Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

ΚΡΗΤΙΚΙΑ ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΡΕΝΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ - ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/03/blog-post_4153.html?spref=fbΗ 

ΚΡΗΤΙΚΙΑ ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΡΕΝΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ - ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ


Ρένας Πετροπούλου Κουντούρη
 ΤΑ ΝΕΑΡΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
  (Εκδόσεις Γαβριηλίδη)
2013

Σε αναγνώστη

Έλα περίλαμπρο να δώσεις φως

Σ’ ανήλιαγες κλειστές σελίδες

Άκου τους κραδασμούς πίσω απ’ τις λέξεις

Εσένα περιμένουνε να τις αγγίξεις 

Να σκύψεις ανυπόμονα

Πάνω στο κίτρινο των φύλλων

Την πεθαμένη σκόνη και τα έντομα

Τη μύτη κλείνοντας στη μυρωδιά της μούχλας
Που αναδίδει η λησμονιά
Έλα αναγνώστη
Παραμέρισε τα εμπόδια
Και απερίσπαστος βυθίσου

Στων γηραλέων βιβλίων τη σαγήνη 

Εκείνα περιμένουν χρόνια σ’ ένα ράφι
Των απαλών δακτύλων σου την επαφή
Και τ’ ανυπόμονο θαυμαστικό σου βλέμμα
Όπως οι ξεχασμένοι των γηροκομείων


ΡΕΝΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ
ΤΑ ΝΕΑΡΑ
ΠΟΙΗΜΑΤΑ

Ε Κ Δ Ο Σ Ε Ι Σ  Γ Α Β Ρ Ι Η Λ Ι Δ Η Σ

Όπως η σάρκα

Η ποίηση πρέπει να λειτουργεί

Όπως η σάρκα

Ν’ αναπνέει εκστατική

Βυθισμένη σε μεγαλοπρεπή λήθαργο

Απ’ τις ηδονικές ανάσες του αγαθού

Που λέγεται ζωή

Να πάλλεται ερωτευμένη

Μέσα στη δακρυόεσσα μοναξιά

Της καθαρτήριας φαντασίας

Να δίνεται λαγγεμένα

Τραγικά γυμνή

Τόσο υπέροχα αφημένη

Στα χέρια της έμπνευσης

Μια βουτιά του μυαλού είναι αρκετή

Για ν’ ανασύρει πετράδια

Να κυοφορεί το νέο

Που άξενο έρχεται

Να γεννά τέλος

’’Καθοδηγούμενα όνειρα’’

Ωραία υποσχόμενα ποιήματα

Τα καλοκαίρια της ευδαιμονίας

Τα καλοκαίρια της ευδαιμονίας

Τότε που επωάζονταν οι αναμνήσεις

Ερωτευμένοι άγγελοι περνούσαν

Φορτωμένοι άνθη

Χορεύοντας το allegretto της ζωής

Τα φθινόπωρα των αποχαιρετισμών

Τότε που οι αυτόχειρες φέρανε πάνω τους

Ραμμένο το μηδέν του θανάτου

Θλιμμένοι άγγελοι περνούσαν

Φορτωμένοι άρτους θυμιάματα κι αντίδωρα

Για να γλυκαίνονται οι ψυχές των πεθαμένων

Το προσωπείον της τέχνης

Εύθραυστες σκιές χορεύουν αργές κινήσεις

Πάνω στις φιδίσιες γραμμές

Του πλαστικού μπουκαλιού

Το νερό μέσα του λιγοστεύει

Διψώ

Οι λέξεις που γλιστρούν στο χαρτί

Γυάλινες πέτρες

Με χτυπούνε

Ματώνω

Κάτωχρο στόμα η σελίδα

Κραυγάζει τους φόνους μου

Η φωνή μου ασθμαίνει

Έχω πικρά μάτια σαν πρώιμες ελιές

Κι οι αιχμηρές ηλιαχτίδες της λάμπας

Μού γρατζουνούν τα βλέφαρα

Καθώς φορώ με αφοσίωση

Το προσωπείον της τέχνης μου

Πασχίζοντας να εξουσιάσω τον χρόνο

Αν ήμουν ο Τσαρούχης

Καθώς περνοδιαβαίνω εκστατική

Την Πινακοθήκη

Του Musee d’ Orsay των Παρισίων

Κάνω τη σκέψη

Όπως ο Μονέ ζωγράφιζε

Παραμυθένιους κήπους

Λίμνες με νούφαρα αχνογάλαζα

Γεφύρια καμπυλόγραμμα

Και ηλιοβασιλέματα χρυσές βεντάλιες

Έτσι θα σού πρεπε

Κάποιος Μεγάλος ν’ απεικόνιζε

Το θείο θάμβος της νεότητας

Με τον χρωστήρα του

Αν ήμουν ο Τσαρούχης θα σε ζωγράφιζα

Με την ταπεινή μεγαλοπρέπεια

Του νέου του Θέρους

Στις’’ Τέσσερις εποχές’’ του

Θηρίο ανίκητο η επιθυμία

Να σ’ αντικρίσω με γυμνό το στέρνο


ΡΕΝΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ

ΤΑ ΧΑΪΚΟΥ
ΜΙΑΣ ΜΕΡΑΣ
ΚΑΙ ΜΙΑΣ ΝΥΧΤΑΣ
Ε Κ Δ Ο Σ Ε Ι Σ Γ Α Β Ρ Ι Η Λ Ι Δ Η Σ
‘’Τα χαϊκού μιας μέρας κ μιας νύχτας’’
        Εκδόσεις Γαβριηλίδης’’2013

Μέρες και νύχτες

γερνώ, περιμένοντας

τον ερχομό σου.
------------------------
Γλυκό μου βάρος,

ο ήλιος έγειρε.

Αποκοιμήσου.
---------------
Παράξενο μα

όσο μεγαλώνουμε,

νωρίς νυχτώνει.

Συρματόπλεγμα

δεν έχει η αγάπη.

Φτερούγες έχει.
---------------------------------------
Η ομορφιά

Της ψυχής σου, πορφυρό

τριαντάφυλλο.
--------------------------------------------
Τα βήματά σου,

σαν πέταλα λουλουδιού

ξεδιπλώνονται.
---------


Ο Σοφούλης ο Ψαλιδούλης 2003

Μια φοβερή ανακάλυψη

Οι Ολυμπιακοί αγώνες

Αποστολή στο διάστημα’

Η περιπέτεια του Αη Βασίλη


Διηγήματα
Μια σοκολάτα αμυγδάλου σου φέρνει ευτυχία 2009
Εκδόσεις Δοκιμάκη

Ποίηση
Έρωτας σε χρόνια οδύνης 2006 Εκδόσεις Γαβριηλίδη

Όνειρα ασύνορα 2009 υπό την αιγίδα του Λογοτεχνικού Συν-
 δέσμου Ηρακλείου

Στον κήπο της μνήμης 2011 Εκδόσεις Γαβριηλίδη

Τα νεαρά ποιήματα 2013 Εκδόσεις Γαβριηλίδη

Τα χα’ι’κού μιας μέρας και μιας νύχτας 2013 από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη

ΚΟΥΝΑΒΟΙ ΠΕΔΙΑΔΟΣ - ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ !!!

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2012/02/blog-post_05.html?spref=fb

ΚΟΥΝΑΒΟΙ ΠΕΔΙΑΔΟΣ - ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ !!!



Οι Κουνάβοι είναι χωριό και πρώην κοινότητα στην επαρχία Πεδιάδος, 15 χλμ. από το Ηράκλειο, την πρωτεύουσα του ομώνυμου νομού της Κρήτης. Βρίσκεται στην τοποθεσία της μινωικής πόλης Ελτυνία. σε μικρή κοιλάδα, νότια του υψώματος Κακή Ράχη (υψ. 336 μ.). 





Κατά την ελληνική απογραφή 2001 αριθμούσε 857 κατοίκους. Οι κάτοικοι ασχολούνται με την ελαιοκομία και με την αμπελουργία. Παράγονται σταφίδα, επιτραπέζια σταφύλια και λάδι. Μεταξύ άλλων, στο χωριό λειτουργούν Δημοτικό Σχολείο και νηπιαγωγείο. Μέσα στο χωριό βρίσκονται τρεις ιεροί ναοί: ο τρίκλιτος βυζαντινός ναός της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, Αγίου Νικολάου και Αγίου Δημητρίου, ο Άγιος Γεώργιος (ή Αποχαλικιάς) και η Κοίμηση της Θεοτόκου. Από τους προαναφερθέντες ναούς, ο τρίκλιτος οικοδομήθηκε από πέντε άγαμες αδερφές, σύμφωνα με την παράδοση, Καθεμιά τους έκτισε και από έναν τρούλο. Τα υπολείμματα των οικοδομικών υλικών (χαλίκια) χρησιμοποιήθηκαν για το κτίσιμο της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου. Περίπου 300 μ. από τον οικισμό σε γραφική τοποθεσία μέσα σε αμπελώνες βρίσκεται η εκκλησία του Αγίου Παντελεήμονα, η οποία πανηγυρίζει στις 27 Ιουλίου.







Στη θέση Ζάγουρας έχουν βρεθεί μεγάλα κτήρια με ξεστή λιθοδομή, όπου βρέθηκαν όστρακα που χρονολογούνται από την ελληνική εποχή. Κοντά στον ακατοίκητο σήμερα οικισμό Ζαγουριάνοι ανακαλύφθηκαν το 1918 κατά τη διάρκεια εργασιών οδοποιίας κτίσματα και κιονόκρανα δωρικού ρυθμού, όπως επίσης και ενεπίγραφη πλάκα του 6ου αιώνα π.Χ. με γράμματα βουστροφηδόν, τεμάχιο νόμου για τα σπίτια, που ανήκει στη Μεγάλη Επιγραφή της Γόρτυνας. Από την τελευταία επιβεβαιώνεται ότι στη θέση του σημερινού οικισμού βρισκόταν η αρχαία πόλη Έλτυνα ή Ελτυναία Στη θέση Σκεντέρι βρέθηκαν πήλινα αναθηματικά πλακίδια με ανάγλυφη παράσταση που παριστάνει έφιππο πολεμιστή που καταβάλλει δράκοντα και θυμίζει έντονα τον Άγιο Γεώργιο. Χρονολογείται από τα ελληνιστικά χρόνια









Ο οικισμός αναγράφεται το 1212 Scovavi και Cunavo. O Barozzi τον αναφέρει ορθά Cunavus, ενώ το 1583 στην απογραφή του Καστροφύλακααναφέρεται Cunagus με 205 κατοίκους. Σε συμβόλαιο του 1271 βρίσκουμε το όνομα Conave
Όταν οι Κουνάβοι ήταν κοινότητα, σε αυτήν υπαγόταν και ο οικισμός Κώμες, στα νοτιοανατολικά του χωριού, σε υψόμετρο 370 μ. Το τοπωνύμιο το βρίσκουμε και σε συμβόλαιο του1271. Στο Κ94 του Καστροφύλακα αναφέρεται Comes με 82 κατοίκους το 1583. Ένας ακόμα οικισμός, ακατοίκητος πια, που υπαγόταν στην κοινότητα Κουνάβων ήταν οι Ζαγουριάνοι, σε υψόμετρο 350 μ. Κατά την Ενετοκρατία ήταν μεγαλύτερος οικισμός από τους Κουνάβους. Στα τέλη του 16ου αιώνα είχε 284 κατοίκους και το όνομα Gaidurianus. Σε όλους αυτούς τους οικισμούς κατά την Τουρκοκρατία οι κάτοικοι ήταν κυρίως Τούρκοι.













ΠΗΓΗ - ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
ΦΩΤ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΤΑ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΑ... ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΧΟΧΛΙΟΙ


http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2012/10/blog-post_8649.html?spref=fb

ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΤΑ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΑ... ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΧΟΧΛΙΟΙ




Στην Κρήτη ονομάζεται χοχλιός. Ο σαλίγκαρος ανήκει στην οικογένεια των Ελικοειδών. Είναι ερμαφρόδιτο, χερσαίο, γαστερόποδο, οστρακοφόρο. Το ελικοειδές όστρακό του είναι δεξιόστροφο. Όταν αισθάνεται κίνδυνο το όστρακό του είναι γι΄ αυτόν καταφύγιο. Ζευγαρώνουν με τις πρώτες βροχές του φθινοπώρου και είναι και τα δύο άτομα δότες και λήπτες του σπέρματος. Σε λίγες μέρες γεννά το καθένα 60-90 αυγά, τα οποία τοποθετεί σε μια τρύπα στη γη. Σε 15-30 ημέρες εκκολάπτονται και αναπτύσσονται μόνα τους. Ζουν 2-3 χρόνια.


Κατά τις υγρές μέρες της άνοιξης και εφόσον δεν έχει ήλιο ή αέρα βγαίνουν για να τραφούν όλο το εικοσιτετράωρο. Τη διατροφή τους αποτελούν οργανικές ουσίες, ιδίως φυτικές. Κατόπιν ναρκώνονται κάτω από πέτρες η θάμνους. Το σάλιο τους έχει ασβέστιο βλεννώδες και, αν σπάσει το όστρακό του, το ασβέστιο του σάλιου το αναπλάθει. Ενδέχεται όλο το χρόνο να μη βγει από το όστρακό του. Προχωρά έρποντας στο έδαφος κολλώντας με ένα βλεννώδες υγρό που εκρέει. Μπροστά στο σώμα του έχει 4 κεραίες και στο σημείο αυτό έχει και τα αισθητήρια όργανά του. Αν βγει έξω από το σώμα του φτάνει μέχρι και τα 6 εκατοστά, κατά ποικιλία, όμως, μπορεί να είναι μικρότερος.


Ζει σε εύκρατες ζώνες και σε υψόμετρο μέχρι 600 μέτρα. Έχει νόστιμο κρέας, το οποίο περιέχει θρεπτικά συστατικά. Οι χοχλιοί, όπως ονομάζονται στην Κρήτη, είναι άφθονοι σε πολλές περιοχές της του νησιού. Αποτελούν ένα ιδιαίτερα αγαπητό μεζέ για καλοφαγάδες και όχι μόνο. Οι χοχλιοί, μαγειρεύονται με πολλούς τρόπους και η κάθε περιοχή της Κρήτης έχει τη δική της συνταγή. Για παράδειγμα, στα Χανιά μαγειρεύονται γιαχνί με πατάτες και κολοκυθάκια, ενώ στο Ηράκλειο τους μαγειρεύουν με πιλάφι με χοντρό (τραχανά) ή ρύζι. 



Επίσης, θεωρούνται νοστιμότατοι βραστοί, κυρίως όμως οι "λιανοί". Όμως, οι πιο νόστιμοι χοχλιοί από όλες τις συνταγές, είναι οι επονομαζόμενοι μπουμπουριστοί: οι χοχλιοί, πρώτα καθαρίζονται, βράζονται και μετά τοποθετούνται με το στόμιο προς τα κάτω σε ένα τηγάνι αφού πρώτα έχει πασπαλιστεί ο πάτος του με λίγο αλάτι και, κατόπιν, τους τηγανίζουμε για 5 λεπτά ανακατεύοντας συνέχεια. Μετά τους σβήνουν με ξύδι και αν θέλουν προσθέτουν αρισμαρί (δεντρολίβανο).Η συλλογή των χοχλιών πραγματοποιείται από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Απρίλιο, μετά από βροχή. Διατηρούνται ζωντανοί σε δροσερό και ευάερο μέρος και είναι καλύτερο να μαγειρεύονται μέχρι τον Σεπτέμβριο (για την ακρίβεια μέχρι τις πρώτες βροχές).

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ - http://www.crete.gr

10 υπέροχα τραγούδια για το Φθινόπωρο

Γιατί τόση επιθετικότητα στο διαδίκτυο;

http://www.antifono.gr/portal/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82/%CE%9A%CE%BF%CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%AF%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%BF-%CE%A7%CE%AC%CE%BF%CF%82/%CE%93%CF%81%CE%B1%CF%80%CF%84%CF%8C%CF%82-%CE%9B%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82/4554-giati-tosi-epithetikotita-sto-diadiktyo3b.html

Γιατί τόση επιθετικότητα στο διαδίκτυο;

E-mailΕκτύπωσηPDF


Η πρώτη βιωματική άσκηση που μας ζητήθηκε να κάνουμε την περίοδο που ήμασταν εκπαιδευόμενοι θεραπευτές ακούστηκε πανεύκολη. Αφού είχαμε χωριστεί σε δυάδες, ο ένας ξεκινούσε με μια δήλωση-πρόταση που αφορούσε τον άλλον και εκείνος, έπρεπε να επαναλάβει αυτή τη δήλωση και να πει πως ένιωθε μ’αυτό που άκουσε. Στη συνέχεια, ο πρώτος που είχε κάνει το αρχικό σχόλιο, έπρεπε να επαναλάβει το συναίσθημα και να πει εκείνος πως νιώθει.
π.χ. -Είσαι αναιδής. -Σ’ακούω να λες πως είμαι αναιδής και νιώθω θυμό. -Σ’ακούω να λες πως νιώθεις θυμό και γίνομαι αμυντικός. -Σ’ακούω να λες πως γίνεσαι αμυντικός και νιώθω ένταση. -Σ’ακούω να λες πως νιώθεις ένταση και φοβάμαι κλπ.
Αυτό θα το κάναμε για τρία με τέσσερα λεπτά.  Ο κανόνας ήταν να μιλάμε μόνο για εμάς χωρίς να ζητάμε εξηγήσεις τύπου “γιατί το είπες αυτό ή γιατί τώρα νιώθεις έτσι”. Η άσκηση αυτή συνήθως κατέληγε με κάποια ‘επίλυση’ ή όταν υπήρξε ‘αδιέξοδο’ τότε απλά αρκούσε το “ακούω πως για σένα είναι έτσι και είμαι εντάξει μ’αυτό”. Έτσι λοιπόν, το πρώτο και πιο δύσκολο πράγμα που μάθαμε ήταν να ακούμε. Ν’ακούμε, και να στεκόμαστε λίγο για να δούμε πως είμαστε μ’αυτό που ακούμε. Πολλές φορές, όταν διαβάζω στο διαδίκτυο ασύλληπτα επιθετικά σχόλια για σοβαρά ή μη θέματα ή για πρόσωπα, από τη μια απογοητεύομαι, φοβάμαι, νιώθω φοβερή ένταση και από την άλλη σκέφτομαι πως το να μη γίνομαι επιθετικός και κακοποιητικός είναι κάτι που μαθαίνεται, όπως το έμαθα και γω και τόσοι άλλοι άνθρωποι.
Το άρθρο προσπαθεί να εξηγήσει γιατί υπάρχει τόση επιθετικότητα και θυμός στο διαδίκτυο. Πρώτον, οι σχολιαστές πολλές φορές είναι ανώνυμοι ή χρησιμοποιούν ψευδώνυμο, και ως εκ τούτου, δεν λογοδοτούν για την αγένεια τους. Δεύτερον, βρίσκονται σε απόσταση από το στόχο του θυμού τους και είναι πιο εύκολο να ανταγωνίζονται από απόσταση και τρίτον, μάλλον είναι πιο εύκολο να είσαι βιτριολικός όταν γράφεις παρά όταν είσαι με τον άλλον κοντά.
Επειδή οι συζητήσεις δεν συμβαίνουν σε πραγματικό χρόνο, οι σχολιαστές έχουν τη δυνατότητα να γράφουν μακροσκελείς μονολόγους, πράγμα το οποίο δεν θα γινόταν στη πραγματικότητα. Σημαντικό στοιχείο ο τόνος της φωνής ή κάποια χειρονομία που μπορεί να έχουν μεγάλη επίδραση στην ικανότητά μας να καταλάβουμε τι λέει κάποιος. Όσο πιο μακριά από τον άνθρωπο που κάνουμε διάλογο είμαστε, τόσο πιο δύσκολο είναι να επικοινωνήσουμε.
Ο Edward Wasserman, Καθηγητής Ηθικής Δημοσιογραφίας, σημείωσε μια άλλη αιτία αυτής της εθιστικής βιτριολικής συμπεριφοράς: κακά παραδείγματα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης τα οποία θα πρέπει να περικόψουν το μίσος και το θυμό που έχουν γίνει ο κανόνας στα σχόλια μεταξύ των αναγνωστών. Είναι χρήσιμο και πολύτιμο να ακούγονται όλες οι απόψεις ενός θέματος, αλλά δεν είναι πολύτιμο να υπάρχουν προσωπικές επιθέσεις ή να υπάρχουν μηνύματα με εξαιρετικά θυμωμένο ύφος. Ακόμα και κάποιος που κάνει κάποιο νόμιμο σχόλιο αλλά με θυμωμένο ύφος, βλάπτει τη φύση του επιχειρήματος, γιατί παροτρύνει και τους υπόλοιπους να ανταποκριθούν με τον ίδιο τρόπο.
Ο Καθηγητής συμπληρώνει: “Εάν σε κάποια ιστοσελίδα μένουν σχόλια τα οποία κάνουν προσωπικές επιθέσεις με τον χειρότερο τρόπο, τότε, στέλνετε το μήνυμα πως αυτή είναι μια αποδεκτή ανθρώπινη συμπεριφορά”
Πολλές φορές είναι δύσκολο να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας και όλοι μας κάποιες φορές έχουμε ξεφύγει και έχουμε κάνει κάποιο σχόλιο που ίσως το έχουμε μετανιώσει. Ίσως να είναι μια ευκαιρία να δούμε τι σημαίνει για εμάς το διαφορετικό, πότε αισθανομάστε απειλή από κάποια διαφορετική άποψη. Απλά να το παρατηρήσουμε. Αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα της αλλαγής καθώς και τη δυνατότητα ανάληψης της ευθύνης των επιλογών.

O ΜΗΝΑΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΠΙΝΑΚΑΣ Το Καλαντάρι του Οκτωβρίου από τοTrès riches heures du duc de Berry

ΤΑ ΡΑΝΤΙΣΜΕΝΑ(Ομάδα καλλιτεχνικών, λογοτεχνικών, αναζητήσεων).

O ΜΗΝΑΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.Οκτώβριος ή Οκτώβρης, ή Οχτώβρης, ηΤρυγομηνάς (νησιώτικα Αιγαίου και ποντιακά) είναι ο δέκατος μήνας του έτους κατά τοΓρηγοριανό ημερολόγιο και έχει 31 ημέρες. Επειδή το πιο σημαντικό δώρο του Οκτωβρίου στους γεωργούς είναι οι πολλές βροχές του, γι’ αυτό σε πολλά μέρη ονομάζεται «Βροχάρης», αλλά και μήνας της σποράς, εξ ου και τα ονόματα «Σποριάτης», «Σποριάς» και «Σπαρτός». Ηταν ο τέταρτος μήνας του αττικού έτους. Ονομάστηκε Πυανεψιών από τα ιερά Πυανέψια ή Πυανόψια, εορτή προς τιμήν τουΑπόλλωνα. O Οκτώβριος αρχίζει την ίδια ημέρα του χρόνου με τον Ιανουάριο, εκτός από τα δίσεκτα έτη. Τυχερό λουλούδι του μήνα είναι η καλέντουλα και τυχερό πετράδι το οπάλιο.

Ο Οκτώβριος είναι η εποχή με τα πρωτοβρόχια και τα χρυσάνθεμα, που βαφτίστηκαν αϊδημητριάτικα και στην Κύπρο οχτωβρούδια. Είναι η εποχή που πρωτανθίζουν τα κυκλάμινα σε πλαγιές και βράχια, όπως τόσο χαρακτηριστικά τραγουδάει ο Γιάννης Ρίτσος: «Κυκλάμινο, κυκλάμινο, στου βράχου τη σχισμάδα/ που βρήκες χρώματα κι ανθείς, που μίσχο και σαλεύεις;».

Η μεγάλη γιορτή του Αγίου Δημητρίου, στις 26 του μήνα, έχει δώσει στον Οκτώβριο την προσωνυμία «Αι-Δημητριάτης»ή «Αι-Δημήτρης». Όπως μας αναφέρουν οι Στράτος Θεοδοσίου και Μάνος Δανέζης: «Η γιορτή αυτή, που θεωρείται από το λαό μας ορόσημο του χειμώνα, συνδυάζεται με τη γιορτή τουΑγίου Γεωργίου στις 23 Απριλίου. Στο γεωργικό καλαντάρι οι δυο αυτές γιορτές αποτελούν τις χρονικές τομές που χωρίζουν το έτος σε δυο ίσα μέρη, στο χειμερινό και στο θερινό εξάμηνο αντίστοιχα».

Ο Οκτώβριος συνδέεται επίσης στενά και με τρία σημαντικά ορόσημα της πρόσφατης ιστορίας μας. Όπως μας περιγράφει η Μαρίνα Πετράκη:
«Η νικηφόρα είσοδος στη Θεσσαλονίκη στις 26 Οκτωβρίου 1912 μεταμόρφωσε την αμελητέα Ελλάδα σε υπολογίσιμη δύναμη
Η απόρριψη του φασιστικού τελεσίγραφου στις 28 Οκτωβρίου 1940 συμπύκνωσε σε μια λέξη την ομοψυχία και αγωνιστικότητα που στήριξαν, πέρα από κάθε ελπίδα και απελπισία, τον αγώνα στα βουνά της Αλβανίας, στις πόλεις και την ύπαιθρο της κατεχόμενης Ελλάδας.
Η απελευθέρωση της Αθήνας στις 12 Οκτωβρίου 1944 πυκνώνει συμβολικά το πέρασμα από τον εφιάλτη του εξανδραποδισμού στις προσδοκίες, και τις διαψεύσεις, του μεταπολεμικού κόσμου μας». ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ


ΠΙΝΑΚΑΣ Το Καλαντάρι του Οκτωβρίου από τοTrès riches heures du duc de Berry

Ο "Απόλλων Σαυροκτόνος" του Πραξιτέλη.

Μυθικη Αναζητηση.
Φωτογραφία: Ο "Απόλλων Σαυροκτόνος" του Πραξιτέλη.
«Παρὰ τὸ γεγονὸς ὃτι ὁ Πραξιτέλης ἦταν περισσότερο γνωστὸς γιὰ τὰ μαρμάρινα γλυπτά του, δημιούργησε πολὺ ὂμορφα ἒργα καὶ σὲ χαλκό . Ἒφτιαξε ἓναν νεανικὸ Ἀπόλλωνα ποὺ ὀνομάστηκε Σαυροκτόνος , νὰ ἐνεδρεύῃ μία ὑφέρπουσα σαύρα, μὲ ἓνα βέλος». -Πλίνιος ὁ Πρεσβύτερος, βιβλίο Φυσικῆς Ἱστορίας, 34.69ff, 1ος αἰῶνας μχ...http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2013/09/blog-post_30.html

Ο "Απόλλων Σαυροκτόνος" του Πραξιτέλη.
«Παρὰ τὸ γεγονὸς ὃτι ὁ Πραξιτέλης ἦταν περισσότερο γνωστὸς γιὰ τὰ μαρμάρινα γλυπτά του, δημιούργησε πολὺ ὂμορφα ἒργα καὶ σὲ χαλκό . Ἒφτιαξε ἓναν νεανικὸ Ἀπόλλωνα ποὺ ὀνομάστηκε Σαυροκτόνος , νὰ ἐνεδρεύῃ μία ὑφέρπουσα σαύρα, μὲ ἓνα βέλος». -Πλίνιος ὁ Πρεσβύτερος, βιβλίο Φυσικῆς Ἱστορίας, 34.69ff, 1ος αἰῶνας μχ...http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2013/09/blog-post_30.html

Δημοφιλείς αναρτήσεις