Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

Ο παραδοσιακος Μουσακάς του Τσελεμεντέ

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.
Σήμερα ο εγγονός του Ν.Τσελεμεντέ , #Γιώργος #Τσελεμεντές μας παρουσιάζει στο #greekaffair την αυθεντική παραδοσιακή συνταγή του #Μουσακά που είναι και από τα πιο δημοφιλή πιάτα της Ελληνικής κουζίνας, σε διεθνές επίπεδο.

Σήμερα ο εγγονός του Ν.Τσελεμεντέ , Γιώργος Τσελεμεντές μας…

Σήμερα ο εγγονός του Ν.Τσελεμεντέ , Γιώργος Τσελεμεντές μας παρουσιάζει την αυθεντική παραδοσιακή συνταγή του Μουσακά που είναι και από τα πιο δημοφιλή πιάτα της Ελληνικής κουζίνας, σε διεθνές επίπεδο


Παρόλο που θεωρείται ένα παραδοσιακό Ελληνικό πιάτο, η ιστορία του είναι σχετικά πρόσφατη, καθώς “πατέρας” της συνταγής με τη μορφή που την ξέρουμε σήμερα είναι ο Νίκος Τσελεμεντές, ο οποίος πάντρεψε τα υλικά του μουσακά σε ένα πιάτο μαζί με τη μπεσαμέλ σαν επικάλυψη περίπου στα 1920.

Δυστυχώς στις περισσότερες τουριστικές περιοχές, ο μουσακάς που είναι ο κυριότερος πρεσβευτής της Ελληνικής κουζίνας, σερβίρεται -ας μας επιτραπεί η έκφραση- κακοποιημένος, με κακής ποιότητας υλικά και πρόχειρα μαγειρεμένος. Ελπίζουμε αυτό κάποια στιγμή να αλλάξει και να αντιληφθούμε όσοι ασχολούμαστε με τη γαστρονομία πόσο σημαντικό είναι για τη χώρα μας να αξιοποιήσει σωστά τη δύναμη της κουζίνας της. Τους νοστιμότερους πάντως μουσακάδες, τους έχουμε γευτεί σε σπίτια φίλων ή στο πατρικό μας.


Που περιέχει μόνο στρώσεις από πολύ ψιλοκομμένο κρέας (σήμερα πια κιμά) και φέτες μελιτζάνας, ψημένες 


ΥΛΙΚΑ
4 ΜΕΛΙΤΖΑΝΕΣ ΦΛΑΣΚΕΣ ΜΕΤΡΙΕΣ
5 ΠΑΤΑΤΕΣ 500 ΓΡΑΜΜ. ΚΙΜΑΣ ΜΑΓΕΙΡΕΜΕΝΟΣ ΟΠΩΣ ΓΙΑ ΜΠΟΛΟΝΙΕΖ (συνταγή ακολουθεί)
ΑΛΑΤΙ – ΠΙΠΕΡΙ
ΖΑΧΑΡΗ
ΗΛΙΕΛΑΙΟ
ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Καθαρίζουμε τις πατάτες και τις κόβουμε σε φέτες πάχους περίπου 1 εκατοστού. Αφαιρούμε από τις μελιτζάνες το κοτσάνι, κόβουμε και αφαιρούμε 4 κάθετες λωρίδες από την φλούδα τους και τις κόβουμε και αυτές σε φέτες περίπου 1 εκατοστού. Σε ένα τηγάνι βάζουμε ηλιέλαιο και τηγανίζουμε τις πατάτες σε μέτρια φωτιά, να είναι μαλακές και να έχουν πάρει χρώμα. Κατόπιν σε λίγο πιο δυνατή φωτιά τηγανίζουμε τις μελιτζάνες. Τα βάζουμε σε ένα σουρωτήρι και τα αφήνουμε να στραγγίξουν για 15 λεπτά.Στρώνουμε τις πατάτες σε μια λαμαρίνα την μια δίπλα στην άλλη φροντίζοντας να μην αφήσουμε κανένα κενό, αλατιπιπερώνουμε ελαφρά, απλώνουμε από επάνω το μισό κιμά και μετά στρώνουμε τις μελιτζάνες , πάλι χωρίς να αφήσουμε κενό, αλατοπιπερώνουμε ελαφρά και ρίχνουμε και λίγη ζάχαρη. Συνεχίζουμε απλώνοντας τον υπόλοιπο κιμά και τελειώνουμε με μια ακόμη στρώση μελιτζάνας στις οποίες ρίχνουμε ξανά αλάτι πιπέρι και λίγη ζάχαρη.
ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΠΕΣΑΜΕΛ
125 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ ΗΛΙΕΛΑΙΟ
125 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ ΑΛΕΥΡΙ
625 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ ΓΑΛΑ
ΛΙΓΗ ΚΕΦΑΛΟΓΡΑΒΙΕΡΑ ΤΡΙΜΜΕΝΗ
ΜΟΣΧΟΚΑΡΥΔΟ ΤΡΙΜΜΕΝΟ
ΑΛΑΤΙ – ΠΙΠΕΡΙ
2 ΑΥΓΑ
ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Σε μια κατσαρόλα ρίχνουμε το λάδι το αλεύρι και τα δουλεύουμε μαζί με ένα σύρμα σε δυνατή φωτιά.Μόλις το μείγμα πάρει λίγο χρώμα, προσθέτουμε το γάλα και ανακατεύουμε συνεχώς για να μην μας σβωλιάσει και κολλήσει.Όταν αρχίσει και κάνει τις πρώτες φουσκάλες, αποσύρουμε την κατσαρόλα  από την φωτιά και προσθέτουμε λίγο αλατοπίπερο λίγο μοσχοκάρυδο και την κεφαλογραβιέρα ανακατεύοντας συνεχώς. Μόλις κρυώσει λίγο προσθέτουμε τα αυγά ανακατεύοντας καλά.Ρίχνουμε την μπεσαμέλ πάνω από τις μελιτζάνες και την απλώνουμε ομοιόμορφα. Αν θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε μερικά κομματάκια βούτυρο και κεφαλογραβιέρα τριμμένη. Ψήνουμε στους 170 – 180 βαθμούς μέχρι να πάρει χρώμα και να ψηθεί η μπεσαμέλ.
ΚΙΜΑΣ ΜΠΟΛΟΝΙΕΖ
ΥΛΙΚΑ
500 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ ΜΟΣΧΑΡΙΣΙΟΣ ΚΙΜΑΣ
1 ΚΡΕΜΜΥΔΙ ΨΙΛΟΚΟΜΜΕΝΟ
ΤΟΜΑΤΟΠΕΛΤΕΣ (1 ΚΟΥΤΑΛΙΑ ΤΗΣ ΣΟΥΠΑΣ)
1 ΠΟΤΗΡΙ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΡΑΣΙ
ΗΛΙΕΛΑΙΟ
ΑΛΑΤΙ – ΠΙΠΕΡΙ
ΖΑΧΑΡΗ (1/2 ΚΟΥΤΑΛΙΑ ΤΟΥ ΓΛΥΚΟΥ)
ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Σοτάρουμε το κρεμμύδι σε μια κατσαρόλα με λίγο ηλιέλαιο. Μόλις πάρει χρώμα, προσθέτουμε τον κιμά και τον αφήνουμε να βγάλει τα υγρά του ανακατεύοντας συχνά. Προσθέτουμε το κρασί και μετά αλάτι, πιπέρι και τη ζάχαρη. Αραιώνουμε τον τοματοπελτέ μας σε κρύο νερό, τον ρίχνουμε στην κατσαρόλα, συμπληρώνουμε με νερό και αφήνουμε να βράσει.
ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΟΡΕΞΗ
ΤΣΕΛΕΜΕΝΤΕΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

THEY WANT MY CROPS TOO? - Bill hill vs Aliens


πλεκτα έργα τέχνης

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα άλμπουμ.


Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.
Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.
Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο 




























Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.


Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

 Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.


 Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

 Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

 Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

 Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.


Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.


Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.


Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο. 

 Η εικόνα ίσως περιέχει: εσωτερικός χώρος
Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.




Ο χρήστης ‎إبرتي الشقية moshera elhnawey‎ πρόσθεσε 468 νέες φωτογραφίες στο άλμπουμ: ‎الباترونات‎.

Ἁγία Εὐφημία



Photo

Ἁγία Εὐφημία

Στὴν ἀσιατικὴ παραλία τοῦ Βοσπόρου, ἡ ἀρχαιότατη Χαλκηδὼν τῶν Μεγαρέων, προέκταση τῆς βυζαντινῆς Κωνσταντινουπόλεως, εἶναι σήμερα ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ πολυάνθρωπα προάστια τῆς Πόλης καὶ ἕδρα τῆς ὁμώνυμης Μητροπόλεως.
Ὁ ναὸς τῆς Ἁγίας Εὐφημίας δὲν ἔχει καμιὰ σχέση μὲ τὸν περίλαμπρο ναὸ ποὺ εἶχε χτίσει, πάνω στὸν τάφο τῆς Ἁγίας, ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος, καὶ κατὰ τὸν Σκαρλᾶτο Βυζάντιο, δὲν εἶναι κὰν χτισμένος στὸ ἴδιο σημεῖο.
Ὁ ἀρχαῖος ναὸς πρέπει νὰ ἐξαφανίστηκε γύρω στὰ 1555 καί ὅσοι ἀπὸ τοὺς χριστιανοὺς δὲν ἐγκατέλειψαν τότε τὴν περιοχή, συγκεντρώθηκαν γύρω ἀπὸ τὴν ἀρχαία Μονὴ τῆς Ἁγίας Βάσσης. Ἡ μονὴ μετονομάσθηκε σὲ Μονὴ Ἁγίας Εὐφημίας καὶ τὸ 1694 οἰκοδομήθηκε ὁ ναὸς ὁ ὁποῖος καὶ ἐπανιδρύθηκε τὸ 1832.
Στὴν ἐξωτερικὴ πλευρὰ τῆς μάνδρας ποὺ περικλείει τὸ ἐκκλησιαστικὸ συγκρότημα εἶναι ἐνσωματωμένη μιὰ θαυμάσια ὀθωμανικὴ κρήνη. Μπαίνοντας στὸν αὐλόγυρο ἀντικρίζουμε ἀπέναντι δεξιά, τὸ κτήριο τῶν γραφείων καὶ τάφους τῆς οἰκογενείας Ζαχάρωφ.
Ἡ ἐκκλησία ἔχει περίεργο σχῆμα. Ἀπὸ τὸν νάρθηκα μπαίνει κανεὶς σὲ ἄλλον νάρθηκα καὶ ἀπὸ ἐκεῖ στὸν κυρίως ναό. Σύμφωνα μὲ μία λαϊκὴ παράδοση, τὸν ναὸ ἔχτισε τὴν περίοδο τῶν διωγμῶν, ἡ ἴδια ἡ Ἁγία, ἰσχυριζόμενη ὅτι ἐπρόκειτο γιὰ κτήριο λουτρῶν κι ἔτσι ἐξηγοῦν τὸ παράδοξο τοῦ ἀρχιτεκτονήματος.
Στὸν πρῶτο νάρθηκα δεξιὰ ὑπάρχει τὸ ἁγίασμα τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς κι᾽ ἔχει μεταφερθεῖ ἐκεῖ ἀπὸ ἕναν διπλανὸ δρόμο, ἐπειδὴ ὁ Τοῦρκος ἰδιοκτήτης του τὸ κρατοῦσε σφραγισμένο. Ὑπάρχει ἐπίσης μιὰ μεγάλη εἰκόνα τῆς Δ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου.
Τὸ τέμπλο τοῦ ναοῦ εἶναι ὡραιότατο καὶ οἱ Δεσποτικὲς εἰκόνες εἶναι καλυμμένες μὲ ἀσήμι. Ὑπάρχουν ἐπίσης κειμήλια ποὺ διασώθηκαν καὶ μεταφέρθηκαν ἐδῶ ἀπὸ τὸν παλαιότερο ναό. Ἕνας Ἐπιτάφιος κεντημένος κρέμεται ἀριστερὰ καὶ φέρει τὴν χρονολογία 1741.
Ἡ ἐκκλησία, ποὺ βρίσκεται σήμερα στὸ κέντρο τῆς παλιᾶς γραφικῆς ἀγορᾶς τῆς Χαλκηδόνας, ἀνακαινίσθηκε πρόσφατα μὲ δαπάνη τοῦ Σωκράτη Κόκκαλη.
Ἰσμήνη Καπάνταη
Ἐκκλησίες στὴν Κωνσταντινούπολη
Νικόλαος Γκίνης – Κωνσταντῖνος Στράτος

Photo 

 


Ναύπλιο, του Βαγγέλη Μπουγιώτη
Mε κάθε λαμπρότητα εορτάζει η Αργολίδα την Μεγαλομάρτυρα Αγία Ευφημία στο ομώνυμο εκκλησάκι στην περιοχή Νέας Τίρυνθας Αργολίδας. Πρόκειται για ένα πανέμορφο εκκλησάκι που την φροντίδα του έχουν οι φύλακες των αγροτικών και δικαστικών φυλακών της Τίρυνθας και βρίσκεται μόλις δύο χιλιόμετρα από το Ναύπλιο .Κάθε χρόνο την παραμονή της εορτής τελείται πανηγυρικός εσπερινός και κατόπιν γίνεται η λιτάνευση της ιερής εικόνας της Αγίας Ευφημίας πέριξ του Ιερού ναού παρουσία πλήθος κόσμου μιας και είναι ο μοναδικός ναός στην Αργολίδα που είναι αφιερωμένος στην Αγία Ευφημία. Φέτος τον πανηγυρικό εσπερινό τέλεσαν οι Ιερείς πατέρας Γεώργιος και πατέρας Ιωάννης Μυτροσίλης

Διεθνής Ημέρα για τη Διατήρηση της Στιβάδας του Όζοντος


πηγήhttp://www.zougla.gr/perivallon/article/die8nis-imera-gia-ti-diatirisi-tis-stivadas-tou-ozontos

Διεθνής Ημέρα για τη Διατήρηση της Στιβάδας του Όζοντος

Πρώτη καταχώρηση: Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012, 00:33
Κάθε χρόνο στις 16 Σεπτεμβρίου γιορτάζεται η Διεθνής Ημέρα για τη Διατήρηση του Στρώματος του Οζοντος, σε ανάμνηση της 16ης Σεπτεμβρίου του 1987, όταν αντιπρόσωποι από 24 χώρες υπέγραφαν το Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ, δεσμευόμενοι να περιορίσουν εκείνες τις χημικές ουσίες που καταστρέφουν το ζωτικό για τον άνθρωπο στρώμα του όζοντος..Σήμερα, οι χώρες που έχουν υπογράψει τη συνθήκη ανέρχονται σε 198.

Το στρώμα του όζοντος ενεργεί σαν μια γιγαντιαία ομπρέλα πάνω από τη Γη και προστατεύει τον άνθρωπο από τις βλαβερές συνέπειες της υπεριώδους ακτινοβολίας του ήλιου, που προκαλεί εγκαύματα, καρκίνο του δέρματος και καταράκτη. Όταν το στρώμα του όζοντος αδυνατίζει, όπως η λεγόμενη «Τρύπα του όζοντος» πάνω από την Ανταρκτική, οι υπεριώδεις ακτίνες φθάνουν στην επιφάνεια της Γης, απειλώντας τον άνθρωπο και το περιβάλλον - τα ζώα και τα φυτά. Μείωση κατά 1% της στοιβάδας του όζοντος οδηγεί σε αύξηση κατά 2% των καρκίνων του δέρματος και του καταρράκτη.

Η αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ επισημαίνει τις προόδους που έχει επιτελέσει η διεθνής κοινότητα στον περιορισμό των χημικών ουσιών που καταστρέφουν το στρώμα του όζοντος, κυρίως των χλωροφθοροανθράκων, οι οποίοι από το 1950 κατέκτησαν την αγορά ως προωθητικά αέρια, διογκωτικά, για διάφορα πλαστικά, σε συστήματα ψύξης και κλιματισμού (Freon) και ως διαλύτες.

Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν διατεθεί, μέσω των προγραμμάτων του ΟΗΕ, κοντά στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε 130 αναπτυσσόμενες χώρες για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από το Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ. Το αποτέλεσμα είναι ότι η μείωση των επιβλαβών χλωροφθοροανθράκων ξεπερνά τα 2 εκατομμύρια τόνους όλα αυτά τα χρόνια.

Επιμέλεια: Μίτση Σκέντζου
Τελευταία ενημέρωση: Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012, 00:40

Σήμερα...


ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ! 

στους


Ευφημία, Εύφη, Εύφημη, Εύφημος, Ευφημούλα, Ευφούλα, Φούλα
Λουντμίλλα, Λουντμίλα
Μελίνα, Μελιτίνη, Μελιτίνος, Μελιτίνα, Μελίτη, Μελίτα



Αγία Ευφημία
Ημερομηνία εορτής: 16/09/2012Αγία Ευφημία
Τύπος εορτής: Σταθερή.
Εορτάζει στις 16 Σεπτεμβρίου εκάστου έτους
.
 Βιογραφία
Η Αγία Ευφημία έζησε και μαρτύρησε κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Διοκλητιανού.
Γεννήθηκε στη Χαλκηδόνα από οικογένεια θεοσεβή και ευγενική. Οι γονείς της Ψιλόφρων και Θεοδωριανή φρόντισαν ώστε η Θυγατέρα τους να αναπτύξει κάθε χριστιανική αρετή. Η Ευφημία εξελίχθηκε σε άνθρωπο με σπάνια χαρίσματα και δυνατό χριστιανικό φρόνημα, το οποίο επέδειξε όταν ο ειδωλολάτρης ανθύπατος της Μικράς Ασίας Πρίσκος διέταξε να παρευρεθούν όλοι οι κάτοικοι της Χαλκηδόνας σε γιορτή, την οποία οργάνωνε προς τιμή του θεού των ειδωλολατρών Άρη. Τότε η Ευφημία αποφάσισε μαζί με άλλους χριστιανούς να απέχει από τη γιορτή των ειδωλολατρών και για το λόγο αυτό συνελήφθη και φυλακίσθηκε.

Κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας της οι εχθροί του Χριστού προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να πείσουν την Αγία να αρνηθεί την πίστη της και να ασπασθεί τα είδωλα. Όταν συνειδητοποίησαν πως η ευφημία δεν επρόκειτο να αλλάξει την πίστη της με τους λόγους, τη βασάνισαν φριχτά. Όμως με τη θεία χάρη, η Αγία δεν έπαθε τίποτα από τα βασανιστήρια. Τελικά οι δήμιοι, την έριξαν σε άγρια θηρία και η Ευφημία βρήκε το θάνατο από μία αρκούδα.


Σχετικός σύνδεσμος

πηγή: http://1myblog.pblogs.gr/tags/agia-eyfimia-gr.html 

Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018

ΤΑ ΧΤΑΠΟΔΑΚΙΑ (Απόσπασμα)

  Μ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ (23 Ιουνίου 1908- 14 Σεπτεμβρίου 1960)
                                          

ΤΑ ΧΤΑΠΟΔΑΚΙΑ (Απόσπασμα)
 

"Οι νοτιάδες φέρναν σύγνεφα εκείνο το χειμώνα, μα όχι τό'να πίσω από τ'άλλο. `Αφηναν και ώρες, την κάθε μέρα, που ξαστέρωνε λιγάκι ο ουρανός. Αυτό γινόταν περί το δειλινό. Κι όταν ο ήλιος, όσο δεν παίρνει χρυσαφής, κάτι σα μέλι φωτεινό, ξεχυνόταν στο μικρό λιμάνι, στ'αργοσάλευτα καΐκια του, στις μπαταρισμένες βάρκες, σ
τα δίχτυα των ψαράδων που στέγνωναν απλωμένα, στη θάλασσα που σιγανάσαινε, στους ανθρώπους που τριγυρνούσαν πέρα δώθε, άγνωστο γιατί. Περί τη νύχτα θα χάλαγε πάλι ο καιρός. Αυτό το καταλάβαινες από τους γλάρους που πετούσαν χαμηλά, έξυναν τη θάλασσα με τις φτερoύγες τους, κλαγγάζοντας κάποιαν ακατάληπτη ανησυχία. Και το όντις, σε λίγο έφταναν ξανά τα σύγνεφα, αβγατίζοντας πολύ το βραδινό σκοτάδι, έτσι που 'σφιγγε η ψυχή του ανθρώπου.

Έτσι λοιπόν, την ώρα που ο Αστέρας πάλευε με τα σύγνεφα, μπήκε ο λεγάμενος στο μαγαζάκι, μποτζάροντας δώθε κείθε, σαν τραμπάκουλο σε σοροκάδα. Κοντός ήταν και κακοσούσουμος, αρκούντως γηραλέος, όχι καλοντυμένος ούτε καθαρός, μ' ένα μαντίλι ματωμένο γύρω στο κεφάλι - σίγουρα φρεσκοσπασμένο ήταν. Η μύτη του μάλιστα είχε μεγάλα χάλια, γδαρμένη, πρησμένη, σκεπασμένη κομμάτια αίμα πηχτό. Ή κουτρουβάλα είχε πάρει ο ερίφης, ή ξύλο γερό είχε πέσει, μπερντάχι, με σύστημα, πάνω χέρι - κάτω χέρι, του αλατιού τον είχαν κανωμένο. Τώρα γινωμένος ήταν όταν τις έφαγε, ή τα κοπάνισε κατόπι, να πνίξει στο κρασί το μεράκι του καβγά; Αυτό δεν το ξέρουμε. Το βέβαιο είναι, λίαν σουρωμένος ήταν όταν μπήκε στο μαγαζί, κρατούσε μάλιστα στο χέρι κατιτίς τυλιγμένο σε χαρτί, φαγώσιμο πρέπει να ήταν. Προχώρησε, το λοιπόν, κατά τον μπεζαχτά, χαιρετώντας πολύ εγκάρδια τις δύο παρέες που βρίσκονταν την ώρα εκείνη στο μαγαζί. Μα δεν πήρε αντιχαιρέτισμα, ένεκα που οι μεν -δυο μαντράχαλοι- ήσαν πολύ απασχολημένοι με τις κοπέλες τους και δεν είχαν καιρό για κουβέντες άχρηστες. Όσο για τους δε, αυτοί πίναν το κρασί τους λίαν βαρύθυμοι και σέρτικοι, είχαν φαίνεται τις στεναχώριες τους. Τι να κάνει λοιπόν, κι αυτός; Παράγγειλε ούζο καραφάκι, κι έπιασε κουβέντα με το μαγαζάτορα, ένεκα που ο Θεός τον έκανε άνθρωπο κοινωνικό, πολύ συσχετικό, η μουγκαμάρα κι η περισυλλογή ποσώς δεν του επήγαιναν. Είπε μάλιστα τη γνώμη του δυνατά, να την ακούσει όλος ο κόσμος:

- Όποιος δε μιλάει, πεθαμένος είναι και θάβουν τον!

Ακούμπησε το στράτσο στον μπεζαχτά κι άρχισε ν'αδειάζει το καραφάκι σε δυο νεροπότηρα, προσέχοντας φοβερά στη μοιρασιά, μήπως τυχόν και στάξει κόμπος στο 'να πιότερο από τ' άλλο. Αφού τέλειωσε τη δίκαιη αυτή κατανομή, πήρε το πρώτο ποτήρι και το ήπιε, ήπιε και το δεύτερο, θαραπάηκαν τα σωθικά του κι άρχισε μεγάλο λακριντί με το μαγαζάτορα. Ένεκα όμως που η παρέα μας βρισκόταν κάμποσο μακριά, δεν έδωσε κανείς μας προσοχή, εξάλλου είχαμε δικές μας κουβέντες να πούμε, πολύ σοβαρές και διόλου ευτράπελες. Πες πως τον αλησμονήσαμε κι αυτόν, και τα σπασμένα μούτρα του, και το στράτσο και το μεθύσι του και το λακριντί του. Όταν, έξαφνα, κουβέντες σε ύφος έντονο τράβηξαν την προσοχή μας:

- Όχι, κύριος, δε θέλουμε το κέρασμά σου!

- Και γιατί, δηλαδής; Εγώ εκινήθην από την ευγενής πρόθεσις...

- Κόβε λόγια και στρι! Πολύ ψείρα μάς γίνηκες!

Η παρεξήγηση συνέβαινε με την άλλη παρέα που ο ερίφης θέλησε να την κεράσει, άγνωστο γιατί. Ίσως που το κρασί τον έκανε πολύ κοινωνικό, πρόθυμο να πιάσει σχέσεις εύκολες και γκαρδιακές με τον πάσα τυχών. Ίσως πάλι και να του γυάλισαν τα κορίτσια, ήθελε να κάνει το κομμάτι του. Οι μαντράχαλοι όμως πήραν αλλιώς το πράμα, εξ' ου κι ο καβγάς «περικαλώ, κύριος!» και «με το μπαρδόν, δεν είσαστε εν τάξει εν πάση περιπτώσει!».

Ο ένας μάλιστα από τους δυο -άνθρωπος ευερέθιστος- σηκώθηκε μια στιγμή, κι είπε λόγια βαριά που προδίκαζαν χειροδικία. Τσίριξαν τα κορίτσια: «Mανώλη! Για τ' όνομα της Παναγιάς!», μπήκε στη μέση κι ο άλλος, ο πλέον ψύχραιμος, και το επεισόδιο θεωρείται λήξαν. Ο ερίφης υποχώρησε κανονικά κατά τον μπεζαχτά, όπου τον τραβούσε από το μανίκι ο ταβερνιάρης αυταρχικότατα:

- Ήπιες το ούζο σου, Παναγιωτάκη; Πλέρωνε και στρίβε! Όχι ιστορίες στο μαγαζί μου!

Σαν ν' αποφάσισε να ησυχάσει ο Παναγιωτάκης, αλλά για να φύγει, ούτε λόγος! Ήθελε, σώνει και καλά, ν' ανοίξει την καρδιά του, να πει τον πόνο του, να μιλήσει με άνθρωπο. Κανείς να μην τον θέλει, κανείς να μην καταλαβαίνει, όλοι να τον διώχνουν - τι κακό πάλι αυτό! Σαν τους Χίτες, στον `Αη-Λευτέρη, που παρεξήγησαν τα λεγόμενά του και τον κάναν σώσπαστο στο ξύλο. Μα το ξύλο δεν τον ένοιαζε τόσο, όσο η παρεξήγηση.

- Δεν είμαι κουκουές, εγώ! Είμαι καθώς πρέπει! Πολύ πολύ καθώς πρέπει...

Οι μαντράχαλοι της άλλης παρέας, που το επεισόδιο λήξαν δεν ασχολούνταν πια μαζί του, τού'ριξαν σκοτεινές ματιές. Έκλιναν προς τ'αριστερά, ως φαίνεται, κι ο λόγος του λεγάμενου τους ξυνοφάνηκε. Γίνηκε πρόχειρο διαβούλιο -να τον δείρουν, να μην τον δείρουν- μα δεν πήραν απόφαση, ένεκα που μόλις ξυλοδαρμένος από τους Χίτες ήτανε, έστω και λόγω παρεξήγησης, δε στέκεται να τις φάει κι από τους κουκουέδες. Εξάλλου, ο άνθρωπος είχε πια τα πιο φιλειρηνικά αισθήματα. Ξεδίπλωσε το στράτσο, τράβηξε δυο χταποδάκια που ήταν μέσα, τα καμάρωσε κι εδήλωσε πως έχει κάθε δικαίωμα να τα μαγειρέψει και να τα φάει ποτίζοντάς τα με μπόλικον κράσο, ένεκα που το χταπόδι χωρίς ένα πρώτο κρασί δε μαγειρεύεται, και δίχως ένα δεύτερο δε χωνεύεται. `Αρχισε, λοιπόν, μεγάλες συνεννοήσεις με το μαγαζάτορα, να του ψήσει τα χταπόδια, να τα φάει εδώ που βρίσκεται, δηλαδή να τα φάνε παρέα, ένεκα που η μοναξιά κι αυτός δεν συνταιριάζουν, ανέκαθεν ντερμπεντέρης άνθρωπος ήταν. Ο μαγαζάτορας όμως είχε μεγάλες αντιρρήσεις. Των αδυνάτων αδύνατο! Η φουφoύ ήταν πιασμένη με τις γόπες, κατόπι θα τηγάνιζε πατάτες, ύστερα θα έρχονταν η πελατεία και θα παράγγελνε της ώρας πράματα, συκωτάκια, μπαρμπουνάκια, σαγανάκια.

- Ό,τι άλλο, Παναγιωτάκη μου, αυτό όμως μη μου το ζητάς!

- Δεν έχω, δηλαδής, το δικαίωμα να φάω κι εγώ ένα μεζέ σαν άνθρωπος -να, τα χταποδάκια μου- και να πιω το κρασί μου, σα φιλήσυχος πολίτης; Εμένα που με βλέπεις, άδικα μ'έδειραν οι Χίτες στον `Αη-Λευτέρη. Δεν είμαι κουκουές!

Είχε αρπάξει το μαγαζάτορα από το γιακά και του ξηγούσε το πως γίνηκε η παρεξήγηση με τους Χίτες. Κι επέμενε -ψείρα σωστή- πως δεν ήταν εντάξει, ο μαγαζάτορας, να μην του μαγειρεύει τα χταποδάκια, να φάει ένα μεζέ, να πιει ένα κρασί, και δως του επιχειρηματολογία, φλυαρία και λογοδιάρροια -για ψείρα, ναι, ήταν ψείρα και περίφημη!

- Δε γίνεται, Παναγιωτάκη μου! του είπε ο άλλος κoφτά. Να πας στην Ευταλία να στα μαγειρέψει. Κι άντε τσαμπούκ τσαμπούκ, άδειαζέ μου το μαγαζί κι έχω δουλειά! Πλακώνει πελατεία.

Ο ερίφης σώπασε, σα να είδε πως τίποτα δε γίνεται, πως έπρεπε να το πάρει απόφαση. Τύλιξε τα χταποδάκια στο στράτσο, τα έβαλε υπομάλης και τράβηξε κατά την πόρτα. Μα η αγανάχτηση τον έπνιξε. Γύρισε, το λοιπόν, κι άρχισε καινούρια δημηγορία:

- Στην Ευταλία... `Αιντε συ να πεις στην Ευταλία να στα μαγειρέψει! Συ, που δεν είσαι άντρας της... Εγώ, δηλαδή, δεν έχω δικαίωμα να φάω ένα μεζέ, να πιω ένα κρασί;

Αργά κατάλαβε πως μιλούσε στα κούφια, ένεκα που ο μαγαζάτορας είχε αποτραβηχτεί στην κουζίνα. Σήκωσε, το λοιπόν, τους ώμους και τράβηξε πάλι κατά την πόρτα. Φαίνεται όμως πως δε βολούσε η ψυχή του να ξεκολλήσει εύκολ' απ' το μαγαζί. Περνώντας μπροστά στην παρέα μας κοντοστάθηκε. Ήθελε κουβέντα.

- Έχει τσιγάρο;

Απόκριση καμιά. Είδαμε τι κολλιτσίδα ήταν, αν του μιλούσαμε ξεκολλημό δε θα 'χε. Αυτός όμως εκεί!

- Θέλω τσιγάρο.

- Δεν έχει! του λέει ο Αγλέουρας.

- Πώς δεν έχει, αφού καπνίζετε!

Ήταν κι αναιδής.

- `Αιντε στο καλό! του λέει ο υποπλοίαρχος, κι άσε μας ήσυχους. Ακούς;

Αυτό δεν του άρεσε του φίλου. Πήρε αμέσως ύφος κουτσαβάκικο, προκλητικό, μπεχλιβάνικο. Κι αμόλησε την πρόστυχη κουβέντα:

- Επειδή, δηλαδής, έχεις δυόμισι γαλόνια στο μανίκι, μας κάνεις και τον κάργα;

Φως φανάρι πως οι Χίτες του `Αη Λευτέρη δεν είχαν και τόσο άδικο. Μαρτυρήθηκε μοναχός του. Ο υποπλοίαρχος χαμογέλασε κάτω από τα μουστάκια του. Μα ο Αγλέουρας σηκώθηκε, άρπαξε τον Παναγιωτάκη από τις πλάτες και απλά, αυστηρά, θετικά τον έβγαλ' έξω από το μαγαζί. Τον έβγαλε, δεν τον πέταξε. Όλα γίνηκαν μ' ευγένεια και κατανόηση, ως αρμόζει να φέρεται κανείς σ' έναν μεθυσμένο, έναν ακαταλόγιστο. Κι αυτός δεν έφερε καμιάν αντίσταση, ψοφοδεής ήταν, μόνο λόγια και τίποτες άλλο. Ανθρωπάκος, που το κρασί τον εχτυπούσε παράξενα, τον έκανε να λέει μπούρδες δίχως να συλλογιστεί.

Ο Αγλέουρας εγύρισε και ξανακάθισε στη θέση του. Κέφι δεν είχαμ' εξαρχής, τώρα το λίγο που είχε απομείνει ξανεμίστηκε κι αυτό. Δεν ήταν να 'ρθει κι αυτό τ' αυτοκίνητο, να πάμε στις δουλειές μας! Η νύχτα είχε πέσει πια, ήρθαν πάλι τα σύγνεφα, μαύρισε ο ουρανός διπλό σκοτάδι, το ίδιο κι η θάλασσα. Μόλις έβλεπες τα κατάρτια των καϊκιών ν' αργοσαλεύουν πέρα δώθε πάνω στο μουντό στερέωμα, σα μετρονόμια που κράταγαν στον άνεμο το ρυθμό των νερών. Πρέπει και να ψιλόβρεχε, εμείς δεν το βλέπαμε, έτσι στο βάθος που καθόμαστε. Μα έρχονταν από το πέλαγο οσμή υγρού νοτιά, μύριζε και το χώμα, μουλιασμένο ως ήταν.

Και να, δεν πέρασαν ούτε τρία λεφτά, και ξαναπαρουσιάστηκε στην πόρτα. Έκανε να μπει πάλι στο μαγαζί, ένεκα που είχε μεθύσι πεισματάρικο, επίμονο, τίποτα δεν τον έκανε ν' αλλάξει το κέφι του. Μεμιάς όμως όλοι σηκωθήκαμε, η παρέα μας, η άλλη παρέα, ο μαγαζάτορας:

- Πάλι εδώ είσαι; Έξω! Έξω! Φεύγ' από δω! Πήγαινε στο σπίτι σου! Μπεκρούλιακα! Προστυχόμουτρο! Κολλιτσίδα! Ψείρα! Ψείρα!

Αυτό γίνηκε τίμια κι αυθόρμητα, μας είχε φέρει ως εδώ, ο αλιτήριος! Όσο εμείς ξαφνιαστήκαμε από το φέρσιμό μας, άλλο τόσο κι αυτός. Η κατακραυγή χίμηξε απάνω του, τόνε βάρεσε στο στήθος, τον σταμάτησε, τον πισωπλάτισε. Απόμεινε ασάλευτος, κρατώντας τα τυλιγμένα χταπόδια στο χέρι το ζερβί, κι έριξε ματιά γεμάτη δέος ολοτρόγυρα. Πρέπει τα μούτρα μας να ήσαν τόσο άγρια, που φοβήθηκε.

- Καλά... μουρμούρισε... Καλά! Θα φύγω... Αφού δε με θέλετε... Μα πού να πάω; Πού; Στην Ευταλία; Ένας λόγος είναι αυτός. Ούτε κι αυτή με θέλει, όπως κι εσείς. Κανείς! Κανείς...

Τον έπιασε κάτι σαν παράπονο, κι άπλωσε το χέρι όπου κρατούσε τα χταπόδια:

- Να! Αυτά τα χταπόδια. Στη χόβολη... Όλοι μαζί θα τα τρώγαμε. Ένα μεζέ κι ένα κρασί. Σαν άνθρωπος κι εγώ. Σαν άνθρωπος...

Μας κοίταγε και πρόσμενε κατανόηση, σαν άνθρωπος από τους ανθρώπους. Μα μόνο φάτσες παγωμένες αντίκρισε, μάτια γεμάτα σκληράδα και κακία. Κακία ανθρώπινη.

Τότε, κατάλαβε. Κάτι σαν αποκαρδίωση τον έπιασε, όλα έσπασαν εντός του. Έπεσε αδύναμο το χέρι που κρατούσε τα δυο χταπόδια στο στράτσο το χαρτί, μάταιη προσφορά στην κατανόηση των ανθρώπων. Πήρε αργή στροφή, βγήκε πάλι από το μαγαζί, έπεσε βαρύς στο σκαλοπάτι κι απόμεινε ασάλευτος, με το τσακισμένο του κεφάλι μες στις δυο παλάμες. Δεν εμίλησε πια, τίποτα δεν είπε, μα έσμιξε την ψυχή του με τη νύχτα του νοτιά, τη σκέπασε με σύγνεφα, την τύλιξε με πνοές όστριας χειμωνιάτικης. Όσο για μας, ξανασκύψαμε στα ποτήρια, στις εφημερίδες, στις κουβέντες μας, μην καταλαβαίνοντας, μη θέλοντας να καταλάβουμε. Πέρασε έτσι ώρα αρκετή, ίσως και δέκα λεφτά, ίσως και τέταρτο ολόκληρο. Κι όταν ανασήκωσα τα μάτια και κοίταξα την πόρτα, εκεί που είχε καθίσει δεν τον είδα πια. Είχε φύγει, τράβηξε μέσα στη νύχτα, ποιος ξέρει για πού, να μαγειρέψει τα χταπόδια του, να πιει ένα κρασί, σαν άνθρωπος. Σαν άνθρωπος, ακριβώς...

[...]

- Ρε παιδιά! είπα, ο ερίφης παράτησε τα χταποδάκια του...

Όλοι απομείναμε σιωπηλοί, κάποιος στοχασμός ανάδευε εντός μας, ήταν φανερό αυτό.

-Μήπως και τον προφτάξουμε... μουρμούρισε ο υποπλοίαρχος.

Κοιτάξαμε πέρα δώθε, ψάξαμε τη νύχτα, με τους προβολείς της φορντ. Τίποτα. Η ακρογιαλιά ξαπλωνόταν ως πέρα σκοτεινή κι ερημική, μόνο κάποιος γάτος τριγυρνούσε κάτω από τη βροχή, ένεκα που κόντευε Γενάρης. Και πάλι απομείναμε δίβουλοι, συλλογισμένοι.

- Τί θα γίνει με τα χταπόδια; ρώτησα

Ο Αγλέουρας σήκωσε τους ώμους.

-Θα τα πάρω να τα φάω εγώ! είπε. Κρίμα να παν χαμένα...

Χαμένα... Με τι προσοχή τα κουβαλούσε ο κακόμοιρος, με τι λαχτάρα πρόσμενε να τα μαγερέψει να τα φάει, να τα ποτίσει με καναδυό ποτήρια! Ναι, να τα γλεντήσει "σαν άνθρωπος", παρέα με τους συνανθρώπους, που θα νιώθαν τον καημό της ψυχής του... Μα οι άνθρωποι -τα θεριά- δεν ένιωσαν, ούτε ήταν βολετό να νιώσουν. `Αχρηστα τα χταποδάκια πια, άχθος και βάρος για την απελπισία του. Τα παράτησε στο κατώφλι κι έφυγε και τράβηξε, και πήγε...

[...] "

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ


ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ» ΑΧΕΝΤΡΙΑ
(Συνοπτικά ιστορικά)

Το ιερό προσκύνημα του αγίου Νικήτα στον Αχεντριά αποτελούσε παλαιό ερημητήριο στην περιφέρεια του εν λόγω χωριού, κοντά σε φοινικόδασος. Πρόκειται για σπηλαιώδη ναό, ο οποίος, κατά τον Paul Faure, χρονολογείται από το 17ο αιώνα (≈ 1640 μ.ΧΑπό τον εικονογραφικό διάκοσμο του ναού σώζονται μονάχα μερικές τοιχογραφίες ενώ αριστερά του ιερού Βήματος, σε μικρότερο σπήλαιο που λειτουργεί ως Διακονικό, εκχέεται αγίασμα από σταλακτίτες.
Ο ιερός αυτός τόπος ήταν ερημητήριο και σκήτη πνευματικής άσκησης κυρίως από τους μοναχούς της Μονής Κουδουμά, οι οποίοι διέμειναν στο ερημητήριο του Αγίου Νικήτα μόνιμα ή κατά περιόδους.
Το χρονικό διάστημα μεταξύ 1948 και 1959 ο άγιος Νικήτας λειτούργησε ως Μονή της επισκοπής Αρκαδίας, όπου υπαγόταν εκκλησιαστικά, με ηγούμενο τον Ιερόθεο Κωστομανωλάκη και μικρή αδελφότητα, κατόπιν αποφάσεως του αειμνήστου Επισκόπου Αρκαδίας, -μετέπειτα Μητροπολίτη Κρήτης-, κυρού Ευγενίου Ψαλιδάκη. Στη συνέχεια λειτουργεί ως μονύδριο με ιερομονάχους που διορίζει ο εκάστοτε αρχιερεύς.
Με την από 27-3-97 απόφαση της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης (ΦΕΚ, τ. Β΄, 977/5- 11- 1997) –κατόπιν προτάσεως του αειμνήστου Μητροπολίτη Γορτύνης και Αρκαδίας κυρού Κυρίλλου Κυπριωτάκη-, το μονύδριο του αγίου Νικήτα χαρακτηρίστηκε ως Προσκύνημα, λαμβάνοντας νομική υπόσταση και διοικούμενο από Επιτροπή.
Από το 2001, οπότε συστάθηκε η Ιερά Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου, το Προσκύνημα του αγίου Νικήτα διατήρησε τη νομική υπόστασή του και υπάγεται διοικητικά στη νεοσυσταθείσα Μητρόπολη, υπό τον μητροπολίτη κ. Ανδρέα Νανάκη. Η λειτουργία του καθορίζεται σήμερα βάσει Καταστατικού που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ, τ. Β΄, 938/ 23- 6- 2004).
            

 ------------------------------------------

15/9: Άγιος Νικήτας - Saint Nikitas

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.Η παλαιοχριστιανική βασιλική του Αγίου Νικήτα στο Φραγκοκάστελλο.

Ο Άγιος-Νικήτας ήταν ο προστάτης των Κρητών από τις πειρατικές επιδρομές, οι οποίες αποτελούσαν αληθινή μάστιγα των παράκτιων πληθυσμών της Κρήτης. Η παλαιοχριστιανική βασιλική του Αγίου Νικήτα βρίσκεται 400 μέτρα Βορειο - Ανατολικά από το φρούριο Φραγκοκάστελλο και χτίστηκε στις αρχές του 14ου αιώνα.

Ήταν μία εκκλησία επιβλητική σε μέγεθος, με μήκος 26 μέτρα και ψηφιδωτό δάπεδο, το οποίο σώζεται στο μεγαλύτερό του μέρος, με σχέδια γεωμετρικά και παραστάσεις ζώων. Οταν ξεκίνησαν οι επιδρομές των Αράβων στην Κρήτη, η βασιλική εγκαταλείφθηκε.

Εκείνο που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι η περιοχή ήδη από το 1340 μΧ ονομαζόταν από τους Ενετούς "San Nicheta", (Άγιος Νικήτας) πράγμα που σημαίνει ότι η εκκλησία αυτή προϋπήρχε στο χώρο. Υλικά από τα ερείπια του ναού χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του κάστρου, που οι ίδιοι αργότερα (το 1374 μΧ) το ονόμασαν "Κάστρο του Αγίου-Νικήτα".

Πάνω στα ερείπια του ιερού βήματος της βασιλικής χτίστηκε και τοιχογραφήθηκε ναός αφιερωμένος στο μάρτυρα Νικήτα. Πρόκειται για απλό μικρό κτίσμα, που για να κτιστεί χρησιμοποιήθηκε μέρος από το ψηφιδωτό δάπεδο και τα υλικά της ερειπωμένης βασιλικής.

Το όνομά του γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 του Σεπτέμβρη. Μετά τη θρησκευτική λειτουργία, ακολουθεί πανηγύρι κι ύστερα ξεκινούν τα "Νικήτεια", αγωνίσματα προς τιμήν του Αγίου. Το πανηγύρι του Αγίου-Νικήτα στο Φραγκοκάστελλο είναι από τα πιο γνωστά της επαρχίας Σφακίων.

Ο μύθος του Αγίου Νικήτα

Σύμφωνα με το θρύλο, είχε γίνει ένας γάμος στο Φραγκοκάστελλο και η νύφη, μόλις τέλειωσε ο γάμος, πήρε τα τραπεζομάντηλα και πήγε να τα πλύνει κοντά στη θάλασσα. Εκεί που η νύφη έπλενε, φάνηκε ένα καράβι. Ήταν Φράγκοι και σκέφτηκαν να πάρουν την όμορφη κοπέλα και να την κάνουν δώρο στο βασιλιά τους. Η απαγωγή έγινε νύχτα και δεν τους είδε κανείς. Την πήγαν στο παλάτι του βασιλιά, όπου μια μέρα ο βασιλιάς την είδε να κλαίει και τη ρώτησε τι είχε.
Εκείνη αναστέναξε και είπε:
- Αύριο είναι η γιορτή του Αγιού Νικήτα και γίνεται στον τόπο μου, το Φραγκοκάστελλο μεγάλο πανηγύρι.
Ο βασιλιάς γέλασε ειρωνικά και της είπε:
-Αν έχει χάρη ο Σταυρός, και δόξα ο Αι Νικήτας, να πας και εσύ στον τόπο σου και να 'ναι ακόμα νύχτα.
Το επόμενο πρωί στο Φραγγοκάστελλο, μόλις ο παπάς ξεκλείδωσε την πόρτα της εκκλησιάς είδε μια κοπέλα μέσα και φοβήθηκε. Άναψε ένα κερί, πλησίασε και είδε την κοπέλα που είχε παντρέψει πριν περίπου ένα χρόνο.
Ο θρύλος λέει ότι την έφερε καβάλα στο άλογό του ο Άγιος Νικήτας. Και από τότε γίνεται μεγάλη γιορτή μέχρι σήμερα στην εκκλησία του στο Φραγκοκάστελλο.

 ---------------------------------


ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΓΟΡΤΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΡΚΑΔΙΑΣ
ΕΝΟΡΙΑ ΛΟΥΚΙΑΣ

Ο Ι. ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΗΤΑ

loukia_ag_nikitas
 
Πρόκειται για τρίκλιτο Ναό του οποίου το δεξιό κλίτος είναι αφιερωμένο στην Ύψωση του Τιμίου Σταυρού και το αριστερό στην Αγία Αικατερίνη. Σύμφωνα με στοιχεία της Αρχαιολογίας πιθανή χρονολογία ανεγέρσεως του Ναού, είναι ο 13ος με 14ος αιώνας. Παρά το ότι, όπως αναφέραμε ο Ναός είναι τρίκλιτος διαφέρει με άλλους τρίκλιτους Ναούς ως προς το ότι μορφολογικά δεν παραπέμπει σε τρίκλιτο Ναό αλλά σε μονόκλιτο. Υπάρχουν και άλλα πολλά στοιχεία που κάνουν ενδιαφέρον τον συγκεκριμένο Ναό, όπως η κεντρική πύλη με τα οικόσημα και τον πλούσιο διάκοσμο ο οποίος είναι ανάγλυφος, η κορνίζα στην πρόσοψη που φανερώνει την ιδιαίτερη σημασία και φροντίδα του κτήτορα καθώς τα συγκεκριμένα στοιχεία θεωρούνται από τα πιο ενδιαφέροντα και χρησιμοποιήθηκαν ήδη το 1900 από τον Gerola ως παράδειγμα στο είδος τους. Το εντυπωσιακότερο όλων αυτών είναι το Εικονοστάσιο του Ναού το οποίο είναι ένα από τα παλαιότερα της Κρήτης. Ανεξάρτητα από το αν ο Ναός ήταν μοναστηριακός η φεουδαρχικός αυτό που έχει σημασία είναι ότι διακοσμήθηκε με ότι καλύτερο και ακολουθώντας την αρχιτεκτονική της εποχής που κτίσθηκε.

Δημοφιλείς αναρτήσεις