Ἡ ξεχωριστὴ σχέσις τῶν Ἀρχαίων Ἑλλήνων μὲ τὸν σκύλο.
Το παρακάτω κείμενο που θα
διαβάσετε, αφορά στην σχέση που είχαν αναπτύξει εξ’αρχής οι αρχαίοι
ημών, με όλα τα πλάσματα της φύσης κι ιδιαιτέρως με τον σκύλο.
Μια σχέση σχεδόν ισότιμη του ανθρώπου.
Δυστυχώς σήμερα, η σχέση μας με την μητέρα-φύση βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση, στο σημείο «αυτή ή εμείς», οπότε η διαταραγμένη αυτή σχέση αντανακλάται και στην σχέση μας ,με τους συγκατοίκους και συνοδοιπόρους μας στην ζωή και στον πλανήτη αυτό, τα ζωάκια.
Γιατί το ζωϊκό βασίλειο δημιουργήθηκε για να μας συντροφεύει στην ζωή, έχει τα ίδια δικαιώματα με εμάς…όχι για να κυριαρχούμε πάνω του, ωσάν να είχαμε το δικαίωμα.
Μια σχέση σχεδόν ισότιμη του ανθρώπου.
Δυστυχώς σήμερα, η σχέση μας με την μητέρα-φύση βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση, στο σημείο «αυτή ή εμείς», οπότε η διαταραγμένη αυτή σχέση αντανακλάται και στην σχέση μας ,με τους συγκατοίκους και συνοδοιπόρους μας στην ζωή και στον πλανήτη αυτό, τα ζωάκια.
Γιατί το ζωϊκό βασίλειο δημιουργήθηκε για να μας συντροφεύει στην ζωή, έχει τα ίδια δικαιώματα με εμάς…όχι για να κυριαρχούμε πάνω του, ωσάν να είχαμε το δικαίωμα.
Μαρία Τριανταφύλλου
Η φύση αποτέλεσε για του αρχαίους Έλληνες το πεδίο βάσης και εξέλιξης
του ανθρώπου. Παρατήρησαν με ματιά και νου οξυδερκή, ότι μέσα σε αυτήν ο
άνθρωπος πάλεψε με τα στοιχεία της φύσης, έπαθε πολλά, έμαθε από τα
λάθη του και τέλος φιλοσόφησε την ίδια του την ύπαρξη, δίνοντας μεγάλη
σημασία και ερμηνεύοντας τα θαυμαστά της δημιουργήματα που τον
περιτριγυρίζουν. Έτσι, αναπτύχθηκε μια άλλη, ξεχωριστή σχέση με τα ζώα,
που συμπληρώνουν, μαζί με τον άνθρωπο, τις φανερές μορφές έμψυχης
εκδήλωσης της φύσης. Το ζώο που βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας των
όντων,μετά τον άνθρωπο και έχει άμεση σχέση με την κοινωνική ζωή του
ανθρώπου είναι ο σκύλος.
Υπάρχουν δύο μύθοι που εξηγούν το λόγο που ο σκύλος αποτελεί εδώ και
χιλιάδες χρόνια τον πιο πιστό σύντροφο του ανθρώπου. Εδώ πρέπει να
τονίσουμε ότι λίγα είναι τα ζώα για τα οποία έχουν πλαστεί μύθοι από
τους αρχαίους Έλληνες. Ο πρώτος μύθος, μας λέει πως ο κύν ήταν
δημιούργημα του θεού Ήφαιστου.
Για το λόγο αυτό, απολάμβανε μεγάλης εκτίμησης σε σημείο σχεδόν
ισότητας με τους ανθρώπους, σε αντίθεση με τους αρχαίους Αιγυπτίους που
είχαν μια πιο απόμακρη σχέση με τα ζώα (τα λάτρευαν μεν αλλά χωρίς να
έχουν καθημερινή επαφή μαζί τους). Ο θεός Απόλλων εξημέρωσε το σκύλο και τον δώρισε στην αδελφή του θεά Αρτέμιδα, προκειμένου να τη συνοδεύει στο κυνήγι (κύναν άγω).
Επίσης, ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι ο σκύλος είναι αποτέλεσμα
αναπαραγωγής του Κέρβερου (του σκύλου που φύλαγε τον Άδη), την οποία
επέτυχε ο Μολοσσός, ο εγγονός του Αχιλλέα. Για την ιστορία, τον Κέρβερο
τον αιχμαλώτισε ο Ηρακλής και τον πήγε στον Ευρυσθέα, από τον οποίο τον
έκλεψε ο Μολοσσός.
Πέραν όμως, από τους μύθους, οι
αρχαίοι Έλληνες ασχολήθηκαν με τα ζώα και στο επιστημονικό πεδίο. Ο
πανεπιστήμονας και φιλόσοφος Αριστοτέλης, στο έργο του «περί ζώων ιστορία»,
κάνει μια λεπτομερή μελέτη γύρω από τα είδη και τη φύση των σκύλων
δείχνοντας έτσι τη σημασία που έδιναν οι αρχαίοι στο ζώο αυτό.
Συγκεκριμένα, κατατάσσει του Μολοττικούς κύνες και τους Ινδικούς κύνες
στην κατηγορία βραχυκεφάλων κυνών. (Υπενθυμίζω εδώ ότι η λέξη Μολοσσός
είναι η αρχαία ονομασία της Ηπείρου). Ακόμα και στην καθημερινή ζωή των
μεγάλων ανδρών ο κύνας έπαιξε σημαντικό ρόλο. Ο Μέγας Αλέξανδρος ως μαθητής του Αριστοτέλη, ήταν κυνόφιλος.
Όσο ήταν στην Πέλλα είχε μια θηλυκή σκυλίτσα (Μολοττικός κύων) και αργότερα στην Περσία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του κατά του Πέρση Δαρείου, αγόρασε έναν αρσενικό σκύλο (Ινδικός κύων) και μάλιστα έναντι αδρής αμοιβής, ονόματι Περίττα. Αργότερα, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη που ίδρυσε εκεί.
Όσο ήταν στην Πέλλα είχε μια θηλυκή σκυλίτσα (Μολοττικός κύων) και αργότερα στην Περσία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του κατά του Πέρση Δαρείου, αγόρασε έναν αρσενικό σκύλο (Ινδικός κύων) και μάλιστα έναντι αδρής αμοιβής, ονόματι Περίττα. Αργότερα, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη που ίδρυσε εκεί.
(φώτο αριστερά: Ανάγλυφο που απεικονίζει την συνάντηση του
Αλέξανδρου με τον Διογένη. Δεξιά απο το άλογο του Αλέξανδρου διακρίνεται
ένας σκύλος, πιθανόν του ιδίου. - Μουσείο Λούβρου)
Mία απο τις σημαντικότερες ενδείξεις για αυτήν την σχέση αγάπης και
συντροφιάς μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων με τους σκύλους, που διαρκεί πάνω
απο 3.000 χρόνια, μας την δίνει ο πατέρας της Ελληνικής ιστορίας Όμηρος
στην Οδύσσεια (ραψωδία ρ΄300-309), όπου περιγράφει το γνωστό και
συγκινητικό περιστατικό του θανάτου του σκύλου του Οδυσσέα (ονόματι
Άργος) τη στιγμή που αναγνωρίζει τον αφέντη του ντυμένο ζητιάνο, που
γύρισε μετά από 10 έτη απουσίας.
Σχέση μοναδική. Συντροφικότητα που προκαλεί συγκίνηση. Ένα άλογο ον, ο
κατάκοιτος σκύλος Άργος, παρ’ όλα τα χρόνια απουσίας του αφέντη του,
μπόρεσε να τον αναγνωρίσει αφήνοντας σε εμάς, όπως και στον Οδυσσέα το
δάκρυ να κυλήσει και να αγγίξει την καρδιά μας. Αβίαστα ερωτήματα
έρχονται στο νου μας: Τι δέσιμο είχαν ο αφέντης με το σκύλο του,
κάνοντας τον πολυταξιδεμένο και σκληρό από τις κακουχίες Οδυσσέα να
δακρύσει; Τι είναι αυτό που μπορεί να οδηγήσει ένα άλογο ον να δεθεί
συγκινησιακά με ένα λογικό; Μήπως η επικοινωνία αυτή δηλώνει την ύπαρξη
της ψυχής; Μήπως, ως άνθρωποι πρέπει να δώσουμε μεγάλη βαρύτητα στη ψυχή
μας και στην επικοινωνία με τη φύση, στην οποία άλλως τε είμαστε
συγκάτοικοι με τα άλλα ζώα;
Οι αρχαίοι Έλληνες αντιλήφθηκαν από πολύ νωρίς τη διαφορετική σχέση
που έχει ο σκύλος με τον άνθρωπο. Σχέση φιλική, σχέση συνεργασίας. Σχέση
πάνω απ’ όλα εμπιστοσύνης, όπως επίσης και φιλοσοφικής συντροφιάς. Πριν
από τον μεγάλο φιλόσοφο Σωκράτη, που άλλαξε τα δεδομένα της σκέψης πάνω
σε βαθειά και αιώνια προβλήματα τη ανθρωπότητας, υπήρχαν οι λεγόμενοι
κυνικοί φιλόσοφοι. Αυτοί, γύριζαν στους δρόμους των πόλεων και μιμούνταν
τη ζωή των σκύλων. Ζούσαν σε πιθάρια ή σε βράχους προκειμένου να
ταπεινωθούν και να φιλοσοφήσουν. Άλλως τε, μη ξεχνάμε την εικόνα που μας
έχει μείνει χαραγμένη στο μυαλό με τον μεγάλο αρχαίο φιλόσοφο Διογένη
να περιφέρεται μέρα μεσημέρι στους δρόμους της Αθήνας κρατώντας φανάρι
και έχοντας συντροφιά έναν σκύλο, αναζητώντας άνθρωπο, όπως έλεγε,
υπονοώντας την ποιοτική έννοια της λέξης.
Ο σκύλος λοιπόν, τιμήθηκε από όλους τους Έλληνες της αρχαίας εποχής,
τοποθετώντας τον ακόμα και στο σύμπαν (αστερισμός του κυνός),
εκφράζοντας έτσι την υπέρτατη αγάπη τους για το ζώο. Το γεγονός αυτό αν
μη τι άλλο, δείχνει ότι ο σκύλος αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας
της ζωής τους. Η καθημερινότητα δεν άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων και ο
σκύλος παραμένει γύρω μας, δίπλα μας. Είναι ανάγκη να δούμε μέσα από την
παρουσία του τη σταθερή κοινωνική σχέση του με τον άνθρωπο,
καταδικάζοντας και αποτρέποντας την κακοποίησή τους από μερίδα
συνανθρώπων μας.
Εξ’ άλλου, όσοι δεν το γνωρίζουν, ως και ο Μέγας Αλέξανδρος, που
ενδιαφερόταν για μεγάλα και σημαντικά πράγματα, θέσπισε νόμο για την
προστασία των ζώων. Κοιτάζοντας λοιπόν, στα μάτια ενός ποιμενικού
ελληνικού Μολοττικού σκύλου (Hellenic Epir Molossus), μπορούμε να
τρέξουμε πίσω στο χρόνο και να αισθανθούμε τη συντροφιά, όχι απλά ενός
κύνα αλλά ενός αρχαίου «Έλληνα» φίλου και προστάτη της ζωής μας
Οι Έλληνες για να τιμωρήσουν την Εκάβη αποφάσισαν να τη λιθοβολήσουν.
Ως προς τον θάνατό της υπάρχουν παραλλαγές, όλες όμως έχουν ως κοινό
στοιχείο τη μεταμόρφωση σε σκύλο. Ο Ευριπίδης στην ομώνυμη τραγωδία του
αναφέρει ότι η Εκάβη, αφού πρώτα είδε όλα τα παιδιά της νεκρά ή
αρπαγμένα, μεταμορφώθηκε από τους θεούς, που τη λυπήθηκαν, σε σκυλί. Μία
παραλλαγή λέει ότι η Εκάβη μεταμορφώθηκε σε σκύλο όταν την κατεδίωξαν
για εκδίκηση οι σύντροφοι του Πολυμήστορα. Τρίτη εκδοχή είναι ότι η
Εκάβη μεταμορφώθηκε σε σκύλο μέσα στο πλοίο που την οδηγούσε δούλη στην
Ελλάδα. Τέλος, στην εκδοχή του λιθοβολισμού, η Εκάβη λιθοβολήθηκε
πράγματι από τους Έλληνες, που όμως όταν πήγαν να την τραβήξουν κάτω από
τις πέτρες βρήκαν, αντί για το πτώμα της, ένα σκυλί με πύρινα μάτια.
Φαίνεται ότι η Εκάβη λατρεύθηκε σαν θεά με ιερό ζώο το σκυλί.
;Άλλος ένα Ελληνικός μύθος της αρχαιότητας έκανε αναφορά σε
μηχανικούς σκύλους που είχαν σταλεί να προστατέψουν το παλάτι του
Αλκίνοου. Οι Θεοί ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι με τον βασιλιά Αλκίνοο
και μέσω της τέχνης του Ήφαιστου, του χάρισαν χρυσούς και ασημένιους,
αθάνατους και πανίσχυρους μηχανικούς σκύλους για την προστασία του
παλατιού του.
Ο σκύλος που πέθανε από λύπη
Το συγκινητικό εύρημα ενός σκελετού στη νεκρόπολη της Ελεύθερνας στην Κρήτη έρχεται να μας θυμίσει μύθους και μαρτυρίες για τη σχέση φιλίας ανάμεσα στους αρχαίους Ελληνες και σε ζώα που τους συντρόφευαν
Από τους αρχαιολόγους που έχουν μελετήσει τα ταφικά έθιμα των αρχαίων
Ελλήνων λίγοι έχουν ασχοληθεί με αυτή την ιδιαίτερη σχέση ανθρώπου και
ζώου. Οπωσδήποτε όμως όσοι έτυχε να «πέσουν» επάνω σε ταφή ζώου, είτε
μαζί είτε χώρια από το αφεντικό του, ανατρέχουν στις αρχαίες γραπτές
μαρτυρίες και θυμούνται και τους σχετικούς μύθους. Αφορμή τώρα για αυτή
την εισαγωγή και το σχετικό ρεπορτάζ υπήρξε ένα συγκινητικό εύρημα στη
νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας στην Ελεύθερνα της Κρήτης όπου διεξάγεται η
ανασκαφή του Πανεπιστημίου Κρήτης με τον καθηγητή Νίκο Σταμπολίδη.
Πρόκειται για τον σκελετό ενός σκύλου που βρέθηκε δίπλα σε ένα πιθάρι
που περιείχε τον σκελετό ενός αγοριού. Η γνωστή μας πια ανασκαφή της
Ελεύθερνας είχε δημοσιευθεί για πρώτη φορά πριν από πολλά χρόνια στο
«Βήμα» με τον τίτλο «Δειροτομηθείς Σιδήρω» και ο αποκεφαλισμένος
σκελετός που βρέθηκε στην πυρά είχε μεταφερθεί αργότερα στην έκθεση της
Ελεύθερνας που διοργανώθηκε στο Κυκλαδικό Μουσείο. Αυτή τη φορά στην
ίδια ανασκαφή ήρθε στο φως ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα.
Κοντά στον γνωστό και για το ανθρωπολογικό του υλικό τάφο Α1Κ1 όπου
έχουν βρεθεί τα οστά πολλών αριστοκρατών πολεμιστών της Ελεύθερνας από
το 900 ως το 680 π.Χ.,ο χώρος είχε μείνει ανέπαφος. Μιλάμε βέβαια για
ένα πολύ μικρό κομμάτι γης όπου ήρθε τώρα στο φως μια πιθοταφή ανάμεσα
σε τεφροδόχους και χάλκινες φιάλες.Το στόμιο αυτού του πίθου είναι
στραμμένο προς Βορά και ακουμπάει σε μια μεγάλη όρθια πέτρα η οποία δεν
αποτελούσε μόνο τη φραγή του πίθου,αλλά και το σήμα του.Οταν ανοίξαμετον
πίθο διαπιστώσαμε ότι περιείχε έναν σκελετό,σε συνεσταλμένη στάση,του
οποίου τα οστά πιθανότατα ήταν ενός αγοριού εφηβικής ηλικίας 15 ίσως
ετών.Οταν όμως μετά θελήσαμε να διαμορφώσουμε τον χώρο,προκειμένου να
παραμείνει το πιθάρι in situ για τους επισκέπτες της
νεκρόπολης,αφαιρώντας τα χώματα ακριβώς δίπλα και στο ίδιο βάθος όπου
“πατούσε” ο πίθος,βρήκαμε τον σκελετό του σκύλου.Ο σκελετός είναι
ακέραιος χωρίς ίχνη βίαιου θανάτου.Δεν έχουμε δηλαδή δείγματα ότι τον
θυσίασαν. Είναι απλώς ένας κρητικός ιχνηλάτης σκύλος.Ετσι η πιθανότερη
εξήγηση είναι ότι ίσως πέθανε από τη λύπη του,πράγμα που ανήκει βέβαια
στον χώρο των υποθέσεων καθώς δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ανασκαφικά.
1,2. Η πιθοταφή του εφήβου και δίπλα ο σκύλος του όπως βρέθηκαν στη νεκρόπολη της Ελεύθερνας στην Κρήτη.Πρωτοαρχαϊκή περίοδος 3. Εξαιρετικά περιποιημένη η ταφή ενός σκύλου στην Αθήνα των ρωμαϊκών χρόνων. Βρέθηκαν το περιλαίμιό του και μυροδοχεία
Υπάρχουν όμως περιγραφές αυτού του είδους που έφθασαν στις μέρες μας
από αρχαίους ιστορικούς» καταλήγει ο κ. Σταμπολίδης. Μια άλλη ταφή με
σκελετούς σκύλων είχε βρει πριν από μερικά χρόνια στο Καβούσι της
Ανατολικής Κρήτης η αρχαιολόγος Leslie Day και δημοσίευσε το εύρημά της
στο Αmerican Journal of Αrchaeology, ενώ και η αρχαιολόγος κυρία Ελπίδα
Σκέρλου εντόπισε πρόσφατα ταφή σκύλου στην Κω που ακόμη δεν
δημοσιεύτηκε. Από την πλευρά των αρχαίων μαρτυριών τόσο ο Αιλιανός όσο
και ο Πολυδεύκης στο Ονομαστικό του αναφέρουν παραδείγματα για ταφές
σκύλων ή για σκύλους που ακολούθησαν το αφεντικό τους στον θάνατο
αρνούμενοι τον αποχωρισμό. Μια άλλη μαρτυρία προέρχεται από τον Αιλιανό
και αναφέρεται στον Εύπολη ο οποίος πέθανε στην Αίγινα και επάνω στον
τάφο του πέθανε ο πιστός του σκύλος. Η θέση ονομάστηκε Κυνός Σήμα.
ΠΗΓΗ .ellinikoarxeio.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου