Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Σπηλιά µε εγχάρακτα σχέδια 8.000 ετών



http://www.hellinon.net/NeesSelides/Kriti/fotos/Asfend8.jpg

Το παλαιότερο ίχνος κατοίκησης στην Κρήτη.
Το σπήλαιο Ασφέντου ή Σφακίων βρίσκεται κοντά στο ομώνυμο χωριό των Σφακίων. Βρίσκεται σε μια απόκρημνη πλαγιά, στη θέση Σκορδαλάκια, στο δρόμο από Ασφέντου προς Καλλικράτη. Το μικρό σπήλαιο έχει τεράστια αρχαιολογική σημασία, καθώς το 1960 βρέθηκαν βραχογραφίες που χρονολογούνται στο τέλος της Παλαιολιθικής Εποχής.

Το σπήλαιο Ασφέντου ή Σφακίων βρίσκεται κοντά στο ομώνυμο χωριό των Σφακίων. Βρίσκεται σε μια απόκρημνη πλαγιά, στη θέση Σκορδαλάκια, στο δρόμο από Ασφέντου προς Καλλικράτη και έχει μπροστά του ένα πλάτωμα με έκταση 2000 περίπου τετραγωνικά μέτρα.
Το σπήλαιο αποτελείται βασικά από μία αίθουσα η οποία στο παρελθόν ήταν μεγαλύτερων διαστάσεων. Οι έντονες κατακρημνίσεις και η πτώση της οροφής του προσδίδουν μορφολογία βραχοσκεπή.
Οι βραχογραφίες
Το μικρό αυτό σπήλαιο είναι πολύ ενδιαφέρον καθώς το 1960 ανακαλύφτηκαν εγχάρακτες παλαιολιθικές βραχογραφίες στο δάπεδο, κοντά στην είσοδο, πάνω σε σταλαγμιτική πλάκα.
Υπάρχουν βραχογραφίες με ποικιλία εικονοθεμάτων, τα οποία είναι δύσκολο να χρονολογηθούν. Κάποιοι ερευνητές, από την θεματολογία και τον τρόπο εγχάραξης τα εντάσσουν στις προϊστορικές περιόδους και πιο συγκεκριμένα στο 8000 π.Χ. ή και παλαιότερα, γεγονός που τις κάνει το παλαιότερο ίχνος κατοίκησης στο νησί.

Γενικά, τα χαράγματα, έγιναν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, γι΄αυτό και συχνά επικαλύπτονται. Υπάρχουν εικονιστικά χαράγματα, με παραστάσεις ελαφιού ή αντιλόπης, τόξου με βέλη, ακοντίου, ίσως πλοίου και μικρού κλαδιού. Επίσης, υπάρχουν και αφηρημένα χαράγματα, γραμμικά και τεκτονικά, όπως και άλλα που σχηματίζονται από μικρές σκαλιστές κουκκίδες.
Αυτές οι βραχογραφίες αποδεικνύουν την ύπαρξη κυνηγών στα σφακιανά βουνά που είτε ήταν παλαιότεροι των νεολιθικών είτε επιβίωσαν σε νεολιθικούς χρόνους, απομονωμένοι, συνεχίζοντας μια παράδοση χιλιετιών.

http://www.cretanbeaches.com
Αν και οι βραχογραφίες σύµφωνα µε την A. Πετροχείλου (1992) έχουν µελετηθεί από τον Χ. Παπουτσάκη, η ερµηνεία τους παραµένει µέχρι σήµερα άγνωστη. Φαίνεται βέβαιο ότι οι βραχογραφίες ανήκουν στη νεολιθική και χρονολογούνται πριν από περίπου 7.500 έως 8.500 έτη.
Το σπήλαιο είναι «κλειδωµένο» και δεν µπορεί να βρεθεί χωρίς τη βοήθεια ντόπιων. Το κλειδί και τις οδηγίες για να πάτε έως την είσοδο του σπηλαίου µπορείτε όµως να τα βρείτε εκεί: στην έξοδο του Ασφένδου προσέξτε να εντοπίσετε στη δεξιά πλευρά την τελευταία κολώνα της ΔΕΗ και ένα σπίτι (στέγη) που βρίσκεται εκεί (περίπου 100 µέτρα από το δρόµο) [βλ. εικόνα].

Δίπλα ακριβώς στην κολώνα της ΔΕΗ υπάρχει ένα δροµάκι που οδηγεί σε αυτό το σπίτι (µέσα από ένα συρµατόπλεγµα). Εκεί κατοικεί ένα ζευγάρι ηλικιωµένων που είναι πολύ φιλόξενοι. Η οικοδέσποινα του σπιτιού είναι η «κλειδοκράτορας», η οποία µε χαρά πάει τους ενδιαφερόµενους µέχρι την είσοδο της σπηλιάς (είναι αυτονόητο ότι θα λάβει και κάποιο «οβολό» για αυτήν της την υπηρεσία). Όταν την επισκεφτήκαµε µας είπε και ότι τα τελευταία 10 χρόνια δεν έχει επισκεφτεί κανένας επιστήµονας τη σπηλιά αυτή. Οι τελευταίοι επισκέπτες ήταν Έλληνες αρχαιολόγοι από την Αθήνα, τα Χανιά και το Ηράκλειο.

Η διαδροµή µέχρι την σπηλιά (περίπου 500 µ.) ξεκινάει ανατολικά του σπιτιού και περνάει µέσα από µια µικρή πεδιάδα (µε γαϊδουράγκαθα, γι’ αυτό να έχετε κλειστά παπούτσια, µακριά παντελόνια κ.λπ.). Στα µέσα περίπου της διαδροµής φτάνετε σε µια στέρνα, η οποία έχει βάθος πάνω από 15 µέτρα φέρει «ίχνη σχοινιού πάνω στην πέτρα» [βλ. εικόνα] που αποτελούν ένδειξη ότι χρησιµοποιείται εδώ και πάνω από 100 χρόνια.
Η πρόσβαση στη σπηλιά γίνεται από τη νότια πλευρά στους πρόποδες του βουνού (υψόµετρο περίπου 700 µέτρα) που βρίσκεται αριστερά (από το σπίτι). Η σπηλιά ήταν αρχικά επίπεδη και βρισκόταν κάτω από βράχο (στο παρελθόν χρησιµοποιούταν πιθανόν ως καταφύγιο) πλάτους περίπου 5 µέτρων µε περίπου 16 µέτρα οριζόντιο σχεδόν βάθος και ύψος περίπου 2 µέτρα στην είσοδο έως το ανώτατο 1 µέτρο στο τέλος του σπηλαίου.

Η είσοδος µετά την πρώτη ανακάλυψη του σπηλαίου κλείστηκε µε βράχους και αφέθηκε µόνο µια είσοδος στα δεξιά διαστάσεων περίπου 60 x 80 εκατ., η οποία κλείστηκε µε µια σιδερένια πόρτα . Μέσω αυτής της «εισόδου» βρίσκεται κανείς (έρποντας) στο εσωτερικό της σπηλιάς.

Το ύψος της σπηλιάς εδώ είναι το ανώτατο 60 εκατοστά, κάτι που περιορίζει κατά πολύ την «ελευθερία κίνησης». Οι βραχογραφίες βρίσκονται κοντά στην είσοδο στο έδαφος του σπηλαίου.

Οι µορφές των σχεδίων έχουν χαραχθεί πάνω σε φυσικά προϋπάρχουσες επιφάνειες, οι οποίες σε ορισµένα σηµεία φαίνονται να έχουν λειανθεί, κοντά σε δύο κοιλώµατα νερού που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο και τα οποία σήµερα έχουν γεµίσει µε χώµα. Η µεγαλύτερη από αυτές έχει διάµετρο περίπου 23 εκατοστών, ενώ η µικρότερη περίπου 16 εκατοστά. Τα µεµονωµένα εγχάρακτα σχέδια έχουν µέγεθος µερικών µόλις εκατοστών και είναι φτιαγµένα µε διάφορες τεχνικές χάραξης. Η συνολική επιφάνεια των εγχάρακτων σχεδίων καλύπτει περίπου 2 τετραγωνικά µέτρα του εδάφους του σπηλαίου. Με βάση τις διαφορετικές τεχνικές χάραξης και τα θέµατα των σχεδίων µπορούµε να διακρίνουµε µε βεβαιότητα διάφορες εποχές κατά τις οποίες αυτά δημιουργήθηκαν καθώς και οµάδες θεµάτων. Οι βραχογραφίες διατηρούνται σε καλή κατάσταση και αυτό ισχύει τόσο για τις βαθύτερες χαράξεις µε στίγµατα αλλά και για τις λεπτότερες χαράξεις.
Στο βιβλίο της Τα Σπήλαια της Ελλάδας (1992) η Άννα Πετροχείλου αναφέρεται στο σπήλαιο Ασφέντου µε πέντε µόνο προτάσεις τονίζοντας την προϊστορική του σηµασία, χωρίς να εµβαθύνει περαιτέρω. Γράφει για «εγχάρακτα σχέδια από ανθρώπους της νεολιθικής περιόδου όπως απεικονίσεις άγριων ζώων, τόξα και βέλη, κλαδιά και άλλα». Ούτε σε αυτή την πηγή όµως δεν δίνεται κάποια ερµηνεία για τα παλαιότερα, το πιο πιθανό, σχέδια και τα κοιλώµατα που είναι διατεταγµένα σε κύκλους.
Οι βραχογραφίες ήταν πρακτική γνωστή σε αναρίθµητους λαούς από όλες τις ηπείρους, πλην της Ανταρκτικής.
Συχνά οι απεικονίσεις σηµαίνουν πολλά από πολιτισµικής και θρησκευτικής πλευράς αναφορικά µε τις κοινότητες όπου ανήκουν. Στις περιπτώσεις αυτές όµως δεν επιτρέπονται οι γενικές υποθέσεις. Η ερµηνεία της σηµασίας των βραχογραφιών, είναι δυνατή, υπό προϋποθέσεις πάντα, µόνον εφόσον προϋπάρχει πολύ καλή γνώση του πολιτισµού, από όπου προέρχονται. Όλα τα άλλα είναι υποθέσεις. Εν κατακλείδι, ας πάρουµε τις βραχογραφίες του Ασφένδου προς το παρόν ως αυτό που είναι – ένα µοναδικό αποτύπωµα ενός πολιτισµού της νεολιθικής περιόδου στην Κρήτη, που µέχρι στιγµής δεν έχει ερευνηθεί αρκετά.
Σηµείωση: Όπως αξίζει στη μοναδικότητα των βραχογραφιών που έχουν βρεθεί και στην σηµασία τους αναφορικά µε την προϊστορία της Κρήτης, θα συνεχίσουµε να κάνουµε έρευνα και να αναζητούµε πληροφορίες.
ΠΗΓΗ:http://peri-planomenos.blogspot.gr/2011/08/8000.html#axzz2RfMa4vdo

Στα βήματα του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλέξανδρου



Στα βήματα του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλέξανδρου

Θα βαδίσουν τα μέλη της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης του Ελληνισμού


Στα βήματα του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλέξανδρου θα βαδίσουν τα μέλη της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης του Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ) από τις 5 έως τις 7 Ιουλίου, στο πλαίσιο της επίσκεψής τους στη χώρα μας.


Η πρόεδρος του Διεπιστημονικού Κέντρου Αριστοτελικών Μελετών (ΔΙΚΑΜ), Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, διοργανώτρια του πολιτιστικού περιπάτου, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι ελληνικής καταγωγής βουλευτές απ' όλο τον κόσμο, θα επισκεφθούν την Σχολή Αριστοτέλους, στην περιοχή Ισβόρια της Νάουσας, όπου δίδαξε ο Αριστοτέλης τον Μέγα Αλέξανδρο. Θα επισκεφθούν, επίσης, τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, τη γενέτειρα του Αριστοτέλη, τα Στάγειρα και την Ουρανούπολη, όπου θα κάνουν τον περίπλου το Αγίου Όρους με καραβάκια.

Στις 8 Ιουλίου θα γίνει υποδοχή των μελών της ΠΑΔΕΕ από τις πρυτανικές αρχές στην αίθουσα της Συγκλήτου του ΑΠΘ, όπου, όπως τόνισε η κ. Σφενδόνη-Μέντζου, θα συζητηθεί πώς μπορούν οι ελληνικής καταγωγής βουλευτές να βοηθήσουν στο «άνοιγμα» του ΔΙΚΑΜ, προκειμένου, άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο να έρθουν στα χώματα του Αριστοτέλη και να διδαχθούν τη φιλοσοφία του.

Σημειώνεται ότι από τις 2 έως τις 4 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί η 9η Γενική Συνέλευση της ΠΑΔΕΕ στην Αθήνα και στις 8 και 9 Ιουλίου φόρουμ στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Επενδυτικές Ευκαιρίες και Εμπόριο στην Ελλάδα».

Ολοκληρώθηκε το Διεθνές Colloquium για τον Αριστοτέλη.

Διαπρεπείς επιστήμονες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ελλάδα, παρουσίασαν μια συνολική εικόνα του έργου του Αριστοτέλη στο Διεθνές Colloquium, που ολοκληρώθηκε σήμερα. Η κ. Σφενδόνη-Μέντζου υπογράμμισε ότι οι ομιλητές ανέδειξαν την επικαιρότητα του έργου του Αριστοτέλη, ο οποίος «δεν αποτελεί μουσειακό κομμάτι», αντίθετα οι ιδέες του μπορούν να «φωτίσουν» προβλήματα που σχετίζονται με την ηθική, την πολιτική και την επιστήμη.

Real.gr

Εύκολοι τρόποι να αγαπήσετε τα φρούτα και τα λαχανικά...

Χορηγά Σωτηρία.

Εύκολοι τρόποι να αγαπήσετε τα φρούτα και τα λαχανικά....Παρόλο που τα φρούτα και τα λαχανικά θα έπρεπε να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας, συχνά τα παραλείπουμε από το ημερήσιο μενού. Αυτές οι δύο ομάδες τροφίμων είναι ιδιαίτερα πλούσιες σε φυτικές ίνες, ενισχύοντας έτσι το αίσθημα του κορεσμού και συμβάλλοντας στην ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Επιπλέον βοηθούν στη ρύθμιση των επιπέδων των λιπιδίων και του σακχάρου στο αίμα, ενώ η υψηλή περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως η βιταμίνη C, τα καροτενοειδή, το φυλλικό οξύ, οι πολυφαινόλες και τα φυτοχημικά συστατικά, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και την αντιοξειδωτική άμυνα του οργανισμού.

Μάλιστα, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων και το USDA συνιστούν την κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα, καθώς η αύξηση της κατανάλωσής τους προάγει την υγεία και μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο διαφόρων ασθενειών. Πώς θα μπορούσατε να αυξήσετε την κατανάλωσή τους; Ακολουθήστε τις παρακάτω απλές συμβουλές:

Προσθέστε κομμάτια φρέσκων ή αποξηραμένων φρούτων στο πρωινό σας. Για παράδειγμα μπορείτε να συνδυάσετε ημιαποβουτυρωμένο γάλα με φρούτα και δημητριακά πρωινού ολικής αλέσεως.
Δημιουργήστε το δικό σας γιαούρτι με γεύσεις, προσθέτοντας κομμάτια διάφορων φρούτων.
Καταναλώστε ως σνακ ωμά φρούτα και λαχανικά. Έχετε αποξηραμένα φρούτα ή φρούτα που μεταφέρονται εύκολα (μπανάνα, βερίκοκα, ροδάκινα) ή sticks καρότου και αγγουριού στο αυτοκίνητο, στο γραφείο ή την τσάντα σας.
Στην περίπτωση που δεν έχετε άμεση πρόσβαση σε κάποιο φρούτο, αντί να το παραλείψετε θα μπορούσατε να επιλέξετε ένα ποτήρι 100% φυσικό χυμό.
Πηγαίνετε για φαγητό; Παραγγέλλετε ποικιλία φρέσκων και βραστών λαχανικών ως σαλάτα ή ως ορεκτικά, αντί για λιπαρά τυριά και αλλαντικά.
Προσθέστε λαχανικά σε κάθε πιάτο ζυμαρικών ή ρυζιού. Είναι ένας έξυπνος τρόπος για να προσλάβετε μια μερίδα λαχανικών.
Βάλτε φρούτα και λαχανικά σε περίοπτη θέα. Δημιουργήστε ένα πολύχρωμο μπολ από διάφορα φρούτα και τοποθετήστε το στο τραπέζι. Αν τα έχετε μπροστά στο οπτικό σας πεδίο είναι πιο πιθανό να τα καταναλώσετε.
Όταν φτιάχνετε τη δική σας πίτσα προσθέστε επιπλέον λαχανικά, όπως κολοκύθι, μελιτζάνες, πιπεριές και μανιτάρια.
Δοκιμάστε φρέσκα, αποξηραμένα φρούτα ή δροσερές φρουτοσαλάτες για να καλύψετε την επιθυμία σας για γλυκιά γεύση. Φτιάξτε ζελέ με κομμάτια φρέσκων ή κονσερβοποιημένων φρούτων.
Και όταν συνιστάται να καταναλώνουμε τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα σε τι ποσότητα αντιστοιχεί η μία μερίδα;

Μία μερίδα ισοδυναμεί με:
1 μέτριο φρούτο (π.χ. ένα μήλο όσο είναι μια γροθιά)
½ κούπα φρούτου (ωμό ή κονσερβοποιημένο)
¼ κούπας αποξηραμένων φρούτων
½ κούπα χυμού φρούτων
1 κούπα ωμά λαχανικά
½ κούπα βρασμένα λαχανικά.

Δημοφιλείς αναρτήσεις