …ξεκίνησε. Κείμενο το κείμενο, ζωγραφιά τη ζωγραφιά οδήγησαν την πριγκίπισσα χωρίς όνομα να συναντήσει τον μελαγχολικό πρίγκιπα-ζωγράφο. Η αγάπη τους θα τους κάνει χελιδόνια, αλλά στο τέλος…

Ένα παραμύθι για την Άνοιξη. Το πρώτο μιας σειράς παραμυθιών: Κίτρινο για το Καλοκαίρι, Πορτοκαλί για το Φθινόπωρο, Λευκό για το Χειμώνα.



Τίτλος: Το κόκκινο παραμύθι
Συγγραφέας: Κώστας Στοφόρος
Εκδόσεις Σαΐτα
ISBN: 978-618-5040-09-3

Συντελεστές
Εικονογράφηση: Στεφανία Βελδεμίρη
Σελιδοποίηση: Ηρακλής Λαμπαδαρίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις