Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Μανώλης Χιώτης (1920 – 1970)

 
Λαϊκός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, που εισήγαγε την τέταρτη -διπλή- χορδή στο μπουζούκι. Πέθανε στις 21 Μαρτίου του 1970, ανήμερα των 50ων γενεθλίων του.
sansimera.gr
 
Λαϊκός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, που εισήγαγε την τέταρτη -διπλή- χορδή στο μπουζούκι.
Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του 1920 στη Θεσσαλονίκη, όπου είχε μετακομίσει η οικογένειά του από το Ναύπλιο. Κατά τη διάρκεια των μαθητικών του χρόνων πήρε μαθήματα κιθάρας, μπουζουκιού και ούτι από τον διάσημο μουσικοδιδάσκαλο της εποχής Γεώργιο Λώλο. Το 1935 επέστρεψε με την οικογένειά του στο Ναύπλιο και σε ηλικία μόλις 15 ετών έκανε τις πρώτες εμφανίσεις του σε μαγαζιά της περιοχής.
Η αλήθεια είναι ότι ο Μανώλης Χιώτης δεν έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια. Η οικογένειά του ήταν ευκατάστατη (η μητέρα του μάλιστα διατηρούσε ένα από τα πλέον αριστοκρατικά μπαρ της εποχής) και αυτό το αρχοντικό στυλ στο πάλκο διατήρησε και ο ίδιος στη μετέπειτα πορεία του.
Το 1936 κατέβηκε στην Αθήνα. Εμφανίστηκε για λίγες ημέρες στα «Παγώνια» (στη Σωκράτους και Αγίου Κωνσταντίνου γωνία) και αμέσως μετά στο «Δάσος», πλάι στον μεγάλο Στράτο Παγιουμτζή. Ήταν ακόμα 16 χρονών, ωστόσο ο Παγιουμτζής, διακρίνοντας το ταλέντο του, τον παρουσίασε στην Columbia, με την οποία υπέγραψε το πρώτο του συμβόλαιο, ως «διευθύνον πρίμο όργανο», το χειμώνα του 1936.
Την επόμενη χρονιά φωνογράφησε και το πρώτο του τραγούδι «Γιατί δεν λες το ναι» (Το χρήμα δεν το λογαριάζω), με εκτελεστή τον Στράτο Παγιουμτζή. Λίγο αργότερα γνωρίζεται με τον Μπαγιαντέρα και παίζει μαζί του στις κλασικές εκτελέσεις των προπολεμικών επιτυχιών του, «Νυχτερίδα», «Μ' έχεις μαγεμένο», «Ζούσα μοναχός χωρίς αγάπη» κ.ά.
Αμέσως μετά την απελευθέρωση, ο Μανώλης Χιώτης χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τον ενισχυτή στις εμφανίσεις του και η καριέρα του εκτινάσσεται απότομα, όταν ηχογραφεί σε δεύτερη εκτέλεση το ήδη επιτυχημένο τραγούδι του «Ο πασατέμπος» (1946). Σε αυτό το τραγούδι κάνει -σύμφωνα με την κυρίαρχη άποψη- την πρώτη του εμφάνιση το τετράχορδο μπουζούκι, μία καινοτομία που εκτιμάται ότι πρώτος ο Χιώτης χρησιμοποίησε, αν και φαίνεται ότι τελικά το τετράχορδο μπουζούκι υπήρχε και νωρίτερα. Στο πάλκο, χρησιμοποιεί δύο μπουζούκια, ένα κλασικό, με μεταλλικές χορδές, κι ένα με χορδές από έντερα, ώστε η χροιά του να μοιάζει με το ούτι.
Με τη Μαίρη Λίντα.
Κατά τη δεκαετία του '40 γράφει τη μια επιτυχία μετά την άλλη: «Πάλι στις τρεις ήρθες εχθές να κοιμηθείς» (Ντουο Χάρμα), «Θα σου πω το μυστικό μου» (Μ. Νίνου), «Το φτωχομπούζουκο» (Στ. Τζουανάκος) κ.ά. Το 1950, έπειτα από δυο χρόνια χωρίς σουξέ, γράφει σε στίχους του Ν. Ρούτσου (που του έδινε στίχους που απέρριπτε ο Τσιτσάνης) «Τα πεταλάκια» και την ίδια χρονιά το «Σ' αυτό το φτωχοκάλυβο» με τη Στέλλα Χασκίλ. Το 1954 παντρεύεται την πρώτη του γυναίκα, την τραγουδίστρια Ζωή Νάχη και αποκτά μαζί της δύο παιδιά. Λίγο αργότερα γνωρίζει τη Μαίρη Λίντα και κάνουν μαζί το ανεπανάληπτο ντουέτο που κυριάρχησε στο ελληνικό τραγούδι μέχρι το '66, οπότε και χώρισαν (είχαν παντρευτεί το 1959). Ανεπανάληπτες επιτυχίες, κλασικές φιγούρες στον κινηματογράφο και λάτιν ρυθμοί, που κορυφώνονταν σε οργιαστικά σόλα. Παράλληλα, δίνει και εκπληκτικά, κλασικού ύφους, σουξέ στον Στέλιο Καζαντζίδη, κυρίως σε στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη.
Το 1959 ενορχηστρώνει τον «Επιτάφιο» του Μίκη Θεοδωράκη, που έχει κάνει ήδη μια αποτυχημένη έκδοση, και τον απογειώνει. Ακολουθούν οι «Λιποτάκτες», η «Πολιτεία» και το «Αρχιπέλαγος». Με τις ενορχηστρώσεις του Χιώτη και τις φωνές της Μαίρης Λίντα, του Γρηγόρη Μπιθικώτση, του Στέλιου Καζαντζίδη και της Μαρινέλλας, τα έργα του Θεοδωράκη, αλλά και του Χατζιδάκι -του οποίου υπήρξε για καιρό σολίστας- αποκτούν λαϊκή απήχηση. Είναι ουσιαστικά αυτός που ανοίγει το δρόμο και στους άλλους λαϊκούς μουσικούς να συνεργαστούν με τους λόγιους συνθέτες, με αποτέλεσμα την έκρηξη του λεγόμενου «Έντεχνου».
Τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του ήταν και τα πιο δραματικά. Χωρίζει με τη Λίντα (πράγμα που του στοίχισε πολύ), κάνει αποτυχημένες συνεργασίες και ο καρκίνος αρχίζει να τον κατατρώγει. Στις 21 Μαρτίου του 1970, ανήμερα των 50ων γενεθλίων του, ο Μανώλης Χιώτης αφήνει την τελευταία του πνοή. Στην κηδεία του, στο Α' νεκροταφείο Αθηνών, ο Γιάννης Καραμπεσίνης παίζει με το μπουζούκι του Χιώτη τα «Ηλιοβασιλέματα» και το δακρυσμένο πλήθος τραγουδά. Μαζί και οι τρεις συντρόφισσες της ζωής του: Ζωή Νάχη, Μαίρη Λίντα και Μπέμπα Κυριακίδου.
Ο Μανώλης Χιώτης υπήρξε μία προσωπικότητα που άλλαξε την ιστορία και την εξέλιξη της μουσικής στην Ελλάδα. Η καινοτομία των τεσσάρων χορδών στο μπουζούκι, που είτε αυτός εφάρμοσε πρώτος είτε την επέβαλλε, μπορεί μεν να προκάλεσε το μένος των παραδοσιακών τριχορδάδων, αλλά έκανε αποδεκτό το μπουζούκι σε όλη την Ελλάδα, μιας και μέχρι τότε ήτανε απαγορευμένο και χαρακτηρισμένο ως «υπερβολικά λαϊκό», αλλά και γνωστό στον υπόλοιπο κόσμο.

Δισκογραφία

  • Ναι μάτια μου (1955)
  • Θέλω να πω τον πόνο μου (1955)
  • Έφυγες και που μ' αφήνεις (1956)
  • Ώρα καλή καράβι μου (1957)
  • Συγχώρα με μητέρα (1957)
  • Εσύ δεν είσαι άνθρωπος (1957)
  • Διάβασα πως παντρεύεσαι (1957)
  • Σκότωσέ με (1957)
  • Απότομα (1959)
  • Απόψε φίλα με (1959)
  • Πάρε το δάκρυ μου (1959)
  • Εσύ είσαι η αιτία που υποφέρω (1959)
  • Τα πεταλάκια (η σούστα) (1961)
  • Οριεντάλ σόλο (1962)
  • Συλβάνα (1962)
  • Hiotis Sorrow (1962)
  • Θεσσαλονίκη μου (1962)
  • Μελαχροινή τσιγγάνα μου (1963)
  • Σήκω κοπέλα μου (1964)
  • Σου γράφω μάνα από την Αμερική (1965)
  • Σαν πρώτα δεν μ' αγαπάς (1965)
  • Honeymoon (1965)
  • Ανοίχτε απόψε ουράνια (1965)
  • Η μεγάλη μου αγάπη (1965) 
 

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

 
Η Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Η αρχική έμπνευσή της ανήκει στον έλληνα ποιητή Μιχαήλ Μήτρα, ο οποίος το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρε...
sansimera.gr
Η Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Η αρχική έμπνευσή της ανήκει στον έλληνα ποιητή Μιχαήλ Μήτρα, ο οποίος το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι' αυτό.
Η εισήγησή του έφτασε με επιστολή στα χέρια του ποιητή και μελετητή της ποίησης Κώστα Στεργιόπουλου, προέδρου τότε της Εταιρείας Συγγραφέων. Η ποιήτρια Λύντια Στεφάνου πρότεινε ως ημέρα εορτασμού την 21η Μαρτίου, την ημέρα της εαρινής ισημερίας, που συνδυάζει το φως από τη μία και το σκοτάδι από την άλλη, όπως η ποίηση, που συνδυάζει το φωτεινό της πρόσωπο της αισιοδοξίας με το σκοτεινό πρόσωπο του πένθους. Η πρώτη Ημέρα Ποίησης γιορτάστηκε το 1998 στο παλιό ταχυδρομείο της πλατείας Κοτζιά. Ετοιμάστηκε με ελάχιστα έξοδα και πολλή εθελοντική δουλειά, και είχε μεγάλη επιτυχία.
Την επόμενη χρονιά ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO, εισηγήθηκε στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του οργανισμού η 21η Μαρτίου να ανακηρυχθεί Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, όπως η 21η Ιουνίου είναι Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής. Οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Τυνήσιοι και άλλοι πρέσβεις από χώρες της Μεσογείου υποστήριξαν την εισήγηση και η ελληνική πρόταση υπερψηφίστηκε.
Τον Οκτώβριο του 1999, στη Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι, η 21η Μαρτίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Το σκεπτικό της απόφασης ανέφερε: «Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης θα ενισχύσει την εικόνα της ποίησης στα ΜΜΕ, ούτως ώστε η ποίηση να μην θεωρείται πλέον άχρηστη τέχνη, αλλά μια τέχνη που βοηθά την κοινωνία να βρει και να ισχυροποιήσει την ταυτότητά της. Οι πολύ δημοφιλείς ποιητικές αναγνώσεις μπορεί να συμβάλουν σε μια επιστροφή στην προφορικότητα και στην κοινωνικοποίηση του ζωντανού θεάματος και οι εορτασμοί μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για την ενίσχυση των δεσμών της ποίησης με τις άλλες τέχνες και τη φιλοσοφία, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η φράση του Ντελακρουά "Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση"».
 

Έτος Αριστοτέλη το 2016

 
Το 2016 ανακηρύχθηκε Έτος Αριστοτέλη από την Unesco, με αφορμή τη συμπλήρωση 2.400 χρόνων από τη γέν...
itimes.gr

Έτος Αριστοτέλη το 2016

Το 2016 ανακηρύχθηκε Έτος Αριστοτέλη από την Unesco, με αφορμή τη συμπλήρωση 2.400 χρόνων από τη γέννηση του κορυφαίου Έλληνα φιλοσόφου κι έπειτα από σχετική πρόταση που υπέβαλε η Ελληνική Εθνική Επιτροπή. Η πρόταση εγκρίθηκε από την 38η Γενική Διάσκεψη του διεθνούς Οργανισμού, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στο Παρίσι.
Σειρά σημαντικών εκδηλώσεων, που θα πραγματοποιηθούν υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας για το Έτος Αριστοτέλη, παρουσίασαν ο υφυπουργός Παιδείας Θεοδόσης Πελεγρίνης και η πρόεδρος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την Unesco, Μαρία Αικατερίνη Παπαχριστοπούλου Τζιτζικώστα.
«Πάντοτε μιλάμε στον τόπο μας για την ανάγκη της εξωστρέφειας της παιδείας μας. Η απόφαση της Unesco είναι μια ευκαιρία για εμάς. Κι εδώ και στο εξωτερικό, όπως στη Χαϊδελβέργη και στο Παρίσι, οι εκδηλώσεις κινούνται σε αυτήν την κατεύθυνση. Η κορυφαία εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στη γαλλική πρωτεύουσα στις 18 Νοεμβρίου, που είναι και η παγκόσμια ημέρα φιλοσοφίας» τόνισε σε δηλώσεις του ο Κ. Πελεγρίνης.

Εκδηλώσεις
19 – 20 Μαρτίου: «Αριστοτέλης: Λόγος περί παθών – από την ρητορική του μίσους στην ρητορική της αποδοχής» (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Βρετανικό Συμβούλιο).
23 – 28 Μαΐου: Παγκόσμιο Συνέδριο «Αριστοτέλης, 2.400 χρόνια» (Θεσσαλονίκη – Κέντρο Αριστοτελικών σπουδών).
2 Ιουλίου: Έκθεση από τη Σχολή Καλών Τεχνών (Στάγειρα Χαλκιδικής).
9 Ιουλίου: «Αριστοτέλης, ο δημιουργός της Βιολογίας- μία άλλη πτυχή του έργου του» (Μυτιλήνη – Γραφείο Unesco, Πανεπιστήμιο Αιγαίου).
10 – 17 Ιουλίου: Παγκόσμιο συνέδριο «Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη» (Φιλοσοφική Σχολή Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών). Το συνέδριο οργανώνεται από τη Διεθνή Εταιρεία Ελληνικής Φιλοσοφίας, την Ελληνική Φιλοσοφική Εταιρεία και τη Φιλοσοφική Εταιρεία της Κύπρου.
11 – 14 Ιουλίου: Η συμβολή του Αριστοτέλη στην ζωομουσικολογία (Αθήνα – Τμήμα Μουσικών σπουδών ΕΚΠΑ).
14 – 17 Σεπτεμβρίου: Αριστοτέλειος λόγος (Αθήνα, New York Times).
13 Οκτωβρίου: Ο Αριστοτέλης στα ελληνικά (ΙΕΠ – Αθήνα).
18 Νοεμβρίου: Ο Αριστοτέλης στα Ευρωπαϊκά Σχολεία: παρόν, μέλλον. Θεατρική παράσταση για τον Αριστοτέλη (Unesco, Παρίσι).
16 Δεκεμβρίου: Μαθητικό Φεστιβάλ για τον Αριστοτέλη (Αθήνα, Σχολεία Unesco).
14 – 17 Ιανουαρίου: Συνέδριο «Ο Αριστοτέλης σήμερα» (Κέντρο Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας της Ακαδημίας Αθηνών και το Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθήνας).
 

Κυριακή 20 Μαρτίου 2016

Ανάμνηση Θαύματος κολλύβων Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
perivolipanagias.blogspot.com|Από Περιβόλι Παναγιάς
Εορτάζει 43 ημέρες πριν το Άγιο Πάσχα.
Ο Ιουλιανός ο παραβάτης, γνωρίζοντας ότι οι χριστιανοί καθαρίζονται με τη νηστεία στη πρώτη εβδομάδα της αγίας Σαρακοστής - γι' αυτό την λέμε καθαρά εβδομάδα - θέλησε να τους μολύνει. Διέταξε λοιπόν, κρυφά, όλες οι τροφές στην αγορά να ραντισθούν με αίματα ειδωλολατρικών θυσιών.

Όμως με Θεία ενέργεια, φάνηκε στον ύπνο του τότε Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Ευδόξίου, ο μάρτυρας Θεόδωρος και φανέρωσε το πράγμα.

Παρήγγειλε να ενημερωθούν όλοι οι χριστιανοί, να μην αγοράσουν καθόλου τρόφιμα από την αγορά και για να αναπληρώσουν την τροφή να βράσουν σιτάρι και να φάνε τα λεγόμενα κόλλυβα, όπως τα έλεγαν στα Ευχάϊτα.

Ετσι και έγινε και ματαιώθηκε ο σκοπός του ειδωλολάτρη αυτοκράτορα. Και το Σάββατο τότε, ο ευσεβής λαός που διαφυλάχθηκε αμόλυντος στην καθαρά εβδομάδα, απέδωσε ευχαριστίες στον μάρτυρα.

Από τότε γύρω στα μέσα του Δ΄ αιώνα, η Εκκλησία τελεί κάθε έτος την ανάμνηση αυτού του γεγονότος σε δόξα Θεού και τιμή του μάρτυρα αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος.

Περισσότερα για τον Άγιο Θεόδωρο τον Τήρων μπορείτε να διαβάσετε στις 17 Φεβρουαρίου (Κλικ εδώ)

Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

Ο κατεδαφισμένος πολιτισμός της Αθήνας

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Υπέροχα κτίρια που δεν υπάρχουν πια, χαρακτηριστικά μιας ιστορικής πρωτεύουσας που έχασε τον χαρακτήρα της στο όνομα της ανάπτυξης και μιας…
official.gr

θεοί πολέμησαν μαζί με τους Έλληνες

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

Ο Έλληνας μαχητής, όπως και αν προσφωνούσε τους θεούς του, πάντα…
mixanitouxronou.gr|Από ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

ΗΡΩΑΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΣΤΗ ΣΑΜΟ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
stoxos.gr

ΗΡΩΑΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΣΤΗ ΣΑΜΟ: ΠΑΛΕΨΕ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΥΡΚΟ ΔΙΑΚΙΝΗΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝ ΣΥΛΛΑΒΕΙ!!! ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΒΓΑΛΑΝ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΟΙ ΑΛΗΤΕΣ...

 
Ένα απίστευτο περιστατικό συνέβη πριν από λίγες ημέρες στη Σάμο όπου και το... Λιμενικό Σώμα αλλά και η Ελληνική Αστυνομία κράτησαν κρυφό χωρίς να εκδώσουν καμμία απολύτως ανακοίνωση!
Πρόκειται για την αυτοθυσία ενός αστυνομικού από τη Σάμο όπου με κίνδυνο της ζωής του και ευρισκόμενος εκτός υπηρεσίας, προχώρησε στη σύλληψη ενός Τούρκου διακινητή που μετέφερε παράνομα 11 πρόσφυγες με το δουλεμπορικό του σκάφος!
Συγκεκριμένα ο Γεώργιος Καργιωτάκης, Ειδικός Φρουρός της Ελληνικής Αστυνομίας που υπηρετεί στην Αστυνομική Διεύθυνση Σάμου, βρισκόταν την περασμένη Τετάρτη 9 Μαρτίου το απόγευμα, μαζί με άλλους συμπολίτες του στην παραλία "Σιδερά" δίπλα στην περιοχή Ποσειδώνιο, όπου είχαν πάει προκειμένου να κάνουν καθαρισμό της παραλίας από τα χιλιάδες σωσίβια και πλαστικές βάρκες που έχουν κατακλύσει την περιοχή!
Ενώ λοιπόν γινόταν η συγκομιδή σε κάποιες ψαρόβαρκες και άλλα σκάφη, ξαφνικά εμφανίστηκε από την θάλασσα ένα φουσκωτό σκάφος με τον διακινητή να φθάνει στην παραλία και να αποβιβάζει τους μετανάστες (9 άνδρες και 2 γυναίκες)!
Σύμφωνα με τους αυτόπτες μάρτυρες που έβλεπαν έκπληκτοι να συμβαίνει αυτό το γεγονός μπροστά τους, είδαν τον Ειδικό Φρουρό που βρισκόταν πάνω σε ένα αλιευτικό σκάφος να αρχίζει να καταδιώκει τον διακινητή, που εν τω μεταξύ είχε αφήσει τους μετανάστες και προσπαθούσε να διαφύγει!
Όταν έφτασε δίπλα στο φουσκωτό του Τούρκουδουλέμπορα με αυτοθυσία πήδηξε μέσα στο σκάφος και άρχισε να παλεύει μαζί του μέχρι που ο Τούρκος έπεσε στη θάλασσα!
Ο Τούρκος φαίνεται ότι ήταν πολύ καλά προετοιμασμένος, αφού φορούσε στολή δύτη (κάτι που φαίνεται και στην αποκλειστική φωτογραφία που μας έδωσε αυτόπτης μάρτυρας) και προσπαθούσε με υποβρύχια κατάδυση να βγει σε απόμερο μέρος της περιοχής ώστε να διαφύγει στη στεριά!
Όμως ο Ειδικός Φρουρός κατάφερε να τον ακινητοποιήσει και να τον παραδώσει σε στελέχη της ομάδας "ΠΟΣΕΔΩΝ" που είχαν φτάσει στην περιοχή και είχαν κληθεί από τους κατοίκους!
Ο Τούρκος διακινητής είναι ο Κ.Β. 52 ετών, κάτοικος της πόλης INEBOLOU στη Τουρκία και είχε συλληφθεί και πάλι στη Σάμο τον Σεπτέμβριο του 2009 όπου μετέφερε και πάλι μετανάστες με αποτέλεσμα να βρεθεί στη φυλακή!


Όμως απ' ότι φαίνεται ο κύριος αυτός το είχε κάνει επάγγελμα!
Ο Τούρκος οδηγήθηκε στο αυτόφωρο και προφυλακίστηκε μέχρι να εκδικαστεί η υποθεσή του.
Πάντως η αυτοθυσία του εν λόγω αστυνομικού εξέπληξε όλους τους κατοίκους της Σάμου, που τον γνωρίζουν για την προσφορά του, (όπως και άλλων αστυνομικών του νησιού) από τη στιγμή που ξεκίνησε να υπάρχει αυτό το μεγάλο προσφυγικό κύμα!
Αυτό που μας κάνει εμάς εντύπωση είναι πως ενώ υπάρχουν αναφορές, έχουν γραφτεί άρθρα σε πανελλήνας κυκλοφορίας εφημερίδες και site και ενώ έχουν γίνει εισηγήσεις από ανωτέρους του για την απονομή έστω μιας τυπικής εύφημου μνείας, ως μοναδική αναγνώριση στο έργο που επιτελούν, δυστυχώς ούτε η Αστυνομική Διεύθυνση Σάμου, αλλά ούτε και η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Βορείου Αιγαίου έχουν κάνει κάτι τέτοιο, κρύβοντας τις εισηγήσεις στο συρτάρι!
Αντίθετα όπως γράφουμε και στην αρχή αποκρύπτουν το γεγονός και δεν βγάζουν ούτε δελτίο τύπου για τη σύλληψη του δουλέμπορα!
Ο Γιώργος Καργιωτάκης, ο Δημήτρης Βακάλης και 2-3 άλλοι αστυνομικοί με μηδαμινά μέσα από τις αρχές του καλοκαιριού του 2015 μέχρι σήμερα έχουν απεγκλωβίσει και διασώσει από τα θανατηφόρα βράχια του νησιού, τουλάχιστον 1100 πρόσφυγες και μετανάστες (ανάμεσα τους και 380 περίπου γυναικόπαιδα) και έχουν μεταφέρει με τα υπηρεσιακά λεωφορεία της Ελληνικής Αστυνομίας πάνω από 10.000 ανθρώπους!
Με τι μισθό; Αφήστε το καλύτερα...
 

Τι συμβολίζει το πέταγμα του χαρταετού;

Τι συμβολίζει το πέταγμα του χαρταετού;
 
Καθαρά Δευτέρα κι ο ουράνος γεμίζει πολύχρωμους χαρταετούς που συναγωνίζονται ποιος θα πάει πιο ψηλά. Τι συμβολίζει όμως το πέταγμα του χαρταετού;…
pontos-news.gr
Καθαρά Δευτέρα κι ο ουράνος γεμίζει πολύχρωμους χαρταετούς που συναγωνίζονται ποιος θα πάει πιο ψηλά. Τι συμβολίζει όμως το πέταγμα του χαρταετού;
Η καθαρά Δευτέρα κατά την Ορθόδοξη εκκλησία είναι η μέρα που ο άνθρωπος καθαρίζεται ψυχικά και σωματικά και προετοιμάζεται για την μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής.

Ο χαρταετός έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Τον 4ο  αιώνα  π.Χ., ο  μαθηματικός  και  αρχιμηχανικός  Αρχύτας  (440-360 π.Χ.), από  τον  Τάραντα  της  Νότιας  Ιταλίας, καλός  φίλος  του  Πλάτωνα  και  οπαδός  του  Πυθαγόρα, χρησιμοποίησε  στην  αεροδυναμική  του  τον  χαρταετό  και  λέγεται  ότι  ήταν  ο  εφευρέτης  του.
Και το 1752, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος, διαπίστωσε με την βοήθεια ενός αετού, τον ηλεκτρισμό της ατμόσφαιρας και έφτιαξε το αλεξικέραυνο.
Επίσης οι χαρταετοί ήταν κομμάτι της πίστης των λαών της ανατολής. Οι λαοί αυτοί στόλιζαν τους χαρταετούς με ευχές και επιθυμίες, και πετώντας τους τις έστελναν όσο πιο κοντά μπορούσαν στο θεό.

Μια πιθανή εξήγηση για το πέταγμα του χαρταετού είναι ότι συμβολίζει την ανάγκη του ανθρώπου για εξύψωση πνευματική και ψυχική.

Το βλέμμα είναι στραμμένο στον ουρανό και το σκίρτημα χαράς που νιώθουμε, όταν καταφέρνουμε να τον δούμε να πετάει ψηλά, είναι πολύ μεγάλο.
Ίσως γιατί κατά βάθος ευχόμαστε να μπορούσαμε να βρεθούμε κι εμείς μαζί του εκεί ψηλά. Όποιος δεν πέταξε ποτέ χαρταετό, δεν έστρεψε το βλέμμα όσο ψηλά χρειάζεται...
Όποιος κι αν είναι ο πραγματικός συμβολισμός του, το βέβαιο είναι ότι προσφέρει χαρά και διασκέδαση σε μικρούς και μεγάλους.
Αμόλα καλούμπα λοιπόν και μακριά από τα καλώδια της ΔΕΗ...
Καλή Σαρακοστή!
 

το ψωμί της Καθαρής Δευτέρας

Η λαγάνα είναι άρρηκτα δεμένη στους νεότερους χρόνους με το ψωμί της Καθαρής Δευτέρας. 
Συνήθως ζυμώνεται και « πατιέται » με τα χέρια μόνο, για να γίνει επίπεδη. Και έτσι την επόμενη της τελευταίας Κυριακής των Απόκρεων, της Τυρινής, έχει την τιμητική της.
Την μέρα αυτή λοιπόν που ο άνθρωπος καθαρίζει την ψυχή και το σώμα του για να φτάσει στο τέρμα δηλαδή στο Πάσχα και να αναστηθεί ξανά με την Ανάσταση του Κυρίου, το ψωμί, το « σώμα » του Χριστού κατά τα εκκλησιαστικά κείμενα είναι το βασικό έδεσμα. Κι επειδή έπρεπε να διαφέρει από αυτό των υπόλοιπων ημερών της έδιναν και ένα ιδιόμορφο σχήμα, αυτό της λεγόμενης “κυρα-Σαρακοστής”, που παριστάνει μια μακριά γυναίκα που έχει ένα σταυρό στο κεφάλι. Φτιάχνεται από ζυμάρι, αλάτι ,αλεύρι και νερό που δεν έχει στόμα για να μην μιλάει και να κουτσομπολεύει όλες τις μέρες που κρατούσε η νηστεία μέχρι το Πάσχα. Έχει επτά πόδια όσες και οι εβδομάδες μέχρι το Μεγάλο Σάββατο όπου το έκρυβαν σε ένα ξερό σύκο ή σε ένα καρύδι και όποιος το έβρισκε ήταν ο τυχερός της επόμενης χρονιάς .Τα χέρια της είναι σταυρωμένα σαν να προσεύχεται και η ποδιά της γεμάτη με νηστήσιμα φαγητά. Τα πιο παλιά χρόνια την κρεμούσαν στο ταβάνι ή δίπλα στο εικονοστάσι και χρησίμευε σαν ημερολόγιο. http://www.cretalive.gr/…/vi…/to-glukisma-twn-ftwchwn/312437

~ Η Καθαρή Δευτέρα παλιά ~


~ Η Καθαρή Δευτέρα παλιά ~
Η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής, της νηστείας του Πάσχα. Απο τους λαογράφους θεωρείται ο επίλογος των βακχικών εορτών της Αποκριάς, οι οποίες αρχίζουν την Τσικνοπέμπτη και τελειώνουν την Καθαρά Δευτέρα.
Παλιά στον Κρόκο, τη «Γκόμπλιτσα», εκείνη τη μέρα οι άντρες δέν εργαζόντουσαν καθόλου, ήταν μεγάλη γιορτή (άλλωστε ήταν εξαντλημένοι απο το ξενύχτι και την οινοποσία της Μεγάλης Αποκριάς). Μόνη τους υποχρέωση ήταν η περιποίηση των ζώων και το κουβάλημα του νερού απο τον Λάκκο.
Για τις γυναίκες όμως κάτι τέτοιο δέν ίσχυε: σε κάθε νοικοκυρόσπιτο τα θηλυκά όλων των ηλικιών (τότε ζούσαν δυό και τρείς οικογένειες σε ένα σπίτι) πρωί-πρωί έπρεπε να καθαρίσουν όλα τα μαγειρικά τους σκεύη («αγκιά») απο κάθε ίχνος λίπους.
Καθάριζαν τα ταψιά, τα «σνιά», τα «γκιούμνια», τα κατσαρόλια («τιντζιρέδγια»), τα πιάτα, τα κουτάλια («χλιάργια»), τα καζάνια («χαλκώματα»), τα τσουκάλια («τσκάλια»), τα πήλινα και ότι άλλο είχαν χρησιμοποιήσει εκείνες τις μέρες για τις γιορτές.
Κατέβαζαν ακόμα απο τα ράφια της κοινής τους κουζίνας και αυτά που δέν πολυχρησιμοποιούσαν και τα έπλεναν. Πλένανε ακόμα και τη σκάφη του ζυμώματος («σκαφίδι»), που δέν είχε λίπος, αλλα έπρεπε να πλυθεί και αυτή για να είναι καθαρή και πάντα γεμάτη.
Τα καθαριστικά τους ήταν ζεστό σταχτόνερο ή λεπτή άμμος και αργότερα προστέθηκε και το πράσινο σαπούνι που το λιώνανε σε μιά κατσαρόλα. Τα απλώνανε μετά στον ήλιο μέσα στην αυλή του σπιτιού (στον «νουβρό»), για να στεγνώσουν, για να δούν οι γειτόνισσες πόσα αγαθά («καλούδια») έχουν και τί προκομμένες νοικοκυρές είναι.
Αποκαμωμένες, όταν τελείωναν, έτρωγαν λίγες ελιές, πράσα ωμά, χαλβά, νερόβραστα φασόλια και κυρίως άζυμο ψωμί, τη λαγάνα, που την είχαν ζυμώσει μόνες τους.
Ξεκινούσε η μεγάλη νηστεία για το Πάσχα και έπρεπε να γίνει ο καθαρισμός της ψυχής και του σώματος, μαζί με αυτά γινόταν και ο καθαρισμός των «αγκιών». Έτσι όλα ήταν έτοιμα για την μεγάλη γιορτή του Πάσχα, που ακολουθούσε.

Κείμενο-φωτογραφία: Ιωάννα Κύρου.
Editing: Χρ. Χριστοδούλου, για το Κοζανιτολόγιο.

Δημοφιλείς αναρτήσεις